Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas rīkojums Nr.155
Rīgā 2001.gada 11.septembrī
Par kritērijiem un prasībām brīvprātīgām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmām
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2000.gada 31.oktobra noteikumu Nr.377 "Dabas resursu nodokļa atvieglojumu un atlaižu piemērošanas kārtība uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri realizē brīvprātīgu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmu" 3.punktu:
1. Apstiprinu Prasības un kritērijus brīvprātīgām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmām (1. - 4.pielikums).
2. Vides aizsardzības departamentam nodrošināt rīkojuma un tā pielikumu publicēšanu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un ievietošanu ministrijas interneta mājas lapā.
3. Kontroli pār šī rīkojuma izpildi un šī rīkojuma 1.punktā minēto prasību un kritēriju piemērošanu uzdodu valsts sekretāra vietniekam E.Cilinskim.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs V. Makarovs
1. pielikums
Kritēriji un prasības brīvprātīgām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmām
I. Prasības brīvprātīgām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmām
1. Brīvprātīgās izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas (turpmāk - Programma), kuras uzņēmumi un to apvienības iesniedz dabas resursu nodokļa atvieglojumu un atlaižu saņemšanai, jāsastāda atbilstoši zemāk aprakstītajam plānam un norādījumiem, tajās iekļaujot informāciju, kas nepieciešama programmas novērtēšanai atbilstoši II. nodaļā aprakstītajiem programmu vērtēšanas kritērijiem.
2. Ja Programma nesatur pilnīgu informāciju atbilstoši zemāk minētajām prasībām, ministrijai ir tiesības pieprasīt no programmas iesniedzēja papildus informāciju.
3. Programmām jābūt sagatavotām piecu kalendāro gadu laika posmam.
4. Brīvprātīgās izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas plāns:
4.1. Izlietotā iepakojuma utilizācija (pārstrāde vai eksports) - tabulas veidā saskaņā ar 2. pielikumu, kas satur informāciju par iepakojuma materiālu plānoto izlietojumu, plānotajiem utilizācijas apjomiem, ieskaitot visus utilizācijas veidus (arī eksportu utilizācijai) ar materiālu un enerģijas atgūšanu (pa iepakojuma veidiem atbilstoši likumā "Par dabas resursu nodokli" noteiktajai klasifikācijai):
4.1.1. dati par plānotajiem izmantojamiem iepakojuma apjomiem (Aii ; tonnas gadā, katram programmas gadam plānotais);
4.1.2. dati par plānotajiem pārstrādātā un/vai eksportētā izlietotā iepakojuma apjomiem (Api ; tonnas gadā, katram programmas gadam plānotais);
4.1.3. dati par plānotajiem izlietotā iepakojuma apjomiem, kuru utilizācija notiek ar materiālu atgūšanu (Ari ; tonnas gadā, katram programmas gadam plānotais).
Apjoms Api iekļauj arī apjomu, kas uzrādīts kā utilizācija ar materiālu atgūšanu.
4.2. Stratēģiskā pieeja:
4.2.1. Izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas stratēģijas izklāsts, ietverot mērķu uzstādījumus, apzinātās problēmas, veiktās stratēģiskās analīzes (piemēram, SVID analīze), nākotnes vīziju, stratēģisko plānu, ieskaitot ISO standartu un vides pārvaldības sistēmu ieviešanu, iesaistīšanos dažādās kopdarbības sistēmās u.c.;
4.2.2. Stratēģijas realizācijas plāns. Stratēģijas realizācijas nodrošinājums (rīcības plāns stratēģijas realizācijai, mehānisms šī plāna īstenošanas uzraudzībai, indikatīvo rādītāju monitorings u.c).
4.3. Izlietotā iepakojuma dalītas savākšanas un šķirošanas ieviešana:
4.3.1. Adekvāti izstrādāta teritoriālās darbības programma, dažādu teritoriālās kopdarbības mehānismu efektīva izmantošana, pēc iespējas pilnīgi aptverot iesniedzēja klientūru no teritoriālā viedokļa;
4.3.2. Izejvielu iepakojuma apsaimniekošanas sistēma (dalītas savākšanas un šķirošanas ieviešana un citi ar to saistītie aspekti);
4.3.3. Preču iepakojuma apsaimniekošanas sistēma (dalītas savākšanas un šķirošanas ieviešana un citi ar to saistītie aspekti);
4.3.4. Uzņēmuma(u) iekšējā apritē esošā iepakojuma apsaimniekošanas sistēma. Tehnoloģiskie un organizatoriskie uzlabojumi, lai samazinātu uzņēmuma iekšējā apritē lietotā iepakojuma apjomu, uzņēmuma(u) iekšējā apritē atkārtoti lietojama iepakojuma ieviešana u.c..
4.4. Sabiedrības izglītošana un motivēšana, darbs ar klientiem:
4.4.1. Sabiedrības izglītošanas un motivēšanas programma, sadarbība ar nevalstiskajām (ne profesionālajām) organizācijām, izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas jautājumos efektīvs un adekvāts tās realizācijas nodrošinājums;
4.4.2. Programma darbam ar patērētāju (klientu) - ar iedzīvotājiem (patērētājiem un to grupām), tirgotājiem, profesionālām organizācijām (asociācijām, savienībām), pašvaldībām, izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas jautājumos efektīvs un adekvāts tās realizācijas nodrošinājums.
5. Programmām jāpievieno kopsavilkums par dabas resursu nodokļa aprēķiniem par iepakojumu saskaņā ar 3. pielikumu.
II. Kritēriji brīvprātīgām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmām
Lai aprēķinātu dabas resursu nodokļa atvieglojumu un atlaižu apmērus uzņēmumiem un to apvienībām, kas realizē brīvprātīgas izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas (piecu gadu laika posmam) programmas, Iepakojuma apsaimniekošanas padome veic iesniegto programmu vērtēšanu, izmantojot sekojošu kritēriju sistēmu:
1. kritēriju grupa. Izlietotā iepakojuma utilizācija (pārstrāde vai eksports).
1.1. kritērijs: utilizācijas kvantitatīvā vērtējuma (izlietotā iepakojuma pārstrādes un/vai eksporta, ieskaitot visus utilizācijas veidus ar materiālu un enerģijas atgūšanu) indekss - augstākais iespējamais punktu skaits 33.
Kritērija vērtību aprēķina pēc sekojošas metodes vairākos secīgos soļos:
1.1.1. apkopo programmas iesniedzēja (uzņēmuma vai to apvienības, turpmāk tekstā - iesniedzēja) datus par plānotajiem izmantotā iepakojuma apjomiem (Aii ; tonnas gadā, programmas pēdējam gadam plānotais), plānotajiem pārstrādātā un/vai eksportētā izlietotā iepakojuma apjomiem (Api ; tonnas gadā, programmas pēdējam gadam plānotais) un plānotajiem izlietotā iepakojuma apjomiem, kuru utilizācija notiek ar materiālu atgūšanu (Ari ; tonnas gadā, programmas pēdējam gadam plānotais) - pa iepakojuma veidiem atbilstoši likumā "Par dabas resursu nodokli" noteiktajai klasifikācijai. Apjoms Api iekļauj arī apjomu, kas uzrādīts kā utilizācija ar materiālu atgūšanu;
1.1.2. aprēķina iesniedzējam utilizācijas mērķa rādītājus katram iepakojuma materiāla veidam - Pi = Aii × pi , un materiālu atgūšanas mērķa rādītājus - Ri = Aii × ri , reizinot iesniedzēja plānotos izmantotā iepakojuma apjomus (Aii) ar utilizācijas mērķa koeficientiem (pi) un materiālu atgūšanas mērķa koeficientiem (ri). Visiem iepakojuma veidiem tiek pielietoti vienādi utilizācijas mērķa koeficienti - pi = 0,9 un vienādi materiālu atgūšanas mērķa koeficienti - ri = 0,45 ;
1.1.3. aprēķina attiecību Ui = Api/Pi - plānoto utilizācijas mērķa izpildes koeficientu (Ui) katram iepakojuma veidam, dalot iesniedzēja plānoto pārstrādātā un/vai eksportētā izlietotā iepakojuma apjomu katram iepakojuma veidam (Api) ar attiecīgajiem utilizācijas mērķa rādītājiem (Pi);
1.1.4. aprēķina attiecību Ki = Aii/SAii - katra iepakojuma materiāla īpatsvaru (Ki) iesniedzēja plānotajā izmantotā iepakojuma kopējā apjomā;
1.1.5. aprēķina iesniedzēja izmantoto iepakojuma materiālu ietekmes nozīmīguma koeficientu Ni = Ki × Li katram iepakojuma materiālam, reizinot materiāla īpatsvaru kopējā plānotajā iepakojuma materiālu apjomā (Ki) ar likumā "Par dabas resursu nodokli" katram iepakojuma veidam noteikto nodokļa likmi (Li). Iepakojuma materiāla īpatsvara koeficients (Ki) atspoguļo prioritātes, kādas izriet no konkrētā iesniedzēja darbības specifikas, lielāku nozīmi piešķirot tiem iepakojuma veidiem, kas veido lielāko izlietotā iepakojuma masas daļu; savukārt nodokļa likme (Li) atspoguļo valsts vides politikas prioritātes, lielāku nozīmi piešķirot tiem iepakojuma veidiem, kuru radītie atkritumi rada lielāku īpatnējo slodzi uz vidi;
1.1.6. aprēķina programmai plānoto vidējo svērto utilizācijas mērķu izpildes koeficientu (Uvs), par svara koeficientiem izmantojot iepakojuma materiālu ietekmes nozīmīguma koeficientus (Ni) -
Uvs = S (Ui × Ni) / S Ni
1.1.7. iegūto koeficientu (Uvs) reizinot ar 33 iegūst kritērija novērtējuma vērtību iesniegtajai programmai, kura sasniedz 33 punktus, ja iesniedzējs pilnībā plāno izpildīt visus tam noteiktos utilizācijas mērķa rādītājus. Gadījumā, ja šie rādītāji tiek pārsniegti un kritērija vērtība ir iegūta augstāka par 33 punktiem, novērtējumam pielieto augstāko iespējamo kritērija vērtību - 33 punkti.
1.2. kritērijs: utilizācijas kvalitatīvā vērtējuma (pārstrādes veidu ar materiālu atgūšanu) indekss - augstākais iespējamais punktu skaits 8.
Kritērija vērtību aprēķina pēc sekojošas metodes vairākos secīgos soļos:
1.2.1. aprēķina attiecību Vi = Ari/Ri - plānoto materiālu atgūšanas mērķa izpildes koeficientu (Vi) katram iepakojuma veidam, dalot iesniedzēja plānoto izlietotā iepakojuma apjomu, kura utilizācija notiek ar materiālu atgūšanu, katram iepakojuma veidam (Ari) ar attiecīgajiem materiālu atgūšanas mērķa rādītājiem (Ri);
1.2.2. aprēķina programmai plānoto vidējo svērto materiālu atgūšanas mērķu izpildes koeficientu (Vvs), par svara koeficientiem izmantojot iepakojuma materiālu ietekmes nozīmīguma koeficientus (Ni) -
Vvs = S (Vi × Ni) / S Ni
1.1.3. iegūto koeficientu (Vvs) reizinot ar 8 iegūst kritērija novērtējuma vērtību iesniegtajai programmai, kura sasniedz 8 punktus, ja iesniedzējs pilnībā plāno izpildīt visus tam noteiktos materiālu atgūšanas mērķa rādītājus. Gadījumā, ja šie rādītāji tiek pārsniegti un kritērija vērtība ir iegūta augstāka par 8 punktiem, novērtējumam pielieto augstāko iespējamo kritērija vērtību - 8 punkti.
2. kritēriju grupa: Stratēģiskā pieeja
2.1. kritērijs: izstrādātās stratēģijas novērtējums - augstākais iespējamais punktu skaits 7.
Eksperta novērtējums par stratēģijas pilnīgumu, izstrādātību (definēti mērķi, apzinātas problēmas, veiktas dažādas stratēģiskās analīzes, piemēram, SVID, izstrādāta nākotnes vīzija, sastādīts stratēģiskais plāns, ieskaitot ISO standartu un vides pārvaldības sistēmu ieviešanu, iesaistīšanos dažādās kopdarbības sistēmās):
Kvalitatīvais novērtējums | "atzīme" | punkti |
Teicami | 5 | 7 |
Labi | 4 | 5,6 |
Apmierinoši | 3 | 4,2 |
Vāji | 2 | 0 |
Ļoti vāji | 1 | 0 |
Nav vispār | 0 | 0 |
2.2. kritērijs: stratēģijas realizācijas plāna novērtējums - augstākais iespējamais punktu skaits 7.
Eksperta novērtējums, ietverot vērtējumā stratēģijas realizācijas nodrošinājumu (vai ir rīcības plāns stratēģijas realizācijai, vai ir mehānisms šī plāna īstenošanas uzraudzībai, vai paredzēts indikatīvo rādītāju monitorings):
Kvalitatīvais novērtējums | "atzīme" | punkti |
Teicami | 5 | 7 |
Labi | 4 | 5,6 |
Apmierinoši | 3 | 4,2 |
Vāji | 2 | 0 |
Ļoti vāji | 1 | 0 |
Nav vispār | 0 | 0 |
3. kritēriju grupa: Dalītas savākšanas un šķirošanas ieviešana
3.1. kritērijs: teritoriālās darbības programma - augstākais iespējamais punktu skaits 8.
Eksperta novērtējums, cik adekvāti izstrādāta teritoriālās darbības programma, cik efektīvi izmantoti dažādi teritoriāli kopdarbības mehānismi, cik pilnīgi šī programma aptver iesniedzēja klientūru no teritoriālā viedokļa:
Kvalitatīvais novērtējums | "atzīme" | punkti |
Teicami | 5 | 8 |
Labi | 4 | 6,4 |
Apmierinoši | 3 | 4,8 |
Vāji | 2 | 0 |
Ļoti vāji | 1 | 0 |
Nav vispār | 0 | 0 |
3.2. kritērijs: Izejvielu iepakojuma apsaimniekošanas sistēmas novērtējums - augstākais iespējamais punktu skaits 5.
Eksperta novērtējums, cik adekvāti izstrādāta izejvielu iepakojuma apsaimniekošanas sistēma (dalītas savākšanas un šķirošanas ieviešana):
Kvalitatīvais novērtējums | "atzīme" | punkti |
Teicami | 5 | 5 |
Labi | 4 | 4 |
Apmierinoši | 3 | 3 |
Vāji | 2 | 0 |
Ļoti vāji | 1 | 0 |
Nav vispār | 0 | 0 |
3.3. kritērijs: preču iepakojuma apsaimniekošanas sistēmas novērtējums - augstākais iespējamais punktu skaits 8.
Eksperta novērtējums, cik adekvāti izstrādāta preču iepakojuma apsaimniekošanas sistēma (dalītas savākšanas un šķirošanas ieviešana):
Kvalitatīvais novērtējums | "atzīme" | punkti |
Teicami | 5 | 8 |
Labi | 4 | 6,4 |
Apmierinoši | 3 | 4,8 |
Vāji | 2 | 0 |
Ļoti vāji | 1 | 0 |
Nav vispār | 0 | 0 |
3.4. kritērijs: uzņēmuma iekšējā apritē esošā iepakojuma sistēmas novērtējums - augstākais iespējamais punktu skaits 8.
Eksperta novērtējums, vai ir paredzēti tehnoloģiskie un organizatoriskie uzlabojumi, lai samazinātu uzņēmuma iekšējā apritē lietotā iepakojuma apjomu, uzņēmuma iekšējā apritē tiek ieviests atkārtoti lietojamais iepakojums:
Kvalitatīvais novērtējums | "atzīme" | punkti |
Teicami | 5 | 8 |
Labi | 4 | 6,4 |
Apmierinoši | 3 | 4,8 |
Vāji | 2 | 0 |
Ļoti vāji | 1 | 0 |
Nav vispār | 0 | 0 |
4. kritēriju grupa: Sabiedrības izglītošana un motivēšana, darbs ar klientiem
4.1. kritērijs: sabiedrības izglītošanas un motivēšanas efektivitāte, sadarbība ar nevalstiskajām organizācijām - augstākais iespējamais punktu skaits 8.
Eksperta novērtējums, cik adekvāti izstrādāta programma sabiedrības izglītošanai un motivēšanai, sadarbībai ar nevalstiskajām (ne profesionālajām) organizācijām, un cik efektīvs ir tās realizācijas nodrošinājums:
Kvalitatīvais novērtējums | "atzīme" | punkti |
Teicami | 5 | 8 |
Labi | 4 | 6,4 |
Apmierinoši | 3 | 4,8 |
Vāji | 2 | 0 |
Ļoti vāji | 1 | 0 |
Nav vispār | 0 | 0 |
4.2. kritērijs: darbs ar patērētāju (klientu) - augstākais iespējamais punktu skaits 8.
Eksperta novērtējums, cik adekvāti izstrādāta programma darbam ar patērētāju (klientu) - ar iedzīvotājiem (patērētājiem un to grupām), tirgotājiem, profesionālām organizācijām (asociācijām, savienībām), pašvaldībām, un cik efektīvs ir tās realizācijas nodrošinājums:
Kvalitatīvais novērtējums | "atzīme" | punkti |
Teicami | 5 | 8 |
Labi | 4 | 6,4 |
Apmierinoši | 3 | 4,8 |
Vāji | 2 | 0 |
Ļoti vāji | 1 | 0 |
Nav vispār | 0 | 0 |
III. Kritēriju izvērtēšana un apkopošana.
Nodokļa atlaides apjoma noteikšana
Programmas kopējo novērtējumu un dabas resursu nodokļa atlaidi uzņēmumam (nodokļa maksātājam) nosaka sekojoši:
1. Novērtēšanas sistēmas 1.1. un 1.2. kritērija vērtību aprēķina Iepakojuma padomes pilnvarots tās loceklis, izmantojot programmētu algoritmu (MS Excel tabulu); tā ieejas rādītājus un rezultātu pārbauda katrs padomes loceklis un ar parakstu apstiprina kā vērtēšanas protokola pielikumu saskaņā ar 4. pielikumu.
2. Programmas, kuru novērtējumā 1.1. kritērija vērtība ir mazāka par 5 punktiem, tiek noraidītas un to iesniedzēji (uzņēmumi vai to apvienībās ietilpstošie uzņēmumi) nevar pretendēt uz dabas resursu nodokļa atlaidi.
3. Visiem pārējiem kritērijiem (izņemot 1.1. un 1.2. kritēriju) aprēķina vidējo novērtējuma vērtību katram kritērijam atsevišķi, summējot visu padomes locekļu, kas piedalījušies vērtēšanā, piešķirtos kritēriju novērtējumus, izņemot vienu visaugstāko un vienu viszemāko novērtējumu dotajam kritērijam, un dalot ar vērtētāju skaitu, kas samazināts par izslēgto novērtējumu skaitu.
4. Programmas iegūto kopējo vidējo punktu skaitu iegūst summējot 1.1. un 1.2. kritērija vērtības, kas iegūtas 1. punktā minētajā kārtībā un visu pārējo kritēriju vidējās vērtības, kas iegūtas 3. punktā minētajā kārtībā.
5. Dabas resursu nodokļa atlaidi nosaka katram uzņēmumam (nodokļa maksātājam) atsevišķi viena gada periodam pa iepakojuma materiālu veidiem, kā izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas iegūto kopējo novērtējumu (punktos), kas izteikts procentos no maksimāli iespējamā (100) un noapaļots līdz tuvākajam veselajam procentu skaitam, kas bez atlikuma dalās ar 5.
6. Visiem uzņēmumiem, kas piedalās uzņēmumu apvienības realizētā programmā, pielieto to kopējo novērtējumu (punktos), kuru ieguvusi uzņēmumu apvienības iesniegtā programma.
2. pielikums
3. pielikums
4. pielikums