MINISTRU KABINETA TIESĪBU AKTI
Ministru kabineta noteikumi nr. 294
(prot. nr.53, 2.§) Rīgā 1995.gada 26.septembrī
Liftu uzbūves un ekspluatācijas drošības noteikumi
Izdoti saskaņā ar likuma “Par bīstamo
iekārtu
tehnisko uzraudzību” 4.pantu
I. Noteikumos lietotie termini
Ātruma ierobežotājs — iekārta, kas iedarbina kabīnes vai pretsvara uzķērājmehānismu, kabīnei vai pretsvaram virzoties lejup ar ātrumu, kas pārsniedz nominālo ātrumu.
Hidrauliskā lifta ātruma regulators — hidroagregāts, kas ar šķidruma plūsmas maiņu regulē hidrauliskā lifta ātrumu.
Iekšējā vadība — vadības komanda, kuru lifta darbības uzsākšanai dod tikai no kabīnes.
Ārējā vadība — vadības komanda, kuru lifta darbības uzsākšanai dod tikai no stāvu laukumiem.
Bloku telpa — speciāla telpa lifta trošu vadbloku un ātruma ierobežotāja uzstādīšanai.
Buferis — iekārta kabīnes vai pretsvara amortizācijai un kustības apturēšanai gadījumos, kad kabīne neapstājas apakšējā darba stāvoklī.
Kabīne — kravu nesoša iekārta, kura paredzēta pasažieru un kravas pārvadāšanai.
Kabīnes ietilpība — pasažieru skaits un kravas svars kabīnē, ko aprēķina, ņemot vērā tās grīdas laukuma lielumu.
Lifta rekonstrukcija — ekspluatācijā esoša lifta kinemātiskās shēmas vai elektroshēmas izmaiņas, šahtas vai mašīntelpas izmēru izmaiņas, kabīnes kustības ātruma un celtspējas palielināšana un piedziņas mehānismu pārvietošana.
Šahtas durvju mehāniskā bloķēšana — mehāniska ierīce šahtas durvju automātiskai noslēgšanai, kad kabīne atstāj attiecīgā stāva līmeni.
Šahta — izbūve, kur atrodas lifta iekārtas.
Mašīntelpa — telpa, kur atrodas piedziņas mehānisms un vadības iekārtas.
Šahtas bedre — šahtas daļa no kabīnes grīdas, liftam atrodoties apakšējā darba stāvoklī, līdz šahtas grīdai.
Uzķērājmehānisms — iekārta kabīnes vai pretsvara lejup kustības apturēšanai (gadījumos, kad pārtrūkušas troses vai citu iemeslu dēļ kabīnes kustības ātrums pārsniedzis nominālo).
Vadotnes — konstrukcijas, kas nodrošina pareizu kabīnes vai pretsvara kustību šahtā.
Lifta reģistrācija — Valsts darba inspekcijas reģistrācijas numura piešķiršana, pamatojoties uz lifta valdītāja pieteikumu un attiecīgajiem lifta atbilstības dokumentiem.
Lifta pārbaude — akreditēta un pilnvarota uzņēmuma veikta pārbaude atbilstīgi normatīvi tehniskajā dokumentācijā noteiktajam apjomam un termiņiem un iekārtas drošības pārbaudes zīmes izsniegšana.
Akreditēts un pilnvarots pārbaudes uzņēmums — likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā akreditēta un pilnvarota testēšanas laboratorija, inspekcijas vai sertifikācijas institūcija.
Lifta pilna pārbaude — lifta apskate un pārbaude, kuru veic, izmantojot statisku un dinamisku slodzi.
Lifta daļēja pārbaude — lifta apskate un drošības ierīču pārbaude saskaņā ar šiem noteikumiem un izgatavotājrūpnīcas instrukciju (metodiku).
Liftu elektromehānisko iekārtu mehāniķis (tālāk tekstā — “elektromehāniķis”) — apmācīts un atestēts darbinieks, kas uzrauga liftu tehnisko stāvokli un izdara to tehnisko apkopi un remontu.
Liftu avārijas dienesta elektromehāniķis — apmācīts un atestēts darbinieks, kas pēc izsaukuma lifta bojājumu gadījumos novērš bojājumu, evakuē no kabīnes pasažierus un likvidē iespējamo avārijas situāciju.
Dispečerizēts lifts — lifts vai liftu grupa, kas pieslēgti dispečera pultij.
Tehniskā apkope — periodiska noteiktu lifta mezglu un detaļu pārbaude, tīrīšana, eļļošana un regulēšana.
Remonts — periodiska noteiktu lifta mezglu un detaļu atjaunošana un nomaiņa, lai nepieļautu lifta priekšlaicīgu nolietošanos un saglabātu tā atbilstību drošības normatīviem.
Liftu operators — apmācīts un atestēts darbinieks, kas veic liftu apskati un ir tiesīgs tos vadīt (arī no attāluma ar speciālu vadības pulti).
Liftu operators pavadonis — darbinieks, kas vada liftu no kabīnes un veic lifta apskati (tālāk tekstā — “liftu operators”).
Apskate — lifta detaļu un mezglu vispārēja vizuāla pārbaude, lai noteiktu lifta tehnisko stāvokli un tā atbilstību drošības normatīviem.
II. Vispārīgie jautājumi
1. Šie noteikumi nosaka drošības prasības, kas jāievēro pasažieru, pasažieru un kravas, slimnieku, kravas, celtniecības un mazo kravas liftu (tālāk tekstā — “lifti”) izgatavotājiem, liftu valdītājiem un lietotājiem, lai pasargātu cilvēkus no nelaimes gadījumiem un lifta iekārtas un pārvadājamās kravas no bojājumiem.
2. Bīstamie faktori liftu ekspluatācijā ir šādi:
2.1. mehāniskie faktori:
2.1.1. kabīnes krišana;
2.1.2. cilvēka iekrišana lifta šahtā;
2.1.3. cilvēka saspiešana lifta iekārtās;
2.2. elektriskie faktori:
2.2.1. elektriskās strāvas trieciens no strāvu vadošām lifta daļām;
2.2.2. apdegumi.
3. Lifti jāizgatavo saskaņā ar projektu (tehnisko dokumentāciju) atbilstīgi LVS — EN 81 standartā noteiktajām prasībām.
4. Visiem liftu mezgliem jābūt:
4.1. pareizi konstruētiem;
4.2. precīzi izgatavotiem mehāniskajā un elektriskajā ziņā;
4.3. izgatavotiem no pietiekamas izturības augstas kvalitātes materiāliem;
4.4. bez defektiem.
5. Liftu projektēšanu, izgatavošanu, rekonstrukciju un uzstādīšanu var veikt tikai licencēti uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) saskaņā ar standartiem, ugunsdrošības prasībām un elektroiekārtu ekspluatācijas drošības noteikumiem.
6. Ārvalstīs iepirktajiem liftiem, to iekārtām un rezerves daļām jāatbilst šo noteikumu prasībām.
7. No jauna uzstādāmo liftu, to iekārtu un rezerves daļu atbilstību šiem noteikumiem nosaka Ministru kabineta noteiktajā kārtībā akreditēti un pilnvaroti pārbaudes uzņēmumi.
8. Šie noteikumi ir obligāti visu liftu valdītājiem un liftu projektēšanas, izgatavošanas (komplektēšanas), montāžas un tehniskās apkopes uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) neatkarīgi no īpašuma veida.
9. Šie noteikumi attiecas uz:
9.1. ēkās un konstrukcijās uzstādītiem liftiem ar celtspēju, lielāku par 50kg;
9.2. daudzkabīņu nepārtrauktas darbības liftiem;
9.3. celtniecības liftiem.
10. Šie noteikumi neattiecas uz:
10.1. zobstieņa tipa cēlājiem;
10.2. liftiem, kuri uzstādīti uz kuģiem vai cita veida peldošām iekārtām;
10.3. liftiem, kuri uzstādīti lidmašīnās vai citos lidaparātos;
10.4. liftu iekārtām, ko izmanto invalīdu transportēšanai divos līmeņos, kur pārvietošanas augstums nepārsniedz 4m, ātrums — 0,1m sekundē un kuros kabīnes vadības aparāta spiedpoga jātur nospiesta visu kustības laiku;
10.5. liftiem, kuri uzstādīti teātros dekorāciju celšanai;
10.6. liftiem, kuri uzstādīti ģimenes mājās vienam lietotājam.
Liftu klasifikācija
11. Lifts ir celšanas iekārta, kuras darbība ir periodiska un celtspēja lielāka par 50kg un kura paredzēta cilvēku un kravu pārvietošanai dažādos līmeņos speciāli izbūvētā kabīnē, kas iekarināta trosēs vai ķēdēs vai balstās uz hidrocilindru virzuļstieņiem un pārvietojas pa nekustīgām vertikālām vadotnēm vai vadotnēm ar slīpumu pret vertikāli, ne lielāku par 15 grādiem.
12. Lifti, ņemot vērā to izmantošanas veidu un konstrukcijas īpatnības, ir iedalāmi šādi:
12.1. pasažieru lifti — pasažieru un rokas bagāžas pārvadāšanai;
12.2. pasažieru un kravas lifti — cilvēku vai kravas pārvadāšanai;
12.3. lifti slimnieku pārvadāšanai — lifti ārstniecības iestādēs, kas pare dzēti, lai pārvadātu slimniekus (gultās vai speciālos ratiņos) kopā ar slimnieka pavadoni;
12.4. kravas lifti — dažādu kravu pārvadāšanai. Ņemot vērā kravas liftu konstrukciju, tie iedalās liftos ar pavadoni un liftos bez pavadoņa;
12.5. mazie kravas lifti — nelielu līdz 250kg smagu kravu pārvadāšanai, kuru kabīnes izmēri nepārsniedz:
12.5.1. 1m2 lielu grīdas laukumu (1x1m);
12.5.2. 1,20m augstumu.
12.6. celtniecības lifti — cilvēku vai kravas pārvadāšanai celtniecības objektos būvdarbu laikā;
12.7. ātrgaitas lifti — ar nominālo kustības ātrumu 2m sekundē un vairāk.
III. Liftu projektēšana un izgatavošana
Vispārīgās prasības
13. Liftu projektēšanu un izgatavošanu (ieskaitot to atsevišķu mezglu izgatavošanu) var veikt tikai uzņēmumi (rūpnīcas), kam šo darbu veikšanai ir izsniegta pilnvarotu valsts institūciju licence.
Šahta
14. Šahtai jābūt nožogotai ar durvju ailēm, durvīm, šahtas bedres pamatu un griestiem. Ja šahta ir virs telpām, kurās var atrasties cilvēki, šahtas bedres pamatam jābūt tādam, kas iztur slodzi, ne mazāku par 5000N/m2. Tādā gadījumā pretsvaram jābūt apgādātam ar uzķērājmehānismu.
15. Šahtas izbūve jāveic saskaņā ar projektu, un tai jābūt norobežotai ar pietiekamas mehāniskās izturības ugunsdroša materiāla sienām, grīdu un griestiem.
16. Šahtas izbūvei izmantojamo materiālu veidus un šahtas, tās grīdas un griestu konstrukciju un izmērus nosaka LVS—EN 81 standartā noteiktās prasības.
17. Šahtas sienā ir pieļaujamas šādas atveres:
17.1. durvis lifta apstāšanās stāvos;
17.2. kontroles un avārijas durvis un kontroles lūkas;
17.3. atveres gāzu un dūmu izplūdei (ugunsgrēka gadījumos);
17.4. ventilācijas atveres;
17.5. atveres starp šahtu un mašīntelpu (bloku telpu).
18. Kontroles un avārijas durvīm jābūt veramām uz ārpusi un nodrošinātām ar noslēdzamu slēdzeni un elektrisko bloķēšanu, kura, atverot durvis, aptur kabīnes kustību.
19. Šahtā jābūt ierīkotai atbilstīgai ventilācijai un elektriskajam apgaismojumam. Tajā nedrīkst atrasties kabeļi vai ierīces, kas nav lifta sastāvdaļas.
Šahtas bedre
20. Šahtas bedrē jānovieto kabīnes un pretsvara atbalsta buferi. Tās grīdai jābūt līdzenai, ūdens necaurlaidīgai, horizontālai un apgādātai ar ietaisi ūdens novadīšanai.
Mašīntelpa un bloku telpa
21. Mašīntelpa ir telpa, kurā uzstādīts lifta celšanas mehānisms, ātruma ierobežotājs un palaišanas elektroiekārtas. Tā var būt virs šahtas, zem šahtas vai blakus tai, un tās izmēriem jābūt tādiem, lai lifta apkalpes personāls viegli varētu piekļūt visām iekārtām.
22. Ja mašīntelpa ir zem šahtas vai blakus tai, virs šahtas jāizbūvē bloku telpas. Šo telpu izmēriem jābūt tādiem, lai tie nodrošinātu lifta apkalpes personāla drošu darbu un piekļūšanu visām iekārtām.
23. Mašīntelpas un bloku telpas izmērus un tajās esošo iekārtu izvieto jumu nosaka LVS—EN 81 standartā noteiktās prasības.
24. Mašīntelpām un bloku telpām jābūt izbūvētām no materiāliem, kas spēj izturēt slodzes, ko rada telpā izvietotās iekārtas, bet grīdai jābūt no materiāla, kas nodrošina pret slīdēšanu.
25. Mašīntelpai un bloku telpai jābūt apgaismotai ar autonomu gaismas avotu, un ieejas durvīm jābūt noslēdzamām.
26. Ja mašīntelpa atrodas virs šahtas, pie tās griestiem jāierīko konstrukcija celšanas mehānismu stiprināšanai un lifta remonta veikšanai.
Durvis
27. Atverēm šahtas sienās, šahtas bedrē, mašīntelpā un bloku telpā jābūt ar durvīm (nelielām atverēm ar skatlūkām).
28. Durvju un to aiļu izmēriem, aprīkojumam un materiāliem jāatbilst LVS—EN 81 standartā noteiktajām prasībām.
29. Durvis un to aplodas jāizgatavo no ugunsdroša materiāla, kas ekspluatācijas laikā nedeformējas.
30. Ar roku veramajās lifta durvīs jābūt vienai vai vairākām skatlūkām.
31. Šahtas durvīm jābūt mehāniski noslēdzamām un elektriski bloķējamām.
32. Jāparedz iespēja avārijas gadījumos durvis atslēgt no ārpuses ar speciālu atslēgu.
Kabīne
33. Kabīnei jābūt norobežotai ar pietiekamas izturības ugunsdrošām sienām, grīdu un jumtu.
34. Kabīnei ir pieļaujamas šādas atveres:
34.1. ieeja lietotāju ērtai iekļūšanai vai kravas iekraušanai;
34.2. avārijas lūkas;
34.3. ventilācijas atveres.
35. Kabīnes konstrukciju, materiālus un izmērus nosaka LVS—EN 81 standartā noteiktās prasības.
36. Kabīnes ieejai jābūt ar durvīm. Durvis var neierīkot kravas liftiem bez pavadoņa, ja to paredz lifta konstrukcija. Aizvērtām durvīm pilnībā jānoslēdz kabīnes ieeja visā tās augstumā, un tām jābūt aprīkotām ar elektrisko bloķēšanu.
37. Kabīnē ir jābūt arī elektriskajam apgaismojumam un ventilācijai.
Pretsvars
38. Pretsvara konstrukcijai, materiāliem un uzstādīšanas izmēriem jāatbilst LVS—EN 81 standartā noteiktajām prasībām.
39. Ja pretsvars samontēts no atsevišķiem atsvariem, tie jānodrošina pret slīdēšanu.
Uzķērājmehānisms un ātruma ierobežotājs
40. Kabīnei vai pretsvaram jāuzstāda drošības ierīce — uzķērājmehānisms, kas aptur kabīnes vai pretsvara kustību lejup, kad ir pārtrūkušas nesošās troses vai citu iemeslu dēļ kabīnes kustības ātrums pārsniedzis nominālo ātrumu.
41. Uzķērājmehānismu iedarbina ātruma ierobežotājs.
42. Uzķērājmehānisma un ātruma ierobežotāja konstrukciju un to izvēli atkarībā no bremzēšanas ceļa nosaka lifta izgatavotājs.
43. Pie uzķērājmehānisma un ātruma ierobežotāja jābūt piestiprinātiem brīdinājumiem, kuri ietver LVS—EN 81 standartā noteikto informāciju.
Cēlējmehānisms
44. Cēlējmehānisms paredzēts lifta kabīnes un pretsvara pacelšanai un nolaišanai.
45. Vinča:
45.1. vinčas cilindriskā veltņa virsma jāizgatavo ar vītņveida padziļināju miem;
45.2. veltņa trošu ietilpība jāaprēķina tā, lai uz veltņa paliktu ne mazāk kā 1,5 trošu vijums, kabīnei vai pretsvaram atrodoties apakšējā galējā stāvoklī. Trošu nobīdes leņķis attiecībā pret veltņa padziļinājumiem nedrīkst pārsniegt četrus grādus;
45.3. veltņa galos apmales nedrīkst būt zemākas par troses diametru;
45.4. vinčai (izņemot mazos kravas liftus) jābūt apgādātai ar rokas riteni kabīnes pacelšanai vai nolaišanai.
46. Troses velkošais skriemelis:
46.1. troses velkošajam skriemelim jābūt ar tādām ķīļrievām, lai kabīni nevarētu pacelt, dzinējam strādājot un pretsvaram atrodoties uz bufera;
46.2. vilkmes spēku nosaka, izdarot aprēķinu saskaņā ar LVS—EN 81 standartā noteiktajām prasībām;
46.3. slodzes sadalījumu starp trosēm (ķēdēm), trošu izvēli un to brāķēšanas normas, cilindriskā veltņa, velkošā skriemeļa un trošu diametru nosaka saskaņā ar LVS—EN 81 standartā noteiktajām prasībām.
Vadotnes, buferi un galaslēdži
47. Kabīņu un pretsvaru vadotnēm un buferiem, to konstrukcijai, stiprinājumu un savienojumu veidiem un izturībai jāatbilst LVS—EN 81 standartā noteiktajām prasībām.
48. Galaslēdžiem jānodrošina kabīnes apstāšanās situācijā, kad lifta darbības galējais darba stāvoklis ir pārsniegts vairāk kā par 200mm.
Elektroķēdes
49. Spēka, vadības, apgaismes un signalizācijas elektroķēdēm jāatbilst ugunsdrošības prasībām, elektroiekārtu ekspluatācijas drošības noteikumiem un LVS—EN 81 standartā noteiktajām prasībām.
Liftu vadības veidi
50. Atkarībā no izvietojuma liftu vadība var būt:
50.1. ārējā — vadības pults novietota stāvu laukumos;
50.2. iekšējā — vadības aparāts novietots kabīnē;
50.3. jauktā — vadības pultis novietotas stāvu laukumos un kabīnē.
51. Atkarībā no konstrukcijas liftu var vadīt:
51.1. ar spiedpogu palīdzību;
51.2. ar sviras palīdzību.
Drošības ierīces
52. Lifti jāapgādā ar šādām drošības ierīcēm:
52.1. kabīnes un šahtas durvju elektriskās bloķēšanas ierīces (elektriskie kontakti, kas ieslēgti lifta vadības ķēdē);
52.2. šahtas durvju mehāniskās bloķēšanas ierīces;
52.3. signālierīce “Aizņemts”;
52.4. spiedpoga “Stop”;
52.5. elektriskie kontakti (drošības slēdži), kas ieslēgti lifta vadības ķēdē un pārtrauc lifta darbību šādos gadījumos:
52.5.1. ja ir dzinēja pārslodze,
52.5.2. ja ir īsslēgums lifta vadības vai spēka ķēdē, ja iedarbojas uzķērājmehānisms, ir atslābusi vai pārtrūkusi kāda no kabīnes vai pretsvara trosēm, kabīnei pārsniedzot lifta darbības galējo darba stāvokli;
52.6. uzķērājmehānisms ar ātruma ierobežotāju;
52.7. buferi.
53. Lifta vadības pults un drošības ierīču konstrukciju, to uzstādīšanas noteikumus un regulēšanas un pārbaudes kārtību nosaka izgatavotājrūpnīcas instrukcijas.
IV. Lifta reģistrācija un ekspluatācijas atļaujas izsniegšana.
Liftu tehniskās pārbaudes un uzraudzība to ekspluatācijas laikā
Lifta reģistrācija
54. Pēc uzstādīšanas katrs lifts tā valdītājam jāreģistrē Valsts darba inspekcijā, izņemot šo noteikumu 10.punktā un 12.5.apakšpunktā minētos liftus, saskaņā ar tiesību aktiem par bīstamo iekārtu reģistrāciju.
55. Ja mainās lifta īpašnieks, kā arī pēc lifta modernizācijas vai rekonstrukcijas, tas 10 dienu laikā jāpārreģistrē.
56. Lifta reģistrācijai nepieciešami šādi dokumenti:
56.1. lifta reģistrācijas pieteikums;
56.2. lifta atbilstības sertifikāts vai lifta izgatavotāja deklarācija;
56.3. akreditēta un pilnvarota pārbaudes uzņēmuma atzinums;
56.4. lifta uzbūves un ekspluatācijas dokumentācija valsts valodā;
56.5. izziņa, ka lifta personāls ir apmācīts un atestēts.
57. Lai liftu pārreģistrētu, nepieciešams iesniegt Valsts darba inspekcijai dokumentāciju par veikto lifta modernizāciju vai rekonstrukciju.
58. Ja lifta reģistrācija tiek atteikta, Valsts darba inspekcija 10 dienu laikā iesniedz lifta valdītājam rakstisku atteikumu un norāda lifta reģistrācijas atteikuma iemeslu.
59. Pēc no jauna uzstādītā lifta reģistrācijas Valsts darba inspekcija 10 dienu laikā izdod lifta ekspluatācijas atļauju.
Liftu tehniskās pārbaudes
60. Par lifta pārbaužu veikšanu Liftu tehniskās pārbaudes noteiktajos termiņos ir atbildīgs lifta valdītājs.
61. Liftu tehniskās pārbaudes ir šādas:
61.1. pilna pārbaude, kuras gaitā sastāda lifta tehniskās pārbaudes proto kolu un izsniedz iekārtas drošības pārbaudes zīmi, veicama:
61.1.1. pēc montāžas;
61.1.2. pēc rekonstrukcijas;
61.2. daļēja pārbaude, kuras gaitā sastāda lifta tehniskās pārbaudes protokolu un izsniedz iekārtas drošības pārbaudes zīmi, veicama ne retāk kā reizi 12 mēnešos;
61.3. liftu tehniskās pārbaudes jāizdara arī šādos gadījumos:
61.3.1. pēc trošu nomaiņas — pārbaude ar statisko slodzi;
61.3.2. pēc reduktora un bremžu nomaiņas — pārbaude ar statisko un dinamisko slodzi;
61.3.3. pēc hidroiekārtas remonta — pārbaude ar statisko un dinamisko slodzi;
61.3.4. pēc vinčas vai bremzes remonta — daļēja pārbaude.
62. Lifta tehnisko pārbaudi veic akreditēti un pilnvaroti pārbaudes uzņēmumi, kas lifta valdītājam izsniedz šo noteikumu 61.1.apakšpunktā minētos dokumentus.
63. Lifta tehniskās pārbaudes metodiku nosaka saskaņā ar LVS—EN 81 standartā vai izgatavotājrūpnīcas instrukcijā noteiktajām prasībām.
64. Lifta tehniskajā pārbaudē nosaka:
64.1. tā atbilstību šo noteikumu, LVS—EN 81 standartā un elektroiekārtu ekspluatācijas drošības noteikumos noteiktajām prasībām un ugunsdrošības prasībām;
64.2. lifta vispārīgo tehnisko stāvokli.
65. Lifta ekspluatācija nav pieļaujama, ja beidzies iekārtas drošības pārbaudes zīmē norādītais termiņš.
Lifta ekspluatācijas uzraudzība
66. Šo noteikumu ievērošanu kontrolē Valsts darba inspekcija.
67. Lifta valdītājs vai tā pilnvarota atbildīgā persona veic lifta ekspluatācijas uzraudzību un atbild par lifta uzturēšanu lietošanas kārtībā, savlaicīgu tā pārbaudi un apmācīta un atestēta personāla norīkošanu lifta ekspluatācijai un apkopei. Ja lifta valdītājs ir noslēdzis līgumu ar licencētu liftu tehniskās apkopes uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību), minētās funkcijas nosaka attiecīgais līgums.
68. Lifta apkalpes personāls atbild par šo noteikumu VI un VII nodaļā un 1.— 4.pielikumā noteikto prasību ievērošanu.
69. Pilnvaroto atbildīgo personu atestācijas kārtību nosaka Valsts darba inspekcijas apstiprināts nolikums.
V. Prasības lifta tehniskās apkopes un remonta veikšanai
Vispārīgās prasības
70. Lifta valdītājam jānodrošina savlaicīga lifta tehniskā pārbaude, remonts un tehniskā apkope, jānosaka lifta ieslēgšanas un izslēgšanas kārtība un jāapstiprina tā darba grafiks.
Lifta tehniskā apkope jāveic saskaņā ar izgatavotājrūpnīcas instrukciju. Ja tādas nav, tehniskā apkope jāveic reizi mēnesī.
71. Lifta remonta un tehnisko apkopju veikšanai var noslēgt līgumu ar licencētu liftu tehniskās apkopes uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību). Tādos gadījumos lifta valdītāja un minētā uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pienākumu sadali nosaka attiecīgais līgums.
72. Lifta valdītājam jānodrošina lifta pases un pārējās tehniskās dokumentācijas glabāšana tā, lai, ja nepieciešams, attiecīgie dokumenti būtu pieejami Valsts darba inspekcijas vai akreditēta un pilnvarota pārbaudes uzņēmuma pārstāvjiem.
73. Lifta valdītājam ir jārada un jānodrošina lifta apkalpes personālam veselībai nekaitīgi un droši darba apstākļi:
73.1. jāgādā, lai tiktu izpildītas darba aizsardzības normatīvo aktu prasības un šajos noteikumos noteiktās prasības;
73.2. darba vieta jānodrošina ar kolektīvajiem aizsardzības līdzekļiem atbilstīgi šo noteikumu un vispārējām darba drošības prasībām, kā arī ar individuālajiem aizsardzības līdzekļiem pret bīstamo un kaitīgo ražošanas faktoru iedarbību (5.pielikums);
73.3. jānodrošina lifta apkalpes personāla pienākumu izpilde.
74. Lifta valdītājam jānodrošina:
74.1. lifta ekspluatācijas drošības uzraudzība;
74.2. savlaicīgas lifta tehniskās pārbaudes, uzaicinot akreditētu un pilnvarotu pārbaudes uzņēmumu;
74.3. lifta lietošanas noteikumu un lifta reģistrācijas rekvizītu izvietošana kabīnē vai galvenajā iekāpšanas stāvā.
75. Lifta valdītājam elektromehāniķi jāiepazīstina ar šo noteikumu VI un VII nodaļā minētajām darba drošības prasībām un jāizsniedz darba drošības instrukcijas (1. — 2.pielikums), kā arī LVS—EN 81 standartā norādītie brīdinājuma uzraksti un zīmes.
VI. Elektromehāniķu darba drošības prasības
Vispārīgās prasības
76. Lifta tehniskā stāvokļa uzraudzību, tehnisko apkopi un remontu veic elektromehāniķi.
77. Lifta tehniskā stāvokļa uzraudzību var uzdot licencētam liftu tehniskās apkopes uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai), noslēdzot līgumu. Šajā līgumā jānosaka lifta valdītāja un liftu tehniskās apkopes uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) savstarpējā atbildības pakāpe un pienākumu sadale.
78. Viena elektromehāniķa uzraudzībā esošo liftu skaitu nosaka lifta valdītāja rakstisks rīkojums, bet, noslēdzot līgumu ar licencētu liftu tehniskās apkopes uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību), — tās vadītāja rakstisks rīkojums, kurā jānorāda attiecīgo liftu skaits un reģistrācijas numuri.
79. Elektromehāniķi un viņa palīgus patstāvīgā darbā norīko atbilstīgi tiesību aktiem par darba aizsardzības apmācības sistēmu un elektromehāniķu apmācības sistēmu un speciālajiem nosacījumiem elektromehāniķa norīkošanai patstāvīgā darbā (6.pielikums).
Pamatprasības
80. Liftu valdītājam ir jārada un jānodrošina elektromehāniķi ar nekaitīgiem un drošiem darba apstākļiem.
81. Liftu tehniskā apkope un remonts jāorganizē atbilstīgi šo noteikumu prasībām.
82. Lifta valdītājam vai licencētam liftu tehniskās apkopes uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) jānodrošina, lai liftu apkopei un remontam paredzētais laiks būtu pietiekams nepieciešamo darbu veikšanai un atbilstu izgatavotājrūpnīcas instrukcijā noteiktajām prasībām.
83. Lifta valdītājam vai licencētam liftu tehniskās apkopes uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai), ja ar to noslēgts līgums par lifta tehnisko apkopi:
83.1. jānosaka pasažieru evakuācijas kārtība, ņemot vērā lifta konstruk cijas īpatnības;
83.2. jārada apstākļi, lai elektromehāniķis, ja nepieciešams, bez kavēša nās varētu nokļūt mašīntelpā (bloku telpā);
83.3. jāapstiprina elektromehāniķu darba grafiks;
83.4. elektromehāniķis jāapgādā:
83.4.1. ar nepieciešamo darba instrumentu komplektu;
83.4.2. ar lifta tehnisko apkopju žurnālu;
83.4.3. ar lifta lietošanas noteikumiem un nepieciešamajiem brīdinājuma uzrakstiem un zīmēm atbilstīgi LVS—EN 81 standarta prasībām;
83.4.4. ar pirmās palīdzības aptieciņu;
83.4.5. ar pirmās nepieciešamības ugunsdzēšanas līdzekļiem atbilstīgi ugunsdrošības prasībām;
83.4.6. ar speciālo apģērbu, apaviem un citiem individuālās aizsardzības līdzekļiem.
84. Ja šo noteikumu 83.punktā minētās prasības nav izpildītas, elektro mehāniķis ir tiesīgs neuzsākt darbu vai pārtraukt to.
85. Lifta valdītājs vai licencēts liftu tehniskās apkopes uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) kontrolē, kā elektromehāniķi ievēro šajā nodaļā un šo noteikumu 1.pielikumā noteiktās darba drošības prasības.
86. Lifta valdītājam vai licencētam liftu tehniskās apkopes uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) ir tiesības papildināt elektromehāniķa darba drošības instrukciju (1.pielikums), ņemot vērā lifta konstrukciju, izmantojuma veidu un specifiskos apstākļus.
VII. Liftu operatoru darba drošības prasības
Vispārīgās prasības
87. Liftu tehniskā stāvokļa apskatei un tā pareizai ekspluatācijai (atkarībā no lifta konstrukcijas vai tipa) norīkojami liftu operatori.
88. Liftu operatoram jābūt priekšstatam par liftu uzbūvi un jāzina lifta ekspluatācijas drošības pamatprasības.
89. Liftu operatoru patstāvīgā darbā norīko atbilstīgi tiesību aktiem par darba aizsardzības apmācības sistēmu un liftu operatoru apmācības sistēmu un speciālajiem nosacījumiem liftu operatora norīkošanai patstāvīgā darbā (7.pielikums).
Pamatprasības
90. Liftu valdītājam ir jārada un jānodrošina liftu operatoriem veselībai nekaitīgi un droši darba apstākļi:
90.1. jāievēro darba aizsardzības normatīvajos aktos un šajos noteikumos noteiktās prasības;
90.2. nodrošinājums ar kolektīvajiem aizsardzības līdzekļiem atbilstīgi šo noteikumu un attiecīgu standartu prasībām, kā arī ar individuālajiem aizsardzības līdzekļiem pret bīstamo un kaitīgo ražošanas faktoru iedarbību;
90.3. iespēja veikt savus pienākumus;
90.4. lai liftu apkopei un remontam paredzētais laiks būtu pietiekams nepieciešamo darbu veikšanai un atbilstu izgatavotājrūpnīcas instrukcijā noteiktajām prasībām.
91. Lifta valdītājam vai licencētam liftu tehniskās apkopes uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai), ja ar to noslēgts līgums par lifta tehnisko apkopi:
91.1. jānosaka pasažieru evakuācijas kārtība, ņemot vērā lifta konstruk cijas īpatnības;
91.2. jānosaka liftu operatora rīcība, ja darbā neierodas nākamās maiņas liftu operators;
91.3. jānosaka mašīntelpas (bloku telpas) atslēgu glabāšanas kārtība;
91.4. liftu operators jānodrošina:
91.4.1. ar lifta apskates žurnālu (8.pielikums);
91.4.2. ar lifta lietošanas noteikumiem, nepieciešamajiem brīdinājuma uzrakstiem un zīmēm atbilstīgi attiecīgo standartu prasībām;
91.4.3. ar pirmās palīdzības aptieciņu;
91.4.4. ar pirmās nepieciešamības ugunsdzēšanas līdzekļiem atbilstīgi ugunsdrošības prasībām.
92. Ja šo noteikumu 90. un 91.punktā minētās prasības nav izpildītas, liftu operators ir tiesīgs neuzsākt darbu vai pārtraukt to.
93. Lifta valdītājs vai licencēts liftu tehniskās apkopes uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) kontrolē, kā liftu operatori ievēro šajā nodaļā un šo noteikumu 2. un 4.pielikumā noteiktās prasības.
94. Lifta valdītājam vai licencētam liftu tehniskās apkopes uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) ir tiesības papildināt liftu operatora darba drošības instrukciju (2.pielikums) atkarībā no lifta izmantojuma veida un specifiskajiem apstākļiem.
VIII. Pārejas jautājumi
95. Šie noteikumi stājas spēkā ar 1996.gada 1.janvāri un attiecas uz visiem no jauna projektējamiem, montējamiem un rekonstruējamiem liftiem.
96. Ekspluatācijā, izgatavošanas vai montāžas stadijā esošo liftu pārbūves nepieciešamību atbilstīgi šajos noteikumos minētajām prasībām nosaka lifta valdītājs (pasūtītājs).
Ministru prezidents M.Gailis
Labklājības ministrs, Ministru prezidenta biedrs A.Bērziņš
Pielikumi no nr.1 līdz nr.8 — sekos.