Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 29 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 752
Rīgā 2024. gada 3. decembrī (prot. Nr. 51 1. §)
Kārtība, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases
e-pakalpojumus
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un
finanšu vadību 27. panta sesto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases nodrošinātos e-pakalpojumus.
2. Valsts kase informāciju par pakalpojumiem un nodrošinātiem e-pakalpojumiem reģistrē un publicē atbilstoši normatīvajiem aktiem valsts pārvaldes pakalpojumu pārvaldības jomā, kā arī publicē savā tīmekļvietnē.
3. Šo noteikumu 2. punktā minētos pakalpojumus nodrošina Valsts kases e-pakalpojumu portālā (turpmāk – portāls).
II. Pakalpojumu sniegšanas kārtība
4. Valsts kase identificē personu, ar kuru nodibina pakalpojumu attiecības (turpmāk – klients), pārstāvēttiesīgo personu vai pārstāvēttiesīgās personas pilnvaroto personu (turpmāk – pilnvarotā persona), pirms uzsākta pakalpojuma sniegšana. Valsts kasei ir tiesības jebkurā brīdī veikt atkārtotu klienta identifikāciju.
5. Valsts kase pārbauda pārstāvēttiesīgās personas pārstāvību Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra (turpmāk – Uzņēmumu reģistrs) vestajos reģistros vai citos publiskajos reģistros.
6. Ja pārstāvēttiesīgajai personai Uzņēmumu reģistrā vai citos publiskajos reģistros nav reģistrēta pārstāvība "tiesības pārstāvēt atsevišķi", Valsts kasē iesniedz dokumentu (oriģinālu vai bāriņtiesas vai notāra apliecinātu kopiju), kurā noteikta vienpersoniska pārstāvība.
7. Valsts kase atsaka pakalpojuma sniegšanu, ja pārstāvēttiesīgās personas pilnvaras nav iespējams pārbaudīt Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros vai citos publiskajos reģistros un netiek iesniegti dokumenti, kas apliecina šo personu tiesības pārstāvēt klientu attiecībās ar Valsts kasi.
8. Pārstāvēttiesīgā persona portālā ir tiesīga noteikt pilnvaroto personu, norādot pilnvarojuma apmēru.
9. Pārstāvēttiesīgā persona un pilnvarotā persona atbilstoši pilnvarojuma apmēram ir tiesīga:
9.1. dibināt, mainīt vai izbeigt pakalpojumu attiecības ar Valsts kasi;
9.2. portālā pieprasīt un pārvaldīt šo noteikumu 2. punktā minētos pakalpojumus;
9.3. noteikt un pārvaldīt e-pakalpojumu lietotājus (turpmāk – lietotāji);
9.4. sagatavot un (vai) parakstīt lietotāju tiesību pieteikumus (turpmāk – pieteikums), iesniegt un saņemt dokumentus.
10. Pilnvarotajai personai vienlaikus var būt tikai viena spēkā esoša pilnvara. Ja nepieciešams veikt izmaiņas pilnvarā, pārstāvēttiesīgā persona izveido jaunu pilnvaru.
11. Pilnvara ir spēkā līdz pilnvarā norādītajam datumam, bet, ja tāds nav norādīts, līdz dienai, kad pārstāvēttiesīgā persona apstiprina jaunu pilnvaru vai atsauc pilnvaru.
12. Valsts kase pieprasa klientam informāciju un dokumentus, lai veiktu pārbaudi, ievērojot principu "zini savu klientu". Valsts kasei ir tiesības atteikt vai ierobežot pakalpojumu sniegšanu, ja klients atsakās iesniegt Valsts kases pieprasīto informāciju vai dokumentus.
III. Lietotāju pārvaldība, identifikācija portālā un e-pakalpojumu lietošana
13. Lietotāju tiesību pārvaldība tiek veikta portālā, kad klients iesniedz pieteikumu, kurā norādīts lietotāja vārds, uzvārds un personas kods.
14. Autentifikācija portālā tiek veikta ar kvalificētu vai kvalificētu paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekli vai citu Valsts kases nodrošinātu autentifikācijas rīku (turpmāk visi kopā – elektroniskās identifikācijas līdzekļi).
15. Valsts kase lietotāju identificē, izmantojot lietotāja elektroniskās identifikācijas līdzekļus.
16. Valsts kases nodrošinātie elektroniskās identifikācijas līdzekļi ir neizpaužama informācija, kura ir zināma tikai lietotājam, un lietotājs apņemas šo informāciju neizpaust trešajām personām, kā arī novērst trešo personu iespēju to uzzināt. Lietotājs veic visus piesardzības pasākumus, lai nodrošinātu elektroniskās identifikācijas līdzekļu saglabāšanu slepenībā. Lietotāja vārdu drīkst izpaust tikai Valsts kases darbiniekam, kurš identificē lietotāju atbalsta servisa nodrošināšanai.
17. Ja šo noteikumu 16. punktā minētā neizpaužamā informācija ir kļuvusi zināma trešajai personai vai ir aizdomas, ka tā ir kļuvusi zināma trešajai personai, lietotājs par to nekavējoties informē Valsts kasi, izmantojot atbalsta servisa tālruņa numuru.
18. Valsts kase bloķē lietotāja piekļuvi portālam:
18.1. ja Valsts kasei rodas aizdomas, ka elektroniskās identifikācijas līdzekļi ir kļuvuši zināmi trešajai personai, vai ir pamats uzskatīt, ka elektroniskās identifikācijas līdzekļus izmanto nelikumīgi vai krāpnieciski;
18.2. tiklīdz lietotājs ir paziņojis Valsts kasei par jebkuru konfidencialitātes pārkāpumu attiecībā uz elektroniskās identifikācijas līdzekļiem. Kamēr Valsts kasei nav paziņots par konfidencialitātes pārkāpumu, Valsts kase neatbild par šādu nesankcionētu elektroniskās identifikācijas līdzekļu lietošanas sekām.
19. Ja Valsts kase šo noteikumu 18. punktā noteiktajos gadījumos ir bloķējusi lietotāja piekļuvi portālam, bet lietotājam nepieciešams piekļūt e-pakalpojumiem, klients iesniedz jaunu pieteikumu.
20. Lietotāja tiesības ir spēkā 18 mēnešus no pieteikuma spēkā stāšanās dienas vai pēdējās lietotāja autentifikācijas portālā, vai līdz dienai, kad klients portālā anulē e-pakalpojumu lietotāja tiesības. Valsts kasei ir tiesības anulēt e-pakalpojumu lietotāja tiesības, ja klients ir reorganizēts, likvidēts vai nav spēkā nosacījumi e-pakalpojuma lietošanai.
21. Klients pirms portāla lietošanas iepazīstina lietotājus ar šajos noteikumos un Valsts kases tīmekļvietnē publicētajos metodiskajos norādījumos minēto e-pakalpojumu lietošanas kārtību.
22. Klients, lietojot portālu, ir atbildīgs par norādīto datu patiesumu, precizitāti, pilnību un atbilstību prasībām, kas noteiktas šajos noteikumos un citos normatīvajos aktos (arī tad, ja to nav veicis pats lietotājs), kā arī par to, lai laikus tiktu iesniegta informācija par izmaiņām.
23. Šo noteikumu izpratnē informācija, ko Valsts kase autentificētam lietotājam sniedz portālā, nav uzskatāma par neizpaužamu ziņu izpaušanu vai konfidencialitātes pārkāpumu.
24. Visi paziņojumi un informācija, kas atspoguļota portālā, ir saistoša klientam, lietotājam un Valsts kasei.
25. Valsts kase veic pasākumus, lai nepieļautu, ka personas, kurām nav pilnvarojuma, lieto e-pakalpojumu vai piekļūst klienta vai lietotāja datiem. Valsts kase nodrošina e-pakalpojumu risinājumu, kas aizsargā lietotāja ievadīto informāciju pret nesankcionētu piekļuvi, un tādu tehnoloģisku risinājumu, kas droši aizsargā informāciju tās pārraides laikā sakaru tīklos.
26. Lai uzlabotu un pilnveidotu e-pakalpojumus, Valsts kase veic papildinājumus un izmaiņas un informē par tām klientus portālā vai e-adresē. Plānojot datu apmaiņas formāta izmaiņas vai e-pakalpojumu funkcionalitātes izmaiņas, kas var ietekmēt lietotāju spēju lietot e-pakalpojumu, Valsts kase ne vēlāk kā 90 dienas pirms plānoto izmaiņu veikšanas informē par tām klientus un ne vēlāk kā vienu nedēļu pirms plānoto izmaiņu stāšanās spēkā informē par dienu, kad tās tiks nodotas ekspluatācijā.
27. Ja portāls tehnisku iemeslu dēļ daļēji vai pilnībā nav pieejams ilgāk par astoņām stundām, Valsts kase savā tīmekļvietnē publicē metodiskos norādījumus par informācijas apriti.
IV. Fizisko personu datu apstrāde
28. Valsts kase atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulai (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – regula 2016/679), ir pakalpojumu sniegšanā un informācijas aprites nodrošināšanā izmantoto fizisko personu datu pārzinis.
29. Lai nodrošinātu sniegto pakalpojumu drošību, kvalitāti un pieejamību, pārzinis vāc šādus personas datus:
29.1. kontaktinformāciju (e-pasta adrese, tālruņa numurs);
29.2. pieejas tiesību pieprasījumus (personas vārds, uzvārds, personas kods);
29.3. tehniskās piekļuves informāciju (Valsts kases piešķirtais lietotāja numurs, lietotāja darbības laiks, IP adrese un portālā veiktā darbība);
29.4. balss zvanu ierakstu datus.
30. Šo noteikumu 29.1. apakšpunktā minēto personas datu glabāšanas termiņš ir 18 mēneši no lietotāja bloķēšanas dienas, bet šo noteikumu 29.2., 29.3. un 29.4. apakšpunktā minēto datu glabāšanas termiņš ir seši mēneši no notikuma brīža.
31. Maksājuma rīkojumu un finanšu informācijas apritē regulas 2016/679 izpratnē Valsts kase ir apstrādātājs, kas izpilda klienta kā pārziņa iesniegto un saņemto fizisko personu datu apstrādi tikai tādā apmērā, kāds nepieciešams maksājumu pakalpojumu nodrošināšanai.
32. Valsts kase informē iestādes par iecerētajām pārmaiņām saistībā ar papildu apstrādātāju vai apstrādātāja aizstāšanu.
V. Noslēguma jautājumi
33. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2021. gada 25. februāra noteikumus Nr. 128 "Kārtība, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 41. nr.).
34. Pārstāvēttiesīgajām personām, kurām reģistrēta pārstāvība "tiesības pārstāvēt atsevišķi" Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros vai citos publiskajos reģistros, pārstāvēttiesības portālā ir spēkā ar šo noteikumu spēkā stāšanās dienu. To pārstāvēttiesīgo personu pārstāvēttiesības, kurām nav reģistrēta pārstāvība "tiesības pārstāvēt atsevišķi", un pilnvaroto personu pilnvarojumi, kas apstiprināti saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 652 "Kārtība, kādā Valsts kase nodrošina maksājumu pakalpojumu sniegšanu", ir spēkā līdz noteiktajam termiņam, bet ne ilgāk kā trīs mēnešus no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas vai līdz pilnvarojuma pārtraukšanai, vai līdz dienai, kad Valsts kase saņem jaunu pilnvarojumu.
35. Līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai iesniegtie pieteikumi ir spēkā līdz attiecīgā pieteikuma derīguma termiņa beigām vai līdz dienai, kad Valsts kase saņem jaunu pieteikumu.
36. Pieteikumi, kuri ar šo noteikumu spēkā stāšanās dienu nav pieejami portālā, iesniedzami elektroniska dokumenta veidā Valsts kases tīmekļvietnē noteiktajā kārtībā.
Ministru prezidente E. Siliņa
Finanšu ministrs A. Ašeradens