Latvijas ekonomika: vakar, šodien, rīt
No Ekonomikas ministrijas
1998. gada jūnija ziņojuma
par tautsaimniecību
Turpinājums. Sākumu sk. "LV" 216. nr., 23.07.98.; nr. 217/218. nr., 24.07.98.; 219/220.nr. 28.07.98.; 226. nr., 5.08.98.; 227.nr. 6.08.98.
SaturāSaīsinājumi un mērvienības
1. Tautsaimniecības ekonomiskais stāvoklis
1.1. Makroekonomiskā attīstība un valdības politika
1.2. Galvenie ekonomiskās attīstības rādītāji
2. Ārējā ekonomiskā vide
3. Ekonomiskā un sociālā attīstība
3.1. Iekšzemes kopprodukts
3.1.1. IKP dinamika un prognozes
3.1.2. IKP nozaru griezumā
3.1.3. IKP agregētais izlietojums
3.2. Cenas un inflācija
3.2.1. Patēriņa cenas
3.2.2. Ražotāju cenas, būvniecības un eksporta cenas
3.3. Maksājumu bilance un ārējās tirdzniecības apgrozījums
3.3.1. Maksājumu bilance
3.3.2. Ārējās tirdzniecības apgrozījums pa preču grupām un pakalpojumu eksports un imports
3.3.3. Ārējās tirdzniecības apgrozījums pa valstīm
3.3.4. Ārējās tirdzniecības politika
3.4. Investīcijas
3.4.1. Kapitāls, investīcijas un uzkrājumi
3.4.2. Valsts investīciju programma
3.4.3. Ārvalstu tiešās investīcijas
3.5. Monetārā sektora attīstības rādītāji un valūtas maiņas kurss
3.5.1. Monetārā politika, banku sistēma un vērtspapīru tirgus
3.5.2. Latvijas banku sistēmas monetārie rādītāji
3.5.3. Valūtas maiņas kurss un Latvijas Bankas ārējās rezerves
3.6. Valsts fiskālais stāvoklis
3.6.1. Fiskālā politika un valsts parāds
3.6.2. Nodokļu ieņēmumu dinamika
3.6.3. Valsts kopbudžeta izdevumi
3.7. Iedzīvotāju dzīves līmenis un nodarbinātība
3.7.1. Iedzīvotāju personīgais patēriņš
3.7.2. Nodarbinātība un bezdarbs
3.7.3. Demogrāfiskā situācija un veselības aizsardzība
3.7.4. Nabadzība
4. Tautsaimniecības nozaru struktūra un dinamika
4.1. Apstrādājošā rūpniecība
4.2. Transports un sakari
4.2.1. Autotransports
4.2.2. Ostu saimniecība un jūras transports
4.2.3. Dzelzceļa transports
4.2.4. Aviācija un lidostas "Rīga" darbība
4.2.5. Sakari
4.3. Būvniecība
4.4. Enerģētika
4.4.1. Pašreizējā situācija
4.4.2. Energoapgāde
4.4.3. Energoapgādes regulēšanas padome
4.4.4. Cenas un tarifi
4.5. Lauksaimniecība
4.6. Iekšējā tirdzniecība
4.7. Tūrisms
5. Ekonomiskās politikas prioritātes un reformas
5.1. Valsts ekonomiskās attīstības stratēģija
5.2. Integrācija Eiropas savienībā
5.3. Privatizācija
5.3.1. Privatizācijas tempi un ietekme uz tautsaimniecību
5.3.2. Akciju publiskais piedāvājums un valsts nodokļu parādu kapitalizācija
5.3.3. Pašvaldības īpašuma objektu privatizācija
5.3.4. Privatizācijas sertifikātu piešķiršana un izmantošana
5.3.5. Dzīvojamo māju privatizācija
5.3.6. Valsts īpašuma privatizācijas fonds
5.3.7. Īpašuma tiesību atjaunošanas gaita
5.4. Uzņēmējdarbības vide
5.5. Nacionālās programmas
5.5.1. Nacionālo programmu raksturojums
5.5.2. Eiropas savienības Strukturālo fondu apgūšana
5.6. Konkurences veicināšana un monopoldarbības regulēšana
5.6.1. Konkurences veicināšanas politika
5.6.2. Dabīgo monopolu tarifu regulēšana
5.7. Kvalitātes nodrošināšana
5.7.1. Kvalitātes nodrošināšanas nacionālā programma
5.7.2. Nacionālā standartizācija un metroloģija
5.7.3. Nacionālā akreditācijas sistēma
5.7.4. Patērētāju interešu aizsardzība
5.7.5. Tirgus uzraudzība
5.8. Reģionālā ekonomiskā attīstība
5.9. Statistika
5.9.1. Valsts statistiskā sistēma
5.9.2. Statistiskās informācijas pilnveidošana
6. Rekomendācijas uz izaugsmi orientētas ekonomiskās politikas īstenošanai
Saīsinājumi un mērvienības
a/s
akciju sabiedrībaBaltā grāmata
Eiropas komisijas izstrādātās rekomendācijas likumdošanassaskaņošanai asociēto Centrāleiropas un Austrumeiropas
valstu sagatavošanai integrācijai Eiropas savienības ieköējā tirgū
CEFTA
Centrāleiropas brīvās tirdzniecības asociācijaCEN
Eiropas Standartizācijas komitejaCIF cena
preces cena, kuru veido preces vērtība, ieskaitot transportaun apdrošināšanas izmaksas līdz importētājvalsts robežai
CSP
Centrālās statistikas pārvaldeEBRD, ERAB
Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankaEBTA
Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijaEM
Ekonomikas ministrijaES
Eiropas savienībaFOB cena
preces cena, kuru veido preces vērtība, ieskaitot transportaun apdrošināšanas izmaksas līdz eksportētājvalsts robežai
GATT
Vispārējās vienošanās par tarifiem un tirdzniecībuIKP
iekšzemes kopproduktsLAA
Latvijas Attīstības aģentūraLPA
Latvijas Privatizācijas aģentūraLR
Latvijas RepublikaLTP
Latvijas Tūrisma padomeLZA
Latvijas Zinātņu akadēmijaNVS
Neatkarīgo valstu sadraudzībaOECD
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijaPHARE
Eiropas savienības ekonomiskās palīdzībasprogramma Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīm
PRAQ
Reģionālā kvalitātes nodroöināöanas programmaPTO
Pasaules tirdzniecības organizācijaPVAS
privatizējamā valsts akciju sabiedrībaPVN
pievienotās vērtības nodoklisSDO
Starptautiskā darba organizācijaSEZ
speciālā ekonomiskā zonaSIA
sabiedrība ar ierobežotu atbildībuSVF
Starptautiskais valūtas fondsVARAM
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijaVIP
Valsts investīciju programmav/u
valsts uzņēmumsDEM
Vācijas markaECU
Eiropas norēķinu vienībaLs
latsUSD
ASV dolārskWh
kilovatstundakVA
kilovoltampērikcal, Gcal, PJ
kilokalorija, gigakalorija, petadžaulsXDR
Pasaules valūtu grozs, Starptautiskā valūtas fonda norēķinu vienība3. Ekonomiskā un sociālā attīstība
3.4. Investīcijas
3.4.2. Valsts investīciju programma
Citu resursu finansējums (bez dāvinājumiem) VIP kopumā tika piesaistīts pilnībā, kas izskaidrojams ar projekta realizētāju aktivitāšu pieaugumu savu projektu realizācijā, meklējot tiem papildu līdzekļus. Vairākos sektoros citu resursu līdzdalība 1997. gadā pārsniedza šim gadam plānoto. Šie sektori ir satiksme, enerģētika (abi divi valdības noteiktie prioritārie sektori), iekšlietas un zemkopība. No speciālajiem budžetiem (Valsts autoceļu fonds, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Skrundas RLS zemes nomas maksa, Zivju fonds) līdzekļi tika piesaistīti 18% apjomā no visiem izmantotiem citiem resursiem (bez dāvinājumiem). Turpmākajos gados speciālo budžetu līdzdalībai VIP projektu īstenošanā kā papildus finansēšanas avotam un lomai jāpieaug.
Valsts investīciju programma 1998. gadam.
Valdība ir apstiprinājusi VIP 1998. gadam. Pamatbudžeta finansējuma daļa ir palielināta par 85%, salīdzinot ar 1997. gada faktisko apjomu, bet kredītu daļa (kredīti ar valsts garantijām un valdības aizdevumi) - 2,2 reizes. Kopējais VIP programmas apjoms 1998. gadā pieaugs vairāk nekā divas reizes, salīdzinot ar 1997. gada faktiskā finansējuma apjomu (skatīt 3.18. tabulu) un sastādīs 5% no IKP.Arī 1998. gadā VIP prioritārie sektori ir enerģētika, satiksme un vides aizsardzība. Enerģētikas sektora projekti paredz elektrostaciju (Daugavas kaskādes HES) un siltumapgādes sistēmas modernizāciju (Jelgavā, Gulbenē, Saldū, Koknesē u.c.), transporta sektorā tiks īstenoti valsts galveno autoceļu remontdarbi un ostu uzlabošanas projekti, kā arī valsts nozīmes informātikas projekti, bet vides aizsardzības sektorā galvenās prioritātes ir ūdensapgādes (programma 800+, kas ietver vairāku pašvaldību projektus - Siguldā, Krāslavā, Tukumā, Jēkabpilī u.c.) un atkritumu saimniecības sistēmas modernizēšana un attīstība (Rīgas pilsētas atkritumu izgāztuves projekts, Valmieras reģiona atkritumu saimniecība, bīstamo atkritumu apsaimniekošana).
3.18. tabula
VIP apjomi 1997.-1998. gadam sektoru griezumā
1997 | 1998 (apstiprināts) | |||||||||
Kopā Pamatbudžets Kredīts | Citi | |||||||||
Ls milj. īpat- Ls milj. īpat- Ls milj. īpat- Ls milj. īpat- Ls milj. īpat- | ||||||||||
svars % svars % svars % svars % svars % | ||||||||||
Enerģētika | 13,082 | 14,8 | 18,9 | 10,4 | 0,4 | 1,0 | 14,9 | 18,3 | 3,6 | 6,2 |
Satiksme | 37,555 | 42,5 | 79,3 | 43,4 | 4,6 | 10,6 | 49,5 | 60,8 | 25,2 | 43,3 |
Vides | ||||||||||
aizsardz. | 14,480 | 16,4 | 38,3 | 21,0 | 6,2 | 14,5 | 10,6 | 13,0 | 21,5 | 36,9 |
Labklājība | 7,528 | 8,5 | 13,8 | 7,6 | 4,9 | 11,3 | 4,7 | 5,8 | 4,2 | 7,2 |
Izglītība | ||||||||||
un zinātne | 2,084 | 2,4 | 4,1 | 2,2 | 3,3 | 7,7 | 0,0 | 0,0 | 0,7 | 1,3 |
Zemkopība | 1,127 | 1,3 | 1,1 | 0,6 | 1,1 | 2,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kultūra | 2,776 | 3,1 | 1,4 | 0,8 | 1,4 | 3,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Iekšlietas | 4,189 | 4,7 | 9,4 | 5,1 | 9,3 | 21,6 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,1 |
Tieslietas | 0,100 | 0,1 | 1,8 | 1,0 | 1,0 | 2,3 | 0,0 | 0,0 | 0,8 | 1,4 |
Aizsardzība | 0,357 | 0,4 | 2,1 | 1,2 | 2,1 | 4,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Finansu | ||||||||||
ministrija | 3,183 | 3,6 | 9,9 | 5,4 | 7,9 | 18,2 | 0,0 | 0,0 | 2,0 | 3,5 |
Citi sektori | 1,828 | 2,1 | 2,5 | 1,4 | 0,8 | 2,0 | 1,7 | 2,0 | 0,0 | 0,1 |
Kopā | 88,289 | 100,0 | 182,6 | 100,0 | 43,1 | 100,0 | 81,3 | 100,0 | 58,1 | 100,0 |
Sākot ar 1997. gadu, liela uzmanība tiek pievērsta investīciju projektiem informātikas jomā. 1998. gadā informātikas projektiem (datu pārraides tīkls, reģistri un informatīvās sistēmas) no pamatbudžeta ir paredzēti vairāk nekā Ls 10 milj.
Pamatbudžeta īpatsvars kopējā VIP 1998. gadam sastādīs 24%, valdības garantētie kredīti un valsts aizdevumi - 45%, bet 31% sastādīs projekta realizētāju pašu resursi (speciālie budžeti, pašvaldību budžeti, dāvinājumi un uzņēmumu pašu līdzekļi).
Pieaug arī pašvaldību investīciju projektu finansējuma apjoms no pamatbudžeta. 1997. gadā pamatbudžeta līdzdalība pašvaldību investīciju projektos bija 11% (Ls 2,808 milj.), bet 1998. gadā - 14% (Ls 5,886 milj.). 1998. gadā aptuveni 25% no VIP finansējuma tiks novirzīti pašvaldību investīciju projektiem (galvenokārt vides aizsardzības un enerģētikas sektoros).
Valsts investīciju programma 1999. gadam. Pašlaik tiek gatavota Valsts investīciju programma 1999. gadam, kurā saglabāti iepriekšējos gados apstiprinātie ieguldījumu pamatvirzieni - enerģētika, satiksme un vides aizsardzība. Tiks turpināti iepriekšējos gados uzsāktie projekti, kā arī finansēti jauni.
Ekonomikas ministrija, izvērtējot pieteiktos projektus 1999. gada VIP, ir atbalstījusi projektus realizācijai par kopējo summu no valsts pamatbudžeta 57,5 milj. latu un kredītiem 85,7 milj. latu. Ir plānots pusotru reizi palielināt pašvaldību investīciju projektu finansēšanu no valsts pamatbudžeta kā līdzfinansētāja. Šie apjomi vēl jāapstiprina valdībai un Saeimai 1999. gada valsts budžeta sastādīšanas gaitā.
3.4.3. Ārvalstu tiešās investīcijas
Ārvalstu tiešo investīciju apjoms un uzņēmumu ar ārvalstu kapitāla līdzdalību skaits Latvijā pēdējo gadu laikā ir strauji pieaudzis (skatīt 3.19. tabulu).
Svarīgs priekšnoteikums ārvalstu investīciju pieaugumam ir:
— ekonomiskās aktivitātes pieaugums;
— iespēja piedāvāt konkurētspējīgas stimulu paketes (brīvostas un speciālās ekonomiskās zonas);
— ierobežojumu atcelšana ārvalstu investīcijām Latvijas uzņēmumos, izdarot grozījumus likumā "Par ārvalstu investīcijām Latvijas Republikā";
— zemes tirgus pakāpeniska liberalizācija;
— privatizācijas sertifikātu pirkšanas ierobežojumu atcelšana 1996. gada sākumā, novēršot būtisku šķērsli ārvalstu investoru līdzdalībai privatizācijas procesā;
— starpvalstu līgumu ratifikācija par ieguldījumu savstarpējo veicināšanu un aizsardzību;
— Rīgas fondu biržas darbības aktivizēšanās.
1996. gadā no Centrāl- un Austrumeiropas valstīm tikai Ungārijā bija piesaistīts vairāk ārvalstu tiešo investīciju uz vienu iedzīvotāju nekā Latvijā. 1997. gadā ārvalstu tiešo investīciju apjomi Latvijā bija lielākie kopš neatkarības atgūšanas, kas, pēc CSB datiem, bija 243,6 milj. latu un ļāva Latvijai arī 1997. gadā saglabāt otrās visveiksmīgākās valsts statusu ārvalstu tiešo investīciju piesaistē Centrāl- un Austrumeiropas reģionā. Kopumā kopš 90. gadu sākuma līdz 1997. gada beigām ārvalstu investori tiešo investīciju veidā Latvijā ir ieguldījuši 749,6 milj. latu (vairāk nekā 1,28 miljardu USD), tai skaitā uzņēmumu pamatkapitālā - 528,7 milj. latu.
3.19. tabula
Ārvalstu tiešās un portfeļinvestīcijas Latvijā reģistrēto
uzņēmumu pamatkapitālā
(kumulatīvi, gada beigās, milj. latu)1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998* | |
Ārvalstu investīcijas kopā: | ||||||
miljonos latu | 50,3 | 173,3 | 274,2 | 377,6 | 531,8 | 700,0 |
procentos no IKP | 3,4 | 8,5 | 11,7 | 13,3 | 16,6 | 19,1 |
Ārvalstu investīcijas | ||||||
uz vienu iedzīvotāju, lati | 19,6 | 68,5 | 109,6 | 152,3 | 216,3 | 285,0 |
* LAA prognozes.
Vēl lielāku ieguldījumu plūsmu uz Latviju pašreiz kavē ārvalstu uzņēmēju nedrošība, kuru izraisa likumdošanas biežās izmaiņas, lēnā zemes reformas gaita, nepietiekams pašvaldību atbalsts investoriem, kā arī nesakārtotās robežattiecības ar lielāko Latvijas kaimiņu - Krieviju.
Strauji pieaug ārvalstu investīciju plūsma tādās valstīs kā Horvātija, Bulgārija un Slovēnija, kas palielina konkurenci reģionā un izvirza jaunas prasības arī Latvijai, lai saglabātu vietu starp vispievilcīgākajām valstīm.
Daļa no lielākajiem ārvalstu investīciju projektiem tiek realizēti sadarbībā ar Latvijas Attīstības aģentūru (LAA), kuras darbības pamatvirzieni ir investīciju piesaistīšana eksporta veicināšanai un importa aizstāšanai. 1997. gadā LAA darbojās ar 11 investīciju projektiem, kuru kopējais ieguldījumu apjoms to īstenošanas gadījumā var sasniegt 170-220 milj. USD.
3.20. tabulā ir parādīti lielākie ārvalstu investori Latvijā.
Apskatot ārvalstu tiešo investīciju sadalījumu pa valstīm uz 1998. gada sākumu, var secināt, ka lielākais ārvalstu ieguldījumu īpatsvars ir Dānijai (skatīt 3.9. zīmējumu), uz kuru attiecināms līdz šim lielākais investīciju projekts Latvijā uzņēmumā SIA LATTELEKOM (šī projekta reālie ieguldītāji ir "Finish Telecom" un "Cable & Wireless").
Latvijas ekonomikas salīdzinošā stabilitāte veicina arī NVS valstu kapitālu piesaistīšanu. To apstiprina dati par reģistrēto uzņēmumu ar Krievijas kapitāla līdzdalību galvenokārt ar tirdzniecību un pakalpojumiem saistītajos sektoros. Krievijas lielākais ieguldījums ir Latvijas-Krievijas naftas un naftas produktu transporta kopuzņēmumā SIA "LATROSTRANS", kurā partnerim no Krievijas (uzņēmumam A/S "TRANSŅEFTEPRODUKT") pieder Ls 36,6 miljoni. Sakarā ar "Latvijas gāzes" privatizāciju Krievijas un Vācijas kapitāla ieguldījums enerģētikas nozarē 1998. gada laikā sasniegs aptuveni 55 milj. USD.
Lielas investīcijas Latvijā ir ieguldījušas ASV, Lielbritānija, Somija, Vācija, Zviedrija, Šveice. Somijas uzņēmēji veica vairākus ieguldījumus Latvijā 1996. gada beigās un 1997. gadā. Daļa Somijas investīciju ieplūst arī caur Igaunijā reģistrētiem Somijas kopuzņēmumiem. Līdz 1996. gada sākumam Norvēģijas investīcijas Latvijā bija salīdzinoši nelielas. Taču 1996.-1998. gadā Norvēģijas koncerni Statoil, Varner Gruppen un Hakon Gruppen ir ieguldījuši līdz 70 milj. USD, un turpmākajos 2 gados ieguldījumu apjoms varētu pārsniegt 240 milj. USD. Zviedrijas investoru uzmanība 1996. gadā galvenokārt tika pievērsta uzņēmumiem, kuri darbojas rūpniecības un tirdzniecības nozarēs. 1997. gadā šāda pozitīva tendence turpinājās. Lielāko investētājvalstu vidū ir arī Libērija, kuras investīcijas Latvijā ir Ls 12,4 milj., galvenokārt transporta un sakaru jomā.
Pēdējā laikā strauji palielinās arī Singapūras investoru ieguldījumi (piemēram, "Dauteks" u.c.), kā arī pieaug citu Klusā okeāna reģiona un Latīņamerikas (Čīles kompānija "Corpora Tres Montes" 1996. gadā ieguldīja Latvijā 15 milj. USD) valstu kompāniju interese par investīciju iespējām Latvijā.
3.20. tabula
Lielākās ārvalstu tiešās un portfeļinvestīcijas Latvijā*
(milj. USD)Investors | Kapitāla Latvijā Darbības nozare Pašrei- Plā- | ||||||
izcelsmes reģistrētais | zējais notās | ||||||
valsts uzņēmums | inves- inves- | ||||||
tīciju tīcijas | |||||||
apjoms | |||||||
Finish Telecom | Somija | ||||||
Cable & Wireless | Lielbritānija | Lattelekom | Telekomunikācijas | 305 | |||
Tolaram Group | Singapūra | Dauteks | Tekstilrūpniecība | 77 | 15 | ||
Transņefteprodukt | Krievija | Latrostrans | Naftas produktu tranzīts | 61,8 | |||
Polarbek | ASV | Radisson SAS | Viesnīcu pakalpojumi | 42 | |||
Daugava | |||||||
Den Norske | Norvēģija | Statoil Latvia | Naftas produkti | 40 | |||
Stats Oljeselskap | |||||||
EBRD | Dažādi | Dažādi | 32 | ||||
Bank of New York | ASV | Unibanka | Finanses | 30,3 | |||
Varner Gruppen | Norvēģija | SIA Varner | Nekustamais īpašums, | ||||
Baltija | tirdzniecība u.c. | 30 | 120 | ||||
Shell Overseas | Lielbritānija | Shell Latvia, SIA | Naftas produkti | 27 | 60 | ||
Holdings Ltd. | |||||||
Kellogg | ASV | Kellog Latvia | Pārtikas produktu pārstrāde | 26 | |||
Vereinsbank | Vācija | Vereinsbank Rīga | Finanses | 24 | |||
und Westbank | |||||||
Neste Oy | Somija | Neste Oil | Naftas produkti | 20 | |||
Terminal Riga/ | |||||||
Neste Oil Latvia | |||||||
Hebeda TRA AB& | Zviedrija | Vika Wood, Ltd. | Kokapstrāde | 20 | |||
Thomesto Sverige AB | |||||||
Gazprom | Krievija | Latvijas Gāze | Enerģētika | 19,3 | |||
Praisen Electra & | Vācija | Latvijas Gāze | Enerģētika | 19,3 | |||
Ruhrgas | |||||||
Lavinia corporation | Libērija | Rīgas | Transports | 16,5 | |||
Transporta flote | |||||||
Hydro Texaco | Dānija | Hydro Texaco | Tirdzniecība, | ||||
Latvija | naftas produkti | 16 | |||||
Orchard Finance Ltd. | Īrija | Rietumu banka | Finanses | 15,7 | |||
GEBR Knauf | Vācija | Sauriešu | Būvmateriāli | 15,5 | |||
Verwaltung Gmbh | būvmateriālu | ||||||
kombināts | |||||||
Corpora Tres Montes | Čīle | SIA Proexpo | Sausie dzērieni | 15 | |||
Lukoil | Krievija | Lukoil Baltija | Naftas produkti | 15 | |||
Karl Danzer | Vācija | Zunda | Koka izstrādājumi | 15 | |||
Furnierwerke | |||||||
Telia AB | Zviedrija | SIA Telia Latvia | Pakalpojumi sakaru | 13 | |||
un datu apstrādes | |||||||
tehnoloģiju sfērā | |||||||
Enso | Somija | Pakenso Baltica | Gofrētais iepakojums | 12 | |||
SAS, Finfund, | Starptautisks | Air Baltic | Avio pakalpojumi | 11,7 | |||
Baltic Int. | konsorcijs | ||||||
(ASV, Dānija, | |||||||
Zviedrija) | |||||||
Hartwall Pripps | Somija | Aldaris Brewery | Dzērienu ražošana | 11 | |||
Ringness AB | Zviedrija | ||||||
REHO | Vācija | Konventa Sēta | Viesnīcu bizness | 10,6 | |||
Gesil Limited | Īrija | Liepājas | Metālapstrāde | 10,3 | |||
Metalurgs | |||||||
Hanspank | Igaunija | Hansabank- | Bankas pakalpojumi | 10,3 | |||
Latvija | |||||||
McDonald’s | ASV | McDonald’s | |||||
Restaurant | Latvia, Ltd. | Pārtikas produktu | 10 | ||||
Operations, Inc. | pārstrāde | ||||||
House of Prince | Dānija | Rīgas tabakas | Tabakas izstrādājumi | 10 | |||
fabrika | |||||||
Cultor Oy | Somija | Hanzas maiznīca | Pārtikas produktu pārstrāde | 10 | |||
Glasseiden | Vācija | A/s Valmieras | Stikla un stikla šķiedras | 9,6 | 11,1 | ||
Oschatz GmbH | Stikla Šķiedra | ražošana | |||||
Kittner Gruppe | Vācija | Volkswagen | Automašīnu tirdzniecība | 1 | 13 | ||
centrs Rīgā | |||||||
Skanskas International | Zviedrija | Valdemāra | Biznesa pakalpojumi | 0,5 | 19 | ||
Building AB | Centrs | ||||||
Cartwell Ltd. | Lielbritānija | Cartwell | Enerģētika, koksa rūpnīca, | 150 | |||
transports | |||||||
Total International | Francija | Man-Tess, RTO | Transports | 50 | |||
Noord Natie | Beļģija | Ventplac SIA | Konteineru termināls | 30 | |||
Hakon Gruppen | Norvēģija | SIA Varner | 25 | ||||
Hakon Invest | |||||||
Stermat Industrie- | Vācija | SIA Daudzstāvu | Celtniecība | 10,9 | |||
verwaltung AG | autonovietne | ||||||
BSW Timber PLC | Lielbritānija | BSW Timber | Kokapstrāde | 10 | |||
Korsnäs | Zviedrija | ||||||
Rexam | Lielbritānija | European | Plastmasu ražošana | 10 | |||
Plastic Industries |
* Investīciju apjoms orientējošs un daļēji apkopots pēc LAA uzskaites un preses materiāliem. Atsevišķos projektos reālie ieguldījumi var atšķirties.
Turpinājums — nākamajos numuros
a