Par Latvijas Republikas valsts budžetu 1996.gadam
Materiālu kopskats
Atgādne: Ministriju un resoru kodi
01 Valsts prezidenta kanceleja
02 Saeima
03 Ministru kabinets
10 Aizsardzības ministrija
34 Zemessardze
11 Ārlietu ministrija
12 Ekonomikas ministrija
13 Finansu ministrija
14 Iekšlietu ministrija
15 Izglītības un zinātnes ministrija
16 Zemkopības ministrija
17 Satiksmes ministrija
18 Labklājības ministrija
19 Tieslietu ministrija
20 Valsts reformu ministrija
21 Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrija
22 Kultūras ministrija
23 Valsts zemes dienests
24 Valsts kontrole
27 Valsts meža dienests
28 Augstākā tiesa
30 Satversmes tiesa
31 Prokuratūra
35 Centrālā vēlēšanu komisija
37 Centrālā zemes komisija
38 Noziedzības novēršanas nacionālās
padomes Kriminoloģisko
pētījumu centrs
41 Radio un televīzijas padome
42 Valsts uzņēmums “Latvijas Radio”
43 Valsts uzņēmums “Latvijas Televīzija”
44 Satversmes aizsardzības birojs
50 Rezerves
60 Dotācijas un mērķdotācijas pašvaldību
finansu izlīdzināšanas fondam
61 Mērķdotācijas investīcijām
pašvaldību budžetos
Atgādne: Iestāžu darba pamatrādītāju
kodu atšifrējums
01 Iestāžu skaits
02 Štata vienību skaits
03 Obligātā valsts dienesta
dienestnieku skaits
04 Speckontingents, kas nodarbināts
saimnieciskos darbos ieslodzījuma
vietās
05 Izmaksas uz 1 vienību, audzēkni,
studentu
06 Gultu, vietu noslogojums gadā
07 Audzēkņu, studentu vietu skaits
08 Pedagoģisko likmju skaits
09 Vidējā mēneša alga uz 1 likmi
10 Brīvprātīgo militārpersonu skaits
1. Likumprojekts “Par valsts
budžetu 1996. gadam”
1. Pielikums.
Valsts pamatbudžetaieņēmumi
2. Pielikums.
Valsts budžetaizdevumi
3. Pielikums.
Mērķdotācijasinvestīcijām republikas pilsētām
un rajoniem
4. Pielikums.
Valsts sociālāsapdrošināšanas budžets
5. Pielikums.
Speciālo budžetuieņēmumu un izdevumu kopsavilkums
6. Pielikums.
Tīrie aizdevumi7. Pielikums.
Izsniedzamāsgarantijas 1996. gadā
2. 1996. gada Valsts budžeta
paskaidrojumi
1. Pielikums.
Ziņojums par LatvijasRepublikas valsts budžeta projektu
1996. gadam
2. Pielikums.
Valsts ekonomiskaisstāvoklis
2.1. Iekšzemes kopprodukts
2.2. Iekšzemes kopprodukts nozaru
griezumā
2.3. Iekšzemes kopprodukta
izlietojums
2.4. Inflācija
2.5. Darba samaksa un pirktspēja
2.6. Nodarbinātība
2.7. Valsts iekšējais parāds
2.8. Valsts ārējais parāds
3. Pielikums.
Makroekonomiskāsattīstības stratēģija
3.1. Iekšzemes kopprodukts
3.2. Inflācija
3.3. Darba samaksa
3.4. Nodarbinātība
3.5. Valsts ārējais parāds
3.6. Valsts iekšējais parāds
3.7. Makroekonomisko rādītāju
dinamika un struktūra
Iekšzemes kopprodukta prognoze
salīdzināmās cenās (tūkst. Ls)
Iekšzemes kopprodukta prognoze
faktiskās cenās (tūkst. Ls)
Iekšzemes kopprodukta prognoze
salīdzināmās cenās (% pret iepriekšējā
gada attiecīgo periodu)
Iekšzemes kopprodukta prognoze
faktiskās cenās (% pret iepriekšējā
gada attiecīgo periodu)
Galveno makroekonomisko
rādītāju prognoze 1996.–1998. gadam
Budžeta rādītāju prognoze 1996.–
1998. gadam
Valsts iekšējā parāda prognoze
1995.–1996. gadam
Galveno makroekonomisko
rādītāju prognoze 1996.–2000. gadam
4. Pielikums.
1996. gada ieņēmumino nodokļiem, nodevām un pārējie
ieņēmumi
4.1. Pievienotās vērtības nodoklis
4.2. Akcīzes nodoklis
4.3. Muitas nodoklis
4.4. Uzņēmumu ienākuma nodoklis
4.5. Iedzīvotāju ienākuma un
sociālais nodoklis
4.6. Nenodokļu ieņēmumi un
kredītu procentu nomaksa
4.7. Kopbudžeta ieņēmumu
prognoze 1996. gadam
5. Pielikums.
Pamatbudžetaizdevumu struktūra
1996.g. valsts pamatbudžeta
izdevumu struktūra procentos
Valsts pamatbudžeta izdevumu
funkcionālais sadalījums
Valsts pamatbudžeta izdevumu
ekonomiskā klasifikācija
Valsts pamatbudžeta darba
samaksas fonda un valsts investīciju
struktūra 1996. gadā
6. Pielikums.
Izziņa par valstspamatbudžeta izdevumiem 1994.–
1996. gados
7. Pielikums.
Parādu un garantijufinansiālo saistību 1996.–2000. gadam
izklāsts
7.1. Ārējā parāda prognoze 1996. gadam
7.2. Valsts garantēto ārvalstu kredītu
maksājumi no budžeta 1996. gadā
7.3. Izsniegtie kredīti, kuru
atmaksāšana saistīta ar risku
7.4. Ārējā parāda apkalpošanas
rādītāji 1996.–2000. gadam
Par likumprojektu “Par valsts budžetu 1996.gadam”
Rīgā 1996.gada 17.janvārī
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē akceptēto likumprojektu “Par valsts budžetu 1996.gadam”.
Pielikumā: 1. Likumprojekts — 85 lapas divos eksemplāros.
2. Galvenie makroekonomiskie rādītāji, budžeta ieņēmumu aprēķini un pamatojumi — 58 lapas.
3. Ministru kabineta 1996.gada 16.janvāra sēdes protokola nr.4, 14.§ izraksts.
Ministru prezidents A.Šķēle
Likumprojekts “Par valsts budžetu 1996.gadam”1.pants. Apstiprināt valsts pamatbudžetu 1996.gadam ieņēmumos 398 469 000 latu un sadalījumu pa ieņēmumu veidiem saskaņā ar 1.pielikumu.
2.pants. Apstiprināt valsts pamatbudžeta finansiālo deficītu 59 358 065 latu apmērā.
3.pants. Apstiprināt valsts pamatbudžetu 1996.gadam izdevumos — 457 827 065 latu apmērā saskaņā ar 2. un 6.pielikumu.
4.pants. Apstiprināt dotāciju un mērķdotāciju apmēru pašvaldību finansu izlīdzināšanas fondam 20 000 000 latu apmērā un mērķdotācijas investīcijām republikas pilsētās un rajonos — 3 035 000 latu apmērā saskaņā ar 3.pielikumu.
5.pants. Līdzekļu ieskaitīšanu pašvaldību finansu izlīdzināšanas fondā no katras pašvaldības, kā arī no pašvaldību finansu izlīdzināšanas fonda izmaksājamo dotāciju un mērķdotāciju apjomus katrai pašvaldībai nosaka un apstiprina Ministru kabinets.
6.pants. Noteikt, ka ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa tiek ieskaitīti republikas pilsētu pašvaldību budžetos 100 procentu apmērā, bet pārējās administratīvajās teritorijās 70 procenti no iedzīvotāju ienākuma nodokļa tiek ieskaitīti pilsētu vai pagastu budžetos un 30
procenti — rajona budžetā.
7.pants. Noteikt maksimālo kopējo valsts parādu 537 830 000 latu apmērā, tajā skaitā iekšējo parādu — 197 980 000 latu un ārējo parādu — 339 850 000 latu, ārējo parādu par valdības garantijām un galvojumiem maksimālo apmēru 29 860 000 latu, tajā skaitā valsts garantijas 1996.gadam — 14 000 000 latu saskaņā ar 7.pielikumu, un valdības rīcības robežas saistību izpildei neparedzētu apstākļu gadījumos — 22 200 000 latu.
8.pants. Apstiprināt valsts sociālās apdrošināšanas budžetu ieņēmumos un izdevumos 346 512 354 latu apmērā saskaņā ar 4.pielikumu.
9.pants. Apstiprināt valsts speciālo budžetu ieņēmumos 434 463 054 latu apmērā un izdevumos — 431 713 313 latu apmērā saskaņā ar 5.pielikumu.
Pārejas noteikumi
1. Noteikt, ka Finansu ministrijai ir tiesības finansēt budžeta iestādes un pasākumus proporcionāli valsts pamatbudžeta ieņēmumiem, taču nepārsniedzot pamatbudžetā paredzētās summas un paredzot prioritāti pabalstu, ēdināšanas un medikamentu iegādes izdevumu segšanai. Saņemot finansējumu atbilstoši minētajiem nosacījumiem, resoru vadītājiem nodrošināt proporcionālu visu tāmē paredzēto izdevumu segšanu.
2. Ministru kabinetam pēc šā likuma spēkā stāšanās:
1) trīs nedēļu laikā nodrošināt ministriju un valsts institūciju pakļautībā un pārraudzībā esošo iestāžu un pasākumu tāmju apstiprināšanu atbilstoši valsts pamatbudžeta asignējumiem un vienlaicīgi ar kopsavilkuma tāmi to iesniegšanu Finansu ministrijai. Tāmēs paredzēt izdevumus iepriekšējo periodu parādu par saņemtajām precēm un pakalpojumiem dzēšanai;
2) mēneša laikā apstiprināt valsts investīciju objektu sarakstu 1996.gadam saskaņā ar Valsts investīciju programmu;
3) mēneša laikā noteikt maksājumu kārtību par valsts kapitāla un valsts uzņēmumu īpašuma izmantošanu 1996.gadā;
4) mēneša laikā izdot noteikumus par pašvaldību finansu izlīdzināšanas aprēķina algoritmu 1996.gadam, ņemot vērā, ka:
a) pašvaldību ienākumu izlīdzināšana tiek veikta 50% apmērā pret valsts vidējiem ienākumiem uz vienu iedzīvotāju valstī no trim nodokļiem — iedzīvotāju ienākuma nodokļa, zemes nodokļa un īpašuma nodokļa;
b) pašvaldību izdevumu izlīdzināšana tiek veikta 35% apmērā pret vidējo izdevumu prognozi uz vienu iedzīvotāju attiecīgajā pašvaldības grupā, ņemot vērā sekojošus kritērijus: iedzīvotāju skaits, bērnu līdz 6 gadu vecumam skaits, jauniešu no 7—18 gadu vecumam skaits, pensionāru skaits pašvaldībā;
c) noteiktais minimālais normatīvs veselības aizsardzības izdevumiem ir 21 lats uz vienu iedzīvotāju.
3. Pārtraukta ar 1996.gada 1.martu Ministru padomes 1992.gada 26.maija lēmumā nr.191 “Par Nolikuma par kārtību, kādā atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība pilsoņiem, kuru administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR atzīta par nepamatotu” paredzēto pieteikumu pieņemšanu no personām, kuras dzīvo Latvijas Republikas teritorijā, kompensāciju jautājumos.
4. Atļaut Finansu ministrijai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmēros veikt sanācijas pasākumus, kapitalizējot nodokļu parādus, perspektīvām uzņēmējsabiedrībām, kurām ir noieta tirgus un kuras nomaksā kārtējos nodokļu maksājumus.
5. Noteikt, ka 1996.gada izdevumi pagastu, pilsētu un rajonu zemes komisiju uzturēšanai tiek segti no valsts pamatbudžeta 50 procentu apmērā un no pašvaldību budžetiem — 50 procentu apmērā.
6. Izdarīt likumā “Par valsts civildienestu” šādus grozījumus:
6.1. aizstāt 15.panta pirmajā daļā vārdu “divus” ar vārdu “trīs” un vārdu “četrus” ar vārdu “piecus”;
6.2. pārejas noteikumu 8.punkta 2.apakšpunktā izslēgt vārdus “Iekšlietu ministijas centrālajā aparātā”;
6.3. pārejas noteikumu 8.punkta 3.apakšpunktā izslēgt vārdus “Iekšlietu ministrijas pakļautībā un pārraudzībā esošajās valsts iestādēs un”.
7. Noteikt, ka gadījumos, ja personas taksācijas gada laikā nomaksātā iedzīvotāju ienākuma nodokļa summa pārsniedz rezumējošā kārtībā aprēķināto iedzīvotāju ienākuma nodokļa summu, starpība ir atmaksājama no pašvaldības budžeta līdzekļiem finansu ministra noteiktajā kārtībā.
8. Grozīt likuma “Par sociālo palīdzību” (Latvijas Vēstnesis 1995.gada nr.176) pārejas noteikumu 3.punktu un izteikt to šādā redakcijā:
“17.panta otrā un trešā daļa stājas spēkā ar 1997.gada 1.janvāri.”
Par 1996. gada valsts pamatbudžetu
Valsts pamatbudžeta ieņēmumi
Kods Ieņēmumu avots 1996. gada bu-
džeta projekts
Ieņēmumi kopā 398 469 000
1.2.0.0. Uzņēmumu ienākuma nodoklis 50 000 000
5.1.0.0. Pievienotās vērtības nodoklis 246 000 000
5.2.0.0. Akcīzes nodoklis 45 600 000
tajā skaitā:
atmaksa zemes lietotājiem par dīzeļdegvielu – 900 000
akcīzes nodokļa iemaksas valsts pamatbudžetā 44 700 000
6.0.0.0. Muitas nodoklis 17 000 000
8.2.0.0. Latvijas Bankas maksājumi 1 500 000
8.3.0.0. Maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu 6 000 000
8.5.0.1. Iemaksas Pasaules bankas rehabilitācijas kredīta
procentu samaksai 1 771 000
8.5.0.2. Iemaksas Eiropas rekonstrukcijas un attīstības bankas
50.0.0.2. kredīta un kredīta procentu samaksai 3 985 200
8.5.0.3. Iemaksas Japānas EXIM bankas kredīta procentu samaksai 716 000
8.5.0.4. Iemaksas Pasaules bankas kredīta lauksaimniecībai
procentu samaksai 470 000
8.5.0.5. Iemaksas Pasaules bankas kredīta privatizācijai
procentu samaksai 270 000
9.1.0.0.
5.5.1.0. Valsts nodevas 7 600 000
9.3.0.0. Ienākumi no valsts īpašuma iznomāšanas 800 000
10.0.0.0.
12.0.0.0. Nodevas un dažādi nenodokļu ieņēmumi 12 000 000
13.0.0.0. Ieņēmumi no valsts nekustamā īpašuma pārdošanas 3 000 000
a/s “Banka Baltija” iemaksas 521 000
a/s “Latvijas Tautas banka” iemaksas 32 000
Ieņēmumi no Skrundas lokatora nomas maksas
50 procentu apmērā 1 250 000
Satiksmes ministrijas iemaksas saņemto kredīta
procentu nomaksai 475 000
Liepājas pašvaldības iemaksas Pasaules bankas kredīta
procentu nomaksai 91 800
Municipalitāšu iemaksas par Pasaules bankas kredītu
komunālajiem projektiem 287 000
Valsts pamatbudžeta ieņēmumi
Ieņēmumu avots 1994. gada 1995. gada pre- 1996.gada bu-
izpilde cizētais plāns džeta projekts
Ieņēmumi kopā 561 271 620 371 069 190 398 469 000
Ieņēmumu avots:
Apgrozījuma nodoklis 76 000 000
Pievienotās vērtības nodoklis 174 247 970 141 400 000 246 000 000
Akcīzes nodoklis 29 192 103 35 200 000 44 700 000
Uzņēmumu ienākuma nodoklis 76 295 475 26 300 000 50 000 000
Čpašuma nodoklis 115 314
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis 2 865 450 750 000
Peļņas nodoklis 19 600 000
Dabas resursu nodoklis 426 913 350 000
Ienākumi no mežiem 2 638 169
Nodevas un dažādi nenodokļu ieņēmumi 10 472 769 10 801 890 12 000 000
Ieņēmumi no muitas 23 411 861 18 000 000 17 000 000
Maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu 7 653 807 5 850 000 6 000 000
Valsts nodevas 2 230 432 7 400 000 7 600 000
Transportlīdzekļu ikgadējā nodeva 110
Sociālais nodoklis 215 610 323
Latvijas Bankas rīcības kapitāla iemaksas 1 000 000
Latvijas Bankas peļņas atlikuma iemaksas 7 913 447 1 500 000
Ieņēmumi no valsts nekustamā īpašuma
pārdošanas 1 903 836 1 000 000 3 000 000
Ienākumi no valsts īpašuma iznomāšanas 694 389 750 000 800 000
Valsts privatizācijas fonda iemaksas 7 065 000
Pārējie ieņēmumi 139 383
Komercbanku iemaksas zaudējumu
kompensācijai iedzīvotājiem 3 480 000
A/s “Banka Baltija” iemaksas 521 000
A/s “Latvijas Tautas banka” iemaksas 32 000
Ieņēmumi no Skrundas lokatora
nomas maksas 50 procentu apmērā 1 250 000
Iemaksas Eiropas rekonstrukcijas
un attīstības bankas kredīta un kredīta
procentu nomaksai 498 562 2 556 000 3 985 200
Iemaksas Japānas EXIM bankas kredīta
procentu nomaksai 192 145 736 000 716 000
Iemaksas Pasaules bankas kredīta
lauksaimniecībai procentu samaksai 211 000 470 000
Iemaksas Pasaules bankas rehabilitācijas
kredīta procentu nomaksai 1 218 824 1 680 000 1 771 000
Iemaksas Pasaules bankas kredīta
privatizācijai procentu samaksai 100 000 270 000
SIA “Lata International” iemaksas ASV
patēriņa preču kredīta aģentūras kviešu
iepirkuma kredīta procentu samaksai 108 000
Latvijas Investīciju bankas iemaksas
Eiropas kopienas kredīta procentu nomaksai
SIA “Lata International” iemaksas
Somijas graudu iepirkuma kredīta un
kredīta procentu samaksai 1 165 300
SIA “Lata International” iemaksas Somijas
eksporta kredīta lauksaimniecības mašīnu
iegādei un kredīta procentu samaksai 979 000
SIA “Lata International” iemaksas parāda
dzēšanai par 1994. gadā no valsts
budžeta samaksātajiem kredītiem un
kredītu procentiem 7 068 000
SIA “Lears” iemaksas G—24 kredīta un
kredīta procentu samaksai 937 000
SIA “Lears” iemaksas parāda dzēšanai par
1994. gadā no valsts budžeta
samaksātajiem kredītiem degvielas
iegādei un šo kredītu procentiem 582 000
Satiksmes ministrijas iemaksas saņemto
kredīta procentu nomaksai 475 000
Liepājas pašvaldības iemaksas Pasaules
bankas kredīta procentu nomaksai 91 800
Somijas kredīta un kredīta procentu nomaksa
un Zemkopības ministrijas iemaksas
labības pieņemšanas un pārstrādes
uzņēmumiem izsniegtā kredīta nomaksai 893 500
No republikas pilsētu un rajonu budžetiem
saņemtie līdzekļi 2 656 838
Municipalitāšu iemaksas par Pasaules
bankas kredītu komunālajiem projektiem 287 000
Iemaksas starptautisko kredītu un
kredītu procentu nomaksai — kopā
Mērķdotācijas investīcijām
republikas pilsētām un rajoniem
Pilsētas un rajoni Objekta nosaukums un veicamie darbi Mērķdotāciju
apjoms 1996.gadam, Ls
Rīga Rīgas vides projekts 300 000
Daugavpils Daugavpils ūdens apgāde un kanalizācija 50 000
Daugavpils ģimnāzijas celtniecība 30 000
Liepāja Liepājas vides projekts 600 000
Rēzekne Rēzeknes poļu sākumskola 50 000
Bauskas rajons Bauskas siltumapgādes rekonstrukcija 20 000
Aizkraukles rajons Kokneses siltumapgādes rekonstrukcija 52 000
Cēsu rajons Cēsu valsts ģimnāzija 30 000
Cēsu ūdensapgāde un kanalizācija 400 000
Daugavpils rajons Ilūkstes 1.vidusskolas rekonstrukcija 135 000
Dobeles rajons Auru notekūdeņu attīrīšanas ietaises 100 000
Gulbenes rajons Gulbenes siltumapgādes rekonstrukcija 72 000
Jēkabpils rajons Jēkabpils tilta pār Daugavu rekonstrukcija 250 000
Krāslavas rajons Krāslavas notekūdeņu attīrīšanas ietaises 20 000
Dagdas notekūdeņu attīrīšanas ietaises 40 000
Kuldīgas rajons Kuldīgas siltumapgādes rekonstrukcija 52 000
Ogres rajons Ogres siltumapgādes rekonstrukcija 27 000
Preiļu rajons Preiļu notekūdeņu attīrīšanas ietaises 200 000
Rīgas rajons Baldones vidusskolas celtniecība 100 000
Siguldas notekūdeņu attīrīšanas ietaises 20 000
Pazemes ūdeņu bioloģiskā attīrīšana Inčukalna apkaimē 50 000
Saldus rajons Saldus komunālo atkritumu izgāztuve 40 000
Saldus siltumapgādes rekonstrukcija 31 000
Talsu rajons Talsu komunālo atkritumu izgāztuve 80 000
Tukuma rajons Tukuma notekūdeņu attīrīšanas ietaises 20 000
Valkas rajons Strenču skolas celtniecība 50 000
Valkas siltumapgādes rekonstrukcija 52 000
Valmieras rajons Valmieras siltumapgādes rekonstrukcija 72 000
Rūjienas siltumapgādes rekonstrukcija 22 000
Ventspils rajons Stiklu speciālā internātskola 20 000
Ugāles notekūdeņu attīrīšanas ietaises 50 000
Kopā 3 035 000
4.pielikums
Valsts sociālās apdrošināšanas budžets
1994.gada 1995.gada 1996.gada
izpilde* precizētais pieprasījums pieņemts
plāns budžeta
projektā
I. Ieņēmumi — kopā x 280 579 641 346 543 276 346 512 354
tajā skaitā:
1. Naudas līdzekļu atlikumi
uz gada sākumu 16 418 545 16 418 545
2. Sociālais nodoklis x 278 761 550 322 700 000 322 700 000
no tā izmaksas darbavietās
uz sociālā nodokļa rēķina x 18 593 876 22 805 389 22 805 389
3. Valsts budžeta dotācija Valsts
sociālās apdrošināšanas fondam
no valsts budžeta izmaksājamo pabalstu
un sociālo pensiju aprēķināšanai,
piešķiršanai un piegādei x 1 818 091 1 849 013 1 818 091
4. Citi sociālā nodokļa maksājumi
un iemaksas x 5 575 718 5 575 718
tajā skaitā:
soda nauda no kavētiem
sociālā nodokļa maksājumiem 5 284 016 5 284 016
citi maksājumi 291 702 291 702
no tiem:
— iemaksas nodarbinātībai par privati-
zācijas līguma nosacījumu neizpildi 31 702 31 702
— regresa prasības 200 000 200 000
— Pensiju fonda dividendes 60 000 60 000
II. Izdevumi — kopā 223 210 364 280 579 641 346 543 276 346 512 354
tajā skaitā izmaksā darbavietā
uz sociālā nodokļa rēķina 14 805 609 18 593 876 22 805 389 22 805 389
valsts investīcijas — — 1 000 000 1 000 000
darba samaksas fonds 898 832 1 782 734 2 010 085 1 935 865
kustamā un nekustamā īpašuma iegāde 199 224 22 554 98 600 98 600
1. Pabalstu izmaksai — kopā 15 635 242 20 594 031 25 355 290 25 355 290
tajā skaitā izmaksā darbavieta
uz sociālā nodokļa rēķina 14 007 774 18 587 735 22 805 389 22 805 389
no kopējām pabalstu izmaksām:
1) pārejošās darbnespējas pabalsti 11 764 999 15 816 180 19 354 014 19 354 014
tajā skaitā izmaksā darbavieta
uz sociālā nodokļa rēķina 11 727 814 15 816 180 19 354 014 19 354 014
2) maternitātes pabalsti 2 049 856 2 512 330 3 081 019 3 081 019
tajā skaitā izmaksā darbavieta
uz sociālā nodokļa rēķina 2 049 856 2 512 330 3 081 019 3 081 019
3) apbedīšanas pabalsti 1 693 508 2 129 521 2 717 901 2 717 901
tajā skaitā izmaksā darbavieta
uz sociālā nodokļa rēķina 103 225 123 225 168 000 168 000
4) pārējie pabalsti 126 879 136 000 202 356 202 356
tajā skaitā izmaksā darbavieta
uz sociālā nodokļa rēķina 126 879 136 000 202 356 202 356
2. Pensiju izmaksai — kopā 194 234 953 241 767 472 299 386 475 299 433 542
tajā skaitā:
1) vecuma pensijas 148 764 076 183 799 867 216 358 903 216 358 903
2) invaliditātes pensijas 34 781 300 44 012 570 46 434 010 46 434 010
3) pensijas apgādnieka
zaudējuma gadījumā 8 329 123 10 414 098 11 048 520 11 048 520
4) izdienas pensijas saskaņā ar
nolikumu “Par izdienas pensijām” 536 211 803 795 2 609 174 2 609 174
5) izdienas pensijas saskaņā ar
nolikumu “Par iekšlietu iestāžu
ierindas un komandējošā sastāva
darbinieku pensijām
(darba devēju pensijām)” 1 824 243 2 737 142 3 129 391 3 129 391
6) pensijas pēc speciāliem lēmumiem 1 843 570 1 843 570
7) piemaksas pie pensijām 351 941 351 941
8) pensiju indeksācija 17 610 966 17 658 033
3. Izdevumi nodarbinātībai — kopā 8 332 384 12 404 271 13 894 210 13 889 396
tajā skaitā izmaksā darbavieta
uz sociālā nodokļa rēķina 797 835 6 141 — —
darba samaksas fonds 12 958 15 302 17 300 16 255
kustamā un nekustamā īpašuma iegāde 7 107 1 131 2 600 2 600
1) bezdarbnieku pabalstu izmaksa 6 846 479 10 006 141 11 280 000 11 280 000
tajā skaitā izmaksā darbavieta
uz sociālā nodokļa rēķina 797 835 6 141 —
2) bezdarbnieku stipendijas 121 378 200 000 259 560 259 560
3) izdevumi kadru pārkvalifikācijai
un kvalifikācijas celšanai — kopā 1 284 100 2 198 130 2 251 180 2 246 366
tajā skaitā:
a) bezdarbnieku pārkvalifikācijai
un kvalifikācijas celšanai 1 085 635 1 986 250 2 007 180 2 007 180
b) invalīdu — darba meklētāju
profesionālajai apmācībai 127 704 136 000 162 000 162 000
c) Profesionālās karjeras
izvēles centrs 70 761 75 880 82 000 77 186
darba samaksas fonds 12 958 15 302 17 300 16 255
kustamā un nekustamā
īpašuma iegāde 7 107 1 131 2 600 2 600
4) pabalsti un materiālā palīdzība
bezdarbnieku ģimeņu locekļiem 80 427 — — —
tajā skaitā izmaksā darbavieta
uz sociālā nodokļa rēķina 37 962 — — —
5) izdevumi darba meklētāju
klubu atvēršanai un uzturēšanai — — 103 470 103 470
4. Valsts sociālās
apdrošināšanas fonds — kopā 5 007 785 5 813 867 7 907 301 7 834 126
valsts investīcijas 1 000 000 1 000 000
darba samaksas fonds 885 874 1 767 432 1 992 785 1 919 610
kustamā un nekustamā
īpašuma iegāde 192 117 21 423 96 000 96 000
III. Ieņēmumu pārsniegums
pār izdevumiem
tajā skaitā kases apgrozības līdzekļi —
IV. Štata vienību skaits — kopā 1 245 1 400 1 532 1 532
tajā skaitā:
Valsts sociālās apdrošināšanas fonds 1 219 1 374 1 506 1 506
Profesionālās karjeras izvēles centrs 26 26 26 26
*) 1994.gada izpilde aizpildīta 1995. un 1996.gada metodoloģijā
6. pielikums
Tīrie aizdevumi
1995. gada 1996. gada
plāns, Ls projekts, Ls
Satiksmes ministrijai ceļu būvniecībai,
remontam un iekārtu iegādei -11 440 000
Eiropas rekonstrukcijas un attīstības bankas
un Japānas EXIM bankas kredīti ceļu būvniecībai,
remontam un iekārtu iegādei 11 440 000
Finansu ministrijai G-24 kredītu un kredītu procentu
apmaksa SIA “Lears” degvielas iepirkšanai -937 000
G-24 kredīta rezerve Latvijas Bankā 937 000
Zemkopības ministrijai gaļas un piena produktu rezervju
veidošanai no valdības palīdzības fonda aizdevuma apmaksām -1 947 000 -1 947 000
Zemkopības ministrijas iemaksas par 1994. gadā
valsts budžetā neatmaksātiem gaļas un piena produktu
rezervju veidošanai iedalītiem aizdevumiem 1 947 000
Zemkopības ministrijas iemaksas no gaļas
un piena produktu rezervju realizācijas 1 947 000
Zemkopības ministrijai graudu rezerves veidošanai
no valdības palīdzības fonda aizdevumu, kredītu
un kredītu procentu apmaksām -4 844 000 -4 844 000
Zemkopības ministrijas iemaksas parādu dzēšanai
par 1994. gadā valsts budžetā neatmaksātiem labības
pieņemšanas un pārstrādes uzņēmumu kredītiem 4 844 000
Zemkopības ministrijas iemaksas no graudu rezervju realizācijas 4 844 000
Finansu ministrijai valsts materiālo rezervju
veidošanai un uzturēšanai -2 659 000
Finansu ministrijas iemaksas no rezervju veidošanai izsniegto
kredītu atmaksām un rezervju realizācijas ieņēmumiem 2 659 000
Finansu ministrijai SIA “Lata International” Somijas graudu
iepirkuma kredīta un kredīta procentu apmaksai -2 570 000
SIA “Lata International” iemaksas par Somijas graudu
iepirkuma kredītu un kredīta procentiem 2 570 000
Finansu ministrijai SIA “Lata International” Somijas eksporta
kredīta lauksaimniecības mašīnu iegādei procentu apmaksai -260 000
SIA “Lata International” iemaksas par Somijas eksporta kredītu
lauksaimniecības mašīnu iegādei 260 000
Finansu ministrijai SIA “Lata International” ASV patēriņa preču
kredīta aģentūras kviešu iepirkuma kredīta procentu apmaksai -103 000
SIA “Lata International” iemaksas par ASV patēriņa preču
kredīta aģentūras kredītu kviešu iepirkumam 103 000
Finansu ministrijai rezervei neparedzētiem gadījumiem
valsts parāda apkalpošanā -11 231 851
SIA “Lata International” iemaksas parāda dzēšanai
par 1994.–1995. gadā no valsts pamatbudžeta samaksātajiem
kredītiem un kredītu procentiem 7 942 768
SIA “Lears” iemaksas parāda dzēšanai
par 1994.–1995. gadā no valsts pamatbudžeta samaksātajiem
kredītiem un kredītu procentiem 1 459 083
Valdības garantēto ārvalstu aizdevumu
rezerves fonds Latvijas Bankā 1 830 000
Finansu ministrijai 1994., 1995. gada budžeta deficīta segšanai
pārdoto parādzīmju dzēšanai -75 817 054
Finansu ministrijai 1995. gada budžeta deficīta segšanai
izlietoto kredītu atmaksai -23 710 623
Finansu ministrijai ieņēmumi
no valsts īstermiņa parādzīmju pārdošanas 99 527 677
Iekšlietu ministrijai G-24 kredīta procentu apmaksai -29 7400
Iekšlietu ministrijas iemaksas par G-24 kredīta procentu apmaksu 297 400
Iekšlietu ministrijai Kanādas kredīta nepilsoņu pasu
izgatavošanai un kredīta procentu apmaksai -297 000
Iekšlietu ministrijas iemaksas par Kanādas kredītu
un kredīta procentiem 297 000
7. pielikums
Izsniedzamās garantijas 1996. gadā
Kreditors, Garantētā Garantētā Ārējā parāda Ārējā parāda
kredīta galējais saņēmējs summa summa prognoze prognoze latos
latos 1996.g. 1996.g.
Vācijas/ Šveices eksportkredīts 7 000 000 2 660 000 1 200 000 1 200 000
(Latvenergo) DEM LVL
EIB (Latvenergo) 7 500 000 4 050 000 200 000 200 000
USD LVL
ERAB (Latvenergo) 34 100 000 18 414 000 5 100 000 5 100 000
Daugavas HES kaskādes rek. USD LVL
ERAB (Rīgas Dome) 22 800 000 22 800 000 3 000 000 3 000 000
Ėdens apgādes un attīrīšanas iek. LVL LVL
Kredīts Jūras administrācijai 4 000 000 4 000 000 4 000 000 4 000 000
LVL LVL
Finnish Export Credit 500 000 500 000 500 000 500 000
(Latvijas eksportkredītam) LVL LVL
Kopā: 52 424 000 14 000 000
Par Latvijas Republikas valsts budžetu 1996.gadam
Paskaidrojumi par 1996.gada valsts budžeta projektu
Ziņojums par 1996.gada valsts budžeta projektuLatvijas Republikas valsts budžeta projekts 1996. gadam sastādīts, vadoties no 1994. gada 24. marta likuma “Par budžetu un finansu vadību” pamatnostādnēm, deklarācijā par Ministru kabineta darbu noteiktajiem valsts varas pamatuzdevumiem, kā arī ministriju un valsts institūciju iesniegtajiem priekšlikumiem.
Budžeta projekta pamatrādītāju izstrāde balstīta uz valsts ekonomiskās stabilitātes nodrošinātību, ievērojot sekojošus budžeta veidošanas pamatprincipus:
— uz likumiem balstītu valsts vispārējā ekonomiskā līdzsvara nodrošināšanu un galveno makroekonomisko mērķu sasniegšanu ilgtermiņa prognozē, tas ir, ekonomikas attīstību, naudas stabilitāti, inflācijas ierobežošanu, budžeta deficīta pakāpenisku samazināšanu un likvidēšanu;
— uz līdzekļu apmēru, kādi nepieciešami valsts institūcijām to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana paredzēta ar likumdošanas aktiem, bāzes izvērtēšanu, koriģēšanu atbilstoši likumiem, prioritātēm un attīstības perspektīvām;
— uz Eiropas valstu praksē pielietoto varas decentralizāciju budžeta projekta sagatavošanā.
Paredzēta iekšzemes kopprodukta stabilizācija 1996. gadā un tā ikgadējais reālais pieaugums 1997.–1998. gadā 2–4% apmērā, sasniedzot Ls 2599,6 milj. 1996. gadā un Ls 2818,6 milj. 1997. gadā. Plānota pakāpeniska inflācijas tempu samazināšanās līdz 17,0% 1996. gadā, 13,0% 1997. gadā un 11,3% 1998. gadā.
Nodrošināta valsts budžeta sastādīšana, nepieļaujot, lai deficīts pārsniegtu 2,3% no iekšzemes kopprodukta. Valsts maksimālais ārējais parāds 1996. gadā paredzēts Ls 339,9 milj., kas ir 13,1% no plānotā iekšzemes kopprodukta, iekšējā parāda maksimālais apmērs — Ls 198,0 milj. jeb 7,6% no iekšzemes kopprodukta.
Atbilstoši valsts ekonomiskajām iespējām paredzēta pašvaldību finansu izlīdzināšanas fonda apjoma saglabāšana 1995. gada precizēto rādītāju līmenī, iedzīvotāju ienākuma nodokļa sadales proporciju grozīšana starp rajonu un pilsētu pašvaldībām, kā arī dotāciju un mērķdotāciju no izlīdzināšanas fonda noteikšanas kārtības precizēšana.
Detalizēti valsts budžeta likuma aprēķini un paskaidrojumi pielikumos.
Finansu ministrs A.Kreituss
Paskaidrojumi par 1996.gada valsts budžeta projektu
2. Pielikums
Valsts ekonomiskais stāvoklis
2.1. Iekšzemes kopprodukts
1994. gadā pirmo reizi pēc ekonomisko reformu uzsākšanas pārejai uz tirgus ekonomiku bija vērojams reālā IKP pieaugums (0,6%). Lai gan kopumā IKP pieauguma tempi 1994. gadā bija pozitīvi, tomēr vairākas tautsaimniecības nozarēs aktivitāšu samazināšanās vēl turpinājās. To izraisīja:
investīciju nepietiekamība;
uzņēmumu lēnā pielāgošanās stingrai monetārai politikai;
noieta tirgus sašaurināšanās, kas apgrūtināja gatavās produkcijas realizāciju (īpaši ekonomiskā lejupslīde NVS, kas ir viens no lielākajiem Latvijā ražotās produkcijas importētājiem).
Salīdzinājumā ar Eiropas attīstītākajām valstīm IKP uz vienu iedzīvotāju Latvijā ir zems, tomēr tas ir augstāks nekā Lietuvā.
1995. gada I ceturksnī salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu reālā IKP apjoms palielinājās par 1,1%, bet II un III ceturksnī banku un finansu krīzes rezultātā reālā IKP apjoms samazinājās. 1995. gada janvārī–septembrī IKP 1993. gada cenās bija 1,06 miljardi latu, jeb par 2,7% zemāks nekā 1994. gada attiecīgajā periodā.
Tādējādi 1994. gadā konstatētai ekonomiskai augšupejai vēl nebija konsekventa rakstura. Galvenais iemesls ir banku krīze, kuras primārais efekts parādījās 1995. gada II ceturksnī. Banku krīzes rezultātā daļa no fizisko un juridisko personu uzkrājumiem tika iesaldēta maksātnespējīgās bankās, kas samazināja gan iedzīvotāju pirktspēju, gan kopējo pieprasījumu Latvijas tautsaimniecībā.
Ekonomiskās attīstības inerces dēļ krīzes negatīvā ietekme turpināsies vēl 1996. gadā, jo kopējā pieprasījuma samazinājums savukārt izraisīja ražošanas apjoma un preču un pakalpojumu apgrozījuma samazināšanos un savstarpējo parādu apjoma pieaugumu.
2.2. Iekšzemes kopprodukts nozaru griezumā
Ekonomikas pārstrukturizēšanās rezultātā samazinājās apstrādājošās rūpniecības un lauksaimniecības īpatsvars IKP, bet turpina palielināties pakalpojumu īpatsvars.
Apstrādājošās rūpniecības īpatsvara samazināšanos nosaka nepieciešamība investēt līdzekļus jaunu ražošanas tehnoloģiju attīstībā, kā arī noieta tirgus sašaurināšanās gan Latvijā, gan NVS valstīs, kas bija lielākais Latvijā ražoto rūpniecības preču importētājs. Tomēr 1994. gada beigās un 1995. gada sākumā apstrādājošās rūpniecības fiziskais apjoms palielinājās, kas norāda, ka ir sākusies rūpniecības atveseļošanās. Par to liecina arī elektroenerģijas patēriņš, kas, neskatoties uz elektroenerģijas tarifu paaugstināšanos, 1994. gadā palika gandrīz nemainīgs. Starp nozarēm, kuras attīstās visstraujāk, ir jāmin tekstilindustrija, kokapstrāde, ķīmiskā rūpniecība. Celtniecības apjoma palielināšanās (1994.g. par 11,7 milj. latu) norāda, ka ir sākusies ekonomiskā augšupeja, jo celtniecība ir nozare, kas ātri reaģē uz pārmaiņām ekonomikā. Tomēr jāmin, ka celtniecības attīstību ietekmē galvenokārt privātais sektors, jo valsts investīcijas ir relatīvi nelielas. Pakalpojumu fiziskā apjoma (1994.g. par 8% salīdzinājumā ar 1993.g.) un īpatsvara pieaugumu stimulēja starptautisko sakaru paplašināšanās (transports un sakari) un jaunu pakalpojumu attīstība (finansu pakalpojumi un izklaides industrija, kā arī nekustāmo īpašumu tirdzniecība un iznomāšana). Pakalpojumu sfēras attīstību nākotnē noteiks ekonomikas attīstība kopumā, kā arī situācija valsts budžetā, jo daļu no pakalpojumiem (izglītība, veselības aizsardzība) daļēji nodrošina valdība.
2.3. Iekšzemes kopprodukta izlietojums
Reālā IKP pieaugumu 1994. gadā stimulēja investīciju pieaugums, galvenokārt celtniecībā un pakalpojumu sektoros. Reālās algas pieaugums stimulēja personīgo un valsts patēriņu, kuru īpatsvari IKP palielinājās. 1994. gadā pieauga arī ārvalstu tiešās investīcijas, atspoguļojot ārvalstu investoru pieaugošo uzticību, ko izraisīja veiksmīga stabilizācija un zemais ārējā parāda līmenis. Investīciju pieaugums galvenokārt bija privātajā sektorā.
1994. gadā turpinājās eksporta apjoma samazināšanās. To noteica ne tikai eksporta samazināšanās uz NVS, bet arī tirdzniecības barjeras, kas traucēja eksportu uz Rietumiem. 1995. gadā, stājoties spēkā Brīvās tirdzniecības režīmam ar ES, kā arī uzlabojoties preču kvalitātei, eksports ir palielinājies. Tomēr eksporta palielinājums nav pietiekošs, lai Latvijai būtu pozitīva tirdzniecības bilance. Pozitīva tendence ir investīcijas preču īpatsvara pieaugums importā (1995.g. I—IX mašīnas un mehāniskās iekārtas veidoja 17,8% no kopējā importa, bet 1994. gadā — 16,1%).
Dati par IKP izlietojumu 1995. gadā vēl nav pieejami, tomēr iepriekšējie novērtējumi ļauj spriest par nelielu gala patēriņa īpatsvara pieaugumu un kopējā pamatkapitāla uzkrājumu īpatsvara samazināšanos. 1995. gadā salīdzinājumā ar 1994. gadu ir palielinājies preču un pakalpojumu eksports un galvenais eksporta partneris šobrīd ir ES (47,9% no kopējā preču eksporta).
2.4. Inflācija
Inflācijas līmenis Latvijā ir zemāks nekā Igaunijā un Lietuvā, un daudz zemāks nekā citās bijušās Padomju Savienības valstīs.
Valsts ekonomiskais stāvoklis
Tomēr, neraugoties uz stingru monetāro politiku un lata stabilitāti, inflāciju neizdevās apstādināt pilnībā.
1995. gadā patēriņa preču cenas palielinājušās par 23,1 procentu. Salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu ir vērojama inflācijas līmeņa samazināšanās — 1994. gadā patēriņa cenas pieauga par 26,3 procentiem.
Patēriņa preču cenu indeksa izmaiņas, %1
I II III I–III IV V VI IV–VI
3,5 3,2 2,6 9,6 1,9 1,4 1,5 4,9
VII VIII IX VII–IX X XI XII X–XII
0,3 -0,3 1,8 1,8 1,6 2,0 1,7 5,4
Var izdalīt vairākus cēloņus, kas 1995. gadā ietekmēja patēriņa cenu pieaugumu:
• regulējamo cenu pieaugums, kas pārejas perioda sākumā bija relatīvi neliels, 1994. un 1995. gadā bija ievērojams (palielinājās elektroenerģijas tarifi, sabiedriskā transporta cenas). Regulējamās cenas, kuru īpatsvars PCI ir aptuveni 20%, 1994. gadā palielinājās par aptuveni 50%, bet 1995. gada I pusgadā par aptuveni 20 procentiem;
• cenu sezonālās svārstības;
• nodokļu izmaiņu ietekmi uz inflāciju var vērtēt kā minimālu. 1995. gadā tika ieviesta vienota uzņēmumu ienākuma nodokļa likme (25%), kas ir par 10% punktiem zemāka nekā peļņas nodokļa vidējā likme. 1995. gada janvārī stājās spēkā Brīvās tirdzniecības līgums ar ES, kas veicināja importēto preču cenu samazinājumu, bet pārtikas produktu ievedmuitu tarifa palielināšana 1994. gada decembrī ietekmēja pārtikas preču cenu celšanos 1995. gada sākumā;
• inflācijas pieaugums Latvijā ir saistīts ar cenu pieaugumu galvenajās tirdzniecības partnervalstīs, īpaši NVS valstīs;
• naudas piedāvājuma pieaugums 1994. gadā izraisīja papildus spiedienu uz inflāciju, bet 1995. gada maijā naudas piedāvājums sāka strauji samazināties (oktobrī M2X piedāvājums bija par 10% mazāks nekā aprīlī), kas stimulēja cenu līmeņa samazināšanos.
2.5. Darba samaksa un pirktspēja
1994. gadā, neskatoties uz samērā augsto inflāciju gada sākumā un beigās, iezīmējās pirktspējas stabilizācijas pazīmes. Kopumā 1994. gada laikā vidējā darba samaksa valsts sektorā pieauga par 45,3%, vienlaicīgi PCI pieaugot par 26,3%. Tādējādi pirktspēja 1994. gadā palielinājusies par 15,1 procentu.
Līdz 1995. gada augustam vidējā darba samaksa Latvijā bija visaugstākā ne tikai Baltijas valstīs, bet arī salīdzinot ar citām bijušās Padomju Savienības valstīm; kopš 1995. gada augusta vidējās darba samaksas līmenis Igaunijā un Latvijā ir praktiski izlīdzinājies. Tajā pašā laikā inflācijas līmenis Latvijā ir viszemākais. Salīdzinot minimālās algas, Latvijā tā ir visaugstākā, kaut gan pēdējo reizi minimālā alga Latvijā tika paaugstināta 1994. gada oktobrī.
5. att. Vidējā darba samaksa valsts sektorā un minimālā darba samaksa Baltijas valstīs 1995. gada augustā
1995. gada janvārī–oktobrī saglabājās darba samaksas pieaugošā tendence. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, nominālās darba samaksas pieauguma tempi ir daudz zemāki, tajā pašā laika inflācija ir samazinājusies tikai nedaudz.
Nominālā darba samaksa valsts sektorā un tās dinamika 1995. gadā pa ceturkšņiem
I II III IV*
Vidējā darba samaksa valsts sektorā, Ls 90,24 98,35 98,39 105,67
Izmaiņas pret iepriekšējo ceturksni, % 0,3 9,0 0,0 7,5
Izmaiņas pret 1994.gada atbilstošo periodu, % 41,2 30,9 25,1 17,5
* pēc novērtējuma
Reālās darba samaksas (pirktspējas) pieauguma tempi attiecībā pret iepriekšējā gada attiecīgo periodu būtiski samazinājās. Tas ir īpaši redzams, salīdzinot 1994. un 1995.gada reālās darba samaksas pieauguma tempus pret iepriekšējo gadu atbilstošajiem periodiem (skat. tabulu).
Reālās darba samaksas dinamika 1994. un 1995. gadā
1994. gads I II III IV
Valsts sektorā strādājošo reālās darba samaksas
pieaugums pret iepriekšējo ceturksni, % -8,1 11,0 0,5 9,2
Valsts sektorā strādājošo reālās darba samaksas
pieaugums pret 1993.g. atbilstošo periodu, % 9,2 15,0 6,7 11,9
1995. gads I II III IV*
Valsts sektorā strādājošo reālās darba samaksas
pieaugums pret iepriekšējo ceturksni, % -8,0 2,6 -2,1 2,8
Valsts sektorā strādājošo reālās darba samaksas
pieaugums pret 1994.g. atbilstošo periodu, % 12,1 3,5 0,9 -5,0
* pēc novērtējuma
Vidējā darba samaksa pārsniegusi 1994. gada maksimālo (decembra) līmeni 1995. gada decembrī, kad vidējā darba samaksa valsts sektorā bija 114,34 lati, tai skaitā budžeta iestādēs 98,82 lati un valsts saimnieciskajos uzņēmumos un organizācijās 126,86 lati.
Kopumā 1995. gada laikā vidējā darba samaksa valsts sektorā pieaugusi par 26,7%, bet patēriņa preču indekss pieauga par 25,1 procentu. Tādējādi valsts sektorā strādājošo gada pirktspēja pieaugusi par tikai 1,3%, salīdzinot ar 10,0% 1994. gadā.
Situācija pasliktinājās galvenokārt 1995. gada III ceturksnī, pirktspējai samazinoties par 2,1% attiecībā pret iepriekšējo ceturksni. Tas ir izskaidrojams ar finansu un budžeta krīzi Latvijā, kas sākās 1995. gada II ceturksnī un kuras sekas parādījās III un IV ceturksnī. Rezultātā no 1994. gada decembra līdz 1995. gada decembrim vidējā darba samaksa valsts sektorā pieaugusi par 10,8%, bet patēriņa preču indekss pieauga par 23,1 procentu. Tādējādi valsts sektorā strādājošo pirktspēja šajā periodā samazinājusies par 10,0 procentiem. Budžeta līdzekļu trūkums, kā arī juridisko personu naudas līdzekļu iesaldēšana maksātnespējīgo banku kontos ierobežoja iespējas darba samaksas palielināšanai budžeta iestādēs un valsts saimnieciskajos uzņēmumos un organizācijās.
2.6. Nodarbinātība
1995. gadā atklātā bezdarba līmenis pakāpeniski samazinājās no 6,7% gada sākumā līdz 6,5% gada beigās.
Vasaras sezonā (no aprīļa līdz septembrim) bezdarba līmenis samazinājies gandrīz līdz 1994. gada janvāra līmenim. Tas ir daļēji izskaidrojams ar sezonālo pieprasījuma pieaugumu uz darba spēku tādās nozarēs, kā lauksaimniecība un celtniecība. Līdzīga situācija bija vērojama arī 1994. gadā.
Bez atklātā jeb oficiālā bezdarba Latvijā pastāv arī slēptais bezdarbs, kas izpaužas darba laika piespiedu samazināšanā un neapmaksāto atvaļinājumu piešķiršanā. 1992. gada beigās slēptā bezdarba līmenis bija aptuveni 3,1%, 1993. gada beigās — ap 2,1%, un 1994. gada beigās tas pakāpeniski samazinājās līdz 0,6 procentiem. Slēptā bezdarba samazināšanos var izskaidrot ar diezgan vienkaršo procedūru reģistrējoties par bezdarbnieku, it īpaši salīdzinot ar darba likumdošanu citās bijušās Padomju Savienības valstīs, kā arī ar privatizāciju, kuras tempi paātrinājās pēdējos gados.
2.7. Valsts iekšējais parāds
1994. gada beigās valsts budžeta izdevumi pārsniedza ieņēmumus par 37,9 milj. latu, jeb 2,0% no IKP. Likumā “Par valsts budžetu 1995. gadam” bija paredzēts ka valsts pamatbudžeta deficīts būs ne vairāk kā 40 milj. latu. Banku krīzes rezultātā valsts pamatbudžeta ieņēmumu daļas izpilde bija apgrūtināta, kā arī radās nepieciešamība segt neparedzētus izdevumus. Neuzticība komercbanku sistēmai palielināja darījumu skaitu skaidrā naudā, kas apgrūtināja nodokļu administrēšanu un kontroli.
1995. gada 1. novembrī tika pieņemti grozījumi likumā “Par valsts budžetu 1995. gadam” nosakot valsts pamatbudžeta finansiālo deficītu 92,4 miljoni latu. Operatīvie dati par 1995. gadu parāda, ka valsts iekšējo parādu galvenokārt veido Unibankas un Krājbankas rehabilitācijai emitētās parādzīmes.
Uz 30.12.95.
milj. Ls
Realizētas 5% aizņēmuma parādzīmes 0,13
Valsts aizņēmuma bezprocenta parādzīmes
Krājbankas kapitāla papildināšanai 7,00
Valsts iekšējā aizņēmuma parādzīmes Universālās bankas
un Krājbankas rehabilitācijas programmas realizācijai 56,20
Realizētas valsts iekšējā aizņēmuma parādzīmes 75,81
Latvijas Bankas kredīti valdībai: 15,75
t. sk. valdības izmantotā kredītlīnija 6,25
no Latvijas Bankas saņemtais ārkārtas kredīts 9,50
pārējie 0,00
Komercbanku kredīti valdībai 6,07
Aizņēmumi no citiem budžetiem 1,32
Kopā iekšējais parāds2 162,28
Galvenie valsts pamatbudžeta deficīta segšanas avoti 1995. gadā bija valsts īstermiņa aizņēmuma parādzīmes (41,9%) un ārvalstīs realizētie valsts vērtspapīri (23,4%). Valsts pamatbudžeta deficīta segšanai tika izmantots arī LB kredīts. Banku krīzes apstākļos, sākot ar 1995. gada martu, pieprasījums pēc valsts iekšējā aizņēmuma parādzīmēm samazinājās.
Lai palielinātu pieprasījumu pēc valsts vērtspapīriem, sākot ar maiju tika strauji palielināta diskonta likme, kā arī atcelts ierobežojums, kurš noteica, ka parādzīmju diskonta likme nedrīkst pārsniegt Latvijas Bankas refinansēšanas likmi.
1995. gadā vislielākie tiešie ieņēmumi no parādzīmēm bija februārī, bet turpmākajos mēnešos tiešie ieņēmumi valsts pamatbudžetā samazinājās un maijā — augustā banku krīzes ietekmē pieprasījums pēc iekšējā aizņēmuma vērtspapīriem strauji samazinājās. Tā rezultātā jau emitēto parādzīmju dzēšanai tika izdots vairāk līdzekļu nekā iegūts no jaunu parādzīmju emisijas. Tikai 1995. gada septembrī ieņēmumi no parādzīmju realizācijas bija lielāki nekā izdevumi parādzīmju dzēšanai. Tiešie ieņēmumi no parādzīmju realizācijas 1995. gadā bija 38,58 miljoni latu.
1 Ražotāju preču cenu indeksa izmaiņas, %
I II III I–III IV V VI IV–VI
2,2 2,5 0,7 5,5 0,6 0,0 -0,3 0,3
VII VIII IX VII–IX X XI XII X–XII
1,5 0,9 1,9 4,4 0,4 3,4 1,0 4,9
1995.gadā ražotāju preču cenu indekss pieaudzis par 15,9 procentiem.
Ražotāju preču cenu indeksa pieauguma galvenie ietekmējošie faktori bija monopolcenu kāpums (elektroenerģijas tarifu izmaiņas, transporta izmaksu pieaugums).
2 Ieskaitot daļu no nesegtā 1994.gada budžeta deficīta
2.8. Valsts ārējais parāds
1994. gadā valsts ārējais parāds bija 188,5 miljoni latu, vai 10% no IKP. Parāda apkalpošanas maksājumu attiecība pret preču un pakalpojumu eksportu 1994. gadā bija aptuveni 5%, bet 1995. gada I pusgadā aptuveni 6 procenti. 1995. gadā ārējais parāds palielinājās par 32,6 milj. latu.
1994 1995
milj.Ls milj.Ls
Kopējais ārējais parāds 188,54 217,62
tīrais pieaugums 55,21 29,08
valūtas kursa svārstības -4,85 -0,92
Parāda apkalpošanas maksājumi:
pamata maksājumi 6,97 4,06
procenta maksājumi 8,34 11,11
citi maksājumi 0,22 0,17
kopā 15,53 15,34
No ārvalstīm nepārskaitītā aizņēmuma daļa 73,08 119,17
Makroekonomiskās attīstības stratēģijaRaksturojot Latvijas attīstību pēc 2 pamatkritērijiem (IKP un inflācijas pieaugums), jāsecina, ka 1994.gadā Latvijas pozīcijas Austrumeiropas valstu vidū nostiprinājās. 1995.gadā neraugoties uz komercbanku krīzes sekām, izdevās saglabāt relatīvi zemu inflāciju, kaut gan nav gaidāms IKP reālais pieaugums. 1996.—2000.g. makroekonomiskās attīstības mērķis ir 1996.gadā nodrošināt IKP saglabāšanos 1995.gada līmenī un stabilu IKP pieaugumu un relatīvi zemu inflāciju turpmākajos gados. Lai sasniegtu šo mērķi, ir nepieciešams izmantot visus iespējamos ekonomiskās attīstības instrumentus (likumdošanas sakārtošana, likumu realizācijas mehānisma nodrošināšana utt.).
3.1. Iekšzemes kopprodukts
Izstrādājot attīstības scenāriju, izmantoti Latvijas tautsaimniecības makroekonomiskā modeļa LATIM aprēķini un ekspertu vērtējumi. Ir ņemta vērā banku krīzes sekundārā ietekme. Sagaidāms, ka 1995.gadā IKP apjoms salīdzināmās cenās, salīdzinot ar 1994.gadu, samazināsies par aptuveni 2 procentiem, bet 1996.gadā reālais IKP apjoms saglabāsies 1995.gada līmenī vai nedaudz pieaugs.
10.att. IKP salīdzināmās cenās, 1990. – 1997.g. (1993.gada vidējās cenās)
IKP būtisks pieaugums nav gaidāms, jo banku krīzes negatīvā ietekme uz investīcijām varētu turpināties. Kvantitatīvi novērtēt šo ietekmi ir diezgan grūti. Piemēram, pēc SVF ekspertu slēdzieniem banku krīzes ietekme investīciju jomā nebūs liela un ilgstoša, jo:
• iekšzemes investīciju apjoms ir zems, galvenokārt augsto kredītlikmju dēļ;
• pašlaik lielāka nozīme ir uzņēmumu “slēptai” pašfinansēšanai (neuzrādot peļņu un palielinot izmaksas).
Tomēr uzskatām, ka 1996.gadā investīciju apjoms var samazināties, jo:
• liela daļa fizisko un juridisko personu uzkrājumu ir iesaldēta maksātnespējīgās bankās, un uzkrājumu — investīciju mehānisms praktiski nedarbojas;
• tiešo ārzemju investīciju apjoms var samazināties ekonomiskās nestabilitātes dēļ.
Rezultātā 1996.g. var gaidīt kopējā kapitāla veidošanās relatīvu samazināšanos izlietotajā IKP. Respektīvi, var palielināties gala patēriņa īpatsvars IKP.
Pārstrukturizācijas rezultātā var notikt turpmākas izmaiņas IKP struktūrā pa tautsaimniecības nozarēm, palielinoties pakalpojumu sektora īpatsvaram.
3.2. Inflācija
Scenārijā ir paredzēta inflācijas pakāpeniska samazināšanās no 23,3% 1995.gadā līdz 9,9% 2000.gadā.
Inflācijas samazināšanās galvenie priekšnosacījumi ir:
• stingra monetārā politika, stabils valūtas kurss un kontrolējams naudas piedāvājums;
• stingra fiskālā politika un budžeta deficīta ierobežošana;
• muitas tarifu samazināšana, iestājoties WTO un integrējoties Eiropas Savienībā.
Galvenie faktori, kuru dēļ sagaidāma ierobežota cenu celšanās turpmākajos gados ir:
• valsts institūciju regulējamo cenu un tarifu pieaugums (piemēram, dzīvokļa īre un komunālie maksājumi, enerģija un kurināmais, transporta un telefona tarifi utt.). Monopolcenu kāpums var veicināt izmaksu inflācijas pieaugumu sezonālās svārstības, kas īpaši ietekmē lauksaimniecības produktu cenu izmaiņas;
• darba samaksas pieaugums un inflācijas spirāles efekts;
• inflācijas imports, pieaugot no NVS valstīm importēto izejvielu cenām.