Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 14 Pēdējās nedēļas laikā 21 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 745
Rīgā 2024. gada 26. novembrī (prot. Nr. 50 40. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.4. pasākuma "Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.4. pasākumu "Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un projekta sadarbības partneriem;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Pasākuma mērķis ir izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas (turpmāk – IKM sistēma) attīstība izglītības kvalitātes uzraudzībai, novērtēšanai un nodrošināšanai valsts, pašvaldības un izglītības iestādes līmenī un indivīda līmenī, kā arī datu pratības kapacitātes stiprināšana pilnvērtīgai IKM sistēmas lietošanai un datos balstītiem lēmumiem izglītības kvalitātes uzraudzībai, novērtēšanai un nodrošināšanai.
3. Pasākuma mērķa grupas ir:
3.1. valsts institūcijas, kas ir atbildīgas par izglītības politikas izstrādi un īstenošanu, tai skaitā izglītības satura izstrādi, pārraudzību, izglītības kvalitātes novērtēšanu, kā arī starptautisku pētījumu īstenošanu izglītības politikas jomā, lai, nodrošinot vadlīniju, procedūru, darbību un resursu kopumu, plānotu, sasniegtu, uzturētu, uzraudzītu un pastāvīgi pilnveidotu izglītības kvalitāti;
3.2. pašvaldības, kas izglītības ekosistēmas ietvaros izstrādā izglītības attīstības stratēģiju, koordinē izglītības īstenošanu visās izglītības programmās un pakāpēs un administratīvi teritoriālajā izglītības pārvaldībā nodrošina izglītības kvalitāti izglītības iestādēs, apkopo un analizē informāciju par izglītības (izņemot augstāko izglītību) kvalitāti savā teritorijā;
3.3. izglītības iestādes.
4. Pasākuma mērķi sasniedz, īstenojot šo noteikumu 20. punktā minētās atbalstāmās darbības un līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzot šādus uzraudzības rādītājus:
4.1. iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – viena iestāde, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – viena iestāde;
4.2. rezultāta rādītājs – iestāžu skaits, kas ieviesušas uzlabojumus izglītības un mācību sistēmu kvalitātei, efektivitātei un atbilstībai darba tirgum, – viena iestāde;
4.3. nacionālie rādītāji:
4.3.1. IKM sistēmas ietvarā izstrādāts un ieviests izglītojamo snieguma monitoringa rīks:
4.3.1.1. līdz 2029. gada 31. decembrim izstrādāti vismaz deviņi izglītojamo snieguma monitoringa vērtēšanas darbi izglītojamo pamatprasmju novērtēšanai;
4.3.1.2. tai skaitā līdz 2025. gada 31. decembrim izstrādāti četri izglītojamo snieguma monitoringa vērtēšanas darbi izglītojamo pamatprasmju novērtēšanai;
4.3.2. līdz 2029. gada 31. decembrim veikti IKM sistēmas attīstībai nepieciešamie pētījumi, tai skaitā nozares reformu ieviešanas efektivitātes pētījumi, – seši;
4.3.3. līdz 2024. gada 31. decembrim izsludināts iepirkums datu apstrādei un analītikai paredzētas datu pratības mācību programmas izstrādei pašvaldību izglītības ekspertiem, tai skaitā IKM sistēmas rīku lietošanai, – viens;
4.3.4. līdz 2026. gada 31. decembrim pilnveidotas vadlīnijas izglītības kvalitātes nodrošināšanai, izstrādājot un aprobējot rīcības algoritmu pašvaldībām izglītības kvalitātes monitoringa īstenošanai un izglītības kvalitātes pilnveidei, – viens;
4.3.5. līdz 2028. gada 31. decembrim izveidoti analītiskas informācijas paneļi, lai nodrošinātu datu vizualizāciju tematiskam datu skatījumam dažādām lietotāju grupām, – vismaz četri;
4.3.6. līdz 2028. gada 31. decembrim datu apstrādei un analītikai pašvaldībās sagatavoti IKM sistēmas rīku lietotāji – 43 personas (vismaz viena persona katrā pašvaldībā);
4.3.7. līdz 2029. gada 31. decembrim veikta valsts izglītības informācijas sistēmas un valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas pilnveide IKM sistēmas vajadzībām – divas.
5. Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6. Pasākuma atbalsta veids ir grants.
7. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
8. Pasākuma ietvaros pieejamais kopējais finansējums ir 21 288 711 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 18 095 404 euro un valsts budžeta finansējums – 3 193 307 euro.
9. Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma intensitāte ir 85 % no projekta attiecināmo izmaksu kopsummas un valsts budžeta līdzfinansējums ir 15 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
II. Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim
10. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Izglītības un zinātnes ministrija, kas pēc tam, kad ir apstiprināts projekta iesniegums, ir finansējuma saņēmēja.
11. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un uzaicinājumā noteiktajā termiņā iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi.
12. Finansējuma saņēmējs, īstenojot šo noteikumu 20.3. apakšpunktā minēto darbību, projekta īstenošanā papildus var piesaistīt kā sadarbības partneri Centrālo statistikas pārvaldi.
13. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno sadarbībā ar Izglītības kvalitātes valsts dienestu un Valsts izglītības satura centru šo noteikumu 20.1., 20.2., 20.4., 20.5., 20.6. un 20.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai.
14. Finansējuma saņēmējs, īstenojot šo noteikumu 20.4. un 20.7. apakšpunktā minētās darbības, projekta īstenošanā var papildus iesaistīt sadarbības partnerus – augstākās izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas vai pakalpojuma sniedzējus.
15. Finansējuma saņēmējs, īstenojot šo noteikumu 20.5. apakšpunktā minēto darbību, projekta īstenošanā var papildus iesaistīt sadarbības partnerus vai pakalpojuma sniedzējus datu pratības kapacitātes stiprināšanai, lai lietotu IKM sistēmu.
16. Valsts izglītības satura centrs šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētās darbības īstenošanā, ja nepieciešams, var piesaistīt ārpakalpojuma sniedzēju.
17. Finansējuma saņēmējam ir pienākums projekta iesniegumā pamatot sadarbības partneru nepieciešamību un izvēli, norādot konkrēto sadarbības partneru iesaistes mehānismu un to kompetences atbilstību plānotajām atbalstāmajām darbībām, kā arī ar katru sadarbības partneri noslēgt sadarbības līgumu par sadarbību atbalstāmo darbību īstenošanā. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno sadarbības partnera apliecinājumu par gatavību piedalīties projekta darbību īstenošanā un sniegt savu ieguldījumu projekta mērķa sasniegšanā. Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas finansējuma saņēmējs ar katru sadarbības partneri slēdz sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, un sadarbības līgumā iekļauj vismaz šādus nosacījumus:
17.1. sadarbības partnera īstenojamās atbalstāmās darbības, to apjoms un sasniedzamie rādītāji;
17.2. kārtība, kādā sadarbības partneris paredz sadarbību ar attiecīgo pašvaldību, pašvaldībai iesaistot administratīvi teritoriālajā izglītības pārvaldībā iesaistītās izglītības pārvaldes un izglītības iestādes (ja attiecināms);
17.3. pārskatu un citas informācijas iesniegšanas kārtība un termiņi, tai skaitā ar informācijas apmaiņu saistīto projektu ietvaros.
18. Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par sadarbības partneru pienākumu un funkciju izpildi projekta īstenošanā un sadarbības partneru īstenotajām funkcijām projektā, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku un nodrošinot nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem. Ar projekta ieviešanu saistīto sadarbības partneru un sadarbības iestādes komunikāciju un dokumentācijas apriti nodrošina ar finansējuma saņēmēja starpniecību.
19. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un uzaicinājumā noteiktajā termiņā iesniedz to Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā kā sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā iekļauj informāciju par projekta iekšējo vadības un kontroles sistēmu, lai nodrošinātu sekmīgu projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu un projektam piešķirto līdzekļu lietderīgu un efektīvu izlietošanu, tai skaitā nodala funkcijas, kuras finansējuma saņēmējs pilda projekta īstenošanā, no citām iestādes funkcijām, kā arī apraksta, kādas darbības un uzraudzības instrumenti ir plānoti vai ieviesti projekta iesniedzēja iestādē šādos procesos:
19.1. finanšu līdzekļu plūsmas plānošana un kontrole un finanšu pārskatu ticamības nodrošināšana;
19.2. iepirkumu organizēšana;
19.3. maksājumu pieprasījumu un projekta grozījumu sagatavošana un iesniegšana, tai skaitā datu pilnīguma un atbilstības pārbaude;
19.4. informācijas, dokumentu un pārskatu aprite;
19.5. projekta saturiskās vadības un uzraudzības procesu pārskatāmība.
III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
20. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
20.1. jaunu IKM sistēmas rīku izstrāde, rīku prototipu digitalizācija, aprobācija, testēšana, ieviešana un pilnveide, kā arī esošo rīku pilnveide un attīstība atbilstoši lietotāju vajadzībām;
20.2. datu vākšana, izgūšana, uzkrāšana, analīze, apstrāde, IKM sistēmas pieejamības nodrošināšana un tās rīku uzturēšana un attīstība informācijas tehnoloģiju vidē;
20.3. informācijas tehnoloģiju vides un datu izvērtējuma izstrāde IKM sistēmas rīku un procesu tālākai attīstībai un iepirkums tehniskās specifikācijas izstrādei;
20.4. IKM sistēmas attīstībai nepieciešamo pētījumu (tai skaitā nozares reformu ieviešanas efektivitātes pētījumu) īstenošana un izglītības kvalitātes informatīvo ziņojumu sagatavošana;
20.5. datu pratības kapacitātes stiprināšana mācībās, pieredzes pārneses, mērķsadarbības un citos pasākumos IKM sistēmas administrētājiem un lietotājiem (rīcībpolitikas plānotājiem un īstenotājiem, pašvaldību izglītības ekspertiem, izglītības iestāžu vadītājiem un vadītāju vietniekiem, datu zinātniekiem, pētniekiem u. c.), tai skaitā datu pratības mācību programmas izstrāde un īstenošana, attīstot datu analītiķu tīklu pašvaldībās;
20.6. mērķsadarbības pasākumi, mācības un pieredzes pārneses pasākumi IKM sistēmas administrētājiem un lietotājiem, projekta vadības un īstenošanas personālam un sadarbības partneriem;
20.7. datu analītiķu tīkla izveide pašvaldību atbalstam;
20.8. IKM sistēmas analītiskās informācijas paneļu izstrāde datu vizualizācijai un tematiskam datu skatījumam dažādām lietotāju grupām, to digitalizācija, aprobācija, testēšana, ieviešana un pilnveide;
20.9. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
20.10. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi par projekta īstenošanu.
21. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
21.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
21.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai;
21.3. neparedzētās izmaksas.
22. Šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
22.1. tiešās attiecināmās personāla izmaksas (izņemot virsstundas) saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu:
22.1.1. finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 20. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās un ar vadošo iestādi saskaņotās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
22.1.2. šo noteikumu 13. punktā minēto sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla izmaksas šo noteikumu 20.1., 20.2., 20.4., 20.5., 20.6. un 20.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai un šo noteikumu 12. punktā minētā sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas šo noteikumu 20.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās un ar vadošo iestādi saskaņotās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
22.2. pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
22.2.1. finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla, projekta īstenošanas personāla un sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla transporta izmaksas (maksa par degvielu, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) šo noteikumu 20.1., 20.2., 20.5., 20.6., 20.7., 20.9. un 20.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
22.2.2. finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla, projekta īstenošanas personāla un sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla pārējās transporta pakalpojumu izmaksas (transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana) šo noteikumu 20.1., 20.2., 20.5., 20.6., 20.7., 20.9. un 20.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
22.2.3. šo noteikumu 22.1.1. un 22.1.2. apakšpunktā minētā personāla iekšzemes komandējumu un dienesta braucienu izmaksas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
22.2.4. finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla un projekta īstenošanas personāla ārvalstu komandējumu un dienesta braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumu saistītie izdevumi, šo noteikumu 20.4., 20.5. un 20.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, ja tās ir skaidri sasaistāmas ar projekta rezultātu sasniegšanu;
22.2.5. veselības apdrošināšanas izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam un šo noteikumu 12. un 13. punktā minēto sadarbības partneru projekta īstenošanas personālam ir attiecināmas tikai laikposmā, kad projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projekta īstenošanā. Ja veselības apdrošināšana paredzēta finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera iestādē un minētais personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam. Tās ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai;
22.2.6. finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla un šo noteikumu 12. un 13. punktā minēto sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla obligāto veselības pārbaužu izmaksas un speciālo medicīnisko optisko redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas, ja tās nav iekļautas šo noteikumu 22.2.5. apakšpunktā minētajās izmaksās, saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību, kā arī attiecīgās iestādes iekšējiem normatīvajiem aktiem, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai attiecināmas kā faktiskās izmaksas;
22.2.7. finansējuma saņēmēja un šo noteikumu 12. un 13. punktā minēto sadarbības partneru jaunradītu darba vietu aprīkojuma izmaksas, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai nomas izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja finansējuma saņēmēja projekta vadības vai īstenošanas personāls vai šo noteikumu 12. un 13. punktā minēto sadarbības partneru īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma pamata vai pieņemts uz rīkojuma pamata. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam. Ja personāls ir nodarbināts saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam un ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;
22.2.8. stipendijas mēnesī datu analītiķiem (doktorantiem, kas deleģēti no augstākās izglītības iestādes) pašvaldībās, slēdzot trīspusēju līgumu starp pašvaldību (IKM sistēmas lietotāju šo noteikumu 20.5. apakšpunkta izpratnē), augstākās izglītības iestādi (šo noteikumu 14. punktā minēto sadarbības partneri, kura atlasi veiks finansējuma saņēmējs) un doktorantu (izpildītāju šo noteikumu 20.5. apakšpunkta izpratnē), šo noteikumu 20.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
22.2.9. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas šo noteikumu 20.10. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
22.2.10. pakalpojumu, preču un piegādes izmaksas, tai skaitā ārvalstu un nacionālo ekspertu izmaksas, licenču iegāde, informācijas tehnoloģiju pakalpojumu, datu pārvaldības procedūru, datu kopu atlases un pētījumu izmaksas, šo noteikumu 20.1., 20.2., 20.3., 20.4., 20.5., 20.6., 20.7., 20.8. un 20.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
22.2.11. pasākumu (semināru, konferenču, darba grupu) organizēšanas un nodrošināšanas izmaksas šo noteikumu 20.1., 20.2., 20.3., 20.4., 20.5., 20.6., 20.7., 20.8. un 20.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
22.2.12. informatīvo un metodisko materiālu izstrādes izmaksas šo noteikumu 20.1., 20.2., 20.3., 20.4., 20.5. un 20.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
22.2.13. mācību izmaksas šo noteikumu 20.1., 20.2., 20.3., 20.5., 20.6., 20.7., 20.8. un 20.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai IKM sistēmas attīstībā iesaistītajām personām;
22.2.14. izglītojošu un informatīvu pasākumu, sadarbības un tīklošanās pasākumu, ārvalstu izpētes vizīšu, semināru un konferenču organizēšanas un īstenošanas izmaksas, tai skaitā vietējo un ārvalstu ekspertu, lektoru un moderatoru atlīdzības izmaksas, mācību maksa, telpu noma (ja projekta atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešams nomāt telpas ārpus finansējuma saņēmēja telpām vai projekta īstenošanas sadarbības partnera juridiskās un faktiskās uzturēšanās adreses), tehniskā atbalsta pakalpojumu, tiešsaistes pasākumu ierakstīšanas, tulkošanas, datortehnikas un cita nepieciešamā aprīkojuma nomas izmaksas šo noteikumu 20.1., 20.2., 20.3., 20.4., 20.5., 20.6., 20.7. un 20.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
22.2.15. jaunu IKM sistēmas rīku izstrādes, rīku prototipu digitalizācijas, aprobācijas, testēšanas, ieviešanas un turpmākas pilnveides izmaksas, kā arī esošo rīku uzlabojumi atbilstoši to lietošanas vajadzībām šo noteikumu 20.1. un 20.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
22.2.16. šo noteikumu 20.3. apakšpunktā minētā informācijas tehnoloģiju vides izvērtējuma izstrādes vai iegādes izmaksas IKM sistēmas rīku, datu un procesu tālākai attīstībai un minētā izvērtējuma izstrādes vai iegādes iepirkuma tehniskās specifikācijas izstrādes izmaksas;
22.2.17. šo noteikumu 20.5. un 20.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību izmaksas – mācību un izpētes vizīšu organizēšana pašvaldību un skolu pārstāvjiem kapacitātes stiprināšanai par datu analītikas jautājumiem profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai Latvijā vai citās Eiropas Savienības dalībvalstīs (dalības maksa, apdrošināšanas izmaksas, komandējuma izdevumi);
22.2.18. izglītojamo snieguma monitoringa izstrādes izmaksas indivīda līmenī instrumentu un metodoloģijas izstrādātājiem, kas nodarbināti uz darba līguma pamata vai pieņemti projektā uz rīkojuma pamata izglītojamo snieguma vērtēšanas instrumentu un metodoloģijas izstrādē, tai skaitā aprobācijā, testēšanā, sistēmiskā kapacitātes būvēšanā dažādos izglītības līmeņos sadarbībā ar starptautiskiem partneriem mācībās un pieredzes pārneses pasākumos Latvijā vai citās Eiropas Savienības dalībvalstīs (dalības maksa, apdrošināšanas izmaksas, komandējuma izdevumi) šo noteikumu 20.1., 20.4., 20.5. un 20.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā.
23. Ja projekta īstenošanas laikā atbildīgā iestāde vai vadošā iestāde ir izstrādājusi vienkāršoto izmaksu metodiku vai to aktualizē kādām no šo noteikumu 22. punktā minētajām izmaksām, tām piemēro atbildīgās iestādes vai vadošās iestādes izstrādāto vai aktualizēto metodiku. Metodiku vai aktualizēto metodiku piemēro atbilstoši tajā noteiktajam spēkā stāšanās laikam un piemērošanas nosacījumiem.
24. Šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, kas veiktas, pamatojoties uz darba līgumu vai rīkojumu par iecelšanu amatā.
25. Neparedzētās izmaksas, kas radušās par papildu darbu veikšanu vai pakalpojumu sniegšanu vai kas sadārdzinājuma un neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvušas nepieciešamas projekta īstenošanai, finansējuma saņēmējs var plānot kā vienu izmaksu pozīciju, nepārsniedzot 5 % no šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētajām kopējām projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām. Neparedzēto izmaksu izlietošanu pirms izdevumu veikšanas finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, kā to nosaka vienošanās par projekta īstenošanu.
26. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, ja tas nav atgūstams saskaņā ar valsts tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktu.
27. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no 2024. gada 1. janvāra.
28. Pasākuma ietvaros Valsts izglītības satura centram izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas saistībā ar šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētās darbības īstenošanu.
29. Sadarbības partneriem, izņemot Valsts izglītības satura centru, izmaksas ir attiecināmas pēc šo noteikumu 17. punktā minēto sadarbības līgumu noslēgšanas, bet ne agrāk kā no dienas, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.
IV. Pasākuma īstenošanas nosacījumi
30. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
31. Finansējuma saņēmējs pasākuma ietvaros īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu vai nav klasificējams kā komercdarbības atbalsts.
32. Projekta īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija izveido projekta uzraudzības padomi, kurā uzaicina piedalīties citu nozaru ministriju un sociālo partneru pārstāvjus, tai skaitā vismaz vienu pārstāvi no Latvijas Pašvaldību savienības, Valsts izglītības satura centra un Izglītības kvalitātes valsts dienesta. Projekta uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var iekļaut pārstāvjus arī no citām organizācijām un institūcijām, tai skaitā no sadarbības iestādes un atbildīgās iestādes. Uzraudzības padomes darbību nosaka nozares ministrijas izstrādāts un apstiprināts nolikums, paredzot, ka ne retāk kā reizi sešos mēnešos projekta uzraudzības padomei finansējuma saņēmējs ziņo par šo noteikumu 4. punktā minēto rādītāju sasniegtajām vērtībām un tiek izskatīts finansējuma saņēmēja ziņojums par projekta īstenošanas progresu un priekšlikumiem turpmāko darbību īstenošanai.
33. Atbalstāmas ir izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai, tai skaitā zīmju valodas tulku, vieglās valodas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas pakalpojumu izmaksas un ekspertu konsultācijas, ja tās ir nepieciešamas vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanai.
34. Publiskos iepirkumus finansējuma saņēmējs veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā, ja iespējams, konkurenci nodrošinošā, kā arī sociāli atbildīgā veidā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot nediskriminācijas principus. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīvu risinājumu integrēšana preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums).
35. Finansējuma saņēmējs informāciju par projekta īstenošanas gaitu savā tīmekļvietnē aktualizē, tiklīdz tā ir pieejama, bet ne retāk kā reizi trijos mēnešos.
36. Izglītības un zinātnes ministrija, lai nodrošinātu izglītības kvalitātes uzraudzību un novērtēšanu, līdz 2024. gada 31. decembrim izveido izglītības kvalitātes padomi.
37. Finansējuma saņēmējs ar iepirkuma procedūrā izvēlētu pakalpojuma sniedzēju līdz 2025. gada 31. martam noslēdz pakalpojuma līgumu par tehniskās specifikācijas izstrādi informācijas tehnoloģiju vides un datu izvērtējumam IKM sistēmas rīku un procesu tālākai attīstībai šo noteikumu 20.3. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai.
38. Finansējuma saņēmējs pēc projekta īstenošanas beigām nodrošina ieguldījumu ilgtspēju valsts sistēmā izglītības kvalitātes nodrošināšanai.
39. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
40. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidente E. Siliņa
Izglītības un zinātnes ministre A. Čakša