Par mūsu un citvalstu apbalvojumiem
"Latvijas Vēstneša" 5.marta numurā plašākai apspriešanai bija ievietots likumprojekts "Ordeņu un godazīmju likums".Likumprojektu kopumā vērtēju pozitīvi, tomēr man ir arī daži iebildumi.
Par likuma tekstā izmantotajiem nosaukumiem. Vai tiešām nepieciešams lietot tādus nosaukumus kā "ordeņa kapituls" vai "ordeņa kapitula kanclers"? Latviešu valoda jau tā ir piesārņota ar daudziem svešvārdiem, kas to krāšņāku nepadara. Es esmu pret visādiem "kapituliem" un "kancleriem". To vietā vajadzēja izvēlēties latviskākus vai mūsu valodā jau iegājušos nosaukumus.
Par kapitula locekļiem. Loģiskāk būtu, ja kapitula locekļus ieceltu Valsts prezidents vienpersoniski vai ievēlētu Saeima, neiesaistot šinī procedūrā Ministru prezidentu. Ko gan nozīmē vārds "saziņā"? Vai tas nozīmē, ka Valsts prezidents nevar iecelt kapitula locekli bez Ministru prezidenta piekrišanas?
14.panta 5.daļa paredz, ka kapitula sēdēs ar balsstiesībām var piedalīties Valsts prezidents un Ministru prezidents. Ja jau šīm amatpersonām likumprojekta autori grib dot tādas tiesības, tad loģiskāk būtu viņus iecelt kapitula sastāvā atbilstoši ieņemamajam amatam, bet kapitula sastāva apstiprināšanu uzdot Saeimai.
Par citu valstu ordeņu un apbalvojumu nēsāšanu. Absurda ir prasība, ka šo apbalvojumu nēsāšana pieļaujama tikai ar Ministru kabineta atļauju. Nav saprotama 5.panta 3.daļas teksta jēga. Kam un kā Ministru kabinets izdos šādu apbalvojumu nēsāšanas atļaujas? Vai tas notiks individuāli atkarībā no apbalvotā personības un citiem kritērijiem? Vai šo apbalvojumu īpašniekam pašam jāgriežas Ministru kabinetā ar lūgumu izdot attiecīgā apbalvojuma nēsāšanas atļauju vai arī tas notiks kādā citā veidā?