Valdību veidojošo frakciju un Ministru prezidenta vienošanās par valdības izveidošanu un sadarbības kārtību
Demokrātiskās partijas “Saimnieks”, savienības “Latvijas ceļš”, apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”, Latvijas Zemnieku savienības, Latvijas Kristīgo demokrātu savienības un Latgales demokrātiskās partijas koalīcijas, Latvijas Nacionāli konservatīvās partijas (LNNK) un Latvijas Zaļās partijas un “Tautai un taisnībai” frakcijas un Andris Šķēle kā Ministru prezidents vienojas par valdības izveidošanu un sadarbības kārtību.
Vienošanās mērķis ir nodrošināt veiksmīgu valdības deklarācijas īstenošanu.
Vienošanās uzdevums ir noteikt pušu pienākumus un tiesības, kā arī lēmumu pieņemšanas un informācijas aprites kārtību.
I. Sadarbības padome
1. Frakciju un Ministru prezidenta sadarbības īstenošanai tiek izveidota Sadarbības padome, kurā tiek iekļauti divi pilnvaroti pārstāvji no katras šo vienošanos parakstījušās frakcijas un Ministru prezidents. Sadarbības padome lemj par:
— valsts budžetu,
— svarīgākajiem likumdošanas jautājumiem,
— valsts amatpersonu apstiprināšanu gadījumos, kad šī apstiprināšana ir Saeimas kompetencē,
— citiem jautājumiem, kas ir Ministru kabineta kompetencē, ja to pieprasa kāda no frakcijām vai Ministru prezidents.
2. Lēmums Sadarbības padomē ir pieņemts, ja to atbalsta visas valdību veidojošās frakcijas;
vai arī, ja to atbalsta Ministru prezidents un par to balso ne mazāk kā četras frakcijas, kas pārstāv ne mazāk kā trīs piektdaļas no valdību veidojošo frakciju deputātu kopskaita.
3. Saskaņā ar vienprātības principu Sadarbības padome lemj par:
— izmaiņām LR Satversmē;
— izmaiņām Ministru kabineta iekārtas likumā;
— Ministru kabineta noteikumu ar likuma spēku pieņemšanu Satversmes 81.panta kārtībā;
— Pilsonības likuma grozījumiem un grozījumiem likumā “Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības”;
— ierosinājumiem izdarīt grozījumus likumos vai citos tiesību aktos, kas skar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes un Naturalizācijas pārvaldes reorganizāciju.
4. Sadarbības padomes sēdes rotācijas kārtībā vada frakciju pilnvaroti pārstāvji (frakciju vadītāji).
5. Sadarbības padomē ir izskatāmi tie lēmumu projekti, kuri septiņas dienas pirms tam ir bijuši pieejami Ministru prezidentam un valdību veidojošo frakciju vadītājiem, izņemot gadījumus, kad vairākums lemj citādi.
II. Valdību veidojošo frakciju pienākumi
Valdību veidojošo frakciju pienākumi ir:
1. ar saviem balsojumiem Saeimā atbalstīt valdības deklarācijas izpildi un valdības iesniegto likumprojektu pieņemšanu, kā arī balsot saskaņā ar Sadarbības padomes lēmumu gadījumos, kad Sadarbības padome ir lēmusi par attieksmi pret konkrēto jautājumu pēc vienprātības principa;
gadījumos, kad Sadarbības padomē lēmums ir pieņemts balsojot, frakcija, kura balsojusi pret Sadarbības padomē, drīkst neatbalstīt attiecīgo projektu Saeimā, iepriekš par to informējot Sadarbības padomi;
2. nodrošināt ātru valdības iesniegto vai arī tādu, kas ir būtiski valdības deklarācijas izpildei, kā arī to, par atbalstu kuriem lēmusi sadarbības padome, likumprojektu virzību caur Saeimas komisijām un darīt visu no tām atkarīgo, lai šie likumprojekti tiktu pieņemti visīsākajos iespējamajos termiņos;
3. uzņemties pilnīgu atbildību par to cilvēku morālo stāju un godaprātu, kurus partijas (frakcijas) kā savus labākos pārstāvjus deleģē darbam valdībā vai citos atbildīgos amatos;
4. rakstiski informēt sadarbības padomi par nodomu atsaukt atsevišķu savu ministru (valsts ministru) no valdības ne vēlāk kā divas nedēļas pirms ministra atsaukšanas;
5. rakstiski informēt Sadarbības padomi par nodomu izstāties no valdības ne vēlāk kā divas nedēļas pirms izstāšanās;
6. bez iepriekšējas saskaņošanas valdībā neiesniegt Saeimā, kā arī bez pozitīva Finansu ministrijas atzinuma neatbalstīt likumprojektus un atsevišķus grozījumus likumos, kas skar budžeta tiesības, valsts un speciālo budžetu, ja sadarbības padome nav lēmusi citādi;
7. atbalstīt un aizstāvēt tos dokumentus, kurus frakciju deleģēti pārstāvji ir parakstījuši un savā darbībā ievērot tajos ietvertās normas;
8. neatbalstīt jebkurus opozīcijas frakciju iesniegtos pieprasījumus vai to priekšlikumus par neuzticības izteikšanu Ministru kabinetam vai atsevišķiem tā locekļiem;
9. regulāri informēt sabiedrību par savu darbu, valdības deklarācijas izpildi, kā arī šīs vienošanās nosacījumu izpildes gaitu un sadarbību ar citām frakcijām un Ministru prezidentu.
III. Valdību veidojošo frakciju tiesības
Valdību veidojošajām frakcijām ir tiesības:
1. izvirzīt apspriešanai sadarbības padomē jautājumu par Ministru prezidenta demisiju, informējot Sadarbības padomi divas nedēļas iepriekš;
2. tikties ar Ministru prezidentu;
3. izstrādāt un piedāvāt valdību veidojošajām frakcijām un Ministru prezidentam priekšlikumus Ministru kabineta struktūras optimizēšanai;
4. gadījumos, kad Ministru prezidents motivēti pieprasa atsevišķa ministra (valsts ministra) atkāpšanos vai arī ministrs (valsts ministrs) atkāpjas pēc savas iniciatīvas, vai arī Saeima izsaka neuzticību ministram (valsts ministram), attiecīgajai frakcijai nezūd tiesības izvirzīt nākamo ministra (valsts ministra) kandidātu, ja nav panākta cita vienošanās.
IV. Ministru prezidenta pienākumi
Pie partijām nepiederoša Ministru prezidenta pienākumi ir:
1. veicināt partiju demokrātijas attīstību, saglabāt pilnīgu neitralitāti attiecībā pret politiskajiem spēkiem un pret visām valdību veidojošajām frakcijām izturēties vienlīdz objektīvi un neitrāli;
2. neiejaukties Saeimas amatpersonu iecelšanas un atcelšanas procesā, kā arī lēmumpieņemšanas kārtības noteikšanā šajos jautājumos;
3. regulāri tikties, nodrošināt konsultācijas un viedokļu apmaiņu par svarīgiem operatīvās situācijas jautājumiem ar valdību veidojošo frakciju pilnvarotiem pārstāvjiem;
4. informēt valdību veidojošās frakcijas par ministru atbrīvošanu, Ministu prezidenta demisiju vai citām pārmaiņām valdībā 48 stundas pirms attiecīgā lēmuma juridiskas noformēšanas, šajā periodā tikties ar frakcijām pēc to pieprasījuma;
5. regulāri informēt sabiedrību par savu darbu, valdības deklarācijas izpildi, kā arī šīs vienošanās nosacījumu izpildes gaitu; izsakoties par valdību veidojošo frakciju vai valdības darbu, nepieļaut nekonkrētu kritiku;
6. rūpēties par to, lai pirms starptautisku līgumu parakstīšanas, gadījumos, kad ir nepieciešama to ratifikācija Saeimā, ar šo līgumu saturu varētu iepazīties frakcijas;
7. pēc valdību atbalstošo frakciju vai atsevišķo valdību atbalstošu deputātu lūguma nodrošināt viņus ar informāciju par valdības tuvākajiem mērķiem, aktuālajiem uzdevumiem un problēmām, tikties, kā arī organizēt valdību veidojošo un atbalstošo frakciju un atsevišķo valdību atbalstošo deputātu komunikāciju, darba koordināciju un sadarbību.
V. Ministu prezidenta tiesības
Ministru prezidentam ir tiesības:
1. respektējot partiju vēlmi, nodrošināt savu ietekmi ne tikai valdībā un vēlmi rūpēties arī par savu ierindas biedru profesionālo izaugsmi, Ministru prezidentam ir tiesības gādāt par to, lai, īstenojot personāla politiku valsts izpildvaras struktūrās, veicot atbildīgus nozīmējumus darbam ārvalstīs, valsts uzņēmumu pārvaldes institūcijās vai jebkādos citos atbildīgos posteņos, tas tiek darīts atbilstoši tam, cik lojāli un monolīti tā vai cita frakcija atbalsta valdības deklarācijas izpildi un ievēro šo vienošanos;
2. izstrādāt un piedāvāt valdību veidojošajām frakcijām priekšlikumus Ministru kabineta struktūras optimizēšanai;
3. veikt atbilstošas organizatoriskas izmaiņas valdībā gadījumā, ja Saeimā valdības iesniegtie likumprojekti sastop būtisku un sistemātisku kādas valdību veidojošās frakcijas pretdarbību, kā arī, ja kāda no valdību veidojošajām frakcijām vai būtiska frakcijas daļa ar saviem balsojumiem neatbalsta valdības deklarācijas izpildei būtisku likumdošanas aktu pieņemšanu;
4. izteikt neapmierinātību frakcijai par ministra darbu, kā arī pieprasīt jebkuras frakcijas izvirzīto ministra demisiju arī tad, ja minētā frakcija nav izpildījusi tās saistības, ko tā uzņēmusies ar šo vienošanos.
VI. Atbildība
Ņemot vērā, ka valdības deklarācijas, vienošanās par valdības izveidi, kā arī valdību veidojošo frakciju programmu augstākais mērķis ir veicināt Latvijas valsts uzplaukumu, latviešu tautas un Latvijas iedzīvotāju dzīves līmeņa celšanos, valsts tautsaimnicības attīstību, valsts drošības un neatkarības nostiprināšanos, politisko stabilitāti, virzību uz Eiropas Savienību un Eiropas līmeņa sociālās labklājības un drošības iedibināšanu Latvijā, kā arī, ņemot vērā to, ka valdību veidojošās frakcijas reprezentē demokrātiski un brīvi ievēlētos tautas pārstāvjus, kuriem Latvijas pilsoņi uzticas kā labākajai un spējīgākajai mūsu sabiedrības daļai, un to, ka valdība un Ministru prezidents ir saņēmis šo tautas priekšstāvju uzticību, Ministru prezidents un valdību veidojošās frakcijas par valdības deklarācijas un vienošanās par valdības izveidi ievērošanu un pildīšanu ir atbildīgi sabiedrības, savu vēlētāju un tautas priekšā.
Atklātība un publisks šīs vienošanās pušu darbības novērtējums un tautas uzticības pieaugums vai mazināšanās un no tās izrietošais atbalsts nākošajās vēlēšanās vai arī publisks nosodījums ir vienīgā no šīs vienošanās izrietošā atbildība.
Piezīmes
Šī vienošanās ir publisks dokuments, tas ir saistošs un aplūkojams vienīgi kopā ar valdības deklarāciju.
Šī vienošanās saglabā savu spēku un ir saistoša pārējām tās slēdzējpusēm arī tad, ja kāda no frakcijām atstāj valdību.
Ar šo vienošanos tiek noteikts, ka ar Sadarbības padomes vienprātīgu lēmumu šai vienošanai var pievienoties citas frakcijas (politiski bloki). Valdību atbalstošajām frakcijām (politiskiem blokiem) Sadarbības padomē ir padomdevējtiesības trīs mēnešus no vienošanās prakstīšanas brīža. Pēc trīs mēnešiem, ja frakcijas darbība Saeimā apstiprina frakcijas (politiskā bloka) patieso vēlmi atbalstīt valdību, Sadarbības padomei ir pienākums izskatīt jautājumu par visu šajā dokumentā atrunāto valdību veidojošo frakciju tiesību un pienākumu attiecināšanu arī uz konkrēto valdību atbalstošo frakciju (politisko bloku).
Šī vienošanās neregulē attiecības starp pie preambulā minētajām frakcijām nepiederošiem deputātiem, kuri atbalsta valdības deklarāciju, no vienas puses, un valdību veidojošajām frakcijām un Ministru prezidentu, no otras puses.
Latvijas Zemnieku savienības, Latvijas Kristīgo demokrātu savienības un Latgales demokrātiskās partijas koalīcijas frakcija un frakcija “Tautai un taisnībai” ir vienojušās, ka tām būs kopīga pārstāvniecība Sadarbības padomē, kas būs atbilstoša jebkuras citas frakcijas pārstāvniecības lielumam, un ka minētā frakciju grupa šīs vienošanās kontekstā saprotama kā viena atsevišķa frakcija.
Ministru prezidents
Andris Šķēle
Valdību veidojošās frakcijas:
Demokrātiskās partijas Saimnieks frakcija
Ziedonis Čevers
Savienības Latvijas Ceļš frakcija
Andrejs Panteļējevs
Apvienības Tēvzemei un Brīvībai frakcija
Jānis Straume
Latvijas Zemnieku savienības, Latvijas Kristīgo demokrātu savienības un Latgales Demokrātiskās partijas koalīcijas frakcija
Pauls Putniņš
Latvijas Nacionāli konservatīvās partijas (LNNK) un Latvijas Zaļās partijas frakcija
Aleksandrs Kiršteins
Frakcija Tautai un Taisnībai
Gunta Gannusa
Rīgā 1997.gada 13.februārī
Skat. dokumentus: Saeimas priekšsēdētāja paziņojumu ( šajā “LV” numurā, 9.lpp., Saeimas materiālu 215.lappusītē) un Ministru prezidenta rīkojumus ( šajā “LV” numurā, 3.lpp.)