Jelgavas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 3 Visi
Jelgavas novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 32
Jelgavā 2024. gada 18. decembrī
Jelgavas novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums
APSTIPRINĀTI
ar Jelgavas novada domes
2024. gada 18. decembra lēmumu Nr. 2 (prot. Nr. 33)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 61. pantu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – nolikums) nosaka kārtību, kādā Jelgavas novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) organizē līdzdalības budžetu un piešķir finansējumu Jelgavas novada līdzdalības budžeta projektu (turpmāk – projektu) īstenošanai.
2. Līdzdalības budžeta mērķis ir veicināt sabiedrības iniciatīvu un līdzdalību Jelgavas novada attīstībā un piešķirto finanšu līdzekļu izlietošanā, kā arī nodrošināt iedzīvotāju iesaisti lēmumu pieņemšanas procesā.
3. Līdzdalības budžetu izsludina un organizē Pašvaldība.
4. Paziņojumu par līdzdalības budžeta izsludināšanu publicē Pašvaldības tīmekļa vietnē www.jelgavasnovads.lv, norādot projektu iesniegšanas termiņus, kā arī citu informāciju.
5. Līdzdalības budžetā visvairāk atbalstītie projekti, kas saņēmuši lielāko balsu skaitu, tiek finansēti no pašvaldības budžeta līdzekļiem.
6. Līdzdalības budžeta plānošanas vienība ir visa Jelgavas novada administratīvā teritorija.
II. Finansējuma piešķiršanas nosacījumi
7. Līdzdalības budžeta realizācijai pieejamais finansējums tiek noteikts pašvaldības budžetā vismaz 0,1 % apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem.
8. Viena projekta realizācijai piešķir ne vairāk kā 10 000 EUR (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli).
9. Iesniedzamajiem projektiem ir jāatbilst šādiem kritērijiem:
9.1. projekts paredz ieguldījumus Pašvaldībai piederošā īpašumā vai citai publiskai personai vai privātpersonai piederošā īpašumā – ar nosacījumu, ka ir saņemts attiecīgā īpašnieka saskaņojums un ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas;
9.2. projekts var paredzēt citu pašvaldības rīcību, kuras rezultātā tiek uzlabota pašvaldības autonomo funkciju vai brīvprātīgo iniciatīvu īstenošana (ja attiecināms);
9.3. projektā paredzētie ieguldījumi ir ekonomiski pamatoti, kā arī projekta rezultāts un vieta būs publiski pieejami sabiedrībai;
9.4. projekts ir saistīts ar teritorijas labiekārtošanu vai arī citu pašvaldības rīcību, kurai ir paliekoša un sabiedriski nozīmīga vērtība;
9.5. projekta tāme (pielikums) atbilst projekta iespējām un tajā iekļautas šī nolikuma pielikuma 3.4. punktā iekļautās izmaksas;
9.6. projekta ideja nav pretrunā ar Pašvaldības attīstības plānošanas dokumentiem;
9.7. projekts neradīs pašvaldībai nesamērīgas uzturēšanas izmaksas;
9.8. projektu neizmanto komercdarbībai un peļņas gūšanai;
9.9. projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī projekta ietvaros plānotās darbības nepārklājas ar darbībām, kas tiek finansētas Eiropas Savienības fondu specifisko atbalsta mērķu un citu ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros, kā arī no valsts un pašvaldību budžeta līdzekļiem, precizējot šo informāciju pie Pašvaldības speciālistiem, pie tam iesniedzējam jāiesniedz brīvā formā uzrakstīts apliecinājums, ka projekta ideju nav plānots realizēt citos privāta sektora organizētos projektos;
9.10. projektam jāparedz pilnīga tā realizācija un projektu nav pieļaujams īstenot vairākās kārtās.
10. Projekta sadārdzinājuma gadījumā, tostarp arī pēc publiskā iepirkuma procedūras veikšanas, projektu īsteno, ja sadārdzinājums nav lielāks par 15 % no projekta ieceres tāmē norādītās summas. Ja tiek konstatēts, ka sadārdzinājums ir lielāks par 15 % no projekta tāmē norādītās summas, tad projektu neīsteno.
11. Ja projekta īstenošanas stadijā konstatē objektīvus apstākļus, kas liedz īstenot projektu, tad projekts netiek īstenots. Neizmantotie līdzdalības budžeta finanšu līdzekļi tiek novirzīti nākamā gada līdzdalības budžeta projektu īstenošanai.
III. Projekta pieteikuma iesniegšana
12. Projekta iesniedzējs ir fiziska persona, kura sasniegusi 16 gadu vecumu, vai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā reģistrēta biedrība vai nodibinājums, kurā nav pašvaldības dalības (turpmāk – iesniedzējs).
13. Projekta pieteikumu aizpilda elektroniski, autorizējoties līdzdalības budžeta informācijas sistēmā (turpmāk – LBIS), un to veido šādi papildus iesniedzami pielikumi:
13.1. aizpildīta projekta pieteikuma veidlapa (pielikums), kas parakstīta ar drošu elektronisko parakstu;
13.2. dokuments, kas apliecina iesniedzēja pilnvarotās personas tiesības rīkoties iesniedzēja vārdā, ja projekta pieteikumu iesniedz iesniedzēja pilnvarotā persona;
13.3. projekta skice (tajā norādāmi visu projekta būtisko elementu izmēri un to izvietojums uz izdrukas no tīmekļvietnes https://www.lvmgeo.lv/kartes, www.kadastrs.lv, vai citas kartogrāfiskās pamatnes, kurā uzrādītas zemes vienības robežas un novietojums);
13.4. vismaz viena vizualizācija, kurā uzskatāmi attēlots projekta īstenošanas rezultāts (elektroniski iesniegtai vizualizācijai jābūt *.jpg vai *.png formātā, ar izšķirtspēju ne mazāku kā 654 x 652 – citas izšķirtspējas vizualizācijas tiks pielāgotas);
13.5. rakstisks apliecinājums brīvā formā, kas apliecina nolikuma 9.9. apakšpunkta prasības.
14. Visas izmaksas, kas saistītas ar projekta pieteikuma sagatavošanu un iesniegšanu, sedz iesniedzējs.
15. Iesniedzējs var iesniegt ne vairāk kā trīs projekta pieteikumus.
16. Projekta pieteikuma iesniegšanas termiņš ir 2 mēneši, skaitot no līdzdalības budžeta izsludināšanas dienas pašvaldības tīmekļa vietnē.
17. Iesniedzējs ir tiesīgs pirms līdzdalības budžeta projektu iesniegšanas termiņa beigām grozīt vai atsaukt iesniegto projekta pieteikumu.
IV. Projektu pieteikumu izvērtēšanas kārtība, lēmuma pieņemšana un rezultātu paziņošana
18. Līdzdalības budžetā iesniegto projektu pieteikumu atbilstību izvērtē Līdzdalības budžeta komisija (turpmāk – komisija), kuru apstiprina ar Jelgavas novada domes lēmumu.
19. Līdzdalības budžetā iesniegto projektu pieteikumu izvērtēšanu un lēmuma pieņemšanu komisija veic 1 mēneša laikā pēc projektu iesniegšanas termiņa beigām.
20. Komisijas sēdes protokolē.
21. Projektus, kuri atbilst izvirzītajiem kritērijiem, nodod balsošanai, publicējot pašvaldības tīmekļa vietnē www.jelgavasnovads.lv balsošanas kārtību un termiņu.
22. Par projektiem, kuri neatbilst šī nolikuma kritērijiem, Komisija pieņem lēmumu nenodot balsošanai.
23. Balsojumu veic 14 dienu laikā kopš projektu publicēšanas LBIS, kā arī paziņojuma publicēšanas pašvaldības tīmekļa vietnē www.jelgavasnovads.lv.
24. Balsojumā var piedalīties pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētas fiziskās personas, kuras sasniegušas vismaz 16 gadu vecumu, balsojot vienu reizi.
25. Noslēdzoties līdzdalības budžeta balsošanas termiņam, komisija apkopo balsošanas rezultātus un pieņem lēmumu par projektiem, kas virzāmi īstenošanai.
26. Ja līdzdalības budžeta balsošana ir noslēgusies ar vienādu balsu skaitu vairākām projektu idejām, kuru realizācija, ievērojot nolikuma 8. punktā paredzētā finansējuma apmēru, vienlaikus nav iespējama, komisija pieņem lēmumu realizēt to projektu, no kura realizēšanas labumu gūs lielāks novada iedzīvotāju skaits.
27. Realizējamos projektus publicē pašvaldības tīmekļa vietnē www.jelgavasnovads.lv.
28. Līdzdalības budžeta kārtībā apstiprināto projektu realizāciju Pašvaldība uzsāk 3 (trīs) mēnešu laikā pēc līdzdalības budžeta projektu balsošanas rezultātu paziņošanas un īsteno 2 (divu) gadu laikā, ievērojot pašvaldības darbību reglamentējošos normatīvos aktus.
29. Aktuālā informācija par īstenojamā projekta virzību tiks nodrošināta LBIS sistēmā, nosūtot automatizētus paziņojumus uz projekta pieteicēja elektroniskā pasta adresi.
30. Nolikums stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Jelgavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs U. Ainārs
Pielikums
Jelgavas novada domes
2024. gada 18. decembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 32
Projekta pieteikuma veidlapa
1. Projekta nosaukums (īss, uzmanību piesaistošs, līdz 50 zīmēm) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Iesniedzējs | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1. Iesniedzējs (fiziska persona) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vārds, uzvārds | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personas kods | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deklarētās dzīvesvietas | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontaktinformācija (e-pasts, tālruņa numurs) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.2. Iesniedzējs (juridiska persona) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vienotais reģistrācijas numurs | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Juridiskā adrese | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontaktinformācija (e-pasts, tālruņa numurs) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pārstāvja vārds, uzvārds | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pārstāvības pamats: (statūti, pilnvarojums, cits) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Informācija par projektu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.1. Projekta īstenošanas vieta (norādīt vēlamo projekta īstenošanas vietu un tās raksturojošo informāciju) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objekta adrese/nosaukums | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objekta kadastra apzīmējums | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Īpašnieks | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cita informācija, kas iespējami precizē projekta idejas īstenošanas vietu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.2. Projekta mērķis (īsi, kodolīgi) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.3. Īss projekta apraksts un tā sabiedriskā nepieciešamība (īsi aprakstīt projekta ideju un veicamās darbības – kā vajadzētu izskatīties projekta idejai un tās atsevišķiem elementiem, kādu pievienoto vērtību projekts sniegs vietējai kopienai) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.4. Projekta tāme (norādīt iespējamās darbu un materiālu izmaksas detalizēti pa pozīcijām, kā arī to, vai projekts var tikt īstenots arī nepilnā apjomā) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.5. Projekta īstenošana nepilnā apjomā (atzīmēt, vai iesniedzējs piekrīt projekta idejas īstenošanai nepilnā apjomā, ja komisija atzīst, ka projekta īstenošana ir iespējama tikai daļēji) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Piekrītu Nepiekrītu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.
Paraksts Esmu informēts, ka personas datu (vārds, uzvārds, personas kods, deklarētās dzīvesvietas adrese, kontaktinformācija saziņai (e-pasts, tālruņa numurs)) apstrādes mērķis ir identificēt personu un pārliecināties, vai tā atbilst saistošajos noteikumos “Jelgavas novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums” noteiktajām prasībām, kā arī saziņai ar personu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
* Dokumenta rekvizītus "datums" un "paraksts" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir noformēts atbilstoši elektronisko dokumentu noformēšanai normatīvajos aktos noteiktajām prasībām
Paskaidrojuma raksts
Jelgavas novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 32 "Jelgavas novada
pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums"
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir
noteikt kārtību, kādā Jelgavas novada pašvaldība īsteno līdzdalības
budžeta projektu ideju konkursu. Konkursa mērķis ir veicināt Jelgavas
novada iedzīvotāju iniciatīvu, iesaisti un līdzdalību Jelgavas novada
attīstībā un piešķirto finanšu līdzekļu izlietošanā. Pašvaldības pilnvarojums izstrādāt saistošos noteikumus izriet no Pašvaldību likuma 44. panta otrās daļas, kas noteic, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Šie saistošie noteikumi ir nepieciešami, lai atbilstoši Pašvaldību likuma deleģējumam, noteiktu kārtību, kā pašvaldība īsteno līdzdalības budžeta projektu ideju konkursu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Konkrētajā gadā konkursa realizācijai
pieejamo kopējo finansējumu nosaka kārtējā gada budžeta ietvaros. 2024.
gadā finansējums līdzdalības budžetam pašvaldības budžetā nav paredzēts.
Tas tiks paredzēts 2025. gada budžetā. 2025. gadā kopējais pašvaldības finansējums līdzdalības budžetam paredzēts likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" noteiktajā 0,1 % apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. Vienas projekta idejas realizācijai piešķir ne vairāk kā 10 000 EUR (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli). |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – tiesiskais regulējums
attiecināms uz sabiedrībai pieejamu publisku ārtelpu ar neierobežotu
piekļuvi, tāpēc uzskatāms, ka šie saistošie noteikumi pozitīvi ietekmēs
Jelgavas novada iedzīvotāju dzīvesveidu, labsajūtu un sabiedrību kopumā,
jo veicinās iedzīvotāju iniciatīvu iesaisti un līdzdalību Jelgavas
novada attīstībā un piešķirto finanšu līdzekļu izlietošanā. Kā arī
saistošie noteikumi paredz līdzvērtīgu attieksmi pret visām sabiedrības
grupām, tajā skaitā personām ar invaliditāti. Saistošo noteikumu
tiesiskais regulējums neradīs mērķgrupām jaunas tiesības, bet nodrošinās
vienlīdzīgas iespējas. Ietekme uz vidi – ņemot vērā to, ka saistošie noteikumi paredz ieguldījumus publiskās ārtelpas infrastruktūrā, paredzama ietekme uz vidi, labiekārtojot un attīstot jaunas teritorijas Jelgavas novada administratīvajā teritorijā. Veiktās pārmaiņas neietekmēs cilvēku veselību un drošību, jo veiktās darbības tiks realizētas atbilstoši būvniecību regulējošiem normatīvajiem aktiem. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – iespējams, ka noteiktu projektu ideju realizācija uzlabos iedzīvotāju veselību, piemēram, pastaigu takas, āra trenažieri, u.tml. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā ar saistošajiem noteikumiem iespējams tiks veicināta, jo tiks sakārtotas publiski pieejamas teritorijas, kas var atstāt pozitīvu ietekmi uz blakus esošajām uzņēmējdarbības teritorijām. Ietekme uz konkurenci – nav. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Privātpersonas jautājumos par projekta
piemērošanu var vērsties Jelgavas novada pašvaldībā. Privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts – galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas saistošajos noteikumos. Visas izmaksas, kas saistītas ar projekta pieteikuma sagatavošanu un iesniegšanu, sedz iesniedzējs. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi veicinās Pašvaldību
likuma 4. panta pirmās daļas 2., 4., 5., 6., 7. un 20. punktā noteikto
funkciju izpildi, savukārt, atbilstoši 44. panta otrajai daļai, dome var
izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo
funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai
Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Kopumā prognozējams, ka saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai palielināsies administratīvais slogs, periodiski palielinot darba apjomu pašvaldības speciālistiem, kas būs iesaistīti projektu izvērtēšanas un realizēšanas procesos. Uz 2025. gadu saistošo noteikumu īstenošanā tiks iesaistīti atsevišķi pašvaldības Centrālās administrācijas Stratēģiskās plānošanas nodaļas, Projektu nodaļas un Jelgavas novada būvvaldes darbinieki, kā arī Jelgavas novada Īpašuma pārvaldes darbinieki, kas papildus saviem tiešajiem darba pienākumiem veiks arī saistošajos noteikumos minētos pienākumus. Prognozējams, ka darba apjoms, saistībā ar līdzdalības budžeta ieviešanu, palielināsies arī pašvaldības Klientu apkalpošanas speciālistiem, kuriem būs jāsniedz atbalsts personām pieteikumu iesniegšanai LBIS. Darba apjoms palielināsies arī pašvaldības Iepirkumu nodaļai, jo papildus pašvaldības iepirkumu plānā iekļautajiem publiskajiem iepirkumiem, Iepirkumu nodaļai trīs mēnešu laikā pēc līdzdalības budžeta projektu konkursu rezultātu paziņošanas, būs jāorganizē publisko iepirkumu procedūras. 2025. gada beigās būtu jāizvērtē saistošo noteikumu ieviešanas radītais kopējais administratīvais slogs. Saistošo noteikumu sagatavošanas brīdī ietekmi uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem nav iespējams izvērtēt, jo nav zināms, kāda būs personu interese, iesaiste un aktivitāte, t.i., cik daudz projektu pieteikumu tiks iesniegti, cik daudz konsultāciju būs jānodrošina no pašvaldības puses, cik ilgs laiks un darbspēka resurss no pašvaldības puses būs jāiesaista iesniegto pieteikumu izvērtēšanā un kādu ietekmi tas atstās uz darbinieku tiešajiem darba pienākumiem utt. Uzsākot 2026. gada pašvaldības budžeta plānošanu, būtu jāizvērtē, vai saistošo noteikumu ieviešanu var turpināt ar pašreizējo pašvaldības speciālistu skaitu, vai arī būtu jāveido jaunas amata vietas, kas atstās ietekmi uz 2026. gada pašvaldības budžetu. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildei uz 2025. gadu
nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas un/vai jaunas darba vietas. Līdzdalības budžeta projektu idejas izskata Jelgavas novada pašvaldības līdzdalības budžeta komisija, ko izveido un apstiprina ar Jelgavas novada domes lēmumu. Līdzdalības budžeta ideju konkursa projektu administrē Jelgavas novada pašvaldības Centrālā administrācija. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas saistošajos noteikumos. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Noteikumu izstrādes procesā ir notikušas
konsultācijas ar iesaistītām institūcijām. Atbilstoši Pašvaldību likuma
46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par saistošo
noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu
projekts tika publicēts Jelgavas novada pašvaldības tīmekļvietnē
www.jelgavasnovads.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas
nedēļas no publicēšanas dienas. Saistošo noteikumu projekts no 2024.
gada 21. novembra līdz 2024. gada 5. decembrim (ieskaitot) publicēts
pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jelgavasnovads.lv sabiedrības
viedokļa noskaidrošanai. Pašvaldība 2024. gada 2. decembrī organizēja
informatīvu tikšanos ar sabiedrības pārstāvjiem, kurā informēja par
sagatavoto saistošo noteikumu projektu, kā arī par līdzdalības budžeta
norises procesu kopumā. Par saistošo noteikumu projektu tika
saņemti trīs iesniegumi, kuros pausts sabiedrības viedoklis. Iesniegtie priekšlikumi, atbilstoši sabiedrības viedoklim: 1) Katram pagastam izdalīt noteiktu (vienādu) naudas kvotu līdzdalības projektu realizēšanai, par ko tad var balsot pagasta iedzīvotāji katrā pagastā, izvēloties vajadzīgāko, no projektiem, kas pagastā iesniegti. Priekšlikums netiek ņemts vērā. Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 59. panta trešo daļu, līdzdalības budžetu iedala līdzdalības budžeta plānošanas vienībās (teritorijās), kuras nosaka pašvaldības attīstības programmā. Jelgavas valstspilsētas un Jelgavas novada attīstības programmā 2023.–2029. gadam Jelgavas novada attīstības vienība ir visa Jelgavas novada teritorija, kas paredz vienmērīgu attīstību visā novada teritorijā. Attīstības programmā katrs pagasts nav izdalīts kā atsevišķa plānošanas vienība, nosakot katra pagasta individuālo attīstību. Tāpēc saistošajos noteikumos kā līdzdalības budžeta plānošanas vienība, atbilstoši spēkā esošajai attīstības programmai, ir noteikta visa Jelgavas novada administratīvā teritorija. Visai novada teritorijai ir paredzēta viena kopējā naudas summa, detalizētāk nosakot naudas summu vienam projektam. Pašvaldību likuma 60. panta ceturtā daļa nosaka, ka balsojumā var piedalīties pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētas fiziskās personas, kuras sasniegušas vismaz 16 gadu vecumu. Minētais likums nenosaka, ka balsojumā var piedalīties tikai konkrētajā pagastā deklarētās personas. Tieši pretēji, līdzdalības budžeta mērķis ir iesaistīt pašvaldības iedzīvotājus teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā, savukārt teritorija var būt ne tikai tā vieta, kurā persona dzīvo, bet arī visa novada teritorija. Tāpēc arī LBIS sistēmā pie balsošanas būs dota iespēja nobalsot 1 reizi par vienu projektu, bet nebūs ierobežots skaits par cik projektiem varēs balsot. Šādā veidā personām būs dota iespēja izvērtēt ne tikai savā pagastā iesniegtos projektus, bet arī visā novadā iesniegtos projektus, veidojot līdzsvarotu novada attīstību. 2) Līdzdalības projektu iesniegšanai varētu noteikt, ka no katra pagasta iesniegtajiem projektiem vismaz 1 tiek realizēts, ja tā finansējums nepārsniedz noteiktu summu. (Piemēram, ja novadā pieejami 160 000 EUR līdzdalības budžetam, tad katram pagastam 1 projekts, ja tas nepārsniedz 10 000 EUR). Priekšlikums tiek ņemts vērā daļēji, tas tiek ņemts vērā attiecībā uz naudas summu vienam projektam, to nosakot 10 000 EUR apmērā, nevis 30 000 EUR apmērā, kā bija noteikts viedokļa noskaidrošanā nodotajā saistošo noteikumu 8. punktā. Pašvaldības kompetencē ir pielāgot viena projekta maksimālas izmaksas, atbilstoši situācijai Pašvaldībā. Saistošajos noteikumos kā līdzdalības budžeta plānošanas vienība, atbilstoši spēkā esošajai attīstības programmai, ir noteikta visa Jelgavas novada administratīvā teritorija, tāpēc arī visai novada teritorijai ir paredzēta viena kopējā naudas summa, detalizētāk nosakot naudas summu vienam projektam – 10 000 EUR apmērā. Projekta nosacījumi neierobežo projekta izstrādātāju projekta izmaksas plānot mazākas. Tāpat Pašvaldība ar saistošajiem noteikumiem nevar uzlikt par pienākumu iesniegt projektus katrā pagastā, idejām jābūt virzītām no sabiedrības pārstāvju puses. Nevar izslēgt tādu varbūtību, ka būs pagasti, kuros no sabiedrības pārstāvju puses netiks iesniegts neviens projekts. 3) Lūdzu rast iespēju samazināt šo aprēķināto sumu (30 000 EUR) un sadalīt vienmērīgi visiem pašvaldības pagastiem, lai budžetam kopējā likumā noteiktā summa tiktu sadalīta vienmērīgi vairākiem pašvaldības pagastiem. Lai neveidojas situācija, ka no vis apdzīvotākā pašvaldības pagasta (kur vis vairāk ir iespēju nobalsot par saviem projektiem) 2 projektu iesniedzējiem pēc nolikuma punkta Nr. 15 "Iesniedzējs var iesniegt ne vairāk kā trīs projekta pieteikumus" prasībām ir iespēja saņemt visu likumā paredzēto līdzdalības summu vienā pagasta teritorijā. Priekšlikums tiek ņemts vērā daļēji, tas tiek ņemts vērā attiecībā uz naudas summu vienam projektam, to nosakot 10 000 EUR apmērā, nevis 30 000 EUR apmērā, kā bija noteikts viedokļa noskaidrošanā nodotajā saistošo noteikumu 8. punktā. Pašvaldības kompetencē ir pielāgot viena projekta maksimālas izmaksas, atbilstoši situācijai Pašvaldībā. Saistošajos noteikumos kā līdzdalības budžeta plānošanas vienība, atbilstoši spēkā esošajai attīstības programmai, ir noteikta visa Jelgavas novada administratīvā teritorija, tāpēc arī visai novada teritorijai ir paredzēta viena kopējā naudas summa, detalizētāk nosakot naudas summu vienam projektam – 10 000 EUR apmērā. Projekta nosacījumi neierobežo projekta izstrādātāju projekta izmaksas plānot mazākas. Tāpat Pašvaldība ar saistošajiem noteikumiem nevar uzlikt par pienākumu iesniegt projektus katrā pagastā, idejām jābūt virzītām no sabiedrības pārstāvju puses. Nevar izslēgt tādu varbūtību, ka būs pagasti, kuros no sabiedrības pārstāvju puses netiks iesniegts neviens projekts. 4) Projekta 15. punktā minēts "Iesniedzējs var iesniegt ne vairāk kā trīs projekta pieteikumus." Lūdzu rast iespēju šo punktu mainīt un noteikt, ka viens iesniedzējs var iesniegt vienu projektu. Priekšlikums netiek ņemts vērā. Pašvaldību likums neierobežo iesniedzamo projektu skaitu, līdz ar to arī LBIS sistēmā nebūs noteikts ierobežojums cik daudz projektus varēs iesniegt viens iesniedzējs. Lai veicinātu to, ka iesniegtie projekti tiek izstrādāti kvalitatīvi, Pašvaldība savos saistošajos noteikumos paredz ierobežot vienas personas iesniedzamo projektu skaitu, nosakot, ka viena persona var iesniegt ne vairāk kā 3 projektus. Pašvaldības ieskatā, pirmajā gadā sabiedrības pārstāvjiem ir jādod iespēja izstrādāt un iesniegt ne tikai vienu projektu, bet vairākus projektus, jo vienam iesniedzējam var būt vairākas dažāda rakstura idejas, piemēram, teritorijas labiekārtošana un "mīkstā aktivitāte" – pasākums. Vienlaicīgi, dodot iespēju vienai personai iesniegt 3 projektus, tiek nodrošināts tas, ka šī persona var iesniegt projektu individuāli (savā vārdā), kā arī būt tā, kas pārstāv arī citus sabiedrības pārstāvjus un, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, rīkojas viņu vārdā. 5) Projekta 9.5. punktā noteikts iesniegt "projekta tāme (pielikums) atbilst projekta iespējām un tajā iekļautas šī nolikuma pielikuma 3.4. punktā iekļautās izmaksas; • Ja šo projektu realizāciju un iepirkuma procedūru veic pašvaldība nesaprotu kamdēļ projekta ierosinātājam jāsniedz tāmes aprēķini kas minēti nolikuma pielikuma punktā 3.4. Jo šādu tāme tiks veidota projekta realizācijas un iepirkuma laikā. • Kā arī nesaprotu kā šādu tāmi kas minēta nolikuma pielikuma punktā 3.4. attiecināt uz projektiem kas nav saistīti ar celtniecību. Lūdzu šādu punktu mainīt, kurā varētu noteikt, ka iesniedzējs iesniedz aptuvenu prognozējamu summu. Priekšlikums netiek ņemts vērā. Tāme sevī iekļauj provizoriskus izmaksu aprēķinus. Provizoriski izmaksu aprēķini ir nepieciešami, lai Pašvaldība varētu izvērtēt Pašvaldības ieguldījuma ekonomisko pamatotību (to nosaka Pašvaldību likuma 60. panta trešās daļas 3. punkts), un efektīvāk noteikt, vai projekta ieviešanai paredzētās darbības novērtētas pēc iespējas tuvāk esošai tirgus situācijai, kā arī aplēst, kādu finansējuma daļu no kopējā līdzdalības budžeta patērēs konkrētais projekts tā atbalstīšanas gadījumā. 6) Nolikuma punkta Nr. 23 noteikts "Balsojumu veic 14 dienu laikā kopš projektu publicēšanas LBIS, kā arī paziņojuma publicēšanas pašvaldības tīmekļa vietnē www.jelgavasnovads.lv.". Un skaidrojošā sanāksmē par "Jelgavas novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums" tika stāstīts, ka balsot varēs kaut kādā mistiskā elektroniskajā vidē kas vēl nemaz nav sagatavota un tikai ar elektroniskām identifikācijas iespējām. Uzskatu , ka ar šo punktu tiek būtiski ierobežotas balsošanas tiesības un netiek nodrošināta iespēja balsot visiem iedzīvotājiem dažādiem iespējamiem veidiem. Priekšlikums netiek ņemts vērā. Saistošo noteikumu 23. punkts neierobežo balsošanas tiesības. Balsošanas termiņš ir noteikts atbilstoši Pašvaldību likuma 61. panta pirmās daļas 6. punktam. Balsošana, tāpat kā viss līdzdalības budžeta process nacionālā līmenī, tiks organizēts LBIS sistēmā. Lai nobalsotu par projektu, personai LBIS sistēmā būs jāveic autorizācija, kuras laikā tiks nodrošināta sasaiste ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem, tādā veidā pārbaudot personas vecumu un deklarētās dzīvesvietas adresi. Tāpat personām, kurām nebūs iespēja veikt autorizāciju arī tiks nodrošinātas balsošanas iespējas. Šādā gadījumā personām būs iespēja vērstie Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centros (turpmāk – VPVKAC) pie klientu apkalpošanas speciālistiem, jo tiks nodrošināta VPVKAC pakalpojumu pielāgošana TAPIS LBIS moduļa publiskajai videi. VPVKAC speciālists varēs nobalsot personas vietā. 7) 10. punktā minētais sadārdzinājums par 15 % no ieceres tāmē nav izpildāms iedzīvotājiem, kas nepārzina pašvaldībā esošos iepirkumus (piemēram par ēdināšanu, transportu, u.tml.), kā arī iedzīvotāji nepiedalīsies iepirkuma specifikācijas izstrādē, tādēļ nevarēs zināt nianses, kas būtiski var palielināt izmaksas. Tādēļ iesaku šo aizvietot ar 15 % no 30 000 EUR (maksimālā projekta budžeta). Priekšlikums netiek ņemts vērā. Ņemot vērā sabiedrības un Jelgavas novada domes Finanšu komitejas izteiktos priekšlikumus, vienam projektam paredzētā naudas summa tiek samazināta no 30 000 EUR uz 10 000 EUR. Ja pašvaldība noteiks 15 % sadārdzinājumu tikai no 10 000 EUR apmēra, tad projektiem, ar mazākām tāmēm, būs iespēja absolūti lielākam pieaugumam, kas rada nevienlīdzīgas iespējas projektu iesniedzējiem. Vēršam uzmanību, ka nosacījums, ka projekts tiks īstenots, ja sadārdzinājums nebūs lielāks par 15 %, ir noteikts, balstoties uz laika intervālu, kad projekts tiks iesniegts Pašvaldībā un kad visvairāk atbalstītie projekti tiks realizēti, un tirgus pārmaiņām. Būtiski ir projekta sagatavotājam izpētīt iespējas, kādas varētu būt projekta realizācijai, projektā paredzētajiem ieguldījumiem jābūt ekonomiski pamatotiem, tostarp izvērtējot investīciju uzturēšanu un ilgtspējai nepieciešamo finansējumu, kā arī projekta rezultātam ir jābūt plaši pieejamam iedzīvotājiem. 8) Pašreiz publiski pieejamais investīciju plāns vairs neatbilst reālai situācijai, lūgums to aktualizēt, lai iedzīvotāji saprastu, kas plānots. Kā arī lūgums aktualizēt investīciju plānu, atbilstoši pašvaldības reālajām iespējām. Daži ieraksti šajā plānā atrodas jau vairākus gadus un neizskatās, ka tuvākajos 5 gados tos varētu realizēt, bet iedzīvotāji ar šī līdzdalības projekta palīdzību varētu kaut minimāli sakārtot akūtas vietas savā pagastā. Priekšlikums netiek ņemts vērā. Atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumu Nr. 628 "Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 628) 22. punktam, investīciju plāns ir attīstības programmas sastāvdaļa. Ministru kabineta noteikumu Nr. 628 73. punkts nosaka, ka investīciju plānu aktualizē ne retāk kā reizi gadā, ievērojot pašvaldības budžetu kārtējam gadam. Aktualizēto investīciju plānu apstiprina ar domes lēmumu un ievieto Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmā, kur tas ir publiski pieejams sabiedrībai. Par investīciju plāna aktualizēšanu un izmaiņām tajā ir tiesīga lemt dome. Atbilstoši minētajam, Pašvaldība vismaz vienu reizi gadā veic spēkā esošā investīciju plāna ierakstu aktualizēšanu un tas tiks aktualizēts arī 2025. gadā, atbilstoši kārtējam pašvaldības gada budžetam. Teritorijas attīstības plānošanas likuma 22. panta otrajā viens prim daļā noteikts, ka investīciju plānā iekļauj attīstības projektus, kuru ieviešanas izmaksas ir 50 000 euro vai vairāk. Paskaidrojam, ka jau šobrīd Pašvaldības spēkā esošajā investīciju plānā galvenokārt ir iekļauti tādi investīciju projekti, kuru indikatīvais finansējums ir virs 50 000 EUR. Ja šie projekti tiks izņemti no investīciju plāna, tad pa līdzdalības budžetam paredzēto finansējumu tos nevarēs īstenot, jo līdzdalības budžeta finansējums vienam projektam ir 10 000 EUR. Papildus paskaidrojam, ka investīciju plāns ir attīstības plānošanas dokuments, kas tiek sagatavots konkrētajam plānošanas periodam, šajā gadījumā tas ir uz laiku līdz 2029. gadam. Investīciju plānā tiek ietverti Pašvaldības investīciju projekti vai projektu idejas, kas realizējamas, lai sasniegtu attīstības programmas stratēģiskajā daļā izvirzītās prioritātes. Savukārt līdzdalības budžets ir paredzēts sabiedrības pārstāvju radītām idejām nevis Pašvaldības ideju īstenošanai, kas jau ir iekļautas investīciju plānā, tāpēc līdzdalības budžetu nav paredzēts izmantot kā Pašvaldības "budžeta ielāpu". 9) Lūgums nolikumā norādīt vienu kontaktpersonu pieteikuma sagatavošanas posmam, kas būtu kā vidutājs starp iedzīvotāju un pašvaldības administrācijas nodaļām un iestādēm. Jo, domājot idejas projekta pieteikumam, iedzīvotājam ir svarīgi uzzināt, vai šī ideja jau nav iekļauta kāda projekta vai nodaļas budžetā 2025. gadā. Tāpat nepieciešams dažādas konsultācijas pie specialistiem, bet iedzīvotājam nav zināšanu kurā no nodaļām vai iestādēm atrast speciālistu ar atbilstošām kompetencēm. Priekšlikums netiek ņemts vērā. Saistošajos noteikumos kontaktpersona netiks norādīta. Kontaktpersona tiks norādīta LBIS sistēmā, kā arī visas kontaktpersonas, kas no Pašvaldības puses būs iesaistītas līdzdalības budžeta procesa nodrošināšanā, tiks norādītas arī Pašvaldības paziņojumā sabiedrībai par līdzdalības budžeta projektu pieteikumu iesniegšanu un norises kārtību. |
Jelgavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs U. Ainārs