• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par alternatīvo sodu ieviešanu nepilngadīgajiem. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 23.11.2001., Nr. 170 https://www.vestnesis.lv/ta/id/55864

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par dienesta vieglo transportlīdzekļu iegādi izsolē

Vēl šajā numurā

23.11.2001., Nr. 170

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par alternatīvo sodu ieviešanu nepilngadīgajiem

Ceturtdien, 22.novembrī, ANO pārstāvniecībā notika diskusija par alternatīvo soda mēru piemērošanas praksi nepilngadīgajiem likumpārkāpējiem.

ANO Attīstības programma ar Lielbritānijas valdības finansiālu atbalstu īsteno projektu “Alternatīvo soda mēru ieviešanas veicināšana nepilngadīgajiem likumpārkāpējiem Latvijā”. Tā ietvaros veikts pētījums par nepilngadīgo izdarīto noziegumu raksturu, cēloņiem un to, kā pašvaldības strādā ar nepilngadīgajiem likumpārkāpējiem.

Kā liecina Filozofijas un socioloģijas institūta pētnieču Ilzes Trapencieres un Ritmas Rungules veiktā izpēte, tikai dažās Latvijas pašvaldībās veiksmīgi izmanto alternatīvos sodus, kas palīdz sodīt un vienlaikus uzraudzīt un audzināt tos jauniešus, kuri sodu izcieš nosacīti. Kā liecina pētījums, lielākajai daļai pieaugušo tiek piespriesti naudas sodi, bet lielākā daļa nepilngadīgo tiek notiesāti nosacīti. Piespiedu darbs nepilngadīgiem jauniešiem, kas tiek izmantots kā alternatīvs soda mērs, līdz 1999.gadam netika piemērots vispār, bet 2000.gadā to izmantoja 2,2% gadījumu. Pētījumā arī atzīts, ka šobrīd alternatīvo sodu piemērošana pusaudžiem balstās tikai uz pašu pašvaldību iniciatīvu un ārvalstu finansētāju palīdzību. Lai ieviestu alternatīvo sodu praksi visā Latvijā, ir nepieciešama vienota stratēģija nepilngadīgo likumpārkāpēju jautājumu risināšanā, kas ietvertu sevī alternatīvo sodu piemērošanu, uzraudzības (probācijas) dienestu un alternatīvo sodu uzraudzības institūcijas izveidi. Pētījumā secināts, ka bez valsts atbalsta pašvaldību iniciatīva nebūs ilgtspējīga. Līdz ar to šī jautājuma risināšanā atbildība ir jāuzņemas Tieslietu ministrijai, kurai kopā ar citām valsts institūcijām būtu jāpanāk atbalsts piespiedu sabiedriskā darba kā kriminālsoda veida ieviešanai Latvijā. Līdz ar to būtu jāveic grozījumi Krimināllikumā, lai piespiedu darbs kā soda veids tiktu noteikts par plašāku noziegumu sastāvu, būtu jānosaka sankcijas, kādas piemērot par izvairīšanos no piespiedu darbiem, ja aresta piemērošana ir atlikta, un jādefinē pašvaldību funkcijas šajā jomā.

Diskusijā par savu pieredzi pusaudžu noziedzības mazināšanā stāstīja Cēsu Probācijas dienesta vadītājs Jānis Zārdiņš, Saldus Sociālās palīdzības dienesta darbiniece un jauniešu centra “Laipa” vadītāja Irēna Brinteniece un Irēna Drupa no Jūrmalas Bērnu aizsardzības centra. Uz diskusiju bija aicināti arī to ministriju un valsts institūciju darbinieki, kuru kompetencē ir nepilngadīgo noziedzības jautājumu risināšana, kā arī masu mediju pārstāvji. Pasākumā piedalījās ANO Attīstības programmas pastāvīgais pārstāvis Latvijā Jans Sands Sorensens un Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotās Karalistes vēstnieks Latvijā Stīvens Tomass Nešs.

Projekta “Alternatīvo soda mēru ieviešanas veicināšana nepilngadīgajiem likumpārkāpējiem Latvijā” īstenošanas tālākajā gaitā paredzēts izstrādāt ieteikumus un metodoloģiju alternatīvo soda mēru ieviešanai Latvijā, kā arī nodrošināt mācību kursu par alternatīvo soda mēru ieviešanu un nepilngadīgo likumpārkāpēju problēmām tiesnešiem, prokuroriem, pašvaldību vadītājiem, skolotājiem, pašvaldību sociālajiem darbiniekiem un policistiem.

 

ANO pārstāvniecība Latvijā

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!