Ministru kabineta noteikumi Nr. 347
Rīgā 1997.gada 7.oktobrī (prot. nr.56 8.§)
Robežkontroles kārtība ostās
Izdoti saskaņā
ar Latvijas Republikas
valsts robežas likuma 10.panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumos lietotie termini:
1.1. apkalpes mantu deklarācija - dokuments, kas sniedz informāciju par apkalpes locekļu personīgajām mantām un ir uzrādāms, kuģim ienākot ostā;
1.2. apkalpes saraksts - dokuments, kas sniedz informāciju par apkalpes sastāvu, apkalpes locekļu skaitu un personas datiem un ir uzrādāms, kuģim ienākot un izejot no ostas;
1.3. bīstamā krava - krava, kas pārvadāšanas procesā savu īpašību dēļ var izraisīt sprādzienu, ugunsgrēku vai citus kaitējumus, apdraudēt cilvēku dzīvību, veselību, īpašumu vai vidi;
1.4. brīvās prakses apliecība - dokuments, kas apliecina, ka kuģim ir atļauts ieiet ostā un veikt tur visas nepieciešamās darbības;
1.5. jahta - sportam, atpūtai vai tūrismam paredzēts kuģošanas līdzeklis ar burām vai dzinēju vai ar burām un dzinēju, ar ūdensizspaidu līdz 80 tonnām;
1.6. jūras sanitārā deklarācija - dokuments, kas sniedz informāciju par to personu veselības stāvokli, kas atrodas uz kuģa, reisa laikā un iebraucot ostā;
1.7. kruīza kuģis - kuģis, kas starptautiskajos reisos pārvadā tūristus, kuri noteiktā kārtībā uz noteiktu laiku apmeklē vienu vai vairākas ostas. Kuģa reisos parasti nav paredzēta citu pasažieru iekāpšana vai izkāpšana, kā arī kravas operācijas;
1.8. kuģa krājumu deklarācija - dokuments, kas sniedz informāciju par kuģa krājumiem (precēm, kas paredzētas kuģa apkalpes un pasažieru patēriņam, kā arī par precēm, kas nepieciešamas kuģa darbībai, ieskaitot degvielu un smēreļļas, bet izņemot rezerves daļas un iekārtas);
1.9. kuģa kravas deklarācija - starptautiskais muitas kravas dokuments, kas sniedz vispārēju informāciju par kravu, kas atrodas uz kuģa;
1.10. kuģa manifests - dokuments, kas ietver uz kuģa esošo preču konosamentu uzskaitījumu;
1.11. pasažieru saraksts - dokuments, kas sniedz informāciju par kuģa pasažieriem;
1.12. robežkontroles dienesti - Iekšlietu ministrijas Robežsardze, Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādes, Zemkopības ministrijas Sanitārā robežinspekcija un Labklājības ministrijas Valsts sanitārā inspekcija;
1.13. veterinārā, fitosanitārā un higiēniskā deklarācija - dokuments, kas sniedz informāciju par kuģa kravu, dzīvniekiem, pārtiku kuģa apkalpei un pārtikas atkritumiem, kuģim ienākot ostā;
1.14. vispārējā deklarācija - pamatdokuments, kas sniedz vispārēju informāciju par kuģi un izmantojams, lai noformētu kuģa ienākšanu ostā un iziešanu no tās.
2. Šo noteikumu prasības attiecas uz visiem kuģiem, izņemot karakuģus.
3. Šie noteikumi neattiecas uz kuģa reģistrācijas, drošības un citu līdzīgu dokumentu pārbaudes saturu un kārtību.
4. Robežkontrole paredz robežsargu un muitas kontroli, kā arī medicīniski sanitāros pasākumus, veterināro un fitosanitāro kontroli un, ja nepieciešams, arī cita veida kontroles, ja tādas noteiktas ar Ministru kabineta rīkojumu.
5. Šo noteikumu prasības neierobežo robežkontroles dienestus pamatotu šaubu gadījumos likumu un citu normatīvo aktu ietvaros pieprasīt papildu informāciju vai veikt papildu pasākumus.
II. Vispārējā robežkontrole
6. Robežkontrole ostās notiek, ja kuģis ienāk ostā pēc Latvijas Republikas valsts robežas (turpmāk - robeža) šķērsošanas vai atstāj ostu, lai šķērsotu robežu.
7. Robežkontroles dienestu pārstāvji šim nolūkam piemērotās telpās vai tieši uz kuģa, ja saskaņā ar šo noteikumu 12.punktu ir pieņemts attiecīgs lēmums, pārbauda kuģa ienākšanas ostā vai iziešanas no tās likumību, pamatojoties uz šo noteikumu III nodaļā minētajiem dokumentiem. Pēc robežkontroles kuģim tiek atļauts, atļauts ar ierobežojumiem vai aizliegts veikt pasažieru, kravas un cita veida operācijas ostās vai arī iziet no ostas.
8. Iekšlietu ministrijas Robežsardzes attiecīgā struktūrvienība kopīgi ar citiem robežkontroles dienestiem un pēc saskaņošanas ar Ventspils brīvostas pārvaldi, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldi vai pārējās ostās - ar attiecīgās ostas pārvaldi izstrādā robežkontroles tehnoloģisko shēmu. Tajā jāparedz:
8.1. piestātnes vai telpas, kur netraucēti veikt robežkontroli;
8.2. kuģu apkalpju, pasažieru, bagāžas, krājumu un kravu robežkontroles kārtība visu veidu kuģiem;
8.3. ostas kuģu satiksmes vai ostas uzraudzības dienesta, robežkontroles dienestu un citu juridisko personu, kas darbojas robežkontroles punkta teritorijā, darbības un sadarbības kārtība.
9. Kuģa kapteinis informē kuģa aģentu par kuģa ierašanās laiku vismaz divas stundas iepriekš.
10. Kuģa aģents saskaņo ar ostas kapteini kuģa piestāšanās vietu, bet ar robežkontroles dienestiem - robežkontroles vietu un laiku. Kuģa aģents informē robežkontroles dienestus par kuģa ierašanos vai iziešanu vismaz divas stundas iepriekš un kārto kuģa ienākšanas vai iziešanas formalitātes robežkontroles dienestos. Kuģa aģents nodrošina robežkontroles dienestu pārstāvju ierašanos uz kuģa un viņu nogādāšanu atpakaļ darba vietās.
11. Pirms kuģa ienākšanas ostā kuģa kapteinis noformē jūras sanitāro deklarāciju un veterināro, fitosanitāro un higiēnisko deklarāciju. Deklarāciju veidlapas uz kuģa nogādā locis vai kuģa aģents. Par deklarāciju saturu kuģa kapteinis informē kuģa aģentu.
12. Ņemot vērā kuģa kapteiņa vai kuģa aģenta sniegto informāciju, attiecīgā robežkontroles dienesta atbildīgā persona izlemj jautājumu par minētā dienesta piedalīšanos kuģa robežkontrolē un informē par pieņemto lēmumu kuģa aģentu vai, ja kuģa aģents netiek nominēts, kuģa kapteini.
13. Kuģa robežkontrole tiek uzsākta tūlīt pēc tā pietauvošanas vai pirms tā attauvošanas. Ja kuģa robežkontrole objektīvu apstākļu dēļ nav uzsākta laikus, ienākoša kuģa trapam jābūt paceltam līdz robežkontroles uzsākšanai. Izejoša kuģa traps ir jāpaceļ pēc robežkontroles pabeigšanas. Šajā laikā uz kuģa drīkst uzkāpt vai nokāpt tikai locis. Atsevišķos gadījumos kuģa robežkontrole var tikt veikta, kuģim atrodoties ostas akvatorijā vai reidā.
14. Robežkontroles laikā uz kuģa ir aizliegtas kravas, balasta, degvielas uzpildes (izņemot tankkuģus, uz kuriem ar robežkontroles dienestu atļauju var veikt cauruļvadu pievienošanas un balasta operācijas) vai citas līdzīga rakstura operācijas, kā arī personu uzkāpšana un nokāpšana no kuģa, izņemot robežkontroles dienestu amatpersonas un kuģa aģentus. Šo nosacījumu ievērošanu nodrošina Iekšlietu ministrijas Robežsardze.
15. Robežkontroli visi robežkontroles dienesti veic vienlaicīgi vienas stundas laikā, izņemot gadījumus, kad ir pamatots iemesls pārcelt vai pagarināt robežkontroles laiku.
16. Robežkontroles laiku var pārcelt vai pagarināt, ja kontrolei iesniegtajos dokumentos uzrādītā informācija neatbilst faktiskajam stāvoklim, ja nav savlaicīgi sagatavota nepieciešamā kuģa dokumentācija vai pastāv citi neparedzēti apstākļi, kuru dēļ kuģa robežkontroli nevar veikt noteiktajā laikā. Šādu lēmumu pieņem attiecīgā robežkontroles dienesta pārstāvis.
17. Veicot robežkontroli kuģim ienākot ostā, Iekšlietu ministrijas Robežsardzes pārstāvis uz kuģa uzkāpj pirmais, bet, kuģim izejot no ostas, nokāpj no tā pēdējais.
18. Medicīniski sanitāros pasākumus, fitosanitāro vai veterināro kontroli veic pirms robežsargu, muitas un cita veida robežkontroles, ja:
18.1. kuģis ierodas no teritorijas, kurā ir noteikta karantīna, vai teritorijas, kuru skārusi bīstama infekcijas slimība, un kuģis ierodas ostā, pirms beidzies šīs slimības inkubācijas periods;
18.2. uz kuģa atrodas persona, kas varētu būt saslimusi ar bīstamu infekcijas slimību;
18.3. ir aizdomas par bīstamu infekcijas slimību pārnēsātāju klātbūtni;
18.4. ir noteikta karantīna.
19. Iekšlietu ministrijas Robežsardzes pārstāvji pēc Zemkopības ministrijas Sanitārās robežinspekcijas vai Labklājības ministrijas Valsts sanitārās inspekcijas speciālistu lūguma sniedz nepieciešamo palīdzību karantīnas pasākumu nodrošināšanai.
20. Lai nodrošinātu robežkontroles ātru un efektīvu veikšanu, kapteinim ir pienākums:
20.1. informēt kuģa aģentu par plānoto kuģa ierašanās laiku, kā arī par tā izmaiņām;
20.2. sagatavot kuģa dokumentus pārbaudei;
20.3. savlaicīgi sagatavot nepieciešamo aprīkojumu robežkontroles dienestu pārstāvju uzkāpšanai uz kuģa;
20.4. nodrošināt uz kuģa esošo personu un viņu dokumentu sagatavošanu pārbaudei, attiecīgi organizējot apkalpes locekļu darba pienākumu pildīšanu;
20.5. informēt robežsargus par personām, kas nelegāli uzturas uz kuģa.
21. Robežkontroles dienestu pārstāvji savas kompetences ietvaros un atbilstoši savu dienestu darbības specifikai pārbauda kuģa dokumentus.
22. Robežsargi pārbauda kuģa apkalpes un pasažieru personu apliecinošos dokumentus, kā arī apkalpes sarakstu un pasažieru sarakstu. Šiem dokumentiem jāatbilst Latvijas Republikas normatīvo aktu un Latvijas Republikas noslēgto starpvalstu līgumu prasībām. Robežsargiem ir tiesības salīdzināt personu apliecinošajā dokumentā ielīmēto fotogrāfiju ar šī dokumenta turētāju un veikt arī citas darbības atbilstoši spēkā esošo normatīvo aktu prasībām.
23. Kuģa īpašnieks un kapteinis neatbild par tādu personu atrašanos uz kuģa, kuras mēģina nelikumīgi šķērsot robežu vai pārvietot pāri robežai kontrabandas priekšmetus, ja tās ir reģistrētas attiecīgajos kuģa dokumentos.
24. Kuģa īpašniekam un kapteinim ir pienākums pieņemt atpakaļ uz kuģa personas, kuras ieradušās Latvijas Republikā ar šo kuģi, ja tām liegta ieceļošana Latvijas Republikā.
25. Kuģim ienākot ostā, kuģa kapteinis vai viņa pilnvarota persona sniedz robežkontroles dienestiem vispārēju informāciju par kravu, kas paliek uz kuģa. Kuģim izbraucot no ostas, šī krava nav iekļaujama kuģa kravas deklarācijā.
26. Ja kuģis pārvadā bīstamās kravas, kuģa kapteinis sniedz robežkontroles dienestiem nepieciešamo papildu informāciju par kravu.
27. Pabeidzot robežkontroli, kuģa aģents kuģim izsniedz attiecīgi noformētu:
27.1. brīvās prakses apliecību, kuģim ienākot ostā;
27.2. atļauju kuģa iziešanai no ostas, kuģim izejot no ostas. Atļaujas kuģa iziešanai no ostas derīguma termiņu nosaka attiecīgās ostas noteikumi.
28. Robežkontrole tiek uzskatīta par pabeigtu, ja šo noteikumu 27.punktā minētos dokumentus parakstījuši visu robežkontroles dienestu pārstāvji.
29. Pēc atļaujas kuģa iziešanai no ostas saņemšanas nav pieļaujamas izmaiņas kuģa apkalpes, pasažieru un kravas sastāvā, kā arī kuģa un tā aprīkojuma atbilstībā kuģošanas drošības prasībām. Ja ir nepārvaramas varas apstākļi, kas ir izraisījuši minētās izmaiņas, kuģa kapteinim par to jāziņo ostas kapteinim, un atļauja kuģa iziešanai no ostas tiek atcelta.
30. Kuģu satiksmes dienests kontrolē atļaujas kuģa iziešanai no ostas derīguma termiņu.
31. No robežas šķērsošanas brīža līdz kuģa robežkontroles uzsākšanas brīdim un no kuģa robežkontroles pabeigšanas brīža līdz robežas šķērsošanas brīdim uz kuģa nedrīkst veikt neatļautu personu uzņemšanu vai izsēdināšanu vai kravu vai citu priekšmetu izkraušanu vai iekraušanu.
III. Robežkontroles dienestiem iesniedzamie dokumenti
32. Ienākot ostā, kuģa kapteinis robežkontroles dienestiem iesniedz šādus dokumentus:
32.1. vispārējo deklarāciju - piecus eksemplārus;
32.2. kuģa kravas deklarāciju - četrus eksemplārus (izņēmuma gadījumos kuģa kravas deklarācijas vietā var iesniegt kuģa manifestu);
32.3. kuģa krājumu deklarāciju - četrus eksemplārus;
32.4. apkalpes mantu deklarāciju - divus eksemplārus;
32.5. apkalpes sarakstu - četrus eksemplārus;
32.6. pasažieru sarakstu - četrus eksemplārus;
32.7. jūras sanitāro deklarāciju - vienu eksemplāru;
32.8. veterināro, fitosanitāro un higiēnisko deklarāciju - vienu eksemplāru;
32.9. kuģa manifestu (uzrādot kravas konosamentus) - vienu eksemplāru.
33. Izejot no ostas, kuģa kapteinis robežkontroles dienestiem iesniedz šādus dokumentus:
33.1. vispārējo deklarāciju - piecus eksemplārus;
33.2. kuģa kravas deklarāciju - četrus eksemplārus (izņēmuma gadījumos kuģa kravas deklarācijas vietā var iesniegt kuģa manifestu);
33.3. kuģa krājumu deklarāciju - trīs eksemplārus;
33.4. apkalpes sarakstu - divus eksemplārus;
33.5. pasažieru sarakstu - divus eksemplārus.
34. Jahta, kas ienāk ostā pēc robežas šķērsošanas vai iziet no tās, lai šķērsotu robežu, tiek pakļauta robežkontrolei. Jahtas kapteinis iesniedz robežkontroles dienestiem šādus dokumentus:
34.1. apkalpes un pasažieru sarakstu - divus eksemplārus;
34.2. jahtas krājumu deklarāciju - divus eksemplārus (izejot no ostas nav jāiesniedz);
34.3. apkalpes mantu deklarāciju - divus eksemplārus (izejot no ostas var iesniegt iepriekšējo apkalpes mantu deklarācijas eksemplāru).
35. Šajā nodaļā minētos robežkontroles dienestiem iesniedzamos dokumentus paraksta kapteinis.
IV. Robežkontroles īpašie gadījumi
36. Uz zvejas kuģiem, kas ienāk Latvijas ostā vai iziet no tās, neatstājot Latvijas Republikas teritoriālos ūdeņus vai ekonomisko zonu, tiek veikta robežsargu un muitas kontrole, ja ir pamatotas aizdomas par imigrācijas vai muitas noteikumu pārkāpumiem. Uz šāda kuģa jābūt apkalpes sarakstam un kuģa apkalpes locekļu personu apliecinošiem dokumentiem atbilstoši Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām. Informāciju par minēto kuģu kustību nodrošina Kuģu satiksmes dienests vai Ostas uzraudzības dienests.
37. Par jahtu robežkontroles vietu vienojas ostas pārvalde un robežkontroles dienesti atbilstoši šo noteikumu 8.punktā noteiktajai robežkontroles tehnoloģiskajai shēmai. Informāciju par jahtu kustību ostā nodrošina Kuģu satiksmes dienests, Ostas uzraudzības dienests vai attiecīgais jahtklubs.
38. Kruīza kuģu un līnijkuģu (kuģis, kas veic regulārus reisus starp divām vai vairākām noteiktām ostām) pasažieri uzturas Latvijas Republikas teritorijā atbilstoši attiecīgo normatīvo aktu prasībām.
39. Terminālos, kuros pienāk pasažieru kuģi, kruīza kuģi, kravu un pasažieru prāmji un citi līdzīga tipa kuģi, robežkontroles dienesti kopīgi ar Ventspils brīvostas pārvaldi, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldi vai pārējās ostās - ar attiecīgās ostas pārvaldi var noteikt īpašas robežkontroles vietas, kur robežkontrole tiek veikta, pamatojoties uz caurlaides principu, atbilstoši šo noteikumu 8.punktā noteiktajai robežkontroles tehnoloģiskajai shēmai.
40. Ja kuģi apkalpo tūrisma firma, informāciju par šī kuģa pienākšanas vietu un laiku kuģa aģents nekavējoties nodod attiecīgajai tūrisma firmai.
41. Termināla operators nodrošina robežkontroles dienestus ar dienesta telpām, pamatojoties uz savstarpēju vienošanos un saskaņā ar noteikto tehnoloģisko shēmu.
42. Ārvalstu kuģi, to aprīkojums un personāls, kuri pēc Latvijas Jūras administrācijas meklēšanas un glābšanas dienesta vai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Jūras vides pārvaldes lūguma piedalās jūras piesārņošanas vai cita veida avāriju seku likvidācijas pasākumos, tiek pakļauti tikai robežsargu kontrolei.
43. Robežkontroles kārtību attiecībā uz Latvijas valstij piederošiem kuģiem, kas tiek izmantoti nekomerciāliem mērķiem, nosaka Iekšlietu ministrija un Finansu ministrija.
44. Kabotāžas reisu kuģiem robežkontroli veic Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
45. Robežkontrolei nav pakļauts visu veidu ūdens transports, ja tā kustība notiek Latvijas Republikas teritoriālajos ūdeņos, izņemot gadījumus, kad ir pamatotas aizdomas par robežas šķērsošanu vai muitas noteikumu pārkāpumiem.
Ministru prezidents G.Krasts
Satiksmes ministrs V.Krištopans