Viedokļi
Turpinājums. Sākums "LV"
nr.233/234., 13.08.98.
Kurp eji, Latvijas Republika ? Gvido Zemribo, Dipl. iur., vēstnieks, — "Latvijas Vēstnesim"Saeima
Šķiet, ka mūsu likumdevējiem turpmāk, pieņemot likumus, vajadzētu nepieļaut tos trūkumus, kas nereti bija sastopami Augstākās padomes un Saeimas darbībā. Gribētos novēlēt, lai:
1) pieņemtie likumi būtu rakstīti nevainojamā valodā, labi formulēti, loģiski visiem saprotami;
2) lai jaunpieņemtie likumi nebūtu pretrunā ar jau esošiem likumiem. Pieņemot jauno likumu, būtu jāgroza vai jāatceļ iepriekšējais likums, lai izslēgtu divu vai vairāku pretrunīgu likumu tālāku darbību;
3) pieņemot likumu, domātu ne tikai par to, kā likumu formulēt, bet arī par to, kas šo likumu izpildīs. Diemžēl bija gadījumi, ka vecās institūcijas tika atceltas, bet jaunas, kam jāpilda veco funkcijas, netika izveidotas vai veidojās nepiedodami lēni (savā laikā zemesgrāmatu nodaļas);
4) pieņemot jaunus likumus, dotu pienācīgu laiku pirms likuma spēkā stāšanās ar likumu iepazīties, to izstudēt. Likuma nekavējoša spēkā stāšanās būtu pieļaujama tikai atsevišķos izņēmuma gadījumos;
5) likumu efekts tiktu iepriekš prognozēts. Tas attiecas tiklab uz likuma pozitīvo (gaidīto), tā arī negatīvo (negaidīto) efektu;
6) pieņemot likumu, tiktu aprēķināts, cik šī likuma realizācija valstij var izmaksāt, jo varbūt šis likums ir jauks un labs, bet šodien tā realizācija mūsu valstij ir par dārgu, vienkārši nav pa spēkam.