Ministru kabineta noteikumi nr. 336
(prot. nr.60, 36.§) Rīgā 1995.gada 7.novembrī
Latvijas Pārtikas centra nolikums
Izdoti saskaņā ar likuma “Par pārtikas aprites kārtību un uzraudzību” 7. un 12.pantu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Latvijas Pārtikas centrs (tālāk tekstā — “Centrs”) ir Ministru kabineta izveidota valsts pārvaldes iestāde, kas atrodas Labklājības ministrijas pārraudzībā.
2. Centrs ir Pārtikas padomes izpildinstitūcija.
3. Centrs ir juridiska persona, tam ir savs konts bankā, zīmogs ar Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un centra nosaukumu.
4. Centrs savā darbībā ievēro likumus, Ministru kabineta noteikumus un citus tiesību aktus, Pārtikas padomes lēmumus, starptautiskos standartus un normatīvus, kas nav pretrunā ar Latvijas Republikā spēkā esošajiem tiesību aktiem, un šo nolikumu.
II. Centra uzdevumi un funkcijas
5. Centra uzdevumi ir:
5.1. organizēt un koordinēt likumā “Par pārtikas aprites kārtību un uzraudzību” (Latvijas Vēstnesis, 1995, 99.nr.) noteikto pārtikas aprites valsts uzraudzību, kā arī izstrādāt attiecīgus tiesību aktu projektus un sagatavot tos apstiprināšanai;
5.2. sadarbībā ar citām valsts institūcijām organizēt normatīvo aktu projektu, normatīvu, kā arī obligāto pārtikas kvalitātes prasību izstrādi un pilnveidošanu; sadarbībā ar Latvijas Nacionālo standartizācijas un metroloģijas centru organizēt valsts standartu izstrādi un pilnveidošanu;
5.3. apkopot un publicēt informāciju par pārtikas kvalitātes jautājumiem;
5.4. izskaidrot ražotājiem, tirgotājiem un patērētājiem pārtikas apriti reglamentējošos tiesību aktus, kā arī sadarboties ar masu informācijas līdzekļiem šajā jomā;
5.5. īstenot un nodrošināt starptautisko sadarbību pārtikas kvalitātes jautājumu risināšanā;
5.6. savas kompetences ietvaros organizēt oficiālo pārtikas ekspertīžu un citu laboratorisko pārbaudes metožu izstrādi un aprobāciju, apstiprināt tās un rekomendēt apstiprināšanai atbildīgajās institūcijās;
5.7. veikt pārtikas uzņēmumu kvalitātes nodrošināšanas sistēmu ekspertīzi sertifikācijai nacionālajā akreditācijas sistēmā;
5.8. veikt ar pārtikas produktu kontroli saistīto laboratoriju ekspertīzi akreditācijai nacionālajā akreditācijas sistēmā, organizēt minēto laboratoriju speciālistu apmācību;
5.9. veikt ar pārtikas izpēti un kvalitātes novērtēšanu (ekspertīzi) saistītās laboratoriskās pārbaudes;
5.10. organizēt pārtikas kontroles inspektoru apmācību un viņu kvalifikācijas novērtēšanu;
5.11. nodrošināt Pārtikas padomes materiāltehnisko apkalpošanu.
III. Centra tiesības
6. Centram, koordinējot pārtikas kvalitātes un aprites valsts uzraudzību un kontroli, savas kompetences ietvaros ir tiesības:
6.1. iesniegt Pārtikas padomē izskatīšanai pārtikas kvalitāti un pārtikas apriti reglamentējošu tiesību aktu un citu dokumentu projektus;
6.2. atbilstīgi likuma “Par pārtikas aprites kārtību un uzraudzību” 13. un 14.pantam pilnvarot amatpersonas (inspektorus) pārtikas kvalitātes un aprites valsts uzraudzības un kontroles uzdevumu veikšanai;
6.3. pārstāvēt valsti starptautiskajās organizācijās;
6.4. ja nepieciešams, darba programmu ietvaros saņemt:
6.4.1. no ministrijām, organizācijām un uzņēmumiem (neatkarīgi no to īpašuma formas) — informāciju, kas saistīta ar pārtikas apriti;
6.4.2. no valsts kontroles un uzraudzības institūcijām — materiālus par apkārtējās vides, pārtikas izejvielu un pārtikas produktu kvalitāti un veterināro preparātu izmantošanu;
6.5. izmantot tikai akreditētās laboratorijas;
6.6. tiesību aktu izstrādē, inspektoru apmācībā un citu uzdevumu izpildē saskaņā ar izstrādātām un apstiprinātām programmām iesaistīt zinātnes, izglītības un citu iestāžu, uzņēmumu un sabiedrisko organizāciju speciālistus;
6.7. likumā noteiktajā kārtībā sniegt maksas pakalpojumus.
IV. Centra struktūra
7. Centra struktūru, tāmi un štatu sarakstu, kā arī to grozījumus apstiprina Labklājības ministrija valsts budžetā paredzēto štata vienību skaita un darba samaksas fonda ietvaros.
8. Centru vada direktors, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru kabinets pēc labklājības ministra un Pārtikas padomes ierosinājuma.
9. Centra direktors:
9.1. ir galvenais Centra finansu un kredītu rīkotājs;
9.2. iesniedz Labklājības ministrijai priekšlikumus par grozījumiem Centra struktūrā un darbinieku atalgojumu;
9.3. pārstāv Centru valsts, pašvaldību un citās institūcijās, iestādēs, organizācijās un starptautiskajās institūcijās uztura un pārtikas kvalitātes jautājumos;
9.4. ir ierēdnis (ierēdņa kandidāts).
10. Centra direktors ir tiesīgs:
10.1. atbilstīgi likumam “Par valsts civildienestu” (Latvijas Vēstnesis, 1994, 52.nr.; 1995, 82.nr.) iecelt amatā un atbrīvot no amata Centra ierēdņus (ierēdņu kandidātus) un atbilstīgi Latvijas darba likumu kodeksam pieņemt darbā un atlaist no darba citus Centra darbiniekus;
10.2. rīkoties ar Centra materiālajiem un finansu līdzekļiem;
10.3. slēgt darba, saimnieciskos, sadarbības un citus līgumus;
10.4. pilnvarot juridiskas un fiziskas personas pārstāvēt Centra intereses valsts un pašvaldību institūcijās;
10.5. prēmēt un citādi stimulēt vai disciplināri sodīt Centra ierēdņus (ierēdņu kandidātus) un darbiniekus;
10.6. izdot rīkojumus, kas ir saistoši visiem Centra ierēdņiem (ierēdņu kandidātiem) un darbiniekiem.
V. Centra finansiālā darbība
11. Centra finansēšanas avoti ir valsts budžeta līdzekļi, ieņēmumi no maksas pakalpojumiem, finansu līdzekļi nacionālo programmu un citu ar pārtikas apriti saistīto programmu īstenošanai, kā arī citi finansu līdzekļi, kas nav pretrunā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem.
VI. Centra reorganizācija un likvidācija
12. Lēmumu par Centra reorganizāciju vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets.
Ministru prezidents M.Gailis
Labklājības ministrs, Ministru prezidenta biedrs A.Bērziņš