Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisija
Priekšlikumi neatliekamu pasākumu veikšanai organizētās noziedzības un ar to saistīto noziegumu apkarošanai valstī
Valsts prezidentei
Saeimas Prezidijam
Ministru kabinetam
Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas deputāti, strādājot pēc noteikta 2000. gada darba plāna, tematiskajās sēdēs ir iepazinušies ar stāvokli valstī, kas saistās ar organizēto noziedzību un korupciju; narkotiku, prostitūcijas, pornogrāfijas izplatību; kontrabandas apkarošanu; ekonomiskajiem noziegumiem; noziegumiem uz valsts robežas. Komisijas deputāti iepazinās arī ar Valsts ieņēmumu dienesta un prokuratūras darbu.
Šajā laikā Aizsardzības un iekšlietu komisija ir uzklausījusi amatpersonas, kuras vada iestādes, kas nodarbojas ar minētajiem jautājumiem. Pozitīvi jāvērtē arī konkrēto nozaru speciālistu sniegtā informācija un viņu ieteikumi šo negatīvo parādību apkarošanā.
Aizsardzības un iekšlietu komisija sniedz priekšlikumus izpildvarai šo negatīvo parādību novēršanā.
1. sadaļa
Mērķis — valsts stratēģijas izstrāde
1.1. Izstādāt legālas un operatīvas informācijas ieguves un analīzes sistēmu. Tikai uz šādas vispusējas analīzes pamata pieņemt stratēģiski politiskus lēmumus un noteikt konkrētiem dienestiem darbības virzienus.
1.2. Ilglaicīga valsts plāna izstrāde un popularizēšana par:
a) likumdošanas tālāko attīstību;
b) institucionālās sistēmas tālāko attīstību;
c) valsts institūciju sadarbību.
1.3. Izmainīt normatīvo bāzi par valsts pasūtījumu, ieviešot zvērinātus speciālistus valsts institūciju pasūtījuma projektu izvērtēšanā.
1.4. Politisko partiju valsts finansējuma ieviešana atbilstoši iegūtajām deputātu vietām Saeimā.
1.5. Kriminālprocesa likuma projekta izstrāde, lai procesu padarītu efektīvu, ātru, ekonomisku, un tā nodošana izskatīšanai Saeimā līdz šā gada 1. jūnijam.
1.6. Likumdošanā jāparedz atbildība par tiesnešu paviršību un nolaidību lietu izskatīšanā.
1.7. Pastiprināt prokuratūras kontroli pār policijas veikto pirmstiesas izmeklēšanu, pievēršot īpašu uzmanību smagu un sevišķi smagu noziegumu gadījumos.
1.8. Pārbaudīt valsts pārvaldes iestāžu darbinieku gatavību jaunā administratīvā procesa ieviešanai. Nepieciešamības gadījumā veikt to apmācību.
1.9. Kontrolēt nodokļu atvieglojumu piemērošanu.
1.10. Ministru kabinetam (MK) līdz šā gada 1. jūlijam izstrādāt un iesniegt Saeimā likumprojektus "Par vienotu sodu reģistru", "Par prostitūcijas ierobežošanu".
2. sadaļa
Mērķis — noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas novēršanas efektivitātes celšana
Veicamie pasākumi:
2.1. Specializētas policijas vienības izveidošana naudas "atmazgāšanas" lietu izmeklēšanai saistībā ar nodokļiem. Nepieciešams izmeklējamās lietas grupēt pēc to nozīmības (aktīvāk strādāt ar lietām, kuras nodara būtisku kaitējumu Latvijas tautsaimniecībai).
2.2. Specializētas policijas vienības izveidošana naudas "atmazgāšanas" lietu izmeklēšanai saistībā ar citiem noziegumiem.
2.3. Kriminālās atbildības paredzēšana par pirmstiesas pārbaužu un izmeklēšanu veicošu amatpersonu ietekmēšanu.
3. sadaļa
Mērķis — korupcijas novēršanas pilnveidošana
Veicamie pasākumi:
3.1. Jauna Korupcijas novēršanas likuma izstrāde.
3.2. "Nulles" deklarāciju ieviešana fiziskajām personām ar ieņēmumu virs noteiktās summas.
3.3. Darba metožu maiņa deklarāciju iesniegšanu pārbaudē Korupcijas novēršanas kontroles daļā, ieviešot visaptverošu pārbaudes mehānismu.
3.4. Civildienesta likuma projektā iestrādāt normas par valsts amatpersonu — iestāžu vadītāju pienākumu novērst korupciju savās iestādēs administratīvajā līmenī, kā arī atbildību par to.
3.5. Valsts pārvaldes iestādēm programmas izstrāde un ieviešana cīņai ar korupciju.
3.6. Korupcijas problēmas izpēte privātā biznesa jomā, iesaistot darbā nevalstiskās organizācijas.
3.7. Skaidrās naudas deklarēšanas ieviešana personām, kuras šķērso valsts robežu.
3.8. Pilnveidot operatīvā darba subjektu metodiku korupcijas apkarošanas jomā, pamatojoties uz pasaules valstu pieredzi (tulkot nepieciešamos ārvalstu metodiskos materiālus).
4. sadaļa
Mērķis — ekonomisko noziegumu apkarošana
4.1. Metodiski analītiskais darbs tiesību sargājošajās iestādēs, kuras nodarbojas ar ekonomiska, finansiāla rakstura noziegumu atklāšanu (Ekonomikas policija, Finansu policija, muita, prokuratūras specializētās struktūras). Pašlaik nav konkrētu amatpersonu specializācijas šajos virzienos, un regulārs metodiski analītiskais darbs tiek veikts nepietiekami. Iesākumā vismaz viens darbinieks no minētajām iestādēm būtu atbrīvots no citu pienākumu pildīšanas un varētu nodarboties ar metodiski analītisko darbu.
Argumentētu priekšlikumu sagatavošana šo struktūrvienību normatīvās bāzes pilnveidošanai un to funkciju nodalīšanai, kā arī labākai koordinācijas sistēmas izveidošanai.
4.2. Finansu policijai izstrādāt operatīvā darba instrukciju. Veikt operatīvā darba pārbaudi finansu policijā un izvērtēt atbilstību likumdošanas iespējām un uzdevumiem.
4.3. Pasākumi pret fiktīvajiem uzņēmumiem:
a) reģistrējot uzņēmumu vai mainot juridisko adresi Uzņēmumu reģistrā (UR), tai jāatbilst faktiskajai uzņēmuma atrašanās vietai. Atbilstoši jāveic kontroles pasākumi un jāpastiprina atbildība par šo normu neievērošanu (piemēram, soda nauda virs Ls 250, uzņēmuma likvidācija u.c.);
b) reģistrējot ārzemju uzņēmumu (īpaši ārzonas) kā dalībnieku vai akcionāru UR, nepieciešams paplašināt iesniedzamo dokumentu klāstu (piemēram, informācija par uzņēmuma ārvalstu dalībniekiem, īpašniekiem, kontrolpaketes īpašniekiem publiskajās akciju sabiedrībās, uzņēmuma bilances datus u.c.);
c) ja fiziska persona UR tiek reģistrēta kā uzņēmuma amatpersona, tai nepieciešams veikt pases datu pārbaudi Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datu bāzē, lai noskaidrotu, vai pase nav zagta, viltota u.c. Perspektīvā iespējama arī sociālā nodokļa nomaksas pārbaude;
d) kontroles un atbildības pastiprināšana, līdz pat uzņēmuma darbības apturēšanai, ja uzņēmums savlaicīgi nav reģistrējis UR uzņēmumā veiktās izmaiņas dalībnieku un amatpersonu sastāvā, kā arī juridiskās adreses maiņu;
e) aktīvāka likumdošanas normu piemērošana, kas liedz uz laiku nodarboties ar uzņēmējdarbību negodīgiem uzņēmējiem.
4.4. Izstrādāt priekšlikumus ārzonā reģistrēto uzņēmumu ļaunprātīgas darbības ierobežošanai.
4.5. Grāmatvedības uzskaites un lietvedības sakārtošana un pilnveidošana ar normatīvo dokumentu palīdzību:
a) preču, īpaši lielo partiju, glabāšanas un uzskaites noteikumi;
b) preču pavaddokumentu aprites reglamentēšana, to izsniegšanas un izmantošanas pastiprināta kontrole;
c) uzņēmumu parakstīto saimniecisko un darba līgumu reģistrācijas un uzskaites sakārtošana.
4.6. Atbildīgajām iestādēm stingrāk pārbaudīt to uzņēmumu darbību, kuri nodarbojas ar akcizēto preču importu, eksportu un tirdzniecību.
4.7. Pilnveidot MK noteikumus par vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības licencēšanu. Nepieciešama visa vairumtirdzniecības licencēšana, kura paredzētu vienkāršotu licences saņemšanu, ja tiek izpildītas noteiktas prasības (piemēram, noteikts statūtkapitāls, informācija par uzņēmumu dalībnieku un amatpersonu sastāvu u.c.). Nepieciešams paredzēt stingras prasības preču uzglabāšanai, uzskaites noteikumu ievērošanai. Izstrādāt efektīvu licences anulēšanas procedūru atkārtotu vai rupju pārkāpumu konstatēšanas gadījumos, kura paredzētu ierobežojumus vai pat liegumu atbildīgajām vairumtirdzniecības uzņēmumu amatpersonām un dalībniekiem turpmāk nodarboties ar vairumtirdzniecību.
4.8. Pārtraukt praksi, kad individuālie uzņēmumi un atsevišķas zemnieku saimniecības realizē no vairumtirdzniecības bāzēm iepirkto preci bez pievienotās vērtības nodokļa un muitas maksājumu nomaksas. Šo nosacījumu realizācija būtu reāls atbalsts vietējiem zemniekiem, kuri tirgū ar savu produkciju nemaz tik brīvi netiek.
4.9. Izvērtēt normatīvo aktu darbības efektivitāti, kuri regulē muitas darbību uz dzelzceļa. Pastiprināt kontroli pār atmuitošanu.
4.10. Ieviest izziņas darbiniekus muitā.
4.11. Vienotas valsts infomācijas sistēmas izveide, lai nodrošinātu visu muitas punktu pieslēgumu muitas datu bāzei, kā arī UR, "Latvijas dzelzceļa", Jūras administrācijas, Akcizēto preču pārvaldes datu bāzu vienota sasaiste, kas ļautu efektīvi veikt muitas, tranzīta, importa un eksporta operāciju uzskaiti un kontroli. Šobrīd nav konkrēta plāna, kā šo sistēmu izveidot, nav metodikas.
4.12. Nodrošināt, lai visos robežkontroles punktos būtu svari, kuri ļautu izsekot reālam kravas svaram un atbilstībai pavaddokumentos ierakstītajam.
4.13. Likumā nostiprināt normu, kura paredz policijai tiesības veikt operatīvo darbību pierobežas joslā bez saskaņošanas ar robežsardzi.
4.14. Lai novērstu nelikumības, kuras saistās ar kokmateriālu (viena no galvenajām valsts eksportprecēm) eksportu, lūgt ārvalstis sniegt informatīvu palīdzību, lai salīdzinātu izvesto un importētājvalstīs reāli ievesto kokmateriālu daudzumu.
5. sadaļa
Mērķis — organizētās noziedzības, .
narkomānijas un prostitūcijas apkarošana
5.1. Narkotiku apkarošanas birojam (NAB) turpināt reģionālo biroju izveidi un nostiprināšanu ar speciālistiem un operatīvo tehniku.
5.2. Nostiprināt Tikumības policijas struktūru un izstrādāt tās sadarbības mehānismu ar medicīnas, pedagoģijas, tūrisma iestādēm un nevalstiskajām organizācijām.
5.3. Kā prioritārus pasākumus veikt NAB un Tikumības policijas materiāli tehniskā nodrošinājuma palielināšanu (sakaru un transporta līdzekļi).
5.4. Izstrādāt starpvalstu līgumus par klasificētās informācijas apmaiņu.
5.5. Atrisināt jautājumu par mobilo sarunu noklausīšanās sistēmas iegādi par samērīgu cenu. Šī sistēma ļautu efektīvāk cīnīties ar noziegumiem, iegūstot no tās nepieciešamo informāciju par noziedznieku nodomiem.
5.6. Palielināt finansējumu operatīvās darbības subjektiem operatīvā darba nodrošināšanai (operatīvās informācijas iegūšanai, operatīvajiem eksperimentiem, kontrolsūtījumu veikšanai).
Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisija lūdz Ministru kabinetu izvērtēt mūsu priekšlikumus un ieteikumus, kā arī sniegt atbildi par šo problēmu risinājumu līdz šā gada 10. jūnijam.
Ar cieņu —
Dzintars Kudums ,
Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšsēdētājs