• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par īres valdēm. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 15.03.1996., Nr. 48 https://www.vestnesis.lv/ta/id/39321

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Abavas ielejas kultūrvēsturiskā mantojuma aizsardzībai un teritorijas attīstībai

Vēl šajā numurā

15.03.1996., Nr. 48

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

PROBLĒMA. PROJEKTS

Par īres valdēm

Situācija LR dzīvokļu likumdošanas praktiskajā piemērošanā nereti rada precedentus un kuriozus kāzusus starp izīrētājiem un īrniekiem. Tas attiecas ne tikai uz privāto sektoru, bet arī uz valsts (pašvaldību) mājām.

Neapšaubāmi, ka privātmāju īpašnieki vai viņu pilnvarotās personas no dzīvokļu īres maksas nespēj segt visus mājai nepieciešamos izdevumus, nemaz jau nerunājot par peļņu. Savukārt īrnieki nevar samaksāt par pieaugošajām likmēm komunāliem pakalpojumiem, jo plosās bezdarbs, bet valsts noteiktais dzīves iztikas minimums un minimālā mēneša alga līdzinās asarām.

Un tomēr — ir ļoti daudz gadījumu, kad vainojami ir izīrētāji vai īrnieki, kad valsts (vai pašvaldību) ierēdņi nepareizi piemēro spēkā esošās dzīvokļu likumdošanas normas. Tad vai nu paši aizvainotie pēc savas iniciatīvas, vai pēc kāda ieteikuma vēršas ar prasības pieteikumiem tiesās, tādējādi papildus noslogojot to darbu. Nereti civillietas par dzīvokļu tiesību strīdiem iespējams izskatīt tikai pēc 3–4 mēnešiem pēc prasības pieteikumu saņemšanas.

Šos jautājumus sekmīgi varētu atrisināt pirmstiesas dzīvokļu strīdu izskatīšanas instances — īres valdes, kas savu lietderību pierādīja vēl Latvijas brīvvalsts gados, atbilstoši 1924.gadā pieņemtajam likumam. Neapšaubāmi, ka daudz kas mainījies kopš trīsdesmitajiem gadiem. Tāpēc ņemot vērā mūsdienu realitātes, šeit nolikuma projektā iestrādāti jautājumi par dzīvokļu maiņu, privatizāciju un citām pozīcijām. Pārrunājot ar tiesnešiem šo svarīgo problēmu, esmu pārliecināts, ka īres valžu darbības leģimitēšana (Rīgas Latgales priekšpilsētā un Ziemeļu rajonā tās jau darbojas) uz likumdošanas pamatiem krietni vien atvieglotu darbu ne tikai tiesām, bet arī pašvaldībām.

Antons Drēbnieks,
juridiskā firma
“Saimnieks un Īrnieks”

Projekts

 

Nolikums par īres valdi

1. Vispārīgie noteikumi.

1.1. Īres valde (ĪV) ir pirmstiesas strīdu izskatīšanas instance dzīvokļu tiesībās, atbilstoši Nolikumam.

1.2. Īres valde ir pašvaldības struktūrvienība, kas izskata strīdus jautājumus starp Izīrētājiem un Īrniekiem dzīvojamo platību izīrēšanas, lietošanas, apkures un citos jautājumos, kuri atbilstoši procesuālajām tiesībām pēc piekritības nav izskatāmi tiesu instancēs.

1.3. Īres valdi ievēl pašvaldība uz savu pilnvaru laiku no namīpašnieku, dzīvokļu īrnieku un rajona valdes pārstāvju vidus.

1.4. Īres valdes locekļus izvirza rajona namu pārvaldes, apzinoties pašvaldību, privātos un dzīvokļu kooperatīvu māju īpašniekus un īrniekus.

1.5. Īres valdes skaitlisko sastāvu un atalgojumu nosaka pašvaldība, pieņemot saistošu lēmumu.

1.6. Īres valde savā darbībā vadās pēc 1993.gada 16.februāra likuma “Par dzīvojamo telpu īri”, 1993.gada 26.martā MP pieņemtiem “Dzīvojamo telpu lietošanas noteikumiem” un citiem spēkā esošiem LR normatīviem aktiem dzīvokļu tiesībās.

2. Īres valdes sastāvs.

2.1. Īres valdi vada priekšsēdētājs, kura kandidatūru apstiprina pašvaldība. Priekšsēdētāja darbs ir atalgojams atbilstoši pašvaldības darbinieku skaita sarakstam un algu fondam. Valdes priekšsēdētāja darbs pieļaujams savienošanas kārtībā.

2.2. Īres valdes sekretāru un lietvedi apstiprina pašvaldība pēc ĪV priekšsēdētāja ieteikuma.

2.3. Īres valdes locekļu skaits var būt adekvāts rajona namu pārvaldēm, aptverot mikrorajonus un pastāvošās dzīvojamo māju īpašuma formas.

2.4. Īres valdes locekļus izvirza un apspriež namu pārvaldēs, bet to pilnvaras apstiprina pašvaldība uz savu pilnvaru laiku.

3. Īres valdes darbība.

3.1. Īres valdes deleģē tiesības izskatīt strīdus dzīvokļu tiesībās saskaņā ar 1994.gada 25.oktobra likumu “Par iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtību” ĪV priekšsēdētājam un sekretāram.

3.2. Sarežģītus tiesiskus jautājumus izskata paplašinātās ĪV sēdēs, kad piedalās ĪV locekļu kvorums (divas trešdaļas no locekļu skaita).

3.3. Īres valdes priekšsēdētājs vai sekretārs ziņo par jautājumiem, kas izskatīti starplaikā starp ĪV sēdēm.

3.4. Īres valdes pieņem lēmumus atklātā balsošanā ar balsu vairākumu.

4. Īres valdes lēmumi un to izpilde.

4.1. Īres valdes pieņem lēmumus, kam ir rekomendējošs raksturs.

4.2. Īres valdes lēmumus, ja tie 10 dienu laikā pēc to pieņemšanas nav pārsūdzēti pašvaldībā vai tiesā saskaņā ar procesuālajām tiesībām dzīvokļu un administratīvajās tiesībās izpilda rajona municipālā policija.

4.3. Īres valdes lēmuma norakstus ĪV priekšsēdētājs izsniedz visām konfliktā ieinteresētām pusēm un pašvaldībai.

5. Nodevas.

Nodevas par ĪV lēmumiem un to izpildi nosaka pašvaldība. Nodevas iemaksājamas pašvaldības kontā.

6. Īres valdes pienākumi.

6.1. Īres valdes izskata īrnieku un namīpašnieku (izīrētāju) sūdzības, iesniegumus un priekšlikumus par:

6.1.1. dzīvokļu piešķiršanas kārtību;

6.1.2. dzīvokļu maiņām;

6.1.3. dienesta statusa noņemšanu dzīvokļiem;

6.1.4. īres maksu, apkuri un citiem komunāliem maksājumiem;

6.1.5. dzīvojamās platības lietošanas noteikumu ievērošanu;

6.1.6. dzīvokļu privatizācijas un izsoles jautājumiem.

6.2. Izskatīt pašvaldības direktora adresētās lietas Likuma noteiktā kārtībā un ziņot par rezultātiem.

6.3. Ievērot LR spēkā esošo likumdošanu dzīvokļu tiesībās, administratīvajās tiesībās un procesuālajās tiesībās, kā arī pašvaldības saistošos lēmumus un rīkojumus.

7. Īres valdes tiesības.

7.1. Īres valde tiesīga iesniegt priekšlikumus pašvaldībai par kārtības uzlabošanu un dzīvokļu tiesību normu pārkāpumu novēršanu rajonā.

7.2. Īres valde var iesniegt municipālajai policijai lēmumu norakstus par piespiedu izpildi, ja netiek panākta vienošanās dzīvokļu tiesību pārkāpumu novēršanā.

7.3. Īres valde tiesīga iesniegt prasības pieteikumus tiesā par spēkā esošo materiālu normu piespiedu izpildi, aizstāvot tās puses tiesības, kuras intereses aizskartas.

8. Īres valdes atbildība.

8.1. ĪV priekšsēdētājs un sekretārs dod svinīgu solījumu pašvaldībai ievērot LR spēkā esošo likumdošanu un ētikas normas visā ĪV darbībā.

8.2. ĪV priekšsēdētājs, sekretārs un lietvede vienlīdz atbildīgi likuma priekšā un par savu darbību atskaitās pašvaldībai un ĪV locekļu pilnsapulcei.

9. Īres valdes likvidācija un reorganizācija.

ĪV var likvidēt vai reorganizēt pašvaldība, pieņemot atbilstošu lēmumu.

10. Atribūtika un simbolika.

10.1. ĪV ir savs zīmogs, emblēma un veidlapas ar atsauci uz pašvaldību.

10.2. ĪV var būt savs konts banku iestādēs.

Nolikuma projekta autors — juridiskā firma “Saimnieks un Īrnieks”;
atbildīgais par projekta izstrādi — A.Drēbnieks

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!