Par obligāto Latvijas veselības apdrošināšanu
Izraksts no Ministru kabineta sēdes protokola
(prot. nr.14,16.§) Rīgā 1996.gada 19.martā
Par obligātās veselības apdrošināšanas koncepciju
Apspriešanā piedalās: J.Viņķelis, M.Gailis, A.Ozols, A.Poča, E.Jurkāns, M.Poršņova, V.Makarovs, A.Šķēle
Nolemj: 1. Pamatā akceptēt iesniegtās koncepcijas “B” variantu.
2. Labklājības ministrijai turpināt precizēt minēto koncepcijas variantu, ņemot vērā izteiktās piezīmes, kā arī izstrādāt priekšlikumus izdarīto iemaksu individualizācijai un apdrošināto ieinteresētības stimulēšanai.
3. Labklājības ministrijai kopīgi ar Finansu ministriju sagatavot koncepcijas realizēšanai nepieciešamo finansu aprēķinus.
4. J.Viņķelim precizēto koncepcijas projektu kopā ar aprēķiniem iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē š.g. aprīļa otrajā pusē.
Ministru prezidents A.Šķēle
Valsts kancelejas direktors Ž.Tikmers
Obligātā Latvijas veselības apdrošināšana
Obligātā veselības apdrošināšana ir valsts sociālās drošības sistēmas sastāvdaļa. Tās uzdevums ir nodrošināt kvalitatīvu veselības aprūpes pieejamību visiem apdrošinātajiem, un tās ieviešana radīs priekšnoteikumus pakāpeniskai sabiedrības un atsevišķu sabiedrības locekļu veselības stāvokļa, kā arī demogrāfiskās situācijas stabilizēšanai.
Mērķa sasniegšanai nepieciešams ievērot sekojošus principus:
1. Brīva ārstniecības iestādes izvēle valsts teritorijā.
2. Reģionalizācija veselības aprūpē.
3. Ārstniecības iestāžu iekšējo struktūru optimizācija.
4. Medicīnas pakalpojumu tirgus.
5. Kvalitātes nodrošināšanas sistēmas ieviešana veselības aprūpē.
6. Pakalpojumu sniedzēja ir akreditēta ārstniecības iestāde.
A variants
Apdrošināšanas institūcija — slimokase, kas apkalpo minimāli 70 000 – 200 000 apdrošinātos.
Apdrošināto loks — pašvaldības teritorijā dzīvojošie iedzīvotāji.
Apdrošināšanas maksātājs — pašvaldība.
Maksājuma avots — pašvaldības budžets.
Pašvaldības pilnīgi atbildīgas par savā teritorijā apdrošināto veselības aprūpi. Pašvaldības pašas izvēlas, kurā slimokasē viņas iemaksā maksājumu un kuras pārvaldes institūcijā (padomē) piedalās ar lēmējtiesībām.
Slimokase un pašvaldības ir ieinteresētas optimizēt medicīnisko pakalpojumu sistēmu, lai samazinātu veselības aprūpes izmaksas, attiecīgi atstājot pārējos pašvaldības budžeta līdzekļus citu pašvaldības funkciju veikšanai.
B variants
Apdrošināšanas institūcija — slimokase, minimālais apdrošināto skaits 70 000 – 200 000.
Apdrošināto loks — visas personas, kas gūst darba ienākumus, ienākumus pabalstu, pensiju un citu valsts noteikto maksājumu veidā, kā arī personas, kam pašām nav ienākuma avota, bet par kurām apdrošināšanas maksājumus veic valsts un (vai) pašvaldība, un personas, kas neietilpst augstākminētajās kategorijās, bet pašas veic apdrošināšanas maksājumus.
Apdrošināšanas maksātājs — apdrošinātā persona, valsts un (vai) pašvaldība.
Maksājuma avots — apdrošinātās personas ienākumi, valsts un (vai) pašvaldības budžets.
Iemaksu (prēmiju) savācējs — Sociālās apdrošināšanas fonds.
Pašvaldības ir atbildīgas par savā teritorijā esošajām pašvaldību ārstniecības iestādēm kā īpašnieks.
Slimokase ir ieinteresēta optimizēt medicīnisko pakalpojumu sistēmu, lai samazinātu veselības aprūpes izmaksas.
Slimokasei nav tiesību atteikties slēgt līgums, ja ārstniecības iestāde ir akreditēta. Ja apdrošinātā persona ārstējas pie pakalpojumu sniedzēja, ar kuru slimokasei nav līgumattiecību, slimokase apmaksā pakalpojumu atsevišķi noteiktā kārtībā un apjomā.
Ieviešanas posmi:
A variants
1. etaps. Tiek ieviesta apdrošināšana, par pamatu ņemot veselības aprūpes bāzes programmu (pašreiz tiek noteikta ar Ministru kabineta noteikumiem). Nepieciešamās izmaiņas likumdošanā — likums par obligāto veselības apdrošināšanu.
2. etaps. Pilna apdrošināšana, izmainot nodokļu struktūru un palielinot nodokļu daļu, kuru saņem pašvaldība vai apdrošinātā persona, attiecīgi pārtraucot veselības finansējumu no valsts budžeta (izņemot sociāli bīstamās slimības un slimnīcas iedzīvotājiem bez pastāvīgas dzīves vietas, kā arī daļu no akcīzes nodokļa alkoholisma u.c. ārstēšanai).
Nepieciešamās izmaiņas likumdošanā — izmaiņas nodokļu likumdošanā.
B variants
1. etaps. Tiek ieviesta apdrošināšana, par pamatu ņemot veselības aprūpes bāzes programmu (pašreiz tiek noteikta ar Ministru kabineta noteikumiem).
Nepieciešamās izmaiņas likumdošanā — jāpieņem likums “Par obligāto veselības apdrošināšanu”, jāizdara izmaiņas nodokļu likumdošanā un likumā “Par pašvaldībām”.
2. etaps. Obligātās veselības apdrošināšanas sistēmā tiek iekļautas valsts budžeta finansētās programmas, kā arī daļa no pakalpojumiem, kas pašreiz tiek sniegti iedzīvotājiem par pilnu vai daļēju samaksu. Jāveic tālākas izmaiņas nodokļu likumdošanā.
Pielikumā:
1. shēma. Apdrošināto personu loks un iemaksu struktūra.
2. shēma. Veselības aprūpes finansēšanas principiālā shēma (fragments).
3. shēma. Reģionālo slimokasu finansēšana (A variants).
4. shēma. Reģionālo slimokasu finansēšana (B variants).
5. shēma. Veselības aprūpes līmenis (pēc aprūpes sniegšanas nepieciešamības).
6. shēma. A varianta vērtējums.
7. shēma. B varianta vērtējums. Veselības valsts ministrs J.Viņķelis
Apdrošināto personu loks un iemaksu struktūra (B variants)
Apdrošināšanas Kontingents Iemaksu bāze Apjoms % Kopā: ga-
iemaksas maksātāji mēnesī dā tūkst. Ls
Darba devēji darba algas fonds 837 milj. gadā 3 25110
Darbinieki 809000 darba algas fonds 837 milj. gadā 3 25110
Citas personas,
kas gūst ienākumus
ārpus attiecībām 42800 min. darba alga 28 6 863
Personas, kas gūst
ienākumus pabalstu,
pensiju u.c. valsts
noteiktā maksājuma
veidā:
Pensionāri 654000 pensija 36 3 8476
Mātes, kuras kopj
bērnus līdz 3
gadu vecumam 69000 pabalsts 9 3 225
Bezdarbnieki,
kas saņem
bezdarbnieka pabalstu 45000 pabalsts 25 3 405
Augstāko mācību
iestāžu, arodskolu
un vidējo speciālo
skolu audzēkņi 8000 stipendijas 7 3 201
Pārējie 220000 min. darba alga 28 6 4435
Kopā 64825
Valsts (pašvaldību)
iemaksas
Pensionāri 654000 pensija 36 3 8476
Mātes, kuras kopj
bērnus līdz 3 gadu
vecumam 69000 pabalsts 9 3 225
Augstāko mācību
iestāžu, arodskolu
un vidējo speciālo
skolu audzēkņi 80000 stipendija 7 3 201
Bezdarbnieki, kas
saņem bezdarbnieka
pabalstu 45000 pabalsts 25 3 405
Bezdarbnieki, kas
nesaņem pabalstu 38000 min. pabalsts 25 6 684
Bērni vecumā no 0-18
gadiem, ja apmeklē
vispārizglītojošo skolu 540000 min. darba alga 28 6 10886
Aktīvā karadienestā esošie 6000 min. darba alga 28 6 121
Kopā 20998
Pavisam 85823
Apdrošināšanas maksātāju loks
Latvijas iedzīvotāji
uz 1.10.95. 2507532
Sociālā nodokļa
maksātāju skaits 808620
Individuāli apdrošināto skaits 42800
Pensionāru skaits 657223
Mātes, kuras kopj bērnus 67117
Bezdarbnieku skaits 82951
Bērnu skaits 540308
Arodskolu
un augstskolu studenti 80000
Aktīvā karadienestā esošie 6000
Pārējie 222513
Veselības aprūpes līmeņi (pēc aprūpes sniegšanas nepieciešamības)
1.paaugstināta servisa veselības aprūpe 3.sociāli bīstamo slimību aprūpe
2.plānveida veselības aprūpe 4.neatliekamā veselības aprūpe
5.shēma
A varianta vērtējums
Priekšrocības Trūkumi
1. Tūlītēja vienkārša ieviešana. 1. Nav individualizēta pieeja nodokļu
2. Augsta pašvaldību ieinteresētības maksātājiem un nemaksātājiem.
pakāpe veselības aprūpē. 2. Atšķirības veselības aprūpes līmenī
3. Medicīnas finansēšanas decentralizācija. starp reģioniem.
4. Ņoti plašs apdrošināto loks 3. Ir problēmas reģionālo slimokasu veidošanā.
(visi pastāvīgie iedzīvotāji). 4. Nav personīgās ieinteresētības
5. Vienkārša iemaksu administrēšana. par apdrošināšanu. 6. shēma
B varianta vērtējums
Priekšrocības Trūkumi
1. Individualizēta pieeja apdrošinātajiem 1. Sarežģīta likumdošanas bāzes izveide
(kas maksā + par ko samaksāts) un ieviešana.
2. Vienots iemaksu līmenis valstī. 2. Pašvaldību atbildības līmenis
3. Indivīda ieinteresētība būt apdrošinātam. veselības aprūpē samazinās.
4. Valstī vienots noteiktais veselības 3. Sarežģīta iemaksu administrēšana.
aprūpes līmenis.
5. Stabilizējas veselības aprūpes finansēšana.
6. Veselības pakalpojumu tirgus attīstība.
7. shēma