Par sadarbību kravu pārvadājumos ar Krieviju
Sakarā ar situāciju, kāda izveidojusies starp Latviju un Krieviju kravu pārvadājumos ar autotransportu, Krievijas Federācijas Transporta ministrija nosūtījusi Latvijas Republikas Satiksmes ministrijai vēstuli.
Vēstulē izteikti priekšlikumi kravu plūsmas normalizēšanai palielināt Krievijas pārvadātāju daļu savstarpējā autopārvadājumu tirgū. Ierosināts starpzonā (buferu zonā) uz Latvijas—Krievijas robežas ieviest puspiekabju pārkabināšanas tehnoloģiju uz Krievijas vilcējiem, kas turpinātu pārvadājumus Krievijas teritorijā; izveidot terminālu kompleksu Sebežas rajonā Pleskavas apgabalā; dibināt kopuzņēmumus autopārvadājumu jomā.
Latvijas Satiksmes ministrija ir lūgusi LR Iekšlietu ministriju un Galveno muitas pārvaldi izvērtēt Krievijas puses priekšlikumus un sniegt atzinumu par šādas pārvadājumu tehnoloģijas ieviešanas iespējamību un kārtību. Arī autopārvadātāju asociācija "Latvijas auto" izvērtēs šos ierosinājumus un izstrādās konkrētus priekšlikumus par minētās pārvadājumu tehnoloģijas īstenošanas iespējām.
Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departaments šādus problēmas risinājumus Sebežas rajonā atbalsta, komentē Aivars Olants, SM Autotransporta departamenta Ārējo sakaru nodaļas vadītājs, taču šādas tehnoloģijas ieviešana prasīs laiku, investīcijas un nopietnu organizatorisko darbu. Departaments iespēju robežās ir gatavs veicināt arī Krievijas piedāvāto kopuzņēmumu izveidi, taču šis jautājums tomēr ir pašu uzņēmēju ziņā, uzsver A.Olants.
Autosatiksmes departamenta direktors Tālis Straume atzīmēja, ka departaments ir gatavs izskatīt jautājumu par atbilstoša kravu termināla izveidošanu arī Latvijas teritorijā Rēzeknē.
Bet Rīgā notikušajās Latvijas un Grieķijas kopējās starpvaldību komitejas sarunās puses vienojušās par starptautisko kravu pārvadājumu ar autotransportu atļauju kvotām nākamajam gadam.
2002.gadam piešķirtas 1000 divpusējo un tranzīta pārvadājumu atļaujas un 30 atļaujas divpusējiem, tranzīta un trešo valstu pārvadājumiem. Nepieciešamības gadījumā iespējama vienošanās par papildu atļaujām.
Latvijas delegācija ierosināja atcelt divpusējo un tranzīta pārvadājumu atļauju režīmu, tomēr Grieķijas puse informēja, ka šāds mehānisms vēl ir nepieciešams uzskaites un kontroles vajadzībām, taču šis priekšlikums var tikt izskatīts nākamajā tikšanās reizē 2002.gadā.
Tika arī akcentēts, ka starptautisko kravu pārvadājumu pieaugumu starp abām valstīm varētu sekmēt jūras transporta kooperācijas attīstība. Šis jautājums risināms attiecīgajās valstu institūcijās.
Satiksmes ministrijas preses dienests