KONCEPCIJAS, PROJEKTI, PLĀNI, PROGRAMMAS
Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas koncepcija
Projekts
Ministru kabineta sēdes protokola izraksts
(prot.nr.30, 29.§) Rīgā 1996.gada 4.jūnijā
Par pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas koncepcijas projektu
Apspriešanā piedalās: M.Gailis, E.Jurkāns, A.Bērziņš, J.Sinka, V.Makarovs, P.Cimdiņš, J.Viņķelis, A.Poča, O.Spārītis, M.Grīnblats
Nolemj:
1. Pieņemt zināšanai M.Gaiļa un E.Jurkāna sniegto informāciju par izstrādāto koncepcijas projektu.
2. E.Jurkānam nodot koncepcijas projektu publiskai apspriešanai 2 mēnešu laikā.
3. Pēc koncepcijas projekta publiskās apspriešanas beigām M.Gailim kopīgi ar E.Jurkānu organizēt iesniegto priekšlikumu apkopošanu, izvērtēšanu un attiecīgu koncepcijas projekta precizēšanu.
4. Precizēto koncepcijas projektu iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē.
Izglītības un zinātnes ministrs, Ministru prezidenta biedrs M.Grīnblats
Valsts kancelejas direktors Ž.Tikmers
Koncepcija Rīgā 1996.gada 28.maijā
Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas koncepcija (turpmāk tekstā — “Koncepcija”) ir veidota, pamatojoties uz 1985.gada oktobra Eiropas vietējo pašvaldību hartas principiem, Ministru kabineta izveidotās Pašvaldību reformas padomes (1993.g.) rekomendācijām, atsevišķu pašvaldību priekšlikumiem un agrāk izstrādātajiem administratīvi teritoriālās reformas projektiem.
Koncepcija sadalīta deviņās nodaļās. Tajās dots esošās situācijas apskats, pamatota pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas nepieciešamība, norādīti reformas galvenie mērķi, tās realizēšanas pamatprincipi, pašvaldību teritoriju pārveides galvenie kritēriji, kā arī reformas realizācijas mehānisms un iespējamie izpildes termiņi.
I. Īss esošās situācijas apskats
1. Latvijas valsts pārvalde atrodas pārejas posmā no centralizētas valsts pārvaldes sistēmas uz decentralizētu valsts pārvaldes sistēmu, tādējādi nodrošinot demokrātiskas un tiesiskas valsts izveidi. Šī procesa būtiska sastāvdaļa ir valsts vietējās pārvaldes — pašvaldību — reforma, kuras procesā tiek veikta valsts pārvaldes decentralizācija, nodalītas valsts institūciju funkcijas no pašvaldību funkcijām un noteikta kārtība, kādā veidojami patstāvīgi pašvaldību budžeti, bet nav izdarīta pašvaldību administratīvo teritoriju reforma.
2. Pašreizējais pašvaldību administratīvi teritoriālais iedalījums (skat.1.pielikumu) veidots 60.gadu beigās un 70.gadu sākumā. Tas vairāk piemērots centralizētai pārvaldei, bet nevis pašvaldību funkciju realizācijai, un tajā dominē administratīvās teritorijas ar nelielu iedzīvotāju skaitu.
Pagastu skaits saglabājies aptuveni pirmskara līmenī (1940.gadā — 517 pagasti, 1996.gadā — 491 pagasts), lai gan iedzīvotāju skaits lauku apvidos samazinājies par vienu trešo daļu, bet komunikāciju iespējas, salīdzinot ar pirmskara periodu, ir palielinājušās.
3. Starp pašvaldību administratīvajām teritorijām pastāv lielas atšķirības sociāli ekonomiskā attīstībā. Veidojas teritorijas, kurās ir paaugstināts bezdarba līmenis un zema saimnieciskā aktivitāte. Tas būtiski sarežģī pašvaldību darbību.
4. Pašvaldību reformas procesā uzsākts teritoriālā iedalījuma pārveides sagatavošanas darbs. Ir veikti sociāli ekonomiskie pētījumi, kā arī izstrādāti vairāki pašvaldību teritoriālā iedalījuma projekti: “Latvijas administratīvi teritoriālais iedalījums” (Latvijas Republikas Augstākās padomes Administratīvi teritoriālā iedalījuma reformas komisija, 1993.g.), “Pagastu un rajonu pašvaldību teritoriālā iedalījuma shēmas variants” (firma “Zemesprojekts”, 1993.g.), “Latvijas administratīvi teritoriālās reformas projekts” (Valsts reformu ministrija, 1994.g.).
II. Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas nepieciešamība
5. Pašvaldību reformas procesā ir paplašinājušās pašvaldību funkcijas un pieaugusi to atbildība, bet administratīvi teritoriālais iedalījums palicis iepriekšējais. Šī iemesla dēļ daļa pašvaldību nespēj racionāli un efektīvo pildīt decentralizētās funkcijas un nodrošināt iedzīvotājiem kvalitatīvus pakalpojumus.
6. Pašreizējais administratīvi teritoriālais iedalījums apgrūtina decentralizācijas procesa realizēšanu un pašvaldību ietekmes palielināšanu valsts pārvaldē.
7. Pašvaldībām nav nepieciešamo finansiālo un materiālo resursu bāzes, nepietiekamas ir to iespējas koncentrēt finansu līdzekļus. Pašvaldību ienākumi, rēķinot uz vienu iedzīvotāju, dažādās pašvaldību teritorijās atšķiras desmit līdz divdesmit reizes. Savstarpējo norēķinu sistēma par pakalpojumiem, kas sniegti citu pašvaldību iedzīvotājiem, daudzviet darbojas neapmierinoši.
8. Daļa pašvaldību savas kompetences robežās nav spējīgas nodrošināt savas teritorijas sociāli ekonomisko attīstību, patstāvīgi atrast un attīstīt investīciju piesaistes projektus, kā arī iesaistīties reģionu un pārrobežu sadarbībā.
9. Sakarā ar finansu līdzekļu un kvalificētu darbinieku trūkumu daudzas pašvaldības patlaban nevar nodrošināt teritoriālplānojumu un sociāli ekonomisko attīstības plānu izstrādāšanu un realizēšanu. Tas kavē investīciju piesaisti, saimniecības pārstrukturēšanu un jaunu darba vietu radīšanu.
10. Administratīvajās teritorijās ar nelielu iedzīvotāju skaitu pašvaldībām nav iespējams atdalīt lēmējvaru no izpildvaras un izveidot efektīvu administrāciju. Pašvaldību politiķi bieži veic arī attiecīgo pašvaldības darbinieku funkcijas, bet ne vienmēr dara to profesionāli.
11. Pašvaldībās, kurās ir tikai daži simti vēlētāju, rodas problēmas pašvaldības vēlēšanu organizēšanā, jo iespējamo politiķu skaits mazapadzīvotā pagastā ir ļoti ierobežots, vēlētāji praktiski paliek bez izvēles iespējām. Šāda situācija nerada labvēlīgus apstākļus pašvaldību demokrātijas attīstībai.
III. Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas mērķi
12. Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas galvenie mērķi:
— veidot rīcībspējīgas, patstāvīgas pašvaldības, kuras var kvalitatīvi un ar minimālu līdzekļu patēriņu pildīt pašvaldību funkcijas un sniegt pakalpojumus atbilstoši iedzīvotāju vajadzībām un interesēm;
— sekmēt valsts pārvaldes decentralizācijas procesa attīstību, palielināt pašvaldību lomu un ietekmi valsts pārvaldē, attīstīt pašvaldību spējas aizstāvēt iedzīvotāju intereses;
— koncentrēt pašvaldību materiālos un finansiālos resursus racionālai funkciju izpildei, samazināt atšķirības dažādu pašvaldību ienākumos, rēķinot uz vienu iedzīvotāju, samazināt dotāciju nepieciešamību un palielināt pašvaldību pašfinansēšanās iespējas;
— veicināt pašvaldību iespējas administrēt pašvaldību budžetā ieskaitāmos nodokļus un likumā noteiktajās robežās noteikt to likmes, veidot finansu resursus proporcionāli pašvaldības pienākumiem un funkcijām;
— veidot pašvaldības, kurām ir reālas iespējas nodrošināt teritoriju attīstību atbilstoši iedzīvotāju interesēm, radīt labvēlīgu vidi investīciju piesaistei, saimniecības pārstrukturēšanai un uzņēmējdarbības aktivizēšanai;
— veicināt to pašvaldību teritoriju apvienošanu, kuras ir kultūrvēsturiski saistītas un kuru iedzīvotāji ir savstarpēji ekonomiski atkarīgi, dot iespējas pašvaldībām plānot un realizēt mērķtiecīgu infrastruktūras attīstību;
— palielināt pašvaldības politiķu iespējas realizēt savas programmas un darboties vietējo iedzīvotāju interesēs, kā arī paaugstināt pašvaldību politiķu atbildību par viņiem uzticēto funkciju izpildi;
— izveidot administratīvās teritorijas, kurās pašvaldībām ir iespējas veidot efektīvu administrāciju, atdalīt lēmējvaru no izpildvaras, bet politiķu maiņas gadījumā — garantēt pašvaldības darbības nepārtrauktību un pēctecību, tādējādi uzlabojot iedzīvotāju apkalpošanas kvalitāti pašvaldību iestādēs un uzņēmumos;
— izveidot pašvaldības, kuras būtu līdzvērtīgi partneri starpvalstu sadarbībā.
IV. Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas realizēšanas pamatprincipi
13. Pašvaldību administratīvi teritoriālā reforma tiek realizēta ar demokrātiskām metodēm, iesaistot pašvaldības un iedzīvotājus reformas sagatavošanā, sniedzot plašu informāciju un veicot izskaidrošanas darbu sabiedrībā, kā arī radoši izmantojot citu valstu pieredzi šajā jomā.
14. Administratīvi teritoriālā reforma tiek veikta kompleksi kā pašvaldību reformas sastāvdaļa, vienlaikus nostiprinot pašvaldību finansu sistēmu, pilnveidojot likumdošanu, precizējot funkcijas un risinot pašvaldību īpašuma veidošanas jautājumus.
15. Pašvaldību administratīvi teritoriālā reforma tiek veicināta, izmantojot investīcijas, atļaujot administrēt pašvaldību budžetā ieskaitāmos nodokļus un likumā noteiktajās robežās noteikt to likmes, paredzot pašvaldības teritorijā labvēlības statusu saimnieciskajai darbībai un nododot pašvaldības teritorijā esošo valsts rezerves zemi attiecīgās pašvaldības īpašumā.
16. Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas teorētiskais pamats ir šī Koncepcija, Ministru kabineta apstiprinātā Pašvaldību reformu koncepcija (1993.g.) un Valsts pārvaldes reformas koncepcija (1995.g.). Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas juridiskais pamats būs likums par pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu.
17. Pašvaldību reformas sagatavošanā tiek izmantoti atzinumi, kas iegūti sociāli ekonomiskajos pētījumos un agrāk sagatavotajos pašvaldību teritoriju pārveides projektos. Turpmākajā sagatavošanas darbā ir jāizvairās no dārgiem, visu valsts teritoriju aptverošiem izpētes projektiem, jāizmanto rajonu sociāli ekonomiskās attīstības plānu izstrādes process un atsevišķu administratīvo teritoriju pārveides pilotprojekti.
18. Reformas procesā tiek veidotas vēlētas divu veidu pašvaldības, kas nav savstarpēji pakļautas:
— vietējās pašvaldības — municipalitātes;
— reģionālās pašvaldības — apriņķu pašvaldības.
Vietējo un reģionālo pašvaldību funkcijas ir nošķirtas un nedublējas.
Municipalitāte ir administratīva teritorija ar tās iedzīvotājiem, kuriem ir vietējā pašvaldība. Reformas gaitā jaunas municipalitātes veidojas, apvienojoties pagastiem ar pilsētām vai arī pagastiem apvienojoties savstarpēji.
Jaunās municipalitātes nosaukumā būtu lietderīgi saglabāt vēsturiskos nosaukumus. Piemēram, apvienojoties Liepkalnes pilsētai ar Liepkalnes pagastu un Bērzkalnes pagastu, izveidojas Liepkalnes municipalitāte ar tajā ietilpstošo Liepkalnes pilsētu, Liepkalnes pagastu un Bērzkalnes pagastu (pagastu un pilsētu teritorijas vēlams saglabāt kā municipalitātes iekšējā teritoriālā dalījuma vienības).
Apriņķus veido, grupējot municipalitātes. Apriņķim jābūt piemērotam to funkciju veikšanai, kuras noteiktas reģionālajām pašvaldībām.
19. Iepriekšējā pašvaldību reformas procesā jau ir nodalītas pašvaldību funkcijas no valsts funkcijām un paredzēts, kuras funkcijas veiks attiecīgā veida pašvaldība. Turpmākajā pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas gaitā funkcijas varētu tikt precizētas atbilstoši šīs Koncepcijas nostādnēm un iesniegtajiem priekšlikumiem.
Vietējām pašvaldībām varētu tik paredzētas šādas galvenās funkcijas:
— teritorijas sociāli ekonomiskās attīstības veicināšana, uzņēmējdarbības sekmēšana, bezdarba samazināšana;
— komunālo pakalpojumu organizēšana;
— audzināšanas un mācību procesa nodrošināšana pirmsskolas un skolas vecuma bērniem (pamata un vidējā izglītība);
— primārās veselības aprūps nodrošināšana;
— rūpes par sabiedrisko kārtību un veselīgu dzīvesveidu;
— teritorijas plānošana, uzraudzība, uzturēšana un labiekārtošana;
— adopcijas, aizbildnības un aizgādnības lietu kārtošana, civilstāvokļa aktu reģistrācija;
— sociālās palīdzības nodrošināšana;
— iedzīvotāju izglītības un kultūras vajadzību apmierināšana, kultūras iestāžu uzturēšana, vietējo kultūras pieminekļu aizsardzība, atpūtas iespēju nodrošināšana;
— pašvaldību budžetā ieskaitāmo nodokļu administrēšana.
Apriņķu pašvaldībām varētu tikt paredzētas šādas galvenās funkcijas:
— aprinķa attīstības plānošana, teritoriālplānojuma izstrādāšana un attiecīgo plānu realizēšanas nodrošināšana;
— veselības aprūpes nodrošināšana;
— apriņķa sociālās aprūpes iestāžu izveidošana un uzturēšana, sociālās palīdzības darba koordinēšana;
— vides aizsardzība;
— nodrošināšana ar sabiedrisko transportu;
— mācību un audzināšanas procesa nodrošināšana apriņķu pašvaldību pārziņā esošajās izglītības iestādēs;
— palīdzības organizēšana stihisku nelaimju gadījumos , civilās aizsardzības organizēšana.
20. Pašvaldībām reformas procesā uz laiku var saglabāties valsts deleģētās funkcijas.
21. Minēto funkciju izpildei pašvaldībām ar likumu tiek noteikti nepieciešamie ieņēmumu avoti. Tos veido iedzīvotāju ienākuma nodoklis, uzņēmumu ienākuma nodoklis, nekustamā īpašuma nodoklis un dabas resursu nodoklis, kā arī valsts dotācijas un mērķdotācijas, pašvaldību nodevas, daļa no celmu naudas un citi ienākumu avoti. Būtu jāparedz, ka iedzīvotāju ienākuma nodoklis un nekustamā īpašuma nodoklis tiek noteikti par pašvaldības nodokļiem un tiek noteikta arī valsts un pašvaldību nodokļu ieņēmumu savstarpējā sadale starp vietējām pašvaldībām, apriņķa pašvaldībām un centrālo valdību.
V. Municipalitāšu veidošanas galvenie kritēriji
22. Municipalitāte ir ģeogrāfiski un kultūrvēsturiski vienota un kompakta. Tai jābūt attiecīgi piemērotai teritorijas attīstības plānošanai un teritorijas zonēšanai.
Nav vēlams, ka municipalitāti sadala dabiski šķēršļi — ūdensteces un ūdenstilpes, lieli mežu masīvi, purvi.
23. Municipalitātē pēc iespējas atrodas pašvaldības funkciju veikšanai nepieciešamie infrastruktūras objekti. Municipalitātei vēlams uzturēt vidusskolu.
24. Vietējās pašvaldības ienākumiem jābūt tādiem, lai tā varētu racionāli un efektīvi realizēt tiesību aktos noteiktās funkcijas un nodrošināt kvalitatīvus pakalpojumus iedzīvotājiem.
25. Municipalitātē var ietilpt gan pilsētu, gan lauku zemes — pilsētas un lauku vienotības princips. Pilsēta nav nodalīta kā administratīva teritorija no lauku zemēm, tās robežas nosaka municipalitātes teritoriālplānojums.
26. Municipalitātes administratīvais centrs ir apdzīvota vieta (pilsēta, ciems), kas kultūrvēsturiski un ģeogrāfiski ir izveidojusies par apvidus centru un kurā ir salīdzinoši vairāk infrastruktūras un saimnieciskās darbības objektu. Ceļu tīklam ir jānodrošina administratīvā centra saistība ar apkārtējo teritoriju apdzīvotajām vietām, centram jābūt ērti sasniedzamam.
27. Minētie kritēriji nav obligāti visos vietējo pašvaldību pārveides gadījumos, jo teritorijām ir dažādas īpatnības, kas saistītas ar vēsturi, kultūru, saimniecisko dzīvi, apdzīvotības blīvumu un iedzīvotāju mentalitāti. Tomēr šādi izņēmumi nevar tikt piemēroti kā vispārēja prakse. Tie pieļaujami tikai atsevišķos gadījumos, kad nav iespējams cits risinājums.
VI. Apriņķa veidošanas galvenie kritēriji
28. Apriņķi veido, grupējot municipalitātes un izveidojot teritoriju, kas vislabāk piemērota apriņķu pašvaldības funkciju veikšanai.
29. Apriņķī atrodas tā pašvaldības funkciju veikšanai nepieciešamie infrastruktūras objekti. Apriņķa pašvaldībai jābūt spējīgai uzturēt modernu slimnīcu.
30. Apriņķu grupas iespēju robežās veido Vidzemi, Latgali, Kurzemi un Zemgali.
31. Apriņķa administratīvais centrs ir pilsēta, kas kultūrvēsturiski, ģeogrāfiski un ekonomiski ir izveidojusies par plašāku apvidus centru un kurā ir koncentrētas reģionālās nozīmes kultūras un izglītības iestādes, kā arī nozīmīgi sociālie un saimnieciskie objekti. Ceļu tīklam ir jānodrošina administratīvā centra saistība ar apriņķī ietilpstošām municipalitātēm, centram jābūt ērti sasniedzamam.
VII. Teritoriālplānošana un pašvaldību administratīvi teritoriālā reforma
32. Pašvaldību attīstības plānus un teritoriālplānojumus var izmantot kā argumentus, kas pamato konkrēto jaunveidojamo municipalitāšu izveidošanu un to administratīvo centru izvietojumu.
33. Rajona (perspektīvā — apriņķa) attīstības plānos un teritoriālplānojumos, ievērojot vietējo iedzīvotāju un vietējo pašvaldību izteiktos viedokļus, tiek ieteiktas iespējamās jaunās municipalitātes un pamatoti to administratīvie centri.
34. Pašvaldību teritoriālplānojumiem jābūt savstarpēji saskaņotiem. Teritoriāli saistītām pašvaldībām ir ieteicams attīstības plānus un teritoriālplānojumus izstrādāt savstarpēji sadarbojoties, kā arī noteikt iespējamās jaunās municipalitātes un to administratīvos centrus.
35. Reformai jāsekmē pasākumi, kas veicinātu pašvaldību kā līdzvērtīgu partneru pilnvērtīgu un patstāvīgu līdzdalību pārrobežu sadarbības līgumos un Eiropas reģionālajos projektos.
VIII. Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas īstenošanas mehānisms un izpildes termiņi
36. Pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu vada un koordinē Ministru kabineta izveidota Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas vadības komisija. Reformas īstenošanu veic Pašvaldību lietu pārvalde un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, kuras ar reformu saistīto darbu izpētei izveido no valsts budžeta finansējamas projektu izstrādes darba grupas, kā arī reformas vadības komisijas sekretariātu.
37. Lai nepieciešamos pasākumus pašvaldību teritoriju skārtošanas jomā veiktu pirms pašvaldību vēlēšanām 1997. gadā, Pašvaldību lietu pārvalde un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija izskata iespējas:
— apvienot pilsētas ar pagastiem, kuru iedzīvotāji galvenokārt izmanto attiecīgās pilsētas infrastruktūru;
— apvienot blakus esošos pagastus, kuri neatbilst šīs Koncepcijas V nodaļā dotajiem vietējo pašvaldību administratīvo teritoriju veidošanas kritērijiem.
Pašvaldību teritorijas tiek sakārtotas esošās administratīvi teritoriālās sistēmas ietvaros, izanalizējot katru iespējamo pašvaldību apvienošanas gadījumu, konsultējoties ar ieinteresētajām pašvaldībām un sagatavojot pamatotu un reālu lēmumu par pašvaldību reorganizāciju.
38. Pagastu, pilsētu un rajonu pašvaldības, pamatojoties uz projektu izstrādes darba grupu izpētes materiāliem vai izstrādātajiem teritoriālplānojumiem, kā arī pēc konsultēšanās ar vietējiem iedzīvotājiem, iesniedz Pašvaldību lietu pārvaldē izskatīšanai Ministru kabineta izveidotajā Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas vadības komisijā priekšlikumus par iespējamām jaunveidojamām administratīvām teritorijām un to administratīvajiem centriem (1998. gada otrā puse).
39. Projektu izstrādes darba grupas, ja nepieciešams, veic izpētes darbus, sagatavo atsevišķu teritoriju administratīvi teritoriālā iedalījuma projektu, sniedz pašvaldībām metodisko palīdzību teritoriju pārveides projektu sagatavošanā, kā arī veic pašvaldību iesniegto projektu ekspertīzi un strīdīgos jautājumos konsultējas ar iedzīvotājiem, lai noskaidrotu viņu viedokli.
40. Veicot municipalitāšu apvienošanās iespēju izpēti un sagatavojot attiecīgus priekšlikumus, vēlams atbalstīt pašvaldību kooperāciju, lai jau pirms pašvaldību apvienošanās praksē pārliecinātos par paredzētā risinājuma lietderību.
41. Pamatojoties uz pašvaldību vai projektu izstrādes darba grupu priekšlikumiem un Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas vadības komisijas atzinumiem, Pašvaldību lietu pārvalde kopīgi ar Valsts zemes dienestu sagatavo nepieciešamos tiesību aktu projektus jaunveidojamo municipalitāšu juridiskai noformēšanai. Jaunās municipalitātes saskaņā ar likumu par pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu izveido Ministru kabinets (1999. gada pirmā puse).
42. Realizējot pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu, pastāv vairāki riska faktori: attiecīgās pašvaldības finansiālie līdzekļi var tikt izmantoti galvenokārt tikai pašvaldības administratīvā centra un tā tuvākās apkārtnes attīstībai, pašvaldību lēmējinstitūcijā var tikt ievēlēti tikai tās administratīvā centra pārstāvji, var pasliktināties iedzīvotāju saikne ar pašvaldību. Reformas procesā šie riska faktori jāņem vērā un jānovērš.
43. Attiecīgos tiesību aktos tiek iestrādātas normas, kas garantē apvienoto pagastu iedzīvotāju interešu aizsardzību, paredzot apvienotās (pagastu) administratīvās teritorijas saglabāt kā municipalitātes iekšējā teritoriālā dalījuma vienības un izveidojot tajās izpildinstitūciju ar noteiktām funkcijām, kurā līdz zemes reformas pabeigšanai tiek saglabātas esošās zemes komisijas ar to funkcijām. Vēlams noteikt tādu pašvaldību vēlēšanu kārtību, kura garantētu teritoriālu pārstāvniecību pašvaldības lēmējinstitūcijā.
44. Tiesību aktos pašvaldībām tiek noteiktas saistības infrastruktūras objektu saglabāšanā un zemes nodokļu noteikšanā bijušajās lauku teritorijās.
45. Municipalitātēm, kuras neatbilst šīs Koncepcijas V nodaļā dotajiem municipalitātes veidošanas kritērijiem un kuras, tiesību akos norādītajam laikposmam beidzoties, nav iesniegušas priekšlikumus par apvienošanos, projektu izstrādes darba grupas sagatavo apvienošanās projektus, kurus iesniedz pašvaldībām publiskai apspriešanai. Pēc apspriešanas tiek noteikts galīgais projekta variants, kurā iestrādāti iespējamie precizējumi. Pašvaldību lietu pārvalde kopīgi ar Valsts zemes dienestu sagatavo tiesību aktu projektus jaunveidojamo municipalitāšu juridiskai noformēšanai. Radušos strīdus izskata Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas vadības komisija. Jaunās municipalitātes saskaņā ar likumu par Pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu izveido Ministru kabinets (1999. gada IV ceturksnis).
46. Apriņķu veidošana tiek uzsākta pēc tam, kad veikta reforma lielākajā daļā vietējo pašvaldību (1999.g.). Tiek precizētas apriņķu pašvaldību funkcijas un atvēlēts noteikts laikposms, lai vietējās pašvaldības varētu sagatavot priekšlikumus apriņķu teritoriju izveidošanai.
Veidojot apriņķus, tiek pārskatīts republikas pilsētu statuss, bet Rīgas pilsētai kā galvaspilsētai tiek paredzēts īpašs statuss.
47. Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas realizēšanas iespējamie termiņi:
— 1996. gada IV ceturksnis — Saeimā tiek iesniegts likumprojekts par pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu;
— 1996. gads — atsevišķu pagastu brīvprātīga apvienošanās ar blakus esošo pilsētu vai pagastu (saglabājot tiesību akos noteiktos administratīvo teritoriju veidus — republikas pilsēta, rajona pilsēta, rajona pilsēta ar lauku teritoriju, pagasts);
— 1997. gads — 1998. gads — izpētes darbs, priekšlikumu sagatavošana par municipalitāšu veidošanu un šo priekšlikumu iesniegšanu Pašvaldību lietu pārvaldē (1998. gada otrā puse);
— 1999. gada pirmā puse — municipalitāšu izveidošana atbilstoši to veidošanas kritērijiem un pašvaldību priekšlikumiem;
— 1999. gada IV ceturksnis — municipalitāšu izveidošanas pabeigšana visā valsts teritorijā (pašvaldību teritoriju apvienošana, kuras nav isniegušas priekšlikumus);
— 1999. gads — apriņķu veidošanas uzsākšana;
— 2001. gads — apriņķu izveidošana visā valsts teritorijā.
IX. Koncepcijas apspriešanas un pieņemšanas kārtība
48. Ministru kabinets pēc Koncepcijas projekta konceptuālas akceptēšanas nodod to publiskai apspriešanai (divi mēnešu termiņš).
49. Koncepcijas projekta sagatavošanas darba grupa apkopo Koncepcijas projekta apspriešanas procesā iesniegtos priekšlikumus, organizē konferenci to analīzei un pilnveidoto koncepcijas projektu iesniedz Ministru kabinetā.
Iespējamais pašvaldību administratīvi teritoriālais iedalījums pēc reformas realizēšanas
Pašvaldību sistēmu veido vietējās pašvaldības un apriņķu pašvaldības. Pašvaldību skaits salīdzinājumā ar līdzšinējo samazināsies.
Īpašu uzdevumu ministrs pašvaldību lietās un reģionālās attīstības M.Gailis
Vides aizsardzības ministrs E.Jurkāns
2.pielikums
Administratīvo teritoriju saraksts un to raksturojošie lielumi uz 1996.gada janvāri
Pilsēta/pagasts Iedzīvotāju sk. (uz 1.01.95.) Platība (kv.km)Iedzīv. blīvums (kv. km)
Rīga 839670 307 2735
Daugavpils 120151 72 1669
Jelgava 71091 60 1185
Jūrmala 59247 100 592
Liepāja 100271 60 1671
Rēzekne 42081 17 2475
Ventspils 46994 46 1022
Aizkraukles rajons
Aizkraukle 10040 12 837
Jaunjelgava 2253 11 205
Pļaviņas 4660 7 666
Aiviekstes pagasts 959 145 7
Aizkraukles pagasts 1290 91 14
Bebru pagasts 1567 120 13
Daudzeses pagasts 1210 211 6
Iršu pagasts 628 70 9
Klintaines pagasts 945 94 10
Kokneses pagasts 4501 171 26
Kurmenes pagasts 950 112 8
Mazzalves pagasts 1349 209 6
Neretas pagasts 2284 126 18
Pilskalnes pagasts 715 100 7
Seces pagasts 1273 176 7
Sērenes pagasts 880 119 7
Skrīveru pagasts 4008 105 38
Staburaga pagasts 564 58 10
Sunākstes pagasts 664 109 6
Valles pagasts 1327 179 7
Vietalvas pagasts 1181 130 9
Zalves pagasts 1021 210 5
Alūksnes rajons
Alūksne 10378 14 741
Apes pilsēta
ar lauku teritoriju 2298 128 18
Alsviķu pagasts 1805 213 8
Annas pagasts 654 53 12
Gaujienas pagasts 1211 126 10
Ilzenes pagasts 484 62 8
Jaunalūksnes pagasts 1504 185 8
Jaunannas pagasts 638 94 7
Jaunlaicenes pagasts 509 52 10
Kalncempju pagasts 385 43 9
Liepnas pagasts 1267 280 5
Malienas pagasts 567 55 10
Mālupes pagasts 868 130 7
Mārkalnes pagasts 521 123 4
Pededzes pagasts 980 142 7
Trapenes pagasts 1103 137 8
Veclaicenes pagasts 610 72 8
Virešu pagasts 871 154 6
Zeltiņu pagasts 468 63 7
Ziemeru pagasts 1025 117 9
Balvu rajons
Balvi 9527 5 1905
Viļaka 2022 6 337
Baltinavas pagasts 1876 186 10
Balvu pagasts 819 83 10
Bērzkalnes pagasts 721 103 7
Bērzpils pagasts 1264 128 10
Briežuciema pagasts 822 84 10
Krišjāņu pagasts 589 71 8
Kubuļu pagasts 1819 168 11
Kupravas pagasts 988 4 247
Lazdukalna pagasts 1386 195 7
Lazdulejas pagasts 407 87 5
Medņevas pagasts 1048 99 11
Rugāju pagasts 2057 318 6
Susāju pagasts 1001 199 5
Šķilbēnu pagasts 1587 97 16
Tilžas pagasts 1332 104 13
Vectilžas pagasts 630 91 7
Vecumu pagasts 991 125 8
Vīksnas pagasts 1040 122 9
Žīguru pagasts 1096 111 10
Bauskas rajons
Bauska 11730 6 1955
Bārbeles pagasts 1063 98 11
Brunavas pagasts 2013 112 18
Ceraukstes pagasts 1807 68 27
Codes pagasts 2896 95 30
Dāviņu pagasts 1072 81 13
Gailīšu pagasts 3222 80 40
Iecavas pagasts 9499 312 30
Čslīces pagasts 4299 104 41
Mežotnes pagasts 2100 75 28
Rundāles pagasts 2470 92 27
Skaistkalnes pagasts 1606 106 15
Stelpes pagasts 1070 68 16
Svitenes pagasts 1205 58 21
Vecsaules pagasts 2486 164 15
Vecumnieku pagasts 4820 281 17
Viesturu pagasts 1430 82 17
Cēsu rajons
Cēsis 21637 19 1139
Līgatne 1789 7 256
Amatas pagasts 901 108 8
Drabešu pagasts 2609 120 22
Drustu pagasts 1211 157 8
Dzērbenes pagasts 1145 125 9
Inešu pagasts 847 88 10
Jaunpiebalgas pagasts 2467 184 13
Kaives pagasts 505 118 4
Liepas pagasts 3232 75 43
Līgatnes pagasts 3022 161 19
Mārsnēnu pagasts 968 69 14
Mores pagasts 711 89 8
Nītaures pagasts 1088 174 6
Priekuļu pagasts 5422 98 55
Raiskuma pagasts 1837 175 10
Raunas pagasts 3523 152 23
Skujenes pagasts 1108 180 6
Stalbes pagasts 1414 160 9
Straupes pagasts 1602 152 11
Taurenes pagasts 1017 102 10
Vaives pagasts 1579 154 10
Vecpiebalgas pagasts 1714 110 16
Veselavas pagasts 789 60 13
Zaubes pagasts 1181 163 7
Zosēnu pagasts 609 67 9
Daugavpils rajons
Ilūkste 3245 9 361
Subates pilsēta
ar lauku teritoriju 1392 99 14
Ambeļu pagasts 1023 69 15
Bebrenes pagasts 1619 103 16
Biķernieku pagasts 901 69 13
Demenes pagasts 1366 104 13
Dubnas pagasts 1021 64 16
Dvietes pagasts 834 118 7
Eglaines pagasts 1272 79 16
Kalkūnes pagasts 2752 67 41
Kalupes pagasts 1919 119 16
Laucesas pagasts 1561 61 26
Līdumnieku pagasts 742 78 10
Līksnas pagasts 1392 138 10
Maļinovkas pagasts 1173 72 16
Medumu pagasts 1305 117 11
Naujenes pagasts 6374 131 49
Nīcgales pagasts 1155 96 12
Pilskalnes pagasts 1409 125 11
Salienas pagasts 958 125 8
Skrudalienas pagasts 1849 99 19
Sventes pagasts 1436 127 11
Šēderes pagasts 1648 115 14
Tabores pagasts 1120 77 15
Vaboles pagasts 1104 78 14
Vecsalienas pagasts 833 82 10
Višķu pagasts 2613 104 25
Dobeles rajons
Dobele 13022 8 1628
Auces pilsēta
ar lauku teritoriju 4132 44 94
Annenieku pagasts 1338 86 16
Augstkalnes pagasts 1407 65 22
Auru pagasts 3001 110 27
Bēnes pagasts 2292 89 26
Bērzes pagasts 2150 81 27
Bikstu pagasts 1247 96 13
Bukaišu pagasts 1043 67 16
Dobeles pagasts 1103 73 15
Čles pagasts 718 76 9
Jaunbērzes pagasts 1227 111 11
Krimūnu pagasts 1430 71 20
Lielauces pagasts 600 80 8
Naudītes pagasts 1006 89 11
Penkules pagasts 1264 74 17
Tērvetes pagasts 2565 93 28
Ukru pagasts 919 95 10
Vītiņu pagasts 1423 134 11
Zebrenes pagasts 675 91 7
Gulbenes rajons
Gulbene 10124 12 844
Beļavas pagasts 2239 169 13
Daukstu pagasts 1446 165 9
Druvienas pagasts 645 68 9
Galgauskas pagasts 865 98 9
Jaungulbenes pagasts 1642 91 18
Lejasciema pagasts 2094 338 6
Litenes pagasts 1417 127 11
Lizuma pagasts 1831 108 17
Līgo pagasts 592 79 7
Rankas pagasts 1920 184 10
Stāmerienes pagasts 1410 134 11
Stradu pagasts 2529 174 15
Tirzas 1228 130 9
Jelgavas rajons
Kalnciema pilsēta
ar lauku teritoriju 2786 23 121
Cenu pagasts 4301 121 36
Elejas pagasts 2596 66 39
Glūdas pagasts 3002 104 29
Jaunsvirlaukas pagasts 3380 123 27
Lielplatones pagasts 1064 50 21
Līvbērzes pagasts 2224 146 15
Ozolnieku pagasts 3243 8 405
Platones pagasts 1844 87 21
Sesavas pagasts 2148 99 22
Sidrabenes pagasts 1957 157 12
Svētes pagasts 1539 59 26
Valgundes pagasts 2087 210 10
Vilces pagasts 2273 127 18
Vircavas pagasts 1911 101 19
Zaļenieku pagasts 1915 123 16
Jēkabpils rajons
Jēkabpils 28793 26 1107
Aknīstes pilsēta
ar lauku teritoriju 2151 133 16
Viesītes pilsēta
ar lauku teritoriju 3336 315 11
Asares pagasts 689 84 8
Atašienes pagasts 956 243 4
Ābeļu pagasts 1001 127 8
Dignājas pagasts 705 83 8
Dunavas pagasts 1047 124 8
Elkšņu pagasts 823 139 6
Gārsenes pagasts 1352 68 20
Kalna pagasts 827 173 5
Krustpils pagasts 984 86 11
Kūku pagasts 2182 115 19
Leimaņu pagasts 831 102 8
Mežāres pagasts 1202 143 8
Rites pagasts 891 98 9
Rubenes pagasts 1571 182 9
Salas pagasts 3956 196 20
Saukas pagasts 1026 99 10
Sēlpils pagasts 1257 122 10
Variešu pagasts 1522 148 10
Vīpes pagasts 861 77 11
Zasas pagasts 1301 115 11
Krāslavas rajons
Krāslava 12553 9 1395
Dagda 3639 3 1213
Andrupenes pagasts 1805 136 13
Andzeļu pagasts 851 96 9
Asūnes pagasts 731 78 9
Aulejas pagasts 915 75 12
Bērziņu pagasts 814 98 8
Dagdas pagasts 900 57 16
Ezernieku pagasts 1248 129 10
Grāveru pagasts 737 65 11
Indras pagasts 1794 130 14
Izvaltas pagasts 1061 71 15
Kalniešu pagasts 1098 112 10
Kaplavas pagasts 884 125 7
Kastuļinas pagasts 1232 120 10
Kombuļu pagasts 1004 81 12
Konstantinovas pagasts 786 79 10
Krāslavas pagasts 615 58 11
Ķepovas pagasts 448 58 8
Piedrujas pagasts 768 64 12
Robežnieku pagasts 1263 127 10
Skaistas pagasts 1059 117 9
Svariņu pagasts 624 92 7
Šķaunes pagasts 926 123 8
Šķeltovas pagasts 1022 75 14
Ūdrīšu pagasts 1642 107 15
Kuldīgas rajons
Kuldīga 14899 13 1146
Skrundas pilsēta
ar lauku teritoriju 4220 266 16
Alsungas pagasts 2230 191 12
Ēdoles pagasts 1059 145 7
Gudenieku pagasts 1156 112 10
Čvandes pagasts 454 71 6
Kabiles pagasts 1044 179 6
Kurmāles pagasts 2295 114 20
Laidu pagasts 1473 115 13
Nīkrāces pagasts 863 131 7
Padures pagasts 1055 113 9
Pelču pagasts 945 57 17
Raņķu pagasts 614 47 13
Rendas pagasts 1313 263 5
Rudbāržu pagasts 1343 110 12
Rumbas pagasts 1670 226 7
Snēpeles pagasts 865 77 11
Turlavas pagasts 1193 125 10
Vārmes pagasts 1169 147 8
Liepājas rajons
Aizpute 6175 7 882
Durbes pilsēta
ar lauku teritoriju 1459 76 19
Grobiņa 4454 5 891
Pāvilosta 1304 6 217
Priekule 2901 5 580
Aizputes pagasts 1166 89 13
Bārtas pagasts 845 116 7
Bunkas pagasts 1268 111 11
Cīravas pagasts 1690 132 13
Dunalkas pagasts 1001 87 12
Dunikas pagasts 929 211 4
Embūtes pagasts 707 118 6
Gaviezes pagasts 960 129 7
Gramzdas pagasts 963 85 11
Grobiņas pagasts 2761 131 21
Kalētu pagasts 886 80 11
Kalvenes pagasts 894 119 8
Kazdangas pagasts 2006 134 15
Lažas pagasts 868 160 5
Medzes pagasts 1500 109 14
Nīcas pagasts 2797 230 12
Otaņķu pagasts 1114 120 9
Priekules pagasts 903 153 6
Rucavas pagasts 1614 238 7
Sakas pagasts 826 318 3
Tadaiķu pagasts 1219 78 16
Vaiņodes pagasts 3022 190 16
Vecpils pagasts 627 80 8
Vērgales pagasts 1806 191 9
Virgas pagasts 1131 86 13
Limbažu rajons
Limbaži 9452 9 1050
Ainažu pilsēta ar lauku teritoriju 2080 155 13
Alojas pilsēta ar lauku teritoriju 2850 182 16
Salacgrīvas pilsēta ar lauku teritoriju 3792 18 211
Staiceles pilsēta ar lauku teritoriju 2228 262 9
Braslavas pagasts 912 83 11
Brīvzemnieku pagasts 1437 104 14
Katvaru pagasts 1517 124 12
Lēdurgas pagasts 1624 163 10
Liepupes pagasts 2604 157 17
Limbažu pagasts 2549 228 11
Pāles pagasts 1042 146 7
Salacas pagasts 2415 307 8
Skultes pagasts 2046 144 14
Umurgas pagasts 1422 190 7
Vidrižu pagasts 1703 106 16
Viļķenes pagasts 1707 224 8
Ludzas rajons
Ludza 11767 10 1177
Kārsava 2883 4 721
Zilupe 2226 5 445
Blontu pagasts 618 97 6
Briģu pagasts 879 125 7
Ciblas pagasts 1245 79 16
Cirmas pagasts 845 87 10
Goliševas pagasts 560 79 7
Isnaudas pagasts 1231 117 11
Istras pagasts 1101 164 7
Lauderu pagasts 595 75 8
Līdumnieku pagasts 621 161 4
Malnavas pagasts 2254 164 14
Mežvidu pagasts 1354 125 11
Mērdzenes pagasts 1071 90 12
Miglinieku pagasts 643 67 10
Nautrēnu pagasts 1127 90 13
Nirzas pagasts 778 92 8
Nukšas pagasts 692 69 10
Pasienes pagasts 937 120 8
Pildas pagasts 953 118 8
Pureņu pagasts 622 60 10
Pušmucovas pagasts 815 72 11
Rundēnu pagasts 862 125 7
Salnavas pagasts 1221 166 7
Zaļesjes pagasts 1040 109 10
Zvirgzdenes pagasts 1149 99 12
Madonas rajons
Madona 10146 10 1015
Cesvaines pilsēta ar lauku teritoriju 3614 190 19
Lubāna 2128 3 709
Varakļāni 2791 5 558
Aronas pagasts 1679 150 11
Barkavas pagasts 1873 188 10
Bērzaunes pagasts 1851 117 16
Dzelzavas pagasts 1621 123 13
Ērgļu pagasts 3130 131 24
Indrānu pagasts 1256 343 4
Jumurdas pagasts 442 131 3
Kalsnavas pagasts 2249 147 15
Lazdonas pagasts 829 22 38
Liezāres pagasts 2004 255 8
Ņaudonas pagasts 1894 204 9
Mārcienas pagasts 1338 90 15
Mētrienas pagasts 1041 140 7
Murmastienes pagasts 1056 175 6
Ošupes pagasts 1647 224 7
Praulienas pagasts 1885 198 10
Sarkaņu pagasts 1609 167 10
Sausnējas pagasts 825 117 7
Varakļānu pagasts 1095 99 11
Vestienas pagasts 810 117 7
Ogres rajons
Ogre 28816 16 1801
Ikšķile 3510 4 878
Ķeguma pilsēta ar lauku teritoriju 2944 117 25
Lielvārdes pilsēta ar lauku teritoriju 7980 60 133
Birzgales pagasts 2050 292 7
Jumpravas pagasts 2389 87 27
Krapes pagasts 953 73 13
Ķeipenes pagasts 1326 87 15
Lauberes pagasts 829 80 10
Lēdmanes pagasts 1591 78 20
Madlienas pagasts 2120 168 13
Mazozolu pagasts 794 97 8
Meņģeles pagasts 912 90 10
Ogresgala pagasts 2341 95 25
Rembates pagasts 1287 81 16
Suntažu pagasts 2264 160 14
Taurupes pagasts 1241 126 10
Tīnūžu pagasts 2637 129 20
Preiļu rajons
Preiļi 9847 5 1969
Līvāni 11284 5 2257
Aglonas pagasts 2692 132 20
Aizkalnes pagasts 884 73 12
Galēnu pagasts 1293 81 16
Jersikas pagasts 1083 117 9
Pelēču pagasts 1044 84 12
Preiļu pagasts 1092 79 14
Riebiņu pagasts 1582 110 14
Rožkalnu pagasts 1015 111 9
Rožupes pagasts 1651 182 9
Rudzātu pagasts 1110 125 9
Rušonu pagasts 2010 208 10
Saunas pagasts 1393 122 11
Silajāņu pagasts 708 71 10
Sīļukalna pagasts 848 95 9
Stabulnieku pagasts 1137 67 17
Sutru pagasts 825 78 11
Turku pagasts 1096 119 9
Upmalas pagasts 1160 98 12
Vārkavas pagasts 815 79 10
Rēzeknes rajons
Viļāni 4311 5 862
Audriņu pagasts 1263 67 19
Bērzgales pagasts 797 55 14
Čornojas pagasts 1637 151 11
Dekšāru pagasts 1018 103 10
Dricānu pagasts 1367 104 13
Feimaņu pagasts 1219 135 9
Gaigalavas pagasts 1248 193 6
Griškānu pagasts 1748 77 23
Ilzeskalna pagasts 1032 79 13
Kantinieku pagasts 718 58 12
Kaunatas pagasts 1620 170 10
Lendžu pagasts 865 65 13
Lūznavas pagasts 1630 74 22
Maltas pagasts 3832 90 43
Mākoņkalna pagasts 916 163 6
Nagļu pagasts 708 138 5
Ozolaines pagasts 1650 80 21
Ozolmuižas pagasts 991 49 20
Pušas pagasts 722 81 9
Rikavas pagasts 1077 82 13
Sakstagala pagasts 1776 93 19
Silmalas pagasts 3793 195 19
Sokolu pagasts 985 57 17
Stoļerovas pagasts 811 62 13
Stružānu pagasts 1123 38 30
Verēmu pagasts 1625 70 23
Viļānu pagasts 2192 121 18
Rīgas rajons
Baldones pilsēta
ar lauku teritoriju 5143 179 29
Baloži 4295 7 614
Olaine 13417 7 1917
Salaspils pilsēta ar lauku teritoriju 21270 127 167
Saulkrastu pilsēta ar lauku teritoriju 5570 48 116
Sigulda 11065 18 615
Vangaži 4115 5 823
Allažu pagasts 1858 156 12
Ādažu pagasts 7372 163 45
Babītes pagasts 5538 167 33
Carnikavas pagasts 4879 80 61
Daugmales pagasts 867 63 14
Garkalnes pagasts 2889 153 19
Inčukalna pagasts 3664 107 34
Krimuldas pagasts 4386 178 25
Ķekavas pagasts 11535 202 57
Mālpils pagasts 4387 221 20
Mārupes pagasts 9050 104 87
Olaines pagasts 5537 292 19
Ropažu pagasts 4791 326 15
Salas pagasts 1271 76 17
Sējas pagasts 2393 230 10
Siguldas pagasts 3448 97 36
Stopiņu pagasts 7109 53 134
Saldus rajons
Saldus 12500 8 1562
Brocēnu pilsēta
ar lauku teritoriju 5338 101 53
Blīdenes pagasts 1065 138 8
Ezeres pagasts 1571 97 16
Gaiķu pagasts 993 106 9
Jaunauces pagasts 628 83 8
Jaunlutriņu pagasts 1118 116 10
Kursīšu pagasts 1146 171 7
Lutriņu pagasts 1420 91 16
Nīgrandes pagasts 2257 97 23
Novadnieku pagasts 2120 109 19
Pampāļu pagasts 1052 122 9
Remtes pagasts 997 156 6
Rubas pagasts 1146 87 13
Saldus pagasts 1752 42 42
Šķēdes pagasts 795 88 9
Vadakstes pagasts 832 72 12
Zaņas pagasts 908 87 10
Zirņu pagasts 1976 206 10
Zvārdes pagasts 391 205 2
Talsu rajons
Talsi 13090 9 1454
Sabile 1710 4 428
Stende 2150 5 430
Valdemārpils pilsēta
ar lauku teritoriju 2969 138 22
Abavas pagasts 1942 161 12
Balgales pagasts 1088 75 15
Dundagas pagasts 4203 559 8
Īves pagasts 2623 71 37
Ģibuļu pagasts 637 320 2
Kolkas pagasts 1241 117 11
Ķūļciema pagasts 538 68 8
Laidzes pagasts 1594 74 22
Laucienas pagasts 2154 180 12
Lībagu pagasts 2184 144 15
Lubes pagasts 629 83 8
Mērsraga pagasts 2094 109 19
Rojas pagasts 4899 201 24
Strazdes pagasts 547 42 13
Valdgales pagasts 1503 205 7
Vandzenes pagasts 2066 146 14
Virbu pagasts 1043 40 26
Tukuma rajons
Tukums 19930 13 1533
Kandava 4500 6 750
Cēres pagasts 648 48 14
Degoles pagasts 850 67 13
Džūkstes pagasts 1921 184 10
Engures pagasts 2850 133 21
Irlavas pagasts 1812 114 16
Jaunpils 2984 157 19
Jaunsātu pagasts 1376 95 14
Kandavas pagasts 2078 171 12
Lapmežciema pagasts 2267 49 46
Lestenes pagasts 849 84 10
Matkules pagasts 962 63 15
Pūres pagasts 1914 102 19
Sēmes pagasts 1310 145 9
Slampes pagasts 2314 155 15
Smārdes pagasts 2733 215 13
Tumes pagasts 1897 111 17
Vānes pagasts 1460 166 9
Viesatu pagasts 520 52 10
Zantes pagasts 901 96 9
Zemītes pagasts 1145 99 12
Zentenes pagasts 807 122 7
Valkas rajons
Valka 7856 14 561
Sedas pilsēta
ar lauku teritoriju 2063 75 28
Smiltene 6243 7 892
Strenči 2071 5 414
Bilskas pagasts 1666 161 10
Blomes pagasts 1171 76 15
Brantu pagasts 647 82 8
Ērģemes pagasts 1233 179 7
Ēveles pagasts 640 92 7
Grundzāles pagasts 1143 130 9
Jērcēnu pagasts 702 77 9
Kārķu pagasts 910 124 7
Launkalnes pagasts 1311 222 6
Palsmanes pagasts 1265 100 13
Plāņu pagasts 939 219 4
Smiltenes pagasts 1502 69 22
Trikātas pagasts 1304 113 12
Valkas pagasts 1551 279 6
Variņu pagasts 28425 101 281
Vijciema pagasts 2728 142 19
Zvārtavas pagasts 4007 170 24
Valmieras rajons
Mazsalacas pilsēta
ar lauku teritoriju 2728 73 37
Rūjiena 4007 8 501
Valmiera 28425 18 1579
Bērzaines pagasts 702 55 13
Brenguļu pagasts 1030 100 10
Burtnieku pagasts 1759 179 10
Dikļu pagasts 1372 157 9
Ipiķu pagasts 399 67 6
Jeru pagasts 1479 125 12
Kauguru pagasts 1488 89 17
Kocēnu pagasts 3096 185 17
Ķoņu pagasts 834 88 9
Lodes pagasts 522 64 8
Matīšu pagasts 1090 80 14
Naukšēnu pagasts 1828 192 10
Ramatas pagasts 648 171 4
Rencēnu pagasts 1803 159 11
Sēļu pagasts 611 62 10
Skaņkalnes pagasts 964 112 9
Vaidavas pagasts 1187 72 16
Valmieras pagasts 3126 101 31
Vecates pagasts 666 90 7
Vilpulkas pagasts 732 89 8
Zilākalna pagasts 896 29 31
Ventspils rajons
Piltenes pilsēta
ar lauku teritoriju 1937 202 10
Ances pagasts 847 396 2
Jūrkalnes pagasts 427 100 4
Popes pagasts 1189 168 7
Puzes pagasts 1298 207 6
Tārgales pagasts 2099 375 6
Ugāles pagasts 2707 292 9
Usmas pagasts 633 220 3
Užavas pagasts 748 126 6
Vārves pagasts 2119 125 17
Ziru pagasts 707 154 5
Zlēku pagasts 574 107 5
2572175 64589 65979
Latvijas Republikas administratīvi teritoriālais iedalījums uz 1996.gada 1.maiju
Rajoni — 26
Pilsētas — 77
tai skaitā:
republikas pilsētas — 7
rajonu pilsētas — 70
tai skaitā — 22 ar lauku teritoriju
Pagasti — 491
Kopējais pašvaldību skaits — 594
Vēsturisks
pārskats par Latvijas administratīvi teritoriālā iedalījuma
izmaiņām
(no 1937.gada līdz 1989.gadam)
1937.gads Apgabali — 5
Apriņķi — 19
Pilsētas — 59
Pagasti — 517
1941.gads Apriņķi — 19
Republikas pakļautības
pilsētas — 5
Pagasti — 517
1946.gads Apriņķi — 20
Republikas pakļautības
pilsētas — 5
Rīgas pilsētas rajoni — 6
Rajona pakļautības
pilsētas — 51
Pagasti — 510
Ciema padomes — 1432
1949.gads Rajoni — 58
Republikas pakļautības
pilsētas — 5
Rīgas pilsētas rajoni — 8
Rajona pakļautības
pilsētas — 51
Ciema padomes — 1300
1954.gads. Rajoni — 58
Republikas pakļautības
pilsētas — 6
Rīgas pilsētas rajoni — 8
Rajona pakļautības
pilsētas — 51
Pilsētciemati — 27
Ciema padomes — 708
1959.gads Rajoni — 29
Republikas pakļautības pilsētas — 7
Rīgas pilsētas rajoni — 5
Rajona pakļautības pilsētas — 47
Pilsētciemati — 34
Ciema padomes — 607
1967.gads Rajoni — 26
Republikas pakļautības pilsētas — 7
Rīgas pilsētas rajoni — 5
Rajona pakļautības pilsētas — 49
Pilsētciemati — 33
Ciema padomes — 546
1969.gads Rajoni — 26
Republikas pakļautības pilsētas — 7
Rīgas pilsētas rajoni — 6
Rajona pakļautības pilsētas — 49
Pilsētciemati — 34
Ciema padomes — 542
1975.gads Rajoni — 26
Republikas pakļautības pilsētas — 7
Rīgas pilsētas rajoni — 6
Rajona pakļautības pilsētas — 49
Pilsētciemati — 36
Ciema padomes — 507
1984.gads Rajoni — 26
Republikas pakļautības pilsētas — 7
Rīgas pilsētas rajoni — 6
Rajona pakļautības pilsētas — 49
Pilsētciemati — 37
Ciema padomes — 468
1989.gads Rajoni — 26
Republikas pilsētas — 7
Rīgas pilsētas rajoni — 6
Rajona pilsētas — 49
Ciemati — 37
Pagasti — 465
5.pielikums
Grupējumi pēc iedzīvotāju blīvuma pašvaldībās
Pagasti
Grupas |
Pašval- |
Ieņēmumi |
Pašu ie- |
Izdevumi |
Izdevumu struktūra % |
|||||
pēc |
dību |
pavisam |
ņēmumi |
kopā |
(bez savstarpējiem norēķiniem) |
|||||
blīvuma |
skaits |
uz1 iedz. |
uz1 iedz. |
uz1 iedz. |
Tautsaim- |
Izglī- |
Veselības |
Sociālā |
Pār- |
|
grupā |
Ls |
Ls |
Ls |
niecība |
tība |
aizsardz. |
nodrošin. |
valde |
||
2-4 |
14 |
64,9 |
40,2 |
65,6 |
10,2 |
29,3 |
3,6 |
13,7 |
31,3 |
|
5-7 |
80 |
57,4 |
31,9 |
56,5 |
14,4 |
31,4 |
3,7 |
15,0 |
26,8 |
|
8-9 |
84 |
54,2 |
28,3 |
52,3 |
10,3 |
34,2 |
4,5 |
14,6 |
25,8 |
|
10-11 |
96 |
50,9 |
26,0 |
48,9 |
13,0 |
33,3 |
2,7 |
15,7 |
25,7 |
|
12-14 |
71 |
51,8 |
28,8 |
49,3 |
13,2 |
32,9 |
2,0 |
16,7 |
25,4 |
|
15-19 |
74 |
51,5 |
31,7 |
50,5 |
14,5 |
35,9 |
2,5 |
13,8 |
23,1 |
|
20-24 |
27 |
52,3 |
36,9 |
50,9 |
20,4 |
33,9 |
4,5 |
12,5 |
20,2 |
|
25-29 |
19 |
53,3 |
39,3 |
51,9 |
17,0 |
41,5 |
2,9 |
10,4 |
19,9 |
|
30-49 |
19 |
56,9 |
48,9 |
56,2 |
25,4 |
33,2 |
2,0 |
13,0 |
15,8 |
|
50-99 |
4 |
72,8 |
69,7 |
71,1 |
30,5 |
24,3 |
0,8 |
15,0 |
16,0 |
|
100-405 |
3 |
74,1 |
63,1 |
76,4 |
38,6 |
28,6 |
1,5 |
13,3 |
12,0 |
Pagasti
Grupas |
Pašval- |
Ieņēmumi |
Pašu ie- |
Izdevumi |
Izdevumu struktūra % |
|||||
pēc |
dību |
pavisam |
ņēmumi |
kopā |
(bez savstarpējiem norēķiniem) |
|||||
blīvuma |
skaits |
uz1 iedz. |
uz1 iedz. |
uz1 iedz. |
Tautsaim- |
Izglī- |
Veselības |
Sociālā |
Pār- |
|
grupā |
Ls |
Ls |
Ls |
niecība |
tība |
aizsardz. |
nodrošin. |
valde |
||
2-4 |
14 |
64,9 |
40,2 |
65,6 |
10,2 |
29,3 |
3,6 |
13,7 |
31,3 |
|
2-4 |
14 |
64,9 |
40,2 |
65,6 |
6,7 |
19,2 |
2,4 |
9,0 |
20,5 |
|
5-7 |
80 |
57,4 |
31,9 |
56,5 |
8,2 |
17,8 |
2,1 |
8,5 |
15,2 |
|
8-9 |
84 |
54,2 |
28,3 |
52,3 |
5,4 |
17,9 |
2,4 |
7,6 |
13,5 |
|
10-11 |
96 |
50,9 |
26,0 |
48,9 |
6,4 |
16,3 |
1,3 |
7,7 |
12,6 |
|
12-14 |
71 |
51,8 |
28,8 |
49,3 |
6,5 |
16,2 |
1,0 |
8,2 |
12,5 |
|
15-19 |
74 |
51,5 |
31,7 |
50,5 |
7,3 |
18,1 |
1,3 |
7,0 |
11,7 |
|
20-24 |
27 |
52,3 |
36,9 |
50,9 |
10,4 |
17,3 |
2,3 |
6,4 |
10,3 |
|
25-29 |
19 |
53,3 |
39,3 |
51,9 |
8,8 |
21,5 |
1,5 |
5,4 |
10,3 |
|
30-49 |
19 |
56,9 |
48,9 |
56,2 |
14,3 |
18,6 |
1,1 |
7,3 |
8,9 |
|
50-99 |
4 |
72,8 |
69,7 |
71,1 |
21,7 |
17,3 |
0,6 |
10,7 |
11,4 |
|
100-405 |
3 |
74,1 |
63,1 |
76,4 |
29,5 |
21,8 |
1,1 |
10,2 |
9,2 |
Pagasti
Grupas |
Pašvaldību |
Iedzīvotāju skaits grupā |
|||
pēc |
skaits |
Mini- |
Vidējais |
Maksi- |
|
blīvuma |
grupā |
mālais |
mālais |
||
2-4 |
14 |
427 |
726 |
1256 |
|
5-7 |
80 |
399 |
1013 |
2099 |
|
8-9 |
84 |
385 |
1104 |
4203 |
|
10-11 |
96 |
509 |
1217 |
2549 |
|
12-14 |
71 |
547 |
1351 |
2797 |
|
15-19 |
74 |
797 |
1891 |
5537 |
|
20-24 |
27 |
991 |
2251 |
4899 |
|
25-29 |
19 |
896 |
2454 |
4501 |
|
30-49 |
19 |
829 |
3870 |
9499 |
|
50-99 |
4 |
4879 |
7722 |
11535 |
|
100-405 |
3 |
988 |
3780 |
7109 |
Grupējumi pēc iedzīvotāju skaita pašvaldībās
Pagasti
Grupas |
Pašvald. |
Ieņē- |
Pašu |
Izde- |
Izdevumu struktūra % |
Izdevumi uz 1 iedzīvotāju,
Ls |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taut- |
Izglī- |
Veselī- |
Sociālā |
Pār- |
Taut- |
Izglītība |
Veselī- |
Sociā- |
Pār- |
|||||
300-599 |
24 |
56,5 |
29,8 |
55,9 |
12,8 |
29,7 |
3,9 |
9,2 |
34,9 |
7,1 |
16,6 |
2,2 |
5,1 |
19,5 |
600-899 |
103 |
53,0 |
26,3 |
51,0 |
10,5 |
32,1 |
3,5 |
13,4 |
30,3 |
5,3 |
16,4 |
1,8 |
6,8 |
15,5 |
900-1199 |
117 |
51,2 |
25,7 |
49,6 |
10,3 |
32,7 |
2,7 |
15,7 |
29,2 |
5,1 |
16,2 |
1,3 |
7,8 |
14,5 |
1200-1499 |
74 |
52,7 |
29,1 |
51,2 |
13,0 |
34,2 |
2,8 |
15,8 |
23,8 |
6,7 |
17,5 |
1,4 |
8,1 |
12,2 |
1500-1799 |
46 |
51,6 |
28,1 |
50,0 |
15,1 |
32,7 |
2,3 |
16,9 |
24,4 |
7,5 |
16,3 |
1,1 |
8,4 |
12,2 |
1800-2099 |
41 |
53,5 |
32,5 |
52,0 |
16,2 |
31,9 |
3,6 |
15,0 |
24,5 |
8,4 |
16,6 |
1,9 |
7,8 |
12,7 |
2100-2399 |
26 |
53,2 |
36,0 |
49,7 |
16,1 |
36,6 |
2,7 |
13,1 |
20,3 |
8,0 |
18,2 |
1,3 |
6,5 |
10,1 |
2400-2699 |
14 |
51,8 |
35,0 |
50,7 |
16,9 |
40,5 |
2,2 |
13,7 |
19,9 |
8,6 |
20,5 |
1,1 |
6,9 |
10,1 |
2700-2999 |
9 |
58,1 |
45,3 |
57,6 |
13,9 |
35,8 |
5,6 |
12,0 |
22,7 |
8,0 |
20,6 |
3,2 |
6,9 |
13,1 |
3000-3499 |
12 |
53,9 |
41,2 |
52,4 |
19,4 |
35,0 |
7,1 |
12,1 |
17,5 |
10,2 |
18,3 |
3,7 |
6,3 |
9,2 |
3500-3999 |
5 |
50,1 |
31,2 |
49,2 |
18,1 |
42,0 |
3,1 |
13,6 |
14,4 |
8,9 |
20,7 |
1,5 |
6,7 |
7,1 |
4000-4499 |
6 |
56,2 |
43,0 |
56,1 |
16,1 |
36,9 |
2,8 |
14,3 |
16,7 |
9,0 |
20,7 |
1,6 |
8,0 |
9,3 |
4500-4999 |
5 |
60,2 |
45,9 |
61,1 |
12,1 |
40,6 |
1,6 |
15,8 |
20,5 |
7,4 |
24,8 |
1,0 |
9,7 |
12,5 |
5000-6999 |
4 |
61,2 |
56,6 |
61,3 |
38,2 |
30,1 |
0,4 |
10,1 |
11,9 |
23,4 |
18,5 |
0,3 |
6,2 |
7,3 |
7000-8999 |
2 |
86,7 |
81,8 |
89,1 |
52,0 |
18,9 |
0,0 |
10,3 |
10,5 |
46,3 |
16,8 |
0,0 |
9,1 |
9,4 |
9000-11535 |
3 |
65,9 |
62,0 |
64,2 |
28,0 |
27,9 |
1,0 |
14,5 |
14,1 |
18,0 |
17,9 |
0,6 |
9,3 |
9,0 |
Kopā: |
491 |
54,5 |
34,7 |
53,1 |
16,6 |
33,5 |
3,0 |
14,3 |
22,8 |
8,8 |
17,8 |
1,6 |
7,6 |
12,1 |
Par pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas koncepcijas projektu
Pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas koncepcijas projektu sagatavoja ar Ministru kabineta rīkojumu izveidota darba grupa, kurā darbojās vairāku ministriju darbinieki un divu pašvaldību vadītāji. Notika 14 darba grupas sēdes, divās no tām piedalījās rajonu un republikas pilsētu pašvaldību vadītāji.
Koncepcijas projekts sastāv no deviņām nodaļām. Tajās dots esošās situācijas apskats, pamatota pašvaldību administratīvi teritoriālā reformas nepieciešamība, norādīti reformas galvenie mērķi, tās realizēšanas principi, pašvaldību teritoriju pārveides galvenie kritēriji, kā arī reformas realizācijas kārtība un iespējamie izpildes termiņi. Koncepcijas projektam pievienoti vairāki informatīva rakstura pielikumi.
Ņemot vērā pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas sarežģītību, darba grupa ierosina projektu konceptuāli izskatīt Ministru kabinetā, tad nodot to publiskai apspriešanai un pēc apspriešanas projektu iesniegt Ministru kabinetā akceptēšanai.
Konceptuāli izskatot iesniegto projektu, ziņo Koncepcijas projekta izstrādes darba grupas vadītāji E.Jurkāns un M.Gailis. Uz jautājuma izskatīšanu nepieciešams uzaicināt darba grupas locekļus A.Baumani, J.Bunkšu, M.Eglīti, J.Kalviņu, A.Kapustu, R.Karnīti, J.Lorencu, I.Pauloviču, A.Pīlēģi, L.Plavinsku, A.Rugāti, A.Rukmani, I.Šteinbuku, Dz.Upmaci, J.Zaščerinski, Ē.Zundu.
Īpašu uzdevumus ministrs
pašvaldību lietās E.Jurkāns
1996.gada 28.maijā