• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2001. gada 26. oktobra lēmums Nr. 16/3 "Par "Kredītiestāžu darbību reglamentējošo Finansu un kapitāla tirgus komisijas atļauju saņemšanas noteikumu" apstiprināšanu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 2.11.2001., Nr. 158 https://www.vestnesis.lv/ta/id/55216

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju

Vēl šajā numurā

02.11.2001., Nr. 158

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Finanšu un kapitāla tirgus komisija

Veids: lēmums

Numurs: 16/3

Pieņemts: 26.10.2001.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Finansu un kapitāla tirgus komisijas Padomes lēmums Nr. 16/3

Rīgā 2001. gada 26. oktobrī

Par “Kredītiestāžu darbību reglamentējošo Finansu un kapitāla tirgus komisijas atļauju saņemšanas noteikumu” apstiprināšanu

Pamatojoties uz Finansu un kapitāla tirgus komisijas likuma 6., 7., 8. un 17. pantu, Kredītiestāžu likuma 57. pantu, Finansu un kapitāla tirgus komisijas padome n o l e m j:

1. Apstiprināt “Kredītiestāžu darbību reglamentējošo Finansu un kapitāla tirgus komisijas atļauju saņemšanas noteikumus” (pielikumā).

2. Lūgt Latvijas Banku pēc 1. punktā minēto noteikumu spēkā stāšanās atcelt Latvijas Bankas padomes 11.03.1999. lēmumu Nr. 54/2, ar kuru tika apstiprināti “Kredītiestāžu darbību reglamentējošo Latvijas Bankas atļauju saņemšanas noteikumi”.

Finansu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētājs U. Cērps

Kredītiestāžu darbību reglamentējošo Finansu un kapitāla tirgus komisijas atļauju saņemšanas noteikumi

1. Vispārīgie jautājumi

1.1. “Kredītiestāžu darbību reglamentējošo Finansu un kapitāla tirgus komisijas atļauju saņemšanas noteikumi” (tālāk tekstā — noteikumi) izstrādāti saskaņā ar Finansu un kapitāla tirgus komisijas likumu un Kredītiestāžu likumu.

1.2. Noteikumi nosaka kārtību, kādā Finansu un kapitāla tirgus komisija (tālāk tekstā — Komisija):

1.2.1. izsniedz atļauju palielināt vai samazināt Latvijas Republikā reģistrētai bankai (tālāk tekstā — banka) pamatkapitālu;

1.2.2. apstiprina amatā bankas, kooperatīvās krājaizdevu sabiedrības vai ārvalstu bankas nodaļas (filiāles) (tālāk tekstā — kredītiestāde) valdes priekšsēdētāju, valdes priekšsēdētāja vietnieku vai vadītāju (tālāk tekstā — kredītiestādes vadītāji) un galveno grāmatvedi;

1.2.3. izsniedz atļauju reorganizēt kredītiestādi;

1.2.4. izsniedz atļauju personai tiešā vai netiešā ceļā iegūt vai palielināt būtisku līdzdalību bankā;

1.2.5. atļauj kredītiestādei mainīt nosaukumu vai juridisko adresi;

1.2.6. saņem informāciju par kredītiestādes padomes vai valdes sastāvu, akcionāriem, jaunu kredītiestādes finanšu pakalpojumu sniegšanas uzsākšanu un statūtu (nolikuma) vai to grozījumu reģistrāciju.

1.3. Latvijas Republikā izstrādātie un apstiprinātie dokumenti un to kopijas jānoformē saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta apstiprināto dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumu prasībām.

1.4. Ārvalstu fizisko un juridisko personu dokumentiem jābūt legalizētiem, ja vien Latvijas Republikas likumos vai Latvijas Republikas Saeimas apstiprinātajos starptautiskajos līgumos nav noteikta cita kārtība. Dokumentiem svešvalodās jābūt ar notariāli apliecinātu tulkojumu latviešu valodā.

 

2. Bankas pamatkapitāla palielināšana vai samazināšana

2.1. Banka var saņemt Komisijas atļauju palielināt pamatkapitālu, ja lēmums par jauno akciju laidienu pieņemts saskaņā ar normatīvo aktu prasībām, ja personas, kuras paredzējušas iegūt īpašumā jaunā akciju laidiena akcijas, atbilst Kredītiestāžu likuma prasībām un ir pierādījušas brīva kapitāla pietiekamību samaksai par iegādei paredzētajām jaunizlaistajām akcijām.

2.2. Banka var saņemt Komisijas atļauju samazināt pamatkapitālu, ja lēmums par pamatkapitāla samazināšanu pieņemts saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.

2.3. Ja banka, kuras kapitāls un rezerves ir mazākas par apmaksāto pamatkapitālu, vēlas palielināt pamatkapitālu, tad personām, kas vēlas iegādāties jaunizlaistās akcijas, rakstiski jāapliecina Komisijai, ka tās ir iepazinušās ar attiecīgās bankas reālo finansiālo stāvokli. Akciju publisko emisiju banka var veikt, ja tās kapitāls un rezerves pārsniedz bankas apmaksāto pamatkapitālu.

2.4. Lai saņemtu atļauju bankas pamatkapitāla palielināšanai vai samazināšanai, bankai jāiesniedz Komisijai šādi dokumenti:

2.4.1. bankas vadītāja parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti;

2.4.2. akcionāru pilnsapulces protokola (likumā paredzētajos gadījumos — valdes sēdes protokola) kopija vai izraksts ar lēmumu par pamatkapitāla palielināšanu vai samazināšanu;

2.4.3. pamatkapitāla palielināšanas vai samazināšanas noteikumi, kas izstrādāti atbilstoši normatīvo aktu prasībām;

2.4.4. bankas vadītāja parakstīts paziņojums par iepriekšējā akciju laidiena apmaksu (1. pielikums), norādot katram akcionāram piederošo akciju kopskaitu, t.sk. balsstiesīgo akciju skaitu, kopējo akciju nominālvērtību un līdzdalības apmēru procentos no apmaksātā pamatkapitāla;

2.4.5. bankas vadītāja parakstīts paziņojums par jaunu akciju laidienu (2. pielikums):

2.4.5.1. slēgtajā akciju emisijā — norādot katra esošā un potenciālā akcionāra plānoto iegādājamo akciju kopskaitu, t.sk. balsstiesīgo akciju skaitu un iegūtās līdzdalības apmēru procentos no pamatkapitāla pēc jaunā akciju laidiena beigām,

2.4.5.2. publiskajā akciju emisijā — norādot katra esošā akcionāra, kurš tiešā vai netiešā ceļā iegūs vai palielinās būtisku līdzdalību bankā, plānoto iegādājamo akciju kopskaitu, t.sk. balsstiesīgo akciju skaitu un iegūtās līdzdalības apmēru procentos no pamatkapitāla pēc jaunā akciju laidiena beigām;

2.4.6. ziņas par 2.4.5. punktā minētajiem potenciālajiem akcionāriem, kā arī tās ziņas par esošajiem akcionāriem, kuras mainījušās kopš brīža, kad attiecīgā informācija pēdējo reizi iesniegta Komisijai:

2.4.6.1. bankas akcionārus identificējošo dokumentu kopijas (fiziskajām personām — pases vai cita personu apliecinoša dokumenta kopija, uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) — reģistrācijas apliecības un uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) statūtu (līgumu) kopijas, citām personām — cita veida identificējošu dokumentu kopijas),

2.4.6.2. ziņas par bankas akcionāru — uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) — īpašniekiem, līdz ir iegūta informācija par īpašniekiem — fiziskajām personām, un visu šo bankas akcionāru īpašnieku (fizisko, juridisko un citu personu) identificējošo dokumentu kopijas un ziņas par šo īpašnieku tiešā un netiešā ceļā iegūtu būtisku līdzdalību citos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), norādot to nosaukumu, juridisko adresi, līdzdalības apjomu (summa un procenti no pamatkapitāla). Ja bankas akcionārs vai tā īpašnieks ir publiska akciju sabiedrība, kuras akcijas tiek kotētas kādā Eiropas Savienības valstī reģistrētā fondu biržā vai biržā, kas ir Starptautiskās fondu biržu federācijas locekle (tālāk tekstā — publiska akciju sabiedrība), jāsniedz ziņas tikai par tiem publiskās akciju sabiedrības akcionāriem, kuriem tajā pieder tiešā vai netiešā ceļā iegūta būtiska līdzdalība,

2.4.6.3. ziņas par bankas akcionāru tiešā un netiešā ceļā iegūtu būtisku līdzdalību citos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), norādot to nosaukumu, juridisko adresi, reģistrācijas numuru un vietu, līdzdalības apmēru, kā arī īpaši norādot, ja uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ir kredītiestāde, finanšu iestāde vai finanšu pārvaldītājsabiedrība,

2.4.6.4. bankas akcionāru — uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vai citu juridisku personu — kompetentas institūcijas lēmums (kopija) par līdzdalību šajā bankā;

2.4.7. dokumenti par akcionāru finansiālo stāvokli, kuri ļauj pārliecināties par brīva kapitāla pietiekamību samaksai par jaunā laidiena akcijām: Latvijas Republikas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) — Latvijas Republikas Valsts ieņēmumu dienesta (tālāk tekstā — VID) attiecīgā rajona nodaļas izsniegta izziņa, ka uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) nav nodokļu parādu, pēdējo divu darbības gadu gada pārskatu kopijas ar VID atzīmi par saņemšanu; ārvalstu uzņēmējsabiedrībām — pēdējo divu darbības gadu auditēti gada pārskati; fiziskajām personām — VID apliecināta gada ienākumu deklarācijas kopija vai personas darba devēja apliecināta paziņojuma par algas nodokli kopija (rezidentiem) vai attiecīgās nodokļu administrācijas iestādes apliecināta nodokļu (ienākumu) deklarācijas kopija (nerezidentiem) un apkalpojošās bankas (banku) izziņa par vidējo konta atlikumu pēdējā gada laikā vai citi brīva kapitāla pietiekamību apliecinoši dokumenti;

2.4.8. īpašuma novērtējuma atzinumi vai to kopijas, zemesgrāmatu akta kopija vai izraksts no zemesgrāmatas par nekustamo īpašumu un nekustamā īpašuma īpašnieka lēmums par nekustamā īpašuma atsavināšanu, ieguldot to bankas pamatkapitālā.

2.5. Bankas pamatkapitālā var ieguldīt tikai tādu nekustamo īpašumu, kas nepieciešams bankai finanšu pakalpojumu sniegšanai.

 

3. Kredītiestādes vadītāju un galvenā grāmatveža apstiprināšana amatā

3.1. Kredītiestādes vadītājiem un galvenajam grāmatvedim jāatbilst Kredītiestāžu likuma prasībām, viņu valsts valodas prasmei jāatbilst trešās (augstākās) pakāpes prasībām, izņemot 3.2.3. punktā paredzēto gadījumu.

3.2. Lai apstiprinātu amatā vadītāju vai galveno grāmatvedi, kredītiestādei jāiesniedz Komisijai šādi dokumenti:

3.2.1. bankas vai kooperatīvās krājaizdevu sabiedrības padomes priekšsēdētāja vai kredītiestādes vadītāja parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti;

3.2.2. kredītiestādes kompetentas pārvaldes institūcijas sapulces (sēdes) protokola kopija vai izraksts vai kompetentas amatpersonas lēmuma par vadītāja vai galvenā grāmatveža iecelšanu attiecīgajā amatā kopija;

3.2.3. kredītiestādes vadītāja vai galvenā grāmatveža kandidatūru raksturojoši dokumenti: paziņojums (3. pielikums), īsa biogrāfija (CV), pases kopija, izglītības dokumentu un darba (darba līgumu) grāmatiņas vai darba līgumu kopijas (ārvalstu bankas nodaļas (filiāles) vadītājam — nerezidentam — ārvalstu bankas vadītāja izsniegta izziņa par iepriekšējām darbavietām) un (ja kandidāts izglītību nav ieguvis valsts valodā) Valsts valodas atestācijas komisijas izsniegtas trešajai (augstākajai) pakāpei atbilstošas valsts valodas prasmes apliecības kopija vai bankas vai kooperatīvās krājaizdevu sabiedrības padomes priekšsēdētāja vai kredītiestādes vadītāja paskaidrojums, ja objektīvu iemeslu dēļ kredītiestādes vadītāja valsts valodas prasme neatbilst minētajām prasībām; ja Komisija paskaidrojumu atzīst par pamatotu, kredītiestādes vadītājam ar tulka palīdzību jānodrošina valsts valodas prasmes prasību izpilde; vēlama arī ieteikuma vēstule (rekomendācija) no iepriekšējās vai esošās darbavietas;

3.2.4. ārvalstu bankas nodaļas (filiāles) vadītājam izsniegtas ārvalstu bankas vadītāja pilnvaras kopija.

 

4. Kredītiestādes reorganizācija

4.1. Kredītiestādes reorganizācija var notikt, kredītiestādēm apvienojoties vai sadaloties.

4.2. Reorganizējamo kredītiestāžu apvienošana (tālāk tekstā — kredītiestāžu apvienošana) var notikt, divām vai vairākām kredītiestādēm izveidojot jaunu kredītiestādi vai pievienojot kredītiestādei vienu vai vairākas citas kredītiestādes (kredītiestādes, kuras apvienojas vai pievienojas (pievieno), tālāk tekstā — apvienojamās kredītiestādes, bet kredītiestāde, kura izveidojas kredītiestāžu apvienošanas rezultātā, tālāk tekstā — apvienotā kredītiestāde).

4.3. Reorganizējamo kredītiestāžu sadalīšana var notikt, attiecīgo kredītiestādi (tālāk tekstā — sadalāmā kredītiestāde) likvidējot un izveidojot divas vai vairākas jaunas kredītiestādes (tālāk tekstā — jaunizveidotās kredītiestādes) vai nododot daļu savas mantas vienai vai vairākām jaunizveidotām kredītiestādēm un turpinot pastāvēt.

4.4. Lai saņemtu atļauju kredītiestāžu apvienošanai, apvienojamām kredītiestādēm jāiesniedz Komisijai šādi dokumenti:

4.4.1. apvienojamo kredītiestāžu vadītāju parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti;

4.4.2. apvienojamo kredītiestāžu akcionāru (biedru) pilnsapulču protokolu kopijas;

4.4.3. apvienotās kredītiestādes akcionāru (biedru) saraksts, kurā norādīts katram akcionāram (biedram) piederošo akciju (paju) kopskaits, t.sk. katra akciju (paju) veida un kategorijas akciju (paju) skaits, kopējā akciju (paju) nominālvērtība un līdzdalības apmērs procentos no apvienotās kredītiestādes pamatkapitāla;

4.4.4. apvienošanās līgums, kuru parakstījušas apvienojamo kredītiestāžu pilnvarotās personas un kurā ietverti likumos un citos normatīvajos aktos paredzētie noteikumi, kā arī:

4.4.4.1. apvienotās kredītiestādes nosaukums, juridiskā adrese, pamatkapitāls, akciju (paju) skaits, veidi, kategorijas un nominālvērtība,

4.4.4.2. kredītiestāžu apvienošanas veids un kārtība,

4.4.4.3. grāmatvedības metode, kura izmantota apvienotās kredītiestādes bilances pārskata sagatavošanai,

4.4.4.4. noteikums, ka apvienotā kredītiestāde ir apvienojamo kredītiestāžu tiesību un saistību pārņēmēja,

4.4.4.5. noteikums, ka visa apvienojamo kredītiestāžu manta pāriet apvienotās kredītiestādes īpašumā, nosakot aizliegumu apvienojamām kredītiestādēm atsavināt savu mantu, kā arī izmaksāt dividendes līdz pilnīgai kredītiestāžu apvienošanas pabeigšanai,

4.4.4.6. apvienojamo kredītiestāžu akciju (paju) apmaiņas kārtība un termiņi (akciju (paju) apmaiņas koeficients un piemaksas (ja tāda ir) apmērs, apvienotās kredītiestādes akciju (paju) nodošanas nosacījumi apvienojamo kredītiestāžu akcionāriem (biedriem), laiks, no kura nodotās akcijas (pajas) sāks piedalīties dividenžu saņemšanā apvienotajā kredītiestādē, tiesības, kuras apvienotajā kredītiestādē tiek piešķirtas apvienojamo kredītiestāžu priekšrocību akciju īpašniekiem, u.c. nosacījumi),

4.4.4.7. datums, ar kuru apvienojamo kredītiestāžu darījumi apvienotās kredītiestādes grāmatvedībā tiks uzskatīti par apvienotās kredītiestādes darījumiem,

4.4.4.8. reorganizācijas sekas apvienojamo kredītiestāžu darbiniekiem,

4.4.4.9. termiņš, kurā jāpabeidz kredītiestāžu apvienošanās,

4.4.4.10. līguma pagarināšanas un izbeigšanas nosacījumi, zaudējumu un izdevumu atlīdzināšanas nosacījumi gadījumos, ja līgumu izbeidz,

4.4.4.11. citi noteikumi, ko apvienojamās kredītiestādes uzskata par nepieciešamu ietvert līgumā;

4.4.5. apvienotās kredītiestādes bilance (4. pielikums) un saskaņā ar tās datiem veikts pašu kapitāla un kapitāla pietiekamības rādītāja aprēķins.

4.5. Kredītiestādēm apvienojoties, vienlaicīgi nedrīkst palielināt apvienojamo kredītiestāžu pamatkapitālu, iesaistot papildu kapitālu.

4.6. Lai saņemtu atļauju kredītiestādes sadalīšanai, sadalāmajai kredītiestādei jāiesniedz Komisijai šādi dokumenti:

4.6.1. sadalāmās kredītiestādes vadītāja parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti;

4.6.2. sadalāmās kredītiestādes akcionāru (biedru) pilnsapulces protokola kopija;

4.6.3. sadalāmās kredītiestādes akcionāru (biedru) pilnsapulces lēmums vai tam pievienoti akcionāru (biedru) pilnsapulces apstiprināti dokumenti, kuros ietverti likumos un citos normatīvajos aktos paredzētie noteikumi, kā arī:

4.6.3.1. jaunizveidoto kredītiestāžu nosaukums, juridiskā adrese, pamatkapitāls, akciju (paju) skaits, veidi un nominālvērtība,

4.6.3.2. kredītiestādes sadalīšanas veids un kārtība,

4.6.3.3. noteikums, ka jaunizveidotās kredītiestādes ir sadalāmās kredītiestādes visu tiesību un saistību pārņēmējas, un skaidrojums, kā šīs tiesības un saistības tiks sadalītas,

4.6.3.4. kārtība, kādā sadalāmās kredītiestādes manta (daļa mantas) pāriet jaunizveidoto kredītiestāžu īpašumā, nosakot aizliegumu sadalāmajai kredītiestādei atsavināt savu mantu, kā arī izmaksāt dividendes līdz pilnīgai kredītiestādes sadalīšanas pabeigšanai,

4.6.3.5. sadalāmās kredītiestādes akciju (paju) apmaiņas kārtība un termiņi (akciju (paju) apmaiņas koeficients un piemaksas (ja tāda ir) apmērs, jaunizveidoto kredītiestāžu akciju (paju) nodošanas nosacījumi sadalāmās kredītiestādes akcionāriem (biedriem), laiks, no kura nodotās akcijas (pajas) sāks piedalīties dividenžu saņemšanā jaunizveidotajās kredītiestādēs, tiesības, kuras jaunizveidotajās kredītiestādēs tiek piešķirtas sadalāmās kredītiestādes priekšrocību akciju īpašniekiem, u.c. nosacījumi),

4.6.3.6. datums, ar kuru sadalāmās kredītiestādes darījumi jaunizveidoto kredītiestāžu grāmatvedībā tiks uzskatīti par jaunizveidoto kredītiestāžu darījumiem,

4.6.3.7. reorganizācijas sekas sadalāmās kredītiestādes darbiniekiem,

4.6.3.8. termiņš, kurā jāpabeidz kredītiestādes sadalīšana,

4.6.3.9. citi noteikumi, ko sadalāmā kredītiestāde uzskata par nepieciešamu ietvert lēmumā vai akcionāru (biedru) pilnsapulces apstiprinātos noteikumos;

4.6.4. jaunizveidoto kredītiestāžu un sadalāmās kredītiestādes (ja tā turpina pastāvēt) akcionāru (biedru) saraksts pēc kredītiestādes sadalīšanas, kurā norādīts katram akcionāram (biedram) piederošo akciju (paju) kopskaits, t.sk. katra akciju (paju) veida un kategorijas akciju (paju) skaits, kopējā akciju (paju) nominālvērtība un līdzdalības apmērs procentos no pamatkapitāla;

4.6.5. jaunizveidoto kredītiestāžu un sadalāmās kredītiestādes (ja tā turpina pastāvēt) bilance pēc reorganizācijas (5. pielikums) un saskaņā ar šo bilanču datiem veikti pašu kapitāla un kapitāla pietiekamības rādītāja aprēķini.

4.7. Ja kredītiestāžu reorganizācijas rezultātā izveidojas jaunas kredītiestādes, jāiesniedz to apvienotās kredītiestādes vai jaunizveidoto kredītiestāžu iekšējās kontroles sistēmas izveidošanai nepieciešamo pamatelementu, politiku un procedūru apraksti, kuras ir būtiskas kredītiestādes darbībai un kvalitatīvai finanšu pakalpojumu sniegšanai, ievērojot kredītiestādes klientu (biedru) intereses, t.i., šādi dokumenti:

4.7.1. apvienotās kredītiestādes vai jaunizveidoto kredītiestāžu organizatoriskā struktūra ar skaidri norādītiem padomes un valdes locekļu pienākumiem un pilnvarām, kā arī ar precīzi noteiktiem un sadalītiem kredītiestādes struktūrvienību uzdevumiem un struktūrvienību vadītāju pienākumiem (t.sk. iekšējā audita dienesta un tā vadītāja pienākumiem, pilnvarām un pakļautību);

4.7.2. būtisku risku pārvaldīšanas politikas un procedūras;

4.7.3. grāmatvedības politika un uzskaites organizācijas galvenie principi;

4.7.4. vadības informācijas sistēmas apraksts;

4.7.5. aktīvu un informācijas sistēmas aizsardzības noteikumi.

4.8. Ja banku reorganizācijas rezultātā mainās to akcionāru sastāvs, kuriem bijusi tiešā vai netiešā ceļā iegūta būtiska līdzdalība reorganizējamās bankās vai kuri tiešā vai netiešā ceļā iegūs vai palielinās būtisku līdzdalību apvienotajā bankā vai jaunizveidotajās bankās, reorganizējamām bankām jāiesniedz nepieciešamie papildu dokumenti un šiem akcionāriem jāsaņem Komisijas atļauja saskaņā ar Kredītiestāžu likuma un šo noteikumu 5. punkta prasībām.

4.9. Ja kredītiestāžu reorganizācijas rezultātā tiek veikta kredītiestādes vadītāju, galvenā grāmatveža maiņa, reorganizējamām kredītiestādēm jāiesniedz nepieciešamie papildu dokumenti un jāsaņem Komisijas atļauja saskaņā ar Kredītiestāžu likuma un šo noteikumu 3. punkta prasībām.

 

5. Būtiska līdzdalība

5.1. Lai saņemtu atļauju tiešā vai netiešā ceļā iegūt vai palielināt būtisku līdzdalību bankā, bankai vai personai, kura vēlas iegūt vai palielināt būtisku līdzdalību bankā (tālāk šīs nodaļas tekstā — persona), pirms akciju iegādes un būtiskas līdzdalības iegūšanas vai palielināšanas jāiesniedz Komisijai šādi dokumenti:

5.1.1. kredītiestādes vadītāja vai personas vai tās pilnvarota pārstāvja parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kurā norādīts šīs personas akciju skaits un līdzdalības apmērs procentos no pamatkapitāla pirms un pēc akciju atsavināšanas un kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti;

5.1.2. dokumenti vai to kopijas, kas apliecina, ka ievērota likumos un statūtos noteiktā bankas akciju atsavināšanas kārtība;

5.1.3. kredītiestādes vadītāja parakstīts akcionāru saraksts, kurā norādīts katram akcionāram piederošo akciju kopskaits, t.sk. balsstiesīgo akciju skaits, kopējā akciju nominālvērtība un līdzdalības apmērs procentos no pamatkapitāla pirms un pēc akciju atsavināšanas. Ja banka ir publiska akciju sabiedrība, jāsniedz ziņas tikai par tiem publiskās akciju sabiedrības akcionāriem, kuriem pieder tiešā vai netiešā ceļā iegūta būtiska līdzdalība;

5.1.4. ziņas par personu:

5.1.4.1. personu identificējoša dokumenta kopija (fiziskajai personai — pases vai cita personu apliecinoša dokumenta kopija, uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) — reģistrācijas apliecības un uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) statūtu (līguma) kopija, citai personai — cita veida identificējoša dokumenta kopija),

5.1.4.2. personas — uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai citas juridiskās personas — kompetentas institūcijas lēmuma par līdzdalību attiecīgajā bankā kopija,

5.1.4.3. dokumenti par personas finansiālo stāvokli, kuri ļauj pārliecināties par brīva kapitāla pietiekamību samaksai par akcijām: Latvijas Republikas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) — VID attiecīgā rajona nodaļas izsniegta izziņa, ka uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) nav nodokļu parādu, un pēdējo divu darbības gadu gada pārskatu kopijas ar VID atzīmi par saņemšanu; ārvalstu uzņēmējsabiedrībām — pēdējo divu darbības gadu auditēti gada pārskati; fiziskajām personām — VID apliecināta gada ienākumu deklarācijas kopija vai personas darba devēja apliecināta paziņojuma par algas nodokli kopija (rezidentiem) vai attiecīgās nodokļu administrācijas iestādes apliecināta nodokļu (ienākumu) deklarācijas kopija (nerezidentiem) un apkalpojošās bankas (banku) izziņa par vidējo konta atlikumu pēdējā gada laikā vai citi brīva kapitāla pietiekamību apliecinoši dokumenti;

5.1.5. ziņas par personas — uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) — īpašniekiem, līdz ir iegūta informācija par īpašniekiem — fiziskajām personām, un visu šo personas īpašnieku (fizisko, juridisko un citu personu) identificējošo dokumentu kopijas un ziņas par šo īpašnieku tiešā un netiešā ceļā iegūtu būtisku līdzdalību citos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), norādot to nosaukumu, juridisko adresi, līdzdalības apjomu (summa un procenti no pamatkapitāla). Ja persona vai tās īpašnieks ir publiska akciju sabiedrība, jāsniedz ziņas tikai par tiem publiskās akciju sabiedrības akcionāriem, kuriem tajā pieder tiešā vai netiešā ceļā iegūta būtiska līdzdalība;

5.1.6. ziņas par personas tiešā un netiešā ceļā iegūtu būtisku līdzdalību citos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), norādot to nosaukumu, juridisko adresi, reģistrācijas numuru un vietu, līdzdalības apmēru, kā arī īpaši norādot, ja uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ir kredītiestāde, finanšu iestāde vai finanšu pārvaldītājsabiedrība.

5.2. Par personas netiešā ceļā iegūtu līdzdalību bankā uzskatāma personas līdzdalība tāda uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) — bankas akcionāra — pamatkapitālā, pār kuru persona īsteno kontroli vai kurā personai tieši vai netieši pieder vairāk nekā 50 procenti pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita. Nosakot fiziskās personas netiešā ceļā iegūto līdzdalību, ievēro tās laulātā, vecāku un bērnu līdzdalību bankas pamatkapitālā vai balsstiesīgo akciju skaitu.

5.3. Personai nav atkārtoti jāiesniedz Komisijai 5.1.4.–5.1.6. punktā minētie dokumenti un ziņas, kas jau ir iesniegtas Komisijai iepriekš un nav mainījušās, izņemot 5.1.4.3. punktā minēto VID attiecīgā rajona nodaļas izsniegtu izziņu, ka uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) nav nodokļu parādu.

5.4. Ja bankas akcionāri vai to īpašnieki (mātesuzņēmumi), kuri tiešā vai netiešā ceļā iegūst būtisku līdzdalību 20 un vairāk procentu apmērā no bankas pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita, ir ārvalstu kredītiestāde, finanšu iestāde vai finanšu pārvaldītājsabiedrība, tad tiem papildus 5.1. punktā minētajiem dokumentiem jāiesniedz attiecīgās ārvalsts kredītiestāžu vai finanšu iestāžu uzraudzības institūcijas atļauja būtiskas līdzdalības iegūšanai bankā, ja šīs valsts normatīvie akti nosaka šādas atļaujas nepieciešamību, vai minētās ārvalsts institūcijas rakstisks apstiprinājums, ka šāda atļauja nav nepieciešama un ka tā neiebilst pret attiecīgās kredītiestādes, finanšu iestādes vai finanšu pārvaldītājsabiedrības līdzdalību bankā. Papildus minētajai informācijai jāiesniedz attiecīgās ārvalsts kredītiestāžu uzraudzības institūcijas apliecinājums par to, ka tā veic kredītiestāžu uzraudzību, pamatojoties uz konsolidētiem finanšu pārskatiem, un ka attiecīgās ārvalsts spēkā esošie normatīvie akti ļauj kredītiestāžu uzraudzības institūcijai sniegt citas valsts kredītiestāžu uzraudzības institūcijai un saņemt no tās kredītiestāžu finanšu pārskatus un citu informāciju apjomā, kāds nepieciešams uzraudzības funkciju veikšanai, un ka attiecīgās ārvalsts normatīvie akti paredz atbildību par neizpaužamas informācijas izpaušanu.

 

6. Kredītiestādes padomes vai valdes sastāva un akcionāru maiņa; jaunu kredītiestādes finanšu pakalpojumu sniegšanas uzsākšana

6.1. Mainoties kredītiestādes padomes vai valdes sastāvam, kredītiestādei desmit darba dienu laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas un reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā jāiesniedz Komisijai dokuments vai tā kopija, kas apliecina padomes un valdes locekļu sastāva grozījumu spēkā stāšanos saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.

6.2. Banka nekavējoties informē Komisiju par pamatkapitāla un balsstiesīgo akciju sadalījuma maiņu, kas saistīta ar būtisku līdzdalību, iesniedzot Komisijai visu akcionāru sarakstu, kurā norādīts katram akcionāram piederošais akciju kopskaits, t.sk. balsstiesīgo akciju skaits, kopējais akciju skaits, kopējā akciju nominālvērtība un līdzdalības apmērs procentos no bankas pamatkapitāla.

6.3. Kredītiestāde ne retāk kā reizi gadā vienlaikus ar gada pārskata iesniegšanu informē Komisiju par akcionāriem (biedriem), iesniedzot Komisijai akcionāru (biedru) reģistra izrakstu.

6.4. Ja banka tiešā vai netiešā ceļā ieguvusi, palielinājusi vai samazinājusi būtisku līdzdalību citā uzņēmumā (uzņēmējsabiedrībā), tā desmit darba dienu laikā par to informē Komisiju, norādot uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) nosaukumu, juridisko adresi, reģistrācijas numuru un vietu, līdzdalības apmēru, kā arī īpaši norādot, ja uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ir kredītiestāde, finanšu iestāde vai finanšu pārvaldītājsabiedrība.

6.5. Ja kredītiestāde uzsāk jaunu, līdz šim neveiktu finanšu pakalpojumu sniegšanu vai būtiski maina kāda finanšu pakalpojuma sniegšanas kārtību, kredītiestāde ne vēlāk kā 30 kalendārās dienas iepriekš par to rakstiski informē Komisiju, vienlaikus iesniedzot attiecīgo risku pārvaldīšanas politiku un procedūru aprakstu.

 

7. Iesniegumu izskatīšanas kārtība

7.1. Iesniegumu un tam pievienotos dokumentus kredītiestādes pilnvarota persona personiski iesniedz Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļai, un par to tiek sastādīts dokumentu pieņemšanas un nodošanas akts, ko paraksta dokumentu iesniedzējs un minētās daļas darbinieks.

7.2. Iesniegumu un tam pievienotos dokumentus Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļa nepieņem, ja netiek iesniegti visi nepieciešamie dokumenti vai ja tie nav sagatavoti atbilstoši normatīvo aktu prasībām.

7.3. Komisija iesniegumu par bankas pamatkapitāla palielināšanu vai samazināšanu, par atļauju tiešā vai netiešā ceļā iegūt vai palielināt būtisku līdzdalību bankā, par kredītiestādes reorganizāciju un par kredītiestādes vadītāja vai galvenā grāmatveža apstiprināšanu amatā izskata 30 kalendāro dienu laikā pēc visu nepieciešamo normatīvo aktu prasībām atbilstoši sagatavotu dokumentu saņemšanas.

7.4. Lēmumu par atļaujas izsniegšanu vai atteikumu vai lēmumu par apstiprināšanu vai atteikumu apstiprināšanai amatā pieņem Komisijas padome.

7.5. Personas, kuras kandidē uz kredītiestādes vadītāja amatu, pirms viņu kandidatūru izskatīšanas Komisijas padomē tiek uzaicinātas uz pārrunām Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļā.

7.6. Ja Komisijas padome nepiekrīt kredītiestādes vadītāja vai galvenā grāmatveža apstiprināšanai amatā, attiecīgo personu kā kandidātu šim amatam var atkārtoti izvirzīt ne agrāk kā pēc sešiem mēnešiem no atteikuma dienas.

7.7. Ja persona, kura kandidē uz kredītiestādes vadītāja vai galvenā grāmatveža amatu, sniegusi par sevi nepatiesas ziņas, viņa turpmāk nevar pretendēt uz minētajiem amatiem.

7.8. Komisija izsniedz Komisijas padomes lēmumu trīs darba dienu laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas.

7.9. Ja kredītiestāžu reorganizācijas rezultātā nepieciešams izsniegt apvienotajai vai jaunizveidotajai kredītiestādei jaunu licenci kredītiestādes darbībai, tad Komisija licenci izsniedz trīs darba dienu laikā pēc apvienotās vai jaunizveidotās kredītiestādes reģistrācijas apliecības kopijas, kredītiestādes statūtu (nolikuma), padomes un valdes locekļu sarakstu un personu ar paraksta tiesībām saraksta ar Uzņēmumu reģistra atzīmi par reģistrāciju saņemšanas Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļā.

7.10. Ja atteikta atļaujas izsniegšana bankas pamatkapitāla palielināšanai vai samazināšanai, reorganizēt kredītiestādi, personai tiešā vai netiešā ceļā iegūt vai palielināt būtisku līdzdalību bankā, jaunu iesniegumu atļaujas saņemšanai var iesniegt pēc trūkumu novēršanas, kuru dēļ atļauja tika atteikta.

7.11. Kredītiestāžu reorganizācija jāpabeidz ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc Komisijas atļaujas saņemšanas. Ja reorganizācija nav pabeigta šajā termiņā, saņemtā atļauja tiek uzskatīta par spēku zaudējušu.

 

8. Noslēguma jautājumi

8.1. Kredītiestādes nosaukums nedrīkst atkārtot Latvijas Republikā vai ārvalstīs reģistrētas kredītiestādes nosaukumu vai līdzināties tam.

8.2. Kredītiestādei ne vēlāk kā trīs darba dienu laikā jāpaziņo Komisijai par pieņemto lēmumu mainīt kredītiestādes nosaukumu vai juridisko adresi. Ja septiņu darba dienu laikā Komisija nav izteikusi iebildumus, uzskatāms, ka Komisija ir devusi atļauju kredītiestādes nosaukuma vai juridiskās adreses maiņai. Kredītiestādei ne vēlāk kā desmit darba dienu laikā pēc attiecīgu grozījumu reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā jānodod iepriekš izsniegtās licences kredītiestādes darbībai oriģināls un jāiesniedz Komisijai dokumenti licences kredītiestādes darbībai pārreģistrācijai saskaņā ar Komisijas izdoto “Kredītiestāžu darbības licenču un atļauju izsniegšanas noteikumu” prasībām.

8.3. Pēc atļaujas bankas pamatkapitāla palielināšanai vai samazināšanai saņemšanas bankai ne vēlāk kā desmit darba dienu laikā pēc lēmuma par pamatkapitāla palielināšanu vai samazināšanu paziņošanas Uzņēmumu reģistram paziņojuma kopija ar Uzņēmumu reģistra atzīmi par saņemšanu jāiesniedz Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļai.

8.4. Bankai ne vēlāk kā desmit darba dienu laikā pēc kārtējā akciju laidiena beigām un paziņojuma par pamatkapitāla pilnīgu apmaksu iesniegšanas Uzņēmumu reģistram paziņojuma kopija ar Uzņēmumu reģistra atzīmi par saņemšanu, kā arī bankas akcionāru saraksts, kurā norādīts katra akcionāra laidienā apmaksāto akciju kopskaits, t.sk. balsstiesīgo akciju skaits, kopējā akciju nominālvērtība un līdzdalības apmērs procentos no apmaksātā pamatkapitāla, jāiesniedz Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļai.

8.5. Pēc atļaujas kredītiestādes vadītāja apstiprināšanai amatā saņemšanas kredītiestādei ne vēlāk kā desmit darba dienu laikā pēc reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā dokuments vai tā kopija, kas apliecina grozījumu par vadītāja apstiprināšanu amatā spēkā stāšanos, jāiesniedz Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļai.

8.6. Pēc tam, kad saņemta atļauja reorganizēt kredītiestādi, apvienotajai kredītiestādei un jaunizveidotajām kredītiestādēm ne vēlāk kā desmit darba dienu laikā pēc reorganizācijas reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā jāiesniedz Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļai kredītiestādes reģistrācijas apliecības kopija, padomes un valdes locekļu saraksti un personu ar paraksta tiesībām saraksts ar Uzņēmumu reģistra atzīmi par reģistrāciju. Pēc dokumentu saņemšanas Komisija lemj par licences kredītiestādes darbībai atsaukšanu tām reorganizējamām kredītiestādēm, kuras vairs nepastāv kā juridiskās personas.

8.7. Tikai pēc Komisijas atļaujas personai tiešā vai netiešā ceļā iegūt vai palielināt būtisku līdzdalību bankā saņemšanas banka var izdarīt akcionāru reģistrā atzīmi par akciju pāriešanu šīs personas īpašumā.

8.8. Pēc kredītiestādes statūtu (nolikuma) vai to grozījumu reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā kredītiestādei ne vēlāk kā desmit darba dienu laikā pēc reģistrācijas statūti (nolikums) vai to grozījumi ar Uzņēmumu reģistra atzīmi par reģistrāciju jāiesniedz Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļai.

 

1.pielikums

1PIEL COPY.GIF (70738 bytes)

2.pielikums

2PIEL COPY.GIF (61119 bytes)

3.pielikums

3PIEL COPY.GIF (89807 bytes)

4.pielikums

Apvienotās kredītiestādes bilances pārskats

41PIEL COPY.GIF (42442 bytes)

42PIEL COPY.GIF (43219 bytes)

43.PIEL COPY.GIF (42502 bytes)

44PIEL COPY.GIF (40218 bytes)

45PIEL COPY.GIF (42153 bytes)

46PIEL COPY.GIF (26070 bytes)

5.pielikums

 

Sadalāmās kredītiestādes bilances pārskats

51PIEL COPY.GIF (41129 bytes)

52PIEL COPY.GIF (45053 bytes)

53PIEL COPY.GIF (43575 bytes)

54PIEL COPY.GIF (42551 bytes)

55PIEL COPY.GIF (44375 bytes)

56PIEL COPY.GIF (25748 bytes)

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!