9. augusta sēde
Sēdi vada Latvijas Republikas 5.Saeimas priekšsēdētājs Anatolijs Gorbunovs.
Sēdes vadītājs. Labrīt! Lūdzu ieņemiet vietas! Godātie deputāti! Saeimas kārtējo sēdi paziņoju par atklātu! Saeimas Prezidijs pieņēmis lēmumu izsludināt darba kārtību 9.un 10.augusta sēdei. 9.augustā no pulksten 9.00 līdz 13.00 un turpinājums pēc ārkārtas sēdes līdz pulksten 17.00. 10.augustā sēdes sākums pulksten 9.00. Tā ir lēmis Saeimas Prezidijs saskaņā ar tiem pienākumiem un kompetenci, ko nosaka Satversme un Kārtības rullis. Protams, Saeima var arī lemt citādāk, izskatot darba kārtībā iekļautos jautājumus un rīkojoties saskaņā ar to situāciju, kura var izveidoties. To es jums gribēju teikt informācijai, bet tagad sākam darbu.
Mums ir jāturpina izskatīt lēmuma projekts par Latvijas Nacionālo bruņoto spēku miera uzturēšanas vienību . Deputāti ir pieteikušies debatēs, bet ārpus kārtas vārdu lūdz Māris Gailis - Ministru prezidents. Lūdzu!
M.Gailis (Ministru prezidents). Cienījamais priekšsēdētāja kungs! Cienījamie deputāti! Mēs esam sazinājušies ar Dāniju, ar Dānijas Aizsardzības ministriju, un ir noskaidrots, ka šobrīd cīņas dāņu vienības rajonā principā ir izbeigušās Horvātijā. Horvātijas karaspēks, kas uzsāka cīņas ar serbu vienībām, ir veicis savus uzdevumus, un serbu kara daļas ir atstājušas Horvātiju. Līdz ar to apšaude vairs tur nenotiek un Horvātijas armijas sastāvs, kurš karoja, tagad sāks demobilizēties, jo lielākoties šis sastāvs tika komplektēts no rezervēm. Tomēr, par cik situācija vēl nav pilnīgi skaidra, mans ierosinājums būtu pārtraukt debates par šo jautājumu, atlikt to un neapspriest vismaz šonedēļ. Paldies!
Sēdes vadītājs. Prezidijam jāinformē deputāti, ka Saeimas Prezidijs ir saņēmis divus iesniegumus. Pirmais - Ārlietu komisijas vārdā lūdz atlikt Saeimas lēmuma par Latvijas Nacionālo bruņoto spēku miera uzturēšanas vienību izskatīšanu uz vienu nedēļu — līdz šā gada 17.augusta sēdei — sakarā ar papildu informācijas nepieciešamību. Tas — informācijai deputātiem. Bet otrs — mums ir jāizskata iesniegums, kurā saskaņā ar Kārtības ruļļa 52.pantu komisijas vārdā lūdz pārtraukt debates un šī jautājuma izskatīšanu atlikt uz nedēļu Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšsēdētājs Andris Līgotnis. Saskaņā ar Kārtības ruļļa 52.pantu komisijām un 20 deputātiem ir tiesības ierosināt pārtraukt jautājuma izskatīšanu, tāpēc viens runā “par”, viens - “pret”. Lūdzu zvanu! Deputāti nav pieteikušies runāt, līdz ar to, lūdzu, balsosim par Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšlikumu pārtraukt debates un šī jautājuma izskatīšanu atlikt uz nedēļu. Balsosim! Lūdzu rezultātu! Par - 60, pret - 5, atturas - nav. Priekšlikums pieņemts , līdz ar to debates ir pārtrauktas.
Deputātu sarakstu, kuri ir pieteikušies runāt, es nododu sekretariātā.
Nākamais darba kārtības jautājums - P rezidija ziņojumi par saņemtajiem likumprojektiem . Pirmais - “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”. Iesniedz Sociālo un darba lietu komisija. Vai pret Saeimas Prezidija atzinumu ir kādas iebildes? Nav. Līdz ar to Saeima šo likumprojektu nodod Juridiskai komisijai un nosaka, ka tā ir atbildīgā komisija.
Nākamais - likumprojekts “Par Eiropas līgumu”. Iesniedz Ministru kabinets. Iebilžu nav, līdz ar to Saeima nolemj to nodot Ārlietu komisijai un nosaka, ka tā ir atbildīgā komisija.
Nākamais ir likumprojekts “Diplomātiskā un konsulārā dienesta likums”. Iesniedz Ministru kabinets. Deputātiem nav iebilžu. Līdz ar to Saeima nolemj nodot Ārlietu komisijai un Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai un nosaka, ka Ārlietu komisija ir atbildīgā komisija.
Nākamais ir “Grozījums likumā “Par apdrošināšanu””. Deputātiem nav iebilžu. Līdz ar to Saeima nolemj nodot likumprojektu Budžeta un finansu (nodokļu) komisijai un nosaka, ka tā ir atbildīgā komisija.
Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par grāmatvedību””. Nav iebilžu. Līdz ar to Saeima nolemj nodot Budžeta un finansu (nodokļu) komisijai un nosaka, ka tā ir atbildīgā komisija.
Likumprojekts “Lauksaimniecības likums”. Deputātiem nav iebilžu. Līdz ar to Saeima nolemj nodot Tautsaimniecības, agrārās un reģionālās politikas komisijai un nosaka, ka tā ir atbildīgā komisija.
Nākamais ir “Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”. Deputātiem nav iebilžu. Līdz ar to Saeima nolemj nodot Juridiskajai komisijai un nosaka, ka tā ir atbildīgā komisija.
“Grozījumi likumā “Par pievienotās vērtības nodokli””. Iesniedz deputāti Gundars Bērziņš, Putniņš, Rozentāls, Kokins un Resnais. Deputātiem nav iebilžu. Līdz ar to Saeima nolemj nodot Budžeta un finansu (nodokļu) komisijai un nosaka, ka tā ir atbildīgā komisija.
Grozījums... Es atvainojos - likumprojekts “Grozījums likumā “Par valsts un pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā””. Deputātiem nav iebilžu. Līdz ar to Saeima nolemj nodot likumprojektu Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai un nosaka, ka tā ir atbildīgā komisija.
Likumprojekts “Par kooperatīvajām (kopdarbības) biedrībām, sabiedrībām, apvienībām un savienībām”. Deputātiem nav iebilžu. Līdz ar to Saeima nolemj nodot Tautsaimniecības, agrārās un reģionālās politikas komisijai un Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai un nosaka, ka Tautsaimniecības, agrārās un reģionālās politikas komisija ir atbildīgā komisija.
Nākamais jautājums - par atvaļinājuma piešķiršanu . Saeimas sekretārs Imants Daudišs.
I.Daudišs (Saeimas sekretārs). Godātie kolēģi! Mārtiņš Ādams Kalniņš ir izprasījis Saeimai atvaļinājumu līdz 3.augustam. Savukārt ar savu iesniegumu viņš lūdz pagarināt šo bezalgas atvaļinājumu līdz 18.augustam. Prezidijs izskatīja šo jautājumu un piekrita šim lūgumam, bet jālemj ir saskaņā ar Kārtības rulli Saeimai.
Sēdes vadītājs. Vai deputātiem ir kādas iebildes? Nav. Līdz ar to balsot nav nepieciešams. Saeima akceptē Prezidija lēmumu.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis Budžeta un finansu komisijas priekšsēdētāja Ojāra Kehra lūgumu: Budžeta un finansu komisija lūdz iekļaut 9.augusta sēdes darba kārtībā jautājumu par priekšlikumu iesniegšanas termiņa pagarināšanu likumprojekta “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 1995.gadam”” izskatīšanai otrajā lasījumā un izskatīt to pēc darba kārtības 12.punkta par atvaļinājuma piešķiršanu deputātam Mārtiņam Ādamam Kalniņam. Lūdzam noteikt, ka priekšlikumus var iesniegt līdz šā gada 29.augustam. Ojārs Kehris - Budžeta un finansu komisijas priekšsēdētājs. Lūdzu!
O.Kehris (LC). Godātais priekšsēdētāj! Godātie kolēģi deputāti! Vakar Budžeta un finansu komisijas sēdē mēs izskatījām budžetu otrajam lasījuma. No deputātiem ir saņemti vairāki priekšlikumi, kopskaitā 15 uz šo brīdi. Bet vakar mēs saņēmām arī Ministru prezidenta Māra Gaiļa parakstītu dokumentu par grozījumiem valsts budžetā 1995.gadam ar sekojošu tekstu — sakarā ar 1995.gada valsts pamatbudžeta gaidāmās izpildes precizējumiem un nepieciešamību veikt papildu pasākumus izdevumu samazināšanai Ministru kabinets ierosina apturēt 1995.gada 1.jūlijā iesniegtā likumprojekta “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 1995.gadam”” izskatīšanu otrajā lasījumā līdz precizēto aprēķinu iesniegšanai. Komisijas sēdē finansu ministre to pamatoja, teikdama, ka viņi lielā mērā ir ņēmuši vērā to kritiku, kas ir izteikta no Saeimas tribīnes, ko izteikuši vairāki deputāti par to, ka nepieciešams reāls budžets, ir ņēmuši vērā arī Pasaules bankas un Starptautiskā valūtas fonda kritiku par to, ka iesniegtais budžets nav pietiekošs, lai viņš būtu reāls, un nav arī pietiekošs, lai pamatotu mūsu ekonomisko politiku šīm starptautiskajām organizācijām. Un līdz ar to mums komisijā bija diskusija, ko darīt šajā situācijā. Un pēc diskusijas komisija vienojās par sekojošu variantu, proti, lūgt Saeimu pagarināt iesniegšanas termiņu, tātad priekšlikumu iesniegšanas termiņu budžeta grozījumu otrajam lasījumam līdz 29.augustam sekojošu iemeslu pēc. Pirmkārt, tādēļ, ka valdība vakar finansu ministres personā lūdza termiņu līdz 22.augustam, proti, ka tik ilgs laiks ir nepieciešams, lai valdība sagatavotu priekšlikumus budžeta otrajam un galīgajam lasījumam. Bet pēc tam izvērsās diskusija, ka deputāti, kuri jau ir iesnieguši priekšlikumu, protams, nevarēs zināt, vai ir ņemti vērā valdības sagatavotajā variantā deputātu priekšlikumi vai nav. Tāpēc pēc 22.augusta mums būtu jāatstāj vēl nedēļa, lai deputāti, iespazinušies ar valdības iesniegto, varētu nepieciešamības gadījumā iesniegt arī savus priekšlikumus. Tādēļ ir šis komisijas priekšlikums - 29.augusts. Tiesa, mēs vienojāmies par to, ka gadījumā, ja kabinets iesniegs vēlāk, un tāda pieredze mums ir bijusi, mums diemžēl būs atkārtoti jālūdz pagarināt termiņu, lai saglabātos viena nedēļa. Tādas garantijas mēs sniegtu deputātiem, ka saglabātos viena nedēļa starp valdības iesniegto un termiņu, līdz kuram būtu iespējams to darīt deputātiem. Tāpat mēs vispirms deputātu iesniegtos priekšlikumus, otrajam lasījumam nosūtījām Ministru kabinetam ar lūgumu pēc iespējas tos ņemt vērā, jo, protams, tad mums būtu mazāk diskusiju, iespējams, šeit. Protams, arī jaunajam budžetam mēs prasīsim ekonomisko pamatojumu, ko cita starpā paredz arī likums, proti, izsmeļošu pamatojumu un aprēķinus šim jaunajam budžeta variantam. Tā visa rezultātā es vēlreiz atkārtoju, ka mēs lūgtu pagarināt šo priekšlikumu iesniegšanas termiņu pirmajā lasījumā akceptētajam budžetam līdz 29.augustam. Paldies!
Sēdes vadītājs. Vai kāds vēlas runāt? Nevēlas deputāti runāt. Komisija lūdz noteikt, ka priekšlikumus par likumprojektu “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 1995.gadam”” var iesniegt līdz šā gada 29.augustam. Lūdzu, balsosim par šo priekšlikumu. Balsosim! Lūdzu rezultātu! 51 - par, 1 - pret, 2 - atturas. Esam noteikuši priekšlikumu iesniegšanas termiņu līdz 29. augustam.
Nākamais jautājums - deputātu jautājumi un atbildes . Latvijas Republikas Ministru prezidenta Māra Gaiļa atbilde uz Saeimas deputātu Kostandas, Zīgerista, Saulīša, Kušneres un Pētersona jautājumu par bankas “Parex” finansiālo stāvokli . Rakstveida atbilde ir saņemta. 10 deputāti - Odisejs Kostanda, Janīna Kušnere, Joahims Zīgerists, Andrejs Saulītis, Aleksandrs Pētersons, Jānis Straume, Ilmārs Dāliņš, Roberts Milbergs, Gaļina Fjodorova un Filips Stroganovs — lūdz atklāt debates. Viens runā “par”, viens - “pret”, un Saeima balso par šo priekšlikumu. Lūdzu zvanu! Deputāti nevēlas runāt, līdz ar to mēs balsojam par šo priekšlikumu. Balsojam! Lūdzu rezultātu! Par - 16, pret - 23, atturas - 20. Priekšlikums noraidīts, un līdz ar to jautājums ir izskatīts.
Nākamais. Latvijas Republikas Ministru prezidenta Māra Gaiļa un labklājības ministra Andra Bērziņa atbilde uz Saeimas deputātu Berķa, Rozentāla, Kokina, Gundara Bērziņa un Putniņa jautājumu par Baldones sanatorijas turpmāko likteni . Ir iesniegta labklājības ministra atbilde uz Saeimas deputātu jautājumu. Vai ministrs vēlas komentēt savu?... Nevēlas. Deputāti ir apmierināti ar rakstveida atbildi? Nekādas pretenzijas neizsaka. Līdz ar to jautājums ir izskatīts.
Tālāk. Latvijas Republikas satiksmes ministra Gūtmaņa atbilde uz Saeimas deputātu Kreitusa, Čepāņa, Brūvera, Kreituses un Kažas jautājumu par SIA “Lattelekom” finansiālo stāvokli. Atbilde rakstveidā ir sniegta. Deputāti iesniegumu nav iesnieguši par debašu atklāšanu. Līdz ar to jautājums ir izskatīts.
Nākamais. Latvijas Republikas zemkopības ministra Ūdra atbilde uz Saeimas deputātu Staša, Urbanoviča, Rozentāla, Prēdeles un Resnā jautājumu par zemnieku — nomnieku, SIA “Agrolīzings” parādnieku, stāvokli. Ministrs Ūdris rakstveidā informē Saeimu, atbildot uz šo jautājumu... Prezidijs nav saņēmis nekādus ierosinājumus. Līdz ar to jautājums ir izskatīts.
Nākamā ir Latvijas Republikas Ministru prezidenta Māra Gaiļa atbilde uz Saeimas deputātu Grīnblata, Sinkas, Pētersona, Grīga un Dāliņa jautājumu par depozītnoguldījumu kompensācijas izmaksu uzsākšanu maksātnespējīgo banku noguldītājiem. Ir rakstiska atbilde. Deputātu iesniegumu nav par debatēm. Līdz ar to jautājums ir izskatīts.
Nākamais ir pieprasījumu... Atvainojos, vēl jautājumu sadaļā, lai neatliktu šo jautājumu. Deputāti Bērziņš, Rozentāls, Tomiņš, Kokins un Resnais ir iesnieguši deputātu jautājumu Ministru prezidentam Gailim. “Vai valdība uzskata, ka Ministru kabineta noteikumi atbilst likumam “Par akcīzes nodokli”? Ko valdība gatavojas darīt, lai šī nepamatotā nodokļa paaugstinājuma dēļ neciestu iedzīvotāji, no kuriem lielākā daļa jau tā nespēj samaksāt par apkuri.” Iet runa par to, ka 5. aprīlī stājās spēkā izmaiņas likumā “Par akcīzes nodokli” attiecībā uz dīzeļdegvielu, pamatojoties uz Ministru kabineta 1995. gada 18. aprīlī apstiprinātajiem noteikumiem nr. 100 “Noteikumi par akcīzes nodokļa piemērošanu benzīnam un dīzeļdegvielai un to aizstājējproduktiem”. Šo jautājumu nododam Ministru prezidentam Mārim Gailim.
Tālāk. Pi eprasījumu komisijas atzinumi . Komisijas priekšsēdētājs Gundars Bērziņš, Latvijas Zemnieku savienība. Lūdzu!
G.Bērziņš (LZS). Pieprasījumu komisija, izskatījusi deputātu Grīnblata, Straumes, Kiršteina, Sinkas, Berklava, Kokina, Prēdeles, Čepāņa, Kreituses un Karnupa pieprasījumu vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram Iesalniekam, rudens sesijas dokuments nr. 798, un uzklausījusi Valsts kontroles Budžeta revīzijas departamenta direktoru Beljāni un Saimnieciskās darbības revīzijas departamenta vecāko valsts revidentu Rozenbergu, atzīst, ka problēmas, kas skartas šajā pieprasījumā par speciālā budžeta līdzekļiem, par darbiem un piegādēm valsts vajadzībām un citas, ir daudz plašākas un sastopamas gandrīz visos valsts uzņēmumos un iestādēs. Tāpēc Pieprasījumu komisija nolēma šo pieprasījumu iesniegt Ministru prezidentam Mārim Gailim.
Sēdes vadītājs. Lūdzu, balsosim, ja neviens nevēlas runāt. Balsosim par komisijas atzinumu! Balsojam! Lūdzu rezultātu! Par - 54, atturas — 7, pret - 5. Es atvainojos!.. Ir tiešām nedaudz jāpārsēžas... Par - 54, 1 - pret, 5 - atturas. Pieprasījumu komisijas atzinums ir apstiprināts.
Komisijas priekšsēdētājs lūdz vēl vienu ziņojumu? Lūdzu!
G.Bērziņš (LZS). Pieprasījumu komisija, izskatījusi Saeimas deputātu Bērziņa, Kokina, Rozentāla, Tomiņa, Lakševica, Rugātes, Putniņa, Resnā, Prēdeles un Novakšānova pieprasījumu Latvijas Republikas Ministru prezidentam Mārim Gailim “Par dotāciju izmaksu lauksaimniecības produkcijas ražotājiem”, rudens sesijas dokuments nr. 827, uzskata, ka pieprasījums ir aktuāls un pamatots un sakarā ar to, ka atkārtoti tika skatīts jautājums par dotāciju izmaksām lauksaimniecības produkcijas ražotājiem un pēc iepriekšējās skatīšanas situācija nav uzlabojusies, bet pat pasliktinājusies, nolēma pieprasījumu virzīt tālāk kā Saeimas pieprasījumu.
Sēdes vadītājs. Lūdzu, zvanu! Lūdzu balsosim par šo atzinumu! Balsojam! Lūdzu rezultātu! Par - 51, pret - 9, atturas... Pieņemts.
Tālāk izskatām likumprojektus. Likumprojekts “Grozījumi Latvijas Republikas Izglītības likumā” . Jānis Vaivads - Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas vārdā, “Latvijas ceļa” deputāts. Lūdzu!
Turpinājums nākamajos numuros
J.Vaivads (LC). Godāto priekšsēdētāj, cienījamie kolēģi! Es gandrīz varētu arī piekrist Seiles kundzei, kad pagājušajā reizē mēs balsojām par šī likumprojekta pavirzīšanu uz priekšu, un izteiktajiem iebildumiem, ka ir sagatavots jaunais Izglītības likuma projekts un ka diezin vai ir vērts nodarboties vēl ar vecā lāpīšanu. Bet, cik man zināms, tad šis jaunais likumprojekts patlaban vēl ir Ministru kabinetā, vēl oficiāli viņš Saeimā nav parādījies un cerības uz to, ka līdz 1. septembrim mēs varētu arī jau saņemt jauno Izglītības likumu un ķerties pie tā izskatīšanas,— šādas cerības es uzskatu par nereālām. Un tādēļ, kamēr mums tas jaunais “ancuks” vēl tiek šūts, diemžēl mēs nevaram tomēr staigāt mazliet noplīsuši, sevišķi jau tādēļ, ka 1. septembris ir pie durvīm un, sagatavojot skolas jaunajam mācību gadam, ir svarīgi, lai arī visas darba attiecības, kas ir mainītas tagad šajos grozījumos,— lai tās visas tiktu ievērotas ar jauno mācību gadu. Tieši tādēļ arī nepieciešams šos grozījumus pieņemt. Pie tam, ņemot vērā, ka tie jau ir trešajā lasījumā un iesniegtie priekšlikumi praktiski ir tikai daži, kas varētu būt diskutējami, ja mēs tā rūpīgi koncentrētos, es domāju, ka mēs tiktu galā pietiekoši ātri.
Tātad man būtu lūgums paņemt 806. dokumentu un 806.a papildinājumu. Tātad es gribu vērst deputātu uzmanību uz to, ka šis ir likums “Grozījumi Latvijas Republikas Izglītības likumā”, tātad galīgā redakcija nav vis Izglītības likuma pantu redakcija, bet gan grozījumu redakcija. Tādēļ arī balsojot tas būtu jāņem vērā. Tātad pirmajā ailē ir doti tie formulējumi, kādi ir pēc pirmā vai otrā lasījuma, vai arī kādi patlaban ir spēkā Izglītības likumā, ja priekšlikums ir ienācis tikai uz trešo lasījumu. Tātad tās visas ir faktiski tikai to pantu redakcijas, kuros vispār ir izdarīti kādi labojumi.
Tātad pirmā labojumu daļa ir tīri terminoloģiska, kur Ministru padome tiek nomainīta ar Ministru kabinetu un Augstākā padome atbilstoši, ja tāda ir... Šeit nav Augstākās padomes, tātad tikai Ministru padome — ar Ministru kabinetu un Tautas izglītības ministrija — ar Izglītības un zinātnes ministriju. Tātad uz trešo lasījumu nekādu priekšlikumu šinī sakarībā nav. Es saprotu, ka...