Seminārs "Uzņēmuma vērtības radīšana un palielināšana"
2. jūnijā viesnīcā "Radisson SAS" notika seminārs Latvijas uzņēmumu vadītājiem "Uzņēmuma vērtības radīšana un palielināšana". To rīkoja Rīgas Fondu birža kopīgi ar starptautisko auditorfirmu PRICE WATERHOUSE.
Rīgas Fondu biržas prezidents Uldis Cērps iepazīstināja semināra dalībniekus ar saistībām, kādas uzņēmumam uzliek kotēšanās Fondu biržā, un kādas priekšrocības tas dod. Lai labāk izprastu investoru prasības, seminārā piedalījās arī pārstāvji no investīciju fonda "New Century Holdings", kam ir praktiska darba pieredze Latvijas tirgū.
Seminārā tika aplūkota metode, ar kuras palīdzību uzņēmuma vadība var izvēlēties atbilstošu stratēģiju, lai palielinātu akcionāru uzņēmuma vērtību (shareholder value).
Tradicionālie uzņēmuma vērtēšanas principi, kas balstīti uz uzņēmuma peļņu uz akciju vai akciju grāmatvedības vērtību, arvien mazāk ietekmē uzņēmuma akciju kursa dinamiku — pie šādiem secinājumiem nonākusi PRICE WATERHOUSE, veicot akadēmiskus pētījumus astoņdesmito gadu beigās un deviņdesmito gadu sākumā. Uzņēmuma akciju cenas maiņu daudz lielākā mērā ietekmē tas, vai uzņēmuma darbības rezultātā palielinās, vai samazinās tā vērtība akcionāriem. Tādēļ PRICE WATERHOUSE izstrādājusi šajā seminārā aplūkoto metodoloģiju, kurā uzsvars tiek likts uz uzņēmuma naudas resursu efektīvu izmantošanu. Modelis ir balstīts uz uzņēmuma vērtību ietekmējošiem rādītājiem, ko aprēķina, ņemot vērā uzņēmuma saimniecisko un finansiālo darbību, kā arī stratēģijas prognozēm. Tātad uzņēmuma veiksmīga attīstība un konkurētspēja ir atkarīga vispirms no tā, vai uzņēmums rada vērtību saviem akcionāriem.
Lai sasniegtu ievērojamu akciju kursa pieaugumu, šo metodi veiksmīgi izmanto tādas pasaulē pazīstamas kompānijas kā "Coca Cola", "Pepsi Cola", "General Electrics", "Hewlett Packard", "DuPont", "Lloyds TB" un citas.
Latvijas uzņēmumu vadītāji seminārā varēja ne tikai teorētiski iepazīties ar šo, Eiropā vēl diezgan jauno koncepciju, bet arī praktiski salīdzināt vienu Latvijas un vienu līdzīgas nozares Lielbritānijas uzņēmumu un tādējādi, balstoties uz ekonomiskajiem aprēķiniem, izprast, kādā veidā šis modelis ir pielietojams.
Lektori no PRICE WATERHOUSE ne vien piedalījušies metodoloģijas izstrādē, bet arī izveidojuši programmnodrošinājumu, kas uzņēmuma vadībai atvieglo šo rādītāju izvērtēšanu, tādējādi padarot modeli praktiski izmantojamu jebkura uzņēmuma darbībā.
Sākti T+0 norēķini
No 1. jūnija Rīgas Fondu birža piedāvā iespēju veikt norēķinus tiešajiem darījumiem T+0 režīmā — norēķināties par vērtspapīriem tūlīt pēc darījuma noslēgšanas. Vērtspapīru tirgus dalībnieki ir jau izrādījuši atsaucību par šāda norēķinu cikla izmantošanu. Šodien tirdzniecības sesijas laikā notika divi tiešie darījumi ar T+0 norēķinu ciklu — ar 100 a/s "Lode" akcijām un apgrozījumu Ls 170 un ar 2000 a/s "Strenču mežrūpniecības saimniecība" akcijām un apgrozījumu Ls 3400.
RFB informācija
Par Privatizācijas aģentūras
padomes sēdi
1998. gada 1. jūnijā notika Privatizācijas aģentūras (PA) padomes ārkārtas sēde. Sēdi vadīja ekonomikas ministrs, padomes priekšsēdētājs L.Strujevičs.
Padome izskatīja ekonomikas ministra L.Strujeviča sagatavotos grozījumus PA statūtos. Padome pamatvilcienos atbalstīja grozījumus PA statūtos, kas nosaka:
– gadījumā, ja padomes pieņemtais lēmums neatbilst likumu vai citu tiesību aktu prasībām, pilnvarnieks atceļ minēto lēmumu, norādot, kura tiesību aktu norma ir pārkāpta;
– pilnvarnieks var atcelt valdes lēmumus, ja tie neatbilst likumu vai citu tiesību aktu prasībām, vai uzdot valdei novērst pieļauto pārkāpumu, norādot, kuras tiesību aktu normas ir pārkāptas;
– gadījumā, ja valdes pieņemtais lēmums neatbilst normatīvo aktu prasībām, padome, norādot, kura normatīvā akta norma ir pārkāpta, atceļ minēto lēmumu vai uzdod novērst pieļauto pārkāpumu;
– PA valdes sastāvā ir ne vairāk kā septiņi locekļi, kurus amatā konkursa kārtībā ieceļ valsts pilnvarnieks.
PA padome iepazinās arī ar septiņu padomes locekļu (G.Bērziņa, E.Zelgalvja, J.Straumes, I.Mantiņa, L.Kuprijanovas, U.Cielēna, V.E.Breša) parakstītu iesniegumu, kurā padomes locekļi informē, ka laika posmā kopš Rīgas ostas valsts stividoru kompānijas "Rīnūži" privatizācijas noteikumu apstiprināšanas atklājušies jauni fakti par kredītsaistību ar "Alpha Maima USA, Inc." rašanās apstākļiem un šā kredīta dzēšanas iespējām, kā arī par "Rīnūžu" vadības pieļautajiem Korupcijas novēršanas likuma pārkāpumiem. Tā kā šie fakti saistījuši plašu preses uzmanību, padome nolēma apturēt "Rīnūžu" vadības akciju realizāciju līdz apstākļu noskaidrošanai un uzdot PA valdei nodot padomes locekļu iesniegumu tiesībaizsardzības institūcijām.
LPA informācija
"Nordeka" un "Rīgas ostas elevators" publiskajā piedāvājumā par sertifikātiem
Pirmdien, 1. jūnijā, sākās publiskais piedāvājums vēl divu uzņēmumu akcijām. No 1. līdz 29. jūnijam par sertifikātiem var iegādāties valsts autobusu firmas "Nordeka" un valsts uzņēmuma "Rīgas ostas elevators" akcijas.
"Nordeka" 1997. gadā strādājusi ar peļņu
Privatizējamā a/s "Nordeka" nodarbojas ar autobusu pārvadājumiem, apkalpojot 45 maršrutus un veicot vidēji 82 reisus dienā.
VAS "Nordeka" kopējie ieņēmumi 1997. gadā bija 2476,5 tūkstoši latu, no kuriem 428,7 tūkstoši latu bija mērķsubsīdijas. 1997. gadā nobraukti 9206,3 tūkstoši kilometru, pārvadāti 2346,8 tūkstoši pasažieru. Uzņēmuma izdevumi aizvadītajā gadā bija 2263,7 tūkstoši latu: 23,5% jeb 532,5 tūkstoši latu iztērēti degvielai un smērvielām, 28,5% jeb 644,9 tūkstoši latu — darba algām, 8,2% jeb 184,7 tūkstoši latu — sociālajam nodoklim, 5,4% jeb 122,6 tūkstoši latu — rezerves daļām, 3,4% jeb 76,8 tūkstoši latu — riepām, 2,3% jeb 51,1 tūkstotis latu — maksai par komunālajiem pakalpojumiem, elektrību.
Uzņēmumā "Nordeka" nodarbināts 351 strādājošais, no kuriem 48,4% ir autobusu vadītāji. PVAS "Nordeka" īpašumā ir 105 autobusi: 80 izmantojami pārvadājumos, 16 atrodas ilgstošā remontā, bet 9 praktiski nav atjaunojami. Pēdējos gados "Nordeka" ieguldījusi līdzekļus autobusa mazgātavas rekonstrukcijā un mazgāšanas iekārtu uzstādīšanā, DUS pilnīgā rekonstrukcijā, dzelzsbetona žoga būvē, artēzisko aku sakārtošanā, ražošanas ēkas jumta rekonstrukcijā un trīs autobusu remontbedru rekonstrukcijā.
Uzņēmuma "Nordeka" peļņa 1998. gada I ceturksnī bija Ls 26 354, neto apgrozījums — Ls 570 976, pārdotās produkcijas ražošanas izmaksas — Ls 533 512, administrācijas izmaksas — Ls 4 603, nodokļos samaksāti 2 119 latu.
A/s "Nordeka" pašu kapitāls ir Ls 973 464, ilgtermiņa ieguldījumi — Ls 632 914, krājumi — Ls 156 924, debitoru parādi — Ls 255 727, naudas līdzekļi — Ls 93 102, parādi piegādātājiem — Ls 40 238.
Privatizācija 3 posmos
No 1993. gada 20. maija valsts autobusu firma "Nordeka" ir atsevišķs uzņēmums, 1995. gada augustā "Nordeku" savā pakļautībā pārņēma Valsts īpašuma fonds, bet 1996. gadā to iekļāva privatizējamo autotransporta uzņēmumu sarakstā.
Saskaņā ar 1997. gada 21. oktobrī apstiprinātajiem privatizācijas noteikumiem "Nordeka" privatizācija notiek 3 posmos. Pirmajā posmā valsts autobusu firmu "Nordeka" reorganizē par privatizējamo valsts akciju sabiedrību, kuras pamatkapitāls ir Ls 934 228, kas sadalās 932 228 parastajās akcijās ar balsstiesībām un 2000 akcijās bez balsstiesībām.
Otrajā privatizācijas posmā, piesaistot privāto kapitālu, valsts statūtu sabiedrības pamatkapitālu palielina par Ls 972 360 (no jauna emitētas 972 360 parastās akcijas ar balsstiesībām). Pēc palielināšanas pamatkapitāls ir Ls 1 906 588, kas sadalās šādi: 48,895% (932 228 akcijas) ir valstij piederošās akcijas, 51% (972 360 akciju) — privātā kapitāla daļa, 0,105% (2000 akciju) — a/s valdes rezerves daļa. Pamatkapitāla palielinājums jāapmaksā latos viena gada laikā.
Trešajā posmā pārdod valstij piederošās 932 228 akcijas (48.895% no sabiedrības pamatkapitāla): 51% jeb 476 456 akcijas pārdod vienam pircējam (pirmpirkuma tiesības atzītas zemes īpašniekam), 19% jeb 177 503 akcijas — darbiniekiem un pensionāriem, 23,786% jeb 222 216 akcijas — publiskajā piedāvājumā, 5% jeb 46 711 akcijas nodod Valsts sociālās apdrošināšanas fondam un 1% jeb 9 432 akcijas veido privatizācijas rezervi.
Saskaņā ar privatizācijas noteikumiem sabiedrībai 3 gadus jāsaglabā darbības profils, jānodrošina 335 darba vietas ar likumā noteikto darba nedēļu; sabiedrībai ir pirmpirkuma tiesības uz zemes gabalu, uz kura tā atrodas, ja zemes īpašnieks to pārdod, kā arī 3 gadu laikā tai jāpalielina pamatkapitāls līdz 3 000 000 latu. Pamatkapitāla palielināšanai jānotiek saskaņā ar likumu "Par akciju sabiedrībām", un pārējiem slēgto emisiju akciju īpašniekiem ir pirkuma tiesības uz slēgtās emisijas akcijām proporcionāli viņiem piederošo akciju skaitam tikai gadījumā, ja pamatkapitāla palielināšana notiek, ieguldot naudu.
Uzņēmuma kontrolpakete — igauņiem
A/s "Nordeka" kontrolpaketes īpašnieks ir Igaunijas autotransporta uzņēmums "EESTI BUSS AS", kas iegādājusies 51% uzņēmuma akciju. "EESTI BUSS AS" pieder 100 autobusi, kas Igaunijā apkalpo 48 maršrutus, gada laikā pārvadājot 1 200 000 pasažieru, sabiedrībā strādā 129 autobusu vadītāji.
"EESTI BUSS AS" peļņa 1997. gadā bija EEK 1 501 000, neto apgrozījums — EEK 47 308 000, ražošanas izmaksas — EEK 42 293 000, pašu kapitāls — EEK 10 405 000, ilgtermiņa ieguldījumi — EEK 16 453 000, krājumi — EEK 1 571 000.
"EESTI BUSS AS", iegādājoties "Nordeka" kontrolpaketi, plāno uzņēmuma modernizāciju, atjaunojot autobusu parku un apmācot sabiedrības vadību un apkalpojošo personālu.
"Rīgas ostas elevators" sniedz ostas pakalpojumus
Valsts uzņēmums "Rīgas ostas elevators" veic eksporta un importa operācijas ar graudiem, graudu pieņemšanu un izsniegšanu no dzelzceļa vagoniem un transporta līdzekļiem, graudu, eļļas un lopbarības kultūru koncentrāciju, izvietošanu, kaltēšanu, piestrādi, glabāšanu un tranzīta operācijas, graudu, eļļas produktu un lopbarības kultūru ķīmisko dezinfekciju, elevatora, noliktavu, ražotņu, uzņēmumu un citu telpu dezinfekciju. 83% ieņēmumu dod pakalpojumi par tranzīta operācijām, 12,3% — uzņēmumu un telpu dezinfekcija, fumigācija un deratizācija, 4,7% — telpu izīrēšana.
Kontrolpakete — lielākajam sadarbības partnerim
Lielākā daļa pakalpojumu sniegti organizācijām, ar kurām noslēgti ilgtermiņa līgumi: 29,4% — "Danton Eximtrans LTD", 21,4% — "Eximtrans International LTD", 16,3% — "RISAG-Riga Shipping", 10% — Valsts labības birojam, 6,7% — a/s "Aldaris", 16,2% — pārējām organizācijām.
"Rīgas ostas elevatora" peļņa 1997. gadā bija 6 800 latu, neto apgrozījums — 862,8 tūkstoši latu, pārdotās produkcijas ražošanas izmaksas — 617,2 tūkstoši latu, nodokļos samaksāti 83,6 tūkstoši latu. Uzņēmuma pašu kapitāls 1998. gada 1. janvārī bija 473,7 tūkstoši latu, ilgtermiņa parādi — 708 tūkstoši latu, ilgtermiņa ieguldījumi — 562,4 tūkstoši latu, krājumi — 57 tūkstoši latu.
Valsts uzņēmums "Rīgas ostas elevators" privatizācijai tika nodots ar Ministru kabineta 1996. gada 11. septembra rīkojumu "Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai". Ar LPA 1998. gada 5. februāra rīkojumu valsts uzņēmumu "Rīgas ostas elevators" reorganizēja par valsts akciju sabiedrību.
"Rīgas ostas elevatora" nosacītā cena ir 794 185 lati, kas atbilst sabiedrības pamatkapitālam. Novērtējumā neietilpst zemes vērtība. Uzņēmuma pamatkapitāls sadalās 789 185 parastajās akcijās ar balsstiesībām un 5 000 akcijās bez balsstiesībām. Saskaņā ar VU "Rīgas ostas elevators" privatizācijas noteikumiem valsts akciju sabiedrības parāds 707 983 latu apmērā tiek kapitalizēts un aizstāts ar sabiedrības akcijām Lielbritānijas firmai "Danton Eximtrans LTD". A/s pamatkapitāls līdz ar to ir Ls 1 502 168. "Danton Eximtrans LTD" iegūst 47,13% no pamatkapitāla, 10,24% akciju paredzēti darbiniekiem un pensionāriem, 19,57% tiks pārdoti publiskajā piedāvājumā par sertifikātiem, 14,57% tiks pārdoti vienam ieguldītājam par latiem, 0,53% ir privatizācijas rezerve, 2,63% akciju bez atlīdzības tiks nodoti Pensiju fondam, bet 5% tiks atstāti valsts īpašumā.
"Danton Eximtrans LTD" pērngad strādājis ar zaudējumiem
Privatizācijas noteikumi paredz, ka uzņēmumam 3 gadus jāsaglabā darbības profils un jānodrošina 100 darba vietas. Sabiedrībai jāievēro vides aizsardzības nosacījumi un Rīgas tirdzniecības brīvostas likuma prasības. Pamatkapitāla palielināšana notiek saskaņā ar likumu "Par akciju sabiedrībām", un pārējiem akcionāriem ir pirmpirkuma tiesības proporcionāli viņiem piederošo akciju skaitam tikai gadījumā, ja pamatkapitāla palielināšana notiek, ieguldot naudu.
"Rīgas ostas elevatora" kontrolpaketes īpašnieks ir Lielbritānijas firma "Danton Eximtrans LTD", kas ir viena no "Danton LTD" kompāniju grupas firmām. Tā reģistrēta 1992. gada 20. jūnijā Dublinā, Īrijā un 1997. gada 20. jūnijā pārcelta uz Džersiju, Normandijas salām. Firmai ir savi biroji Londonā, Rīgā, Alma-Atā un Maskavā. "Danton Eximtrans LTD" pamatdarbības veidi ir dažādu pārtikas produktu tirdzniecība, transporta-ekspedīcijas pakalpojumu sniegšana dzelzceļa, autotransporta un jūras kravu pārvadāšanā, graudu un citu kravu pārkraušanas pakalpojumu organizēšana upju un jūras ostās.
"Danton Eximtrans LTD" zaudējumi 1997. gada 1. oktobrī bija USD 456 568, neto apgrozījums — USD 46 895 469, ražošanas izmaksas — USD 44 566 624, firmas pašu kapitāls — USD 5 785 125. "Danton Eximtrans LTD" strādā 25 darbinieki. Firma nākotnē plāno palielināt kravu apgrozījumu un pakāpeniski ieguldīt investīcijas novecojošo pamatlīdzekļu atjaunošanā. Firmas darbinieku profesionalitāte un pieredze sekmēs veiksmīgu komerciālo un ekonomisko jautājumu risināšanu tiklab pasaules tirgū, kā arī Krievijā un citās NVS valstīs.
Dace Cauce
"Latvijas Vēstneša"
privatizācijas lietu virsredaktore
MUDĪTE LUKSA