Revīzijas lieta nr.5.1-2-223
Latvijas Republikas Valsts kontroles Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta kolēģijas lēmums
Rīgā 1996.gada 11.aprīlī
Par pārbaudi valsts akciju sabiedrībā “Latvijas dzelzceļš”
Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta kolēģija 1996.gada 9.aprīļa sēdē izskatīja (saskaņā ar Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta 22.08.95. lēmumu nr.23) pārbaudes materiālus par valsts akciju sabiedrības (VAS) “Latvijas dzelzceļš” finansiālo un saimniecisko darbību 1994.gadā un 1995.gada I pusgadā.
Kolēģijas sēdi vadīja un piedalījās: kolēģijas priekšsēdētāja E.Bernāne — departamenta direktore, Valsts kontroles padomes locekle; kolēģijas locekļi: J.Āboliņš, A.Svirido, V.Vilciņš; sekretāre—valsts revidente A.Freimane;
piedaloties: U.Greiškalnam — valsts kontroliera padomniekam, V.Grasim — departamenta direktora vietniekam, VK padomes loceklim, I.Kalniņai — Valsts kontroles juridiskās daļas vadītājai, Dz.Zoltei — vecākajai valsts revidentei, R.Strodam — vecākajam valsts revidentam,
darba grupas locekļiem: valsts revidentiem D.Timšānei, L.Ceimerei, E.Skrastiņam, K.Gudrenikam, H.Šneurei, M.Vesetai,
uzaicinātiem: LR Satiksmes ministrijas Dzelzceļa departamenta direktoram J.Pētersonam, VAS “Latvijas dzelzceļš” ģenerāldirektoram A.Zorgevicam un ģenerāldirektora vietniekam R.Pederam.
Izskatot un izvērtējot pārbaudes materiālus un kolēģijas sēdes laikā sniegtos A.Zorgevica un J.Pētersona paskaidrojumus,
kolēģija konstatēja:
1. Dibinot 1993.gadā VAS “Latvijas dzelzceļš”, pārkāpts LR likuma “Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās” 6.pants, jo pamatkapitāls noteikts par Ls 6,9 milj. mazāks nekā vajadzētu būt pēc likuma.
2. Pastāvošie dzelzceļa pārvadājumu tarifi netiek apstiprināti saskaņā ar LR Satversmes 81.pantu un neatbilst pašreizējam valsts ekonomiskajam stāvoklim.
Kravu pārvadājumu maksas noteikšanā tiek izmantotas LR Satiksmes ministrijas noteiktās (31.05.94. pavēle nr.113) atlaides, kuras palielina pārvadājamo kravu apjomu, bet samazina ieņēmumus. Atlaižu pielietošana nav devusi VAS “Latvijas dzelzceļš” vēlamo efektivitāti kravu pārvadājumu ieņēmumu palielināšanā.
Pašreizējā pārvadājumu pašizmaksas noteikšanas metodika ir novecojusi un neveicina ekonomiski pamatotu tarifu veidošanu.
3. Pasažieru pārvadājumi ir nerentabli un nelabvēlīgi ietekmē VAS “Latvijas dzelzceļš” finansiālo stāvokli. Čpaši tas attiecas uz dzelzceļa posmiem Saurieši—Ērgļi, Gulbene—Ieriķi, Gulbene—Alūksne, Aloja—Ipiķi, Liepāja—Ventspils.
Pasažieru pārvadājumu zaudējumi netiek dotēti no valsts budžeta kā tas notiek citās valstīs. Šos zaudējumus nespēj segt ar ieņēmumiem no kravu pārvadājumiem.
4. VAS “Latvijas dzelzceļš” nesaņem no valsts budžeta pilnā apmērā pienākošos kompensāciju par braukšanas maksas atvieglojumiem dzelzceļa transportā I un II grupas invalīdiem un politiski represētajiem (parāds Ls 557,5 tūkst.). No valsts budžeta nav piešķirts paredzētais Ls 450 tūkst. finansējums objekta “Lugaži—Valka savienojošais ceļš” 1,5 km ceļa izbūves nobeigšanai.
Nav atrisināts jautājums par 1992./93.g. apkures sezonā no iedzīvotājiem savākto apkures talonu Ls 56,2 tūkst. vērtības atmaksāšanu.
5. VAS “Latvijas dzelzceļš” ekonomiskais un finansu dienests neapmierinoši veica struktūrvienības “Serviss” un SIA “L—Ekspresis” ekonomiskās un saimnieciskās sadarbības līguma izpildi un ekonomisko analīzi.
6. Pamatlīdzekļu uzskaite, inventarizācija un norakstīšana pēc pašreiz spēkā esošiem normatīvajiem dokumentiem (instrukcijām) nenodrošina kravas vagonu un lokomotīvju pārraudzību. Nav pabeigta izotermiskā ritošā sastāva pieņemšana, pārvērtēšana un uzskaite.
7. Veicot gada pārskatu analīzi, konstatēts, ka nav veikta debitoru parādu analīze; nav laikā atmaksāti bezprocentu aizdevumu (kopražošanas uzsākšanai) parādi no firmām: IU “Margo” (īpašnieks I.Marčenoks), ZS “Radzes” (īpašnieks atkal I.Marčenoks) un SIA “Service” (direktors E.Garkaklis), pie kam pēdējai izsniegtas garantijas kredīta saņemšanai no Latvijas Hipotēku un zemes bankas un “Parekss bankas”. Pašlaik a/s “Latvijas dzelzceļš” kārto parādu piedziņu ar prasību iesniegšanu tiesā.
8. Uzskaitot un izlietojot peļņu, tiek pārkāpts LR likuma “Par akciju sabiedrībām” 80.panta prasības par a/s peļņas sadali, jo pieļauta peļņas sadale un izlietojums struktūrvienībām pirms gada pārskata apstiprināšanas. Valde 06.05.96. atļāvusi tām struktūrvienībām, kurām ir peļņa, 40% no tās ieskaitīt patēriņa fondos.
Nepareizi grāmatvedības dokumentos atspoguļots peļņas sadalījums. Nav ievērots arī LR Finansu ministrijas 07.03.95. rīkojums nr.119 par dividenžu grāmatojumu un ieskaitīšanu valsts budžetā, jo nav pārskaitītas valsts budžetā dividendes par 1994.gadu — Ls 391,8 tūkst. apmērā.
9. Likumu nesakārtotība par dzīvojamā fonda un citu sociālo objektu nodošanu pašvaldībām pieļauj pašvaldību vadītājam iespēju izvirzīt nepamatotas prasības pie objektu nodošanas, kas jūtami iespaido šo procesu.
10. Analizējot struktūrvienību darbinieku sastāvu, vērojama disproporcija starp dažāda līmeņa vadošo darbinieku skaitu (~ 4 tūkst. cilvēki) un apkalpojošo personālu un strādnieku skaitu (~ 16,4 tūkst.), t.i., uz katriem 4 strādniekiem ir 1 vadītājs. Darba apmaksa vadītājiem palielinājusies gandrīz 2 reizes, bet strādniekiem tikai par 20,7%, kas ir iemesls administratīvo izmaksu pieaugumam.
11. Pašreizējā ekonomiskā situācijā bez valsts budžeta dotācijām VAS “Latvijas dzelzceļš” kā transporta organizācijai ir radīti nevienlīdzīgi ekonomiskie apstākļi savas pamatdarbības veikšanai salīdzinājumā, piemēram, ar pilsētu autotransportu vai elektrotransportu.
Kolēģija nolēma:
1. Atzīt, ka pārbaudē atklātie trūkumi un pārkāpumi atspoguļoti pareizi, un apstiprināt darba grupas atzinumu.
2. VAS “Latvijas dzelzceļš”:
2.1. Precizē pamatkapitāla lielumu un izdarīt grozījumus statūtos.
2.2. Sastādot 1995.gada pārskatu, novērst pārbaudē atklātos trūkumus un pārkāpumus, kuri nav novērsti pārbaudes gaitā.
2.3. Ievērot LR likuma “Par akciju sabiedrībām” 80.panta prasības par peļņas sadalījumu un izlietojumu.
2.4. Izanalizēt un izvērtēt ilgtermiņa finansu ieguldījumu ekonomisko efektivitāti kopuzņēmumos. Piedzīt parādus no firmām SIA “Service”, IU “Margo” un ZS “Radzes”.
2.5. Izskatīt un izdarīt labojumus esošajā pārvadājumu tarifu noteikšanas metodikā, lai tā atbilstu pašreizējiem valsts ekonomiskajiem apstākļiem.
2.6. Izskatīt turpmākās sadarbības nepieciešamību ar SIA “L—Ekspresis” pasažieru apkalpošanā un objekta Rīgā, Lauvas ielā 9, izmantošanā.
2.7. Izstrādāt un ieviest noteikumus par kravas vagonu un konteineru uzskaiti un lietošanu ārpus valsts robežām, ievērojot starpvalstu vienošanās nolīguma prasības.
3. Satiksmes ministrijai:
3.1. Izstrādāt un iesniegt priekšlikumus Ministru kabinetam un Saeimai par dzelzceļa kravu un pasažieru pārvadāšanas tarifu noteikšanas kārtību, kas atbilst pašreizējai valsts ekonomiskajai situācijai.
3.2. Kopīgi par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Pašvaldību savienību izskatīt nerentablo dzelzceļa iecirkņu un atsevišķo dzelzceļa maršrutu nepieciešamību un to finansēšanu.
3.3. Atrisināt jautājumu par pienākošās kompensācijas saņemšanu no valsts budžeta par braukšanas maksas atvieglojumiem dzelzceļa transportā, kā arī panākt 1992./93.gada apkures sezonas talonu vērtības atmaksāšanu.
3.4. Iesniegt Ministru kabinetam priekšlikumu par akcīzes nodokļa uz degvielu noteiktas daļas (%) ieskaitīšanu VAS “Latvijas dzelzceļš” sliežu ceļu ekspluatācijas vajadzībām.
3.5. Kopīgi ar Tieslietu ministriju izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetam rīkojuma projektu par dzīvojamo objektu un citu sociālās dabas objektu nodošanas kārtību pašvaldībām.
4. Kolēģijas lēmumu nosūtīt LR Ministru prezidentam, Finansu ministrijai, Satiksmes ministrijai, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, Pašvaldību savienībai un Tieslietu ministrijai.
Kolēģijas lēmumu var pārsūdzēt LR Valsts kontroles padomē mēneša laikā no lēmuma pieņemšanas dienas, iesniedzot sūdzību VK Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamentā saskaņā ar likuma “Par Valsts kontroli” 20.pantu.
Departamenta direktore E.Bernāne
Kolēģijas locekļi: J.Āboliņš, A.Svirido, V.Vilciņš