Ministru kabineta noteikumi Nr. 144
Rīgā 1997.gada 15.aprīlī (prot. nr.21 6.§)
Kārtība, kādā piešķiramas mērķdotācijas teritoriālplānošanai un attīstības projektu izstrādāšanai 1997.gadam
Izdoti saskaņā
ar likuma
"Par valsts budžetu 1997.gadam" 3.pantu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Šie noteikumi nosaka kārtību, kādā saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 1997.gadam" pašvaldībām un valsts institūcijām no valsts budžeta piešķiramas un izlietojamas mērķdotācijas pagastu, pilsētu un rajonu teritoriālplānošanai un attīstības projektu izstrādāšanai (turpmāk - mērķdotācijas).
2. Mērķdotācijas paredzētas teritoriālplānojumu (nacionālas un starptautiskas nozīmes plānojumu, reģionu un īpaši aizsargājamu dabas un kultūrvēsturisko teritoriju plānojumu, rajonu plānojumu, pilsētu un pagastu ģenerālplānu, apbūves noteikumu, detālplānojumu un inženierkomunikāciju shēmu), kā arī attīstības projektu (sociālās un ekonomiskās attīstības programmu) izstrādāšanai, ievērojot šo noteikumu 22.punktā noteiktās prioritātes.
3. Mērķdotācijas izlietojamas:
3.1. teritoriālplānošanas un attīstības projektu izstrādes koordinācijai, metodiskajai vadībai un uzraudzībai (arī revīzijas un audita veikšanai);
3.2. pieaicināto ekspertu un konsultantu darba samaksai;
3.3. pētījumu pasūtīšanai un projektu izstrādāšanai;
3.4. statistikas datu un kartogrāfiskā materiāla iegādei;
3.5. datoru un programmnodrošinājuma (arī digitālo karšu) iegādei;
3.6. sabiedriskās apspriešanas procesa nodrošināšanai;
3.7. plānošanas speciālistu apmācībai;
3.8. teritoriālplānojumu, apbūves noteikumu, attīstības programmu un metodisko materiālu pavairošanai.
4. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs izveido komisiju mērķdotāciju piešķiršanai teritoriālplānošanai un attīstības projektu izstrādei (turpmāk - komisija) un apstiprina tās nolikumu, kurā noteikta komisijas darba kārtība un plānošanas pasākumu izpildes kontroles kārtība.
5. Mērķdotācijas piešķir, pamatojoties uz vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra apstiprinātu komisijas lēmumu.
6. Ar teritoriālplānošanas un attīstības projektu izstrādes finansēšanu saistītās operācijas atbilstoši komisijas lēmumam veic Valsts kase. Finansu ministrija iesniedz komisijai apstiprināto mērķdotāciju finansēšanas plānu sadalījumā pa mēnešiem. Mērķdotācijas saņēmējs saskaņā ar komisijas lēmumu par mērķdotācijas piešķiršanu apstiprina tāmi atbilstoši piešķirtajam mērķdotācijas apmēram.
7. Mērķdotācija izlietojama tikai atbilstoši šiem noteikumiem un ar komisijas lēmumu akceptētam mērķdotācijas pieteikumam, kā arī saskaņā ar mērķdotācijas pieprasītāja apstiprinātu tāmi. Mērķdotācijas saņēmējs ir atbildīgs par pareizu un mērķtiecīgu tās izlietojumu.
8. Komisija ir tiesīga kontrolēt piešķirto mērķdotāciju izmantošanu, kā arī, ja nepieciešams, pārtraukt attiecīgā pasākuma finansējumu un informēt par to Valsts kontroli un Valsts kasi.
9. Finansēšanu pārtrauc, pamatojoties uz vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra apstiprinātu komisijas lēmumu.
10. Vienai pašvaldībai piešķirtā mērķdotācija nedrīkst pārsniegt 75% no kopējo paredzamo teritoriālplānošanas un attīstības projektu izdevumu aprēķina (pārējā kopfinansējuma daļa tiek segta no pašvaldības budžeta), turklāt ne vairāk kā 7000 latu vienam pagastam vai pilsētai un ne vairāk kā 15000 latu vienam rajonam vai republikas pilsētai.
11. Nacionālas un starptautiskas nozīmes plānojumu, reģionu un īpaši aizsargājamu dabas un kultūrvēsturisko teritoriju plānojumiem un attīstības projektiem, kuri aptver vairākas pašvaldības un kuru plānošanas procesu nodrošina atbildīgās valsts institūcijas, mērķdotāciju piešķir saskaņā ar mērķdotācijas pieprasītāja pieteikumu un apstiprinātu izdevumu aprēķinu. Viena nacionālas vai starptautiskas nozīmes plānojuma, reģiona vai īpaši aizsargājama dabas vai kultūrvēsturiskās teritorijas plānojuma vai attīstības projekta izstrādei piešķirtā mērķdotācija nedrīkst pārsniegt 50000 latu.
12. Ja apvienojas vairākas pašvaldības, mērķdotācija tiek piešķirta jaunizveidotajai pašvaldībai. Piešķiramās mērķdotācijas maksimālo summu nosaka atbilstoši jaunizveidotajā pašvaldībā apvienoto pašvaldību skaitam un saskaņā ar šo noteikumu 10.punktu.
13. 1996.gada mērķdotācijas saņēmējs pieteikumu mērķdotācijas saņemšanai 1997.gadam var iesniegt komisijai tikai pēc tam, kad ir izpildīti no 1996.gada mērķdotācijas apmaksātie teritoriālplānošanas un attīstības projektu izstrādes pasākumi.
II. Mērķdotāciju piešķiršanas kārtība
14. Lai saņemtu mērķdotāciju, pašvaldības un valsts institūcijas iesniedz komisijai pieteikumu mērķdotācijas saņemšanai (turpmāk - mērķdotācijas pieteikums). Mērķdotācijas pieteikuma paraugu apstiprina vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs.
15. Komisija izvērtē iesniegtos mērķdotācijas pieteikumus un izdevumu tāmes to iesniegšanas secībā, sagatavo un iesniedz vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram apstiprināšanai lēmumu par mērķdotāciju piešķiršanu.
16. Lēmumu par mērķdotācijas piešķiršanu nosūta mērķdotācijas saņēmējam un Valsts kasei.
17. Ja mērķdotācija netiek piešķirta, komisija nosūta mērķdotācijas pieprasītājam motivētu atteikuma vēstuli.
18. Piešķirtā mērķdotācija jāizlieto gada laikā no komisijas lēmuma pieņemšanas dienas. No piešķirtās mērķdotācijas summas 50% tiek izmaksāti avansa veidā.
19. Pēc attiecīgā teritoriālplānošanas vai attīstības projekta izstrādes pasākuma izpildes mērķdotācijas pieprasītājs iesniedz komisijai pasākuma pieņemšanas-nodošanas akta oriģinālu un, ja ir iegādāts tehniskais aprīkojums vai veikti citi maksājumi, apmaksātu rēķinu.
20. Atlikušo mērķdotācijas daļu izmaksā saskaņā ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra apstiprinātu komisijas lēmumu, kas pieņemts, pamatojoties uz pieņemšanas-nodošanas aktu un atzinumu par darba novērtējumu.
21. Valsts kase nodrošina mērķdotācijas ieskaitīšanu mērķdotācijas saņēmēja budžetā ne vēlāk kā divas nedēļas pēc attiecīgā komisijas lēmuma saņemšanas, bet nepārsniedzot mērķdotāciju finansēšanas plānā apstiprinātās summas pa mēnešiem.
22. Izvērtējot mērķdotāciju pieteikumus teritoriālplānošanai un attīstības projektu izstrādāšanai, prioritāte tiek piešķirta:
22.1. nacionālas un starptautiskas nozīmes plānojumu, reģionu un īpaši aizsargājamu dabas un kultūrvēsturisko teritoriju plānojumu un attīstības projektu izstrādāšanai;
22.2. pašvaldībām, kuras plānošanas gaitā sagatavo priekšlikumus administratīvi teritoriālajai reformai;
22.3. demonstrācijas teritoriālplānojumu un attīstības projektu nodrošināšanai un metodisko materiālu sagatavošanai;
22.4. pagastiem un pilsētām, kuru pašvaldības pieņēmušas lēmumu par apvienošanos kopīgu sociālās infrastruktūras elementu (piemēram, skolu, slimnīcu) racionālākai izmantošanai;
22.5. pašvaldībām, kas atrodas īpaši atbalstāmos reģionos un pierobežas reģionos;
22.6. pašvaldībām, kuru teritorijās ir paredzama strauja attīstība:
22.6.1. Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes rajonu, pilsētu un pagastu pašvaldībām;
22.6.2. pašvaldībām, kas iekļaujas Rīgas aglomerācijā vai robežojas ar to;
22.7. pašvaldībām, kuru teritorijās atrodas valsts īpaši aizsargājamās dabas un kultūrvēsturiskās teritorijas.
III. Noslēguma jautājumi
23. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram:
23.1. līdz 1997.gada 30.aprīlim izveidot komisiju, apstiprināt tās sastāvu un nolikumu;
23.2. apstiprināt mērķdotācijas pieteikuma paraugu.
24. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 1997.gada 30.aprīlim publicēt mērķdotācijas pieteikuma paraugu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Ministru prezidents A.Šķēle
Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrs,
Ministru prezidenta biedrs A.Gorbunovs