Valsts kontroles Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta
Kolēģijas lēmums Nr.5.1–2–52/2001, Nr.5.1–2–53/2001, Nr.5.1–2–54/2001, Nr.5.1–2–106/2001, Nr.5.1–2–139/2001
Rīgā 2001.gada 5.jūlijā
Par BO VSIA “Tehnisko palīglīdzekļu centrs” rīkotajām izsolēm valsts pasūtījumiem Nr.7/2000, Nr.8/2000, Nr.9/2000, Nr.10/2000, Nr.11/2000 par tiesībām piegādāt tehniskos palīglīdzekļus 2001.gadā; Par BO VSIA “Tehnisko palīglīdzekļu centrs” darbības likumību un pareizību iedzīvotāju apgādē ar tehniskajiem palīglīdzekļiem funkcionālo spēju reducēšanai
Valsts kontroles Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta kolēģijas sēdē piedalījās: kolēģijas vadītājs departamenta direktora p.i. A.Krūmiņš; kolēģijas locekļi D.Timšāne, L.Ceimere, D.Grīnberga; valsts revidenti L.Kleinhofa, B.Vilciņa; uzaicinātie LR Labklājības ministrijas Administratīvā departamenta direktors N.Romanovskis, BO VSIA “Tehnisko palīglīdzekļu centrs” direktore I.Priekule, direktores vietniece I.Baltiņa, juriste I.Medvecka; protokolēja valsts revidenta palīdze A.Adamova.
Izskatot pārbaudes materiālus un kolēģijas sēdē uzklausot uzaicināto amatpersonu sniegtos paskaidrojumus, kolēģija
konstatēja:
1. Atbilstīgi LR 26.10.1995. likumam “Par sociālo palīdzību” sociālās palīdzības pakalpojumi ir pakalpojumi, kā arī naudas izmaksas un mantiski pabalsti, lai sniegtu individuālu palīdzību un pakalpojumus darbspējas un veselības atjaunošanai (tehniskie palīglīdzekļi, rehabilitācijas pasākumi un citi pakalpojumi), ko iedzīvotājiem sniedz valsts un pašvaldību izveidotas institūcijas un citas fiziskās un juridiskās personas.
2. Ar LR Labklājības ministrijas 06.06.1996. rīkojumu Nr.212 “Par Sociālās palīdzības fondu un bezpeļņas organizāciju valsts uzņēmumu “Sociālo iestāžu servisa centrs”” iedzīvotāju apgāde ar tehniskajiem palīglīdzekļiem tika nodota valsts iestādes “Sociālās palīdzības fonds” (turpmāk tekstā — Sociālās palīdzības fonds) un BO VU “Sociālo iestāžu servisa centrs” ziņā.
3. 09.06.1998. pieņemtie MK noteikumi Nr.219 “Kārtība, kādā personas par valsts budžeta līdzekļiem saņem tehniskos palīglīdzekļus” noteica, ka tehniskie palīglīdzekļi ir rūpnieciski izgatavotas personiskās pārvietošanās palīgierīces, protēzes, ortozes, ortopēdiskie apavi, personiskās aprūpes palīgierīces un komunikācijas palīgierīces, lai novērstu un mazinātu funkcionālo mazspēju, invaliditāti, invaliditātes progresēšanu un invaliditātes sekas. Noteikumi paredzēja kārtību, kādā personas var saņemt tehniskos palīglīdzekļus.
4. Ar MK 09.06.1998. noteikumiem Nr.220 “Grozījumi Ministru kabineta 1996.gada 4.jūnija noteikumos Nr.196 “Sociālās palīdzības fonda nolikums”” Sociālās palīdzības fondam tika uzdots izveidot un nodrošināt nepieciešamo datu bāzi, kontroli un koordināciju par sociālās palīdzības pakalpojumu saņemšanu.
5. Neskatoties uz pieņemtajiem MK noteikumiem Nr.219. un Nr.220, sistēma iedzīvotāju apgādē ar tehniskajiem palīglīdzekļiem nebija sakārtota.
6. Lai sakārtotu un attīstītu sociālo sektoru Latvijā, 1997.gada novembrī noslēgts līgums starp LR Labklājības ministriju un Dānijas Sociālo lietu ministriju par projekta “Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sniegšanas sistēmas izveide Latvijā” īstenošanu.
7. Latvijas–Dānijas projekta ietvaros izstrādāts un 1999.gada maijā pieņemts dokuments, kurā sniegts ieteiktās tehnisko palīglīdzekļu sadales sistēmas Latvijā apraksts. Projekta izpildes gaitā tika uzsākts darbs pie tehnisko palīglīdzekļu sadales sistēmas izstrādes, kā arī tehnisko palīglīdzekļu centra tīkla izveides. Jaunā sistēma paredz valsts budžeta līdzekļu izlietojuma kontroli, tehnisko palīglīdzekļu sadales koordināciju un aprites kontroli.
8. Atbilstīgi Latvijas–Dānijas projekta “Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sniegšanas sistēmas attīstība Latvijā” nostādnēm ar LR Labklājības ministrijas 09.08.1999. rīkojumu Nr.244 “Par bezpeļņas organizāciju valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Tehnisko palīglīdzekļu centrs”” izveidots BO VSIA “Tehnisko palīglīdzekļu centrs” (turpmāk tekstā — Centrs). Faktiski Centrs savu darbību uzsāka tikai 2000.gada oktobrī. Centra mērķis ir nodrošināt Latvijas Republikas iedzīvotājus ar tehniskajiem palīglīdzekļiem, lai radītu tiem vienādas iespējas integrēties sabiedrībā neatkarīgi no tā, vai viņi ir vai nav invalīdi. Centra darbība ir vērsta uz tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sistēmas izveidi, nodrošināšanu un attīstību. Centra galvenie uzdevumi ir pakalpojumu sniegšanas sistēmas centralizācija un pakalpojumu kvalitātes uzlabošana. Šo uzdevumu veikšanai tiek veidotas reģionālās filiāles.
9. Centrs reģistrēts LR Uzņēmumu reģistrā 25.11.1999. ar Nr.000330569, tā dibinātājs un valsts kapitāla daļas turētājs ir LR Labklājības ministrija. Centrs ir LR Labklājības ministrijas pārziņā esošs valsts uzņēmums, kurš pārmantojis Sociālo iestāžu servisa centra tiesības, saistības un pienākumus.
10. Centra ieņēmumus veido valsts budžeta finansējums un ieņēmumi no tehnisko palīglīdzekļu nomas. 2001.gadā valsts budžeta finansējums ir Ls 1,6 milj., bet ieņēmumi no tehnisko palīglīdzekļu nomas 2001.gada I ceturksnī — Ls 2,2 tūkst.
11. Pašreiz kārtību, kādā personas saņem sociālās palīdzības pakalpojumus, nosaka LR Ministru kabineta 08.08.2000. noteikumi Nr.262 “Kārtība, kādā personas saņem tehniskos palīglīdzekļus”. Atbilstīgi iepriekš minētajiem noteikumiem personas ar tehniskajiem palīglīdzekļiem nodrošina Centrs, kas saskaņā ar LR 24.10.1996. likuma “Par valsts un pašvaldību pasūtījumu” prasībām organizē izsoles tehnisko palīglīdzekļu iegādei.
12. Centrs 2000.gada beigās rīkoja piecas atklātas izsoles valsts pasūtījumam par tiesībām veikt tehnisko palīglīdzekļu piegādes 2001.gadā:
• Nr.7/2000 “Par tiesībām piegādāt protēzes, ortozes un ortopēdiskos apavus 2001.gadā”;
• Nr.8/2000 “Par tiesībām piegādāt surdotehniskos un tiflotehniskos palīglīdzekļus 2001.gadā”;
• Nr.9/2000 “Par tiesībām pielāgot vieglos automobiļus 2001.gadā”;
• Nr.10/2000 “Par tiesībām piegādāt personiskās pārvietošanās palīglīdzekļus 2001.gadā”;
• Nr.11/2000 “Par tiesībām piegādāt personiskās aprūpes palīglīdzekļus 2001.gadā”.
Valsts pasūtījuma īstenošanai no valsts budžeta piešķirts finansējums Ls 1 464 583 apjomā.
13. Centrs kā valsts pasūtītājs nav ievērojis vairāku izsoles norisi reglamentējošo dokumentu prasības:
13.1. LR 24.10.1996. likuma “Par valsts un pašvaldības pasūtījumu” 6.pantu, kas nosaka: ja valsts pasūtījuma paredzamā summa precēm vai pakalpojumiem pārsniedz Ls 104 000, izsole jārīko ar ārvalstu pretendentu piedalīšanos. Ārvalstu pretendentu piedalīšanos paredz arī Dānijas projekta ieteikumi;
13.2. LR FM 01.08.1997. instrukcijas “Par valsts un pašvaldību pasūtījumu identifikācijas numura piešķiršanas kārtību” nosacījumus. Valsts pasūtītājs visām valsts pasūtījuma izsolēm nepareizi piešķīris identifikācijas numurus;
13.3. LR MK 18.03.1997. noteikumu Nr.98 “Noteikumi par izsolēm un konkursiem valsts un pašvaldību pasūtījuma piešķiršanai” un LR FM 27.02.1998. instrukcijas “Par valsts un pašvaldību pasūtījuma izsoles nolikuma izstrādāšanas un izplatīšanas kārtību” nosacījumus. Izsoļu nolikumi izstrādāti, pamatojoties uz Sociālās palīdzības fonda 1999.gadā rīkotās valsts pasūtījuma izsoles nolikumu. Nolikumi izstrādāti pavirši un tajos nav iekļauta visa normatīvajos dokumentos noteiktā informācija. Izsoļu uzaicinājumos norādītā informācija nesakrīt ar izsoļu nolikumu saturu. Uzaicinājumos norādīts, ka pretendentam jābūt ar pieredzi tehnisko palīglīdzekļu ražošanā vai piegādē, bet nolikumos šāda norma nav iestrādāta. Tādēļ izsolēs piedalījās arī tādas firmas, kuras LR Uzņēmumu reģistrā bija reģistrētas tikai dažas nedēļas pirms izsolēm, piemēram, SIA “Medika Pluss” reģistrēta tikai trīs nedēļas pirms valsts pasūtījuma izsolēm;
13.4. LR 24.10.1996. likuma “Par valsts un pašvaldību pasūtījumu” 21.panta un FM 21.05.1998. instrukcijas “Par izsoles pretendentu un piedāvājumu atbilstības novērtēšanu, piedāvājumu salīdzināšanu, vērtēšanas un visizdevīgāko piedāvājumu noteikšanu” nosacījumus, ka izsoles komisijai pirmās jāatver pretendentu piedāvājumu aploksnes, bet aploksnes ar kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem jāatver izsoles slēgtajā daļā. Izsoles komisija darbojās pretēji, tādēļ pretendentu SIA “Druka”, SIA “Integra” un SIA “Medika Plus” piedāvājumu aploksnes vispār netika atvērtas, jo tos noraidīja kā kvalifikācijas prasībām neatbilstošus. Nevienā no izsolēm nav sastādīta piedāvājumu atbilstības novērtēšanas tabula;
13.5. LR MK 18.03.1997. noteikumu Nr.98 “Noteikumi par izsolēm un konkursiem valsts un pašvaldību pasūtījuma piešķiršanai” 35.punkta nosacījumus. Izsoles komisija par pretendentu piedāvājumu salīdzināšanas un vērtēšanas metodi bija izvēlējusies izdevīguma punktu metodi, faktiski vērtēšanas principi valsts pasūtījuma atsevišķām pozīcijām neatbilda izvēlētajai metodei. Piemēram, pozīcijā “Parastie ortopēdiskie apavi” par visizdevīgāko piedāvājumu atzīts piedāvājums, kuram vērtēšanas tabulā iegūtais punktu skaits ir zemāks nekā citiem;
13.6. LR MK 08.08.2000. noteikumu Nr.262 “Kārtība, kādā personas saņem tehniskos palīglīdzekļus” 7.punkta un LR LM 05.11.1997. rīkojuma Nr. 359 “Par medicīnisko ierīču un preču reģistrācijas kārtību” nosacījumus, ka Latvijā atļauts realizēt un personām izsniegt tikai BO VAS “Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju aģentūra” (turpmāk tekstā — Aģentūra) reģistrētus tehniskos palīglīdzekļus. Izsoles komisija piešķīra valsts pasūtījumu SIA “AT Latvia”, kam nebija medicīnisko ierīču un preču reģistrācijas apliecības (tās pretendents saņēma tikai pēc valsts pasūtījuma līguma noslēgšanas). Kārtība, kādā firmas tehniskos palīglīdzekļus var realizēt un izplatīt ar citas firmas medicīnisko ierīču un preču reģistrācijas apliecībām, noteica Aģentūras 30.09.1999. rīkojums Nr.22 “Par medicīniskās ierīces un preces reģistrācijas apliecinājuma izsniegšanu”. Pamatojoties uz šādas apliecības īpašnieka rakstisku pieteikumu, Aģentūra izsniedza apliecinājumu par reģistrācijas apliecību nodošanu citai personai, atļaujot tai veikt medicīniskās ierīces realizāciju un izplatīšanu. Neskatoties uz to, SIA “Medika Pluss” valsts pasūtījuma izsolēs piedalījās bez medicīnisko ierīču un preču reģistrācijas apliecību apliecinājumiem;
13.7. LR MK 08.08.2000. noteikumu Nr.262 “Kārtība, kādā personas saņem tehniskos palīglīdzekļus” nosacījumus, ka valsts pasūtījuma līgumos jāatrunā kārtība, kādā izpildītājs (tehnisko palīglīdzekļu ražotājs, piegādātājs) slēdz līgumu ar tehniskā palīglīdzekļa saņēmēju.
14. Izsoļu rezultātā noslēgti valsts pasūtījuma līgumi par kopējo summu Ls 1297 tūkst., no tās par Ls 231 tūkst. jeb 18% — noslēgti ar PVAS “Protezēšanas un ortopēdijas centrs”, par Ls 220 tūkst. jeb 17% — noslēgti ar BO VU NRC “Vaivari”, par Ls 189 tūkst. jeb 15% — noslēgti ar SIA “Medika Pluss”, kas dibināta tikai trīs nedēļas pirms izsolēm. Ls 194 tūkst. jeb 15 % no valsts pasūtījuma izsolīti pretendentiem bez medicīnisko ierīču un preču reģistrācijas apliecībām.
15. Valsts pasūtījums pozīcijā “Paduses un elkoņa atbalsta kruķi” par Ls 2 tūkst. piešķirts SIA “Medika Pluss”, bet valsts pasūtījuma līgums noslēgts par Ls 6 tūkst.
16. Valsts pasūtījuma izsolē “Par tiesībām piegādāt protēzes, ortozes un ortopēdiskos apavus 2001.gadā” nebija iekļauta pozīcija - transfemorālās (zemceļa) protēzes.
Ar LR LM 21.12.2000. rīkojumu Nr.354 Tehnisko palīglīdzekļu saraksts papildināts ar pozīciju transfemorālās (zemceļa) protēzes un 08.05.2001. notika valsts pasūtījuma Nr. TPC 18/2001 “Par tiesībām piegādāt zemceļa protēzes 2001.gadā” izsole.
17. Centra direktore I. Priekule vienlaikus ir izsoļu komisijas priekšsēdētāja, izsoļu nolikumu izstrādātāja un apstiprinātāja, kā arī valsts pasūtījuma līgumu slēdzēja, kas var būt par pamatu interešu konfliktam un neobjektīvu lēmumu pieņemšanai.
18. Neņemot vērā Dānijas projekta ieteikumus, Labklājības ministrija pāragri deleģējusi Centram tiesības rīkot izsoles valsts pasūtījumu piešķiršanai par tehnisko palīglīdzekļu piegādēm 2001.gadā.
Bez Centra pārstāvjiem izsoles komisijas sastāvā iekļauti arī Sociālās palīdzības fonda un Labklājības ministrijas pārstāvji ar iepriekšēju pieredzi valsts pasūtījumu izsolēs, kuri savas darbības rezultātā pieļāvuši pārkāpumus un kļūdas izsoļu norisēs.
19. Nav sakārtota normatīvo dokumentu bāze, kas nosaka, kur un kādā veidā tiek reģistrēti tehniskie palīglīdzekļi. Saskaņā ar LR MK 08.08.2000. noteikumu Nr.262 “Kārtība, kādā personas saņem tehniskos palīglīdzekļus” 7.punkta nosacījumiem personām ir atļauts izsniegt tikai Aģentūrā reģistrētos tehniskos palīglīdzekļus, bet, sākot ar 2001.gada 10.martu, stājās spēkā LR MK 06.03.2001. noteikumi Nr.100 “Medicīnisko preču un ierīču reģistrācijas, realizācijas un izplatīšanas kārtība”, kas nosaka, ka medicīniskās preces reģistrējamas LR Labklājības ministrijā. Līdz ar šo noteikumu apstiprināšanu bija nepieciešams veikt grozījumus MK 08.08.2000. noteikumu Nr.262 “Kārtība, kādā personas saņem tehniskos palīglīdzekļus” 7.punktā, kas paredzētu, ka personām atļauts izsniegt LR Labklājības ministrijā, bet ne Aģentūrā reģistrētus tehniskos palīglīdzekļus. Šādi grozījumi nav veikti.
Tāpat LR MK 06.03.2001. noteikumos Nr.100 “Medicīnisko preču un ierīču reģistrācijas, realizācijas un izplatīšanas kārtība” nav skaidri noteikts, vai medicīnisko ierīču un preču reģistrācijas, realizācijas un izplatīšanas kārtība attiecas arī uz tehniskajiem palīglīdzekļiem.
20. Dānijas projektā ieteiktā jaunā tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sistēma šobrīd atrodas ieviešanas stadijā, tādēļ sistēmas darbības efektivitāte faktiski vēl nav izvērtējama. Tajā pašā laikā Centra kā jaunās tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sistēmas īstenotāja neprofesionālā darbība valsts pasūtījumu izsoļu organizēšanā izraisījusi lielākai daļai tehnisko palīglīdzekļu ražotāju un piegādātāju neapmierinātību par valsts pasūtījuma sadali un tādēļ radušās pretenzijas pret jauno sistēmu. Kolēģija
nolēma:
1. Uzdot LR Labklājības ministrijai:
1.1. izstrādāt un iesniegt MK priekšlikumus par tehnisko palīglīdzekļu reģistrācijas normatīvās dokumentu bāzes sakārtošanu;
1.2. sniegt palīdzību Dānijas projekta ieviešanai;
1.3. par paveikto ziņot LR Valsts kontrolei līdz 2001.gada 5.oktobrim.
2. Uzdot BO VSIA “Tehnisko palīglīdzekļu centrs”:
2.1. turpmāk, organizējot izsoles vai konkursus valsts pasūtījuma piešķiršanai, nepieļaut izsoļu “Par tiesībām veikt tehnisko palīglīdzekļu piegādes 2001.gadā” norisēs konstatētos pārkāpumus un kļūdas, kā arī stingri ievērot normatīvo dokumentu prasības;
2.2. ar valsts pasūtījumiem saistītām amatpersonām, izsoles komisijai un tās priekšsēdētājam stingri ievērot LR 24.10.1996. likuma “Par valsts un pašvaldību pasūtījumu” 33.panta 4.un 5. daļas nosacījumus;
2.3. izstrādāt un ieviest iekšējās kontroles sistēmu;
2.4. turpināt ieviest Dānijas projektā ieteikto sistēmu iedzīvotāju apgādē ar tehniskajiem palīglīdzekļiem.
3. Uzdot LR Labklājības ministrijai un BO VSIA “Tehnisko palīglīdzekļu centrs”:
3.1. izvērtēt SIA “Medika Pluss” atbilstību tālākai valsts pasūtījuma veikšanai, lai nodrošinātu tehnisko palīglīdzekļu piegādi atbilstīgi MK 08.08.2000. noteikumu Nr.262 “Kārtība, kādā personas saņem tehniskos palīglīdzekļus” 7.punkta un LR MK 06.03.2001. noteikumu Nr.100 “Medicīnisko preču un ierīču reģistrācijas, realizācijas un izplatīšanas kārtība” prasībām;
3.2. par paveikto ziņot LR Valsts kontrolei līdz 2001.gada 5.oktobrim.
4. Par pārbaužu rezultātiem informēt:
• SIA “Orthos”;
• PVAS “Protezēšanas un ortopēdijas centrs”;
• SIA “Hemat”;
• Rīgas Tehnisko universitāti;
• BO VU “Kurzemes novada rehabilitācijas centrs “Tērvete””;
• BO VU “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari””.
5. Ziņojumu un kolēģijas lēmumu nosūtīt LR Ministru prezidentam A. Bērziņam.
6. Kolēģijas lēmumu nosūtīt:
• LR Labklājības ministrijai;
• LR Finansu ministrijai;
• BO VSIA “Tehnisko palīglīdzekļu centrs”.
7. Slēgt revīzijas lietas Nr.5.1–2–52/2001, Nr.5.1–2–53/2001, Nr.5.1–2–54/2001, Nr.5.1–2–106/2001, Nr.5.1–2–139/2001.
Kolēģijas lēmumu saskaņā ar likumu “Par Valsts kontroli” var pārsūdzēt LR Valsts kontroles padomē viena mēneša laikā no lēmuma paziņošanas dienas, iesniedzot sūdzību Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamentā.
Kolēģijas vadītājs A.Krūmiņš
Kolēģijas locekļi: D.Timšāne, L.Ceimere, D.Grīnberga