Ekonomikas ministrijas rīkojums Nr.162
Rīgā 1996.gada 30.oktobrī
Par instrukcijas apstiprināšanu kompensācijas izmaksām par bijušo zemes īpašumu lauku apvidos
1. Apstiprināt instrukciju “Par Latvijas Republikas Ministru kabineta 1995.gada 18.jūlija noteikumu nr.220 “Noteikumi par kompensācijas sertifikātu, kuri piešķirti par bijušo zemes īpašumu lauku apvidos, dzēšanas kārtību, kompensācijas izmaksas termiņiem un apmēriem” (ar 1996.g. 2.aprīļa grozījumiem) izpildes darbu finansēšanas un kompensāciju izmaksu kārtību”.
2. Apstiprināt izdevumu tāmi Latvijas Republikas Ministru kabineta 1995.gada 18.jūlija noteikumu nr.220 izpildei veicamajiem darbiem.
3. Apstiprināt darba apmaksas tarifus Latvijas Republikas Ministru kabineta 1995.gada 18.jūlija noteikumu nr.220 izpildei veicamajiem darbiem.
4. Noteikt, ka Valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļi, kuri paredzēti zemes kompensācijas sertifikātu dzēšanai, sākot ar 1996.gada 1.novembri, tiek izmantoti izpildinstitūciju sākotnējo izdevumu apmaksai un, sākot ar 1996.gada 15.novembri, — kompensācijas izmaksai personām, kurām Privatizācijas un sertifikācijas informatīvā nodrošinājuma centrs ir akceptējis pašvaldību lēmumus par zemes īpašuma kompensācijas sertifikātu dzēšanu.
Ekonomikas ministrs G.Krasts
Instrukcija par Latvijas Republikas Ministru kabineta
1995.gada 18.jūlija noteikumu nr.220
“Noteikumi par kompensācijas sertifikātu, kuri piešķirti par bijušo zemes īpašumu lauku apvidos, dzēšanas kārtību, kompensācijas izmaksas termiņiem un apmēriem”
(ar 1996.g. 2.aprīļa grozījumiem) izpildes darbu finansēšanas un kompensāciju izmaksu kārtību
I. Vispārīgie noteikumi
1.1. Šī instrukcija nosaka darba samaksas kārtību un apjomus LR Ministru kabineta 18.07.95. noteikumos nr.220 ar 1996.gada 2.aprīļa grozījumiem (tālāk tekstā — “Noteikumi”) minētajām izpildinstitūcijām, kuras atbilstīgi Latvijas Republikas likumam “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” īsteno īpašuma kompensācijas sertifikātu (tālāk tekstā — “sertifikāti”) par zemi lauku apvidos dzēšanas nodrošināšanu, reglamentē par sertifikātu dzēšanu iekasētās maksas izlietošanu, kā arī precizē kompensācijas izmaksas kārtību.
1.2. Kompensāciju izmaksā privatizējamās valsts a/s “Latvijas krājbanka” un Latvijas Hipotēku un zemes bankas (tālāk tekstā — “Apkalpojošās bankas”) norēķinu punkti atbilstīgi no Latvijas Hipotēku un zemes bankas norēķinu centra (tālāk tekstā — “Norēķinu centrs”) saņemtajiem sarakstiem (veidlapas paraugs pievienots 1. pielikumā) un īpašuma kompensācijas sertifikātu skaita atlikumam kompensācijas saņēmēja kontā. Ja šis konta atlikums kompensācijas izmaksas dienā ir mazāks par sarakstā norādīto dzēšamo sertifikātu skaitu, tad izmaksājama konta atlikuma nominālvērtībai atbilstoša summa, bet atlikusī kompensācijas daļa tiek izmaksāta, ja banka saņem jaunu sarakstu par kompensācijas izmaksu šai pašai personai.
1.3. Ja kompensācijas saņēmējs attiecīgajā Apkalpojošās bankas norēķinu punktā nav atvēris sertifikātu kontu vai šai kontā nav ieskaitīti īpašuma kompensācijas sertifikāti un norēķinu punkts nav saņēmis sarakstā norādītās pašvaldības lēmumu par kompensācijas sertifikātu piešķiršanu, tad norēķinu punkts par šo faktu rakstiski paziņo sarakstā norādītajai pašvaldībai.
1.4. Apkalpojošās bankas 5 dienu laikā pēc kompensācijas izmaksām paredzēto naudas līdzekļu un attiecīgā kompensācijas saņēmēju saraksta saņemšanas nosūta kompensācijas saņēmējam uzaicinājumu saņemt naudu (uzaicinājuma veidlapas paraugs pievienots 2. pielikumā). Ja banka nav saņēmusi sarakstā norādītās pašvaldības lēmumu par sertifikātu piešķiršanu kompensācijai par zemi lauku apvidos, uzaicinājums nav nosūtāms. Uzaicinājumā norādāms naudas saņemšanas termiņš — 30 dienas no uzaicinājuma nosūtīšanas dienas. Ja kompensācijas saņēmējs uzaicinājumā norādītajā termiņā neierodas bankā, tad banka viņam nosūta atkārtotu uzaicinājumu pēc tam, kad Informācijas centrs šo personu atkārtoti ir iekļāvis sarakstā.
1.5. Kompensācija izmaksājama neatkarīgi no tā, vai kompensācijas pretendents pirms tam ir veicis darījumus ar kontā ieskaitītajiem kompensācijas sertifikātiem. Kompensāciju neizmaksā par sertifikātiem, kuri ir ieķīlāti vai par kuriem ir izsniegta sertifikātu maksājuma garantija. Kompensācija var tikt izmaksāta skaidrā naudā, iepriekš vienojoties ar banku par naudas saņemšanas datumu vai pamatojoties uz kompensācijas saņēmēja rakstisku rīkojumu, ieskaitīta viņa bankas kontā.
1.6. Apkalpojošās bankas neiekasē no kompensācijas saņēmēja maksu par skaidras naudas izmaksāšanu, izņemot Latvijas Hipotēku un zemes bankas (tālāk tekstā — LHZB) norēķinu punktus pasta nodaļās, kas ir tiesīgi ieturēt par skaidras naudas izmaksu Latvijas pasta noteiktajam tarifam atbilstošu summu. Kompensācijas saņēmējam, kura sertifikātu konts atvērts pasta nodaļā, LHZB ir jānodrošina izvēles iespējas attiecībā uz naudas saņemšanas vietu — pasta nodaļā vai LHZB nodaļā.
1.7. Kompensācija var tikt izmaksāta pa daļām, ja šādu kārtību nosaka atbilstīgs LR Ekonomikas ministrijas rīkojums.
II. Līdzekļu avoti samaksai par izpildinstitūciju darbu
2.1. Samaksa par izpildinstitūciju darbu tiek veikta no Apkalpojošo banku iekasētās maksas par kompensācijas sertifikātu dzēšanu (0,8% no katrai personai izmaksātās summas, bet ne mazāk par Ls 3) saskaņā ar LR Ekonomikas ministrijas apstiprināto izmaksu tāmi un darba samaksas tarifiem.
2.2. Samaksa par izpildinstitūciju darbu, kas veikts līdz maksas par sertifikātu dzēšanu saņemšanai (sākotnēji apmaksājamais darbs), tiek veikta par Valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļiem, kuri paredzēti zemes kompensācijas sertifikātu dzēšanai.
III. Sākotnēji apmaksājamais darbs
3.1. Rajonu pašvaldībās: starpnieka funkciju veikšana starp pagastiem, pilsētām un Latvijas Attīstības aģentūras Privatizācijas un sertifikācijas informatīvā nodrošinājuma centru (turpmāk tekstā — “Informācijas centrs”).
3.2. Informācijas centrā:
3.2.1. informācijas sistēmas izveidošana;
3.2.2. sākotnējās informācijas pieņemšana un pārbaude;
3.2.3. informācijas sistēmas uzturēšana;
3.2.4. pagastu un pilsētu pašvaldību darbinieku apmācība, apgāde ar normatīvajiem materiāliem.
3.3. Norēķinu centrā:
3.3.1. informācijas sistēmas izveidošana;
3.3.2. darbinieku apmācība.
3.4. Apkalpojošās bankās:
3.4.1. dienesta instrukciju izstrāde un darbinieku apmācība;
3.4.2. veidlapu tiražēšana.
IV. Tekošo darbu apraksts
4.1. Pagastu un pilsētu pašvaldībās:
4.1.1. pieteikuma pieņemšana, pārbaude;
4.1.2. lēmuma sagatavošana;
4.1.3. veidlapu izpildīšana un nogādāšana rajona pašvaldībā;
4.1.4. pieprasīto papildu ziņu nosūtīšana Informācijas centram un varbūtējā kļūdu labošana;
4.1.5. lēmuma par sertifikātu piešķiršanu nosūtīšana bankai (ja tāds nav bijis saņemts bankā).
4.2. Informācijas centrā:
4.2.1. datu bāzes aktualizācija;
4.2.2. darbs ar informācijas devējiem;
4.2.3. kompensācijas saņēmēju sarakstu sastādīšana;
4.2.4. Ekonomikas ministrijas un banku informatīvā apkalpošana;
4.2.5. pašvaldību darbinieku konsultēšana;
4.2.6. pārskatu sastādīšana.
4.3. Norēķinu centrā:
4.3.1. informācijas un nākamā perioda izmaksām nepieciešamā naudas pieprasījuma sniegšana Ekonomikas ministrijai;
4.3.2. informācijas apmaiņa ar Informācijas centru;
4.3.3. izpildinstitūciju darba apmaksas nodrošināšana un pārskatu sniegšana Ekonomikas ministrijai par izpildinstitūciju darba apmaksai izlietotajām summām;
4.3.4. Norēķinu centrs vienlaikus ar līdzekļu pārskaitījumu kompensāciju izmaksāšanai nosūta Krājbankai un LHZB nodaļām pa atsevišķiem Apkalpojošo banku norēķinu punktiem sakārtotus personu sarakstus, kurām izmaksājama nauda.
4.4. Apkalpojošās bankās un norēķinu punktos:
4.4.1. sarakstu nosūtīšana norēķinu punktiem 5 darba dienu laikā pēc to saņemšanas no Norēķinu centra;
4.4.2. sarakstu un naudas līdzekļu nosūtīšana norēķinu punktiem;
4.4.3. privatizācijas sertifikātu kontu atlikumu salīdzināšana ar dzēšamo sertifikātu skaitu;
4.4.4. uzaicinājuma saņemt naudu nosūtīšana bankas klientam;
4.4.5. izmaksājamo summu pārrēķins (atbilstīgi šīs instrukcijas 1.2. punktā noteiktajai kārtībai);
4.4.6. pārskatu par izmaksātajām summām sastādīšana. Pārskatu Apkalpojošās bankas ik mēnesi līdz nākamā mēneša 8. datumam iesniedz Norēķinu centram. Pārskatu veidlapas paraugs pievienots 3. pielikumā (norēķinu punkta pārskats) un 4. pielikumā (bankas kopsavilkuma pārskats). Izmaksātās summas pārskatos uzrādāmas, neatrēķinot no kompensācijas saņēmēja iekasēto maksu par sertifikātu dzēšanu. Pārskatos ietverama arī informācija par personām, par kurām lēmumi par sertifikātu piešķiršanu nav saņemti apkalpojošā bankā. Ja viena un tā pati persona kompensācijas izmaksu sarakstā ir iekļauta vairākas reizes, tad ziņas par šo personu pārskatā jāsniedz atbilstoši katram ierakstam sarakstā;
4.4.7. kompensācijas saņēmējiem pienākošos summu izmaksāšana, sertifikātu dzēšana, maksas par sertifikātu dzēšanu iekasēšana no kompensācijas saņēmējiem. Bankai jāgarantē kompensācijas izmaksa skaidrā naudā ne vēlāk kā 5 darba dienu laikā, ja to pieprasa kompensācijas saņēmējs.
V. Kompensāciju izmaksām paredzēto naudas līdzekļu
pārskaitīšanas kārtība Apkalpojošām bankām
5.1. Ekonomikas ministrija no Valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļiem pārskaita Norēķinu centra attiecīgajā kontā kompensāciju izmaksām nepieciešamās summas. Šos līdzekļus Norēķinu centrs atbilstīgi Noteikumiem un LR Ekonomikas ministrijas rīkojumiem par kompensācijas izmaksas kārtību nosūta Apkalpojošām bankām kopā ar kompensācijas saņēmēju sarakstiem.
5.2. Ne biežāk kā 2 reizes mēnesī Norēķinu centrs sadala Apkalpojošām bankām tā rīcībā esošo summu, kas veidojas no Valsts īpašuma privatizācijas fonda saņemtajiem līdzekļiem un Apkalpojošo banku rīcībā atlikušajiem līdzekļiem. Par atlikušajiem līdzekļiem ir uzskatāma starpība starp Apkalpojošās bankas saņemtajiem līdzekļiem kompensāciju izmaksāšanai visā izmaksu periodā un šai periodā faktiski izmaksāto summu. Atlikušajos līdzekļos nav ieskaitāmas summas, kuru saņemšanai nav beidzies bankas noteiktais termiņš.
VI. Samaksas kārtība par izpildinstitūciju darbu
6.1. Ekonomikas ministrija pārskaita Norēķinu centra kontā sākotnējiem izdevumiem un rezervei tāmē paredzēto summu. Līdzekļus sākotnējiem izdevumiem Norēķinu centrs sadala darbā iesaistītajām izpildinstitūcijām atbilstīgi Ekonomikas ministrijas apstiprinātajai tāmei.
6.2. Informācijas centrs apkopo ziņas par visām personām, kurām pienākas kompensācija naudā, un tekošiem izdevumiem, kā arī izstrādā priekšlikumus par izdevumu tāmes un izpildinstitūciju darba samaksas tarifu grozījumiem.
6.3. Apkalpojošās bankas no iekasētās maksas par sertifikātu dzēšanu ietur darba apmaksas tarifam atbilstošu summu un atlikušo no kompensācijas saņēmējiem ieturēto summu līdz nākošā mēneša 20. datumam pārskaita LHZB Norēķinu centram.
6.4. Norēķinu centrs, vadoties no personu skaita, kurām izmaksāta kompensācija, un saskaņā ar darba samaksas tarifu ietur attiecīgo daļu no Apkalpojošo banku pārskaitītajiem līdzekļiem savu tekošo izdevumu segšanai un pārskaita Informācijas centram tam pienākošos summu (ja starp Informācijas centru un Norēķinu centru tiek noslēgta atbilstīga vienošanās, Informācijas centrs var pildīt Norēķinu centra konta rīkotāja funkcijas, kārtojot maksājumus par izpildinstitūciju darbu).
6.5. Informācijas centram maksa par darbu tiek pārskaitīta reizi gada ceturksnī, sākot ar 1996.gada oktobri, ne vēlāk kā ceturkšņa otrajā mēnesī.
6.6. Ja iekasētā maksa par sertifikātu dzēšanu attiecīgajā laika periodā nav pietiekama Informācijas centra un Norēķinu centra tekošo izdevumu segšanai atbilstīgi tarifam un tāmei, Informācijas centra un Norēķinu centra darbs ar Ekonomikas ministrijas piekrišanu apmaksājams no tāmē paredzētajiem rezerves līdzekļiem.
6.7. Par sertifikātu dzēšanu ieturētās maksas daļu, kura nav izlietota izpildinstitūciju darba samaksai, Norēķinu centrs ieskaita Valsts īpašuma privatizācijas fondā.
Saskaņots:
Latvijas Hipotēku un zemes bankas
valdes priekšsēdētāja M.Treija
15.10.1996.
Saskaņots: Privatizējamās valsts akciju sabiedrības
“Latvijas krājbanka”
1996.gada 8.oktobra sēdē;
protokols Nr.48
Saskaņots:
LAA Privatizācijas un sertifikācijas
informatīvā nodrošinājuma centra vadītājs D.Reiters
01.10.1996.