• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības "Lauku attīstības fonds" saimniecisko un finansiālo darbību. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 26.06.1998., Nr. 186/187 https://www.vestnesis.lv/ta/id/48871

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta kolēģijas lēmums Nr.5.1-2-86/98

Par bijušās VAS "Rīgas zvejniecība" pamatlīdzekļu un norēķinu uzskaites kārtību 1994., 1995.gadā

Vēl šajā numurā

26.06.1998., Nr. 186/187

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Valsts kontrole

Veids: lēmums

Numurs: 5.1-2-94/98

Pieņemts: 28.05.1998.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta kolēģijas lēmums Nr.5.1-2-94/98

Rīgā 1998.gada 28.maijā

Par bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības "Lauku attīstības fonds" saimniecisko un finansiālo darbību

Kolēģijas sēdē piedalījās: kolēģijas priekšsēdētājs departamenta direktors V.Grasis, kolēģijas locekļi Dz.Levrence, J.Āboliņš, L.Ceimere, R.Strods, D.Timšāne, Valsts kontroles darbinieki — vecākā valsts revidente I.Atvare, valsts revidente L.Kleinhofa. Sēdes gaitu protokolēja valsts revidenta palīdze K.Augstkalne. Uzaicinātie a/s "Lauku attīstības fonds" direktors un valdes priekšsēdētājs A.Kirstuks.

Izskatot revīzijas materiālus par Zemkopības ministrijas pārziņā esošās bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības "Lauku attīstības fonds" finansiālo un saimniecisko darbību un uzklausot uzaicināto personu paskaidrojumus, Valsts kontroles Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta

kolēģija konstatēja:

1. Fonds iecerēts kā laukus un lauksaimniecību atbalstošs un attīstošs ekonomiskais instruments, bet koncepcijā Fonda statūtos minētie uzdevumi un mērķi līdzekļu trūkuma, valdības nesaskaņotās rīcības un likumdošanas trūkumu dēļ netika realizēti dzīvē:

— nav analizēts, vai ar izsniegtajiem kredītiem tika sasniegti Fonda dibināšanas mērķi;

— saskaņā ar MK rīkojumiem Nr.264 (05.07.1996.) un Nr.105 (05.03.1997.) Fondam piešķirtie līdzekļi no dažādu uzņēmumu privatizācijas ieņēmumiem tiek pārskaitīti Valsts īpašuma privatizācijas fondā, no kura tos pārskaita Fondam. Šāda likumā noteikta kārtība vairākus mēnešus aizkavē šo valsts līdzekļu izlietošanu MK rīkojumos paredzētajam mērķim;

— 05.03.1997. MK rīkojumā Nr.105 noteikts, ka Fondam tiek piešķirti līdzekļi, kas iegūti, realizējot a/s "Ventamonjaks" valsts akcijas. 1997.gadā no Valsts īpašuma privatizācijas fonda Fondam pārskaitīja tikai daļu no akciju pārdošanas ieņēmumiem;

— Lauksaimniecības likuma 11.pantā paredzētos līdzekļus Fonds saņēma tikai pēc gada.

2. Akciju sabiedrdībai "Lauku attīstības fonds" tika izveidota pārāk liela (un arī dārga) uzraudzības grupa. Nodibinot Fondu, tika izveidota Fonda padome ar maksimāli lielāko locekļu saitu — 13 cilvēku sastāvā. Tādējādi padomes locekļu skaits bija trīs reizes lielāks par fonda darbinieku skaitu.

Padomes un pilnvarnieku izmaksas no visām Fonda uzturēšanas izmaksām 1996.un 1997.gadā bija attiecīgi 14,3% un 16,3%.

3. Sešu gadu laikā (ieskaitot SIA "Agroinvest" darbības laiku) ar lauksaimniekiem noslēgti 1168 aizdevuma līgumi par kopējo summu 1,6 milj.latu. Zaudējumos norakstīti kredīti par kopējo summu 48,6 tūkst.latu, t.i., 1,8% no izsniegto kredītu summas.

Fondam neizdevās piesaistīt papildu līdzekļus, tādēļ izsniegto kredītu apjoms katru gadu samazinājās.

4. Fonda kopējās uzturēšanas izmaksas 5 gados ir 190 tūkst.latu. Uzturēšanas izmaksas par vienu faktiski noslēgto līgumu ir 162 lati.

5. Fonda padome akceptējusi kredītu piešķiršanu fonda darbiniekiem un LLSB "Vārpa" par kopējo summu 2950 latu, kas neatbilst bezpelņas organizācijas statūtos noteiktajiem mērķiem.

6. 1997.gada beigās palielinājušies kavētie maksājumi. Gada sakumā neatmaksāto kredītu summa pret kopējo aizdevuma portfeli bija 22%, bet gada beigās — 32%. Viens no galvenajiem iemesliem — pārstrādes uzņēmumu savlaicīga nenorēķināšanās par piegādāto produkciju.

Valsts cenšas atrast ekonomiskos instrumentus lauksaimnieku atbalstīšanai un kreditēšanai, taču joprojām nav izstrādāta sistēma, kas nepieļautu, ka zemnieks, nesaņemot laikā samaksu par produkciju, spiests kreditēt pārstrādes uzņēmumus.

7. Līdz 1998.gada 1.aprīlim Fonds zemniekiem izsniedzis 117 kredītgarantijas par kopējo summu 1,3 milj.latu. Zemnieki varēja saņemt bankās kredītus par kopējo summu 4,4 milj.latu.

Valsts kontroles Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta kolēģija, izvērtējot revīzijas materiālus,

nolēma:

1. Slēgt revīzijas lietu Nr.5.1–2–94/98.

2. Ekonomikas ministrijai pildīt MK rīkojumus Nr.264 (05.07.1996.) un Nr.105 (05.03.1997.) pilnā apjomā un nodrošināt ātrāku līdzekļu piešķiršanu MK rīkojumos noteiktajam mērķim.

3. Fonda padomei līdzekļu piešķiršanu veikt atbilstoši bezpeļņas organizācijas statūtos noteiktajiem mērķiem.

4. Revīzijas aktu un kolēģijas lēmumu nosūtīt LR Zemkopības ministrijai, bezpeļņas organizācijai valsts akciju sabiedrībai "Lauku attīstības fonds" un Ekonomikas ministrijai.

Lēmumu var pārsūdzēt Latvijas Republikas Valsts kontroles padomē mēneša laikā no lēmuma paziņošanas dienas, iesniedzot sūdzību Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamentā saskaņā ar likumu "Par Valsts kontroli".

Kolēģijas priekšsēdētājs V.Grasis

Kolēģijas locekļi: Dz.Levrence, J.Āboliņš, L.Ceimere, R.Strods, D.Timšāne

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!