• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Līdz ar Latvijas valsti. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 5.12.1997., Nr. 315/316 https://www.vestnesis.lv/ta/id/46066

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta 3. decembra sēdē

Vēl šajā numurā

05.12.1997., Nr. 315/316

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Informācija

Līdz ar Latvijas valsti

Vakar pirmā un otrā stāva durvis vēris kādreizējais Armijas ekonomiskais veikals, tagad — universālveikals “Centrs”

Rīgas Centrālais universālveikals, sākotnēji saukts Armijas ekonomiskais veikals, vēsturiski veidojies līdz ar Latvijas valsti. Tas dibināts 1919.gada rudenī, jaunās Latvijas Republikas atbrīvošanas cīņu laikā, lai apgādātu brīvības kareivjus ar ikdienas precēm par pieņemamām cenām, kas arī atspoguļojās tā toreizējā nosaukumā. Veikala rīcības kapitāls sākumā bija tikai 2000 latu. Turpmāko straujo izaugsmi lai apliecina apgrozījuma kāpums pa desmitgadēm: 1919. gadā — 34 000 latu; 1929.gadā — 10 000 000 latu; 1939.gadā — 25 000 000 latu.

Tolaik, Pirmā pasaules kara beigās, tagadējās veikala ēkas vēl nebija. Tad Armijas ekonomisko veikalu ierīkoja kara resora ēkā Audēju ielā 16, tā sauktajā “Princeses spīķerī”. Veikalam attīstoties, nācās nomāt arvien jaunas telpas tuvējos namos.

1934.gadā dzima iecere būvēt modernu ēku tieši Armijas Ekonomiskā veikala vajadzībām. Izsludināja projektu konkursu. Žūrija piešķīra apvienotu pirmo vietu trīs konkursa projektu priekšlikumiem, un galējā projekta izstrādi kara ministrs, ģenerālis Balodis, uzticēja arhitektam, pulkvedim A.Galindomam (1894. — 1966.).

Piecstāvu jaunceltnes projektu apstiprināja 1936.gadā. Būvdarbus vadīja pats arhitekts A.Galindoms, bet dzelzs konstrukciju izstrādi un aprēķinus betona pamatiem veica līdzautors, būvinženieris V.Zariņš. Ēkas būvē piedalījās arī E.Kubliņš, ar universālveikala vēsturi nesaraujami saistīta personība; ilggadējais darbinieks strādā veikalā vēl šodien.

Veikala ēkas būvniecību pabeidza 1940.gada februārī.

Veikalam bija divas galvenās ieejas — no Audēju un no Vaļņu ielas. Tirdzniecības zālē stāvus savienoja divas kāpnes un četri pasažieru lifti, bet līdz otrajam stāvam veda arī slīdošās kāpnes. Pircēju, personāla un preču pārvietošanās plūsmas bija šķirtas. Piektajā stāvā atradās kafejnīca un frizētavas kungiem un dāmām.

Ēka bija savam laikam ļoti moderna un labiekārtota. Starveida apkures tīkls pirmā stāva grīdā uzturēja telpā optimālu siltuma režīmu; vēdināšanas vadi starpgriestos un ar gaismekļiem kombinētās gaislaides nodrošināja labu ventilāciju visās telpās. Tika uzstādīti arī gaisa mitruma regulētāji. Ugunsgrēka signalizācija bija tieši savienota ar ugunsdzēsēju depo. Pagrabā atradās plašas saldētavas. Speciālās telpās ar temperatūru 20 — 25 °C un relatīvo gaisa mitrumu 80% gatavināja augļus.

Padomju laikā veikals ieguva Rīgas Centrālā universālveikala nosaukumu. Vienveidības un deficīta laikmetā preču klāsts šajā veikalā tomēr tika uzturēts visai augstā līmenī, vismaz salīdzinājumā ar vairumu citu Rīgas veikalu, jo Rīgas Centrālajam universālveikalam pašā galvaspilsētas sirdī, kur apgrozījās daudz ārzemnieku, piemita arī zināma reprezentācijas funkcija. Diemžēl ēku tikai ekspluatēja, neieguldot pienācīgus līdzekļus tās uzturēšanā, un tā pakāpeniski zaudēja sākotnējo labiekārtojumu, kaut arī būtiski pārveidota netika.

Atklāšanas svinībās piedalijās arī zemūdenes “Ronis” pensionētais kapteinis Hugo Legzdiņš (augšējā attēlu rindā pa labi)

Pirmajā stāvā nu ir “RIMI” pārtikas veikals, “Esthetique” parfimērijas veikals, “Narvesen” preses izdevumu un saldumu veikals, “Parex bankas filiāle, “Hanza Pharm” aptiekas filiāle un ziedu kiosks. Otrajā stāvā atradīsies “Dressmann un “Cubus apģērbu veikali, “Roots Company” apavu veikals, kafejnīca, “Karl Gustav — Dimants” juvelierizstrādājumu veikals, “Trodeks” mobilie telefoni, “Phonex” pulksteņi, “Rivjeras” bižutērija un sadzīves tehnika Natali “paradīzes virtuvē”.

Ēkas rekonstrukciju ir finansējusi kompānija “Varner Hakon Invest”, kas ir 70% akciju īpašniece a/s “Universālveikals Centrs”. Kopējās izmaksas, ieskaitot veikalu aprīkojumu, projektēšanu un būvniecību, pēc pilnīgas darbu pabeigšanas pārsniegs 50 miljonus ASV dolāru.

Celtniecības darbu ģenerāluzņēmējs ir kompānija “Re & Re”. Tās vadībā veikals ir tapis par vienu no modernākajiem visā Ziemeļaustrumeiropā. Kā interesantākie tehniskie elementi minami pilnībā modernizētās, automatizētās apkures un ventilācijas sistēmas, eskalatori, no kuriem katrs sver vairāk nekā 7 tonnas.

Galvenā ideja, kas likta par pamatu rekonstrukcijas projekta veidošanai, ir — radīt ērtu un patīkamu vidi katram veikala apmeklētājam. Īpašu uzmanību esam veltījuši invalīdu un slimo cilvēku vajadzībām — viņiem tiks izbūvēts speciāls sanitārais mezgls, lifti un eskalators nodrošinās ērtu pārvietošanos.

Lai arī a/s “Universālveikals Centrs” ir pilnībā privatizēts, kompānija “Varner Hakon Invest” nolēmusi uzturēt senās Armijas ekonomiskā veikala tradīcijas — Latvijas armijas atvaļinātajiem virsniekiem tiks izbūvēta speciāla piemiņas telpa veikala 5. stāvā.

“Varner Hakon Invest” tirdzniecības centru koncepcija paredz visos veikalos regulāri rīkot arī īpašus mārketinga, reklāmas un labdarības pasākumus, kā tas jau notiek tirdzniecības centros “Dole” un “Rimi Purvciems”. Tie ir bērnu koncerti, dziesmas un dejas, degustācijas, prezentācijas un instalācijas.

Universālveikala “Centrs” 3. un 4. stāvs tiks atklāti martā, tajos būs dažādi sadzīves un mājturības priekšmetu veikali, grāmatas un kafejnīca. Arī piektais stāvs ar atjaunotu restorānu, trenažieru zāli un jau minēto armijas veterānu atpūtas istabu būs pieejams apmeklētājiem nākošā gada vasarā.

Tādējādi “Universālveikals Centrs” kļūst ne vien par nozīmīgu, bet arī simbolisku ārvalstu investīciju objektu. “Rimi” un “Narvesen” veikali orientējas gandrīz vienīgi uz vietējo ražotāju un vairumtirgotāju produkcijas realizāciju, ieguldot līdzekļus un pieredzi tieši mārketinga un preču noieta stimulēšanas pasākumos, pircējam patīkamas vides radīšanā. Tādējādi atjaunotais universālveikals atkal kļūst par palīgu vietējiem uzņēmumiem noieta tirgus paplašināšanā un jaunu produkcijas veidu ieviešanā.

Rems Razums,
sabiedrisko attiecību menedžeris

Foto: Arnis Blumbergs, “LV”

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!