Latvijas tūrisma attīstības nacionālā programma 2001.–2010.gadam
Turpinājums. Sākums — “LV” 12.12.2001., Nr.180; “LV” 14.12.2001., Nr.182
5. Apakšprogramma
Tūrisma tiesiskā un institucionālā bāze
Apakšprogrammas mērķi un uzdevumi
3. Starptautiskā sadarbība tūrisma jomā
Attīstīt partnerattiecības un sadarbību visos līmeņos, kā arī starp visiem sabiedriskajiem un privātajiem partneriem:
— noslēgt starpvaldību nolīgumus par sadarbību tūrisma jomā ar galvenajām ienākošā tūrisma tirgus valstīm,
— aktivizēt divpusēju sadarbību ar Latvijai perspektīvām tūrisma tirgus valstīm,
— sekmēt un dažādot Latvijas institūciju un organizāciju starptautisko sadarbību Latvijas integrācijai ES un globālajā pasaules tūrisma sistēmā,
— aktīvi darboties starptautiskās tūrisma organizācijās, Baltijas jūras reģiona un Baltijas valstu sadarbības struktūrās, kā arī globālos tīklos.
Apakšprogrammas darbības virzieni
1. Tūrisma atzīšana politiskā līmenī par vienu no Latvijas stratēģiskās attīstības prioritātēm (t.sk. MK akceptējot Latvijas ilgtermiņa ekonomisko stratēģiju).
2. Valsts budžeta finansējuma jūtama palielinājuma panākšana.
3. Tūrisma tiesiskās bāzes pilnveidošana.
4. Tūrisma attīstību veicinošas un konkurētspēju paaugstinošas nodokļu sistēmas izveidošana.
5. LR normatīvo aktu pieņemšana pilnīga integrācijas procesa ES nodrošināšanai.
6. Tūrisma attīstības institucionālā nodrošinājuma uzlabošana.
7. Efektīva sadarbības modeļa starp visiem partneriem izveide un funkcionēšanas nodrošināšana.
8. Starptautiskās sadarbības veicināšana Latvijas integrācijai ES un pasaules tūrisma sistēmā.
6. Apakšprogramma
Tūrisma resursi, infrastruktūra un produkts
Apakšprogrammas vispārīgais mērķis
Izveidot un uzlabot savdabīgu, daudzveidīgu un konkurētspējīgu Latvijas tūrisma produktu, balstoties uz tūrisma resursu ilgtspējīgu izmantošanu, kā arī uz tūristu vajadzībām atbilstošas un modernas infrastruktūras izveidošanu nolūkā palielināt tūristu skaitu, viņu uzturēšanās ilgumu, izdevumu apjomu un apmierinātību ar uzturēšanos Latvijā.
Tūrisma produkta attīstības tendences pasaulē
Lai 21.gadsimtā varētu mērķtiecīgi veidot perspektīvu Latvijas tūrisma produktu, nepieciešama pasaules tūrisma produkta attīstības tendenču analīze23.
PTO prognozē, ka tūrisms BJR līdz 2020. gadam piedzīvos vislielāko pieaugumu visā Eiropā.
Saskaņā ar PTO prognozēm nākošā gadsimta pirmajās dekādēs parādīsies pieci jauni virzieni tūrisma produkta attīstībā:
1. piedzīvojumu tūrisms saistīsies ar jaunu tūrisma galamērķu atklāšanu — ceļošanu “augstumā, dziļumā un tālumā”, ieskaitot ceļojumus zem ūdens, kalnos, uz polārajiem reģioniem, tuksnešiem, tropu mežiem un kosmosā;
2. kruīzu tūrisms pieaugs fenomenālā ātrumā. Patreiz pasaulē tiek būvēti 42 kruīzu kuģi. Tie kļūs lielāki un ietilpīgāki, palielināsies pakalpojumu piedāvājums un to kvalitāte;
3. ekotūrisms ekonomiski veicinās vides aizsardzību, ietvers sevī kā ierobežota skaita tūristu mācību ekskursijas, tā arī lielu atpūtas tūristu skaitu;
4. kultūras tūrisma apjomi īpaši pieaugs virzienā uz Eiropu. Tie iekļaus plašu tūristu loku no mazām grupām ar mācību vai izglītojošu ievirzi, kā arī lielu atpūtas tūristu grupu vienas dienas izbraukumus uz kultūrvēsturiskām vietām. Sagaidāms, ka pieaugs ilgtspējīga kultūrvēsturisko objektu un tos apmeklējošo tūristu plūsmu pārvaldības loma;
5. tematiskais (specializētais) tūrisms. Tuvākajā nākotnē kā populāras brīvdienu pavadīšanas vietas aizvien lielāku nozīmi iegūs tematiskie parki.
Situācijas raksturojums
Tūrisma attīstības pamats ir dabas un cilvēka radītie resursi24, uz kuru bāzes tiek veidota tūrisma infrastruktūra un tūrisma produkts.
1. Latvijas tūrisma resursi un ilgtspējīga attīstība
Vide, tās kvalitāte un aizsardzība ir visbūtiskākais priekšnosacījums ikvienas valsts tūrisma nozares panākumiem un tūristu apmierinātības nodrošināšanai. Tajā pat laikā, ekonomiskās priekšrocības, ko varētu dot tūrisms (īpaši depresīviem reģioniem), ir jāizvērtē, salīdzinot ar aizvien sarežģītākām ekoloģiskām sekām, kādas sev līdzi nes tūrisma attīstība. Neskatoties uz to, salīdzinājumā ar citām nozarēm, tūrismam piemīt arī unikāls dabas konservācijas un kultūras vērtību padziļināšanas potenciāls.
23 Tourism 2020 Vision. Executive Summary. World Tourism Organisation, 1998.
24 Plašākā nozīmē tūrisma resursu jēdziens aptver arī finansiālos, materiālos, cilvēkresursus u.c. priekšnoteikumus tūrisma attīstībai. Programmā tūrisma resursi analizēti atbilstoši LR likumam Tūrisma likums.
Turpmāk — vēl