Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumi Nr.480
Rīgā 2001.gada 20.novembrī (prot. Nr. 57, 8.¤)
Noteikumi par Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju kompetenci
Izdoti saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4.panta 8.punktu un 54.pantu
1. Noteikumi nosaka Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju kompetenci.
2. Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija un pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas ir institūcijas, kuras izveidotas, lai:
2.1. ieteiktu vecākiem (aizbildņiem) izglītojamā vecumam, spējām, veselības stāvoklim un attīstības līmenim atbilstošu izglītības programmu;
2.2. veicinātu izglītojamo ar garīgās vai fiziskās attīstības traucējumiem, valodas traucējumiem, psihiskās attīstības aizturi un mācīšanās grūtībām, psihoneiroloģiskām vai somatiskām saslimšanām, kā arī vājredzīgu un neredzīgu, vājdzirdīgu un nedzirdīgu izglītojamo (turpmāk — izglītojamie ar speciālām vajadzībām) integrēšanu vispārējās izglītības iestādēs;
2.3. koordinētu speciālās izglītības pakalpojumu nodrošināšanu.
3. Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija (turpmāk — valsts komisija):
3.1. pamatojoties uz iesniegtajiem pedagoģiski psiholoģiskās un medicīniskās izpētes materiāliem, nosaka visu vecumu izglītojamo spējas un attīstības līmeni un izvērtē veselības stāvokli, ja vecāki (aizbildņi) piedalās pārbaudē vai rakstiski ir atļāvuši to veikt;
3.2. sniedz atzinumu par izglītojamā veselības stāvoklim, spējām un attīstības līmenim atbilstošas izglītības programmas īstenošanu jebkurā izglītības iestādē;
3.3. nosaka izglītojamo mācīšanās grūtību un uzvedības traucējumu iemeslus;
3.4. ievērojot Ārstniecības likumā noteikto informācijas sniegšanas konfidencialitāti, triju dienu laikā informē izglītības iestādi un izglītojamā vecākus (aizbildņus) par komisijas atzinumu, kas pieņemts, pamatojoties uz pašreizējiem un iepriekšējiem izglītojamā pārbaudes rezultātiem;
3.5. koordinē pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju darbību un nodrošina to darba metodisko vadību;
3.6. izskata strīdus, kas saistīti ar pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju darbību;
3.7. analizē izglītības iestāžu pieredzi izglītojamo ar speciālām vajadzībām izglītošanā;
3.8. izstrādā metodiskus norādījumus pedagogiem un vecākiem (aizbildņiem) darbam ar izglītojamiem ar speciālām vajadzībām;
3.9. konsultē pedagogus, izglītības iestāžu medicīnas darbiniekus un vecākus (aizbildņus) pedagoģiskos, psiholoģiskos un medicīniskos jautājumos.
4. Valsts komisija ir tiesīga:
4.1. pieprasīt no pašvaldību izglītības pārvaldēm, pašvaldību komisijām un izglītības iestādēm informāciju par valsts komisijas kompetencē esošajiem jautājumiem;
4.2. atcelt pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju atzinumus vai izdarīt tajos grozījumus;
4.3. ieteikt pārbaudīt izglītojamā veselības stāvokli ārstniecības iestādē;
4.4. pamatojoties uz sertificēta ārsta (sertificētu ārstu) atzinumu, ieteikt ilgstoši slimojošiem izglītojamiem atbilstošas izglītības programmas īstenošanu mājās vai ārstniecības iestādē;
4.5. savas kompetences ietvaros pieņemt lēmumus, kas ir saistoši izglītības iestādēm, un kontrolēt to izpildi;
4.6. uzaicināt piedalīties valsts komisijas darbā ekspertus pedagoģiskos, psiholoģiskos un medicīniskos jautājumos.
5. Strīdus, kas saistīti ar valsts komisijas atzinumiem, izskata normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
6. Pašvaldības pedagoģiski medicīniskā komisija (turpmāk — pašvaldības komisija):
6.1. pamatojoties uz iesniegtajiem pedagoģiski psiholoģiskās un medicīniskās izpētes materiāliem, nosaka attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvojošo izglītojamo spējas un attīstības līmeni un izvērtē veselības stāvokli, ja vecāki (aizbildņi) piedalās pārbaudē vai rakstiski ir atļāvuši to veikt;
6.2. sniedz atzinumu par pirmsskolas vecuma bērnu un 1.–4.klašu izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem vai psihiskās attīstības aizturi un mācīšanās grūtībām vecumam, spējām, veselības stāvoklim un attīstības līmenim atbilstošu izglītības programmu, kuru īsteno attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā esošā izglītības iestāde;
6.3. ja nepieciešams, nosūta izglītojamo uz pārbaudi valsts komisijā;
6.4. analizē attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā esošo izglītības iestāžu pieredzi izglītojamo ar speciālām vajadzībām izglītošanā;
6.5. sadarbojas ar valsts komisiju un savā darbībā ievēro tās ieteikumus un norādījumus.
7. Pašvaldības komisija ir tiesīga:
7.1. pamatojoties uz sertificēta ārsta (sertificētu ārstu) atzinumu, ieteikt ilgstoši slimojošiem izglītojamiem, kuri mācās attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajās izglītības iestādēs, atbilstošas izglītības programmas īstenošanu mājās vai ārstniecības iestādē;
7.2. pieprasīt no attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajām izglītības iestādēm informāciju par pašvaldības komisijas kompetencē esošajiem jautājumiem;
7.3. atbilstoši savai kompetencei pieņemt lēmumus, kas ir saistoši attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajām izglītības iestādēm, un kontrolēt to izpildi.
Ministru prezidents A.BĒRZIŅŠ
Izglītības un zinātnes ministrs K.Greiškalns
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2001.gada 28.novembri.