• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām un atbildības limitiem. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 9.05.1996., Nr. 80/81 https://www.vestnesis.lv/ta/id/40081

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Pie ekonomikas ministra

Vēl šajā numurā

09.05.1996., Nr. 80/81

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

PLĀNI, PROJEKTI, KONCEPCIJAS, PROGRAMMAS

Ministru kabineta noteikumu projekts 

Tiek publicēts pēc Ministru kabineta 1996.gada
15.aprīļa sēdes lēmuma (prot.nr.18, 16.§)

Par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām un atbildības limitiem

Saskaņā ar Ministru kabineta 1995.gada 18.jūlija noteikumiem nr.214

“Noteikumi par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu"

Lietotie termini

Apdrošināšanas atbildības limits — maksimāli izmaksājamās apdrošināšanas atlīdzības apmērs.

Apdrošināšanas atlīdzība — naudas summa, ko izmaksā zaudējumu atlīdzināšanai.

Apdrošināšanas bāzes tarifs —bruto likme naudas izteiksmē no noteiktās apdrošinājuma summas gadā, kuru aprēķina, attiecinot visas izmaksas un pārējos ar šīm izmaksām saistītos izdevumus pret apdrošināto transportlīdzekļu skaitu uz pilnu gadu.

Apdrošināšanas pamattarifs — gada bāzes tarifs, kuru piemēro attiecīgajam transportlīdzekļa tipam, piederībai fiziskām vai juridiskām personām un reģistrācijas vietai.

Apdrošināšanas prēmija — maksājums par apdrošināšanu.

Apdrošināšanas tarifs — bruto likme naudas izteiksmē vai procentos no noteiktas apdrošinājuma summas gadā vai citā laika posmā. Tarifs atbilst cenām, par kurām sniedz apdrošināšanas pakalpojumus saskaņā ar noslēgtajiem apdrošināšanas līgumiem.

 

I. Apdrošināšanas atbildības limiti

1. Ceļu satiksmes negadījuma rezultātā radušies zaudējumi ir:

1.1 mantai nodarītie zaudējumi;

1.2. personai nodarītie zaudējumi.

2. Mantai nodarītie zaudējumi:

2.1. Transportlīdzekļa bojājuma vai bojāejas gadījumā, apdrošināšanas atlīdzība nevar pārsniegt transportlīdzekļa faktisko vērtību pirms apdrošināšanas gadījuma, kā arī apdrošināšanas atbildības limitu — Ls 3000.

Noteiktajā atbildības limitā ietilpst arī transportlīdzekļa īpašniekam ceļu satiksmes negadījuma rezultātā radītie zaudējumi, kas saistīti ar cietušo cilvēku glābšanu un transportlīdzekļa aiztransportēšanu no ceļu satiksmes negadījuma vietas.

Apdrošināšana nesedz netiešos zaudējumus.

2.2. Ceļa, ceļa būvju, ēku bojājuma vai iznīcināšanas gadījumā, apdrošināšanas atlīdzība nevar pārsniegt objekta faktisko vērtību pirms apdrošināšanas gadījuma, kā arī apdrošināšanas atbildības limitu — Ls 500.

Apdrošināšana nesedz netiešos zaudējumus.

2.3. Personas mantas bojājuma vai iznīcināšanas gadījumā, apdrošināšanas atlīdzība nevar pārsniegt mantas faktisko vērtību pirms apdrošināšanas gadījuma, kā arī apdrošināšanas atbildības limitu — Ls 200.

Apdrošināšana nesedz netiešos zaudējumus.

2.4. Citu trešo personu mantas bojājuma, t.sk. arī dabai nodarītā zaudējuma gadījumā, apdrošināšanas atlīdzība nevar pārsniegt objekta faktisko vērtību pirms apdrošināšanas gadījuma, kā arī atbildības limitu — Ls 500.

Apdrošināšana nesedz netiešos zaudējumus.

3. Ceļu satiksmes negadījuma rezultātā nodarītais zaudējums tiek atlīdzināts nodarītā zaudējuma apmērā, nepārsniedzot apdrošināšanas atbildības limitu. Tiek atlīdzināti tikai ceļu satiksmes negadījuma rezultātā radītie faktiskie materiālie zaudējumi:

— cietušajam, kurš nav izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, — pilnā apmērā;

— cietušajam, kas daļēji vainīgs ceļu satiksmes negadījumā, — atbilstoši otras puses vainas pakāpei.

4. Personai nodarītie zaudējumi:

— zaudējumi sakarā ar cietušā ārstēšanu;

— zaudējumi sakarā ar cietušā pārejošu darba nespēju;

— zaudējumi sakarā ar cietušā paliekošu darba nespēju;

— zaudējumi sakarā ar cietušā izkropļojumu vai izķēmojumu;

— zaudējumi sakarā ar cietušā nāvi.

4.1. Kopējais atbildības limits sakarā ar cietušā ārstēšanu, pārejošu darba nespēju, izkropļojumu vai izķēmojumu un cietušā nāvi — Ls 2000 par katru cietušo personu, t.sk. bēru izdevumu limits — Ls 500 par katru ceļu satiksmes negadījumā bojā gājušo personu.

4.2. Apdrošināšanas pensiju izmaksas, kas saistītas ar paliekošu darba spēju zudumu, kā arī sakarā ar cietušā nāvi:

4.2.1. apdrošināšanas atbildības limits apdrošināšanas pensiju izmaksām, kas saistītas ar ceļu satiksmes negadījumā cietušajām personām radušos paliekošu darba spēju zudumu, — Ls 500 gadā katrai cietušai personai;

4.2.2. apdrošināšanas atbildības limits apdrošināšanas pensiju izmaksām ceļu satiksmes negadījumā bojā gājušo personu apgādājamiem — Ls 500 gadā par katru ceļu satiksmes negadījumā bojā gājušo personu.

Apdrošināšanas atlīdzību apgādājamiem sadala vienādās daļās starp personām, kas bojā gājušā nāves dienā bijušas viņa apgādībā.

 

II. Apdrošināšanas prēmiju apmērs un to aprēķināšanas kārtība

5. Šis dokuments nosaka transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmiju aprēķināšanas kārtību un tā ir obligāta visiem apdrošinātājiem, kas ir saņēmuši licences šajā apdrošināšanas veidā un veic apdrošināšanu.

6. Gada apdrošināšanas prēmijas aprēķinā visiem transportlīdzekļu veidiem tiek izmantots vienots bāzes tarifs. No bāzes tarifa aprēķina gada pamattarifus (2.pielikums) attiecīgiem transportlīdzekļu tipiem, pēc transportlīdzekļa piederības (fiziskām vai juridiskām personām un komercpārvadājumiem) un pēc to reģistrācijas vietas.

7. Latvijas Republikas teritorija, atkarībā no ceļu satiksmes riska pakāpes un transportlīdzekļu daudzuma, tiek sadalīta sekojoši:

7.1. Rīgas pilsēta — koeficients 1.25.

7.2. Pārējā Latvijas Republikas teritorija — koeficients 1.00.

Gada apdrošināšanas prēmiju aprēķina, apdrošināšanas pamattarifu reizinot ar attiecīgo koeficientu (3.pielikums);

8. Transportlīdzekļa īpašniekam vai tā likumīgajam valdītājam, kurš atskaites periodā nav izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, katru nākošo gadu apdrošināšanas pamattarifa apmērs samazinās.

 

Gadu skaits Apdrošināšanas

pamattarifa

samazināšana

 

1 2%

2 3%

3 4%

4 5%

5 6%

6 7%

7 15%

8 20%

9 25%

10 30%

11 40%

12 50%

Apdrošināšanas pamattarifs samazinās tikai tajos gadījumos, ja katrā atskaites gadā apdrošināšana ir bijusi spēkā ne mazāk kā 9 mēnešus.

9. Transportlīdzekļa īpašniekam vai likumīgajam valdītājam, kurš atskaites gadā izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, vai gada laikā vadījis transportlīdzekli alkohola reibuma vai narkotisko vielu iedarbības stāvoklī, nākošā gada apdrošināšanas pamattarifs palielinās.

 

Gadījumu skaits Apdrošināšanas

viena gada laikā pamattarifa

palielināšana

1 20%

2 50%

3 70%

4 un vairāk 100%

10. Juridiskām personām 6. punktā norādītajā kārtībā tiek veikta apdrošināšanas pamattarifa palielināšana konkrēti katram transportlīdzeklim.

11. Ja apdrošinātājs, izsniedzot polisi, nepareizi noteicis apdrošināšanas prēmijas lielumu, to nepamatoti palielinot, apdrošinātājam pārmaksātā apdrošināšanas prēmijas daļa jāatmaksā atpakaļ. Ja apdrošināšanas prēmija nepamatoti samazināta, tad neiemaksātās apdrošināšanas prēmijas daļa apdrošinājuma ņēmējam jāpiemaksā.

12. Apdrošināšanas prēmiju ir paredzēts samazināt sekojošām iedzīvotāju kategorijām:

— I un II grupas invalīdiem — atlaide 40%;

— III grupas invalīdiem, kuriem transportlīdzeklis kalpo kā pārvietošanās līdzeklis un kuriem ir ķermeņa balsta kustības traucējumi, par ko izsniegts Veselības un darba spēju ekspertīzes ārstu komisijas slēdziens — atlaide 40%;

13. Iepriekšējā punktā norādītās atlaides tiek noteiktas no apdrošināšanas pamattarifa lieluma.

14. Maksimālā atlaide, par vienu transportlīdzekli, jebkuram transportlīdzekļa īpašniekam vai tā likumīgajam valdītājam nevar būt lielāka par 50%.

15. Ja apdrošināšanas standartlīgums vai kompleksais līgums tiek slēgts uz laiku, kas lielāks par trīs mēnešiem, tad par katru nākošo mēnesi, pieskaita mēneša tarifu.

16.Lai aprēķinātu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas gada apdrošināšanas tarifus, izmanto sekojošu transportlīdzekļu klasifikāciju (1.pielikums).

 

Pielikumi

1.pielikums

Transportlīdzekļu klasifikācija

1. Vieglie automobiļi, mikroautobusi kuru sēdvietu skaits (neskaitot vadītāju), nepārsniedz 8 sēdvietas un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi:

1.1. Pilna masa līdz 1200 kg;

1.2. Pilna masa no 1201 — 1550 kg;

1.3. Pilna masa no 1551 — 1800 kg;

1.4. Pilna masa no 1801 — 2100 kg;

1.5. Pilna masa no 2101 — 2600 kg;

1.6. Pilna masa virs 2600 kg.

2. Kravas automobiļi un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi:

2.1. Pilna masa līdz 3500 kg;

2.2. Pilna masa no 3501 — 12000 kg;

2.3. Pilna masa no 12001 — 20000 kg;

2.4. Pilna masa no 20001 — 26000 kg;

2.5. Pilna masa no 26001 — 30000 kg;

2.6. Pilna masa virs 30000 kg.

3. Autobusi un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi:

3.1. Pilna masa līdz 3500 kg;

3.2. Pilna masa no 3501 — 12000 kg;

3.3. Pilna masa no 12001 — 20000 kg;

3.4. Pilna masa no 20001 — 26000 kg;

3.5. Pilna masa virs 26000 kg.

4. Motocikli, motorolleri un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi:

4.1. Līdz 175 cm3;

4.2. No 176 — 500 cm3;

4.3. Virs 500 cm3;

4.4. Ar blakusvāģi.

5. Traktortehnika:

5.1. Traktori;

5.2. Pašgājējtehnika.

6. Piekabes:

6.1. Piekabes vieglajiem automobiļiem;

6.2. Piekabes kravas automobiļiem;

6.3. Piekabes — cisternas;

6.4. Traktortehnikai.

7. Tramvaji un trolejbusi:

7.1. Tramvaji;

7.2. Trolejbusi.

2.pielikums

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības
obligātās apdrošināšanas pamattarifi

 

3.pielikums

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku

civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas tarifi

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!