• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Aizkraukles novada domes 2024. gada 19. decembra saistošie noteikumi Nr. 2024/20 "Aizkraukles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžeta projektu konkursa nolikums". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 6.01.2025., Nr. 3 https://www.vestnesis.lv/op/2025/3.10

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2024/23

Grozījumi Aizkraukles novada domes 2022. gada 21. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 2022/19 "Aģentūras "Sociālās aprūpes centrs "Ziedugravas"" maksas pakalpojumu cenrādis"

Vēl šajā numurā

06.01.2025., Nr. 3

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Aizkraukles novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 2024/20

Pieņemts: 19.12.2024.

OP numurs: 2025/3.10

2025/3.10
RĪKI

Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 3 Visi

Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2024/20

Aizkrauklē 2024. gada 19. decembrī

Aizkraukles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžeta projektu konkursa nolikums

APSTIPRINĀTI
ar Aizkraukles novada domes
2024. gada 19. decembra sēdes lēmumu Nr. 899
(prot. Nr. 20, 3. p.)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
61. pantu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Nolikums) nosaka kārtību, kādā Aizkraukles novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) organizē sabiedrības līdzdalības budžeta projektu konkursu (turpmāk – Konkurss) un piešķir finansējumu sabiedrības ierosināto pilsētas teritorijas attīstības projektu ideju un citu sabiedrībai aktuālu iniciatīvu īstenošanai (turpmāk – Projekti) Pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī kārtību, kādā notiek Projektu iesniegšana, vērtēšana un īstenošana.

2. Konkursa mērķis ir veicināt Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti, iniciatīvu un līdzdalību attīstības ilgtspējas procesos, Pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībā un atpazīstamībā, kā arī piešķirto finanšu līdzekļu izlietošanā.

3. Konkursu izsludina, organizē un īsteno Pašvaldība.

4. Līdzdalības budžeta plānošanas vienība ir visa Pašvaldības administratīvā teritorija.

5. Konkursa realizācijai pieejamais finansējums tiek noteikts Pašvaldības konkrētā gada budžetā.

II. Finansējuma piešķiršanas nosacījumi un kritēriji

6. Projektu iesniegšana un vērtēšana tiek organizēta divās grupās – lielie un mazie Projekti. Viena lielā Projekta īstenošanai piešķir ne vairāk kā 25 000,00 euro (divdesmit pieci tūkstoši eiro un 00 centi), ieskaitot pievienotās vērtības nodokli. Viena mazā Projekta realizācijai piešķir ne vairāk kā 1000,00 euro (viens tūkstotis eiro un 00 centi), ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.

7. Konkursam iesniedz Projektu, kas atbilst šādiem kritērijiem:

7.1. Projekta realizēšanas vieta ir sabiedrībai pieejama – Pašvaldības īpašums vai, saņemot rakstisku piekrišanu vai saskaņojumu, privātais īpašums vai citas publiskas personas nekustamais īpašums, ja ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas;

7.2. Projekts ir saistīts ar infrastruktūras, vides uzlabošanas vai vides objektu izveidi;

7.3. Projekta ietvaros paredzētās uzlabotās infrastruktūras ikgadējās uzturēšanas izmaksas nepārsniedz 10 % gadā no kopējā attiecīgā Projekta budžeta;

7.4. paredzētie ieguldījumi ir ekonomiski pamatoti un Projekta rezultāts būs plaši pieejams sabiedrībai;

7.5. Projekta idejai jābūt īstenojamai un jāparedz pilnīga tās realizācija;

7.6. Projekts nav saistīts ar komercdarbības atbalstu un politiskām aktivitātēm;

7.7. Projekta ideju nav plānots realizēt citos Projektos vai Pašvaldības atbalsta programmās, tās īstenošanai nav paredzēts piešķirt finansējumu no kāda cita ārējā finanšu avota un tas nav pretrunā ar Pašvaldības attīstības plānošanas dokumentiem.

8. Finansējumu piešķir Projektiem, kas pēc to izvērtēšanas atbilst Nolikumā noteiktajiem atlases kritērijiem, kuri iedzīvotāju balsojuma rezultātā saņēmuši visaugstāko novērtējumu.

III. Prasības projekta iesniedzējam

9. Projekta pieteikumu dalībai Konkursā var iesniegt jebkura fiziska persona, kura uz Projekta iesniegšanas brīdi ir sasniegusi vismaz 16 gadu vecumu, normatīvajos aktos noteiktā kārtībā reģistrēta biedrība, nodibinājums, kurā nav Pašvaldības dalības vai (turpmāk – Iesniedzējs).

10. Viens projekta iesniedzējs var iesniegt vairākus projektu pieteikumus.

IV. Konkursa izsludināšana, konkursa komisijas darbības organizācija un kompetence

11. Paziņojumu par Konkursa izsludināšanu publicē Pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē www.aizkraukle.lv, Aizkraukles novada sociālo kontu tīmekļvietnēs www.facebook.com un www.twitter.com, un Pašvaldības informatīvajā izdevumā "Aizkraukles Novada Vēstis", norādot šādu informāciju:

11.1. Projekta pieteikumu iesniegšanas vietu un veidu;

11.2. Projekta pieteikumu iesniegšanas termiņu, kurš nav mazāks par 30 dienām no Konkursa izsludināšanas brīža;

11.3. Nolikumu;

11.4. kontaktinformāciju saziņai.

12. Konkursam iesniegtos Projektu pieteikumus vērtē Līdzdalības budžeta Projektu vērtēšanas komisija (turpmāk – Komisija), kas tiek apstiprināta ar Pašvaldības domes lēmumu.

13. Komisija, vērtējot Projektus, kuru realizācija paredzēta teritorijā, kurā ir izveidota Iedzīvotāju padome, vērtēšanas procesā var pieaicināt attiecīgās teritorijas Iedzīvotāju padomes pārstāvi.

14. Komisijas darbu vada komisijas priekšsēdētājs. Komisijas lēmumus pieņem sēdes laikā, atklāti balsojot. Lēmums ir pieņemts, ja par to nobalsojis klātesošo Komisijas locekļu vairākums. Balsīm sadaloties vienādi, izšķirošā ir Komisijas priekšsēdētāja balss.

15. Komisija ir lemttiesīga, ja tās sēdē piedalās vairāk kā puse no tās locekļiem.

16. Komisijas sēdes protokolē. Protokolu paraksta Komisijas priekšsēdētājs un Komisijas sekretārs, kurš nav Komisijas loceklis.

17. Komisija nosūta paziņojumus Iesniedzējiem par viņu Projekta idejas virzīšanu uz iedzīvotāju balsojumu vai noraidīšanu.

18. Komisijas kompetencē ir:

18.1. izvērtēt Konkursam iesniegtos Projektu pieteikumus, noteikt atbilstošos Projektu pieteikumus un tiem piešķiramā finansējuma apjomu;

18.2. lūgt Iesniedzējam precizēt Projekta pieteikumā ietverto informāciju, ja tas nepieciešams iesniegtā Projekta pieteikuma vērtēšanai, norādot atbildes sniegšanas termiņu;

18.3. pieaicināt Komisijas darbā nozaru ekspertus vai kompetentas institūcijas atzinumu vai viedokļu sniegšanai;

18.4. sniegt atbildes uz ieinteresēto personu uzdotajiem jautājumiem;

18.5. veikt Projekta pieteikumā aritmētisku aprēķinu kļūdu labojumus, informējot par to Iesniedzēju;

18.6. rosināt Pašvaldības domei lemt par pilnīgu vai daļēju Konkursa balsojuma rezultātu anulēšanu vai konkursa balsojuma termiņa pagarinājumu;

18.7. lemt par Projekta pieteikuma noraidīšanu, ja:

18.7.1. Projekts neatbilst Nolikumā noteiktajiem kritērijiem un prasībām;

18.7.2. Konkursa ietvaros nav pieejams finansējums Projekta īstenošanai;

18.7.3. Projekta īstenošana ir atzīta par neiespējamu vai Projektā paredzētās aktivitātes jau ietilpst kādā no Pašvaldības budžeta sadaļām.

18.8. lemt par atkārtota Konkursa izsludināšanu;

18.9. veikt citas darbības atbilstoši Nolikumam.

19. Kontaktpersona jautājumu gadījumā no Pašvaldības puses: Pašvaldības Centrālās pārvaldes Attīstības nodaļa.

V. Projekta dokumenti, to noformēšanas prasības un iesniegšanas kārtība

20. Projekta pieteikumu veido šādi dokumenti:

20.1. aizpildīts projekta pieteikums Viedās administrācijas un reģionālās ministrijas izstrādātajā līdzdalības budžeta informācijas sistēmā (turpmāk – LBIS) valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā https://geolatvija.lv/ sadaļā "Līdzdalības budžets";

20.2. dokuments, kas apliecina iesniedzēja pilnvarotās personas tiesības rīkoties iesniedzēja vārdā, ja projekta pieteikumu iesniedz iesniedzēja pilnvarotā persona;

20.3. projekta skice un to izvietojums uz zemesgabala robežu plāna vai izdrukas no tīmekļvietnes www.topografija.lv, www.kadastrs.lv) vai vismaz viena vizualizācija, kurā uzskatāmi attēlots projekta īstenošanas rezultāts un vieta;

20.4. Nepieciešamie rakstveida saskaņojumi, atļaujas vai cita rakstura dokumentācija, kas ir saistīta un būtiska ar Projekta realizāciju.

21. Projekta pieteikumu sagatavo datorrakstā latviešu valodā, ievērojot normatīvo aktu prasības dokumentu izstrādāšanai un noformēšanai.

22. Visas izmaksas, kas saistītas ar Projekta pieteikuma sagatavošanu un iesniegšanu, sedz Iesniedzējs.

23. Projekta pieteikumus iesniedz:

23.1. elektroniski parakstot ar drošu elektronisko parakstu un nosūtot uz elektroniskā pasta adresi: dome@aizkraukle.lv;

23.2. e-vidē-LBIS valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā www.GeoLatvija.lv.

24. Projekta pieteikumi, kas iesniegti pēc paziņojumā par Konkursu paredzētā termiņa, Konkursā netiek vērtēti.

25. Iesniedzējs ir tiesīgs pirms Konkursa Projektu iesniegšanas termiņa beigām grozīt vai atsaukt iesniegto Projekta pieteikumu.

26. Iesniedzēja iesniegts Projekta pieteikums ir apliecinājums tam, ka viņš ir iepazinies ar Nolikumu, ievēros to un uzņemas atbildību par tajā minēto prasību izpildi.

27. Visus Konkursam iesniegtos Projektus publicē Pašvaldības tīmekļa vietnes www.aizkraukle.lv sadaļā Sabiedrības līdzdalība, nenorādot datus par iesniedzēju.

28. Informācija par iesniegtajiem Projektiem būs pieejama https://geolatvija.lv/ sadaļā "Līdzdalības budžets".

29. Pašvaldības Centrālās pārvaldes Attīstības nodaļa pārrauga un koordinē Projektu iesniegšanas un īstenošanas procesu tai pieejamā Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas (TAPIS) izstrādātajā LBIS administratora vidē, kā arī veic šī Nolikuma 22.1. punktā iesniegto Projekta pieteikumu reģistrāciju e-vidē.

VI. Projektu pieteikumu izvērtēšanas kārtība, balsošana, lēmuma pieņemšana un paziņošana

30. Par iesniegtajiem Projektu pieteikumiem Komisija pieņem lēmumu 30 dienu laikā pēc Projektu iesniegšanas termiņa beigām, pieņemot lēmumu par Projektu virzību iedzīvotāju balsojumam.

31. Komisijas sēdes protokolā par katru iesniegto pieteikumu iekļauj šādas ziņas: iesniedzējs (vārds, uzvārds, personas kods), Projekta nosaukums, Projekta realizēšanai iespējamais nepieciešamais finansējums.

32. Pirms Komisijas sēdes katrs Komisijas loceklis paraksta apliecinājumu, ka viņš nav personīgi ieinteresēts kādā no Konkursam iesniegtajiem Projektu pieteikumiem.

33. Ja Komisijas loceklis ir personīgi ieinteresēts (atrodas interešu konfliktā) kāda iesniegtā Projekta pieteikuma izskatīšanā, viņš par to informē pārējos Komisijas locekļus un nepiedalās konkrētā Projekta pieteikuma izskatīšanā, kas tiek fiksēts Komisijas sēdes protokolā.

34. Komisija Projekta pieteikumu izskata un virza tālāk šādā kārtībā:

34.1. pārbauda iesniegtā Projektu atbilstību Nolikuma 7. punkta prasībām. Ja Projekts neatbilst Nolikuma 7. punkta prasībām, to noraida;

34.2. pārbauda, vai iesniegtā Projekta ideja nepārsniedz 6. punktā noteikto Konkursa finansējuma apmēru. Ja iesniegtās idejas īstenošanas izmaksas pārsniedz 6. punktā noteikto finansējuma apmēru, iesniegumu noraida;

34.3. pārbauda, vai iesniegtā Projekta ideja nav pretrunā ar Aizkraukles novada attīstības plānošanas dokumentiem;

34.4. ja nepieciešams, komisija var pieprasīt atzinumu par Projekta ideju realizēšanas iespējamību no attiecīgās jomas atbildīgā speciālista;

34.5. Projektu, kura realizācija pēc tā izvērtēšanas ir atzīta par neiespējamu, noraida;

34.6. Projektu, kuru realizācija pēc tā izvērtēšanas ir atzīta par iespējamu, nodod balsošanai iedzīvotājiem.

35. Informāciju par visiem Konkursa komisijas apstiprinātiem Projektiem publicē Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv, nenorādot iesniedzēju.

36. Balsojumu par Projektu sabiedrība var veikt:

36.1. klātienē Aizkraukles novada Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centros;

36.2. e-vidē LBIS valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā www.GeoLatvija.lv.

37. Balsojumā var piedalīties Pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētas fiziskās personas, kuras sasniegušas vismaz 16 gadu vecumu.

38. Komisija var lūgt papildu informāciju no iesniedzēja, citām valsts un pašvaldības iestādēm vai nozaru ekspertiem, ja tas nepieciešams Projekta pieteikuma īstenošanas iespējamības pārbaudei.

39. Katram iedzīvotājam ir būs iespēja nobalsot par neierobežotu Projektu skaitu, taču par katru no Projektiem-tikai vienu reizi.

40. Nederīgi balsojumi tiek anulēti.

41. Balsošanas termiņš ir 14 dienas kopš balsojuma uzsākšanas publicēšanas Pašvaldības tīmekļvietnē.

42. Noslēdzoties Konkursa balsojuma termiņam, komisija 14 dienu laikā pieņem lēmumu par finansējuma piešķiršanu tiem Projektiem, kas balsojuma rezultātā saņēmuši vislielāko balsu skaitu un atbilst Nolikuma 6. punktam lielo Projektu un mazo Projektu sarakstā.

43. Finansējums tiek piešķirts rindas kārtībā tiem Projektiem, kuri ieguvuši lielāko balsu skaitu un to īstenošanas izmaksas iekļaujas pieejamā finansējuma vai tā atlikuma apjomā.

44. Ja Konkurss ir noslēdzies ar vienādu balsu skaitu vairākiem Projektiem, kuru realizācija, ievērojot Nolikuma 6. punktā paredzētā finansējuma apmēru, vienlaikus nav iespējama, Komisija lemj par atkārtotas balsošanas izsludināšanu starp Projektiem ar vienādu balsu skaitu. Atkārtotā balsošana ilgst vienu nedēļu.

45. Komisijas lēmumu paziņo iesniedzējam 10 darba dienu laikā no komisijas sēdes dienas.

46. Komisija var izbeigt Konkursu bez rezultātiem, ja:

46.1. nav iesniegts neviens Projekts;

46.2. visi iesniegtie Projektu pieteikumi neatbilst Nolikuma 7. punkta prasībām;

46.3. ir konstatēts cits būtisks iemesls, kas liedz turpināt Konkursa norisi.

47. Ja Konkurss tiek izbeigts bez rezultāta, Pašvaldības dome lemj par atkārtotu Konkursa izsludināšanu vai finansējuma novirzīšanu nākamā gada Konkursam.

48. Paziņojumu par Konkursa rezultātiem publicē Pašvaldības tīmekļa vietnē www.aizkraukle.lv.

VII. Projekta īstenošanas nosacījumi

49. Konkursa kārtībā apstiprināto Projektu īsteno Pašvaldības atbildīgā institūcija sadarbībā ar Projekta iesniedzēju.

50. Projekta ieviešanu jāuzsāk triju mēnešu laikā pēc Konkursa rezultātu paziņošanas un īsteno divu gadu laikā.

51. Ja iepirkuma procedūras rezultātā rodas sadārdzinājums, kura rezultātā tiek pārsniegta Projekta tāme, tad Pašvaldība sadarbībā ar Iesniedzēju samazina projekta aktivitātes ar nosacījumu, ka tādējādi joprojām tiek sasniegts projekta mērķis. Ja tādējādi mērķi nav iespējams sasniegt, Pašvaldība projektu nerealizē.

52. Līdzdalības budžeta izlietojumu uzrauga Pašvaldības Centrālā pārvalde.

53. Pēc projekta īstenošanas Pašvaldības atbildīgā institūcija informē Pašvaldības domi:

53.1. par Projekta realizācijai piešķirtā finansējuma izlietojumu;

53.2. par Projekta īstenošanas gaitu un rezultātiem.

VIII. Noslēguma jautājums

54. Saistošie noteikumi stājas spēkā ar 2025. gada 1. janvāri.

Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs L. Līdums

 

Pielikums
Aizkraukles novada pašvaldības
sabiedrības līdzdalības budžeta projektu
konkursa nolikumam Nr. 2024/20

 

(Iesniedzēju pārstāvja / kontaktpersonas vārds uzvārds)

 

(personas kods)

 

(deklarētā adrese)

 

(tālruņa numurs, e-pasts)

Aizkraukles novada pašvaldībai
Iesniegums 2025. gada sabiedrības līdzdalības projektu konkursam

1. Projekta nosaukums:

2. Projekta idejas pamatojums, kā tas veicina pilsētas vai pagasta attīstību un atpazīstamību:

3. Projekta īstenošanas vieta (adrese / nekustamā īpašuma nosaukums / kadastra apzīmējums) ar pievienotu ieceres skici, kas attēlo tā novietojumu, telpisko apjomu un iekļaušanos vidē:

4. Nepieciešamais finansējums, kas pamatots ar aprēķiniem vai izmaksu tāmi un turpmākās uzturēšanas izmaksas (pievienot pielikumā):

Apliecinu, ka:

– projekta realizēšanas vieta ir sabiedrībai pieejama – Pašvaldības īpašums vai, saņemot rakstisku piekrišanu vai saskaņojumu, privātais īpašums vai valsts nekustamais īpašums (ārtelpa vai iekštelpa);

– projekta rezultāts būs neierobežoti pieejams visai sabiedrībai, arī ja tiks radīts intelektuāls īpašums, pēc projekta pabeigšanas to neaprobežos autortiesības vai blakustiesības;

– projektu iespējams īstenot 2 (divu) gadu laikā;

– projekta izmaksas nepārsniedz Nolikuma 6. punktā noteikto finansējuma apmēru.

Iesniedzēju pārstāvis (vārds, uzvārds)

 

(Paraksts)

 

(Datums)

 

Aizkraukles novada domes 2024. gada 19. decembra saistošo noteikumu Nr. 2024/20 "Aizkraukles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžetu projektu konkursa nolikums"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums Saistošo noteikumu "Aizkraukles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžetu projektu konkursa nolikums" mērķis ir noteikt kārtību, kādā Aizkraukles novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) īsteno līdzdalības budžeta projektu konkursu.

Konkursa mērķis ir: veicināt Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti, iniciatīvu un līdzdalību attīstības ilgtspējas procesos, Pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībā un atpazīstamībā, kā arī piešķirto finanšu līdzekļu izlietošanā.

Saistošo noteikumu izstrāde pamatota ar to, ka Pašvaldību likuma 59. pants nosaka jaunu sabiedrības iesaistes pašvaldības darbā veidu – līdzdalības budžeta ieviešanu.

Tā mērķis ir veicināt pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā, īstenot sabiedrības ierosinātos pašvaldības teritorijas attīstības projektus, lai izpildītu pašvaldības autonomās funkcijas un brīvprātīgās iniciatīvas, nodrošinot sabiedrības iesaisti Pašvaldības lēmumu pieņemšanas procesos, un veicināt sabiedrības iespēju tiešā veidā ieteikt konkrētas novada infrastruktūras attīstības vajadzības un citas sabiedrībai aktuālas iniciatīvas, ko īstenos pašvaldība, ievērojot Pašvaldību likuma prasības un to, ka par līdzdalības budžeta izlietojumu lemj Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāji. Līdzdalības budžeta īstenošanas tiesiskais regulējums noteikts Pašvaldību likuma 59., 60., 61. un 62. pantā.

Atbilstoši Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 7. punkta deleģējumam pašvaldībām ir uzlikts pienākums sākot ar 2025. gadu gadskārtējā budžetā paredzēt finansējumu līdzdalības budžetam.

Līdzdalības budžets sekmēs efektīvu, atklātu un atbildīgu pašvaldības darbu un šī darba atbilstību administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēm, nodrošinot vietējā līmeņa demokrātiju, sadarbību un panākot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošākos un efektīvākos risinājumus, veicinot iedzīvotāju izpratni par pašvaldības darbu, un nostiprinot pašvaldības labas pārvaldības principu.

Aizkraukles novada domes 2024. gada 20. jūnija saistošo noteikumu Nr. 2024/11 "Aizkraukles novada pašvaldības nolikums" 57. punkts nosaka, ka sabiedrības iesaiste pašvaldības darbā notiek, organizējot apmeklētāju pieņemšanu un konsultēšanu par Pašvaldības darbības jomām, publisko apspriešanu, iedzīvotāju sapulces sabiedrības viedokļa noskaidrošanai ne tikai par Pašvaldības izdotiem saistošajiem noteikumiem, bet arī aptauju veidā par citiem iedzīvotājiem svarīgiem jautājumiem, kā arī organizējot pašvaldības referendumu.

Pašvaldība ar sabiedrības iesaistes palīdzību īsteno līdzdalības budžetu atbilstoši ikgadējā pašvaldības budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem.

Līdzdalības budžeta apguves kārtību projektu konkursa un iedzīvotāju balsojuma rezultātā nosaka Aizkraukles novada domes apstiprināts nolikums.

Līdzdalības budžeta projektu konkurss sniegs iespēju iedzīvotājiem noteikt, kā pašvaldības attīstībai tiek izmantota daļa no pašvaldības budžeta.

Nolikumā nepieciešams noteikt kārtību, kā Aizkraukles novada pašvaldība īstenos līdzdalības budžeta projektu ideju konkursu.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Pašvaldību likums paredz līdzdalības budžetu, kas tiek izlietots sabiedrības ierosinātiem teritorijas attīstības projektiem, kurus īsteno pašvaldība.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 59. panta otrajai daļai, dome gadskārtējā pašvaldības budžetā paredz finansējumu līdzdalības budžetam vismaz 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem, t.i. vismaz 119220,63 euro.

Aizkraukles novada 2025. gada budžetā līdzdalības budžeta projektu konkursa norisei plānots paredzēt finansējumu – 125 000 euro apmērā.

Viena lielā projekta realizācijai paredzamais finansējums līdz 25 000 euro, mazā – līdz 1000 euro, t.sk. tehniskās dokumentācijas izstrādei, ja tāda nepieciešama.

Līdzdalības budžeta projektu realizācijai kopējais pieejamais finansējums tiks noteikts gadskārtējā Pašvaldības budžetā.

Iedzīvotāju rosinātajos projektos paredzētie ieguldījumi tiek plānoti ekonomiski pamatoti, un projekta ietvaros paredzētās uzlabotās infrastruktūras ikgadējās uzturēšanas izmaksas nepārsniedz 10 % gadā no kopējā attiecīgā projekta budžeta.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Sociālā ietekme – tiks veicināta sabiedrības iesaiste Pašvaldības darbā, sabiedrībai nepieciešamo iniciatīvu īstenošanai tiks rīkots projektu konkurss, kura norisi reglamentēs nolikums. Lai veicinātu iedzīvotāju iesaisti pašvaldības darbā un līdzdalību pilsētvides un infrastruktūras attīstības jautājumu lemšanā, ievērojot iedzīvotāju intereses, projektu konkursa kritērijiem atbilstošie un sabiedrības balsojuma rezultātā visaugstāko novērtējumu ieguvušie projekti tiks īstenoti par pašvaldības budžeta līdzekļiem.

Ieviešot pašvaldības līdzdalības budžeta projektu konkursu, Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotājiem ģeogrāfiski attālāko reģionu iedzīvotājiem tiek mazināts atstumtības risks, radot vienādas iespējas ietekmēt savas apkārtējās vides uzlabojumus, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam, radot visiem vienādas iespējas ietekmēt apkārtējās vides uzlabojumus, veicināta savstarpējā sadarbība un sabiedrības saliedēšana, saskaņota rīcība kopējam labumam, kā arī nostiprināta piederības sajūta savai pilsētai.

Ietekme uz vidi – paredz ieguldījumus infrastruktūrā, paredzama pozitīva ietekme uz vidi, labiekārtojot un attīstot Pašvaldības administratīvās teritorijas. Ar šiem saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz vidi, taču iedzīvotāji konkursā var iesniegt projektus, kuru īstenošanas rezultātā var tikt uzlaboti kādi konkrēti apkārtējās vides apstākļi, un tieši ietekmēt, kādus vides uzlabojumus pašvaldība ievieš pilsētā.

Ietekme uz iedzīvotāju veselību – šiem saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz iedzīvotāju veselību, taču iedzīvotāji konkursā var iesniegt projektus, kas paredzēti sabiedrības veselības uzlabošanai, piemēram, pastaigu takas, āra trenažieri u.tml.

Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi Pašvaldības administratīvajā teritorijā – šiem saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, taču pašvaldība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā varēs piesaistīt uzņēmējus konkursā uzvarējušo projektu realizācijai, kā arī, sakārtojot publiski pieejamas teritorijas, var atstāt pozitīvu ietekmi uz blakus esošām uzņēmējdarbības teritorijām.

Ietekme uz konkurenci – konstatējama ierobežojoša ietekme uz tirgu un atbilstību brīvai un godīgai konkurencei, jo līdzdalības budžetā apstiprinātās projektu idejas realizēs Pašvaldība, ievērojot visus normatīvus attiecībā uz publiskā iepirkuma regulējumu nodrošinot atbilstību brīvai un godīgai konkurencei.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Saistošo noteikumu izpildi, projektu ieviešanu, īstenošanu un uzraudzību nodrošina Pašvaldība, kā arī Saistošo noteikumu piemērošanā un ar to saistītajos jautājumos privātpersona var vērsties Pašvaldībā.

Saistošo noteikumu projekts iekļauj līdzdalības budžeta konkursa pieteikuma veidlapu, ko interesentiem jāaizpilda, lai pretendētu uz projekta idejas realizāciju.

Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas, sabiedrības dalība līdzdalības budžeta konkursā ir bezmaksas.

Iesniegto līdzdalības budžeta projektu ideju atbilstību noteiktajiem kritērijiem, realizācijas iespējamību izvērtē un iedzīvotāju balsošanai nodod konkursa vērtēšanas komisija, kura izveidota ar Pašvaldības domes lēmumu. Komisijas locekļi atlīdzību par veikto darbu komisijā nesaņem.

Projekta iesniedzējiem konsultācijas nodrošinās atbildīgo Pašvaldības struktūrvienību darbinieki savas atlīdzības ietvaros.

Projektu iesniegšana un iedzīvotāju balsošana notiks līdzdalības budžeta informācijas sistēmas modulī (LBIS) kuru izstrādā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM)

Informācija par līdzdalības budžeta projektu konkursu tiks ievietota Pašvaldības tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv.

Visas izmaksas, kas saistītas ar projekta pieteikuma sagatavošanu un iesniegšanu, sedz iesniedzējs.

Papildu administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Saistošie noteikumi veicinās Pašvaldības funkciju izpildi un to īstenošanā tiks iesaistīti pašvaldības administrācijas cilvēkresursi.

Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas, esošo likvidācija vai reorganizācija vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Pašvaldība saskaņā ar Pašvaldību likuma 62. panta pirmo daļu.

Projektu konkursu izsludina, organizē un īsteno Pašvaldība.

Līdzdalības budžeta projektu pieteikumus izskatīs komisija, ko apstiprinājusi dome. Līdzdalības budžeta projektu konkursu administrēs ar pašvaldības rīkojumu noteiktā atbildīgā Pašvaldības Centrālās pārvaldes Attīstības nodaļa.

Personām veicamās darbības noteiktas saistošajos noteikumos.

Projektu iesniegšana un iedzīvotāju balsošana notiek līdzdalības budžeta informācijas sistēmas modulī (LBIS), kuru izstrādā VARAM.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi veicinās Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā.

Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.

Paredzams, ka sabiedrības ierosinātajiem pašvaldības teritorijas attīstības projektiem katru gadu, sākot ar 2025. gadu, tiks paredzēts finansējums līdzdalības budžetam ne mazāk kā 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. Līdzdalības budžeta apjoms ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, piemēram, no iedzīvotāju atsaucības un intereses līdzdarboties, kā arī no iesniegto ideju daudzuma un kvalitātes.

Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošajiem normatīvajiem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts publicēts no 2024. gada 4. decembra līdz 2024. gada 18. decembrim Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv.

Noteiktajā termiņā pašvaldībā netika saņemti priekšlikumi.

Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs L. Līdums

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!