• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 26.07.1995., Nr. 110 https://www.vestnesis.lv/ta/id/36067

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Lai "Latvijas auto" nejūt robežas

Vēl šajā numurā

26.07.1995., Nr. 110

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

PROJEKTI, KONCEPCIJAS, PLĀNI

Likumprojekts (Saeimas dokuments nr. 786)
Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas izstrādāts
un likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniegts (21.07.1995.)
izskatīšanai Saeimā. 18. jūlija redakcijā

Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām

I nodaļa. Aģitācija radio un televīzijā

1. pants. (1) Personām, kuru iesniegtie Saeimas deputātu kandidātu saraksti (turpmāk - kandidātu saraksts) ir reģistrēti Centrālajā vēlēšanu komisijā, tā izsniedz izziņu par kandidātu saraksta iesniegšanu.

(2) Šajā izziņā norādāms:

1) kandidātu saraksta nosaukums,

2) vēlēšanu apgabals, kuram izvirzīts kandidātu saraksts,

3) katra pieteiktā kandidāta vārds un uzvārds,

4) izziņas izsniegšanas datums.

 

2. pants. Viena nosaukuma kandidātu sarakstā esošajiem kandidātiem ir tiesības bez maksas izmantot priekšvēlēšanu aģitācijai Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas raidlaiku šajā likumā noteiktajā kārtībā un apjomā, ja vismaz 29 dienas pirms vēlēšanu pirmās dienas viņi iesnieguši izziņu par kandidātu saraksta iesniegšanu Saeimas vēlēšanām.

 

3. pants. (1) Raidlaiku priekšvēlēšanu aģitācijai var izmantot visi viena nosaukuma kandidātu sarakstā esošie kandidāti kopā vai, savstarpēji vienojoties, daži no viņiem. Par šo vienošanos katrā atsevišķā gadījumā jāpaziņo Latvijas Radio vai Latvijas Televīzijai.

(2) Dažādu nosaukumu kandidātu sarakstos esošie deputāti, ja viņiem ir tiesības bez maksas izmantot raidlaiku priekšvēlēšanu aģitācijai, var vienoties par kopīgu raidlaika izmantošanu tiem paredzētā raidlaika ietvaros. Šāda vienošanās noformējama rakstveidā un iesniedzama Latvijas Radio vai Latvijas Televīzijai vismaz 29 dienas pirms vēlēšanu pirmās dienas. Vienošanās par raidlaika kopīgu izmantošanu priekšvēlēšanu aģitācijai nav grozāma un atsaucama.

 

4. pants. Centrālā vēlēšanu komisija nekavējoties paziņo Latvijas Radio un Latvijas Televīzijai, kuri tai iesniegtie kandidātu saraksti neatbilst Saeimas vēlēšanu likuma prasībām un kuras izsniegtās izziņas tādējādi uzskatāmas par nederīgām.

 

5. pants. Viena nosaukuma kandidātu sarakstā esošajiem kandidātiem ir tiesības priekšvēlēšanu aģitācijai Latvijas Radio un Latvijas Televīzijā izmantot bez maksas:

1) ne vairāk kā 10 minūtes laikā no 29. dienas līdz 8. dienai pirms vēlēšanu pirmās dienas;

2) ne vairāk kā 10 minūtes laikā no 7. dienas līdz pēdējai dienai pirms vēlēšanu pirmās dienas.

 

6. pants. (1) Šā likuma 5. pantā minētā raidlaika izmantošanas secību nosaka lozējot. Šī izloze nevar tikt izmantota priekšvēlēšanu aģitācijai.

(2) Ja kāda kandidātu saraksta pārstāvji nepiedalās izlozē, šā nosaukuma kandidātu sarakstā esošie deputāti zaudē šā likuma 2. pantā paredzēto iespēju.

(3) Izlozēšanu un šā likuma 5. pantā minētā raidlaika limita ievērošanu nodrošina Latvijas Radio un Latvijas Televīzija.

 

7. pants. (1) Ja Latvijas Radio vai Latvijas Televīzija kādai politiskajai organizācijai, politisko organizāciju apvienībai vai kādam deputāta kandidātam piešķīrusi raidlaiku priekšvēlēšanu aģitācijai (papildus šā likuma 5. pantā minētajam raidlaikam), tai jāgarantē iespēja uzstāties tikpat ilgi, iespējami līdzvērtīgā laikā un par tādu pašu samaksu arī visām pārējām politiskajām organizācijām, politisko organizāciju apvienībām vai citu nosaukumu kandidātu sarakstos esošajiem kandidātiem, ja viņi to vēlas.

(2) Ja cits radio un televīzijas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), kurā valsts vai pašvaldības daļa pamatkapitālā pārsniedz 50 procentus, piešķīrusi raidlaiku priekšvēlēšanu aģitācijai, tai jāgarantē iespēja uzstāties tikpat ilgi, iespējami līdzvērtīgā laikā un par tādu pašu samaksu arī visām pārējām politiskajām organizācijām, politisko organizāciju apvienībām vai citu nosaukumu kandidātu sarakstos esošajiem kandidātiem, ja viņi to vēlas.

(3) Pirms katras šajā pantā paredzētās priekšvēlēšanu aģitācijas vai uzreiz pēc tās obligāti jāpaziņo, kas par to ir maksājis.

 

8. pants . (1) Citu nosaukumu kandidātu sarakstos esošajiem kandidātiem, kas vēlas izmantot šā likuma 7. pantā paredzēto iespēju, raidlaiku priekšvēlēšanu aģitācijai piešķir pēc tam, kad saņemta samaksa par to. Samaksu apliecinošie dokumenti saglabājami likumā “Par grāmatvedību” noteikto termiņu.

 

9. pants. (1) Ja kāds deputāta kandidāts priekšvēlēšanu aģitācijas laikā kāda radio vai televīzijas uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pārraidītā raidījumā izteicis savu viedokli par deputāta kandidātu, kas ir cita nosaukuma kandidātu sarakstā, šim cita nosaukuma kandidātu sarakstā esošajam kandidātam nākamajā dienā (Latvijas Televīzijā - 48 stundu laikā) tiek nodrošināta viena minūte atbildes sniegšanai ārpus 5. pantā paredzētā raidlaika, ja tas noticis Latvijas Radio un Latvijas Televīzijā, vai neievērojot šā likuma 8. panta noteikumus, ja tas noticis citā radio vai televīzijas uzņēmumā (uzņēmējsabiedrībā).

(2) Sakarā ar šā panta pirmajā daļā paredzēto atbildi nevar savukārt prasīt laiku nākamajai atbildei.

 

10. pants. Priekšvēlēšanu aģitācijas raidījumus reklāmu veidā nedrīkst ietvert Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas ziņu raidījumos.

 

11. pants. (1) Radio un televīzijas uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) nedrīkst rediģēt, montēt vai citādi pārveidot priekšvēlēšanu aģitācijas raidījumus bez attiecīgās politiskās organizācijas, politisko organizāciju apvienības vai to deputātu kandidātu piekrišanas, kuri tajos piedalās.

(2) Radio un televīzijas uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) neatbild par sagatavotajiem priekšvēlēšanu aģitācijas materiāliem.

(3) Valsts valodas lietošanu priekšvēlēšanu aģitācijā radio un televīzijā nosaka Valodu likums un likums “Par radio un televīziju”.

 

12. pants. Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas darbiniekiem, sākot ar 60. dienu pirms vēlēšanu pirmās dienas, aizliegts raidījumos aģitēt par vai pret deputātu kandidātiem vai kandidātu sarakstiem.

 

13. pants. Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas darbiniekiem, kas ir pieteikti par deputātu kandidātiem vai kas pirms vēlēšanām ir publiski paziņojuši par savu līdzdalību kādas politiskas organizācijas vai politisko organizāciju apvienības darbā, nav tiesību vadīt Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas raidījumus, gatavot komentārus, intervijas un reportāžas.

(2) Šādi darbinieki priekšvēlēšanu laikā pārceļami citā darbā, kas nav saistīts ar tiešu piedalīšanos Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas pārraidēs. Ja tas nav iespējams, viņiem var piešķirt atvaļinājumu.

 

14. pants. Vēlēšanu dienās Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas raidījumos aizliegts iekļaut sabiedriskās domas aptaujas rezultātus par politisko organizāciju, politisko organizāciju apvienību vai atsevišķu deputātu kandidātu popularitāri.

 

15. pants. Latvijas Radio un televīzijas padomei, kā arī citām organizācijām, kas ir tiesīgas slēgt līgumus par ārvalstu programmu retranslāciju Latvijā, līgumu tekstā jāparedz noteikums, ka priekšvēlēšanu laikā uz Latviju translējamās programmas nedrīkst saturēt priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus par politiskajām organizācijām, politisko organizāciju apvienībām vai atsevišķiem deputātu kandidātiem.

 

16. pants. Šā likuma noteikumi neattiecas uz faktu izklāstu ziņu pārraidēs un tiešajās reportāžās.

 

17. pants. Radio un televīzijas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) apmatpersonas, kas nav ievērojušas šā likuma prasības, saucamas pie likumā paredzētās atbildības.

II nodaļa. Aģitācijas ierobežojumi iestādēs

un uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās)

18. pants. (1) Pašvaldībās, valsts un pašvaldības iestādēs, uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), kā arī uzņēmējsabiedrībās, kurās valsts vai pašvaldības daļa pamatkapitālā pārsniedz 50 procentus, aizliegts publiski pieejamās vietās izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus.

(2) Šis ierobežojums neattiecas uz Centrālās vēlēšanu komisijas informatīva rakstura materiāliem par Saeimas vēlēšanām.

 

19. pants. Pašvaldības, valsts un pašvaldības iestādes, uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), kā arī uzņēmējsabiedrības, kurās valsts vai pašvaldības daļa pamatkapitālā pārsniedz 50 procentus, piešķir politiskajām organizācijām, politisko organizāciju apvienībām vai deputātu kandidātiem telpas tikšanās reizēm ar vēlētājiem par maksu, kas nepārsniedz šo telpu uzturēšanas faktiskos izdevumus.

 

20. pants. (1) Ja kāda šā likuma 19. pantā minētā iestāde, uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) iznomā, izīrē savu īpašumu vai mantu, kas nodota tās valdījumā, priekšvēlēšanu aģitācijai kādai politiskajai organizācijai, politisko organizāciju apvienībai vai deputātu kandidātiem, tai jādod iespēja iznomāt, izīrēt šo īpašumu vai mantu uz tādiem pašiem noteikumiem arī citām politiskajām organizācijām, politisko organizāciju apvienībām vai citu nosaukumu kandidātu sarakstos esošajiem kandidātiem, ja viņi to vēlas.

(2) Citu nosaukumu kandidātu sarakstos esošajiem kandidātiem, kas vēlas izmantot šā panta pirmajā daļā paredzēto iespēju, īpašumu vai mantu iznomā, izīrē tikai pēc tam, kad saņemta īres vai nomas maksa par to. Šī maksa nedrīkst pārsniegt to maksu, kāda bija noteikta politiskajai organizācijai, politisko organizāciju apvienībai vai deputātu kandidātam, kurš pirmais izmantoja šo īpašumu vai mantu priekšvēlēšanu aģitācijai. Apmaksu apliecinošie dokumenti saglabājami likumā “Par grāmatvedību” noteikto termiņu.

 

21. pants. Šīs nodaļas noteikumi neattiecas uz radio un televīzijas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām).

 

III nodaļa. Aģitācijas materiālu izvietošana publiskās vietās

22. pants. (1) Aģitācijas materiāli var tikt izvietoti vietās, kur to neaizliedz spēkā esošie likumi, citi normatīvie akti vai pašvaldību saistošie noteikumi.

(2) Aģitācijas materiāliem jātbilst Valodu likuma prasībām.

 

23. pants. Ja kāda pašvaldība, valsts vai pašvaldību iestāde, uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) vai uzņēmējsabiedrība, kurā valsts vai pašvaldības daļa pamatkapitālā pārsniedz 50 procentus, piešķir kādai politiskajai partijai, politisko organizāciju apvienībai vai deputātu kandidātiem tiesības izvietot aģitācijas materiālus vietās, kur tas saskaņā ar šo vai citiem likumiem nav aizliegts izvietot, tai jādod iespēja iegūt šādas tiesības uz tādiem pašiem noteikumiem arī citām politiskajām partijām, politisko organizāciju apvienībām vai deputātu kandidātiem, ja viņi to vēlas.

 

24. pants. Personas, kas pārkāpušas šajā likumā noteikto aģitācijas materiālu izvietošanas kārtību, saucamas pie likumos un pašvaldību saistošajos noteikumos paredzētās atbildības.

Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!