• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Latvijas aviācija - no pagātnes tagadnei un nākotnei. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 10.06.1998., Nr. 170/171 https://www.vestnesis.lv/ta/id/48603

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par Islandes prezidenta oficiālo vizīti Latvijā

Vēl šajā numurā

10.06.1998., Nr. 170/171

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Latvijas aviācija — no pagātnes tagadnei un nākotnei

Ar piemiņas brīdi Brāļu kapos 79.gadadienu atzīmēja Latvijas Aviācijas pulka veterāni

Spēku, izturību un veselību lidotājiem vēlēja Latvijas Aviācijas biedrības prezidents Valdis Ābele, Gaisa spēku komandieris pulkvežleitnants Ojārs Ivanovs, Civilās aviācijas lidojumu drošības departamenta direktors Arnis Muižnieks, Nacionālās aizsardzības akadēmijas rektors majors Ilmārs Vīksne. Pēc nenogurstošā pasākuma organizētāja kara lidotāja Arnolda Menča atmiņu stāstījuma tika nolikti ziedi kritušo un Gulagā nomocīto lidotāju piemiņai.

Tālajā 1919.gada 7.jūnijā I Latviešu atsevišķā brigādē virsleitnanta A.Valeikas vadībā tika nodibināta Latviešu aviācijas grupa. Ar valdības un visas tautas atbalstu aviācija mūsu zemē nemitīgi attīstījās. Kā šajā tikšanās reizē stāstīja Latvijas brīvvalsts aviators Aleksandrs Mukāns, pulkā trīsdesmito gadu beigās bijuši Eiropas modernākie iznīcinātāji "Gloster Gladiator" un "Hawker Hind" mācību lidmašīnas. Par latviešu kara lidotāju augsto sagatavotību varēja pārliecināties kādos aviācijas svētkos, ko sarīkoja Spilvē pēc krievu ienākšanas Latvijā. Pēc demonstrētajām gaisa kaujām latviešu lidotājus tajās vairs nepielaida. Drīz vien viņiem "aplauza spārnus", un viņu vidū arī Mukāns 16 gadus būvēja dzelzceļu Vorkutā. Latvieši ne tikai lidoja, bet bija talantīgi lidaparātu konstruktori. Pēc ASV izcilā konstruktora latvieša Džona D.Akermaņa projekta Rīgā 1939.gadā uzbūvēja divmotoru bumbvedēju. Kārlis Irbīte rūpnīcā VEF strādāja pie 15 jauna tipa dažādu lidmašīnu konstruēšanas. Viņa talants tālāk palīdzēja izveidot vertikālās pacelšanās lidmašīnu vēlākajos gados otrpus okeāna.

Kaut arī pašlaik līdzekļu trūkuma dēļ mūsu kara aviācija ir nožēlojamā stāvoklī, latviešu puiši īsteno savus sapņus ar civilās aviācijas palīdzību. Kā pastāstīja Lidojumu drošības departamenta izveidotājs un pašreizējais ģenerāldirektors atvaļinātais ASV kara lidotājs pulkvežleitnants Andris Zalmanis, ap trīsdesmit latviešu puišu pilotē civilo aviolīniju dažādus gaisa kuģus, divi no viņiem lido Šveices aviosabiedrībā "SwissAir". 27 gadus vecais Artis Riekstiņš sācis ar nodarbībām aeroklubos Rīgā un Cēsīs, tad akadēmisko izglītību ieguvis Rīgas Aviācijas universitātē un Nacionālajā aizsardzības akadēmijā, lidojis ar helikopteru mūsu gaisa spēkos. Mācības turpinot Anglijā un Zviedrijā, SAS akadēmijā, "aizlidojis" līdz otrā pilota krēslam modernajā "SAAB" mašīnā. Andris Zalmanis, iepazīstinot ar Arti, ne bez lepnuma piebilda — mums šādu puišu ar raksturu nav mazums. Latvijas aviācija atdzims.

Teksts un foto: Andris Kļaviņš

X3.JPG (19194 BYTES)X1.JPG (19333 BYTES)X2.JPG (21428 BYTES)
Latvijas Gaisa spēku komandieris pulkvežleitnants Ojārs Ivanovs, Jūras spēku komandieris jūras kapteinis Gaidis Zeibots, Nacionālās Aizsardzības akadēmijas rektors majors Ilmārs Vīksne; lidotāji noliekot ziedus Brāļu kapos

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!