LATVIJAS REPUBLIKAS
SATVERSMES TIESAS DOKUMENTI
Par politiski represēto
mantiskajām tiesībām
Spriedums
Latvijas
Republikas vārdā
Rīgā 1998.gada 10.jūnijā
Latvijas Republikas Satversmes
tiesa šādā sastāvā: tiesas sēdes priekšsēdētājs A.Endziņš,
tiesneši A.Lepse, R.Apsītis, I.Čepāne, I.Skultāne un A.Ušacka, ar
tiesas sēdes sekretāri I.Rimdžus, piedaloties pieteikuma
iesniedzēju - divdesmit divu 6.Saeimas deputātu - K.Čerāna,
O.Kostandas, J.Kazāka, U.Veldres, J.Mauliņa, E.Grīnberga,
I.Liepas, J.Kušneres, E.Zelgalvja, P.Kļaviņa, A.Nagļa,
E.Grinovska, A.Saulīša, J.Stroda, J.Ādamsona, J.Lagzdiņa,
Ģ.V.Kristovska, A.Krastiņa, J.Kalviņa, M.Vītola, G.Valdmaņa un
L.Ozoliņa - pārstāvim 6.Saeimas deputātam K.Čerānam un
institūcijas, kas izdevusi normatīvos aktus, kuri tiek
apstrīdēti, - Ministru kabineta - pārstāvei Finansu ministrijas
Juridiskās nodaļas vadītājai E.Strazdiņai, pamatojoties uz
Latvijas Republikas Satversmes 85.pantu, Satversmes tiesas likuma
16.panta 4.punktu un 17.panta otro daļu,
Rīgā 1998.gada 29.maijā atklātā
tiesas sēdē izskatīja lietu
"Par Ministru
kabineta 1996.gada 23.aprīļa noteikumu nr.148 "Kārtība, kādā
atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība personām, kuru
administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR vai KPFSR sastāvā
iekļautās Latvijas PSR teritorijas daļas atzīta par nepamatotu"
un Ministru kabineta 1997.gada 4.novembra noteikumu nr.367
"Grozījumi Ministru kabineta 1996.gada 23.aprīļa noteikumos
nr.148 "Kārtība, kādā atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība
personām, kuru administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR atzīta
par nepamatotu"" atbilstību likumam "Par politiski represētās
personas statusa noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā
cietušajiem" un citiem likumiem".
Satversmes
tiesa konstatēja:
Ar Latvijas PSR Ministru padomes
1988.gada 2.novembra lēmumu nr.350 "Par pilsoņu nepamatotu
administratīvu izsūtīšanu no Latvijas PSR 1949.gadā" tika atcelti
Latvijas PSR Ministru padomes 1949.gada 17.marta lēmums nr.282
"Par kulaku ģimeņu izsūtīšanu no Latvijas PSR" un 1949.gada
24.marta lēmums nr.297 (par izsūtāmo mantas konfiskācijas
kārtību) un atzīta visu pilsoņu izsūtīšana, kas notika saskaņā ar
šiem lēmumiem, par nepamatotu un šie pilsoņi - par
reabilitētiem.
Ar šo pašu lēmumu attiecīgām
valsts institūcijām tika uzdots līdz 1988.gada 15.novembrim
izstrādāt un apstiprināt nolikumu par kārtību, kādā pilsoņiem,
kuru administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR atzīta par
nepamatotu, atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība.
Ar Latvijas PSR Ministru padomes
1988.gada 5.decembra lēmumu nr.396 "Par to pilsoņu tiesībām, kuru
administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR atzīta par nepamatotu"
tika apstiprināts "Nolikums par kārtību, kādā atdodama manta vai
atlīdzināma tās vērtība pilsoņiem, kuru administratīvā izsūtīšana
no Latvijas PSR atzīta par nepamatotu".
Šā nolikuma 1.punktā bija
noteikts, ka "pamats jautājuma izskatīšanai par mantas atdošanu
atpakaļ vai tās vērtības atlīdzināšanu ir to pilsoņu pieteikumi,
kuru izsūtīšana noteiktā kārtībā atzīta par nepamatotu, bet, ja
viņi miruši, viņu ģimenes locekļu vai citu mantinieku
pieteikumi, kas rajona vai pilsētas (republikas pakļautības
pilsētas) Tautas deputātu padomes izpildkomitejā, kuras
teritorijā šie pilsoņi dzīvojuši pirms izsūtīšanas, iesniegti ne
vēlāk kā trīs gadus pēc tam, kad pieņemts lēmums atzīt izsūtīšanu
par nepamatotu".
Sakarā ar Latvijas PSR Augstākās
padomes prezidija 1989.gada 8.jūnija dekrēta "Par četrdesmitajos
un piecdesmitajos gados no Latvijas PSR teritorijas izsūtīto
pilsoņu reabilitāciju" pieņemšanu Ministru padome 1989.gada
29.augustā ar lēmumu nr.190 apstiprināja jaunu "Nolikumu par
kārtību, kādā atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība
pilsoņiem, kuru administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR atzīta
par nepamatotu".
Arī šā nolikuma 1.punktā tika
saglabātas tiesības iesniegt pieteikumu par mantas atdošanu vai
tās vērtības atlīdzināšanu ne vēlāk kā trīs gadus pēc tam, kad
pieņemts lēmums atzīt izsūtīšanu par nepamatotu.
1992.gada 13.maijā Augstākā padome
pieņēma likumu "Par politiski represētās personas statusa
noteikšanu" un lēmumu "Par Latvijas Republikas likuma "Par
politiski represētās personas statusa noteikšanu" piemērošanu un
spēkā stāšanās kārtību".
Ar šā lēmuma 3.punktu Ministru
padomei tika uzdots līdz 1992.gada 1.jūlijam sagatavot
likumprojektus par grozījumiem normatīvajos aktos, lai
nodrošinātu politiski represētajām personām garantijas viņu
tiesību atjaunošanai un realizēšanai civilo, ekonomisko un
sociālo tiesību sfērā.
Savukārt lēmuma 6.punkts uzlika
par pienākumu attiecīgajām Latvijas Republikas institūcijām un
amatpersonām pēc politiski represēto vai netieši represēto
personu, kā arī citu ieinteresēto personu iesniegumu saņemšanas
neatkarīgi no to iesniegšanas laika gādāt, lai tiktu novērstas
totalitāro režīmu radīto civilo, ekonomisko un sociālo tiesību
ierobežojumu izraisītās sekas, kā arī atlīdzināti šo režīmu
radītie materiālie zaudējumi, to nodarītais fiziskais un /vai
morālais kaitējums.
1992.gada 26.maijā Ministru padome
pieņēma lēmumu nr.191, ar kuru izteica jaunā redakcijā "Nolikumu
par kārtību, kādā atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība
personām, kuru administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR atzīta
par nepamatotu" (turpmāk - Nolikums (1992.gada redakcijā)),
saglabājot tiesības iesniegt pieteikumu trīs gadu laikā pēc tam,
kad pieņemts lēmums atzīt izsūtīšanu par nepamatotu.
Ministru kabineta 1994.gada
22.marta noteikumi nr.71, 1994.gada 14.jūnija noteikumi nr.192 un
1995.gada 23.maija noteikumi nr.134 par grozījumiem Nolikumā
(1992.gada redakcijā) saglabāja politiski represēto personu
tiesības iesniegt pieteikumu trīs gadu laikā pēc tam, kad
pieņemts lēmums atzīt izsūtīšanu par nepamatotu.
1995.gada 12.aprīlī Saeima pieņēma
jaunu likumu "Par politiski represētās personas statusa
noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem",
kura 9.panta pirmajā teikumā noteica, ka "valsts nodrošina
politiski represēto personu tiesību atjaunošanu civilo,
ekonomisko un sociālo tiesību sfērā atbilstoši likumam".
1996.gada 15.februārī tika
pieņemts likums "Par valsts budžetu 1996.gadam".
Šā likuma Pārejas noteikumu
3.punkts noteica, ka ar 1996.gada 1.martu tiek pārtraukta
Nolikumā (1992.gada redakcijā) paredzēto pieteikumu pieņemšana
kompensāciju jautājumos no personām, kuras dzīvo Latvijas
Republikas teritorijā.
1996.gada 23.aprīlī Ministru
kabinets izdeva noteikumus nr.148 "Kārtība, kādā atdodama manta
vai atlīdzināma tās vērtība personām, kuru administratīvā
izsūtīšana no Latvijas PSR atzīta par nepamatotu" (turpmāk -
Noteikumi nr.148).
Šo noteikumu otrajā punktā tika
noteikts, ka jautājumu par mantas atdošanu vai tās vērtības
atlīdzināšanu personām, kuru administratīvā izsūtīšana no
Latvijas PSR atzīta par nepamatotu un kuras dzīvo Latvijas
Republikas teritorijā, izskata tad, ja šīs personas (pēc viņu
nāves - mantinieki) trīs gadu laikā pēc tam, kad to izsūtīšana
atzīta par nepamatotu, bet ne vēlāk kā 1996.gada 1.martā saskaņā
ar likuma "Par valsts budžetu 1996.gadam" Pārejas noteikumu
3.punktu iesniegušas tās pašvaldības domei (padomei), kuras
teritorijā šīs personas dzīvojušas pirms izsūtīšanas, pieteikumu
par mantas atdošanu vai tās vērtības atlīdzināšanu.
Vienlaikus par spēku zaudējušiem
tika atzīti visi iepriekšējie valdības izdotie normatīvie akti
par kārtību, kādā atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība
personām, kuru administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR atzīta
par nepamatotu.
1997.gada 4.novembrī Ministru
kabinets izdarīja grozījumus Noteikumos nr.148, izdodot
noteikumus nr.367 "Grozījumi Ministru kabineta 1996.gada
23.aprīļa noteikumos nr.148 "Kārtība, kādā atdodama manta vai
atlīdzināma tās vērtība personām, kuru administratīvā izsūtīšana
no Latvijas PSR atzīta par nepamatotu"" (turpmāk Noteikumi
nr.367).
Ar šiem grozījumiem Noteikumu
nr.148 nosaukums tika izteikts jaunā redakcijā: "Kārtība, kādā
atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība personām, kuru
administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR vai KPFSR sastāvā
iekļautās Latvijas PSR teritorijas daļas atzīta par
nepamatotu".
Vienlaikus tika izdarīti grozījumi
Noteikumu nr.148 pirmajā un otrajā punktā, izsakot tos šādā
redakcijā:
"1. Šie noteikumi nosaka kārtību,
kādā atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība personām, kuru
administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR vai no tās Latvijas PSR
teritorijas daļas, kas izsūtīšanas dienā bija iekļauta KPFSR
sastāvā (daļa no Abrenes apriņķa), atzīta par nepamatotu.
2. Jautājumu par mantas atdošanu
vai tās vērtības atlīdzināšanu personām, kuru administratīvā
izsūtīšana no Latvijas PSR atzīta par nepamatotu un kuras dzīvo
Latvijas Republikas teritorijā, izskata, ja minētās personas (pēc
viņu nāves - mantinieki) dokumentus, kas apliecina
administratīvās izsūtīšanas nepamatotības faktu, ir saņēmušas
tikai pēc 1996.gada 1.marta un ir iesniegušas pieteikumu par
mantas atdošanu vai tās vērtības atlīdzināšanu (turpmāk tekstā -
pieteikums) tās pašvaldības domē (padomē), kuras teritorijā
minētās personas dzīvojušas pirms izsūtīšanas.
Personas, kuras administratīvā
kārtā tika nepamatoti izsūtītas no tās Latvijas PSR teritorijas
daļas, kas izsūtīšanas dienā bija iekļauta KPFSR sastāvā (daļa no
Abrenes apriņķa), vai minēto personu mantinieki pieteikumu
iesniedz Balvu rajona padomē."
Pieteikuma iesniedzējs apstrīd
Noteikumus nr.148 un Noteikumus nr.367, uzskatot, ka tie
neatbilst 1995.gada likumam "Par politiski represētās personas
statusa noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā
cietušajiem". Šā likuma 10.panta pirmajā daļā noteikts, ka valsts
un pašvaldību institūcijām un to amatpersonām pēc politiski
represēto personu, kā arī citu ieinteresēto personu iesniegumu
saņemšanas jāgādā, lai likumā noteiktajā kārtībā tiktu novērstas
totalitāro režīmu radīto civilo, ekonomisko un sociālo tiesību
ierobežojumu izraisītās sekas, atlīdzināti šo režīmu radītie
materiālie zaudējumi, to nodarītais fiziskais un morālais
kaitējums.
Neraugoties uz to, likuma "Par
valsts budžetu 1996.gadam" Pārejas noteikumu 3.punktā norādīts,
ka ar 1996.gada 1.martu esot pārtraucama Nolikumā (1992.gada
redakcijā) paredzēto pieteikumu pieņemšana kompensāciju
jautājumos no personām, kuras dzīvo Latvijas Republikas
teritorijā.
Pieteikumā norādīts, ka likums
"Par valsts budžetu 1996.gadam", kas uzlicis par pienākumu
pārtraukt šādu pieteikumu pieņemšanu, sākot ar 1996.gada 1.martu,
stājies likumīgā spēkā tikai 1996.gada 7.martā un nav varējis būt
zināms politiski represētajām personām pirms 1996.gada
1.marta.
Ministru kabinets ar Noteikumiem
nr.148 noteicis jaunu kārtību, kādā atdodama manta vai
atlīdzināma tās vērtība personām, kuru administratīvā izsūtīšana
no Latvijas PSR atzīta par nepamatotu, vienlaikus atzīstot par
spēku zaudējušiem visus iepriekšējos Ministru padomes un Ministru
kabineta normatīvos aktus šajā jomā.
Pieteikumā atzīmēts, ka Ministru
kabinets ar Noteikumu nr.148 10.punkta nosacījumiem esot
nepamatoti samazinājis to apjomu, par kādu valsts uzņēmusies
kompensēt politiski represētajām personām mantas, kuru nav
iespējams atdot natūrā, vērtību, nosakot maksimālo kompensācijas
apjomu 2000 latu apmērā - par ēkām un 500 latu apmērā - par citu
mantu.
Vienlaikus šie noteikumi esot
atcēluši agrāk pastāvošo kārtību, saskaņā ar kuru politiski
represētajai personai esot bijušas piešķirtas tiesības nepiekrist
valsts institūciju veiktajam mantas novērtējumam un saņemt arī
lielāku kompensāciju par sākotnēji piedāvāto.
Bez tam Noteikumi nr.148 un
Noteikumi nr.367 esot radījuši situāciju, ka tām politiski
represētajām personām, kuras reabilitācijas apliecību saņēmušas
līdz 1996.gada 1.martam un nav paspējušas līdz šim datumam
iesniegt pieteikumu kompensācijas saņemšanai, esot vispār liegtas
iespējas saņemt kompensāciju.
Pieteikuma iesniedzēja pārstāvis
tiesas sēdē uzturēja iesniegto pieteikumu un papildus norādīja,
ka Noteikumi nr.148 neatbilstot arī likumam "Par privatizācijas
sertifikātiem", jo nosakot, ka atlīdzība ir izmaksājama arī
īpašuma kompensācijas sertifikātos neatkarīgi no politiski
represētās personas vēlēšanās.
Ministru kabinets iesniegtajā
atbildes rakstā uzskata, ka iesniegtais pieteikums kopumā esot
nepamatots, kaut gan piekrīt pieteikumā izteiktajam apgalvojumam,
ka likuma "Par politiski represētās personas statusa noteikšanu
komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem" 10.pants
uzliekot par pienākumu valsts un pašvaldību institūcijām un to
amatpersonām gādāt, lai likumā noteiktajā kārtībā tiktu novērstas
totalitāro režīmu radīto civilo, ekonomisko un sociālo tiesību
ierobežojumu izraisītās sekas, atlīdzināti šo režīmu radītie
materiālie zaudējumi, to nodarītais materiālais un morālais
kaitējums.
Ministru kabineta atbildes rakstā
uzsvērts, ka, ņemot vērā likuma "Par valsts budžetu 1996.gadam"
Pārejas noteikumu 3.punktu, kurš esot paredzējis pārtraukt ar
1996.gada 1.martu Nolikumā (1992.gada redakcijā) paredzēto
pieteikumu pieņemšanu kompensācijas jautājumos no personām, kuras
dzīvo Latvijas Republikas teritorijā, pašvaldību domes (padomes)
esot pārtraukušas pieņemt pieteikumus par mantas atdošanu vai tās
vērtības atlīdzināšanu, bet Ministru kabinets 1996.gada 23.aprīlī
izdevis tam atbilstošus noteikumus nr.148, kuri stājušies spēkā
1996.gada 1.maijā.
Vienlaikus atbildes rakstā
norādīts, ka likumā "Par valsts budžetu 1996.gadam" neesot bijusi
noteikta kārtība, kādā atdodama manta vai kompensējama tās
vērtība administratīvi izsūtītajām personām atbilstoši šā likuma
Pārejas noteikumu 3.punktam. Tādēļ Ministru kabinets saskaņā ar
likuma "Par 1925.gada 1.aprīļa likuma "Ministru kabineta iekārta"
atjaunošanu" 14.panta pirmās daļas 3.punktu esot bijis tiesīgs
izdot attiecīgus noteikumus.
Ministru kabineta atbildes rakstā
atzīts, ka atbilstoši likuma "Par likumu un citu Saeimas, Valsts
prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību" 9.pantam
normatīvajiem aktiem parasti neesot atpakaļejoša spēka, taču
likumā īpaši paredzētos gadījumos to varot noteikt.
Saeima, pieņemot likumu "Par
valsts budžetu 1996.gadam" 1996.gada 15.februārī, un Valsts
prezidents, izsludinot likumu 1996.gada 6.martā, ar šā likuma
Pārejas noteikumu 3.punktu esot piešķīruši šim punktam
atpakaļejošu spēku. Līdz ar to Noteikumos nr.148 norādītais
pieteikumu iesniegšanas termiņš - 1996.gada 1.marts - atbilstot
likuma "Par valsts budžetu 1996.gadam" Pārejas noteikumu 3.punktā
norādītajiem nosacījumiem.
Pretēji pieteikumā izteiktajam
apgalvojumam Noteikumos nr.148 esot paredzēta zaudētās mantas
vērtības kompensācija pilnā apmērā, ierobežojot tikai naudā
izmaksājamās summas apmēru.
Šo noteikumu 11.punktā esot
noteikts, ka gadījumā, ja pieteikuma iesniedzējam izmaksājamās
kompensācijas summa nesedz mantas reālo vērtību vai izmaksāta
tikai par mantas daļu, kompensācija par pārējo daļu aprēķināma un
izsniedzama īpašuma kompensācijas sertifikātos, kā to paredzot
arī likuma "Par privatizācijas sertifikātiem" 10.panta otrā daļa
un 15.pants.
Savukārt Noteikumu nr.148
16.punktā esot paredzēta iespēja strīdu par mantas atdošanu vai
tās vērtības atlīdzināšanu izšķirt tiesā.
Bez tam Noteikumi nr.367 paredzot
izskatīt arī pēc 1996.gada 1.marta saņemtos pieteikumus par
mantas atdošanu vai tās vērtības atlīdzināšanu no personām, kuru
administratīvā izsūtīšana atzīta par nepamatotu, ja minētās
personas dokumentus, kas apliecina administratīvās izsūtīšanas
nepamatotības faktu, ir saņēmušas tikai pēc 1996.gada
1.marta.
Ministru kabineta pārstāve tiesas
sēdē uzturēja Ministru kabineta atbildes rakstā pausto viedokli
un papildus paskaidroja, ka Noteikumi nr.148 izdoti, lai
sabalansētu attiecīgā gada budžetu.
Ministru kabineta pārstāve
atzīmēja, ka pieteikuma iesniedzēju iebildumus bija iespējams
atrisināt, negriežoties Satversmes tiesā.
Satversmes tiesa,
izvērtējot Noteikumu nr.148 un Noteikumu nr.367 atbilstību
likumam "Par politiski represētās personas statusa noteikšanu
komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem" un citiem
likumiem, atzina pieteikuma iesniedzēja prasījumu par pamatotu un
secināja:
Latvijas Republikas Satversmes
1.pants nosaka, ka Latvija ir neatkarīga, demokrātiska
republika.
Demokrātiskā valstī likumdošanas
vara pieder tautai un likumdevējam - Saeimai. Izpildu varai
Ministru kabinetam ir tiesības izdot noteikumus tikai likumā
noteiktos gadījumos, likuma ietvaros, un tie nedrīkst būt
pretrunā ar Satversmi un citiem likumiem. Tas izriet no likumības
un varas dalīšanas principiem, kas ir jebkuras tiesiskas valsts
eksistences pamats.
Ikviena tiesiska valsts atzīst
tiesiskās paļāvības principu. Šis princips nosaka, ka valsts
iestādēm ir jābūt konsekventām savā darbībā attiecībā uz to
izdotajiem normatīvajiem aktiem, jāievēro tiesiskā paļāvība, kas
personām varētu rasties uz konkrētā normatīvā akta pamata (skat.
Hartley T.C. The Foundations of European Community Law. An
Introduction to the Constitutional and Administrative Law of the
European Community. Oxford, Clarendon Press, 1994 ).
Politiski represētās personas
paļāvās uz jau 1988.gadā iedibināto mantas atdošanas vai tās
vērtības atlīdzināšanas kārtību. Šīs personas plānoja savu
nākotni saistībā ar tiesībām, ko attiecīgie normatīvie akti tām
bija piešķīruši, un kuru pamatnostādnes līdz pat 1996.gada
23.aprīlim bija šādas:
1) pieteikums iesniedzams ne vēlāk
kā trīs gadus pēc tam, kad pieņemts lēmums atzīt izsūtīšanu par
nepamatotu;
2) pieteikums ir izskatāms arī pēc
noteiktā termiņa, ja termiņa nokavējumam ir attaisnojošs
iemesls;
3) ēkas un cita manta ir atdodama
natūrā, bet, ja tas nav iespējams, - to vērtība atlīdzināma
naudā.
Ministru kabinets, izdodot
Noteikumus nr.148 un Noteikumus nr.367, liedza daļai politiski
represēto personu atgūt nelikumīgi konfiscēto mantu vai saņemt
atlīdzību par to likumā paredzētajā kārtībā. Tādējādi tika
pārkāpti taisnīguma un tiesiskās paļāvības principi.
Bez tam Noteikumi nr.148 un
Noteikumi nr.367 neatbilst Ministru kabineta iekārtas likuma
14.panta otrās daļas pirmajā teikumā ietvertajai normai, kas
nosaka, ka Ministru kabineta noteikumi nedrīkst būt pretrunā ar
Satversmi un citiem likumiem.
Noteikumi nr.148 un Noteikumi
nr.367, nosakot pieteikumu iesniegšanas termiņa izbeigšanu, ir
pretrunā ar likumu "Par politiski represētās personas statusa
noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem",
kas neparedz termiņa ierobežojumu politiski represētās personas
statusa piešķiršanai un ar to saistīto tiesību realizēšanai, bet
nosaka, ka valsts un pašvaldību institūcijas un to amatpersonas
gādā, lai likumā noteiktā kārtībā tiktu novērstas totalitāro
režīmu radīto civilo, ekonomisko un sociālo tiesību ierobežojumu
izraisītās sekas, atlīdzināti šo režīmu radītie materiālie
zaudējumi, to nodarītais fiziskais un morālais kaitējums.
Likuma "Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā
esamību" 9.pantā ir norādīts, ka normatīvajiem aktiem nav
atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus.
Piešķirot Noteikumiem nr.148 un Noteikumiem nr.367 atpakaļejošu
spēku, Ministru kabinets šo normu ir pārkāpis.
Ministru kabineta atbildes rakstā
ietvertais apgalvojums, ka šādas tiesības tam tikušas piešķirtas
ar likumu "Par valsts budžetu 1996.gadam", neatbilst šā likuma
jēgai un mērķim. Likums "Par valsts budžetu 1996.gadam" ir
speciālais likums, kura spēks ir ierobežots laikā ar konkrēto
saimniecisko gadu.
Atbilstoši minētā likuma Pārejas
noteikumu 12.punktam likuma darbība bija attiecināta tikai uz
1996. saimnieciskā gada budžeta izpildes nodrošināšanu.
Likuma "Par valsts budžetu
1996.gadam" Pārejas noteikumu 3.punkts tikai uz laiku pārtrauca
Nolikumā paredzēto pieteikumu pieņemšanu, pie tam vienīgi
kompensāciju jautājumos, neparedzot ierobežojumus tādu pieteikumu
pieņemšanai, kad mantu ir iespējams atdot natūrā.
Likuma "Par valsts budžetu
1996.gadam" Pārejas noteikumu 3.punktā nebija īpaši paredzēts, ka
šī norma attiektos uz laiku pirms un pēc 1996.gada.
Līdz ar to Ministru kabinets
nebija pilnvarots noteikt likumā neparedzētus termiņus, jo
likumdevējs nepārprotami norādīja, ka ierobežojums attiecās tikai
uz laiku no 1996.gada 1.marta līdz 31.decembrim.
Pretēji likumam "Par politiski
represētās personas statusa noteikšanu komunistiskajā un
nacistiskajā režīmā cietušajiem" un likumam "Par valsts budžetu
1996.gadam" Noteikumu nr.148 un Noteikumu nr.367 2.punkts nevis
uz laiku pārtrauca pieteikumu pieņemšanu kompensāciju jautājumos,
bet gan vispār izbeidza šo pieteikumu pieņemšanu.
Likuma "Par privatizācijas
sertifikātiem" 15.pants noteica, kādos apstākļos kompensācija par
politiski represētajām personām atņemto mantu var tikt
atlīdzināta privatizācijas sertifikātos.
Noteikumu nr.148 11.punktā
ietvertais nosacījums, ka, "ja pieteikuma iesniedzējam naudā
izmaksājamā kompensācijas summa nesedz mantas reālo vērtību vai
tā izmaksāta tikai par mantas daļu, kompensācija par pārējo daļu
aprēķināma un izsniedzama īpašuma kompensācijas sertifikātos", ir
pretrunā ar likuma "Par privatizācijas sertifikātiem" 15.panta
pirmo daļu, kurā ir noteikts, ka "politiski represētās personas
vai to mantinieki pēc savas vēlēšanās kompensāciju par atņemto
mantu var saņemt īpašuma kompensācijas sertifikātos".
Tādējādi Noteikumu nr.148
11.punkts ir pretrunā ar likumā noteikto prasību, lai politiski
represētās personas vai to mantinieki paši izteiktu vēlēšanos
naudas vietā saņemt īpašuma kompensācijas sertifikātus.
Pastāvot iepriekšminētām pretrunām
starp likumiem un Noteikumiem nr.148 un Noteikumiem nr.367 un
ievērojot likuma "Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta
un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas,
spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību" 9.pantu, šie noteikumi
ir atzīstami par spēkā neesošiem.
Izvērtējot taisnīguma, likumības,
varas dalīšanas un tiesiskās paļāvības principus un ņemot vērā
to, ka apstrīdētie normatīvie akti pasliktināja politiski
represēto personu stāvokli un nelikumīgi liedza tām realizēt
savas tiesības, minētie noteikumi atzīstami par spēkā neesošiem
no to izdošanas brīža.
Pamatojoties uz
Satversmes tiesas likuma 30. - 32. pantu,
Satversmes
tiesa nosprieda:
Atzīt Ministru
kabineta 1996.gada 23.aprīļa noteikumus nr.148 "Kārtība, kādā
atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība personām, kuru
administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR vai KPFSR sastāvā
iekļautās Latvijas PSR teritorijas daļas atzīta par nepamatotu"
un Ministru kabineta 1997.gada 4.novembra noteikumus nr.367
"Grozījumi Ministru kabineta 1996.gada 23.aprīļa noteikumos
nr.148 "Kārtība, kādā atdodama manta vai atlīdzināma tās vērtība
personām, kuru administratīvā izsūtīšana no Latvijas PSR atzīta
par nepamatotu"" par neatbilstošiem Ministru kabineta iekārtas
likuma 14.panta otrajai daļai, likuma "Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā
esamību" 9.pantam, likuma "Par politiski represētās personas
statusa noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā
cietušajiem" 10.panta pirmajai daļai un likuma "Par
privatizācijas sertifikātiem" 15.panta pirmajai daļai un spēkā
neesošiem no to izdošanas brīža.
Spriedums stājas spēkā tā
pasludināšanas brīdī. Spriedums ir galīgs un nepārsūdzams.
Spriedums pasludināts Rīgā
1998.gada 10.jūnijā
Satversmes tiesas sēdes
priekšsēdētājs A.Endziņš
Satversmes tiesas tiesnesis
A.Lepse
Satversmes tiesas tiesnesis
R.Apsītis
Satversmes tiesas tiesnese
I.Čepāne
Satversmes tiesas tiesnese
I.Skultāne
Satversmes tiesas tiesnese
A.Ušacka