Jēkabpils novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Jēkabpils novada domes saistošie noteikumi Nr. 26
Jēkabpils novadā 2024. gada 26. septembrī
Grozījumi Jēkabpils novada domes 2023. gada 13. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 21 "Saistošie noteikumi par sociālo pakalpojumu un sociālā atbalsta pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību Jēkabpils novadā"
APSTIPRINĀTI
ar Jēkabpils novada domes
26.09.2024. lēmumu Nr. 700 (prot. Nr. 17, 4. §)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu,
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu,
Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275
"Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas
tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu,
Ministru kabineta 2007. gada 4. decembra noteikumu Nr. 829
"Noteikumi par dienas centru, grupu māju (dzīvokļu)
un pusceļa māju izveidošanas un uzturēšanas
izdevumu līdzfinansēšanu" 26. punktu
1. Izdarīt Jēkabpils novada domes 2023. gada 13. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 21 "Saistošie noteikumi par sociālo pakalpojumu un sociālā atbalsta pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību Jēkabpils novadā" (turpmāk – saistošie noteikumi) (Latvijas Vēstnesis, 2023., 143. nr.) šādus grozījumus:
1.1. Izteikt saistošo noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu, Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu, Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu, Ministru kabineta 2007. gada 4. decembra noteikumu Nr. 829 "Noteikumi par dienas centru, grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un uzturēšanas izdevumu līdzfinansēšanu" 26. punktu."
1.2. Papildināt saistošos noteikumus ar 5.26. apakšpunktu šādā redakcijā:
"5.26. sociālā mentora pakalpojums."
1.3. Svītrot 223. punktā vārdus "darbam ar ģimeni un bērniem".
1.4. Papildināt saistošo noteikumu 225. punktu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja persona pati izsaka vēlmi saņemt atbalsta (pašpalīdzības) grupu pakalpojumu, tā vēršas Dienestā ar iesniegumu."
1.5. Papildināt saistošos noteikumus ar XXVII1 nodaļu šādā redakcijā:
"XXVII.1 Sociālā mentora pakalpojums
226.1 Sociālā mentora pakalpojums nodrošina sociālā mentora atbalstu personai, kura nepietiekamu sociālo prasmju trūkuma dēļ nespēj iekļauties un nodrošināt sociālo funkcionēšanu sabiedrībā, veicinot personas uzvedības izmaiņas un sociālo integrāciju.
226.2 Tiesības saņemt sociālā mentora pakalpojumu ir:
226.2 1. pilngadību sasniegušajam bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās līdz 21 gada vecuma sasniegšanai, vai, ja persona mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē vai studē augstākajā izglītības iestādē, tostarp koledžā, – līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, un ja lēmumu par ārpusģimenes aprūpi pieņēmusi Jēkabpils novada pašvaldības bāriņtiesa;
226.2 2. bārenim, kurš līdz adopcijas nodibināšanai ir atradies ārpusģimenes aprūpē un attiecībā uz kuru tiesa ir atcēlusi adopciju līdz 21 gada vecuma sasniegšanai vai, ja bārenis mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē vai studē augstākajā izglītības iestādē, tostarp koledžā, – līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai.
226.3 Lai saņemtu sociālā mentora pakalpojumu, bārenis pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās vēršas Dienestā, iesniedzot MK noteikumos noteiktos dokumentus.
226.4 Dienests mēneša laikā no šo noteikumu 226.3 punktā minēto dokumentu saņemšanas veic MK noteikumos noteiktās darbības un sociālā mentora pakalpojuma saņemšanai pie ārpakalpojuma sniedzēja izsniedz norīkojumu. Norīkojumā norāda:
226.4 1. norīkojuma numuru un sastādīšanas datumu;
226.4 2. personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, kontakttālruni;
226.4 3. periodu, uz kādu piešķirts sociālā mentora pakalpojums;
226.4 4. sociālā mentora pakalpojuma sniegšanai noteikto stundu skaitu nedēļā, nepārsniedzot trīs stundas nedēļā;
226.4 5. norīkotāja amatu, vārdu, uzvārdu, parakstu.
226.5 Sociālā mentora pakalpojumu piešķir uz laiku līdz 12 mēnešiem pamatojoties uz personas sociālās situācijas un atbalsta vajadzību izvērtējumu.
226.6 Ja bārenis pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās vēlas saņemt sociālā mentora pakalpojumu atkārtoti, Dienests personas sociālo situāciju un atbalsta vajadzības izvērtē no jauna un lemj par nepieciešamību turpināt sociālā mentora pakalpojuma nodrošināšanu.
226.7 Sociālā mentora pakalpojumu nodrošina pakalpojumu sniedzējs, ar kuru Dienests noslēdzis līgumu par sociālā mentora pakalpojuma sniegšanu.
226.8 Sociālā mentora pakalpojums tiek pārtraukts vai izbeigts Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumos Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām un atbalstu bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" noteiktajos gadījumos."
Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs R. Ragainis
Saistošo noteikumu "Grozījumi Jēkabpils novada domes
2023. gada 13. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 21 "Saistošie noteikumi par
sociālo pakalpojumu un sociālā atbalsta pakalpojumu saņemšanas un samaksas
kārtību Jēkabpils novadā""
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija | |||
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Izstrādes pamatojums Jēkabpils novada domes saistošo noteikumu projekts "Grozījumi Jēkabpils novada domes 2023. gada 13. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 21 "Saistošie noteikumi par sociālo pakalpojumu un sociālā atbalsta pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību Jēkabpils novadā"" (turpmāk – saistošo noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz grozījumiem Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – SPSPL) 12. pantā, kuri stājušies spēkā 2024. gada 1. janvārī un paredz papildināt 12. pantu ar septīto un astoto daļu. Minētā panta septītā daļa noteic, ka persona, kura atradās ārpusģimenes aprūpē līdz pilngadības sasniegšanai ir paudusi tādu vēlmi un aizbildnis, audžuģimene vai specializētā audžuģimene tam ir piekritusi, tad šī persona, pamatojoties uz pašvaldības sociālā dienesta izvērtējumu, pēc pilngadības var uzturēties pie tā paša vai cita ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniedzēja līdz 21 gada vecuma sasniegšanai vai, ja mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē vai studē augstākajā izglītības iestādē, tostarp koledžā, – līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai. Savukārt, SPSPL 12. panta astotā daļa nosaka, ka pašvaldības sociālajam dienestam viena mēneša laikā pēc tam, kad saņemta informācija par pilngadīgu personu, kura līdz adopcijas nodibināšanai ir atradusies ārpusģimenes aprūpē un attiecībā uz kuru tiesa ir atcēlusi adopciju līdz 21 gada vecuma sasniegšanai vai, ja tā mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē vai studē augstākajā izglītības iestādē, tostarp koledžā, – līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, ir pienākums izvērtēt šīs personas vajadzības un resursus un tai nepieciešamos atbalsta pasākumus. Abos gadījumos Ministru kabinetam deleģēts uzdevums noteikt sniedzamā atbalsta veidus, apjomu, saturu, kā arī šo pakalpojumu saņemšanas, piešķiršanas, pārtraukšanas un izbeigšanas nosacījumus un kārtību, līdz ar ko 2024. gada 30. aprīlī tika izdarīti grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumos Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām un atbalstu bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 857), kuri stājušies spēkā 2024. gada 4. maijā, nosakot iespējas pilngadību sasniegušo bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu, adoptēto, kuriem ar tiesas spriedumu atcelta adopcija, saņemt papildus jaunus atbalsta veidus: sociālā mentora pakalpojumu, pabalstu 3,29 euro dienā finanšu pratības apguvei un atbalsta grupas dažādu sociālo prasmju un iemaņu apguvei. Vienlaicīgi paredzēts, ka Labklājības ministrija no valsts budžeta līdzekļiem atbalsta pasākumu nodrošināšanai piešķirs pašvaldībai, kura ir sniegusi minētos atbalsta pasākumus līdz 3 565,19 euro kalendāra gadā par vienu personu. 1.2. Mērķis Saistošo noteikumu projekta mērķis ir papildināt Jēkabpils novada domes 2023. gada 13. jūlija saistošos noteikumus Nr. 21 "Saistošie noteikumi par sociālo pakalpojumu un sociālā atbalsta pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību Jēkabpils novadā" (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr. 21) ar jaunu mērķa grupu un jaunu atbalsta veidu, nosakot atbalsta saņemšanas kārtību, kā arī precizēt Saistošo noteikumu Nr. 21 izdošanas pamatojuma norādi. 1.3. Pašreizējā situācija Šobrīd Jēkabpils novada pašvaldības nodrošināto sociālo pakalpojumu un sociālā atbalsta pakalpojumu veidus, to saņemšanas un samaksas kārtību nosaka Saistošie noteikumi Nr. 21. Saistošie noteikumi Nr. 21 tika izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu, Pašvaldību likuma 5. panta otro daļu, 44. panta otro daļu, Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu, Ministru kabineta 2007. gada 4. decembra noteikumu Nr. 829 "Noteikumi par dienas centru, grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un uzturēšanas izdevumu līdzfinansēšanu" 26. punktu. Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 11. punktam pašvaldības autonomā funkcija ir īstenot bērnu un aizgādnībā esošo personu tiesību un interešu aizsardzību. Sasniedzot pilngadību, bārenis iegūst rīcībspēju, proti, var izvēlēties uzsākt patstāvīgu dzīvi vai turpināt atrasties ārpusģimenes aprūpē. Ja bārenis ir izteicis vēlmi un, saskaņā ar sociālā darbinieka veikto izvērtējumu, tas atbilst bāreņa vislabākajām interesēm, MK noteikumos Nr. 857 ir paredzēts sniegt plašāku atbalstu bārenim pēc pilngadības sasniegšanas līdz 21 gada vecuma sasniegšanai vai līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, ja persona mācās, kas nodrošinās saudzīgu un atbalstošu pāreju uz neatkarīgu dzīvi. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 857 Noslēguma jautājumu 43. punktā ietverto regulējumu, līdz attiecīgu pašvaldības saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 31. decembrim, ir piemērojami pašvaldības saistošie noteikumi, kas nosaka tās sniedzamo atbalstu pilngadību sasniegušajam bērnam patstāvīgas dzīves uzsākšanai, ciktāl tie nav pretrunā ar MK noteikumiem Nr. 857. 1.4. Problēmas un risinājumi Problēmas apraksts Pilngadību sasniedzis bērns atrodas īpaši neaizsargātā situācijā, jo nereti no ārpusģimenes aprūpes nākušiem bērniem ir mazāks sociāli labvēlīgo kontaktu skaits, zemākas prasmes risināt dažāda veida ikdienas problēmas un zemāks izglītības līmenis. Finansiālais nodrošinājums pilngadību sasniegušajiem bērniem ir nepietiekams, kas var veicināt nepieciešamību pārtraukt mācību ieguves procesu, lai nodrošinātu ikdienas pamatvajadzības. Ilgtermiņā zems izglītības līmenis samazina iespējas iegūt labi apmaksātu darbu un veicina risku nonākt nelabvēlīgā finansiālā situācijā, pakļaujot personas nabadzībai, sociālai atstumtībai un diskriminācijai. Sasniedzot pilngadību, ārpusģimenes aprūpē esošās personas ikdienas vadība pāriet uz pašu personu, tamdēļ ir svarīgi turpināt saņemt no pašvaldības un valsts atbilstošu atbalstu un pakalpojumus, kas šo pāreju padara saudzīgāku, garantē blakusesošas, drošas un atbalstošas pieaugušas personas klātbūtni un papildus atbalstus jaunās situācijas pieņemšanai un spējai tai pielāgoties. Tā kā MK noteikumi Nr. 857 nosaka jaunus atbalsta veidus bāreņiem pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās, kā arī, lai Saistošie noteikumi Nr. 21 atbilstu augstāka juridiskā spēka tiesību normām, nepieciešams veikt grozījumus Saistošajos noteikumos Nr. 21, papildinot šo noteikumu 5. punktu ar 5.26. apakšpunktu "sociālā mentora pakalpojums" un papildinot tos ar jaunu nodaļu "Sociālā mentora pakalpojums". Lai pilngadību sasniegušie bāreņi pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās varētu saņemt plašāku atbalsta klāstu pārejai uz patstāvīgu dzīvi, sagatavots saistošo noteikumu projekts. |
|||
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2024 | Turpmākie trīs gadi (euro) | ||
2025 | 2026 | 2027 | ||
2.1. Budžeta ieņēmumi | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.2. Budžeta izdevumi | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.3. Fiskālā ietekme | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.4. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins | Tā kā Labklājības ministrija no valsts budžeta līdzekļiem atbalsta pasākumu nodrošināšanai pašvaldībai piešķir līdz 3 565,19 euro kalendāra gadā par vienu personu, jauno atbalsta veidu nodrošināšana neietekmēs pašvaldības budžetu. | |||
2.4.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins | - | |||
2.4.2. detalizēts izdevumu aprēķins | - | |||
2.5. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto amata vietu, ilgstošo vakanču izmantošana u.c.) | - | |||
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme Saistošo noteikumu projektā iekļautās tiesību normas rada priekšnoteikumu ārpusģimenes aprūpē bijušajiem bērniem un adoptētiem bērniem, kuriem ar tiesas spriedumu atcelta adopcija, pēc pilngadības sasniegšanas iespēju saņemt atbalsta pasākumus, kas nodrošinās viņiem saudzīgu un atbalstošu pāreju uz neatkarīgu dzīvi. Saistošo noteikumu projektā iekļautās tiesību normas atstās tiešu, pozitīvu ietekmi uz mērķgrupas personām, veicinot finansiāli labvēlīgāku stāvokli, samazinot nevienlīdzību, nabadzības un sociālās atstumtības risku. Mērķgrupas personas tiks motivētas iegūt izglītību, tādējādi palielināsies konkurētspējīgu jauno uzņēmēju un darbinieku skaits. 3.2. Ietekme uz vidi Nav attiecināms. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību Nav attiecināms. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā Nav attiecināms. 3.5. Ietekme uz konkurenci Nav attiecināms. |
|||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu projekts
paredz, ka saistošo noteikumu projektā paredzētā materiālā atbalsta
saņemšanai personai jāvēršas Jēkabpils novada Sociālajā dienestā un
jāiesniedz iesniegums un citi attiecīgā materiālā atbalsta saņemšanai
nepieciešamie dokumenti, ja tie neatrodas valsts vai pašvaldību iestāžu
rīcībā un ir nepieciešami lēmuma pieņemšanai. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
|||
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu projekts
izstrādāts, lai nodrošinātu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 11.
punktā noteiktās pašvaldību autonomās funkcijas – īstenot bērnu un
aizgādnībā esošo personu tiesību un interešu aizsardzību izpildi.
Atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 66. panta otrās daļas 2. punktam, pašvaldība nodrošina ārpusģimenes aprūpi tiem bērniem, kuriem uz laiku vai pastāvīgi nav savas ģimenes vai kurus viņu pašu interesēs nedrīkst atstāt šajā ģimenē. Savukārt atbilstoši minētā likuma 66. panta otrās daļas 3. punktam, pašvaldība nodrošina bērna tiesības iegūt vispārējo vidējo izglītību un sniedz viņiem palīdzību arodizglītībā. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9. panta pirmo daļu pašvaldībai, kuras teritorijā ir deklarētā personas dzīvesvieta, ir pienākums nodrošināt personai iespēju saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību. Bāreņa un bez vecāku gādības palikuša bērna pēc pilngadības sasniegšanas vajadzību un resursu izvērtēšana, nepieciešamo atbalsta pasākumu piešķiršana, sniegšana un sociālās situācijas izmaiņu novērtēšana ir sociālā dienesta pienākums saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. un 11. punktu un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 12. panta sesto daļu. Saistošo noteikumu projekta īstenošana tiks veikta ar esošajiem cilvēkresursiem, nemainot to pienākumus un uzdevumus. |
|||
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu projekta
izpildi īstenos Jēkabpils novada Sociālais dienests. Jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija netiks veikta. |
|||
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošo noteikumu projektā
ietvertās tiesību normas ir piemērotas iecerētā mērķa sasniegšanas
nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa
sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem. |
|||
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Sabiedrības pārstāvji
(tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem
notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā Nav. 8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids Saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.jekabpils.lv sadaļas "Normatīvie akti" apakšsadaļā "Saistošo noteikumu projekti". Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no saistošo noteikumu projekta publicēšanas datuma pašvaldības tīmekļvietnē. 8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi Priekšlikumi un iebildumi netika saņemti. 8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemto viedokļu apkopojums un izvērtējums Nav. 8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums Nav. 8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām Nav. |
Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs R. Ragainis