Rīgas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-24-302-sn
Rīgā 2024. gada 16. oktobrī (prot. Nr. 129, 18. §)
Par līdzfinansējumu atsevišķu vēsturisko būvju saglabāšanai Rīgā
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu un
likuma "Par kultūras pieminekļu aizsardzību" 24. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk arī – pašvaldība) sniedz palīdzību, daļēji kompensējot naudas līdzekļu izdevumus (turpmāk – līdzfinansējums) vēsturiskās būves, kuras galvenais lietošanas veids ir "viena dzīvokļa mājas", "divu dzīvokļu mājas", kā arī nedzīvojamās ēkas (turpmāk – piemineklis) publiskai apskatei pieejamo fasāžu un citu ārējo būvkonstrukciju saglabāšanai, ja tā ir valsts, reģiona vai vietējas nozīmes kultūras piemineklis vai atrodas:
1.1. valsts, reģiona vai vietējas nozīmes kultūras pieminekļa aizsardzības zonā;
1.2. Rīgas vēsturiskajā centrā vai tā aizsardzības zonā;
1.3. valsts vai reģiona nozīmes pilsētbūvniecības kultūras pieminekļa teritorijā;
1.4. ārpus saistošo noteikumu 1.1.–1.3. apakšpunktā norādītajam zonām un teritorijām, bet pašvaldība tai ir noteikusi kultūrvēsturiski vērtīgas ēkas līmeni.
2. Saistošo noteikumu ietvaros atbalsta darbību kopumu, kuru īstenošanas rezultātā līdzfinansējuma saņēmējs plāno atjaunot vai restaurēt pieminekļa oriģinālo substanci (turpmāk – projekts).
3. Par vienu pieminekli viena saimnieciskā gada ietvaros saskaņā ar šiem vai citiem pašvaldības saistošajiem noteikumiem var iesniegt vienu projektu.
4. Prasības, kas ir saistītas ar projekta pieļaujamības atzīšanu un apstiprināšanu konkursa kārtībā, kā arī ar projekta īstenošanas fakta atzīšanas nosacījumiem, nosaka konkursa nolikumā (turpmāk – nolikums). Nolikumu apstiprina Rīgas domes Pilsētvides attīstības un kvalitātes komisija (turpmāk – komisija).
II. Līdzfinansējuma saņēmēji, tā veids, apmērs un intensitāte
5. Līdzfinansējuma saņēmējs ir persona, kurai nav pasludināts maksātnespējas process, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, ja tā attiecīgi ir:
5.1. pieminekļa īpašnieks;
5.2. dzīvokļu īpašnieku kopības vai kopīpašnieku pilnvarota persona gadījumā, ja līdzfinansējums lūgts pieminekļa kopīpašumā esošās daļas saglabāšanai.
6. Ja pieminekļa īpašnieks ir komercsabiedrība, tad neatkarīgi no pieminekļa izmantošanas komercdarbībā, lemjot par projekta apstiprināšanu, piemēro Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas Nr. 2023/2831 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" 3. panta 2. punktu.
7. Līdzfinansējuma maksimālā intensitāte ir 50 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, bet vienam projektam līdzfinansējuma apmērs nedrīkst pārsniegt:
7.1. 20 000 euro būvdarbu izdevumu kompensācijai;
7.2. 1000 euro būvprojekta dokumentācijas (tajā skaitā arhitektoniski mākslinieciskās izpētes) izstrādes izdevumu kompensācijai.
8. Papildus saistošo noteikumu 7. punktā minētajam, ja Rīgas valstspilsētas pašvaldības Īpašuma departaments (turpmāk – departaments) ir atzinis projekta īstenošanas faktu, līdzfinansējuma saņēmējam pilnā apmērā (izņemot pievienotās vērtības nodokli), bet ne vairāk kā 1500 euro, kompensē nomas maksu par ceļa elementa, kas tieši nepieciešams projekta īstenošanai, lietošanu.
III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
9. Līdzfinansējumu drīkst izlietot šādām projekta ietvaros veiktajām darbībām (turpmāk – atbalstāmās darbības):
9.1. būvprojekta, kā arī arhitektoniski mākslinieciskās izpētes izstrāde;
9.2. ar projektu saistītie būvdarbi.
10. Attiecināmās izmaksas ir būvprojekta izstrādes, būvdarbu tiešās izmaksas, kā arī projekta īstenošanai nepieciešamo sastatņu vai līdzīgu mehānismu montāžas, demontāžas, nomas (vai ekspluatācijas un nolietojuma) un transporta izmaksas (bez pievienotās vērtības nodokļa), kas aprēķinātas saskaņā ar Latvijas būvnormatīvu par būvizmaksu noteikšanas kārtību, izņemot pievienotās vērtības nodokli.
11. Attiecināmo izmaksu apmēru samazina proporcionāli piederošo dzīvokļu īpašumu (telpu grupu) skaitam vai piederošās domājamās daļas lielumam pieminekļa kopīpašniekiem – valstij, pašvaldībai, valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrībai, nekustamā īpašuma nodokļa parādniekiem (kuru parāds par pašvaldības administratīvajā teritorijā esošiem nekustamā īpašuma objektiem pirmstaksācijas periodā pārsniedz 500 euro), kā arī komercsabiedrībai, kurai sniedzamais de minimis atbalsts pārsniegtu Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas Nr. 2023/2831 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" 3. panta 2. punktā norādīto kopsummu viena vienota uzņēmuma līmenī vai kura neiesniedza de minimis atbalsta piešķiršanai nepieciešamo informāciju Ministru kabineta noteikumos noteiktajā apjomā.
IV. Projektu izskatīšana un apstiprināšana
12. Nolikums nosaka:
12.1. projekta saturu, tā noformēšanas un iesniegšanas kārtību;
12.2. apstiprināmo projektu skaitu atbilstoši departamenta administrēšanas kapacitātei;
12.3. atbalstāmās darbības atbilstoši saistošo noteikumu 9. punktam;
12.4. periodu, kurā atzīst atbalstāmās darbības un attiecināmo izmaksu veikšanai taisītos izdevumus;
12.5. projekta pieļaujamības un apstiprināšanas kritērijus;
12.6. prasības piemineklim un tā pieejamībai publiskai apskatei;
12.7. komisijas lēmuma pieņemšanas procesā departamenta veicamās procesuālās darbības;
12.8. komisijas un departamenta procesuālo darbību izpildes termiņus;
12.9. līguma par līdzfinansētā projekta īstenošanu (turpmāk – līgums) paraugu;
12.10. nomas maksas par ceļa elementa lietošanu kompensēšanas kārtību un nosacījumus;
12.11. de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
12.12. citus noteikumus, kas sekmē pieminekļa saglabāšanu.
13. Nolikumu publicē tīmekļvietnē www.atjauno.riga.lv ne vēlāk kā 10 darba dienu laikā pēc tā apstiprināšanas.
14. Komisija atstāj bez izskatīšanas tos projektus, kuri neatbilst nolikumā noteiktajiem pieļaujamības kritērijiem.
15. Komisija apstiprina, tajā skaitā ar nosacījumiem, pieļaujamos projektus, kuru atbalstam to iesniegšanas gadā pašvaldības budžetā ir pieejami naudas līdzekļi departamenta administrēšanas kapacitātes ietvaros. Pārējos pieļaujamos projektus noraida.
16. Par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi ir uzskatāma diena, kad komisija apstiprinājusi projektu. Piešķirot de minimis atbalstu, komisija pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas Nr. 2023/2831 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru, kā arī pārbauda tā pieminekļa īpašnieka, kas ir komercsabiedrība, atbilstību de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.
17. Komisijas lēmumu var apstrīdēt Rīgas pilsētas izpilddirektoram.
18. Apstiprināto projektu sarakstu publicē tīmekļvietnē www.atjauno.riga.lv, norādot līdzfinansējuma saņēmēju un pieminekļa adresi.
V. Apstiprinātā projekta īstenošanas un līdzfinansējuma izmaksas nosacījumi
19. Pamatojoties uz komisijas lēmumu par projekta apstiprināšanu, departaments slēdz līgumu, atzīst projekta īstenošanas faktu un izmaksā līdzfinansējumu.
20. Apstiprināto projektu īsteno un līdzfinansējumu izmaksā saskaņā ar līgumu, ievērojot, ka projekts ir īstenojams līguma noslēgšanas saimnieciskajā gadā līdz 15. novembrim.
21. Līgumā iekļaujami vismaz šādi noteikumi:
21.1. apstiprinātā projekta īstenošanas sākuma un beigu termiņš;
21.2. līguma izpildi apliecinoši dokumenti, to iesniegšanas kārtība un termiņš;
21.3. līguma izpildes kontroles kārtība;
21.4. apstiprinātā projekta nosacījumu iespējamo grozījumu apjoms un to veikšanas kārtība;
21.5. apstākļi, kad samazina izmaksājamo līdzfinansējumu:
21.5.1. izdevumi ir radušies ārpus līgumā noteiktā izdevumu veikšanas perioda;
21.5.2. izdevumi ir radušies tādu izmaksu, kas netika atzītas par attiecināmām, segšanai;
21.5.3. izdevumi ir mazāki par komisijas lēmumā par projekta apstiprināšanu norādītajām attiecināmajām izmaksām, ievērojot līgumā noteikto līdzfinansējuma intensitāti;
21.5.4. izdevumi ir radušies, neievērojot līgumā noteikto izdevumu veikšanas kārtību un nosacījumus;
21.6. līdzfinansējuma neizmaksāšanas nosacījumi:
21.6.1. apstiprinātais projekts nav īstenots līgumā noteiktajā kārtībā vai termiņā;
21.6.2. līgumā noteiktajā kārtībā un termiņā līdzfinansējuma saņēmējs nav iesniedzis departamentam līgumā noteiktos līdzfinansējuma maksājuma saņemšanai nepieciešamos dokumentus;
21.6.3. līdzfinansējuma saņēmēja iesniegtie dokumenti līdzfinansējuma maksājuma saņemšanai neatbilst līguma prasībām;
21.6.4. visi līdzfinansējuma saņemšanai iesniegtajos dokumentos norādītie izdevumi saskaņā ar līguma noteikumiem atzīti par neatbilstoši veiktiem;
21.6.5. līdzfinansējuma saņēmējs nav novērsis departamenta norādītos, apstiprinātā projekta īstenošanā konstatētos normatīvo aktu un līguma saistību pārkāpumus;
21.7. līguma pirmstermiņa izbeigšanas nosacījumi;
21.8. departamenta tiesības vienpusēji atkāpties no līguma;
21.9. apstākļi, kad līdzfinansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt līdzfinansējumu.
22. Departaments izmaksā līdzfinansējumu pēc projekta īstenošanas fakta atzīšanas, tas ir, pēc projektā paredzēto pieminekļa saglabāšanas darbu pabeigšanas, ieskaitot darbu pabeigšanas fakta saskaņošanu valsts un pašvaldības iestādēs ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un kārtībā, pilna norēķina veikšanu ar darbu veicējiem un piegādātājiem, kā arī pēc līdzfinansējuma maksājuma saņemšanai noteikto dokumentu iesniegšanas departamentam līgumā noteiktajā kārtībā un termiņā.
23. Vienošanās par līgumā noteiktā apstiprinātā projekta īstenošanas termiņa grozījumiem noslēdz departaments.
24. Vienošanās par izmaiņām apstiprinātajā projektā paredzēto darbu apjomā noslēdz departaments:
24.1. ja šo darbu apjoma izmaiņas nepārsniedz 30 % no projektā paredzēto darbu apjoma un to izmaksas nepārsniedz 30 % no apstiprinātā projekta izmaksu kopsummas;
24.2. pārējos gadījumos – saskaņojot ar komisiju.
25. Ja līdzfinansējums nav izlietots atbilstoši normatīvo aktu prasībām vai ir pārkāpti līguma noteikumi, līdzfinansējumu atgūst normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
VI. Noslēguma jautājums
26. Atzīt par spēku zaudējušiem Rīgas domes 2023. gada 30. augusta saistošos noteikumus Nr. RD-23-233-sn "Par pašvaldības atbalstu publiskai apskatei pieejamo kultūrvēsturiskā būvmantojuma objektu un dzīvojamo māju fasāžu saglabāšanai Rīgā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, Nr. 172; 2024, Nr. 96).
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2024. gada 16. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. RD-24-302-sn
"Par līdzfinansējumu atsevišķu vēsturisko būvju saglabāšanai Rīgā"
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums,
tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā
regulējuma izstrādi Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktu noteikumu grozījumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu. Ņemot vērā, ka grozījumi ievērojami pārsniegtu pusi no spēkā esošo saistošo noteikumu normu apjoma, ir sagatavoti jauni saistošie noteikumi, nevis saistošo noteikumu grozījumi. Rīgas dome 2024. gada 28. augustā izdeva saistošos noteikumus Nr. RD-24-294-sn "Par līdzfinansējumu dzīvojamo māju uzturēšanai un modernizēšanai Rīgā", uz kuriem no Rīgas domes 2023. gada 30. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. RD-23-233-sn "Par pašvaldības atbalstu publiskai apskatei pieejamo kultūrvēsturiskā būvmantojuma objektu un dzīvojamo māju fasāžu saglabāšanai Rīgā" ir pārceltas tiesību normas, kas ir paredzētas ēku ar galveno lietošanas veidu "triju vai vairāku dzīvokļu mājas" (turpmāk – mājoklis) uzturēšanas un modernizēšanas projektu līdzfinansēšanai. Tādējādi turpmāk visu mājokļu (neatkarīgi no to piederības un kultūrvēsturiskās nozīmes) uzturēšanai un modernizēšanai paredzētās līdzfinansējuma programmas tiks īstenotas, pamatojoties uz Rīgas domes 2024. gada 28. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. RD-24-294-sn "Par līdzfinansējumu dzīvojamo māju uzturēšanai un modernizēšanai Rīgā". Savukārt saistošo noteikumu objekti ir kultūrvēsturiski vērtīgas dzīvojamās mājas, kuru galvenais lietošanas veids ir "viena dzīvokļa mājas" vai "divu dzīvokļu mājas", kā arī nedzīvojamās ēkas. Saistošajos noteikumos no Rīgas domes 2023. gada 30. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. RD-23-233-sn "Par pašvaldības atbalstu publiskai apskatei pieejamo kultūrvēsturiskā būvmantojuma objektu un dzīvojamo māju fasāžu saglabāšanai Rīgā" nav pārceltas tiesību normas, kas satur priekšrakstu par līdzfinansējumu pieminekļu daļu saglabāšanai, jo šis instruments pārsvarā tiek izmantots, lai aizstātu ar analogu izstrādājumu oriģinālos logus un durvis. Lai arī pasākums vērsts uz vēsturiskās ēkas atjaunošanu, aktivitātes ietekme nav būtiska, taču prasa ievērojamus resursus projektu administrēšanai. Ar Rīgas domes 2021. gada 15. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 103 "Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi" apstiprināto Rīgas teritorijas plānojuma teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu 4.72. un 107.2. apakšpunkts satur vēsturiskās būves definīciju, nosakot, ka tā ir būve, kas ir būvēta pirms vairāk nekā 50 gadiem. Vēsturiskajai būvei var būt noteikts kultūrvēsturiski vērtīgas būves līmenis. Saskaņā ar Rīgas domes 2024. gada 12. jūnija saistošo noteikumu Nr. RD-24-275-sn "Par kultūrvēsturiskās vērtības noteikšanu vēsturiskām būvēm un vēsturiskiem apstādījumiem" 3. un 4. punktu, kā arī 6.2. apakšpunktu kultūrvēsturiskās vērtības līmeņa noteikšanas mērķis ir aizsargāt esošo kultūrvēsturisko mantojumu no būtiskiem pārveidojumiem. Par kultūrvēsturiskās vērtības noteikšanu mantojuma objektiem atbild Rīgas valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) Pilsētas attīstības departaments. Kultūrvēsturiskā vērtība tiek noteikta, pamatojoties uz būvniecības ieceri par vēsturisku būvi, kurai iepriekš nav bijis noteikts kultūrvēsturiskās vērtības līmenis. Rīgas domes 2024. gada 12. jūnija saistošo noteikumu Nr. RD-24-275-sn "Par kultūrvēsturiskās vērtības noteikšanu vēsturiskām būvēm un vēsturiskiem apstādījumiem" paskaidrojuma rakstā ir akcentēts, ka gadījumā, ja vēsturiskai būvei nebūs noteikts kultūrvēsturiskās vērtības līmenis, pašvaldības Pilsētas attīstības departamentam nebūs pamata pieņemt lēmumu par būvniecības ieceres akceptu. Tāpat, pamatojoties uz Rīgas domes 2021. gada 15. decembra saistošo noteikumu Nr. 103 "Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi" 2.1. apakšpunktu, atzīti par spēku zaudējušiem Rīgas domes 2005. gada 20. decembra saistošie noteikumi Nr. 34 "Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi". Savukārt Rīgas domes 2005. gada 20. decembra saistošo noteikumu Nr. 34 "Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi" 397. punkts paredzēja, ka kultūras pieminekļu un apbūves aizsardzības teritorijās 19. gs. un 20. gs. sākuma koka mājām ir aizsargājamas apbūves statuss. Aizsargājamā koka apbūvē un mūra ēkās, kas būvētas līdz 1940. gadam, svarīgākās aizsargājamās vērtības ir autentisks būvapjoms, oriģinālajam būvperiodam raksturīga fasādes arhitektūra un detalizācija, konstruktīvā sistēma, ēkas autentiskums un saglabātība. Papildus atzīmējams, ka atbilstoši Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes tīmekļvietnē https://mantojums.lv/cultural-objects atrodamajai informācijai Pārdaugavas apbūves fragments, Ķīpsalas vēsturiskā apbūve un Kalnciema ielas koka apbūve atbilst nevis valsts, bet reģiona nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļu vērtību grupai. Ievērojot iepriekšminēto, salīdzinājumā ar Rīgas domes 2023. gada 30. augusta saistošo noteikumu Nr. RD-23-233-sn "Par pašvaldības atbalstu publiskai apskatei pieejamo kultūrvēsturiskā būvmantojuma objektu un dzīvojamo māju fasāžu saglabāšanai Rīgā" 1. punktu ir precizēts saistošo noteikumu 1. punkts. Projektu atbalstāmās darbības, attiecināmās izmaksas un prasības nolikuma saturam pilnā apmērā ir pārņemtas no Rīgas domes 2023. gada 30. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. RD-23-233-sn "Par pašvaldības atbalstu publiskai apskatei pieejamo kultūrvēsturiskā būvmantojuma objektu un dzīvojamo māju fasāžu saglabāšanai Rīgā". Konkursa nolikumos tika detalizēti norādītas prasības projekta īstenošanai nepieciešamo atsevišķo mehānismu – sastatņu, pacēlāju, torņu vai līdzīgu mehānismu – izmaksu kategoriju atspoguļošana projektu konkursa tāmēs. Pārskatāmībai sastatņu (vai līdzīgu mehānismu) montāžas, demontāžas, nomas (vai ekspluatācijas un nolietojuma) un transporta izmaksas ir uzskaitītas saistošajos noteikumos attiecināmo izmaksu sastāvā. Analoģiski būvprojekta izstrādes un būvdarbu tiešajām izmaksām ar sastatnēm saistītajās izmaksās neieskaita pievienotās vērtības nodokli. Ar 2024. gada 1. janvāri ir spēkā Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula Nr. 2023/2831 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" (turpmāk – Regula Nr. 2023/2831). Ar Regulas Nr. 2023/2831 stāšanos spēkā ir zaudējusi spēku Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula Nr. 1407/2013 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam", kura radīja tiesisko pamatojumu projekta apstiprināšanai, ja atbalsta saņēmējs ir saimnieciskās darbības veicējs. Regulas Nr. 2023/2831 preambulas vienpadsmitā daļa un 3. panta 2. punkts paredz, ka de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, nevienā trīs gadu periodā nepārsniedz 300 000 euro. Trīs gadu laikposms šīs regulas vajadzībām būtu jāvērtē kā "slīdošs" periods. Attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados. Saistošo noteikumu 6., 11. punkta, 12.11. apakšpunkta, kā arī 16. punkta redakcija pēc būtības saskaņota ar Finanšu ministrijas Komercdarbības atbalsta kontroles departamentu tiešsaistes konsultāciju laikā. Mērķa sasniegšanai nav piemērojamas alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, jo šāds risinājums būtu pretrunā ar likuma atrunas principu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot
attiecīgus aprēķinus Projekti tiks līdzfinansēti, ja Rīgas dome atbalstīs iepriekšminēto projektu īstenošanai nepieciešamo naudas līdzekļu piešķiršanu, apstiprinot pašvaldības kārtējā saimnieciskā gada budžetu. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju
veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā
regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un
atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) Ar saistošajiem noteikumiem pārskatīts to ēku loks, kuru atjaunošanai ir iespējams pieprasīt līdzfinansējumu šī pakalpojuma ietvaros. Proti, izslēgtas ēkas ar lietošanas veidu "trīs un vairāk dzīvokļu mājas" un vēsturisko ēku kategorijas papildinātas ar jaunu ēku veidu – kultūrvēsturiski vērtīga ēka. Līdzfinansēto projektu īstenošanas rezultātā uzlabosies pilsētvides kvalitāte, kā arī tiks sniegts atbalsts vēsturisko ēku īpašniekiem, kuri šādu ēku atjaunošanā saskaras ar papildu prasībām un ierobežojumiem, kas ietekmē šo projektu izmaksas. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to
izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan
fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta
finansētām institūcijām Saistošo noteikumu piemērošanas jautājumos kompetentās iestādes ir Rīgas valstspilsētas pašvaldības Īpašuma departaments (turpmāk – departaments) un Rīgas domes Pilsētvides attīstības un kvalitātes komisija (turpmāk – komisija). Saistošo noteikumu ietvaros īstenojamās procedūras galvenie posmi ir: - konkursa nolikuma projekta sagatavošana, apstiprināšana un publicēšana; - privātpersonu sagatavotu konkursa projektu iesniegšana iestādē nolikumā noteiktajā termiņā; - projektu pieļaujamības novērtēšana un atbilstoši konkursa nolikumā iekļautajiem kritērijiem nepieļaujamo projektu noraidīšana ar komisijas lēmumu; - pieejamā budžeta ietvaros un atbilstoši departamenta administratīvajai kapacitātei pieļaujamo projektu apstiprināšana ar komisijas lēmumu; - līguma par līdzfinansētu (apstiprinātu) projektu noslēgšana un projekta īstenošana atbilstoši tā nosacījumiem; - līguma par līdzfinansētu (apstiprinātu) projektu izpildes dokumentācijas iesniegšana un tās novērtēšana departamentā, akcepta gadījumā līdzfinansējuma maksājuma saņemšana. Kā privātpersonu, tā arī pašvaldības izmaksas ir saistītas ar līdzfinansējuma konkursu ietvaros iesniegto projektu administrēšanu. Privātpersonu gadījumā tās ir nebūtiskas, jo projekta saturu pamatā veido projektēšanas ietvaros sagatavoti dokumenti, kuru sagatavošanas pienākums izriet no būvniecību regulējošajiem normatīvajiem aktiem. Pašvaldības izmaksas ir atkarīgas no konkursa ietvaros iesniegto, kā arī pēc apstiprināšanas administrējamo projektu skaita. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un
cilvēkresursiem Saistošie noteikumi citstarp var veicināt Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 5. punktā minētās pašvaldības autonomās funkcijas – sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu – izpildi. Šajos saistošajos noteikumos paredzētie pakalpojumi tiek administrēti kopīgas budžeta programmas ietvaros, kura nodrošina finansējumu arī sakrālā mantojuma objektu atjaunošanai un dzīvojamo māju uzturēšanai un modernizēšanai Rīgā. Ņemot vērā minēto, pakalpojuma administrēšanai nepieciešamo personālu nosaka atbilstoši programmā piešķirtā budžeta finansējuma apmēram un noteiktajām prioritātēm. |
6. Izpildes nodrošināšana Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās departaments un komisija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko
sniedz mērķa sasniegšana Saistošajos noteikumos izvirzītās prasības atbilst augstāka juridiskā spēka normatīvajam aktam. Saistošie noteikumi neparedz papildu ierobežojumus privātpersonām, tādējādi nav nepieciešams veikt samērīguma pārbaudi. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar
privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa
noskaidrošanā gūtā informācija Par saistošo noteikumu projekta saturu notika tiešsaistes konsultācijas ar Finanšu ministrijas Komercdarbības atbalsta kontroles departamentu. Saistošo noteikumu projekts tika apspriests komisijas 2024. gada 19. jūlija sēdē. Saistošo noteikumu projekts no 2024. gada 26. jūlija līdz 2024. gada 9. augustam tika nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai pašvaldības oficiālās tīmekļvietnes sadaļā https://www.riga.lv/lv/saistoso-noteikumu-projekti. Viedokļi par saistošo noteikumu projektu nav sniegti. |
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis