Par pirmo ES īstenoto ISPA projektu Latvijā
Pagājušās nedēļas nogalē atklāts rekonstruētais “Via Baltica” ceļa posms Gauja–Lilaste, kas ir pirmais Eiropas Savienības (ES) kandidātvalstīs veiktais ISPA projekts.
“Ar šo Latvija praksē ir skaidri apliecinājusi savu spēju strādāt ar jaunajām Eiropas Savienības programmām. Tā kā šis ir tikai pirmais no vairāk nekā divdesmit Eiropas Savienības Vadības komitejas rekomendāciju saņēmušajiem ISPA projektiem, lielākais izaicinājums vēl tikai priekšā. Tomēr līdzšinējais darbs ļauj cerēt uz labiem rezultātiem,” uzsvēra īpašu uzdevumu ministrs sadarbībai ar starptautiskajām finansu institūcijām un nacionālais palīdzības koordinators Roberts Zīle.
Projekta kopējās izmaksas ir 6,2 miljoni eiro, no tiem ISPA ieguldījums — 4,6 miljoni eiro jeb 75%. Projekta ietvaros veikta “Via Baltica” konkrētā posma ceļa paplašināšana, krustojumu pārbūve, ceļa joslu pielīdzināšana, kā arī pārbūvēts tilts pār Lilastes kanālu.
Latvija bija pirmā no Eiropas Savienības kandidātvalstīm, kur šā gada maijā sākta konkrēta ISPA projekta īstenošana — “Via Baltica” (TINA autoceļu pirmā koridora) uzlabojumi no 13 km (Gauja) līdz 21,2 km (Lilaste) posmā Rīga–Ainaži. Novembra sākumā tika izsludināts konkurss darbu veikšanai otrajam ISPA projektam — Rīgas lidostas pievadceļa un saistītā Rīgas–Ventspils ceļa posma uzlabojumu veikšanai.
Kopumā Eiropas Savienības Vadības komitejas rekomendāciju saņēmuši 9 projekti transporta infrastruktūras sektorā (to kopējā ISPA līdzfinansējuma summa — 133,5 miljoni eiro), no kuriem Eiropas Komisijā (EK) parakstīti 6 projekti (kopējais ISPA finansējums — 44 miljoni eiro).
Kopumā Latvijai līdz šim (2000./ 2001. gada programmas) EK ISPA Vadības komitejā apstiprināti 18 projekti transporta un vides infrastruktūras sektoros, kuru no ISPA līdzekļiem finansējamā kopsumma ir nepilni 240 miljoni eiro (no tiem Eiropas Komisija parakstījusi 15 projektus, kuru no ISPA līdzekļiem finansējamā kopsumma ir 96,7 miljoni eiro).
Latvija ir iesniegusi EK un EK ir apstiprinājusi visus 2001.gadā plānotos projektus:
• “Ventspils reģiona sadzīves atkritumu apsaimniekošana” (ISPA finansējums — 3 miljoni eiro, apstiprināts 2001.gada 9.aprīlī);
• “Liepājas reģiona sadzīves atkritumu apsaimniekošana” (ISPA finansējums — 5,1 miljons eiro, apstiprināts 2001.gada 16.jūlijā);
• “Ziemeļvidzemes reģiona sadzīves atkritumu apsaimniekošana” (ISPA finansējums — 3,3 miljoni eiro, apstiprināts 2001.gada 16.jūlijā);
• Tehniskā palīdzība iespējamo vides projektu sagatavošanai (ISPA finansējums — 3,38 miljoni eiro, apstiprināts 2001. gada 16. jūlijā);
• “Ūdenssaimniecību attīstība Austrumlatvijas upju baseinu pilsētās” (pieprasītais ISPA finansējums — 44,2 miljoni eiro, apstiprināts 2001.gada 19.oktobrī);
• “Jūrmalas ūdenssaimniecības attīstība” (pieprasītais ISPA finansējums — 8,28 miljoni eiro, apstiprināts 2001.gada 21.novembrī);
• “”Via Baltica” autoceļa uzlabojumi no 0,0 km (Rīga) līdz 6,3 km (Ādaži) uz valsts galvenā autoceļa A1 (Rīga–Ainaži)” (pieprasītais ISPA finansējums — 10,6 miljoni eiro, apstiprināts 2001.gada 19.oktobrī);
• “Austrumu–Rietumu dzelzceļa koridora modernizācija: drošības uzraudzības sistēmas modernizācija” (pieprasītais ISPA finansējums — 67,4 miljoni eiro, apstiprināts 2001.gada 21.novembrī);
• “Austrumu — Rietumu dzelzceļa koridora modernizācija: ritošā sastāva sakarsušo bukšu atklāšanas sistēmas modernizācija” (pieprasītais ISPA finansējums —10,6 miljoni eiro, apstiprināts 2001.gada 21.novembrī);
• Tehniskās palīdzības projekts “”Via Baltica” uzlabojumu posmā no 7,9 km (Rīga) līdz 25,0 km (Ķekava) un no 25,0 km (Ķekava) līdz 42,9 km (Iecava) uz valsts galvenā autoceļa A7 (Rīga–Grenctāle) tehniski ekonomiskā izpēte” un “”Via Baltica” ievedceļa Rīgā (posms Jaunciema gatve (Bukulti)–Vairoga iela (Rīga)) izbūves tehniski ekonomiskā izpēte” (pieprasītais ISPA finansējums — 691 tūkstotis eiro, apstiprināts 2001.gada 18.oktobrī).
Īpašu uzdevumu ministra sadarbībai ar starptautiskajām finansu institūcijām preses dienests