Satiksmes ministrijas noteikumi Nr.1
Rīgā 1998.gada 12.janvārī
Pasažieru pārvadāšanas pagaidu noteikumi vieglajos taksometros
Izdoti saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 37.panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Šie noteikumi regulē tiesiskās attiecības starp pasažieriem un autopārvadātājiem (turpmāk tekstā — “pārvadātājsī), kas veic pasažieru komercpārvadājumus (turpmāk tekstā — “pārvadājumsī) ar vieglajiem taksometriem (turpmāk tekstā — “taksometrs “).
2. Pārvadājumus var veikt tikai tad, ja pārvadātājs ir saņēmis speciālu atļauju (licenci) (turpmāk tekstā — “licenceī) un licences kartiņu, ko izsniedz attiecīgi republikas pilsētas dome vai rajona padome. Licences kartiņas izsniedz uz katru autotransporta līdzekli. Fiziskām personām, kas reģistrētas kā individuālā darba veicējas, nepieciešams iegādāties arī patentu.
3. Republikas pilsētas dome un rajona padome apstiprina licencēšanas noteikumus, nosaka pasažieru un bagāžas pārvadāšanas maksu (tarifus), kurā iekļauts pievienotās vērtības nodoklis, kā arī kontrolē taksometru pārvadājumus. Pārvadātājs ir atbildīgs, lai taksometra vadītājs (turpmāk tekstā “— “vadītājsī) zinātu pilsētas shēmu.ī
4. Licence dod tiesības pārvadātājam veikt pārvadājumus:
4.1.tikai ar viņa īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem vai saskaņā ar 1996.gada 20.jūnija Ministru kabineta noteikumu nr.221 “Noteikumi par kārtību, kādā atļauts veikt pasažieru komercpārvadājumus ar citu personu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiemī prasībām;
4.2.tikai attiecīgajā administratīvajā teritorijā, kā arī nogādāt pasažieri uz jebkuru citu vietu ārpus šīs teritorijas un uzņemt pasažieri atpakaļceļā.
II. Taksometru un to stāvvietu
noformējums un aprīkojums
5. Taksometram jābūt noformētam un apgādātam ar:
5.1.plafonu — speciālu izgaismotu taksometru pazīšanas zīmi, kas nostiprināts uz autotransporta līdzekļa jumta, ieslēgts kad taksometrs ir brīvs un izslēgts, kad aizņemts. Uz plafona priekšējās un aizmugurējās daļas ir attēlota taksometra atšķirības zīme, kura sastāv no lielā Tīburta, un abās pusēs šahveidā izvietotiem melniem kvadrātiem (divās rindās). Atšķirības zīmes minimālie izmēri doti pielikuma 1.zīmējumā;
5.2.gaismas kontrolsignālu zaļā krāsā, piestiprinātu autotransporta līdzekļa salonā aiz priekšējā stikla labajā augšējā augšējā stūrī, kas ieslēdzas vai izslēdzas vienlaicīgi ar plafonu;
5.3.Latvijas Republikā sertificētu ierīci, kura uzrāda pakalpojuma maksu un nodrošina ienākumu uzskaiti (turpmāk tekstā — “skaitītājsī), kas reģistrēts Valsts ieņēmumu dienestā;
5.4.vizītkarti ar vadītāja fotogrāfiju, vārdu, uzvārdu, mašīnas reģistrācijas numuru, pārvadātāja adresi, tālruni, kas novietota autotransporta līdzekļa salonā uz priekšējā paneļa. Vizītkartes minimālie izmēri doti pielikuma 2.zīmējumā;
5.5.informāciju par braukšanas tarifu, kas novietota autotransporta līdzekļa salonā uz priekšējā paneļa, minimālie izmēri doti pielikuma 3.zīmējumā;
5.6.pārvadātāja emblēmu, uzņēmuma nosaukumu, republikas pilsētas vai rajona nosaukumu, kas izdevusi licenci, (individuālā darba veicējiem arī patenta numuru) uz autotransporta līdzekļa abām priekšējām salona durvīm;
5.7. Pasažieru pārvadāšanas noteikumu vieglajos taksometrosī eksemplāru.
6. Republikas pilsētas dome vai rajona padome savās administratīvajās teritorijās nosaka atšķirības zīmju izmērus un kvadrātu skaitu rindā, kā arī ārējā noformējuma elementu izmērus un izvietojumu. Tā var noteikt papildus noformējuma nosacījumus un prasības attiecībā uz autotransporta marku, vecumu u.tml.
7. Lai saņemtu licences kartiņu pārvadājumu veikšanai, attiecīgo republikas pilsētu un rajonu pašvaldībās jāiesniedz Ceļu satiksmes drošības direkcijas izsniegta Transporta līdzekļa valsts tehniskās apskates protokola kopija (uzrādot oriģinālu), kas apliecina, ka iesniedzēja īpašumā esošie, kā arī Ministru kabineta noteiktā kārtībā pārvadājumiem izmantojamie citu personu īpašumā esošie autotransporta līdzekļi piemēroti pasažieru pārvadājumiem kā vieglais taksometrs un tiem veikta likumdošanā paredzētā tehniskā apskate.
8. Taksometru stāvvieta (turpmāk tekstā — “stāvvietaī) ir speciāli izvēlēta un aprīkota vieta, kur taksometri gaida un uzņem pasažierus. To izvietojumu un aprīkojumu nosaka republikas pilsētu vai rajonu pašvaldības, tās var noteikt arī taksometru pieļaujamo skaitu stāvvietās. Stāvvietās jābūt informācijai par taksometru pakalpojumu tarifiem.Vieglo taksometru stāvvietu apzīmēšanai uzstāda ceļa zīmes atbilstoši valsts standarta LVS 77: 1996 Ceļa zīmes prasībām.Var uzstādīt kvadrātveida (skatīt pielikuma 4.1 zīmējumu) vai taisnstūrveida (skatīt pielikuma 4.2. zīmējumu) ceļa zīmi “(Vieglo taksometru stāvvieta(.ī
III. Pārvadājumu līgums
9. Pārvadājumi tiek veikti slēdzot pārvadājuma līgumu, saskaņā ar kuru pārvadātājs apņemas par attiecīgu tarifam atbilstošu maksu aizvest pasažieri līdz pasažiera nosauktajai vietai, bet pasažieris — samaksāt par braukšanu un bagāžas pārvadāšanu.
10. Pasažieris var nolīgt taksometru:
10.1.taksometru stāvvietās;
10.2.apturot taksometru ārpus stāvvietas;
10.3.taksometru pasūtot pa telefonu.
11. Pārvadātājs var noteikt kārtību, kādā līgums par klienta vienreizēju vai pastāvīgu apkalpošanu tiek iepriekš slēgts rakstiski.
12. Taksometru pasūtīšanas kārtību pa telefonu nosaka pārvadātājs. Pieņemot pasūtījumu pa telefonu, attālums, no kura pārvadātājs nosūta taksometru, jāsaskaņo ar klientu.
13. Pārvadātājam, pārvadājumu līgumu slēdzot rakstiski vai pieņemot pasūtījumu pa telefonu uz noteiktu laiku, jānosaka pieļaujamais taksometra kavēšanās laiks, kuru pārsniedzot klientam taksometrs nav jāgaida un par tā piebraukšanu nav jāmaksā. Pārvadātājam jāfiksē pasūtījuma pieņemšanas un paredzamais taksometra piebraukšanas laiks.
IV. Norēķināšanās kārtība
14. Pēc pasažiera pieprasījuma vadītājam, norēķinoties ar pasažieri, jāaizpilda un jāizsniedz tipogrāfiski izgatavota kvīts ar šādiem obligātiem rekvizītiem:
14.1.dokumenta nosaukums;
14.2.pārvadātāja nosaukums, adrese, telefons, nodokļu maksātāju kods, fiziskām personām — uzvārds un personas kods;
14.3.kvīts numurs;
14.4.braukšanas tarifi;
Rekvizītus aizpilda vadītājs:
14.5.gads, mēnesis, datums un laiks, kurā veikts brauciens;
14.6.taksometra valsts reģistrācijas numurs;
14.7.par braucienu samaksātā summa;
14.8.vadītāja paraksts.
Piezīme. Šāda tipogrāfiski izgatavota kvīts nav nepieciešama, ja čeku izdrukā skaitītājs vai pie tā pieslēgta ierīce.
15. Kvīts kopijai jāpaliek pie vadītāja.
16. Samaksa par taksometra izmantošanu tiek veikta brauciena beigās. Vadītājs, pēc vienošanās ar pasažieri, var pieprasīt iepriekšēju avansu (ne vairāk kā pusi no aptuvenās braukšanas maksas). Par saņemto avansu vadītājam jāizsniedz 14.punktā minētā kvīts ar uzrakstu “avanssī. Izsniedzot kvīti pakalpojuma beigās jāievērtē iepriekš iemaksātais avanss.
17.Ja pasažieris vēlas, lai taksometrs to gaidītu, pasažieris ar vadītāju vienojas par gaidīšanas laiku, samaksājot avansu saskaņā ar noteikto tarifu. Ja pasažieris neatgriežas norunātajā laikā, viņa apkalpošana var tikt uzskatīta par pabeigtu. Pasažiera gaidīšanas laikā skaitītājam jābūt ieslēgtam.
18.Kolektīvi (nomā vairāki pasažieri) izmantojot taksometru braucienam uz vienu punktu, maksu par braucienu iekasē līdzīgās daļās no visiem pasažieriem, ja pasažieri ar vadītāju nav vienojušies citādi. Vadītājam ir jāizsniedz kvīts ikvienam pasažierim, kas to pieprasa atbilstoši viņa maksātajai summai.
19.Kolektīvi izmantojot taksometru braucienam uz dažādiem punktiem, galīgo maksu iekasē no pēdējā izkāpjošā pasažiera, kuram iepriekšējie pasažieri atstāj maksu par savu ceļa daļu. Vadītājam ir jāizsniedz kvīts par saņemto summu tam pasažierim, kurš norēķinās par braucienu, jeb katram pasažierim atbilstoši viņa maksātajai summai.
20.Ja taksometrs spiests pārtraukt pārvadājumu tehnisku iemeslu dēļ, vadītājam jāveic visi iespējamie pasākumi, lai nogādātu pasažieri vajadzīgajā vietā vai pēc pasažiera vēlēšanās brauciena sākuma punktā. Taksometra remonta laiku pasažieris neapmaksā.
Ja taksometrs nevar turpināt pārvadājumu tehnisku iemeslu dēļ, vadītājam ir jāizsniedz pasažierim aizpildīta kvīts par nobrauktā attāluma maksu. Kvīts otrā pusē vadītājs uzraksta, ka pārvadājums nav izpildīts tehnisku iemeslu dēļ un parakstās uz tās.
Ja pasažieris iemaksājis avansu, tad summu par kuru nav noticis pakalpojums, vadītājs pārtraucot pārvadājumu, atmaksā pasažierim. Vadītājs uz “avansaīkvīts otrā pusē atzīmē atmaksāto avansa daļu un parakstās. Pasažieris parakstās par naudas saņemšanu.
Pasažieris ar kvīti mēneša laikā var griezties pie pārvadātāja un saņemt atpakaļ naudu, kas samaksāta par braucienu līdz tehniskā bojājuma vietai.
V. Bagāžas pārvadāšana
21.Pārvadāšanai pieļaujamās bagāžas svars un gabarīti ir atkarīgi no taksometra tehniskā raksturojuma.
22.Taksometrā aizliegts pārvadāt:
22.1.asas, sprāgstošas, viegli uzliesmojošas, indīgas, kodīgas lietas, izņemot gāzes balonus līdz 5 l tilpumam un degvielu traukos no materiāla, kas izslēdz statiskās strāvas veidošanos;
22.2.šaujamieročus bez apvalkiem vai neiesaiņotā veidā;
22.3.lietas, kuras var notraipīt vai sabojāt citu pasažieru apģērbu, salona apšuvumu, sēdekļus un bagāžnieka nodalījumu;
22.4.pēc savstarpējās vienošanās ar vadītāju, taksometrā drīkst pārvadāt dzīvniekus, ja klients var nodrošināt salona tīrību un kārtību;
22.5.lietas, kas vadītājam traucē vadīt taksometru.
23.Putnus un dzīvnieku mazuļus atļauts pārvadāt tikai krātiņos vai iesaiņojumā, kas izslēdz pārvietošanos salonā. Suņus jāpārvadā pavadā ar uzliktu uzpurni un jānodrošina sēdekļu un salona tīrība.
24.Bagāžas nodalījumā novietojamai bagāžai jābūt tarā vai iesaiņojumā.
Maksa par bagāžas iekraušanu un izkraušanu no pasažiera netiek iekasēta.
25.Ja bagāža bojāta vai nozaudēta pārvadājuma laikā, pārvadātājam jāsastāda par to attiecīgs akts un jāatlīdzina pasažierim zaudējumi.
26.Ja bagāžu, par kuras nozaudēšanu pārvadātājs ir samaksājis attiecīgu atlīdzību, pēc tam atrod, pasažieris ir tiesīgs pieprasīt šīs bagāžas izsniegšanu, ja viņš atmaksā saņemto atlīdzību (ņemot vērā atrastās bagāžas stāvokli ).
VI. Vadītāja pienākumi, aizliegumi un tiesības
27.Vadītāja pienākums ir:
27.1ievērot šos noteikumus un citus tiesību aktus pārvadājumu jomā;
27.2.pēc pasažiera pieprasījuma uzrādīt šos noteikumus, kuriem pastāvīgi jāatrodas taksometrā;
27.3.taksometru stāvvietās ievērot taksometru rindas kārtību, nepārsniedzot stāvvietā pieļaujamo taksometru skaitu;
27.4.uzsākot pasažieru apkalpošanu, ieslēgt skaitītāju;
27.5zināt pilsētas ielu plānojumuun braukt uz pasažiera nosaukto vietu pa iespējami īsāko ceļu vai pa pasažiera izvēlēto maršrutu;
27.6.brīdināt pasažieri, ka pēc norunātā gaidīšanas laika izbeigšanās, pasažiera apkalpošana var tikt izbeigta;
27.7.pēc brauciena fiksēt skaitītāja rādījumu un paziņot par to pasažierim. “Ņemot vērā iemaksāto avansu, veikt pārrēķinu atbilstoši skaitītāja rādījumam;
27.8.attiecīgajām kontroles iestādes amatpersonām uzrādīt pēc pirmā pieprasījuma licences kartiņu, individuālā darba veicējiem arī patentu un nodrošināt iespēju nolasīt skaitītāja summāros rādītājus;
27.9. atbildēt par bagāžas nodalījumā pārvadājamās bagāžas saglabāšanu;
27.10. nodrošināt tīru un kārtīgu salonu un bagāžas nodalījumu.
28.Vadītājam aizliegts:
28.1.komplektēt pasažierus taksometru stāvvietās, norādot galapunktu;
28.2.pēc savas iniciatīvas uzņemt citus pasažierus taksometrā, ja tam nepiekrīt taksometrā esošie pasažieri;
28.3.izvēlēties pasažieri atkarībā no brauciena galapunkta, izņemot punktā 4.2.minēto gadījumu.
29.Vadītājam (pārvadātājam) aizliegts veikt komercpārvadājumus ar neieslēgtu skaitītāju, izņemot gadījumus ja norēķināšanās notiek bezskaidras naudas ceļā ar banku starpniecību, par ko pārvadātājam ir rakstisks līgums.
30.Vadītājam ir tiesības atteikties no pasažiera apkalpošanas, ja:
30.1.ar pasažieri nav panākta savstarpēja vienošanās par avansa samaksu;
30.2.pasažieris izvēlas braucienu pa ceļu, kura stāvoklis nenodrošina autotransporta līdzekļu drošu kustību;
30.3.pasažieris ir apģērbā vai ar bagāžu, kas var nosmērēt salona sēdekļus vai bagāžas nodalījumu;
30.4.pasažieris atrodas stiprā reibuma stāvoklī vai izturas rupji un agresīvi.
VII. Pasažieru tiesības un pienākumi
31.Pasažierim ir tiesības:
31.1.stāvvietā izvēlēties jebkuru taksometru, neatkarīgi no taksometra rindas kārtības;
31.3.izvēlēties brauciena maršrutu;
31.2.pēc savas iniciatīvas pārtraukt pārvadājumu;
31.4.iepazīties ar šiem noteikumiem.
32.Pasažiera pienākums ir:
32.1.pēc iesēšanās taksometrā paziņot brauciena galapunktu vai maršrutu;
32.2 iemaksāt avansu par braucienu pēc vienošanās ar vadītāju;
32.3.samaksāt vadītājam brauciena beigās saskaņā ar skaitītāja rādījumu, ņemot vērā avansu, ja tāds tika iemaksāts;
32.4.atbildēt par bagāžas iekraušanu un izkraušanu, un salonā pārvadājamās bagāžas saglabāšanu.
VIII. Pasažieru un vadītāju atbildība
par taksometru lietošanas noteikumu pārkāpumiem
33.Vadītājam ir tiesības neuzņemt taksometrā, pārtraukt pakalpojumu, kā arī nodot policijā pasažieri, kas pārkāpj pārvadāšanas noteikumus.
34.Ja pasažieris neierodas pie taksometra, kas izsaukts pa telefonu un piebraukts laikā, kāds atbilstoši šo noteikumu 13.punktam paziņots klientam, pasažierim jāsamaksā taksometra vadītājam vai pārvadātājam par taksometra nobraukumu, ja par to ir bijusi vienošanās. Nesamaksāšanas gadījumā parādu piedzen tiesību aktos paredzētajā kārtībā.
35.Atbildība par šo noteikumu neievērošanu iestājas tiesību aktos noteiktajā kārtībā.
IX. Pārejas noteikumi
36.Noteikumi stājas spēkā ar 1998.gada 1.martu.
37.Ar šo noteikumu stāšanos spēkā, atzīt par spēku zaudējušu ar Satiksmes ministra 1992.gada 15.decembrī parakstītu pavēli Nr.174 “(Vieglo automobiļu komercpārvadājumu pakalpojumu sniegšanas noteikumus Latvijas Republikā(.
Satiksmes ministrs V.Krištopans
Autosatiksmes departamenta direktors T.Straume