INFORMĀCIJA
Pamats ir No Finansu ministrijs 1998.gada budžeta analīzes2. Budžeta procesa tiesiskais pamatojums un izstrādes etapi
Saskaņā ar Valdības deklarāciju jebkuri grozījumi nodokļu likumos, kas maina nodokļu bāzi, ir izdarāmi vienlaicīgi ar grozījumiem valsts budžetā. Tādējādi, valdība vienlaicīgi ar likumprojekta "Par valsts budžetu 1998. gadam"iesniedz arī likumus un grozījumus likumos.
Ar valsts budžeta projektu 1998., 1999. gadam ir uzsākta vienota un nepārtraukta budžeta vadības procesa īstenošana ® budžeta projekts ir veidots diviem gadiem ar mērķi skatīt izdevumu politiku ilgākam laika periodam. Ar likumu tiks piešķirtas apropriācijas tikai 1998. gadam, bet 1999. gads iekļauts kā informatīva rakstura sadaļa.
2.1. Izmaiņas likumprojektos
Likumi un likumu grozījumi, kurus paredzēts pieņemt vienlaicīgi ar likumprojektu "Par valsts budžetu 1998. gadam":
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli""
Likumprojekts izstrādāts saistībā ar likumu "Par īpaši atbalstāmajiem reģioniem"un tajā paredzēts noteikt investīcijas veicinošu īpašu nodokļu režīmu uzņēmumiem, kuri ir reģistrēti un darbojas īpaši atbalstāmajos reģionos un kuru attīstības projekti atbilst īpaši atbalstāmā reģiona attīstības programmai. Šie uzņēmumi būs tiesīgi izmantot īpašu pamatlīdzekļu nolietojuma norakstīšanas kārtību, kas ļaus pamatlīdzekļus norakstīt īsākā laika periodā. Vienlaikus šie uzņēmumi varēs taksācijas perioda zaudējumus segt hronoloģiskā secībā no nākamo desmit taksācijas periodu apliekamā ienākuma.
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli""
Likumprojekts izstrādāts saistībā ar likumu "Par īpaši atbalstāmajiem reģioniem" un tajā paredzēts speciālo nodokļu režīmu piemērot arī individuālajiem uzņēmumiem, kas ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji īpaši atbalstāmajos reģionos. Šie nodokļu maksātāji varēs pamatlīdzekļus norakstīt likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" noteiktajā īpašajā kārtībā, kā arī segt zaudējumus no nākamo sešu taksācijas gadu apliekamā ienākuma. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" paredz arī precizēt dažas citas likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normas, kuras praktiski neietekmēs nodokļa ieņēmums.
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām""
Likumprojektā "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" tiek definēts jēdziens "īpašs nodokļu režīms", kā arī tiek noteikti finansiālās un saimnieciskās darbības ieņēmumus un izdevumus apliecinošu dokumentu uzglabāšanas termiņi, lai nodrošinātu kontroli pār to uzņēmumu darbību, kuriem tiek piemērots speciālais nodokļu režīms.
Likumprojekts papildināts ar grozījumiem pārejas noteikumu 3. punktā saistībā ar iesniegtajiem likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" grozījumiem, kas paredz daļēji saglabāt spēkā likumu "Par īpašuma nodokli" līdz 2000. gadam.
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli""
Likumprojekts izstrādāts atbilstoši Valdības deklarācijā paredzētajam, proti, nepieļaut krasu pašvaldību ieņēmumu samazināšanos 1998. gadā un paredz likuma "Par īpašuma nodokli" darbības laika pagarināšanu līdz 2000. gadam, t.i., līdz brīdim, kad ar nekustamā īpašuma nodokli tiks aplikta ne tikai zeme, bet arī ēkas un būves.
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par īpašuma nodokli""
Likumprojekts paredz sašaurināt ar nodokli apliekamo objektu, nosakot, ka ar šo nodokli tiek apliktas tikai ēkas un būves. Tādējādi tas pēc būtības tiek pietuvināts nekustamā īpašuma nodokļa apliekamajam objektam, kā rezultātā pašvaldību ieņēmumu bāze no abiem īpašuma nodokļiem 1998. un 1999. gadā saglabāsies 1997. gada līmenī.
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par īpašuma nodokļa maksājumu atvieglojumiem sabiedriskajām organizācijām un to uzņēmumiem 1994. 1997. gadā""
Likumprojekts paredz, ka tajā minētās sabiedriskās organizācijas un to uzņēmumi saglabā tiesības uz nodokļa atvieglojumiem laika posmā, kamēr ir spēkā likums "Par īpašuma nodokli".
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli""
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" ir izstrādāts, lai:
1) harmonizētu šī likuma normas ar 1977. gada 17.maija Eiropas Padomes Sesto Direktīvu (77/388/EEC), kas nosaka pievienotās vērtības nodokļa darbību visās dalībvalstīs;
2) likvidētu praksi, kad ar Ministru kabineta noteikumiem tiek paplašinātas likuma normas;
3) noteiktu pievienotās vērtības nodokļa nosacījumus īpašos līdz šim likumā neatrunātos darījumos.
Paskaidrojam, ka, veicot šos grozījumus, ar PVN apliekamais objekts, nodokļu likmes, kā arī aplikšanas kārtība ir palikusi iepriekšējā.
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli""
Likumprojekts, ievērojot valsts budžeta līdzekļu trūkumu, paredz atcelt akcīzes nodokļa atvieglojumus zvejniecības uzņēmumiem, zvejnieku saimniecībām vai personām, kas nodarbojas ar individuālo zveju, un paredz svītrot likumā normu, kas paredzēja atmaksāt akcīzes nodokli par izlietoto dīzeļdegvielu zivju zvejā.
Likumprojekts "Par akcīzes nodokli naftas produktiem"
Likumprojekts ir izstrādāts, lai saskaņotu Latvijas Republikas likumdošanas aktus jautājumos par akcīzes nodokli ar Eiropas savienības prasībām, kā arī lai pilnveidotu pašlaik spēkā esošos likumdošanas aktus akcīzes nodokļa jautājumos.
Likumprojektā ir ievērotas Eiropas savienības attiecīgo direktīvu prasības, un par pamatu tiek ņemti Eiropas savienības valstīs darbojošies noteikumi par to preču pārvietošanu, kas apliekamas ar akcīzes nodokli.