• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Frakcijas iesniegums. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 5.07.1995., Nr. 101 https://www.vestnesis.lv/ta/id/35712

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru prezidents - uz Šveici

Vēl šajā numurā

05.07.1995., Nr. 101

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

PIEKTAJĀ SAEIMĀ              1995.gads. Pavasara sesija

Frakcijas iesniegums

Dokuments nr.717

Par likumprojektu par “Bankas Baltija” sanāciju un bankrotu

Saeimas Prezidijam

Frakcija "Tēvzemei un brīvībai" ir sagatavojusi un iesniedz likumprojektu "Likums par "Bankas Baltija" sanāciju un bankrotu".

Ievērojot to, ka Saeimas rudens sesija sākas tikai 24.jūlijā un ka "Bankas Baltija" maksātnespēja ievērojami destabilizē finansu un ekonomisko situāciju Latvijā, frakcija "Tēvzemei un brīvībai" lūdz Saeimas Prezidiju izmantot savas tiesības un sasaukt Saeimas ārkārtas sesiju, lai izlemtu jautājumu par minētā likumprojekta nodošanu izskatīšanai Saeimas komisijās.

Frakcijas "Tēvzemei un brīvībai" priekšsēdētājs

1995.gada 3.jūlijā M.Grīnblats

Likumprojekts

Par "Bankas Baltija" sanāciju un bankrotu

1. Tiesas ieceltās “Bankas Baltija” administrācijas uzdevums ir “Bankas Baltija” pārvaldīšana, sanācija, pārdošana vai piespiedu likvidācija.

2. “Bankas Baltija” administrācijas tiesības ir:

pieprasīt un saņemt jebkuru ar “Bankas Baltija” sanāciju vai likvidāciju saistītu informāciju no “Bankas Baltija” akcionāriem, iepriekšējām pārvaldes un revīzijas institūcijām un to locekļiem.

3. “Bankas Baltija” administrācijas pienākums ir:

apzināt visus “Bankas Baltija” aktīvus un to reālo vērtību;

apzināt visus “Bankas Baltija” kreditorus;

apzināt “Bankas Baltija” līdzdalību citās uzņēmējsabiedrībās;

piedzīt “Bankas Baltija” debitoru parādus.

4. “Bankas Baltija” radīto zaudējumu segšanas avoti ir:

akcionāru papildiemaksas;

debitoru maksājumi;

peļņa, ja tāda iegūta “Bankas Baltija” sanācijas procesā;

“Bankas Baltija” obligātās rezerves Latvijas Bankā;

“Bankas Baltija” vai tās daļu, kustamās un nekustamās mantas izpārdošana izsolēs;

ar tiesas spriedumu arestēto “Bankas Baltija” līdzdalības daļu tās meitas uzņēmumos un ar to saistītajos uzņēmumos atbilstoši likumam “Par uzņēmumu gada pārskatiem” izpārdošana izsolēs;

“Bankas Baltija” akcionāru, iepriekšējās valdes un padomes locekļu, direktoru rīkotāju ar tiesas spriedumu arestētās mantas izpārdošana izsolēs;

“Bankas Baltija” īpašuma daļas citās uzņēmējsabiedrībās;

līdzekļi, kas atrodas “Bankas Baltija” korespondējošā kontā Latvijas Bankā;

Latvijas Bankas rezerves kapitāls, taču nepieļaujot, lai tas paliktu mazāks par 20 % no Latvijas Bankas pamatkapitāla.

 

5. Ministru kabinetam vai Latvijas Bankai ir tiesības celt prasību tiesā, lai tiktu atzīti par spēkā neesošiem tie “Bankas Baltija” darījumi, kurus tā slēgusi ar trešajām personām viena gada laikā pirms “Bankas Baltija” pārņemšanas Latvijas Bankas un valdības pārvaldījumā un kuri nodarījuši zaudējumus “Bankas Baltija” kreditoriem un noguldītājiem.

 

6. Ja Ministru kabinets izlemj veikt “Bankas Baltija” sanāciju, ieguldot tajā valsts līdzekļus, tad, sanācijas periodam beidzoties, bet ne vēlāk kā pēc 18 mēnešiem valsts pārdod tai piederošās akcijas.

 

7. Ja “Bankas Baltija” sanācijas uzsākšana nav iespējama, tad valsts, pašvaldību un to speciālo budžetu līdzekļi, valsts un pašvaldību iestāžu, organizāciju un uzņēmumu, citu juridisko un fizisko personu tekošie rēķini tiek nodoti citām komercbankām, kuru atlasi veic Latvijas Banka.

Ja “Bankas Baltija” rīcībā esošie līdzekļi nav pietiekami šo kontu atvēršanai, tad tam tiek izmantoti Latvijas Bankas un (vai) valdības līdzekļi, kas tiek uzskatīti par kredītu “Bankas Baltija” akcionāriem. Par kredīta garantiju kalpo “Bankas Baltija” īpašuma daļas citās uzņēmējsabiedrībās, “Bankas Baltija” akcionāru īpašumi citās uzņēmējsabiedrībās, nekustamie īpašumi un tiem piederoši vērtspapīri. Šādā kontu atvēršanas gadījumā Latvijas Banka ir tiesīga noteikti ierobežot to izmantošanas kārtību.

 

8. Ja “Bankas Baltija” sanācija nav iespējama vai tā nav devusi rezultātus, Latvijas Banka iesniedz tiesā pieteikumu par “Bankas Baltija” atzīšanu par bankrotējušu, kā arī norāda ļaunprātīga bankrota pazīmes, ja tādas tiek konstatētas.

Saņemot Latvijas Bankas pieteikumu par “Bankas Baltija” atzīšanu par bankrotējušu, tiesa 24 stundu laikā pieņem lēmumu par lietas ierosināšanu. Lieta par “Bankas Baltija” bankrotu tiesai jāizskata 2 nedēļu laikā.

 

9. Ja tiesa atzīst Latvijas Bankas prasības pieteikumu par pamatotu, tā pieņem spriedumu par “Bankas Baltija” atzīšanu par bankrotējušu un tās likvidāciju un lēmumu par aresta uzlikšanu “Bankas Baltija” padomes un valdes locekļu, direktoru rīkotāju un to akcionāru, kuriem pieder vismaz 5 % no bankas pamatkapitāla, mantai, kā arī “Bankas Baltija” līdzdalības daļām tās meitas uzņēmumos un ar to saistītajos uzņēmumos.

 

10. Ja tiesa konstatē, ka “Banka Baltija” vairākkārt pārkāpusi Latvijas Bankas noteiktos kredītiestāžu darbības ekonomiskos normatīvus vai sevišķi rupji pārkāpusi kādu no tiem, tā uzliek arestu “Bankas Baltija” iepriekšējās padomes un valdes locekļu nekustamajai mantai, akcijām citās uzņēmējsabiedrībās un noguldījumiem un rēķiniem citās kredītiestādēs.

Par sevišķi rupjiem uzskatāmi tādi Latvijas Bankas normatīvi pārkāpumi, ja kredītiestādes kapitāla pietiekamība ir mazāka par 5 % vai ja kredītiestādes pašu kapitāls ir kļuvis mazāks par divām trešdaļām par likumā noteiktā minimālā dibināšanas kapitāla apmēriem, vai ja kredītiestādes īstermiņa (ilgtermiņa) saistības jebkurā tās darbības brīdī kļuvušas mazākas nekā divas trešdaļas no īstermiņa (ilgtermiņa) prasībām, vai ja kredītiestādes obligāto rezervju apmērs Latvijas Bankā kļuvis mazāks par 4 % no kredītiestādes piesaistīto līdzekļu vidējiem atlikumiem.

 

11. Ja tiesa konstatē, ka “Banka Baltija” pieļāvusi riska darījumus, vairākkārt pārsniedzot Latvijas Bankas noteikto riska maksimālo lielumu uz vienu aizņēmēju vai arī pārsniedzot jebkuru no Latvijas Bankas padomes lēmuma nr.18/3 “Par kredītiestāžu darbības ekonomiskajiem normatīviem” 1.4. punkta apakšpunktos minētajiem normatīviem vairāk kā par 50 %, tad tā uzliek arestu “Bankas Baltija” iepriekšējās padomes un valdes locekļu nekustamajai mantai, akcijām citās uzņēmējsabiedrībās un noguldījumiem un rēķiniem citās kredītiestādēs, bet, ja tiesa konstatē, ka vairākkārt pārsniegti 1.4.4. — 1.4.8. apakšpunktos minētie normatīvi vai jebkurš no tiem ir pārsniegts vairāk kā par 50 %, tad tiesa uzliek arestu arī “Bankas Baltija” akcionāru — juridisko vai fizisko personu — nekustamajam un kustamajam īpašumam, akcijām citās uzņēmējsabiedrībās un noguldījumiem un rēķiniem citās kredītiestādēs, ja šiem akcionāriem pieder vismaz 5 % “Bankas Baltija” akciju.

 

12. Ja tiesa konstatē, ka “Bankas Baltija” padomes un valdes locekļi vai direktori rīkotāji rīkojušies nelikumīgi, nav ievērojuši “Bankas Baltija” statūtus un akcionāru pilnsapulču lēmumus, tad par “Bankas Baltija” akcionāriem, kreditoriem un noguldītājiem nodarītajiem zaudējumiem viņi ir solidāri atbildīgi pilnā apmērā ar visu savu īpašumu.

 

13. Ja tiesa šā likuma 11.pantā minētos pārkāpumus nekonstatē, “Bankas Baltija” akcionāri atbild ar savu ieguldījumu “Bankas Baltija” pamatkapitālā, kā arī ar citu savu mantu parakstīto akciju nenomaksātās daļas apjomā.

 

14. Kreditoru un noguldītāju pretenzijas piesakāmas 3 mēnešu laikā no dienas, kad Latvijas Banka saskaņā ar tiesas lēmumu par “Bankas Baltija” likvidāciju ievieto sludinājumu oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un vēl vismaz vienā laikrakstā, kas pieejams visā Latvijas teritorijā.

 

15. Tiesas ieceltie “Bankas Baltija” administratori 2 nedēļu laikā no tiesas sprieduma pasludināšanas sasauc “Bankas Baltija” kreditoru sapulci, kurā informē tos par tiesas spriedumu un “Bankas Baltija” finansiālo stāvokli. Kreditoru sapulces sasaukšanas kārtību nosaka “Bankas Baltija” administrācija, vajadzības gadījumā nosakot, ka iepriekš sasaucamas atsevišķu “Bankas Baltija” filiāļu kreditoru un noguldītāju sapulces.

Kreditoru sapulce var iesniegt tiesai motivētu atzinumu par to, vai “Bankas Baltija” maksātnespējai nav ļaunprātīga bankrota pazīmju. Tā var arī vispārējā kārtībā celt prasību, lai tiktu atzīti par spēkā neesošiem “Bankas Baltija” darījumi, kurus tā viena gada laikā pirms maksātnespējas izsludināšanas slēgusi ar trešajām personām un kuri nodarījuši zaudējumus kreditoriem un noguldītājiem.

 

16. Tiesas ieceltajai “Bankas Baltija” administrācijai ne retāk kā reizi mēnesī jāsniedz tiesai pārskats par “Bankas Baltija” likvidācijas gaitu, bet pēc likvidācijas pabeigšanas — par visu likvidācijas gaitu.

 

17. “Bankas Baltija” likvidācijas gadījumā parādu nomaksas notiek šādā secībā:

fizisko personu noguldījumi (līdz 500 Ls katrai personai) bez procentu izmaksas;

valsts, pašvaldību un citu juridisko personu noguldījumi (līdz 500 Ls bez procentu izmaksas);

prasījumi, kas nodrošināti ar hipotēkām;

parādi kreditoriem, kas savas prasības pieteikuši termiņā;

darbinieku prasījumi, kas izriet no darba tiesiskajām attiecībām;

fizisko personu pārējie noguldījumi;

valsts, pašvaldību un citu juridisko personu pārējie noguldījumi;

parādi pārējiem kreditoriem;

“Bankas Baltija” akcionāru prasījumi proporcionāli to ieguldījumam bankas nomaksātajā pamatkapitālā.

 

18. Jautājumos, kas nav reglamentēti šajā likumā, piemēro likuma “Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju un bankrotu” normas, bet no brīža, kad stājas spēkā īpašs likums par komercbanku uzraudzību, sanāciju un bankrotu, šajos gadījumos piemēro īpašā likuma normas.

Deputāti: M.Grīnblats, J.Straume, E.Dāliņš, A.Pētersons, O.Grīgs

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!