PROBLĒMAS
Korupcijas novēršanas programma
Izstrādāta Korupcijas novēršanas padomē
Pamatā akceptēta Ministru kabineta 27. februāra sēdē
Apzinoties, ka korupcija apdraud gan valsts ekonomisko, sociālo un tiesisko attīstību, gan ikviena tās iedzīvotāja tiesību un brīvību realizāciju, tādējādi mazinot sabiedrības lojalitāti pret valsti un ietekmēt valsts politisko stabilitāti, Korupcijas novēršanas padome, kuru 1997. gada 23. septembrī kā koordinējošu institūciju izveidoja Ministru kabinets, ir izstrādājusi korupcijas novēršanas programmu. Programma izstrādāta ar mērķi veidot ilglaicīgu un efektīvu valsts politiku korupcijas novēršanā, identificējot korupciju veicinošos apstākļus un paredzot šo apstākļu novēršanas tiesiskos un citus iespējamos līdzekļus, tai skaitā jaunu normatīvo aktu izstrādāšanu un ieviešanu.
Šāda politika un tās sekmīga īstenošana ir nepieciešama arī tādēļ, lai Latvijas Republika spētu integrēties Eiropas Savienībā, nodrošinot savas pārvaldes darbības atbilstību demokrātiskas un tiesiskas valsts prasībām.
Programma ir izstādāta, par pamatu ņemot Eiropas Padomes Ministru komitejas 1997. gada 6. novembra rezolūcijā ietvertos 20 korupcijas apkarošanas vadošos principus, Eiropas Padomes rekomendācijas un norādījumus Latvijas valdībai "Octopus" projekta (Eiropas Komisijas un Eiropas Padomes kopējs projekts cīņā pret korupciju un organizēto noziedzību valstīs pārejas periodā) ietvaros, "Octopus" projekta novērtēšanas konferences (1997. gada 1.–3. decembris) priekšsēdētāja sniegto viedokļu, rekomendāciju un vadošo norādījumu apkopojumu. Programmā ietverti arī Korupcijas novēršanas padomes pārstāvēto institūciju (Finansu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts kontrole, Tieslietu ministrija, Iekšlietu ministrija, Valsts pārvaldes reformas birojs, Valsts administrācijas skola, Ģenerālprokuratūra, Konkurences padome, Latvijas Banka), kā arī Pasaules bankas ieteikumi.
Korupcijas novēršanas stratēģija
Korupcijas novēršanas programmas mērķis ir, atklājot un izanalizējot korupcijas cēloņus un sekas, maksimāli samazināt korupcijas iespējas, īpaši tajās sfērās, kurās korupcijas sekas ir vissmagākās. Korupcijas novēršanas stratēģija tiek vērsta trijos galvenajos vienlaikus veicamos virzienos: novēršana (kā preventīvs līdzeklis), apkarošana un izglītošana. Šie virzieni ir jāattīsta, izlīdzsvarojot valsts sektora, privātā sektora un sabiedrības sadarbību korupcijas novēršanā, nodrošinot 1997. gada 6. novembrī Eiropas Padomes Ministru komitejas 101. sesijā pieņemto 20 vadošo korupcijas apkarošanas principu piemērošanu. Programmu īstenojot, nepieciešama visu valsts institūciju, nevalstisko organizāciju, kā arī ieinteresēto starptautisko organizāciju koordinēta sadarbība, maksimāli koordinējot piešķirto finansu līdzekļu iespējami efektīvāku izlietojumu.
Programmā ietverti šobrīd aktuālie un tuvākā laikā veicamie pasākumi. Lai identificētu un iekļautu programmā citus korupcijas novēršanas tuvākos un aktuālākos pasākumus, reizi pusgadā tā attiecīgi jāpārskata un jāpapildina.
Korupciju veicinošie apstākļi:
pārmērīga tiesiskā regulēšana;
neprecīzi un nesaprotami formulēti normatīvie akti;
nesakārtota valsts pārvaldes institucionālā sistēma;
nepilnīga finansiālo atskaišu sistēma;
sabiedrības neinformētība par korupcijas būtību un cēloņsakarībām;
ētikas normu neievērošana;
sabiedrības iecietīga attieksme pret korupcijas izpausmēm
un potenciāla gatavība tajās piedalīties.
Korupcijas novēršanu kavē:
pārliecība, ka apstākļi attaisno darbību;
sabiedrībā valdošais uzskats, ka nav nozīmes ziņot par korupciju,
jo neiestājas nekādas sekas;
pieņēmums, ka rīcība nav bijusi korumpēta;
bažas par atriebību;
bažas par pierādījumu nepietiekamību.
No korupcijas vismazāk aizsargātās jomas:
muita;
nodokļu iekasēšana;
valsts pasūtījums;
zemes un cita īpašuma pārdale (privatizācija);
valsts uzraudzības institūcijas;
amatpersonu iecelšana;
pašvaldību lēmējinstitūcijas un izpildinstitūcijas.
Novēršana
Nr. | Sfēra | Nepieciešamie pasākumi | Izpildes | Atbildīgā | Finansiālais | Piezīmes |
p.k. | laiks | institūcija | un materiālais | |||
nodrošinājums | ||||||
1. | Noziedzīgi iegūtu | Noziedzīgā ceļā iegūto līdzekļu legalizācijas | 1998. gada | Ģenerāl- | Jāplāno | |
līdzekļu legalizācijas | novēršanas kontroles dienesta darbības uzsākšana | 1. jūnijs | prokuratūra | budžetā | ||
novēršana | ||||||
2. | Tiesu un prokuratūras | 1. Tiesu spriedumu publicēšanas un izdošanas | 1998.g. | Tieslietu | Projektā Eiropas | |
darba pilnveidošana | nodrošināšana | II. cet. | ministrija | Savienības | ||
finansējums | ||||||
2. Tiesnešu un prokuroru atalgojuma un citu sociālo | 1998.g. | Tieslietu | Budžeta | Likumprojekts | ||
garantiju paaugstināšana | ministrija, | finansējums | nosūtīts | |||
Ģenerālprokuratūra, | saskaņošanai | |||||
Finansu ministrija | citām institūcijām | |||||
3. Tiesnešu atbildības un kvalifikācijas paaugstināšana | Pastāvīgi | Tieslietu ministrija | Budžeta finansējums | |||
4. Tiesnešu un prokuroru darba organizācijas uzlabošana | Pastāvīgi | Tieslietu ministrija, | Budžeta finansējums | Tieslietu ministrijā | ||
Ģenerālprokurors | izstrādāta instrukcija, | |||||
kas regulē tiesnešu | ||||||
darba organizāciju | ||||||
5. Tiesas spriedumu izpildes uzlabošana | Pastāvīgi | Tieslietu ministrija | Budžeta finansējums | |||
3. | Korupcijas novēršana | 1. Pievienošanās EP konvencijai "Par noziedzīgā ceļā | 1998. gada | Tieslietu ministrija, | Eiropas Padomes | Akceptēts MK |
starptautiskajā līmenī | gūto līdzekļu legalizāciju, izsekošanu, izņemšanu | I. cet. | Ģenerālprokuratūra, | finansējums | ||
un konfiskāciju" | Finansu ministrija | |||||
2. Piedalīšanās Eiropas Padomes Pretkorupcijas | Pastāvīgi | Tieslietu ministrija | Konvenciju teksta | |||
kriminālkonvencijas un rezolūcijas "Par korupcijas | izstrādē piedalās | |||||
novēršanas komisijas izveidošanu" un citu starptautisko | Tieslietu ministrijas | |||||
korupcijas novēršanas instrumentu izstrādē | eksperts | |||||
3. Līdzdalība starptautiskajās konferencēs un | Pastāvīgi | Visas attiecīgās | ||||
semināros, kas veltīti korupcijas novēršanai | institūcijas | |||||
4. Nacionālās likumdošanas saskaņošana ar | (sk. iepriekšējo) | Budžeta finansējums | ||||
starptautiskajām korupcijas novēršanas normām | ||||||
4. | Iedzīvotāju īpašuma | Iedzīvotāju īpašuma un ienākumu kontroles kārtības | 1999.g. | Korupcijas novēršanas | Budžeta finansējums | Iekšlietu ministrijas |
un ienākumu | uzlabošana, nodrošinot nelikumīgi iegūto līdzekļu | padomi veidojošās | vadībā strādā darba | |||
kontroles uzlabošana | identificēšanu un pierādīšanu | institūcijas | grupa | |||
5. | Administratīvo aktu | 1. Administratīvā procesa likuma projekta | Līdz likuma | Tieslietu ministrija | Budžeta finansējums | Likumprojekts |
pieņemšanas uzlabošana | izstrādāšana | pieņemš. | izstrādāts un nosūtīts | |||
Saeimā | saskaņošanai citām | |||||
2. Administratīvā procesa likuma popularizācija | Pastāvīgi | institūcijām | ||||
6. | Liecinieku un cietušo | Liecinieku un cietušo aizsardzības sistēmas | Pastāvīgi | Iekšlietu ministrija, | Budžeta finansējums | |
aizsardzības | uzlabošana saskaņā ar Kriminālprocesa kodeksu, | Tieslietu ministrija, | ||||
uzlabošana | kā arī spēkā esošās normatīvās bāzes trūkumu | Ģenerālprokuratūra | ||||
izvērtēšana un uzlabošana | ||||||
7. | Valsts iestāžu un | 1. Racionālas institucionālās struktūras juridisko | 1999.g. | Valsts Reformu birojs, | Budžeta finansējums, | |
civildienesta | ietvaru izstrādāšana, izdarot grozījumus "Ministriju | Finansu ministrija | plānots arī starptautiskais | |||
reforma | iekārtas likumā", pilnveidojot iestāžu pilnvaru, | finansējums | ||||
atbildības, kontroles un atskaitīšanās kārtību | ||||||
2. Obligātā budžeta iestāžu gada pārskata par | 1998.g. | Tieslietu ministrija | ||||
sniegtajiem rezultātiem un to izmaksām ieviešana | III. cet. | |||||
3. Amatpersonu atbildības paaugstināšana, | 1998.g. | |||||
samērojot to ar atalgojumu | IV cet. | |||||
4. Atalgojuma paaugstināšanas prioritāšu noteikšana, | 1998.g. | |||||
radot stabilu civildienestu ar "caurspīdīgu" vadību | IV cet. | |||||
un finansēšanu | ||||||
5. Konceptuāli apspriest jautājumu par iespēju policijas | 1998.g. | Iepriekšminētās min., | ||||
darbiniekiem strādāt citus darbus, bet darba samaksu | IV cet. | Iekšlietu ministrija, | ||||
par citiem darbiem saņemt iestādē, kas ir pamatdarba vieta | VPRB | |||||
6. Iekšējā audita sistēmas un metodikas izstrādāšana, | 1998.g. | VPRB | ||||
apmācīšana un ieviešanas uzsākšana (vadības | III cet. | |||||
kontrole un iekšējā finansu revīzija) | ||||||
8. | Ierēdņu ētikas | Vienota ierēdņu ētikas (uzvedības) kodeksa | 1998.g. | VPRB VCP | Budžeta finansējums | |
(uzvedības) kodeksa | izstrādāšana, nosakot uzvedības standartus un | II. cet. | ||||
izstrādāšana | principus, kas jāievēro ierēdņiem, darbojoties un | |||||
pieņemot lēmumus. Šāda kodeksa mērķis būtu kalpot | ||||||
arī par informācijas avotu sabiedrībai, kādu uzvedību | ||||||
no ierēdņu puses viņiem ir tiesības sagaidīt | ||||||
9. | Administratīvā soda | 1. Administatīvo pārkāpumu izskatīšanas lietvedības | Projekts | Iekšlietu ministrija, | Budžeta finansējums | |
uzlikšanas sistēmas | mainīšana, nosakot, ka: | 1998.g. | Tieslietu ministrija | |||
uzlabošana | 1) administratīvo sodu neuzliek, tai skaitā transporta | II cet. | ||||
līdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku neatņem, | ||||||
pārkāpuma izdarīšanas vietā; | ||||||
2) ierēdnis par konkrētu pārkāpumu var uzlikt | ||||||
konkrētu sodu (kodeksā šobrīd noteikts diezgan plašs | ||||||
naudas soda diapazons "no ... līdz"); | ||||||
3) ierēdņa uzlikto administratīvo sodu var pārsūdzēt tiesā; | ||||||
4) tiesa var lemt par administratīvā soda palielināšanu | ||||||
vai samazināšanu | ||||||
2. Administratīvās sodīšanas institūta konceptuāla | 1999.g. | Tieslietu ministrija | ||||
pārskatīšana | ||||||
10. | Nodokļu un nodevu | Korupcijas iespēju samazināšana nodokļu un nodevu | 1998.g. | Finansu ministrija | Budžeta finansējums | |
atlaižu piešķiršanas | atlaižu piešķiršanas procesā, nosakot: | II cet. | ||||
procesa uzlabošana | 1) rakstisku iesniegumu, kas adresēts iestādei | |||||
kopumā, nevis konkrētam ierēdnim; | ||||||
2) aizliegumu iesnieguma iesniedzējam kontaktēties | ||||||
ar konkrētā lēmuma pieņēmēju | ||||||
11. | Politisko organizāciju | 1. Citu valstu pieredzes apkopošana politisko partiju | 1998.g. | Tieslietu ministrija, | Budžeta finansējums | |
finansēšana | finansēšanā | I cet. | ||||
2. Koncepcijas par politisko partiju finansēšanu | 1998. g. | Korupcijas novēršanas | ||||
izstrādāšana, ieviešot "caurspīdīgāku" ziedojumu procesu: | II cet. | padome | ||||
1) nosakot ierobežojumus attiecībā uz to, cik | ||||||
politiskā partija (organizācija) drīkst pieņemt naudu un | ||||||
citas materiālās vērtības vēlēšanu kampaņas laikā; | ||||||
2) nosakot ierobežojumus attiecībā uz ārvalstu un | ||||||
anonīmajiem ziedojumiem, kā arī Latvijas valsts | ||||||
institūcijām ar valsts kapitāla daļu; | ||||||
3) paredzot politisko partiju ikgadējo finansu deklarāciju | ||||||
publicēšanu atsevišķā izdevumā (ne tikai "Latvijas Vēstnesī", | ||||||
bet arī atsevišķā brošūrā); | ||||||
4) paredzot politisko partiju (organizāciju) valsts | ||||||
finansējumu no budžeta proporcionāli iegūto vietu | ||||||
vai proporcionāli iegūto balsu skaitam iepriekšējās | ||||||
Saeimas vēlēšanās, precīzi reglamentējot šo līzdekļu | ||||||
izlietošanu, kā kritēriju izvirzot noteiktu balsu skaitu, | ||||||
kas jāiegūst partijai | ||||||
12. | Godīgas | 1. Tiesiskas un prognozējamas vides nodrošināšana | Pastāvīgi | Konkurences padome | Budžeta finansējums | |
konkurences | komercdarbībā, negodīgas konkurences ierobežošana | |||||
nodrošināšana | 2. Preču un pakalpojumu tirgu regulējošo normu | Pastāvīgi | ||||
un to piemērošanas procedūru iekļaušana normatīvajos | ||||||
aktos, izslēdzot neadekvātu un subjektīvu normu | ||||||
iekļaušana zemāka līmeņa tirgus regulācijās | ||||||
3. Konkurences attīstības veicināšana tajos sektoros, | Pastāvīgi | Konkurences padome, | ||||
kuros darbojas dabīgais monopols, lai nodrošinātu | Finansu ministrija | |||||
konkurences radīto tirgu regulējošo sviru piemērošanu | ||||||
šo uzņēmumu darījumos ar citiem tirgus dalībniekiem | ||||||
13. | Valsts un | 1. Valsts un pašvaldību pasūtījuma procedūras | Pastāvīgi | Valsts pārvaldes un | Budžeta finansējums | |
pašvaldību | likumības nodrošināšana, pamatojoties uz nosacījumu, | pašvaldību institūcijas | ||||
pasūtījums | ka pasūtījums tiek izdarīts pēc vispusīgas tirgus izpētes | |||||
un konkursa kārtībā, izvēloties valsts interesēm | ||||||
atbilstošākos nosacījumus | ||||||
2. Valsts pasūtījuma likumības nodrošināšanas kontrole | Pastāvīgi | Valsts kontrole, | ||||
un atbildības par tās neievērošanu piemērošana | Ģenerālpr. | |||||
14. | Privatizācijas process | Privatizācijas procesa atklātuma un godīgas | Līdz privatizāc. | Privatizāc. aģentūra, | Budžeta finansējums | |
konkurences nodrošināšana | pabeigšanai | Valsts kontrole, | ||||
Tieslietu ministrija | ||||||
15. | Licenču un dažādu | Precizēt uzņēmējdarbības veidus, kuros nepieciešama | 1998.g. | Visas ministrijas | Budžeta finansējums | |
atļauju izsniegšanas | licence (samazināt licencēšanu kā konkurenci | IV cet. | ||||
procedūras | ierobežojošu faktoru tajās sfērās, kur valstiskā kontrole | |||||
sakārtošana | licencēšanas veidā nav nepieciešama) | |||||
16. | Korupcijas novēršanas | Grozījumi LKK nodaļā "Amatnoziegumi": | 1999.g. | Ģenerālprokuratūra, | Budžeta finansējums | |
tiesiskā regulējuma | 1) 162. pantā noteikt jaunu amatpersonas jēdzienu, | Tieslietu ministrija | ||||
uzlabošana publiskajā | ievērojot Krimināllikuma projekta 310. pantā doto jēdzienu; | |||||
sektorā | 2) noteikt atbildību par neatļautu piedalīšanos | |||||
darījumos, ja to mantkārības vai citas personiskās | ||||||
ieinteresētības dēļ izdarījusi amatpersona, kurai tas | ||||||
sakarā ar viņas amata stāvokli ar likumu ir aizliegts | ||||||
17. | Korupcijas novēršana | Grozījumi Latvijas Kriminālkodeksā Sevišķās daļas | 1999.g. | Tieslietu ministrija | Budžeta finansējums | |
privātajā sektorā | 6. nodaļā "Saimnieciskie noziegumi": | |||||
1) papildināt ar normām par komerciālo uzpirkšanu, | ||||||
ko izdarījis nevalstiska uzņēmuma vai organizācijas | ||||||
atbildīgs darbinieks vai pilnvarota persona | ||||||
2) noteikt kriminālatbildību nevalstiska uzņēmuma | ||||||
vai organizācijas atbildīgam darbiniekam vai tā | ||||||
pilnvarotai personai par pilnvaru ļaunprātīgu | ||||||
izmantošanu un pārsniegšanu | ||||||
18. | Atklātības veicināšana | "Caurspīdīgums" valsts pārvaldes darbā, nodrošinot | Pastāvīgi | Visas valsts pārvaldes | Budžeta finansējums, | |
valsts pārvaldē | sabiedrības piedalīšanos valstisko lēmumu | institūcijas | iespējams ārvalstu | |||
pieņemšanas procesā | finansējums | |||||
19. | Efektīvas un drošas | 1. Tiesiskā regulējuma par personas datu | 1998.g. | Satiksmes ministrija, | Budžeta finansējums | Satiksmes ministrijas |
personas datu | aizsardzību izstādāšana (institucionālās sistēmas, | IV cet. | Iekšlietu ministrija, | speciālistu vadībā | ||
aizsardzības sistēmas | kas nodrošinātu personas datu aizsardzību, izveidošana, | Finansu ministrija, | strādā darba grupa | |||
ieviešana | institūciju savstarpējās sadarbības pilnveidošana, | Tieslietu ministrija, | ||||
modernas tehnoloģijas ieviešana) | citas instit. | |||||
2. Atbildības noteikšana par datu prettiesisku izpaušanu | 1998. IV. cet. | Budžeta finansējums | ||||
20. | Pētījumu analīze | 1. Konkrēti pētījumi Kriminoloģisko pētījumu centram, | Pastāvīgi | Korupcijas novēršanas | Budžeta finansējums, | |
un izvērtēšana | lai tiktu noskaidroti korupcijas un ēnu ekonomikas | padome | iespējams starptautiskais | |||
korupcijas jomā | cēloņi, apjomi, un veicamie pasākumi tās novēršanai | finansējums | ||||
2. Sabiedriskās domas izpēte korupcijas jomā | Reizi ceturksnī | |||||
21. | Korupcijas novēršanas | Korupcijas novēršanas padomes pastāvīgas | 1998.g. | Tieslietu ministrija | Iespējams starpautiskais | |
padomes pastāvīgas | struktūrvienības izveidošana, kas koordinētu | II cet. | finansējums | |||
struktūrvienības | likumdošanas analīzes un korupcijas novēršanā | |||||
izveidošana | iesaistīto valsts un nevalstisko organizāciju darbību | |||||
Apkarošana | ||||||
Nr. | Sfēra | Nepieciešamie pasākumi | Izpildes | Atbildīgā | Finansiālais un mate- | Piezīmes |
p.k. | laiks | institūcija | riālais nodrošinājums | |||
1. | Korupcijas noziegumu | Finansu analīzes, audita un kontroles nodaļas | 1998.g. | Valsts policija | Iespējams Eiropas | |
atklāšana | izveidošana Iekšlietu ministrijas Valsts policijas | IV cet. | Savienības finansējums | |||
Ekspertīžu centrā | ||||||
2. | Muitas darba | 1. Muitas tehnikas modernizācija, nodrošinot | 1998.g. | Valsts ieņēmumu dienests | Iespējams starptautiskais | |
uzlabošana | efektīvāku muitas kontroli uz robežas | III cet. | finansējums, budžeta | |||
2. Priekšlikumi par muitas darbinieku un robežsargu | 1998.g. | Iekšlietu ministrija, | finansējums | |||
darba dublēšanās novēršanu | III cet. | Valsts ieņēmumu dienests | Budžeta finansējums | |||
3. Lēmumu pieņemšanas procedūras uzlabošana muitā | Pastāvīgi | |||||
3. | Valsts ieņēmumu | 1. Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu", | 1998.g. | Valsts ieņēmumu dienests | Budžeta finansējums, | |
dienesta struktūras | nosakot Valsts ieņēmumu dienesta korupcijas novēr- | IV cet. | iespējams starptautiskais | |||
un pilnvaru | šanas kontroles daļu amatpersonu tiesības attiecībā | finansējums | ||||
paplašināšana | uz Korupcijas novēršanas likuma izpildes kontroli | |||||
2. Korupcijas novēršanas kontroles daļas struktūras | ||||||
paplašināšana, tehniskā nodrošinājuma uzlabošana | ||||||
un darbinieku kvalifikācijas paaugstināšana | ||||||
4. | Korupcijas apkarošanas | Korupcijas apkarošanas vienības radīšana | 1998.g. | Valsts policija | Budžeta finansējums | |
vienības radīšana | Valsts policijā, paredzot tai veikt korupcijas | I cet. | esošo štatu ietvaros | |||
apkarošanas uzdevumus | ||||||
5. | Legalitātes | Koncepcijas izstrāde par legalitātes prezumpcijas | 1998. g. | Ģenerālpr. | Budžeta finansējums | |
prezumpcijas ieviešana | principa ieviešanu saimniecisko noziegumu pierādīšanā | II ct. | ||||
6. | Mantas konfiskācijas | Jebkura korupcijas vai "naudas atmazgāšanas" | 1998.g. | Ģenerālprokuratūra, | Budžeta finansējums | |
normatīvās bāzes | rezultātā iegūta īpašuma konfiskācijas nodrošināšana, | IV cet. | Tieslietu ministrija, | |||
sakārtošana | paredzot indentificēt, novērtēt un arestēt šo īpašumu | Valsts ieņēmumu dienests, | ||||
Iekšlietu ministrija | ||||||
Izglītošana | ||||||
Nr. | Sfēra | Nepieciešamie pasākumi | Izpildes | Atbildīgā institūcija | Finansiālais un | Piezīmes |
p.k. | laiks | materiālais nodrošinājums | ||||
1. | Ierēdņu izglītošana | 1. Rokasgrāmata ierēdņiem par to, kas jāievēro, | 1998.g. | Valsts administrācijas | Budžeta un starptautiskais | |
administratīvo aktu | izsniedzot indivīdam saistošu administratīvo aktu, | IV cet. | skola | finansējums | ||
pieņemšanā | – vienkāršs skaidrojums par ierēdņu pienākumiem | |||||
un indivīda tiesībām administratīvajā procesā | ||||||
2. Administratīvā procesa kursa iekļaušana ierēdņu | No 1999.g. | |||||
apmācībā | ||||||
2. | Sabiedrības iesaistīšana | Regulāru korupcijas novēršanas jautājumiem veltītu | Pastāvīgi | Valsts pārvaldes | Starptautiskais finansējums | |
publiskā diskusijā | konferenču un semināru organizēšana sadarbībā ar masu | institūc. | ||||
saziņas līdzekļiem un starptautiskajām organizācijām | ||||||
3. | Sabiedrības informēšana | 1. Regulāra informācijas sniegšana masu saziņas līdzekļiem: | Pastāvīgi | Visas iestādes, | Budžeta finansējums | |
un izglītošana | 1) par ierēdņu un valsts varas pārstāvju pienākumiem, | to preses dienesti | ||||
atbildību, tiesībām; | ||||||
2) par indivīdu tiesībām; | ||||||
3) par valdības pasākumiem korupcijas novēršanā | ||||||
un apkarošanā | ||||||
2. Ierēdņu apmācība sarunām ar presi un citiem | ||||||
masu saziņas līdzekļiem | ||||||
4. | Apmeklētāju | Katras valsts iestādes pienākums nodošināt visiem pieejamu: | Pastāvīgi | Visas iestādes | Budžeta finansējums | |
informēšana par | 1) informāciju par iestādes darbu, iesniedzamo | |||||
iestādes darbu | dokumentu sarakstu, visu dokumentu paraugus | |||||
(konkrētās iestādes kontekstā); | ||||||
2) informāciju par pārkāpumu konstatēšanas kārtību, | ||||||
iespējamā soda apmēriem, vainu mīkstinošiem | ||||||
un pastiprinošiem apstākļiem utt. | ||||||
5. | Valsts iestādēs strādājošo | 1. Ierēdņu apmācība ētikas jomā | Pastāvīgi | Valsts administr. | Daļējs budžeta | Programmas un mācīb- |
izglītošana ētikas | 2. Par korupcijas apkarošanu atbildīgo | skola | finansējums | spēku sagatavošanā | ||
jautājumos | personu apmācība | iespējams Pasaules | ||||
bankas projekts | ||||||
6. | Saikne ar pilsoni | Iedzīvotāju bezmaksas informēšana par viņu | Pastāvīgi | Visas ministrijas un | Budžeta finansējums | |
tiesībām un citām valstiski svarīgām lietām | lielākās institūcijas | |||||
ar bukletu un citu informatīvo materiālu palīdzību | ||||||
vienkāršā un saprotamā valodā | ||||||
7. | Normatīvo aktu | Valsts pārvaldes juridisko dienestu un citu normatīvo | Pastāvīgi | Valsts kanceleja, | ||
kvalitātes uzlabošana | aktu izstrādāšanas procesā iesaistīto darbinieku | Valsts administr. skola | ||||
apmācīšana normatīvo aktu sagatavošanā, īpašu | Budžeta finansējums | |||||
uzmanību veltot normu satura skaidrībai un | ||||||
administratīvā procesa principu ievērošanai | ||||||
8. | Administratīvā procesa | Administratīvā procesa likuma komentāru izdošana | 1999. g. | Tieslietu ministrija | Budžeta finansējums | |
izskaidrošana un | ||||||
popularizēšana | ||||||
9. | Sabiedriskās domas | Neiecietīgas attieksmes pret visu veidu korupcijas | Pastāvīgi | Visas valsts pārvaldes | Esošā finansējuma ietvaros | |
veidošana | izpausmēm propaganda masu medijos | institūcijas |
Ejot uz konferenci, domājot par problēmu
Rīt, 10. jūnijā, Rīgā, Kongresu namā, sāksies divu dienu konference, ko rīko Tieslietu ministrija, Korupcijas novēršanas padome un Valsts administrācijas skola; tās atbalstītāju vidū ir gan Valsts prezidents, Ministru prezidents, gan Pasaules bankas, UNDP, ES Komisija Latvijā, SIGMA, OECD, masu saziņlīdzekļi un sabiedriskās organizācijas. Konferences galvenais mērķis — informēt sabiedrību par valsts politiku korupcijas novēršanā un iesaistīt to risinājumu meklēšanā. Tajā aicināti piedalīties Saeimas deputāti, vadības un pašvaldību vadītāji, ministri, uzņēmēji, sabiedriskie darbinieki, zinātnieki, izglītības un kultūras darbinieki, nevalstisko organizāciju pārstāvji, žurnālisti.
Īpatnēji ir tas, ka konference galvenokārt norisināsies diskusiju veidā. Pirmās diskusijas temats — korupcijas novēršana, otrās — tās apkarošana, trešās — sabiedrības izglītošana. Lai uzklausītu iedzīvotāju domas un jautājumus, pirms konferences un tās laikā darbosies "karstie" telefoni.
Konferences sākumā paredzēta premjerministra Guntara Krasta, Korupcijas novēršanas padomes priekšsēdētāja, tieslietu ministra Dzintara Rasnača, eksperta Bertrāna de Spevila uzruna.
Šodien publicējam Korupcijas novēršanas programmu, ko izstrādājusi Korupcijas novēršanas padome un kuru nesen akceptēja arī Ministru kabinets.
Rita Belousova,
"LV" nozares redaktore