• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par ANO dalībvalstu augstāko kontroles iestāžu starptautisko organizāciju INTOSAI. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 13.02.1996., Nr. 26 https://www.vestnesis.lv/ta/id/38912

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ģenerālprokurora Jāņa Skrastiņa ziņojums: Par tiesu reformu prokuratūrā

Vēl šajā numurā

13.02.1996., Nr. 26

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

VALSTS KONTROLES ZIŅAS

Latvijas Republikas Valsts kontroles informācija

Par ANO dalībvalstu augstāko kontroles iestāžu
starptautisko organizāciju INTOSAI

INTOSAI — International Organization of Supreme Audit Institutions — tā ir starptautiska organizācija, kurā apvienojušās ANO dalībvalstu augstākās kontroles iestādes. Nacionālām augstākām kontroles iestādēm (AKI) ir svarīga nozīme katras valsts saimniekošanas procesos, jo tās pārbauda valdību saimniecisko vadību un sekmē tās uzlabošanu. Ievērojot pilsoņu intereses un starptautisko organizāciju viedokli par nacionālo valdību sakārtotu saimniecisko vadību, ir neatliekami nepieciešama ārējā finansu kontrole, ko veic neatkarīgas organizācijas.

Šo uzdevumu izpildē tad savus locekļus arī atbalsta INTOSAI. Tas izpaužas informācijas, kā arī pieredzes apmaiņā par valstu finansu kontroles jautājumiem šajā procesā esošā un arvien vairāk savstarpējā ciešā atkarībā veidotā pasaulē.

INTOSAI organizācija dibināta 1953. gadā, tās dalībvalstu jeb locekļu skaits pa šo laiku ir palielinājies sākumā no 34 līdz 170 valstīm šobrīd. INTOSAI organizācijā darbojas arī Latvijas augstākās kontroles institūcija — Valsts kontrole. Latvijas iestāšanās INTOSAI kļuva iespējama tad, kad mūsu valsts kļuva par ANO dalībnieci, kā arī mūsu institūcija sāka darboties saskaņā ar Limas deklarāciju. Limas deklarācijas par finansu kontroles direktīvām ievadā ir teikts, ka pareiza un racionāla sabiedrisko finanšu izlietošana ir viens no būtiskākajiem priekšnoteikumiem pareizai sabiedrisko finanšu izlietošanai un kompetentu iestāžu efektīvu lēmumu pieņemšanai, un lai sasniegtu šo mērķi, absolūti nepieciešams, lai katrai valstij būtu sava augstākā norēķinu kontroles iestāde, kuras neatkarība ir garantēta ar speciālu likumu un Konstitūcijas palīdzību.

Limas deklarācija par finansu kontroles pamatprincipiem tika pieņemta devītajā INTOSAI kongresā, un tā ir spēkā valstīm kā “Lielā harta” (Magna harta) finansu kontroles jomā. Tā formulē vienotas jēdzienu definīcijas un nosaka pamatnostādnes ārējās finansu kontroles jomā.

INTOSAI statūti, kuri tika pārstrādāti un vienbalsīgi pieņemti 1992. gadā Vašingtonas kongresa laikā, veido organizācijas pamatprincipus. INTOSAI statūti atspoguļo organizacionālo struktūru, līdzdalību, uzdevumus, kā arī rīcības metožu kopumu. Bez tam Vašingtonas kongresa laikā publicētas starptautisko pārbaužu normas, kā arī iekšējās kontroles darbības direktīvas.

INTOSAI, būdama starptautiski atzīta profesionāla organizācija, dod valstu finansu kontroles organizācijām starptautiskas direktīvas valstu saimnieciskās darbības vadīšanai, attīsta un pilnveido pārbaudes metodes, organizē apmācības programmas un sekmē informācijas apmaiņas procesus starp INTOSAI dalībvalstīm. INTOSAI ir piecas darba valodas: arābu, vācu, angļu, franču un spāņu.

INTOSAI savus uzdevumus izpilda ar daudzskaitlīgu orgānu, programmu un pasākumu palīdzību.

KONGRESS (International Congress of Supreme Audit Institutions), saīsināti — INCOSAI. Kongress sanāk ik pa 3 gadiem reizi. To sarīko prezidējošās INTOSAI dalībvalsts AKI. Kongress dod izdevību visām INTOSAI dalībniecēm piedalīties domu un pieredzes apmaiņā par speciālām tēmām. Kongresa laikā tiek pieņemtas rezolūcijas un rekomendācijas par starptautiskās finansu kontroles uzlabošanu. Bez INTOSAI loceklēm kongresā piedalās ANO pārstāvis, Pasaules banka. Piedalās arī citu starptautisku organizāciju un speciālu biedrību pārstāvji.

PREZIDIJS sastāv no 16 locekļiem un kongresu starplaikos tiekas vienu reizi gadā sesijās. Pamatojoties uz reģionālo sadalījumu, visas 7 reģionālās organizācijas, kā arī, lai būtu pietiekama reprezentatīva pārstāvniecība, prezidijā tiek pārstāvētas svarīgākās finansu kontroles sistēmas. Tās AKI vadītājs, kas pēdējā INTOSAI kongresā ir vadījis sēdes, ir prezidija priekšsēdētājs.

ĢENERĀLSEKRETARIĀTS atrodas Vīnē un veic INTOSAI centrālās pārvaldīšanas uzdevumus. Tas pārvalda INTOSAI budžetu, atbalsta prezidiju un kongresu, sekmē komunikāciju starp INTOSAI loceklēm, kā arī rīko seminārus un speciālus projektus. INTOSAI ģenerālsekretārs ir Austrijas AKI prezidents Francs Fīdlers (Franz Fiedler).

Šobrīd funkcionē septiņas reģionālās organizācijas. To mērķis ir veicināt INTOSAI darbību pasaules reģionos, kā arī piedāvāt AKI forumu sapulcēšanās iespējas, lai apspriestu reģionāli specifiskus jautājumus.

Reģionālo INTOSAI organizāciju uzskaitījums hronoloģiskā kārtībā ir sekojošs:

1. Latīņamerikas un Karību valstu AKI organizācija, saīsināti OLACEFS, dibināta 1965. gadā,

2. Āfrikas valstu AKI organizācija (AFROSAI), dibināta 1976. gadā,

3. Arābu AKI organizācija (ARABOSAI), dibināta 1976. gadā,

4. Āzijas AKI organizācija (ASOSAI), dibināta 1978. gadā,

5. Klusā okeāna dienviddaļas valstu AKI organizācija (SPASAI), dibināta 1987. gadā,

6. Karību grupas valstu AKI organizācija (CAROSAI), dibināta 1988. gadā,

7. Eiropas valstu AKI organizācija (EUROSAI), dibināta 1990. gadā.

Vistuvākā laikā iespējama Baltijas valstu AKI reģionālās organizācijas BALTOSAI izveidošana, šī INTOSAI strukturālā organizācija veicinātu sadarbību, kopīgo sarežģīto jautājumu apzināšanu un risināšanu Baltijas valstīs.

Lielāko daļu INTOSAI organizācijas uzdevumu izpilda komitejas un darba grupas. Komitejās un darba grupās sagatavo valstu finansu kontroles normatīvus un palīglīdzekļus, kā arī pārbaužu metodiskos norādījumus, bibliogrāfijas, citus darba palīglīdzekļus. INTOSAI dalībvalstu AKI līdzdarbojas komitejās, izmanto iespējas piedalīties darba grupu sanāksmēs, izsaka savu viedokli, kā arī piedalās kongresos. Bez tam dažkārt speciāliem uzdevumiem var izveidot studiju grupas. Tā, piemēram, 1994. gadā izveidota komunikāciju studiju grupa, kuras uzdevums ir uzlabot sazināšanos starp INTOSAI dalībvalstīm un izdot atbilstošas publikācijas. Turpmāk būs studiju grupa, kas izstrādās komiteju darbības virzienus, veiks rokasgrāmatu sagatavošanu prezidija sesijām un kongresiem.

INTOSAI organizācijas ietvaros darbojas sekojošas komitejas un darba grupas: ārājās finansu kontroles direktīvas, iekšējās kontroles direktīvas, rēķinvedības principiālās direktīvas, valsts parādi, privatizācija, apkārtējās vides kontrole, programmu izvērtēšana.

INTOSAI ir vadošā kvalifikācijas celšanas iestāde sabiedrisko finansu kontroles jautājumos. No 1971. gada Vīnē katru otro gadu ar ANO atbalstu notiek semināri, kuros piedalās jaunattīstības zemju AKI pārstāvji. Šajos semināros iztirzā tēmas par palīdzības projektu revīziju, rēķinvedības standartu praktiskās pielietošanas jautājumus. AKI pārstāvju līdzdalība semināros veicina darba metodiku attīstību.

1989. gadā Sidnejas kongresa laikā tika nodibināta INTOSAI “Attīstības iniciatīva” (INTOSAI Development Initiative — IDI). IDI nodarbojas ar reģionālu izglītības programmu organizāciju un veicina AKI darbinieku tālāku izglītošanu. Tā, laikā no 1986. līdz 1994. gadam IDI programmu ietvaros 68 kvalifikācijas celšanas programmās piedalījās 1500 dalībnieki no 150 AKI. Informācijas apmaiņa, it īpaši mācību plānu un darba metožu jomā, ir darbības lauks arī nākotnei, un atsevišķos pasaules reģionos IDI ir ar īpaši lielu nozīmi.

Lai sekmētu sazināšanos un valstu finansu kontroles tālāku attīstību, INTOSAI izdod sekojošas publikācijas.

Ir starptautisks žurnāls par valstu finansu kontroles jautājumiem, kas iznāk ik pa 3 mēnešiem reizi piecās INTOSAI darba valodās. Regulāri ģenerālsekretariāts izdod INTOSAI cirkulārus, t.i., rakstveida rīkojumus, kas kalpo INTOSAI dalībniekiem kā informācijas avots par INTOSAI pasākumiem. Komitejas un darba grupas, kā arī atbildīgie par izglītošanas programmām izdod daudzus dokumentācijas materiālus.

Kongresu gaitā INTOSAI piešķir divas balvas. Pirmā ir Jorga Kanduča (Jörg Kandutsch) balva, ko piešķir AKI kā atzinību par nozīmīgiem panākumiem valsts finansu kontroles jomā. Otra — Elmera Stāta (Elmer B.Staats) balva — tiek veltīta “Starptautiskā valsts finansu kontroles žurnāla” labākā raksta autoram.

Latvijas AKI šobrīd ir aktīvi iesaistījusies INTOSAI darbībā. Tā, 1995. gada septembra nogalē Kairā notika XV kongress, kurā Latvijas delegācija dibināja jaunus kontaktus ar citu INTOSAI dalībvalstu kolēģiem. Tika iegūta nepieciešama un plaša informācija par privatizācijas procesu revīzijas mehānismu citās valstīs, kā arī notika materiālu apmaiņa ar citu valstu AKI speciālistiem.

Šogad maijā Prāgā būs EUROSAI III kongress. Darba kārtībā paredzēta tēma par privatizācijas procesu revīzijām. Lēmumu par šīs tēmas izskatīšanu EUROSAI kongresā padome pieņēma 1993. gada decembrī Palermo un apstiprināja Budapeštas sēdes laikā 1994. gada 25. novembrī. Tēmas kuratori ir Polijas un Francijas AKI. III EUROSAI kongresā apspriedīs jautājumus par AKI kompetenci privatizācijas procesu kontrolē, par banku privatizāciju, kā arī jautājumus par to iestāžu revīziju, kas regulē privatizētus vai korporatīvus komunālos pakalpojumus. Arī privatizācijas procesā uzņemto saistību realizācijas izpildes revīziju jautājumi tiks izskatīti kongresā.

Otra tēma: AKI attiecības ar parlamentu, iekšējo kontroli, jurisprudenci un masu medijiem. Šīs tēmas sagatavošanas darbi veikti 1994. gadā 27–29. septembra ekspertu sanāksmē Londonā, 1995. gadā 8.–10. februāra ekspertu seminārā Romā un septembrī Rumānijas semināra laikā, tēmas kuratori — Rumānijas un Itālijas AKI.

Latvijas Republikas Valsts kontroles kā INTOSAI locekles attīstība nākotnē saistāma ar tālāku sadarbības programmu un projektu veidošanu un īstenošanu ar citām AKI, kā arī ar aktīvu iesaistīšanos INTOSAI darba grupās.

Pēc INTOSAI materiāliem

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!