Valdību veidojošo frakciju un Ministru prezidenta
papildus vienošanās par sadarbības kārtību, kas maksimāli veicinātu
valdības deklarācijas un tuvāko 12 mēnešu darba programmas izpildīšanu
Ņemot vērā valdības darba pirmo septiņu mēnešu pieredzi, apzinoties nepieciešamību uzlabot valsts izpildvaras darbu, kā arī, lai nodrošinātu valsts tautsaimniecības stabilu un neatgriezenisku augšupeju un valsts ilgtspējīgu attīstību, Demokrātiskās Partijas Saimnieks, Savienības Latvijas Ceļš, Apvienības Tēvzemei un Brīvībai, Latvijas Nacionālās Neatkarības kustības un Latvijas Zaļās partijas, Latvijas Zemnieku Savienības, Latvijas Kristīgo Demokrātu Savienības un Latgales demokrātiskās partijas koalīcijas un Latvijas Vienības partijas frakcijas un Andris Šķēle kā Ministru prezidents slēdz papildus vienošanos par sadarbības kārtību.
Papildus vienošanās mērķis ir nodrošināt veiksmīgu valdības deklarācijas un tuvāko 12 mēnešu darba programmas (sk. pielikumā) izpildi, sekmējot sadarbību starp valdību veidojošajām frakcijām un Ministru prezidentu.
Vienošanās uzdevums ir precizēt pušu pienākumus un tiesības, kā arī lēmumu pieņemšanas un informācijas aprites kārtību.
Šī papildus vienošanās neatceļ valdību veidojošo frakciju 1995.gada 20.decembrī noslēgto vienošanos “Par valdības izveidošanu un tās darbības pamatprincipiem”, bet papildina to.
Kvalificētā vairākuma princips
Lēmums, kas Sadarbības padomē izlemjams ar balsu vairākumu, ir pieņemts, ja to atbalsta Ministru prezidents un par to balso ne mazāk kā četras frakcijas, kas pārstāv ne mazāk kā trīs piektdaļas no valdību veidojošo frakciju deputātu kopskaita.
Valdību veidojošo frakciju pienākumi
Valdību veidojošo frakciju pienākumi ir:
1. ar saviem balsojumiem Saeimā atbalstīt valdības deklarācijas un tuvāko 12 mēnešu darba programmas izpildi un valdības iesniegto likumprojektu pieņemšanu, kā arī balsot saskaņā ar Sadarbības padomes lēmumu gadījumos, kad Sadarbības padome ir lēmusi par attieksmi pret konkrēto jautājumu pēc vienprātības principa; gadījumos, kad Sadarbības padomē lēmums ir pieņemts, balsojot pēc kvalificētā vairākuma principa, frakcija, kura ir balsojusi “pret” Sadarbības padomē, drīkst neatbalstīt attiecīgo projektu Saeimā, iepriekš par to informējot Sadarbības padomi;
2. nodrošināt ātru valdības iesniegto, vai arī tādu, kas ir būtiski valdības deklarācijas un tuvāko 12 mēnešu darba programmas izpildei, kā arī to, par atbalstu kuriem ir lēmusi Sadarbības padome, likumprojektu virzību caur Saeimas komisijām un darīt visu no tām atkarīgo, lai šie likumprojekti tiktu pieņemti visīsākajos iespējamajos termiņos;
3. uzņemties pilnīgu atbildību par to cilvēku morālo stāju un godaprātu, kurus partijas (frakcijas) kā savus labākos pārstāvjus deleģē darbam valdībā vai citos atbildīgos amatos;
4. bez iepriekšējas saskaņošanas valdībā neiesniegt Saeimā likumprojektus, kas skar valsts budžetu un budžetu tiesības;
5. atbalstīt un aizstāvēt tos dokumentus, kurus frakciju deleģēti pāstāvji ir parakstījuši;
6. neatbalstīt jebkurus opozīcijas frakciju iesniegtos pieprasījumus vai to priekšlikumus par neuzticības izteikšanu Ministru kabinetam vai atsevišķiem tā locekļiem;
7. regulāri informēt sabiedrību par savu darbu, valdības deklarācijas un tuvāko 12 mēnešu darba programmas izpildi, kā arī šīs vienošanās nosacījumu izpildes gaitu.
Valdību veidojošo frakciju tiesības
Valdību veidojošajām frakcijām ir tiesības:
1. izvirzīt apspriešanai Sadarbības padomē jautājumu par Ministru prezidenta demisiju, informējot Sadarbības padomi divas nedēļas iepriekš;
2. pieprasīt tikšanos ar Ministru prezidentu;
3. pierasīt atsevišķa jautājuma izlemšanu Sadarbības padomē ar kvalificētu vairākumu, izņemot jautājumus par izmaiņām LR Satversmē, Pilsonības likumā, kā arī par Ministru kabineta noteikumu ar likuma spēku pieņemšanu Satversmes 81.panta kārtībā.
Ministru prezidenta pienākumi
Ministru prezidenta pienākums ir:
1. saglabāt pilnīgu neitralitāti attiecībā pret politiskajiem spēkiem un pret visām valdību veidojošajām frakcijām izturēties vienlīdz objektīvi un neitrāli;
2. neiejaukties Saeimas amatpersonu iecelšanas un atcelšanas procesā, kā arī lēmumpieņemšanas kārtības noteikšanā šajos jautājumos;
3. regulāri tikties, nodrošināt konsultācijas un viedokļu apmaiņu par svarīgiem operatīvās situācijas jautājumiem ar valdību veidojošo frakciju pārstāvjiem;
4. izstrādāt un piedāvāt valdību veidojošajām frakcijām priekšlikumus Ministru kabineta struktūras optimizēšanai;
5. informēt valdību veidojošās frakcijas par ministru atbrīvošanu vai citām pārmaiņām valdībā 24 stundas pirms attiecīgās informācijas nodošanas atklātībai, šajā periodā tikties ar frakcijām pēc to pieprasījuma;
6. regulāri informēt sabiedrību par savu darbu, valdības deklarācijas un tuvāko 12 mēnešu darba programmas izpildi, kā arī šīs vienošanās nosacījumu izpildes gaitu;
7. rūpēties par to, lai pirms starptautisku līgumu parakstīšanas, gadījumos, kad ir nepieciešama to ratifikācija Saeimā, ar šo līgumu saturu varētu iepazīties frakcijas;
8. pēc valdību atbalstošo frakciju vai atsevišķo valdību atbalstošo deputātu lūguma nodrošināt viņus ar informāciju par valdības tuvākajiem mērķiem, aktuālajiem uzdevumiem un problēmām, tikties, kā arī organizēt valdību veidojošo un atbalstošo frakciju un atsevišķo valdību atbalstošo deputātu komunikāciju, darba koordināciju un sadarbību.
Ministru prezidenta tiesības
Ministru prezidentam ir tiesības:
1. Ministru prezidenta izvirzītu, kā arī steidzamu jautājumu gadījumā, vai arī ja to lūdz kāda no valdību veidojošajām frakcijām, Ministru prezidentam ir tiesības noteikt, ka Sadarbības padomes lēmuma pieņemšana notiek, vienprātības principu aizstājot ar kvalificēta vairākuma principu, izņemot jautājumus par izmaiņām LR Satversmē, Pilsonības likumā, kā arī par Ministru kabineta noteikumu ar likuma spēku pieņemšanu Satversmes 81.panta kārtībā;
2. veikt atbilstošas organizatoriskas izmaiņas valdībā gadījumā, ja Saeimā valdības iesniegtie likumprojekti sastop būtisku kādas valdību veidojošās frakcijas pretdarbību, kā arī, ja kāda no valdību veidojošajām frakcijām vai būtiska frakcijas daļa, ar saviem balsojumiem neatbalsta kādu no tās akceptētajiem tuvāko 12 mēnešu darba programmas punktiem;
3. ierosināt Ministru kabinetā jautājumus par Ministru kabineta apstiprinātu amatpersonu atbilstību ieņemamajam amatam, informējot Sadarbības padomi;
4. izteikt publiskus brīdinājumus atsevišķiem ministriem par neapmierinošu darbu;
(nedz brīdinājumi, nedz atzinīga izteikšanās par kāda ministru kabineta locekļa darbu nav tulkojama kā attieksme pret viņa pārstāvēto partiju, bet gan vienīgi kā profesionālo kvalitāšu, darba tempa un kvalitātes vērtējums attiecībā pret konkrēto ministru);
5. Ministru prezidents var pieprasīt jebkuras frakcijas (partijas) izvirzīto ministru demisiju arī tad, ja minētā frakcija (partija) nav izpildījusi tās saistības, ko tā uzņēmusies ar šo vienošanos.
Atbildība
Ņemot vērā, ka valdības deklarācijas, tuvāko 12 mēnešu darba programmas, vienošanās par valdības izveidi, kā arī valdību veidojošo frakciju programmu, augstākais mērķis ir veicināt Latvijas valsts uzplaukumu, latviešu tautas un Latvijas iedzīvotāju dzīveslīmeņa celšanos, valsts tautsaimniecības attīstību, valsts drošības un neatkarības nostiprināšanos, politisko stabilitāti, virzību uz Eiropas Savienību un Eiropas līmeņa sociālās labklājības un drošības iedibināšanu Latvijā, kā arī ņemot vērā to, ka valdību veidojošās frakcijas reprezentē demokrātiski un brīvi ievēlētos tautas pārstāvjus, kuriem Latvijas pilsoņi uzticas kā labākajai un spējīgākajai mūsu sabiedrības daļai, un to, ka valdība un Ministru prezidents ir saņēmis šo tautas priekšstāvju uzticību, Ministru prezidents un valdību veidojošās frakcijas par šīs vienošanās, valdības deklarācijas, tuvāko 12 mēnešu darba programmas un vienošanās par valdības izveidi, ievērošanu un pildīšanu ir atbildīgi sabiedrības, savu vēlētāju un tautas priekšā.
Atklātība un publisks šīs vienošanās pušu darbības novērtējums un tautas uzticības pieaugums vai mazināšanās un no tās izrietošais atbalsts nākošās vēlēšanās jeb publisks nosodījums ir vienīgās šīs vienošanās un pušu atbildības trūkuma sekas.
Piezīmes
Šī vienošanās ir publisks dokuments, tas ir saistošs un aplūkojams vienīgi kopā ar valdības deklarāciju, tuvāko 12 mēnešu darba programmu un vienošanos par valdības izveidi.
Ar šo vienošanos tiek noteikts, ka valdību atbalstošajām frakcijām Sadarbības padomē ir padomdevējtiesības trīs mēnešus no iesnieguma saņemšanas brīža. Pēc trīs mēnešiem, ja frakcijas darbība Saeimā apstiprina frakcijas patieso vēlmi atbalstīt valdību, Sadarbības padomei it pienākums izskatīt jautājumu par visu šajā dokumentā atrunāto valdību veidojošo frakciju tiesību un pienākumu attiecināšanu arī uz konkrēto valdību atbalstošo frakciju.
Pielikums
Pielikumā: darba programma