• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Ministru kabinets
Oficiālajā izdevumā publicē:
  • Ministru kabineta noteikumus, instrukcijas un ieteikumus. Tie stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas, ja tiesību aktā nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš;
  • Ministru kabineta rīkojumus. Tie stājas spēkā parakstīšanas brīdī;
  • Ministru kabineta sēdes protokollēmumus. Tie stājas spēkā pieņemšanas brīdī;
  • plānošanas dokumentus, kā arī informatīvos ziņojumus par politikas plānošanas dokumentu īstenošanu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2024. gada 3. decembra noteikumi Nr. 778 "Kārtība, kādā Valsts kase nodrošina maksājumu pakalpojumu sniegšanu". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 6.12.2024., Nr. 238 https://www.vestnesis.lv/op/2024/238.3

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta rīkojums Nr. 1019

Par Finanšu ministrijas padotībā esošās iestādes – Valsts ieņēmumu dienesta – reorganizāciju un Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes funkciju nodošanu Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam

Vēl šajā numurā

06.12.2024., Nr. 238

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 778

Pieņemts: 03.12.2024.

OP numurs: 2024/238.3

2024/238.3
RĪKI

Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 29 Visi

Ministru kabineta noteikumi Nr. 778

Rīgā 2024. gada 3. decembrī (prot. Nr. 51 2. §)

Kārtība, kādā Valsts kase nodrošina maksājumu pakalpojumu sniegšanu

Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un
finanšu vadību 27. panta piekto daļu

1. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka maksājumu pakalpojumu veidus un kārtību, kādā Valsts kase nodrošina to sniegšanu budžeta finansētām institūcijām, pašvaldībām, budžeta nefinansētām iestādēm, zvērinātiem tiesu izpildītājiem un kapitālsabiedrībām, kurās ieguldīta valsts vai pašvaldības kapitāla daļa (turpmāk – klients).

2. Valsts kase nodrošina šādu maksājumu pakalpojumu sniegšanu:

2.1. ar maksājumu kontu (turpmāk – konts) saistīto pakalpojumu – konta atvēršanu, izmantošanu un slēgšanu;

2.2. maksājuma rīkojumu iesniegšanu, izpildi un saņemšanu kontā, tai skaitā skaidras naudas ieskaitīšanu kontā un izņemšanu no konta;

2.3. Valsts kases kontiem piesaistīto maksājumu karšu pakalpojumu;

2.4. maksājumu karšu pieņemšanas pakalpojumu.

3. Valsts kase informāciju par šo noteikumu 2. punktā minētajiem pakalpojumiem reģistrē un publicē atbilstoši normatīvajiem aktiem valsts pārvaldes pakalpojumu pārvaldības jomā, kā arī publicē savā tīmekļvietnē.

2. Klienta identifikācija un nosacījumi maksājumu pakalpojumu nodrošināšanai

4. Valsts kase klientu identificē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases nodrošinātos e-pakalpojumus. Klienta identifikācijas mērķis ir nodrošināt, ka Valsts kase zina personu, ar kuru nodibina maksājumu pakalpojumu attiecības.

5. Maksājumu pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai un pakalpojumu sniegšanas laikā Valsts kase var pieprasīt klientam papildu informāciju un dokumentus, tai skaitā dokumentus, kas apliecina klienta veicamo darījumu pamatotību, lai Valsts kase varētu veikt atbilstošu pārbaudi, ievērojot principu "Zini savu klientu". Valsts kasei ir tiesības atteikt maksājumu pakalpojumu sniegšanu, ja klients atsakās iesniegt Valsts kases pieprasīto informāciju vai dokumentus.

6. Valsts kase ir tiesīga uzskatīt, ka dokumenti un informācija, kurus klients tai ir iesniedzis, ir autentiski, spēkā esoši un pareizi. Ja Valsts kasei rodas šaubas par iesniegto dokumentu autentiskumu vai spēkā esību, tai ir tiesības pieprasīt iesniegt papildu dokumentus, kā arī atteikties sniegt maksājumu pakalpojumu.

7. Klients nokārto visas maksājumu pakalpojumu saistības ar Valsts kasi pirms reorganizācijas vai likvidācijas pabeigšanas. Ja saistības ar Valsts kasi netiek nokārtotas, tās pāriet reorganizētā vai likvidētā klienta saistību pārņēmējam vai augstākai iestādei.

3. Konta atvēršana un slēgšana

8. Valsts kase maksājumu pakalpojumus klientam sniedz, izmantojot Valsts kasē atvērtu kontu. Valsts kase atver kontu šādam mērķim:

8.1. valsts budžeta ieņēmumu uzskaitei:

8.1.1. pamatojoties uz valsts budžeta likumu un normatīvajiem aktiem par budžeta ieņēmumu klasifikāciju;

8.1.2. vienoto nodokļu kontu un kontus Valsts ieņēmumu dienesta administrētajiem ieņēmumiem;

8.1.3. valsts nodevas administrācijai;

8.2. valsts budžeta asignējumu saņemšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par asignējumu piešķiršanas un izpildes kārtību;

8.3. ziedojumu un dāvinājumu uzskaitei;

8.4. depozītā ieguldīto līdzekļu uzskaitei;

8.5. klienta valdījumā esošo deponēto naudas līdzekļu uzskaitei;

8.6. attiecīgās valsts budžeta programmas vai apakšprogrammas atlikumu uzskaitei līdz to ieplānošanai valsts budžetā;

8.7. valsts budžetā neplānoto līdzekļu uzskaitei līdz to ieplānošanai vai ieskaitīšanai valsts budžetā;

8.8. budžeta finansētai institūcijai (izņemot valsts budžeta iestādes) – valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un izdevumu veikšanai;

8.9. budžeta nefinansētai iestādei un pašvaldībai – to naudas līdzekļu uzskaitei, kuri nav saņemti no valsts budžeta, un izdevumu veikšanai;

8.10. zvērinātam tiesu izpildītājam – no parādniekiem piedzīto naudas līdzekļu un citu summu glabāšanai, kas pienākas ieinteresētajām personām, pamatojoties uz zvērināta tiesu izpildītāja pieteikumu par konta atvēršanu un Tieslietu ministrijas sniegto informāciju par zvērinātu tiesu izpildītāju iecelšanu;

8.11. valsts aizdevuma saņemšanai, izdevumu veikšanai un atmaksai;

8.12. citos normatīvajos aktos noteiktajiem mērķiem.

9. Lai atvērtu kontu, klients Valsts kasē iesniedz pieteikumu par konta atvēršanu, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu portālu https://epakalpojumi.kase.gov.lv (turpmāk – portāls) (neattiecas uz kontu, kas atvērts šo noteikumu 8.1.1. un 8.2. apakšpunktā minētajam mērķim).

10. Valsts kase pēc šo noteikumu 9. punktā minētā pieteikuma un tam pievienoto dokumentu un informācijas saņemšanas veic pārbaudi un, ja netiek konstatētas neatbilstības, triju darbdienu laikā atver kontu.

11. Beidzoties konta izmantošanas mērķa pasākumam (projektam), klients slēdz kontu vai informē Valsts kasi, ja mainās konta izmantošanas mērķis (projekts) (neattiecas uz kontu, kas atvērts šo noteikumu 8.1.1., 8.2. un 8.10. apakšpunktā minētajam mērķim).

12. Lai slēgtu kontu, klients Valsts kasē iesniedz pieteikumu par konta slēgšanu, izmantojot portālu (neattiecas uz kontu, kas atvērts šo noteikumu 8.1.1., 8.2. un 8.10. apakšpunktā minētajam mērķim).

13. Valsts kase, saņemot šo noteikumu 12. punktā minēto pieteikumu par konta slēgšanu, triju darbdienu laikā slēdz kontu, izņemot gadījumu, ja klients nav nokārtojis saistības, kas izriet no šo noteikumu 2.3. un 2.4. apakšpunktā minēto maksājumu pakalpojumu lietošanas.

14. Valsts kase slēdz:

14.1. šo noteikumu 8.10. apakšpunktā minēto kontu, pamatojoties uz saņemto informāciju no Tieslietu ministrijas par zvērināta tiesu izpildītāja atcelšanu vai atbrīvošanu, kā arī zvērināta tiesu izpildītāja nāves gadījumā un pārgrāmato līdzekļu atlikumu uz tieslietu ministra rīkojumā norādītā zvērināta tiesu izpildītāja šim mērķim atvērto kontu;

14.2. šo noteikumu 8.1.1. apakšpunktā minēto kontu, pamatojoties uz valsts budžeta likumu un normatīvajiem aktiem par budžeta ieņēmumu klasifikāciju, bet šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minēto kontu – saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību.

15. Šo noteikumu 2. punktā minēto maksājumu pakalpojumu lietošanas pārtraukšana un šo noteikumu 8. punktā minēto kontu slēgšana neatbrīvo klientu vai tā saistību pārņēmēju no pilnīgas to saistību izpildes, kuras izriet no maksājumu pakalpojumu lietošanas.

16. Valsts kasei ir tiesības slēgt šo noteikumu 8. punktā minētajam mērķim atvērto kontu (neattiecas uz kontu, kas atvērts šo noteikumu 8.1., 8.2. un 8.10. apakšpunktā minētajam mērķim), ja:

16.1. ir notikusi klienta reorganizācija vai likvidācija un nav noteikts finanšu līdzekļu pārņēmējs vai konta atlikums ir nulle;

16.2. kontā 18 mēnešu laikā nav bijis apgrozījuma un konta atlikums ir nulle;

16.3. kontā 18 mēnešu laikā nav bijis apgrozījuma un konta atlikums ir lielāks par nulli. Šādā gadījumā klientam nosūta paziņojumu par konta slēgšanu. Ja 30 dienu laikā no paziņojuma nosūtīšanas dienas klients nav iesniedzis pieteikumu par konta slēgšanu vai devis citus norādījumus par rīcību ar pieejamiem līdzekļiem, Valsts kase klienta kontā pieejamos līdzekļus ieskaita valsts budžeta ieņēmumos.

4. Maksājumu veikšana

4.1. Maksājumu vispārīgie nosacījumi

17. Klients maksājuma rīkojumu Valsts kasē iesniedz, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases nodrošinātos e-pakalpojumus.

18. Maksājuma rīkojumā norādītajai informācijai ir jābūt pilnīgai, precīzai un nepārprotamai. Maksājuma rīkojumam ir jāsatur šajos noteikumos paredzētie rekvizīti, un tiem jāatbilst Valsts kases tīmekļvietnē vai Valsts kases e-pakalpojumā norādītajām maksājuma noformēšanas prasībām.

19. Šo noteikumu 17. punktā minētos maksājuma rīkojumus paraksta (autorizē) klienta pārstāvji ar kvalificētu paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekli. Ja maksājuma rīkojums nav pienācīgi apstiprināts, maksājums uzskatāms par neatļautu (neautorizētu) un Valsts kase ir tiesīga atteikt šāda maksājuma rīkojuma izpildi.

20. Valsts kase ir tiesīga atteikt maksājuma rīkojuma izpildi vai pieprasīt papildu informāciju no klienta maksājuma izpildes nodrošināšanai, ja maksājuma rīkojums nav sagatavots atbilstoši šo noteikumu 18. punktā minētajām prasībām. Šādā gadījumā Valsts kase maksājumu izpilda pēc tam, kad klients ir sniedzis pieprasīto informāciju. Šajā punktā noteiktajos gadījumos Valsts kase neatbild par klientam vai citām personām nodarītajiem zaudējumiem.

21. Valsts kase neizpilda maksājuma rīkojumu un ar Valsts kases e-pakalpojuma starpniecību informē klientu par atteikumu un tā iemesliem, ja:

21.1. maksājums nav sagatavots saskaņā ar šo noteikumu prasībām;

21.2. tā izpildes nodrošināšanai nepieciešamo līdzekļu apjoms pārsniedz klienta konta finanšu līdzekļu atlikumu un (vai) izdevumi pārsniedz piešķirtā asignējuma apjomu;

21.3. saņemtā papildu informācija no klienta saskaņā ar šo noteikumu 20. vai 47. punktā minēto Valsts kases informācijas pieprasījumu nav pietiekama maksājuma rīkojuma izpildei vai nav iespējams pārliecināties par maksājuma izpildes pamatojumu, tai skaitā tā ekonomisko un nepārprotami tiesisko mērķi;

21.4. Valsts kasei ir radušās pamatotas aizdomas par Valsts kases e-pakalpojumu lietotāja identitāti un nav izdevies sazināties ar lietotāju, lai apstiprinātu maksājuma rīkojuma saturu.

22. Pēc maksājuma rīkojuma izpildes Valsts kase klientam sniedz šādu informāciju par izpildīto maksājumu:

22.1. referenci, kas ļauj klientam identificēt katru maksājumu un informāciju par naudas pārveduma saņēmēju;

22.2. maksājuma summu valūtā, kādā tā norakstīta no konta vai ieskaitīta kontā, vai valūtā, kāda izmantota maksājuma rīkojumā.

23. Klienta pienākums ir pastāvīgi iepazīties ar Valsts kases e-pakalpojumos sniegto informāciju un konta pārskatu. Klients informē Valsts kasi par jebkādu nepareizi vai kļūdaini izpildītu vai neatļautu maksājumu, tiklīdz par to ir uzzinājis. Valsts kase nav atbildīga par jebkuru neautorizētu vai kļūdaini izpildītu maksājumu, ja klients nav paziņojis Valsts kasei par šādu maksājumu 13 mēnešu laikā pēc naudas norakstīšanas no konta.

24. Valsts kase nav atbildīga par maksājuma neizpildi šajos noteikumos noteiktajā termiņā, ja kavējums vai neizpilde ir radusies tādu apstākļu vai izmeklēšanas dēļ, kas ir saistīta ar Valsts kasei piemērojamo normatīvo aktu vai citu tiesību aktu izpildi.

25. Ja maksājumu pakalpojums tehnisku iemeslu dēļ daļēji vai pilnībā nav pieejams ilgāk par astoņām stundām, kā arī ārkārtas apstākļos, lai nodrošinātu darbības nepārtrauktību, Valsts kase savā tīmekļvietnē publicē metodiskos norādījumus par informācijas apriti.

4.2. Naudas līdzekļu ieskaitīšana kontā

26. Valsts kase ar maksājumu pakalpojumu sniedzēja starpniecību nodrošina skaidras naudas iemaksu kontā klientiem, kas, pamatojoties uz klienta norādītu tiesisku pamatu, iekasē valsts budžeta maksājumus vai maksājumus, kuri saistīti ar tiesas un citu institūciju nolēmumu izpildi un zvērināta tiesu izpildītāja profesionālo darbību.

27. Skaidro naudu klienta kontā Valsts kase ieskaita, izmantojot skaidras naudas iemaksas pakalpojuma starpniecību. Naudas līdzekļus klienta kontā Valsts kase ieskaita ar tās dienas datumu, kad Valsts kase saņem elektronisku ziņojumu par skaidras naudas ieskaitīšanu Valsts kases kontā.

28. Valsts kase bezskaidras naudas līdzekļus klienta kontā ieskaita ar tās dienas datumu, kad Valsts kase saņem elektronisku ziņojumu par maksājuma summas ieskaitīšanu Valsts kases kontā.

29. Valsts kase naudas līdzekļus klienta kontā ieskaita, pamatojoties uz maksājumā norādīto saņēmēja konta numuru (International Bank Account Number).

30. Valsts kase naudas līdzekļus klienta kontā ieskaita konta valūtā atbilstoši Eiropas Centrālās bankas publicētajam euro atsauces kursam, bet, ja tāda nav, izmantojot pasaules finanšu tirgus atzīta finanšu informācijas sniedzēja periodiskajā izdevumā vai tā interneta resursā publicēto attiecīgās valūtas kursu attiecībā pret euro (turpmāk – euro atsauces kurss), kas ir spēkā maksājuma reģistrēšanas dienas sākumā, ja maksājumam nav norādīts valutēšanas datums. Ja maksājumam ir norādīts valutēšanas datums, maksājumu reģistrē konta valūtā atbilstoši euro atsauces kursam valutēšanas dienas sākumā. Ja klienta konta valūta un ieskaitāmā maksājuma valūta nav euro un maksājuma valūta atšķiras no klienta konta valūtas, piemēro krosa kursu (cross rate) – divu valūtu attiecību pret trešo valūtu, kas ir euro, saskaņā ar euro atsauces kursu, kas ir spēkā maksājuma rīkojuma reģistrēšanas dienas sākumā vai, ja maksājumam ir norādīts valutēšanas datums, valutēšanas dienas sākumā.

31. Valsts kase ir tiesīga:

31.1. aizturēt maksājuma reģistrāciju līdz 10 darbdienām un pieprasīt no klienta papildu informāciju maksājuma izpildes nodrošināšanai, tai skaitā pieprasīt saskaņošanu ar kompetento institūciju;

31.2. atteikt naudas līdzekļu ieskaitīšanu kontā, ja maksājums satur kļūdainu vai nepilnīgu informāciju, ir saistīts ar nacionālām vai starptautiskām sankcijām vai ja klients nesniedz pilnīgu un pietiekamu informāciju par darījumu.

32. Ja klienta kontā ir ieskaitīti naudas līdzekļi Valsts kases kļūdas, maldības, pārrakstīšanās vai cita iemesla dēļ bez tiesiska pamata, Valsts kasei ir tiesības veikt labojumu, ieturot minētos naudas līdzekļus no konta. Ja kontā nepietiek naudas līdzekļu vai darbības ar kontu vai naudas līdzekļiem tajā ir ierobežotas, klientam ir pienākums nekavējoties atmaksāt Valsts kasei bez tiesiska pamata saņemtos un neatmaksātos naudas līdzekļus. Ja klients pēc Valsts kases aicinājuma neatmaksā bez tiesiska pamata saņemtos naudas līdzekļus, Valsts kasei ir tiesības ieturēt nepieciešamo summu no citiem klienta kontiem Valsts kasē.

33. Ja klienta kontā ieskaitīti naudas līdzekļi maksājumu pakalpojumu sniedzēja kļūdas dēļ vai maksājums ir saistīts ar nacionālām vai starptautiskām sankcijām, klientam ir pienākums sadarboties ar Valsts kasi šo jautājumu noskaidrošanā un seku novēršanā, tai skaitā klientam ir pienākums Valsts kases noteiktajā termiņā sniegt atbildi uz Valsts kases pieprasījumu. Valsts kasei ir tiesības ierobežot rīcību ar šādiem naudas līdzekļiem līdz apstākļu noskaidrošanai vai iesaldēt finanšu līdzekļus sankciju izpildei saskaņā ar Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā vai Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā noteikto kārtību.

4.3. Maksājumu iesniegšana izpildei

34. Šo noteikumu izpratnē par maksājuma rīkojuma saņemšanas brīdi uzskata brīdi, kad maksājuma rīkojums ir reģistrēts vienotajā valsts budžeta plānošanas un izpildes sistēmā, tam ir piešķirts grāmatošanas datums un maksājuma references numurs. Par šo noteikumu 17. punktā minēto maksājuma rīkojumu saņemšanas brīdi, kuru iesniegšanas kārtību reglamentē citi normatīvie akti, uzskata brīdi, kad attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir veiktas maksājuma dokumentu pārbaudes un tie ir apstiprināti izpildei.

35. Klients, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu, iesniedz izpildei Valsts kasē šādus maksājuma rīkojumus:

35.1. maksājuma rīkojumu maksājuma veikšanai euro dalībvalsts robežās;

35.2. maksājuma rīkojumu maksājuma veikšanai dalībvalsts nacionālajā valūtā dalībvalsts robežās, izņemot šo noteikumu 35.1. apakšpunktā minētos maksājumus;

35.3. maksājuma rīkojumu maksājuma veikšanai ārvalstu valūtā gan dalībvalsts robežās, gan uz ārvalstīm un maksājuma rīkojumu maksājuma veikšanai uz ārvalstīm euro un dalībvalsts nacionālajā valūtā;

35.4. maksājuma rīkojumu par skaidras naudas izmaksu euro (neattiecas uz zvērinātiem tiesu izpildītājiem);

35.5. maksājuma rīkojumu iekšējo maksājumu veikšanai starp Valsts kasē atvērtajiem kontiem;

35.6. maksājuma rīkojumu par darījuma pārgrāmatošanu klienta kontu ietvaros un maksājuma rīkojumu par klasifikācijas kodu labošanu klienta konta ietvaros, ja darījums ir reģistrēts kārtējā saimnieciskajā gadā un darījuma pārgrāmatošanas pamatojums ir kļūdaini veikts maksājums, norēķins ar darbiniekiem (audzēkņiem, ieslodzītajiem), atsauce uz normatīvo aktu vai citu tiesisku pamatu.

36. Lai iesniegtu šo noteikumu 35.1. un 35.3. apakšpunktā minētos maksājuma rīkojumus par maksājumiem euro, kuru kopsumma attiecīgajā darbdienā pārsniedz 700 000 euro, klients iesniedz pieteikumu par nepieciešamo naudas apjomu vienu darbdienu (līdz plkst. 12.30) pirms šo maksājuma rīkojumu iesniegšanas izpildei, ja klients nav vienojies ar Valsts kasi par citu informācijas sniegšanas kārtību. Šajā punktā minētajā pieteikumā norādītais naudas apjoms klientam ir rezervēts tikai pieteikumā norādītajā datumā.

37. Uz šo noteikumu 35.4. apakšpunktā minētā maksājuma rīkojuma pamata izsniegtā skaidras naudas izmaksas pieprasījuma derīguma termiņš skaidras naudas izņemšanai Valsts kases norādītajā kredītiestādē ir 11 kalendāra dienas no tā saņemšanas Valsts kasē.

38. Ja šo noteikumu 35. punktā minētā maksājuma rīkojuma valūta atšķiras no maksātāja konta valūtas, Valsts kase, reģistrējot maksājumu izpildei, piemēro euro atsauces kursu, kas ir spēkā maksājuma reģistrēšanas dienas sākumā. Valsts kase informāciju par maksājumiem piemērojamā euro atsauces kursa informācijas sniedzēju publicē Valsts kases tīmekļvietnē, bet euro atsauces kursu ‒ Valsts kases e-pakalpojumā. Šo noteikumu 35.6. apakšpunktā minētā maksājuma rīkojuma izpildi par darījuma pārgrāmatošanu klienta konta ietvaros veic saskaņā ar euro atsauces kursu, kas piemērots sākotnējā (pārgrāmatojamā) darījuma reģistrēšanā. Ja maksātāja konta valūta un maksājuma rīkojuma valūta nav euro un maksājuma rīkojuma valūta atšķiras no maksātāja konta valūtas, maksājuma izpildei piemēro krosa kursu (cross rate) – divu valūtu attiecību pret trešo valūtu, kas ir euro, saskaņā ar euro atsauces kursu, kas ir spēkā maksājuma reģistrēšanas dienas sākumā.

4.4. Maksājumu atsaukšana un rekvizītu labošana

39. Lai atsauktu maksājuma rīkojumu vai labotu saņēmēja rekvizītus, izņemot šo noteikumu 35.6. apakšpunktā minēto gadījumu, klients Valsts kasē iesniedz aizpildītu pieteikumu par maksājuma rīkojuma atsaukšanu/saņēmēja rekvizītu labošanu, izmantojot portālu, vai Valsts kases tīmekļvietnē publicēto veidlapu nosūtot uz Valsts kases oficiālo elektronisko adresi.

40. Valsts kase divu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 39. punktā minētā pieteikuma saņemšanas nosūta saņēmēja maksājumu pakalpojumu sniedzējam vai maksājuma saņēmējam, ja maksājumu pakalpojumu sniedzējs ir Valsts kase, maksājuma rīkojuma atsaukuma pieprasījumu vai informāciju par maksājuma rīkojumā norādīto saņēmēja rekvizītu labošanu. Minētā pieteikuma nosūtīšana saņēmēja maksājumu pakalpojumu sniedzējam vai maksājuma saņēmējam negarantē tajā minēto prasību izpildi, un Valsts kase neuzņemas atbildību par prasības neizpildi.

41. Valsts kase ieskaita klienta kontā saņēmēja vai saņēmēja maksājumu pakalpojumu sniedzēja atmaksāto summu, ja pēc Valsts kases pieprasījuma, pamatojoties uz klienta pieteikumu par maksājuma rīkojuma atsaukšanu, naudas līdzekļi ir saņemti no maksājuma saņēmēja vai saņēmēja maksājumu pakalpojumu sniedzēja. Valsts kase nodrošina atmaksātās summas ieskaitīšanu klienta kontā saskaņā ar šo noteikumu 28. punktu.

42. Valsts kase, saņemot no maksātāja vai maksātāja maksājumu pakalpojumu sniedzēja pieprasījumu par Valsts kases klienta kontā reģistrētā maksājuma atsaukumu vai rekvizītu labošanu, nekavējoties informē klientu, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu vai nosūtot vēstuli uz oficiālo elektronisko adresi.

43. Klients astoņu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 42. punktā minētā pieprasījuma saņemšanas no Valsts kases, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu vai nosūtot vēstuli uz Valsts kases oficiālo elektronisko adresi, informē Valsts kasi par pieņemto lēmumu.

4.5. Maksājumu izpilde

44. Valsts kase atbilstoši sagatavotos maksājuma rīkojumus un pieteikumus pieņem un izpilda šādā kārtībā:

44.1. šo noteikumu 35.1. apakšpunktā minētos maksājuma rīkojumus izpilda, ieskaitot saņēmēja maksājumu pakalpojumu sniedzēja kontā ne vēlāk kā līdz nākamās darbdienas beigām pēc to saņemšanas Valsts kasē. Uz kārtējo darbdienu tiek attiecināti visi izpildei nosūtītie maksājuma rīkojumi, kuri Valsts kasē ir saņemti līdz plkst. 15.30. Pēc plkst. 15.30 saņemtos maksājuma rīkojumus uzskata par saņemtiem nākamajā darbdienā;

44.2. šo noteikumu 35.2. un 35.3. apakšpunktā minētos maksājuma rīkojumus nosūta ieskaitīšanai saņēmēja maksājumu pakalpojumu sniedzēja kontā četru darbdienu laikā pēc to saņemšanas Valsts kasē. Uz kārtējo darbdienu tiek attiecināti visi izpildei nosūtītie maksājuma rīkojumi, kuri Valsts kasē ir saņemti līdz plkst. 15.30. Pēc plkst. 15.30 saņemtos maksājuma rīkojumus uzskata par saņemtiem nākamajā darbdienā;

44.3. šo noteikumu 35.4. apakšpunktā minētajiem maksājuma rīkojumiem, kas saņemti kārtējā darbdienā, Valsts kases noteiktā kredītiestāde nodrošina skaidras naudas izmaksu, sākot ar nākamās darbdienas plkst. 10.00. Uz kārtējo darbdienu tiek attiecināti visi izpildei nosūtītie maksājuma rīkojumi, kuri Valsts kasē ir saņemti līdz plkst. 18.00. Pēc plkst. 18.00 saņemtos maksājuma rīkojumus uzskata par saņemtiem nākamajā darbdienā;

44.4. šo noteikumu 35.5. apakšpunktā minētos maksājuma rīkojumus izpilda vienas darbdienas laikā no to saņemšanas dienas Valsts kasē;

44.5. šo noteikumu 35.6. apakšpunktā minētos maksājuma rīkojumus izpilda vienas darbdienas laikā no to saņemšanas dienas Valsts kasē, izņemot šo noteikumu 49. punktā minētos gadījumus.

45. Valsts kasei ir tiesības veikt šo noteikumu 35. punktā minēto izpildei nosūtīto maksājuma rīkojumu uzraudzību un pirms to reģistrācijas atkārtoti sazināties ar lietotāju, lai pārbaudītu, vai tie ir pareizi un tos ir iesniedzis lietotājs.

46. Valsts kase izpildei nosūtīto maksājuma rīkojumu uzraudzību veic saskaņā ar iekšējo kontroles sistēmu, pārbaudot maksājuma rīkojumus, kas ir neparasti vai rada aizdomas par normatīvo aktu pārkāpumiem.

47. Valsts kasei, veicot šo noteikumu 45. un 46. punktā minētās darbības un konstatējot neparastu maksājuma rīkojumu vai tādu maksājuma rīkojumu, kas rada aizdomas par normatīvo aktu pārkāpumiem, ir tiesības aizturēt tā reģistrāciju līdz 10 darbdienām un pieprasīt no klienta papildu informāciju tā izpildes nodrošināšanai.

48. Valsts kasei ir tiesības aizturēt šo noteikumu 35.1. un 35.3. apakšpunktā minēto maksājuma rīkojumu reģistrāciju līdz divām darbdienām, ja klients nav veicis šo noteikumu 36. punktā minētās darbības.

49. Valsts kase, saņemot no klienta šo noteikumu 35.6. apakšpunktā minēto maksājuma rīkojumu par darījuma pārgrāmatošanu vai klasifikācijas kodu labojumu transfertu kodos, var aizturēt tā reģistrāciju līdz 10 darbdienām:

49.1. līdz brīdim, kad darījumā iesaistītā pretējā puse (transferta devējs vai saņēmējs) iesniedz atbilstošo maksājuma rīkojumu, ja darījuma pretējās puses konts ir atvērts Valsts kasē. Transferta devējam un ņēmējam ir pienākums Valsts kasē iesniegt tikai savstarpēji saskaņotus maksājuma rīkojumus par darījuma pārgrāmatošanu vai klasifikācijas kodu labojumu transfertu kodos. Maksājuma rīkojumu iesniegšanu Valsts kasē transferta devējs vai ņēmējs organizē, savstarpēji vienojoties;

49.2. līdz brīdim, kad saņem apstiprinājumu no klienta par transfertu kodu labojuma saskaņošanu ar darījumā iesaistīto pretējo pusi, ja darījuma pretējās puses konts nav atvērts Valsts kasē.

50. Ja netiek ievēroti šo noteikumu 49. punkta nosacījumi, Valsts kasei ir tiesības noraidīt saņemto maksājuma rīkojumu.

51. Valsts kasei ir tiesības, par to iepriekš nebrīdinot klientu, ieturēt komisijas maksu no klienta konta (ja kontā nepietiek naudas līdzekļu vai darbības ar kontu vai naudas līdzekļiem tajā ir ierobežotas, Valsts kasei ir tiesības ieturēt nepieciešamo summu no citiem klienta kontiem Valsts kasē) tādā pašā apmērā, kā to ir noteicis saņēmēja maksājumu pakalpojumu sniedzējs vai maksājumu pakalpojumu sniedzēja starpnieks:

51.1. par maksājuma rīkojuma izpildi, ja to pieprasa saņēmēja maksājumu pakalpojumu sniedzējs vai maksājumu pakalpojumu sniedzēja starpnieks;

51.2. par atmaksātu maksājumu, ja klients ir norādījis nekorektus saņēmēja rekvizītus un to pieprasa saņēmēja maksājumu pakalpojumu sniedzējs un (vai) maksājumu pakalpojumu sniedzēja starpnieks;

51.3. par maksājuma izmeklēšanu, maksājuma rīkojuma atsaukumu vai saņēmēja rekvizītu precizēšanu, ja komisijas maksu pieprasa saņēmēja maksājumu pakalpojumu sniedzējs vai maksājumu pakalpojumu sniedzēja starpnieks.

4.6. Pārskatu sagatavošana un datu savstarpējā salīdzināšana

52. Valsts kase katru dienu Valsts kases e-pakalpojumā nodrošina klientam konta pārskatu, konta atlikuma pārskatu, konta kopsavilkumu un konta apgrozījuma pārskatu sadalījumā pa klasifikācijas kodiem.

53. Klients salīdzina konta pārskata datus ar klienta grāmatvedības uzskaites datiem. Ja klients konstatē neatbilstību starp konta pārskata un klienta grāmatvedības uzskaites datiem, tas līdz saimnieciskā gada pēdējai darbdienai iesniedz šo noteikumu 35.6. apakšpunktā minēto maksājuma rīkojumu un pēc tā izpildes atkārtoti salīdzina datus.

54. Valsts kase, konstatējot būtiskas kļūdas maksājumu uzskaites datos, pieprasa šo noteikumu 35.6. apakšpunktā minēto maksājuma rīkojumu, un klients to nekavējoties iesniedz.

55. Klients salīdzina konta pārskatā 31. decembra konta atlikumu ar klienta grāmatvedības uzskaites datiem un, ja konstatē neatbilstību starp konta pārskata un klienta grāmatvedības uzskaites datiem, līdz nākamā saimnieciskā gada desmitajai darbdienai informē Valsts kasi par neatbilstību, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu vai Valsts kases oficiālo elektronisko adresi. Ja Valsts kase līdz nākamā saimnieciskā gada desmitajai darbdienai no klienta nav saņēmusi informāciju par klienta konta atlikuma neatbilstību, tad Valsts kase uzskata klienta konta atlikumu par salīdzinātu.

56. Valsts kase klientu ārvalstu valūtu kontos esošo līdzekļu atlikumu saimnieciskā gada beigās pārrēķina euro, piemērojot euro atsauces kursu, kas ir spēkā attiecīgā saimnieciskā gada 31. decembrī dienas beigās.

5. Valsts kases kontiem piesaistīto maksājumu karšu pakalpojuma sniegšana

57. Valsts kases kontiem piesaistīto maksājumu karšu pakalpojums paredzēts norēķiniem par saimnieciskiem darījumiem un operatīvās darbības nodrošināšanai divu mēnešu laikā no līdzekļu ieskaitīšanas dienas. Ja divu mēnešu laikā no līdzekļu ieskaitīšanas dienas netiek veikti norēķini ar maksājumu karti, klients līdzekļus atmaksā kontā Valsts kasē.

58. Valsts kase ar maksājumu pakalpojumu sniedzēja starpniecību nodrošina valsts budžeta iestādēm un budžeta nefinansētām iestādēm (turpmāk – maksājumu karšu pakalpojuma saņēmējs) Valsts kases kontiem piesaistīto maksājumu karšu pakalpojumu. Šo pakalpojumu Valsts kase nodrošina saskaņā ar līgumu par Valsts kases kontiem piesaistīto maksājumu karšu apkalpošanu, kas noslēgts starp Valsts kasi un maksājumu pakalpojumu sniedzēju. Minētā līguma izraksts ir pieejams Valsts kases tīmekļvietnē.

59. Valsts kase piemēro maksājumu karšu pakalpojuma saņēmējiem maksu par Valsts kases kontiem piesaistīto maksājumu karšu pakalpojumu saskaņā ar līgumu par Valsts kases kontiem piesaistīto maksājumu karšu apkalpošanu, kas noslēgts starp Valsts kasi un maksājumu pakalpojumu sniedzēju.

60. Valsts kasei ir tiesības ieturēt maksu no maksājumu karšu pakalpojuma saņēmēju kontiem par saņemto Valsts kases kontiem piesaistīto maksājumu karšu pakalpojumu (tai skaitā citām ar maksājumu karšu pakalpojumu izmantošanu saistītām izmaksām), ja klients noteiktajā termiņā nenokārto šo noteikumu 59. punktā minētās saistības.

6. Maksājumu karšu pieņemšanas pakalpojuma sniegšana

61. Maksājumu karšu pieņemšanas pakalpojums paredzēts, lai klientu pakalpojumu sniegšanas vietās varētu pieņemt norēķinus ar maksājumu kartēm, izmantojot maksājumu karšu pieņemšanas termināli vai citu alternatīvu sistēmu.

62. Valsts kase ar maksājumu pakalpojumu sniedzēja starpniecību nodrošina valsts budžeta iestādēm, budžeta nefinansētām iestādēm un pašvaldībām (turpmāk – pakalpojuma saņēmējs) maksājumu karšu pieņemšanas pakalpojumu. Pakalpojumu Valsts kase nodrošina saskaņā ar līgumu par POS termināļu patapinājuma nodrošināšanu un MasterCard un VISA sistēmas maksājumu karšu pieņemšanu un ar šīm kartēm veikto darījumu apmaksu, kas noslēgts starp Valsts kasi un maksājumu pakalpojumu sniedzēju. Minētā līguma izraksts ir pieejams Valsts kases tīmekļvietnē.

63. Maksājumu pakalpojumu sniedzēju noteikto komisijas maksu par maksājumu karšu pieņemšanu sedz:

63.1. Valsts kase no valsts budžeta līdzekļiem par pakalpojuma saņēmējiem, kas iekasē maksājumus, kuri ieskaitāmi valsts budžetā;

63.2. pakalpojuma saņēmējs, kas iekasē maksājumus, kuri nav ieskaitāmi valsts budžetā.

64. Valsts kasei ir tiesības ieturēt maksu no pakalpojuma saņēmēja konta (ja kontā nepietiek naudas līdzekļu vai darbības ar kontu vai naudas līdzekļiem tajā ir ierobežotas, Valsts kase ir tiesīga ieturēt nepieciešamo summu no citiem klienta kontiem) par saņemto maksājumu karšu pieņemšanas pakalpojumu (tai skaitā citām ar maksājumu karšu pieņemšanas pakalpojumu saistītām izmaksām), ja klients Valsts kases noteiktajā termiņā nenokārto savas saistības.

7. Fizisko personu datu apstrāde

65. Valsts kase atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulai (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – regula 2016/679), ir klienta identifikācijas nolūkā iesniegtajos dokumentos norādīto, kā arī pakalpojuma drošības, kvalitātes un darījuma atbilstības uzraudzības nolūkā ievākto fizisko personu datu pārzinis.

66. Lai nodrošinātu sniegto pakalpojumu drošību, kvalitāti un uzraudzību, pārzinis vāc šādus personu datus:

66.1. kontaktinformāciju (e-pasta adrese, tālruņa numurs);

66.2. pieejas tiesību pieprasījumus (personas vārds, uzvārds, personas kods);

66.3. tehniskās piekļuves informāciju (Valsts kases piešķirtais lietotāja numurs, lietotāja darbības laiks, IP adrese un portālā veiktā darbība);

66.4. balss zvanu ierakstus.

67. Maksājuma rīkojumu un finanšu informācijas apritē Valsts kase regulas 2016/679 izpratnē ir apstrādātājs, kas izpilda klienta kā pārziņa iesniegto un saņemto fizisko personu datu apstrādi tikai tādā apmērā, kāds nepieciešams maksājumu pakalpojumu nodrošināšanai.

68. Valsts kase informē iestādes par iecerētām pārmaiņām saistībā ar papildu apstrādātāju vai apstrādātāja aizstāšanu.

8. Noslēguma jautājumi

69. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumus Nr. 652 "Kārtība, kādā Valsts kase nodrošina maksājumu pakalpojumu sniegšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2019, 255. nr.; 2022, 204. nr.).

70. Pieteikumi šo noteikumu 2. punktā minētajiem maksājumu pakalpojumiem, kuri nav pieejami, izmantojot portālu, iesniedzami Valsts kases tīmekļvietnē norādītajā kārtībā.

Ministru prezidente E. Siliņa

Finanšu ministrs A. Ašeradens

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!