• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 1997. gada 3. jūnija noteikumi Nr. 200 "Noteikumi par valsts budžetā ieskaitāmo nodokļu maksājumu pamatparādu kapitalizāciju". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 6.06.1997., Nr. 138 https://www.vestnesis.lv/ta/id/43766-noteikumi-par-valsts-budzeta-ieskaitamo-nodoklu-maksajumu-pamatparadu-kapitalizaciju

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.201

Grozījumi Ministru kabineta 1996.gada 24.septembra noteikumos nr.361 "Aizsardzības ministrijas nolikums"

Vēl šajā numurā

06.06.1997., Nr. 138

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 200

Pieņemts: 03.06.1997.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Ministru kabineta noteikumi Nr. 200

Rīgā 1997.gada 3.jūnijā (prot. nr. 31 5.§)

Noteikumi par valsts budžetā ieskaitāmo nodokļu maksājumu pamatparādu kapitalizāciju

Izdoti saskaņā ar likuma
“Par nodokļiem un nodevām” 24.pantu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Šie noteikumi nosaka kārtību, kādā saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” tiek kapitalizēti privatizēto un privatizējamo valsts uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību valsts budžetā ieskaitāmo nodokļu (turpmāk — nodokļi) maksājumu pamatparādi.

2. Noteikumos lietotie termini:

2.1. nodokļu maksājumu pamatparāds — šo noteikumu izpratnē — nodokļa vai vairāku nodokļu maksājumu daļa, kas nav samaksāta attiecīgā nodokļa likumā noteiktajā laikā un apmērā, un nodokļu pamatparāda palielinājuma nauda, ja šajos noteikumos nav noteikts citādi;

2.2. pamatparāda palielinājuma nauda — šo noteikumu izpratnē — summa, par kādu nodokļu pamatparāds visā tā kavējuma periodā saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” prasībām tiek palielināts atbilstoši Latvijas Bankas noteiktajai refinansēšanas likmei;

2.3. nodokļu administrācija — šo noteikumu izpratnē — Valsts ieņēmumu dienests un Valsts sociālās apdrošināšanas fonds, kā arī to izveidotas institūcijas;

2.4. valsts īpašuma objekts — šo noteikumu izpratnē — uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), nekustamais īpašums, uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) daļa, nekustamā īpašuma daļa, manta vai kapitāla daļas, kas ir valsts īpašums;

2.5. privatizējamais uzņēmums — šo noteikumu izpratnē — privatizācijas procesā esošais valsts uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), kurš likumā noteiktajā kārtībā nodots privatizācijai, un statūtsabiedrība ar privāto kapitālu, kurā valsts daļa vai valsts un pašvaldības daļu kopsumma tās pamatkapitālā pārsniedz (pārsniedza) 50 procentu;

2.6. privatizētais uzņēmums — šo noteikumu izpratnē — valsts īpašuma objekts, kurš privatizēts likumā vai citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;

2.7. privatizācijas process — šo noteikumu izpratnē — laikposms no dienas, kad valsts īpašuma objekts tika nodots privatizācijai, līdz dienai, kad tiek apstiprināti šī īpašuma objekta privatizācijas noteikumi (privatizācijas projekts), pēc kuriem tas tiek privatizēts;

2.8. privatizāciju veicošā institūcija — šo noteikumu izpratnē — Privatizācijas aģentūra vai cita likumos vai citos normatīvajos aktos paredzētā institūcija, kura veic (ir veikusi) valsts īpašuma objektu privatizāciju;

2.9. privatizācijas brīdis — šo noteikumu izpratnē — diena, līdz kurai izveidojušies nodokļu maksājumu pamatparādi privatizētajam uzņēmumam tiek kapitalizēti;

2.10. pašreizējais brīdis — šo noteikumu izpratnē:

2.10.1. privatizējamajam uzņēmumam — kārtējā gada kārtējā mēneša pirmais datums;

2.10.2. privatizētajam uzņēmumam — pieteikuma par nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizāciju iesniegšanas mēneša pirmais datums;

2.11. kapitalizāciju veicošā institūcija — šo noteikumu izpratnē — Privatizācijas aģentūra;

2.12. kārtējā gada kārtējā mēneša pirmais datums — šo noteikumu izpratnē — datums, uz kuru privatizējamais uzņēmums iesniedz kapitalizāciju veicošajā institūcijā ziņas par nodokļu maksājumu parādiem un bilances un peļņas zaudējumu aprēķinu;

2.13. kapitalizācijas brīdis — šo noteikumu izpratnē — diena, kad kapitalizāciju veicošā institūcija ir pieņēmusi lēmumu par nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizāciju;

2.14. kopējais likviditātes koeficients — šo noteikumu izpratnē — uzņēmuma (statūtsabiedrības) rīcībā esošo apgrozāmo līdzekļu (krājumi; debitoru parādi; vērtspapīri un līdzdalība kapitālos; naudas līdzekļi — bilances aktīva 2.iedaļas kopsumma) attiecība pret īstermiņa saistībām (aizņēmumi no kredītiestādēm, pircēju izsniegtie avansi, parādi piegādātājiem un darbuzņēmējiem, maksājumi par vekseļiem, parādi meitas uzņēmumiem un saistītajiem uzņēmumiem, pārējiem kreditoriem, ieskaitot nodokļu un citus parādus, — bilances pasīva 3.iedaļas otrās daļas kopsumma);

2.15. pašu kapitāla nodrošinājuma koeficients — šo noteikumu izpratnē — pašu kapitāla (bilances pasīva 1.iedaļas kopsumma) un ilgtermiņa ieguldījumu (bilances aktīva 1.iedaļas kopsumma) starpības attiecība pret uzņēmuma (statūtsabiedrības) rīcībā esošajiem apgrozāmajiem līdzekļiem (ražošanas krājumi; debitoru parādi; vērtspapīri un līdzdalība kapitālos; naudas līdzekļi — bilances aktīva 2.iedaļas kopsumma).

3. Šie noteikumi piemērojami attiecībā uz:

3.1. privatizēto uzņēmumu, kurš privatizēts saskaņā ar likumu “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju”, citiem likumiem un normatīvajiem aktiem, kuri reglamentē vai reglamentēja valsts īpašuma objektu privatizāciju, ja privatizētajam uzņēmumam līdz privatizācijas brīdim bija izveidojies nodokļu maksājumu pamatparāds un līdz pašreizējam brīdim tas nav samaksāts;

3.2. privatizējamo uzņēmumu, kurš tiek privatizēts saskaņā ar likumu “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” un likumu “Par īpašuma privatizāciju agroservisa uzņēmumos”, kā arī uz statūtsabiedrību ar privāto kapitālu, kurā valsts daļa vai valsts un pašvaldības daļu kopsumma tās pamatkapitālā pārsniedz 50 procentu, ja tiem līdz pašreizējam brīdim ir izveidojies nodokļu maksājumu pamatparāds.

4. Nodokļu maksājumu pamatparādu kapitalizē:

4.1. privatizētajam uzņēmumam, kurš privatizācijas rezultātā pārveidots par statūtsabiedrību ar privāto kapitālu;

4.2. privatizētajai statūtsabiedrībai, kura privatizācijas rezultātā kļuvusi par statūtsabiedrību ar privāto kapitālu;

4.3. privatizētajam uzņēmumam, kuru privatizācijas rezultātā nopirkusi statūtsabiedrība ar privāto kapitālu;

4.4. privatizētajam uzņēmumam, kuru privatizācijas rezultātā nopirkusi fiziskā persona, ja šī persona nodibina statūtsabiedrību un šī statūtsabiedrība pārņem nodokļu maksājumu parādus;

4.5. privatizētajam uzņēmumam, kuru privatizācijas rezultātā nopircis viena īpašnieka uzņēmums, ja šī uzņēmuma īpašnieks pārveido savu uzņēmumu par statūtsabiedrību un šī statūtsabiedrība pārņem nodokļu maksājumu parādus;

4.6. citos gadījumos, kad privatizētā uzņēmuma nodokļu maksājumu parādus vai to daļu pārņem statūtsabiedrība likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā;

4.7. statūtsabiedrībai ar privāto kapitālu, ja tajā ir ieguldīts valsts uzņēmums vai tā daļa un statūtsabiedrība pārņem šī valsts uzņēmuma nodokļu maksājumu parādus vai to daļu;

4.8. privatizācijas procesā esošam valsts īpašuma objektam;

4.9. statūtsabiedrībai ar privāto kapitālu, kurā valsts daļa vai valsts un pašvaldības daļu kopsumma tās pamatkapitālā pārsniedz (pārsniedza) 50 procentu.

5. Par privatizācijas brīdi uzskatāms:

5.1. privatizētajam uzņēmumam, kurš privatizācijas rezultātā pārveidots par statūtsabiedrību ar privāto kapitālu, — diena, kad statūtsabiedrība reģistrēta Uzņēmumu reģistrā;

5.2. privatizētajai statūtsabiedrībai, kura privatizācijas rezultātā kļuvusi par statūtsabiedrību ar privāto kapitālu, — diena, kad statūtsabiedrība ar privāto kapitālu reģistrēta Uzņēmumu reģistrā;

5.3. privatizētajam uzņēmumam, kuru privatizācijas rezultātā nopirkusi statūtsabiedrība ar privāto kapitālu, — diena, kad privatizāciju veicošā institūcija ar pieņemšanas-nodošanas aktu nodevusi nopirkto uzņēmumu šai statūtsabiedrībai;

5.4. privatizētajam uzņēmumam, kuru privatizācijas rezultātā nopirkusi fiziskā persona, ja šī persona nodibina statūtsabiedrību un šī statūtsabiedrība pārņem nodokļu maksājumu parādus, — diena, kad privatizāciju veicošā institūcija ar pieņemšanas-nodošanas aktu nodevusi nopirkto uzņēmumu šai fiziskajai personai;

5.5. privatizētajam uzņēmumam, kuru privatizācijas rezultātā nopircis viena īpašnieka uzņēmums, ja šī uzņēmuma īpašnieks pārveido savu uzņēmumu par statūtsabiedrību un šī statūtsabiedrība pārņem nodokļu maksājumu parādus, — diena, kad privatizāciju veicošā institūcija ar pieņemšanas-nodošanas aktu nodevusi nopirkto uzņēmumu šim viena īpašnieka uzņēmumam;

5.6. citos gadījumos, kad privatizētā uzņēmuma nodokļu maksājumu parādus vai to daļu pārņem statūtsabiedrība likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā, — privatizētā uzņēmuma vai statūtsabiedrības privatizācijas brīdis;

5.7. statūtsabiedrībai ar privāto kapitālu, ja tajā ir ieguldīts valsts uzņēmums vai tā daļa un statūtsabiedrība pārņem šī valsts uzņēmuma nodokļu maksājumu parādus vai to daļu, — diena, kad šis ieguldījums ir reģistrēts Uzņēmumu reģistrā.

6. Ja privatizētais uzņēmums tā pircējam nav nodots ar pieņemšanas-nodošanas aktu, privatizācijas brīdi nosaka kapitalizāciju veicošā institūcija. Ja uzņēmums ir privatizēts, slēdzot nomas ar izpirkumu līgumu, privatizācijas brīdis ir minētā līguma likumīgā spēkā stāšanās diena.

7. Statūtsabiedrībai ar privāto kapitālu, kurā valsts daļa vai valsts un pašvaldības daļu kopsumma tās pamatkapitālā pārsniedz (pārsniedza) 50 procentu, kapitalizē to nodokļu maksājumu pamatparādu, kas tai ir (bija) laikā, kad valsts daļa vai valsts un pašvaldības daļu kopsumma pārsniedz (pārsniedza) 50 procentu no statūtsabiedrības pamatkapitāla, kā arī visu nodokļu maksājumu pamatparāda palielinājuma naudu, kas attiecas uz šo pamatparādu.

8. Nodokļu maksājumu pamatparāds netiek kapitalizēts:

8.1. valsts uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai), kura privatizācija tiek veikta ar privatizācijas paņēmienu — likvidāciju;

8.2. valsts uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai), ja Ministru kabinets ir izdevis rīkojumu par tā likvidāciju;

8.3. statūtsabiedrībai, kura ir pārņēmusi nodokļu maksājumu parādus, ja ir pieņemts lēmums par šīs statūtsabiedrības likvidāciju;

8.4. statūtsabiedrībai ar privāto kapitālu, kurā valsts daļa vai valsts un pašvaldības daļu kopsumma tās pamatkapitālā pārsniedz 50 procentu, ja ir pieņemts lēmums par šīs statūtsabiedrības likvidāciju;

8.5. statūtsabiedrībai ar privāto kapitālu, kurā valsts daļa vai valsts un pašvaldības daļu kopsumma tās pamatkapitālā pārsniedz 50 procentu, ja šai statūtsabiedrībai nodokļu maksājumu pamatparāds vismaz reizi jau ir kapitalizēts;

8.6. statūtsabiedrībai ar privāto kapitālu, kurā valsts daļa vai valsts un pašvaldības daļu kopsumma tās pamatkapitālā pārsniedz 50 procentu, ja šis kapitāla pārsniegums radies statūtsabiedrības iepriekšējā nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācijas rezultātā. Šajā gadījumā netiek kapitalizēts tas nodokļu maksājumu pamatparāds, kas statūtsabiedrībai radies pēc iepriekšējā nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācijas.

9. Nodokļu maksājumu pamatparādu kapitalizē kapitalizāciju veicošā institūcija.

II. Kapitalizācijas nosacījumi

10. Kapitalizāciju veicošā institūcija var kapitalizēt šādus nodokļu maksājumu pamatparādus:

10.1. apgrozījuma nodokļa un pievienotās vērtības nodokļa maksājumu pamatparādu;

10.2. peļņas nodokļa un uzņēmumu ienākuma nodokļa maksājumu pamatparādu;

10.3. akcīzes nodokļa maksājumu pamatparādu;

10.4. sociālā nodokļa maksājumu pamatparādu, ja tas izveidojies līdz 1996.gada 1.janvārim.

11. Privatizējamajam uzņēmumam kapitalizē nodokļu maksājumu pamatparādus, kas izveidojušies līdz pašreizējam brīdim, bet sociālā nodokļa maksājumu pamatparādu kapitalizē, ievērojot šo noteikumu 10.4.apakšpunkta nosacījumu.

12. Privatizētajam uzņēmumam kapitalizē nodokļu maksājumu pamatparādus, kas izveidojušies līdz privatizācijas brīdim un līdz pašreizējam brīdim nav samaksāti, bet sociālā nodokļa maksājumu pamatparādu kapitalizē, ievērojot šo noteikumu 10.4.apakšpunkta nosacījumu.

13. Vienlaikus ar nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizāciju tiek dzēsta ar attiecīgo pamatparādu saistītā nokavējuma nauda un soda nauda, kas, veicot nodokļu auditu, aprēķināta par nodokļu likumu pārkāpumiem.

14. Privatizējamajam uzņēmumam vai statūtsabiedrībai nodokļu maksājumu pamatparādu kapitalizē šādos gadījumos:

14.1. ja uzņēmuma vai statūtsabiedrības aktīvu vērtības (pēc pārvērtēšanas tirgus cenās) un visu kreditoru saistību (izņemot nodokļu maksājumu pamatparādu, kas tiek kapitalizēts, un ar to saistīto nokavējuma naudu un soda naudu) starpība ir pozitīva (lielāka par nulli);

14.2. ja pēc kapitalizācijas uzņēmuma vai statūtsabiedrības kopējais likviditātes koeficients būs ne mazāks par 1,0, bet sabiedrības pašas kapitāla nodrošinājuma koeficients būs ne mazāks par 0,1.

15. Lai kapitalizētu nodokļu maksājumu pamatparādu privatizējamajam uzņēmumam, kapitalizāciju veicošā institūcija pārveido šo uzņēmumu par statūtsabiedrību.

16. Privatizētajam uzņēmumam nodokļu maksājumu pamatparādu kapitalizē šādos gadījumos:

16.1. ja pēc kapitalizācijas statūtsabiedrības pašas kapitāls būs pozitīvs;

16.2. ja pēc kapitalizācijas statūtsabiedrības kreditoru saistības nepārsniegs šīs sabiedrības pašas kapitālu vairāk kā par likumā noteikto lielumu;

16.3. ja statūtsabiedrībai pēdējo sešu kalendāra mēnešu laikā nodokļu pamatparāds pieaudzis ne vairāk kā par 10 procentiem (t.i., šajā laikā nav pilnībā nokārtoti attiecīgajam laikposmam paredzētie kārtējie nodokļu maksājumi);

16.4. ja statūtsabiedrībai laikposmā no privatizācijas brīža līdz pieteikuma par nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizāciju (turpmāk — pieteikums) iesniegšanai nodokļu pamatparāds pieaudzis ne vairāk kā par 10 procentiem. Šis nosacījums piemērojams statūtsabiedrībai, kurai minētais laikposms nepārsniedz sešus kalendāra mēnešus;

16.5. ja pēc kapitalizācijas statūtsabiedrības kopējais likviditātes koeficients būs ne mazāks par 1,0, bet sabiedrības pašas kapitāla nodrošinājuma koeficients būs ne mazāks par 0,1.

III. Nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācija

17. Lēmumu par privatizējamā uzņēmuma nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizāciju pieņem kapitalizāciju veicošā institūcija, pamatojoties uz šādiem dokumentiem:

17.1. notariāli apliecināts uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) reģistrācijas apliecības noraksts (kopija);

17.2. uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) statūti un visi grozījumi tajos, kas izdarīti līdz dokumentu iesniegšanai kapitalizāciju veicošajā institūcijā (oriģināls vai notariāli apliecināts noraksts (kopija));

17.3. nodokļu administrācijas izziņa par privatizējamā uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) nodokļu maksājumu parādiem (1.pielikums), kas izsniegta šo noteikumu 27.punktā noteiktajā kārtībā;

17.4. iepriekšējā gada pārskats un zvērināta revidenta atzinums par gada pārskatu;

17.5. bilance un peļņas un zaudējumu aprēķins pēc stāvokļa uz kārtējā gada kārtējā mēneša pirmo datumu ar Valsts ieņēmumu dienesta atzīmi;

17.6. uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) saistību un apgrūtinājumu saraksts pēc stāvokļa uz kārtējā gada kārtējā mēneša pirmo datumu.

18. Jautājumu par nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizāciju statūtsabiedrībai, kura ir pārņēmusi šo parādu, vai statūtsabiedrībai ar privāto kapitālu, kurā valsts daļa vai valsts un pašvaldības daļu kopsumma tās pamatkapitālā pārsniedz (pārsniedza) 50 procentu, kapitalizāciju veicošā institūcija izskata, pamatojoties uz šādiem dokumentiem:

18.1. statūtsabiedrības pieteikums;

18.2. statūtsabiedrības statūtos noteiktās institūcijas lēmums par statūtsabiedrības nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizāciju;

18.3. notariāli apliecināts statūtsabiedrības reģistrācijas apliecības noraksts (kopija);

18.4. statūtsabiedrības statūti un visi grozījumi tajos, kas izdarīti līdz dokumentu iesniegšanai kapitalizāciju veicošajā institūcijā (oriģināls vai notariāli apliecināts noraksts (kopija));

18.5. nodokļu administrācijas izziņa par privatizētā uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) nodokļu maksājumu parādiem (2.pielikums), kas izsniegta šo noteikumu 27.punktā noteiktajā kārtībā;

18.6. iepriekšējā gada pārskats un zvērināta revidenta atzinums par gada pārskatu;

18.7. bilance un peļņas un zaudējumu aprēķins pēc stāvokļa uz pieteikuma iesniegšanas mēneša pirmo datumu ar Valsts ieņēmumu dienesta atzīmi;

18.8. statūtsabiedrības saistību un apgrūtinājumu saraksts pēc stāvokļa uz pieteikuma iesniegšanas mēneša pirmo datumu;

18.9. privatizācijas faktu apliecinošs dokuments (privatizācijas noteikumi, privatizācijas projekts, pirkuma līgums, nomas ar izpirkumu līgums vai cits likumā vai citos tiesību aktos noteikts dokuments) vai dokumenti, kas apliecina, ka valsts daļa vai valsts un pašvaldības daļu kopsumma tās pamatkapitālā pārsniedz (pārsniedza) 50 procentu;

18.10. pilnvara pārstāvēt statūtsabiedrību nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācijas procesā. Pilnvarā norādāmas konkrētas darbības, kādām persona tiek pilnvarota.

19. Ja nodokļu maksājumu parādus statūtsabiedrība ir pārņēmusi no cita uzņēmuma (statūtsabiedrības) tā reorganizācijas (sadalīšanas vai atdalīšanas) rezultātā, dokumentiem jāpievieno attiecīgās institūcijas lēmums par šādu reorganizāciju un attiecīgais saistību sadales akts (oriģināls vai notariāli apliecināts noraksts (kopija)).

20. Statūtsabiedrībai, kurai laikposms no privatizācijas brīža līdz pieteikuma iesniegšanai pārsniedz sešus kalendāra mēnešus, nodokļu administrācija izziņā par nodokļu maksājumu parādiem uzrāda arī datus atbilstoši šo noteikumu 17.3. un 18.5.apakšpunktā noteiktajām prasībām pēc stāvokļa, kāds bija sešus mēnešus pirms pieteikuma iesniegšanas. Dati uzrādāmi uz attiecīgā mēneša pirmo datumu.

21. Uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuriem izsniegta izziņa attiecīgā nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācijai, nodokļu administrācija pārtrauc kapitalizējamo nodokļu pamatparādu palielinājuma naudas un nokavējuma naudas aprēķināšanu. Pamatparāda palielinājuma naudas un nokavējuma naudas aprēķināšana tiek pārtraukta uz sešiem mēnešiem sākot ar šo noteikumu 17.3. vai 18.5.apakšpunktā minētajā izziņā norādīto pieteikuma iesniegšanas mēneša pirmo datumu. Ja nodokļu administrācija ir izsniegusi minēto izziņu, tā nav tiesīga piedzīt bezstrīda kārtībā kapitalizējamos nodokļu parādus laikā, kad notiek to kapitalizācija šajos noteikumos noteiktajā kārtībā.

22. Ja šo noteikumu 21.punktā minētajā termiņā nodokļu maksājumu pamatparāds netiek kapitalizēts, pamatparāda palielinājuma nauda un nokavējuma nauda tiek aprēķināta vispārējā kārtībā no tās aprēķināšanas pārtraukšanas dienas. Ja šo noteikumu 21.punktā minētajā termiņā nodokļu maksājumu pamatparāds nav kapitalizēts, bet ir jau izsludināta statūtsabiedrības dalībnieku sapulce statūtsabiedrības pamatkapitāla palielināšanai saskaņā ar šo noteikumu 31.punktu, finansu ministrs un (vai) labklājības ministrs pēc kapitalizāciju veicošās institūcijas iesnieguma atļauj pagarināt šo noteikumu 21.punktā paredzēto termiņu, bet ne ilgāk kā par trim mēnešiem.

23. Kapitalizāciju veicošā institūcija var pieprasīt arī citus dokumentus, kas nepieciešami, lai pieņemtu lēmumu par nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizāciju.

24. Kapitalizāciju veicošajā institūcijā iesniedzami tikai dokumentu oriģināli, izņemot šo noteikumu 17.1., 17.2., 17.4., 18.3., 18.4., 18.6. un 18.9.apakšpunktā minētos dokumentus. Kopā ar šo noteikumu 18.9.apakšpunktā minēto dokumentu norakstiem (kopijām) uzrādāms arī attiecīgā dokumenta oriģināls. Pieteikuma iesniedzējs sniedz kapitalizāciju veicošajai institūcijai attiecīgajā nodokļu administrācijā saņemtās ziņas par nodokļu maksājumu parādu lielumu. Šo noteikumu 17.3. vai 18.5.apakšpunktā minēto izziņu kapitalizāciju veicošā institūcija pieprasa nodokļu administrācijai šo noteikumu 27.punktā noteiktajā kārtībā.

25. Visiem dokumentiem, ko statūtsabiedrība iesniedz kapitalizāciju veicošajā institūcijā, jābūt to personu parakstītiem, kuras ir pilnvarotas to darīt saskaņā ar likumiem, statūtiem, līgumiem un citiem tiesību aktiem, kas reglamentē statūtsabiedrības darbību.

26. Visiem statūtsabiedrības iesniegtajiem dokumentiem jābūt noformētiem tā, lai tiem būtu juridisks spēks atbilstoši Ministru kabineta izdotajiem dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumiem.

27. Kapitalizāciju veicošā institūcija izskata statūtsabiedrības pieteikumu mēneša laikā no tā iesniegšanas dienas. Ja iesniegtie dokumenti un statūtsabiedrības darbības rādītāji atbilst šo noteikumu prasībām, kapitalizāciju veicošā institūcija pieprasa attiecīgajai nodokļu administrācijai šo noteikumu 17.3. vai 18.5.apakšpunktā minēto izziņu, pieprasījumā norādot attiecīgā uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) privatizācijas brīdi. Nodokļu administrācija minēto izziņu izsniedz 10 dienu laikā no pieprasījuma saņemšanas dienas. Izziņa izsniedzama tajā pašā mēnesī, uz kura pirmo datumu norādīti nodokļu maksājumu parādi, bet ne vēlāk kā līdz nākamā mēneša piecpadsmitajam datumam.

28. Pirms lēmuma par nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizāciju pieņemšanas kapitalizāciju veicošā institūcija uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai statūtsabiedrības nodokļu maksājumu parādu apmēra salīdzinājuma atzinuma saņemšanai iesniedz šo noteikumu 17.3., 17.4., 17.5. un 17.6.apakšpunktā vai 18.5., 18.6., 18.7. un 18.8.apakšpunktā minēto dokumentu kopijas:

28.1. Finansu ministrijā — šo noteikumu 10.1., 10.2. un 10.3.apakšpunktā minēto nodokļu maksājumu parādu apmēra salīdzinājuma atzinuma saņemšanai;

28.2. Valsts sociālās apdrošināšanas fondā — šo noteikumu 10.4.apakšpunktā minētā nodokļa maksājumu parādu apmēra salīdzināšanai.

29. Finansu ministrija un Valsts sociālās apdrošināšanas fonds saskaņā ar šo noteikumu 28.punktu iesniegtos dokumentus 21 dienas laikā izskata un sniedz salīdzinājuma atzinumu.

30. Privatizācijas aģentūra izstrādā privatizācijas noteikumus vai to papildinājumu nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācijai, kurus apstiprina likumā “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” noteiktajā kārtībā.

31. Kapitalizējot nodokļu maksājumu pamatparādu, statūtsabiedrībai tiek palielināts tās pamatkapitāls atbilstoši attiecīgās statūtsabiedrības darbību reglamentējošā likuma noteikumiem.

32. Nodokļu maksājumu pamatparāda summa tiek aizstāta ar statūtsabiedrības kapitāla daļām tādā pašā vērtībā, palielinot par šo vērtību statūtsabiedrības pamatkapitālu. Par šo kapitāla daļu turētāju kļūst kapitalizāciju veicošā institūcija. Ja kapitalizējamā summa nedalās ar pilnu vienas statūtsabiedrības kapitāla daļas vērtību bez atlikuma, dalījuma atlikums tiek noapaļots. Ja dalījuma atlikums ir vienāds ar pusi vai lielāks par pusi no vienas statūtsabiedrības kapitāla daļas vērtības, tad kapitāla daļu skaits tiek noapaļots līdz veselam kapitāla daļu skaitam. Ja dalījuma atlikums ir mazāks par pusi no kapitāla daļas vērtības, šī summa netiek kapitalizēta.

33. Pēc statūtsabiedrības pamatkapitāla palielinājuma reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā kapitalizāciju veicošā institūcija attiecīgās kapitāla daļas novērtē un pārdod saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par valsts un pašvaldību uzņēmumiem vai uzņēmējsabiedrībām piederošo kapitāla daļu pārdošanu.

34. Kapitalizāciju veicošā institūcija pārdod šo noteikumu 33.punktā minētās kapitāla daļas pēc to novērtējuma, bet ne zemāka par to nominālvērtību. Ja statūtsabiedrības dalībnieki vai pati statūtsabiedrība likumā un tās statūtos noteiktajos gadījumos neizmanto pirmpirkuma tiesības, šīs kapitāla daļas tiek pārdotas atklātā izsolē, arī ar augšupejošu vai lejupejošu soli. Publisko akciju sabiedrību, kuru akcijas tiek kotētas fondu biržā, akcijas tiek pārdotas par vērtību, kas nav zemāka par pēdējā mēneša vidējo akciju cenu biržā.

35. Maksāšanas līdzekļi par pārdodamajām kapitāla daļām ir lati un privatizācijas sertifikāti. Pārdodot kapitāla daļas fondu biržā, maksāšanas līdzekļi ir tikai lati. Pārdodot akcijas publiskajā piedāvājumā par privatizācijas sertifikātiem, kopējā samaksā jānodrošina šo noteikumu 36.punktā noteiktā privatizācijas sertifikātu un latu attiecība.

36. Latu un privatizācijas sertifikātu daļu kopējā samaksā par pārdodamajām kapitāla daļām nosaka attiecīgi nodokļu pamatparāda daļas attiecība pret kopējo kapitalizēto summu (nodokļu pamatparāda un pamatparāda palielinājuma naudas summu) un šī pamatparāda palielinājuma daļas attiecība pret kopējo kapitalizēto summu, ievērojot, ka attiecīgā nodokļu pamatparāda daļa samaksājama latos, bet attiecīgo pamatparāda palielinājuma daļu pircējs var samaksāt privatizācijas sertifikātos.

37. Kapitalizāciju veicošā institūcija, izstrādājot šo noteikumu 30.punktā minētos privatizācijas noteikumus vai privatizācijas projektu, paredz tajos pirkuma līguma nodrošinājumu ar ķīlu vai kādu citu saistību pastiprinājumu.

IV. Nodokļu maksājumu parādu dzēšana un kapitalizācijas rezultātā iegūto naudas līdzekļu ieskaitīšana budžeta kontos

38. Pēc statūtsabiedrības pamatkapitāla palielinājuma reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā kapitalizāciju veicošā institūcija iesniedz Finansu ministrijā un (vai) Labklājības ministrijā lēmumu par nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizāciju kopā ar šādiem dokumentiem:

38.1. izziņa par kapitalizētajiem nodokļu maksājumu pamatparādiem (3. un 4.pielikums);

38.2. dokumenti ar Uzņēmumu reģistra atzīmi par statūtsabiedrības pamatkapitāla palielināšanu.

39. Finansu ministrs un (vai) labklājības ministrs 30 dienu laikā no kapitalizāciju veicošās institūcijas lēmuma saņemšanas dienas ar attiecīgu rīkojumu dzēš kapitalizēto nodokļu maksājumu pamatparādu un ar to saistīto iepriekš aprēķināto nokavējuma naudu un soda naudu.

40. Informāciju par dzēstajiem nodokļu maksājumu parādiem kapitalizāciju veicošā institūcija publicē oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

41. Nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācijas rezultātā iegūtos naudas līdzekļus kapitalizāciju veicošā institūcija reizi ceturksnī ieskaita Finansu ministrijas un (vai) Labklājības ministrijas norādītajos budžeta kontos proporcionāli kapitalizētajiem nodokļu maksājumu pamatparādiem.

42. Maksājumi par iepriekšējo ceturksni tiek veikti līdz nākamā ceturkšņa pirmā mēneša divdesmitajam datumam.

43. Ja tiek kapitalizēts privatizējamā uzņēmuma vai statūtsabiedrības nodokļu maksājumu pamatparāds, naudas līdzekļi attiecīgajos budžeta kontos tiek ieskaitīti proporcionāli nodokļu maksājumu pamatparāda attiecībai pret statūtsabiedrības pamatkapitālu.

V. Pārejas jautājumi

44. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 1996.gada 16.jūlija noteikumus nr.265 “Noteikumi par valsts budžetā ieskaitāmo nodokļu maksājumu pamatparādu kapitalizāciju” (Latvijas Vēstnesis, 1996, 126.nr.).

45. Kapitalizējot nodokļu maksājumu pamatparādu tiem valsts īpašuma objektiem, kuri privatizēti pirms 1993.gada 31.decembra (5.pielikums), par privatizācijas brīdi uzskatāms 1993.gada 31.decembris.

46. Ja Zemkopības ministrija vai cita privatizāciju veicošā institūcija ir kapitalizējusi privatizētā uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) nodokļu maksājumu pamatparādu, privatizāciju veicošā institūcija desmit darbadienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās nodod visu ar attiecīgo uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) saistīto dokumentāciju Privatizācijas aģentūrai nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācijas rezultātā izveidojušos kapitāla daļu pārdošanai. Turpmāk šo kapitāla daļu turētāja ir Privatizācijas aģentūra.

47. Ja Zemkopības ministrija vai cita privatizāciju veicošā institūcija līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai ir uzsākusi privatizētā uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizāciju, privatizāciju veicošā institūcija pabeidz kapitalizācijas procesu un divdesmit darbadienu laikā pēc statūtsabiedrības pamatkapitāla palielinājuma reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā nodod visu ar attiecīgo statūtsabiedrību saistīto dokumentāciju Privatizācijas aģentūrai nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācijas rezultātā izveidojušos kapitāla daļu pārdošanai. Turpmāk šo kapitāla daļu turētāja ir Privatizācijas aģentūra.

Ministru prezidents A.Šķēle

Ekonomikas ministrs G.Krasts

5.pielikums
Ministru kabineta
1997.gada 3.jūnija noteikumiem nr. 200

Privatizētie valsts īpašuma objekti, kuri privatizēti pirms 1993.gada 31.decembra

1. Akciju sabiedrība “Arta-F”.

2. Akciju sabiedrība “Dzintars”.

3. Akciju sabiedrība “Elektra”.

4. Akciju sabiedrība “Latvija”.

5. Akciju sabiedrība “Saiva”.

Ekonomikas ministrs G.Krasts

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!