• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par satiksmes līdzekļu obligāto apdrošināšanu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 5.01.1996., Nr. 2 https://www.vestnesis.lv/ta/id/38368

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ķīna -- liels sapnis un liela īstenība

Vēl šajā numurā

05.01.1996., Nr. 2

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

komentāri

Par satiksmes līdzekļu obligāto apdrošināšanu

Latvijas Ceļu policijas pārvaldes priekšnieks Aivars Grigulis

un viņa vietnieks Alnis Jirgens -- "Latvijas Vēstnesim"

Ministru kabineta noteikumi par sauszemes transporta līdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, kas tika pieņemti 1995.gada 18.jūlijā Satversmes 81.pantā noteiktajā kārtībā, daļā sabiedrības ir radījuši zināmu satraukumu un neizpratni.

-- Jā, 1996.gadā visiem transporta īpašniekiem obligāti jāapdrošina savi transportlīdzekļi pret to kaitējumu, ko tie var nodarīt trešajām personām. Tāds apdrošinājuma veids ir daudzās pasaules valstīs. Tādēļ mēs vēlētos sniegt tā izskaidrojumu.

Pirmkārt, ar 1996.gada 1.janvāri šis apdrošinājuma veids vēl nestājas spēkā. Tikai novembra beigās ir apstiprināts norīkojums par Satiksmes biroju, kas koordinēs visu šo darbību. Vēl joprojām nav apstiprināti tarifi, tie nav pat līdz galam izstrādāti. Nav apstiprināti noteikumi, kādā veidā apdrošināšanas līgumi tiks slēgti un kas tajos ietilpst. Ja kāds cilvēks jaunā gada pirmajā dienā gribēs doties uz kādu iestādi un apdrošināt savu transporta līdzekli, tad vēl nav apdrošināšanas polises. Vēl joprojām nav piešķirtas licences konkrētām apdrošināšanas firmām, kas drīkstēs nodarboties ar šo apdrošināšanu. Tātad likums par obligāto apdrošināšanu ar 1996.gada 1.janvāri vēl nevarēja stāties spēkā, un Ministru kabineta Ekonomikas un finansu komiteja savā aizvakardienas, 3.janvāra sēdē Ministru kabinetam ierosina to ieviest tikai ar 1996.gada 1.jūliju.

Otrkārt, pieņemot likumu, radās dažas pretrunas. Apdrošināšanai būtu jāsākas 1996.gada 1.janvārī, bet obligātās pārbaudes un soda naudas iekasēšana par braukšanu ar neapdrošinātu transporta līdzekli sāktos ar 1.aprīli. Kā tad būt šajos trijos pārejas mēnešos? Piemēram, ja februārī notiks avārija, kuras viens dalībnieks jau apdrošinājis savu mašīnu, bet otrs -- nē. Kas tādā gadījumā atbild un par ko maksā? Lai šajā jautājumā būtu skaidrība, tika arī sagatavoti priekšlikumi Ministru kabinetam.

Turklāt daudzus cilvēkus satrauc finansiālā problēma: kā uzreiz samaksāt lielo naudas summu? Tādēļ katrs cilvēks var izvēlēties laiku, uz kuru viņš apdrošinās savu transporta līdzekli. Piemēram, ja īpašnieks izmanto transporta līdzekli tikai vasarā vai tikai ziemā, viņš var nopirkt apdrošināšanas polisi tikai attiecīgajam laikam. Minimālais apdrošināšanas laiks ir trīs mēneši. Ja cilvēks grib apdrošināties uz gadu, bet viņam grūti uzreiz samaksāt visu summu, viņš var pirkt apdrošināšanas polisi pēc katriem trim mēnešiem.

Satiksmes birojs būs Finansu ministrijas pakļautībā un koordinēs visu to apdrošināšanas firmu darbību, kas veiks šo obligāto transporta līdzekļu apdrošināšanu. Biroja padomes locekļi pārstāvēs 15 dažādas iestādes: Finansu ministriju, Muitas departamentu, Valsts ieņēmumu dienestu, Robežapsardzības spēkus, Ceļu policiju, Satiksmes ministriju, Labklājības ministriju u.c. Birojs tāpat atsevišķos gadījumos segs izdevumus, kad tos nemaksās apdrošināšanas firmas, piemēram, ja nav zināms vainīgais transporta līdzeklis.

Līdz ar minēto noteikumu stāšanos spēkā papildu slodze rodas arī Ceļu policijai, piemēram, izziņu izsniegšana. Par izziņām nebūs jāmaksā papildus, jo šie izdevumi būs iekļauti apdrošināšanas summā.

Tomēr apdrošināšanas polises nopirkšana nenozīmē visatļautību. Piemēram, firma izmaksās apdrošinājuma summu cietušai pusei. Bet, ja vainīgais vadītājs būs bijis alkohola reibumā, tad firma no viņa piedzīs šo zaudējumu summu. Tas skars arī ceļu īpašniekus. Jācer, ka ar noteikumu stāšanos spēkā uzlabosies ceļu stāvoklis. Tagad apdrošināšanas firmas varēs piedzīt naudu no ceļu īpašniekiem par ceļu slikto uzturēšanu vai, piemēram, nekārtībām ceļa zīmju uzstādīšanā.

Diemžēl daudzos masu informācijas līdzekļos ir publicēta nepareiza informācija. Proti, ja ceļu satiksmes negadījumā cilvēki nav cietuši un zaudējumi nav lieli, tad visu var nokārtot, savstarpēji vienojoties un neizsaucot Ceļu policiju. Tas ir pretrunā gan ar pašreizējiem, gan jaunajiem Ceļu satiksmes noteikumiem, kas stājas spēkā ar 1.janvāri. Jebkurā gadījumā par ceļu satiksmes negadījumu ir jāziņo Ceļu policijai. Tas būs nepieciešams, arī saņemot apdrošinājuma naudu. Pašlaik precīzāku informāciju vēl var saņemt Finansu ministrijas Valsts apdrošināšanas uzraudzības inspekcijā.

Viesturs Avots,

"LV" nozares redaktors

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!