INFORMĀCIJA
Jau piektdien — uz Nacionālo operu!
Jā, 29.septembris vairs nav atceļams. Pēc Latvijas Nacionālās operas atjaunotnes un rekonstrukcijas gadiem — atkal uvertīra. Operas atjaunošanas svinīgais koncerts ir gana plaši apcerēts ar visām tā ažiotāžas peripētijām. Kad tas būs izskanējis, lūkosim secināt, kādas kaislības ņēmušas virsroku.
Taču vakardienas preses konference Nacionālās operas Beletāžas zālē izvērsās lietišķa un mērķtiecīga. Galvenais diriģents Aleksandrs Viļumanis un intendants Ivars Bērziņš, baleta trupas direktors Aivars Leimanis, celtniecības direkcijas vadītājs Eduards Raubiško, topošās operas avīzes redaktore Gunda Vanzoviča un viņu kolēģi autoritatīvi apstiprināja pašu svarīgāko — būs! Tiklab atklāšanas svinīgais koncerts ar visām tā detaļām atbilstoši režisora Pētera Pētersona un scenogrāfa Andra Freiberga iecerēm jau labu laiku pirms pulksten 19. Ar durvju atvēršanas būtisko ceremoniju un simbolisko zelta atslēgu, kas nokļūs operas intendanta Ivara Bērziņa rokās. Ar daudzko citu, kas lai paliek piektdienas vakara noslēpums.
Un tad jau viss pārējais. Sestdienas simfoniskais koncerts. Pirmais oktobris ar baleta mākslinieku parādi. Pirmdien kopā ar mums būs pasaules izcilāko operteātru solisti, otrdien — Lietuvas un Igaunijas operzvaigznes. Pirmā cikla vainagojumā Dž.Verdi operas “Dons Karloss” koncertatskaņojums ar daudzu viesu klātbūtni.
Žurnālistus, saprotams, interesēja smalkumi. Diriģēs ne vien maestro Aleksandrs Viļumanis, bet arī Normunds Vaicis un Jānis Zirnis, arī pasaulē strādājošie latviešu kolēģi Ilmārs Lapiņš (tagad — Vīnē) un Mariss Jansons (Oslo un Sanktpēterburgā). Simfonisko koncertu kuplinās bijušais rīdzinieks Gidons Krēmers, kas tagad vairāk sastopams Parīzē.
“Latvijas Vēstnesis” īpaši interesējās par Nacionālās operas titula jēdzienisko piepildījumu. Uz jautājumu laipni atbildēja Aleksandrs Viļumanis. Jau decembra vidū kārtējo pirmizrādi piedzīvos Jāņa Mediņa opera “Uguns un nakts”, režisors un scenogrāfs būs Alvis Hermanis, kostīmu māksliniece Večella Varslavāne. Bet nākamā gada pavasarī pirmizrādi piedzīvos Romualda Kalsona “Pazudušais dēls”. Bet pirms tam atkal gaidāma “Toska”, arī Vāgnera “Klīstošais holandietis”, jau principā panākta vienošanās par “Aīdas” uzvedumu ar Baltijas opermākslinieku spēkiem, sadarbojoties ar diriģentiem Paulu Megi no Tallinas un Jonu Aleksu no Viļņas. Domāts arī par Johana Štrausa operetes “Vīnes asinis” uzvedumu, pieaicinot Austrijas lietpratējus.
Jau piektdien — uz operu! Pēc atjaunotā nama atklāšanas nedēļas pēc iekļaušanās ikdienas ritumā novembrī un decembrī gandrīz katra nedēļa piedāvās kaut ko agrāk nebijušu. Jo mums ir tikai viena Nacionālā opera. Vienīgā. Mūsu Baltais nams.
Mintauts
Ģeibaks,
“LV” korespondents