Lai taupītu mūsu laiku un valsts naudu
Par jaunu klientu apkalpošanas sistēmu pilsonības un migrācijas jautājumos
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) Latgales
priekšpilsētas nodaļas jaunās telpas; PMLP priekšnieks Mārtiņš
Bičevskis, PMLP Rīgas Latgales priekšpilsētas nodaļas vadītājs
Viktors Černišovs un Rīgas Latgales priekšpilsētas
izpilddirekcijas izpilddirektora vietnieks Uldis Blicāvs
Foto: Arnis Blumbergs, “LV”
Kopš pagājušās piektdienas, 23.novembra, tie Rīgas Latgales priekšpilsētas iedzīvotāji, kuriem jāsaņem vai jāapmaina pase, jāreģistrē bērni, jāsaņem vīza vai uzturēšanās atļauja, kā arī jāveic jebkura cita darbība, kas ir Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) kompetencē, to var darīt jaunajā Klientu apkalpošanas nodaļā, kas tagad atrodas Latgales priekšpilsētas izpilddirekcijas telpās Daugavpils ielā 31.
Kvalitatīvi mainīt iedzīvotāju apkalpošanas sistēmu, padarot to pārskatāmu, maksimāli ātru un ērtu, ir viena no PMLP darbības prioritātēm, preses konferencē uzsvēra PMLP priekšnieks Mārtiņš Bičevskis. Kopš pagājušā gada jaunas un kvalitatīvi citādas klientu apkalpošanas nodaļas jau darbojas Tukumā un Rīgas pilsētas Ziemeļu rajonā, pavisam drīz tādas plānots atklāt arī Valmierā, Valkā un Rēzeknē, bet tālākā nākotnē visās 33 PMLP reģionālajās nodaļās.
Jaunās klientu apkalpošanas sistēmas priekšrocības ir tādas, ka visas PMLP struktūrvienības, kuru darbība nepieciešama iedzīvotājiem, risinot PMLP kompetencē esošos jautājumus, atrodas vienuviet, turklāt tās ir izvietotas jau par klasisku atzītā klientu apkalpošanas telpā, kas ir pārskatāma vārda tiešā nozīmē. Katram apmeklētājam tā tiek radītas iespējas iegūt precīzu informāciju par veicamajām formalitātēm, par to, kurš PMLP darbinieks ir tieši atbildīgs par konkrētu darbību veikšanu. Apmeklētājiem vairs nav jākavē laiks, gaidot rindās, nav jādodas no viena kabineta uz citu, viņi var nokārtot visus darījumus pie vienas darba vietas klientu zālē, kas izslēdz šaubas par to, ka PMLP darbinieks izmanto savu darba laiku nevis klienta vēlmju apmierināšanai, bet savām privātajām vajadzībām.
Jaunā klientu apkalpošanas sistēma ir ērta ne tikai apmeklētājiem, bet ļauj ietaupīt arī naudu. Kā pastāstīja PMLP Rīgas Latgales priekšpilsētas nodaļas vadītājs Viktors Černišovs, pirms jauno telpu atklāšanas nodaļa bijusi izvietota četrās dažādās vietās, kas ne vien apgrūtinājis pakalpojumu sniegšanu, bet prasījis arī ievērojamus līdzekļus telpu nomai un apsaimniekošanas izdevumiem. Lai arī jauno telpu iekārtošana ir prasījusi izdevumus, tālākā perspektīvā tie noteikti atmaksāsies.
Rīgas Latgales priekšpilsētas nodaļa ir viena no lielākajām PMLP nodaļām valstī — tās teritorijā dzīvo aptuveni 200 tūkstoši iedzīvotāju, kuru nacionālā sastāva dažādība arī ir liela. Šie apstākļi arī mudinājuši PMLP izvēlēties konkrēto teritoriālo nodaļu par vienu no pirmajām, kur ieviest jauno klientu apkalpošanas sistēmu. Ar jaunajiem kaimiņiem ir apmierināti arī Latgales izpilddirekcijas darbinieki, jo nav piepildījušās viņu bažas par to, ka PMLP apmeklētāji radīs lielu cilvēku pieplūdumu un nekārtības. Tā kā jau nākamgad Latgales priekšpilsētas izpilddirekcijā plānots ieviest tā saukto vienas pieturas aģentūru, PMLP nodaļas atrašanās vienā ēkā ar pārējām iedzīvotājiem nepieciešamām institūcijām ir likumsakarīga un nākotnē ļaus maksimāli ietaupīt apmeklētāju laiku.
Kā pastāstīja M.Bičevskis, tas, cik ilgā laikā šāda gan apmeklētājiem, gan darbiniekiem ērta sistēma tiks ieviesta visās PMLP teritoriālajās nodaļās, nav atkarīgs tikai no pārvaldes iniciatīvas, bet arī no tā, cik ilgā laikā tiks pieņemti vairāki būtiski likumi — Imigrācijas likums, kura projekts jau ir apstiprināts valdībā, Dzīvesvietas deklarēšanas likums un Patvēruma likums, kuru projekti tiek apspriesti Saeimas komisijās pirms izskatīšanas otrajā lasījumā. “Pēc likumu stāšanās spēkā būs skaidri zināmas PMLP jaunās funkcijas un kompetences robežas. Līdz ar to būs skaidri arī pārvaldes darba apjomi vismaz tuvākajiem trīs līdz pieciem gadiem, kas, kā liecina pašreizējie plāni, varētu krietni palielināties. Taču vienlaikus jāpatur prātā, ka, attīstot komunikāciju kvalitāti un nodrošinot darbu “on–line” režīmā, var samazināties nepieciešamība pēc darbinieku un apmeklētāju tieša kontakta, kas arī ietekmēs klientu apkalpošanu,” skaidroja M.Bičevskis. Līdz ar to par prioritāru PMLP uzskata savu reģionālo centru attīstību, nevis ieguldījumus atsevišķās teritorijās uz vietas.
Lai maksimāli atvieglotu kontaktēšanos ar Latvijas valsti ārvalstniekiem, jau nākamgad PMLP plāno atvērt īpašu ārvalstnieku apkalpošanas centru Rīgā, J.Alunāna ielā. Tajā tiks veikta ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanas un uzturēšanās Latvijā kontrole, nepieciešamo dokumentu noformēšana un izsniegšana, kā arī reglamentēšana.
Liena Pilsētniece, “LV” iekšlietu redaktore