Par sākumskolas bezatzīmju vērtējumiem
Sestdien, 24.februārī, notika Izglītības un zinātnes ministrijas un Daugavpils Pedagoģiskās universitātes rīkotā sākumskolas skolotāju konference "Pamatskolas jaunāko klašu skolēnu sasniegumu atspoguļošana dokumentācijā. Pedagoģiskā eksperimenta rezultāti 2000./2001.mācību gada I semestrī".
Konferences dalībnieki noklausījās eksperimentālo liecību autoru apkopotos starprezultātus, kā arī iepazinās ar to, kā bezatzīmju vērtēšanas sistēmu un sākumskolas liecību vērtē skolēni, skolotāji un vecāki.
Valkas sākumskolas skolotāju metodiskās apvienības vadītāja Iveta Ikale un Cēsu sākumskolas skolotāju metodiskās apvienības vadītāja Vita Golubova detalizēti iepazīstināja konferences dalībniekus ar galvenajiem secinājumiem par bezatzīmju vērtēšanas sistēmu Vidzemes novadā.
Kā norādīja metodisko apvienību vadītājas, skolotāju, skolēnu un vecāku aptaujas rezultāti liecina, ka visgrūtāk jauno vērtēšanas sistēmu pieņem vecāki. Turpretim sākumskolas skolēni bezatzīmju vērtēšanu lielākoties vērtē atzinīgi un ir ar to apmierināti. Izglītības un zinātnes ministrijas Vispārējās izglītības departamenta direktors Guntis Vasiļevskis informēja, ka līdz šā gada 20.martam tiks izveidota sākumskolas liecības izstrādes darba grupa, kurā tiks iesaistīti pārstāvji no visām četrām darba grupām, kuras izstrādāja eksperimentālās liecības.
"Darba grupai līdz mācību gada beigām būs jāizstrādā vienotas liecības paraugs sākumskolai un par pamatu jāņem eksperimenta laikā veikto pētījumu rezultāti. Maija beigās tiks rīkota vēl viena sākumskolas skolotāju konference, kurā darba grupa prezentēs izstrādāto liecības modeli. Jaunajā mācību gadā vienotā liecība tiks ieviesta visās sākumskolās," teica G.Vasiļevskis.
Izglītības un zinātnes ministrijas rīkojums par bezatzīmju vērtēšanas sistēmu sākumskolās tika pieņemts 1993.gadā. Visu šo laiku nebija vienotas metodikas, kā piedāvāt skolēnu zināšanu novērtējumu bezatzīmju sistēmā.
Pagājušajā mācību gadā ministrija izstrādāja vienotu bezatzīmju vērtēšanas liecību pirmajām četrām klasēm, kas izraisīja plašas diskusijas un neapmierinātību sabiedrībā. Tāpēc šajā mācību gadā Izglītības un zinātnes ministrija piedāvāja sākumskolu speciālistiem eksperimentālā kārtā izstrādāt savus liecību variantus.
Rezultātā apmēram 200 skolas ir iesaistījušās pedagoģiskajā eksperimentā un izmanto vienu no četriem sākumskolas liecību piedāvātajiem variantiem. Skolām aprobācijai nodoti privātskolas "Klasika", Jūrmalas pilsētas, Vidzemes novada un Daugavpils Pedagoģiskās universitātes liecību paraugi.
Ilze Āķe, Izglitības un zinātnes ministrijas preses sekretāre