Ministru kabineta noteikumi nr. 359
Rīgā 1995. gada 21. novembrī (prot. nr. 62, 21.§)
Katastrofu medicīnas centra nolikums
Izdoti saskaņā ar likuma “Par 1925.gada 1.aprīļa likuma
“Ministru kabineta iekārta” atjaunošanu”14.panta 3.punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Katastrofu medicīnas centrs (tālāk tekstā — “Centrs”) ir Labklājības ministrijas pakļautībā esoša valsts iestāde.
2. Centrs veic katastrofu medicīnas sistēmas metodisko vadību, kā arī koordinē un kontrolē tās darbību.
3. Centrs savā darbībā ievēro Satversmi, likumus, citus tiesību aktus un šo nolikumu.
4. Centrs var būt par mācību un prakses bāzi ārstniecības personām, kā arī Latvijas Medicīnas akadēmijas un medicīnas skolu studentiem.
5. Centrs ir juridiska persona. Tam ir savs zīmogs ar Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un Centra pilnu nosaukumu, kā arī konti bankās.
6. Centra juridiskā adrese: Pilsoņu iela 13, Rīga, Latvijas Republika.
II. Centra darbības mērķis un uzdevumi
7. Centra darbības mērķis ir izstrādāt vienotu stratēģiju un taktiku katastrofu medicīnas jomā ārstniecības iestādēm, kas ārkārtējās medicīniskajās situācijās nodrošinātu efektīvu neatliekamo medicīnisko palīdzību, kā arī savlaicīgu kvalitatīvu ārstēšanu un profilaksi, lai samazinātu kaitējumu cilvēku veselībai un dzīvībai, kā arī apkārtējai videi.
8. Centra darbības mērķa īstenošanai veicami šādi uzdevumi:
8.1. izstrādāt katastrofu medicīnas perspektīvās attīstības programmu;
8.2. Latvijas Republikas katastrofu medicīnas sistēmas darbības jomā:
8.2.1. izstrādāt katastrofu medicīnas sistēmas darbībai nepieciešamos tiesību aktu projektus;
8.2.2. metodiski vadīt pilsētu (rajonu) katastrofu medicīnas plānu sastādīšanu;
8.2.3. koordinēt līgumu slēgšanu katastrofu medicīnas jomā starprajonu līmenī;
8.2.4. sastādīt un pilnveidot Valsts katastrofu medicīnas plāna projektu;
8.2.5. koordinēt katastrofu medicīnas pasākumus ar citiem valsts avārijas un glābšanas sistēmā iesaistītajiem dienestiem;
8.2.6. metodiski vadīt un kontrolēt katastrofu medicīnas sistēmā iekļauto ārstniecības iestāžu darbu katastrofu medicīnas jautājumos;
8.2.7. veikt riska medicīnisko analīzi;
8.3. katastrofu medicīnas mācību sistēmas jomā:
8.3.1. izstrādāt priekšlikumus vienotas apmācību sistēmas veidošanai pirmās palīdzības sniegšanā;
8.3.2. izstrādāt priekšlikumus vienotas apmācību programmas un sistēmas veidošanai neatliekamās un katastrofu medicīnas jautājumos;
8.3.3. organizēt speciālus apmācības kursus ātrās medicīniskās palīdzības un neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu personālam;
8.3.4. organizēt treniņapmācības, modelējot ārkārtējās medicīniskās situācijas;
8.3.5. analizēt un piemērot Latvijā neatliekamās un katastrofu medicīnas starptautiskās mācību programmas;
8.4. katastrofu medicīnas sistēmas materiāltehniskā nodrošinājuma jomā:
8.4.1. izstrādāt, papildināt un attīstīt katastrofu medicīnas datu bāzi par valsts un pašvaldību ārstniecības iestāžu medicīnisko resursu nodrošinājumu;
8.4.2. sagatavot un iesniegt Labklājības ministrijai dokumentu projektus par nepieciešamajām izmaiņām un papildinājumiem valsts un Labklājības ministrijas medicīnisko materiālu rezervēs;
8.4.3. veidot un papildināt avārijas un glābšanas dienestu, kā arī neatliekamās un katastrofu medicīnas materiālo nodrošinājumu;
8.4.4. kontrolēt pilsētu (rajonu) medicīnisko materiālu rezervju veidošanu un uzglabāšanu atbilstīgi Labklājības ministrijas noteiktajai kārtībai;
8.4.5. savas kompetences ietvaros sadarboties ar Valsts rezervju Centrālo medicīnisko iekārtu bāzi;
8.5. izveidot Centra operatīvo vienību darbībai iespējamās ārkārtējās medicīniskajās situācijās, kā arī izmantot to treniņapmācību organizēšanai.
III. Centra tiesības
9. Centram ir tiesības:
9.1. tiesību aktos noteiktajā kārtībā bez maksas saņemt nepieciešamo informāciju katastrofu medicīnas jautājumos no visām valstī esošajām juridiskajām un fiziskajām personām;
9.2. pārraudzīt, kā katastrofu medicīnas sistēmas veidošanā, attīstībā un darbībā tiek pildīti un ievēroti tiesību akti;
9.3. savas kompetences ietvaros sniegt atzinumus par citu institūciju izstrādātajiem tiesību aktiem un programmām un veiktajiem pasākumiem katastrofu medicīnas jautājumos;
9.4. koordinēt ārstniecības iestāžu sadarbību katastrofu medicīnā un, ja nepieciešams, izveidot darba grupas Centra kompetencē esošo jautājumu risināšanai;
9.5. noteiktā kārtībā iesniegt Labklājības ministrijai priekšlikumus par katastrofu medicīnas attīstības galvenajiem virzieniem un speciāliem jautājumiem;
9.6. veikt zinātnisko un praktisko projektu un zinātnisko pētījumu ekspertīzes, rīkot zinātniskas konferences, seminārus un citus pasākumus valsts un starptautiskajā mērogā, kā arī piedalīties tajos un organizēt zinātnisko pētījumu rezultātu publicēšanu.
IV. Centra struktūra un pārvalde
10. Centra struktūru un darba samaksas fondu, kā arī izmaiņas Centra struktūrā apstiprina Labklājības ministrija, ievērojot spēkā esošos likumus un citus tiesību aktus un saskaņā ar Centra direktora ieteikumiem.
11. Centru vada direktors, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata labklājības ministrs.
12. Centra direktora amats un Centra direktora vietnieka amats ir valsts civildienesta ierēdņu amati.
13. Centra nodaļu funkciju sadali atbilstīgi šim nolikumam nosaka Centra direktors.
14. Centra direktors:
14.1. rīkojas ar Centra finansu līdzekļiem;
14.2. atbilstīgi spēkā esošajiem likumiem un citiem tiesību aktiem sastāda Centra štatu sarakstu un darba samaksas fondu šiem nolūkiem paredzētās tāmes ietvaros;
14.3. pieņem darbā un atbrīvo no darba Centra darbiniekus;
14.4. savas kompetences ietvaros izdod rīkojumus, kas ir obligāti Centra struktūrvienībām un darbiniekiem;
14.5. slēdz darba, saimnieciskos, sadarbības un citus līgumus;
14.6. savas kompetences ietvaros izsniedz pilnvaras;
14.7. stimulē vai disciplināri soda Centra darbiniekus saskaņā ar spēkā esošajiem likumiem un citiem tiesību aktiem;
14.8. pārstāv Centru valsts un pašvaldību institūcijās, kā arī citās institūcijās, uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), iestādēs un organizācijās;
14.9. veic katastrofu medicīnas koordinatora funkcijas starptautiskajā sadarbībā un programmās.
15. Centra direktora prombūtnes laikā viņa tiesības realizē un pienākumus pilda Centra direktora vietnieks.
V. Centra finansu līdzekļi
16. Centra uzturēšana un darbība tiek finansēta no valsts budžeta un speciālā budžeta līdzekļiem saskaņā ar likumu “Par budžetu un finansu vadību” (Latvijas Vēstnesis, 1994, 41.nr.).
17. Centra izdevumu tāmi apstiprina labklājības ministrs, pamatojoties uz Centra direktora priekšlikumiem.
18. Centra speciālā budžeta līdzekļu avoti ir:
18.1. juridisko un fizisko personu līdzekļi, kurus Centrs saskaņā ar līgumiem saņem par katastrofu medicīnas un saimniecisko pasūtījumu izpildi;
18.2. līdzekļi, ko Centrs iegūst par ārvalstu juridisko personu pasūtījumu izpildi;
18.3. līdzekļi, kas Centram iedalīti starptautisko katastrofu medicīnas programmu un projektu izpildei;
18.4. līdzekļi no konferenču un izstāžu organizēšanas ienākumiem, izdevēju un reklāmas darbības, kā arī juridisku un fizisku personu brīvprātīgajiem ziedojumiem.
VI. Uzskaite un kontrole
19. Centra grāmatvedība un uzskaite tiek veikta un pārskati tiek sniegti atbilstīgi likumam “Par grāmatvedību” (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 44.nr.; Latvijas Vēstnesis, 1994, 149.nr.) un likumam “Par uzņēmumu gada pārskatiem” (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 44.nr.; Latvijas Vēstnesis, 1995, 34.nr.).
20. Centra darbības kontrole tiek veikta atbilstīgi spēkā esošajiem likumiem un citiem tiesību aktiem.
21. Lēmumu par Centra reorganizāciju vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets.
Ministru prezidents M.Gailis
Labklājības ministrs, Ministru prezidenta biedrs A.Bērziņš